Герб України

Рішення від 24.03.2025 по справі 160/517/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2025 року Справа № 160/517/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рянської В.В.,

за участю: секретаря судового засідання Любої Н.Р.,

представника позивача Сліпця С.С.,

представника відповідача Пихтіна К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі,

ВСТАНОВИВ:

У січні 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», у якій позивач з урахуванням уточнення від 12.05.2023 просив надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 34859031,72 грн за рахунок майна Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що заборгованість із податку на додану вартість у сумі 31981317,87 грн та з надходження рентної плати за спеціальне використання води підприємства ЖКГ у сумі 2877713,85 грн виникли в результаті несплати платником податку у встановлений термін сум грошових зобов`язань згідно з податковими деклараціями з податку на додану вартість та розрахунками з рентної плати за спеціальне використання води, відповідно. У зв`язку з несплатою до бюджету суми податкового боргу, контролюючим органом сформовано та направлено відповідачу податкову вимогу, яку вручено йому 10.03.2016. Відповідно до ст. 89 Податкового кодексу України 05.07.2021 прийнято рішення про опис майна ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» у податкову заставу. 05.11.2021 складено акт опису майна. Податкову заставу зареєстровано у відповідних державних реєстрах. 28.08.2018 та 29.11.2021 контролюючим органом було прийнято рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу. 20.08.2018 ухвалено рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі № 804/422/18 за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про стягнення податкового боргу з ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» з рахунків у банках, що обслугують такого платника, в сумі 4733452,12 грн. Протягом 2019-2021 рр. виставлялися інкасові доручення, які було повернуто банківськими установами через відсутність коштів на рахунках платника або арешт коштів за іншими виконавчими документами. Вжиті контролюючим органом заходи з погашення ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» податкового боргу не дали позитивних результатів, у зв`язку з чим та відповідно до положень статті 95 Податкового кодексу України позивач просив надати дозвіл на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 (суддя Захарчук-Борисенко Н.В.) у справі № 160/517/23 позов задоволено, надано дозвіл Головному управлінню ДПС у Дніпропетровській області на погашення суми податкового боргу у розмірі 34859031,72 грн за рахунок майна ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30.04.2024 апеляційну скаргу Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» задоволено частково, скасовано рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 у справі № 160/517/23 та ухвалено постанову, якою позов Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задоволено частково, надано дозвіл Головному управлінню ДПС у Дніпропетровській області на погашення суми податкового боргу у розмірі 4733452,12 грн за рахунок майна Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі, в іншій частині позовних вимог відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 17.10.2024 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задоволено частково, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 в частині надання дозволу на погашення суми податкового боргу у розмірі 30125579,60 грн за рахунок майна ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30.04.2024 у справі № 160/517/23 в частині відмови у наданні дозволу на погашення суми податкового боргу у розмірі 30125579,60 грн за рахунок майна ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі скасовано, а справу у цій частині направлено на новий розгляд до суду першої інстанції, в решті рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30.04.2024 у справі № 160/517/23 залишено без змін.

28.10.2024 зазначена справа надійшла до Дніпропетровського окружного адміністративного суду та відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями передана на розгляд судді Рянській В.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 прийнято зазначену справу до провадження, постановлено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 02.12.2024, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

21.11.2024 до суду надійшов відзив, у якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, що направлені контролюючим органом інкасові доручення (платіжні інструкції) було повернуто без виконання у тому числі з причин, не пов`язаних з відсутністю грошових коштів на розрахункових рахунках відповідача. Тому не можна вважати, що позивачем було вжито всіх заходів щодо погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів. Надані позивачем рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках не є належними доказами вжиття заходів з погашення податкового боргу, оскільки у рішеннях зазначено про здійснення стягнення усієї суми податкового боргу відповідача шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, а також органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах. Однак органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, не належать до банківських установ. Кірм того, у таких рішеннях не визначено суму податкового боргу, що свідчить про їх необґрунтованість. Також відповідач вказав, що ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» здійснювалася оплата в рахунок погашення податкового боргу.

Підготовче засідання 02.12.2024 було відкладено до 13.12.2024 за клопотанням представника позивача для надання додаткових пояснень та доказів.

02.12.2024 надійшло клопотання відповідача про долучення до матеріалів справи доказів сплати (стягнення) грошових коштів у рахунок виконання податковиз зобов`язань з податку на додану вартість.

04.12.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначив, що часткове виконання платіжної інструкції підтверджує недостатність коштів на рахунку для погашення податкового боргу. Повернення інкасових доручень без виконання у зв`язку з накладенням арештів на кошти на рахунку платника за іншим виконавчим документом не може свідчити про наявність коштів у боржника. Примірною формою рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, затвердженою наказом Державної податкової служби України № 199 від 06.12.2019, не передбачено інформацію про розмір податкового боргу та періоду його виникнення. Щодо наданих відповідачем платіжних інструкцій позивач вказав, що податковий борг, про надання дозволу на погашення суми якого за рахунок майна відповідача, що перебуває у податковій заставі, пред`явлено цей адміністративний позов, не погашено в повному обсязі.

13.12.2024 надійшло заперечення, у якому зазначено, що протягом 2019-2024 рр. відповідач сплачував та з нього стягувалися суми податкового боргу. Позивачем не доведено вжиття усіх заходів для стягнення коштів за рахунок готівки, що належить відповідачу, та/або коштів з рахунків/електронних гаманців у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей. Тому відсутні передумови для надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі. Крім того, відповідачем було надміру сплачено податок на прибуток підприємств у сумі 38768,00 грн. Позивачем не надано суду інформацію щодо наявності непогашеного зобов`язання держави щодо повернення відповідачу помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань.

Ухвалою від 13.12.2024 задоволено клопотання представника відповідача про витребування доказів; витребувано у Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відомості з доказами на їх підтвердження про: наявність/відсутність за Державним міжрайонним підприємством водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» податкового боргу на загальну суму 30125579,60 грн, зокрема, відомості інтегрованої картки платника; наявність/відсутність у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення Державному міжрайонному підприємству водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість; продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів.

У зв`язку з постановленням ухвали про витребування доказів та встановленням позивачеві строку для їх подання, підготовче засідання 13.12.2024 було відкладено до 03.01.2025.

24.12.2024 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшли витребувані судом докази з поясненнями про те, що станом на 20.12.2024 за відповідачем обліковується податковий борг з податку на додану вартість у сумі 100972564,49 грн та з рентної плати в сумі 26892329,79 грн. У поясненнях також вказано, що в інформаційно-комунікаційних системах контролюючого органу протягом 2023-2024 рр. відсутні заяви відповідача про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань.

У підготовчому засіданні 03.01.2025 за клопотанням представника відповідача було оголошено перерву до 29.01.2025 для надання письмових пояснень щодо поданих позивачем доказів.

Підготовче засідання 29.01.2025 за клопотанням представника позивача було відкладено до 05.02.2025 для надання додаткових пояснень.

29.01.2025 до суду надійшли пояснення відповідача, у яких зазначено, що умовою зменшення сум податкового боргу є наявність непогашеного зобов`язання держави щодо повернення платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування ПДВ, а не подання платником податків заяви про повернення таких коштів. Надміру сплачені відповідачем суми податку на прибуток у розмірі 38768,00 грн виникли у 2021 році, тому мають враховуватися під час визначення сум податкового боргу, що виник протягом 2016-2021 рр.

Ухвалою суду від 05.02.2025 було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.02.2025.

Судове засідання 21.02.2025 не відбулося у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді, наступне судове засідання було призначено на 12.03.2025.

За клопотанням представника відповідача розгляд справи 12.03.2025 було відкладено до 24.03.2025.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив. Зазначив, що сума податкового боргу є узгодженою, не включає пеню та грошові зобов`язання, визначені податковими повідомленнями-рішеннями. Пунктом 95.5 ст. 95 Податкового кодексу України передбачено стягнення коштів за рішенням керівника контролюючого органу без звернення до суду у разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань, визначених платником податків у податкових деклараціях. Такі рішення керівника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, прийняті стосовно відповідача, не оскаржувалися в адміністративному або судовому порядку, їх не визнано протиправними. Зарахування переплати на погашення податкового боргу з інших платежів здійснюється за заявою платника. Позивачем вжито вичерпних заходів для стягнення податкового боргу з відповідача. Саме недостатність коштів на рахунках платника для погашення податкового боргу є підставою звернення до суду з цим адміністративним позовом. Відповідач не надав доказів наявності необхідної суми коштів на рахунках для погашення податкового боргу.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позовних вимог з підстав, наведених у відзиві та запереченні. Вказав, що рішення керівника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про стягнення коштів з рахунків відповідача не відповідають формі і змісту, встановленим для таких рішень. Позивачем не вжито усіх передбачених законодавством заходів, що мають передувати зверненню до суду з позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі. Арешт коштів на рахунках відповідача, у зв`язку з чим у тому числі поверталися без виконання інкасові доручення контролюючого органу, не свідчить про відсутність коштів на рахунках. Стягнення сум податкового боргу з відповідача продовжується. У відповідача наявна переплата з податку на прибуток. Для зарахування цієї переплати на погашення податкового боргу з інших платежів не передбачено ініціювання платником такого зарахування, достатньо наявності переплати.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.08.2018 у справі № 804/422/18, яке набрало законної сили 05.12.2018, позов Головного управління ДФС у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», третя особа - Дніпровська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Дніпропетровській області, про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків задоволено частково; стягнуто з рахунків у банках, обслуговуючих Державне міжрайонне підприємство водопровідно-каналізаційне господарство «Дніпро-Західний Донбас» податковий борг у сумі 4733452,12 грн; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено; зустрічний позов Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено повністю; визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 13.06.2017 № 000177412 на суму 85938,46 грн, № 000178412 на суму 14762,68 грн, № 000179412 на суму 42141,25 грн, № 000180412 на суму 321,08 грн, № 0001721200 на суму 14476,17 грн, № 0001731200 в частині нарахування штрафу у сумі 746267,77 грн, № 0001741200 в частині нарахування штрафу у сумі 42570,73 грн.

У справі № 804/422/18 Головне управління ДФС у Дніпропетровській області звернулось до суду з позовом про стягнення заборгованості з рахунків у банках, що обслуговують платника податків - ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас», у розмірі 5759039,19 грн, яка виникла в результаті несплати у встановлені терміни сум грошових зобов`язань, самостійно задекларованих платником та донарахованих контролюючим органом, а саме: з податку на додану вартість: залишок непогашеної суми 419 074,22 грн по податковій декларації від 20.07.2016 № 9125529512; 293 203,00 грн - по податковій декларації від 19.08.2016 № 9150022830; 902 613,00 грн - по податковій декларації від 20.09.2016 № 9173488659; 703 568,00 грн - по податковій декларації від 20.10.2016 № 9197986001; 637 308,00 грн - по податковій декларації від 21.11.2016 № 9223640109; 382 714,00 грн - по податковій декларації від 20.12.2016 № 9246733273; 767 843,00 грн - по податковій декларації від 19.01.2017 № 9267231511; 418 721,00 грн - по податковій декларації від 19.05.2017 № 9092476842; 43 689,63 грн - відповідно до податкового повідомлення-рішення № 00017412 від 13.06.2017; 825 097,57 грн - відповідно до податкового повідомлення-рішення від 13.06.2017 № 0001731200; 207 522,87 грн пеня, нарахована відповідно до статті 129 Податкового кодексу України; по земельному податку з юридичних осіб: 10 968,09 грн - відповідно до податкових повідомлень-рішень № 000180412, № 000179412 від 13.06.2017; 4 302,49 грн - по податковій декларації від 15.02.2017 № 9020082864; 860,50 грн - по уточнюючій податковій декларації від 30.05.2017 № 9100047261; 39,65 грн пеня, нарахована відповідно до статті 129 Податкового кодексу України; по частині чистого прибутку: залишок 13 496,17 грн відповідно до податкового повідомлення-рішення № 0001721200 від 13.06.2017.

28.08.2018 заступником начальника ГУ ДФС у Дніпропетровській області Буличовим Є.В. прийнято рішення № 52220/04-36-17-10-16 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, відповідно до якого на підставі п. 95.5 ст. 95 Податкового кодексу України вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас».

29.11.2019 начальником Придніпровського відділу по роботі з податковим боргом управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Дніпропетровській області Козаковим В.О. прийнято рішення № 89508/6/04-36-13-05-22 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, відповідно до якого на підставі п. 95.5 ст. 95 Податкового кодексу України вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас».

Відповідно до рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 1393/04-13-05/429 від 05.07.2021 про опис майна у податкову заставу, начальником Придніпровського відділу по роботі з податковим боргом управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Дніпропетровській області згідно зі статтею 89 Податкового кодексу України вирішено здійснити опис майна, що перебуває у власності платника податків ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас».

Податкову заставу зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження, що підтверджується витягом під індексним номером 270230591 від 12.08.2021.

Податковим керуючим Оленою Білою на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 1393/04-13-05/429 від 05.07.2021 про опис майна у податкову заставу платника податків ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» проведено опис майна, складено акти опису майна ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» від 05.11.2021 № 03564045/3/13-05-429, від 11.08.2023 № 03564045/2/13-05-429.

Контролюючим органом здійснювались заходи на погашення заборгованості, а саме були виставлені інкасові доручення (розпорядження).

Виконані частково такі інкасові доручення: № 7410 від 27.07.2020 (частково виконано 7391,52 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 7041155,78 грн), № 12156 від 07.06.2021 (частково виконано 8531,55 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 691423,74 грн),

№ 12157 від 16.07.2021 (частково виконано 4204,35 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 6910079,39 грн),

№ 12159 від 21.07.2021 (частково виконано 3789,99 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 6910493,75),

№ 12161 від 26.07.2021 (частково виконано 4874,81 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 6909408,93 грн),

№ 12249 від 04.10.2021 (частково виконано 2484,61 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 6911799,13 грн),

№ 12506 від 08.06.2022 (частково виконано 17323,43 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 3381866,32 грн),

№ 12507 від 13.06.2022 (частково виконано 9225,98 грн в межах залишку на поточному рахунку платника, до сплати залишилося 3389963,77 грн).

Повернуто без виконання такі інкасові доручення (розпорядження):

№ 4405 від 23.05.2019 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ 7411 від 27.07.2020 (страхові кошти),

№ 7406 від 27.07.2020 (страхові кошти),

№ 7408 від 27.07.2020 (інкасове доручення не відповідає формі),

№ 7413 від 27.07.2020 (арештовані кошти),

№ 7414 від 27.07.2020 (інкасове доручення не відповідає формі),

№ 7416 від 27.07.2020 (арештовані кошти),

№ 7415 від 27.07.2020 (арештовані кошти),

№ 7418 від 27.07.2020 (зарезервовані кошти на рахунку передбачені для виконання іншого виконавчого документа, не відповідає формі заповнення реквізитів розрахункових документів, неправильно зазначено найменування банку платника),

№ 12247 від 28.08.2021(заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ НОМЕР_1 від 28.09.2021 (грошові кошти знаходяться на рахунку умовного зберігання (ескроу)),

№ 12250 від 04.10.2021 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ НОМЕР_2 від 04.10.2021 (грошові кошти знаходяться на рахунку умовного зберігання (ескроу)),

№ 12275 від 26.10.2021 (відсутні кошти на рахунку платника),

№ 12276 від 26.10.2021 (грошові кошти знаходяться на рахунку умовного зберігання (ескроу));

№ 12279 від 01.11.2021 (грошові кошти знаходяться на рахунку умовного зберігання (ескроу)),

№ 12728 від 07.09.2022 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ 12730 від 07.09.2022 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ 12731 від 07.09.2022 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ 12729 від 07.09.2022 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ 12724 від 07.09.2022 (у зв`язку з порушенням норм Закону України «Про платіжні послуги» та Інструкції № 163, які не містять поняття «інкасове доручення (розпорядження)»),

№ 12734 від 07.09.2022 (закрито рахунок платника),

№ 12725 від 07.09.2022 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ 12733 від 07.09.2022 (заборона звернення стягнення та накладення арешту на кошти, що перебувають на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання),

№ 12736 від 16.11.2022 (закінчення терміну прийняття документа до виконання).

У листі Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області № 25-06-06/12916 від 18.10.2022 вказано про повернення інкасових доручень від 07.09.2022 №№ 12669-12672 та 12735 (15 аркушів) без виконання у зв`язку з тим, що чинним законодавством України не передбачено механізм стягнення коштів органами Казначейства з боржників відповідно до інкасових доручень, наданих органами, що контролюють стягнення коштів до бюджету.

Заборгованість із податку на додану вартість виникла в результаті несплати платником податків у встановлений термін сум грошових зобов`язань відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість № 9197986001 від 20.10.2016, з терміном сплати 30.10.2016 у сумі 261 242,10 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9223640109 від 21.11.2016, з терміном сплати 30.11.2016 у сумі 637 308,00 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість № 9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 до 16.12.2016 у сумі 1 162,68 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9246733273 від 20.12.2016, з терміном сплати 30.12.2016 у сумі 382 714,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9267231511 від 19.01.2017, з терміном сплати 30.01.2017 у сумі 767 843,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9092476842 від 19.05.2017, з терміном сплати 30.05.2017 у сумі 418 721,00 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість № 9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 до 12.07.2017 у сумі 1 597,01 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9167383431 від 19.08.2017, з терміном сплати 30.08.2017 у сумі 128 018,00 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість № 9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 до 31.08.2017 у сумі 1 766,53 грн; нарахованої пені відповідно до статті 129 Податкового кодексу України на податкову декларацію з податку на додану вартість № 9021877365 від 22.02.2016 в період з 31.05.2016 до 15.09.2017 у сумі 197 917,65 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9192103724 від 20.09.2017, з терміном сплати 30.09.2017 у сумі 220 456,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9217276094 від 19.10.2017, з терміном сплати 30.10.2017 у сумі 492 545,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9242137105 від 16.11.2017, з терміном сплати 30.11.2017 у сумі 333 814,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9271602395 від 19.12.2017, з терміном сплати 30.12.2017 у сумі 413 092,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9295398595 від 17.01.2018, з терміном сплати 30.01.2018 у сумі 275 507,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9023770855 від 16.02.2018, з терміном сплати 02.03.2018 у сумі 359 030,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9047639347 від 19.03.2018, з терміном сплати 30.03.2018 у сумі 469 067,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9072634769 від 19.04.2018, з терміном сплати 30.04.2018 у сумі 377 191,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9096808190 від 18.05.2018, з терміном сплати 30.05.2018 у сумі 743 658,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість №9122720382 від 19.06.2018, з терміном сплати 30.06.2018 у сумі 195 629,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9148771323 від 19.07.2018, з терміном сплати 30.07.2018 у сумі 399 775,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9170883639 від 14.08.2018, з терміном сплати 30.08.2018 у сумі 575 930,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9196299941 від 13.09.2018, з терміном сплати 30.09.2018 у сумі 544 557,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9221864585 від 11.10.2018, з терміном сплати 30.10.2018 у сумі 651 856,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9249216121 від 13.11.2018, з терміном сплати 30.11.2018 у сумі 663 247,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9278533798 від 13.12.2018, з терміном сплати 30.12.2018 у сумі 1 543 177,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9021712906 від 14.02.2019 з терміном сплати 01.03.2019 у сумі 435 545,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9044857124 від 13.03.2019 з терміном сплати 30.03.2019 у сумі 689 316,00 грн; уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок № 9072309909 від 01.02.2019, з терміном сплати 12.04.2019 у сумі 12 016,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9072298544 від 12.04.2019, з терміном сплати 30.04.2019 у сумі 663 891,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9128719381 від 15.06.2019, з терміном сплати 30.06.2019 у сумі 898 810,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9152012842 від 12.07.2019, з терміном сплати 30.07.2019 у сумі 425 863,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9181008950 від 14.08.2019, з терміном сплати 30.08.2019 у сумі 660 986,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9209706098 від 13.09.2019, з терміном сплати 30.09.2019 у сумі 631 112,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9270229613 від 14.11.2019, з терміном сплати 30.11.2019 у сумі 464 680,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9301450636 від 13.12.2019, з терміном сплати 30.12.2019 у сумі 409 601,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9327699409 від 14.01.2020, з терміном сплати 30.01.2020 у сумі 743 121,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9025197791 від 14.02.2020, з терміном сплати 01.03.2020 у сумі 96 856,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9052189311 від 13.03.2020, з терміном сплати 30.03.2020 у сумі 1 135 981,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9079635734 від 14.04.2020, з терміном сплати 30.04.2020 у сумі 1 093 069,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9133017440 від 12.06.2020, з терміном сплати 30.06.2020 у сумі 169 446,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9162679863 від 11.07.2020, з терміном сплати 30.07.2020 у сумі 1 189 214,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9200774918 від 14.08.2020, з терміном сплати 31.08.2020 у сумі 125 731,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9231484245 від 14.09.2020, з терміном сплати 30.09.2020 у сумі 1 109 456,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9265937229 від 15.10.2020, з терміном сплати 30.10.2020 у сумі 2 407 104,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9299509365 від 13.11.2020, з терміном сплати 30.11.2020 у сумі 598 268,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9334057429 від 15.12.2020, з терміном сплати 30.12.2020 у сумі 1 143 670,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9367898997 від 15.01.2021, з терміном сплати 01.02.2021 у сумі 438 819,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9026391130 від 15.02.2021, з терміном сплати 02.03.2021 у сумі 796 822,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9052686366 від 15.03.2021, з терміном сплати 30.03.2021 у сумі 989 234,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9087380484 від 15.04.2021, з терміном сплати 30.04.2021 у сумі 1 166 383,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9127029901 від 14.05.2021, з терміном сплати 31.05.2021 у сумі 1 138 534,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9159774063 від 15.06.2021, з терміном сплати 30.06.2021 у сумі 473 623,00 грн; податкової декларації з податку на додану вартість № 9194999503 від 15.07.2021, з терміном сплати 30.07.2021 у сумі 1 078 858,00 грн.

Заборгованість із рентної плати за спеціальне використання води від підприємства ЖКГ виникла в результаті несплати платником податків у встановлений термін сум грошових зобов`язань відповідно до: розрахунку з рентної плати спеціальне використання води № 9184341593 від31.07.2020, з терміном сплати 19.08.2020 у сумі 471 475,90 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води № 9279795752 від 28.10.2020, з терміном сплати 19.11.2020 у сумі 792 499,19 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води № 9370526509 від 25.01.2021, з терміном сплати 19.02.2021 у сумі 713 656,75 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води № 9100697692 від 27.04.2021, з терміном сплати 20.05.2021 у сумі 699 873,15 грн; розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води № 9214353324 від 30.07.2021, з терміном сплати 19.08.2021 у сумі 671 684,76 грн.

У зв`язку з несплатою до бюджету сум податкового боргу, контролюючим органом сформовано та направлено на податкову адресу ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» податкову вимогу № 1393-04 від 02.03.2016 на суму податкового боргу станом на 01.03.2016, яку вручено платнику податків 10.03.2016.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з положеннями підпунктів 16.1.1-16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (тут і далі - у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) платник податків зобов`язаний: 16.1.1. стати на облік у контролюючих органах в порядку, встановленому законодавством України; 16.1.2. вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; 16.1.3. подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; 16.1.4. сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (пункт 57.1 статті 57 Податкового кодексу України).

Згідно з положеннями пунктів 87.1 та 87.2 статті 87 Податкового кодексу України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Джерелом самостійної сплати грошових зобов`язань з податку на додану вартість є суми коштів, джерела яких зазначені в абзаці першому цього пункту та обліковуються в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. У разі сплати податкових зобов`язань, що виникли до 1 липня 2015 року, та/або погашення податкового боргу за податковими зобов`язаннями, що виникли до 1 липня 2015 року, перерахування коштів до бюджету здійснюється безпосередньо з рахунків платника податків, відкритих у банках, небанківських надавачах платіжних послуг.

Сплату грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено також: а) за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника); б) за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів з урахуванням особливостей, визначених у пункті 43.4-1 статті 43 цього Кодексу; в) за рахунок суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) до Державного бюджету України.

Не можуть бути джерелом погашення податкового боргу, крім погашення податкового боргу з податку на додану вартість (крім податкового боргу, що виник до 1 липня 2015 року), кошти на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Для погашення такого податкового боргу за рахунок коштів на рахунку платника податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову політику, за умови наявності підстав, передбачених статтею 95 цього Кодексу, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр, у якому зазначаються найменування платника податків, податковий та індивідуальний податковий номер платника податків та сума податкового боргу, що підлягає перерахуванню до бюджету (крім сум податкового боргу за податковими зобов`язаннями з податку на додану вартість, що підлягали сплаті до державного бюджету та за якими сформовано реєстр для перерахування коштів до державного бюджету з рахунка у системі електронного адміністрування відповідно до пункту 200.2 статті 200 цього Кодексу). Порядок формування та надсилання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, такого реєстру визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до пунктів 88.1-88.2 статті 88 Податкового кодексу України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

Положеннями пунктів 89.1, 89.2, 89.8 статті 89 Податкового кодексу України передбачено, що право податкової застави виникає: 89.1.1. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; 89.1.2. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; 89.1.3. у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.

З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.

У разі якщо балансова вартість такого майна не визначена, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».

У разі збільшення суми податкового боргу складається акт опису до суми, відповідної сумі податкового боргу платника податків, у порядку, передбаченому цією статтею.

Право податкової застави не поширюється на майно, визначене підпунктом 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 цього Кодексу, на іпотечні активи, що належать емітенту та є забезпеченням відповідного випуску іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, на грошові доходи від цих іпотечних активів до повного виконання емітентом зобов`язань за цим випуском іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, а також на склад іпотечного покриття та грошові доходи від нього до повного виконання емітентом зобов`язань за відповідним випуском звичайних іпотечних облігацій.

Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Згідно з положеннями пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з положеннями пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України у разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.

У таких випадках: рішення про стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи; рішення про стягнення готівкових коштів вручається такому платнику податків і є підставою для стягнення.

Тобто, з аналізу вказаних положень податкового законодавства вбачається, що за наявності відповідних обставин, а саме: якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені Податковим кодексом України строки, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість, контролюючий орган за рішенням його керівника (його заступника або уповноваженої особи) наділений правом для здійснення стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, без звернення до суду.

У справі, що розглядається, податковий борг, дозвіл на погашення якого позивач просить надати за рахунок майна ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі, виник у зв`язку з несплатою відповідачем податкових зобов`язань з податку на додану вартість, заборгованість з яких виникла в результаті несплати платником податків у встановлений термін сум грошових зобов`язань відповідно до податкових декларацій з податку на додану вартість, та з рентної плати за спеціальне використання води від підприємства ЖКГ згідно з відповідними розрахунками.

У зв`язку з наявним непогашеним податковим боргом контролюючий орган звертався до банківських установ для погашення такої заборгованості, однак, інкасові доручення № 7410 від 27.07.2020, № 12156 від 07.06.2021, № 12157 від 16.07.2021, № 12159 від 21.07.2021, № 12161 від 26.07.2021, № 12249 від 04.10.2021, № 12506 від 08.06.2022, № 12507 від 13.06.2022 виконано частково, а інкасові доручення (розпорядження) від 23.05.2019 № 4405, від 27.07.2020 №№ 7411, 7406, 7408, 7413, 7414, 7416, 7415, 7418, від 28.08.2021 № 12247, від 28.09.2021 № 12248, від 04.10.2021 №№ 12250, 12251, від 26.10.2021 №№ 12275, 12276, від 01.11.2021 № 12279, від 07.09.2022 №№ 12728, 12730, 12731, 12729, 12724, 12734, 12725, 12733 та від 16.11.2022 № 12736 повернуто без виконання.

Таким чином, за встановлених у цій справі обставин справи, в межах спірних правовідносин позивач правомірно діяв з урахуванням положень пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України.

Згідно з інтегрованою карткою платника ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» з податку на додану вартість станом на 31.12.2023 недоїмка становила 57602107,36 грн, за 2024 рік сплачено до бюджету 15171,66 грн, станом на 20.12.2024 недоїмка 72526328,97 грн, з надходження рентної плати за спеціальне використання води від підприємств ЖКГ станом на 31.12.2023 недоїмка становила 18665578,54 грн, за 2024 рік сплачено до бюджету 1160532,00 грн, станом на 20.12.2024 недоїмка 26670421,50 грн.

Відповідно до розрахунку виникнення податкового боргу, штрафних санкцій та пені платника ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» станом на 20.12.2024 загальна сума боргу з податку на додану вартість становила 74080234,70 грн, з надходження рентної плати за спеціальне використання води від підприємств ЖКГ 26892329,79 грн.

Під час розгляду справи судом встановлено наявність узгодженого податкового боргу ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» на загальну суму 30125579,60 грн, про надання дозволу на погашення якого, за рахунок майна платника податків ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі, контролюючий орган звернувся до суду з позовом.

Як зазначив відповідач та не заперечував цієї обставини позивач, ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» має надміру сплачене грошове зобов`язання з податку на прибуток.

Згідно з п. 43.4 ст. 43 Податкового кодексу України платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг.

За змістом п. 87.1 ст. 87 Податкового кодексу України сплату грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено також:

а) за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника);

б) за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів з урахуванням особливостей, визначених у пункті 43.4-1 статті 43 цього Кодексу;

в) за рахунок суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) до Державного бюджету України.

Отже, без заяви платника погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено за рахунок надміру сплачених сум такого самого платежу, а за рахунок надміру сум з інших платежів лише на підставі відповідної заяви платника.

Відповідно до листа Новомосковського відділу по роботі з податковим боргом управління по роботі з податковим боргом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 20.12.2024 № 19198/04-36-13-07-15 згідно з даними інформаційно-комунікаційних систем контролюючого органу протягом 2023-2024 рр. ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» заяви щодо повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань не подавало.

Беручи до уваги вищенаведене, у контролюючого органу були відсутні підстави для зарахування суми надміру сплаченого податку на прибуток відповідача для погашення його податкового боргу з податку на додану вартість та надходження рентної плати за спеціальне використання води від підприємств ЖКГ.

У матеріалах справи відсутні відомості про наявність непогашеного зобов`язання держави щодо повернення відповідачеві помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Прийняті стосовно відповідача рішення контролюючого органу про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу від 28.08.2018 № 52220/04-36-17-10-16 та від 29.11.2019 № 89508/6/04-36-13-05-22 протиправними не визнано та не скасовано.

Позивачем проводилася процедура стягнення з платника податків податкового боргу за рахунок грошових коштів на розрахункових рахунках, що передувала зверненню податкового органу до суду щодо надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі. Відповідачем не доведено наявності на рахунках у банках ДМП ВКГ «Дніпро-Західний Донбас» грошових коштів для погашення суми податкового боргу у розмірі 30125579,60 грн.

Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 90, 242-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі задовольнити.

Надати дозвіл Головному управлінню ДПС у Дніпропетровській області на погашення суми податкового боргу у сумі 30125579,60 грн (тридцять мільйонів сто двадцять п`ять тисяч п`ятсот сімдесят дев`ять гривень 60 копійок) за рахунок майна Державного міжрайонного підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-а, код ЄДРПОУ ВП 44118658.

Відповідач: Державне міжрайонне підприємство водопровідно-каналізаційного господарства «Дніпро-Західний Донбас», місцезнаходження: 52521, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Воронове, вул. Дніпровська, буд. 28, код ЄДРПОУ 03564045.

Повне рішення складено 03 квітня 2025 року.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2025
Оприлюднено07.04.2025
Номер документу126370913
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —160/517/23

Ухвала від 22.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 22.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 24.03.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Рішення від 24.03.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні