Герб України

Ухвала від 03.04.2025 по справі 921/426/24

Господарський суд тернопільської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ


46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

про зупинення провадження у справі

03 квітня 2025 року м. Тернопіль Справа № 921/426/24 Господарський суд Тернопільської області

у складі головуючої судді Андрусик Н.О. , судді Охотницької Н.В. , судді Чопка Ю.О.

розглянув матеріали справи

за позовом керівника Тернопільської окружної прокуратури, м.Тернопіль

до відповідача-1 Тернопільської міської ради, м.Тернопіль

відповідача-2 Товариства з обмеженою відповідальністю Україна Ресторан, м.Тернопіль

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, м.Тернопіль

про визнання недійсними додаткових угод та зобов`язання вчинити дії,

за участю представників:

позивача: Козлова О.В., прокурор, довіреність №15-21вих-25 від 06.01.2025;

відповідача-1: Черніцький В.Р., юрисконсульт, довіреність в порядку передоручення без номера від 26.03.2024;

відповідача-2: Михайлюк В.І., адвокат, ордер серії ВО №1083927 від 08.08.2024.

третьої особи: не з`явився.

Обставини справи.

Керівник Тернопільської окружної прокуратури, м.Тернопіль звернувся 04.07.2024 через електронний кабінет, зареєстрований в підсистемі Електронний Суд до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави до Тернопільської міської ради, м.Тернопіль та Товариства з обмеженою відповідальністю Україна Ресторан, м. Тернопіль, в якому просить:

- визнати недійсною додаткову угоду до договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди (біля ресторану Файне місто), зареєстрованого в Книзі реєстрації договорів сервітутного користування за №968, укладену 25.03.2024 між Тернопільською громадою м.Тернополя від імені якої діє Тернопільська міська рада та Товариством з обмеженою відповідальністю Україна Ресторан, якою продовжено строк дії цього договору до 31.10.2024;

- визнати недійсною додаткову угоду до договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди, зареєстрованого в книзі реєстрації договорів сервітутного користування за №969 (біля бару Клуб Файного міста), укладену 25.03.2024 між Тернопільською громадою м.Тернополя від імені якої діє Тернопільська міська рада та Товариством з обмеженою відповідальністю Україна Ресторан, якою продовжено строк дії цього договору до 31.10.2024;

- визнати недійсною додаткову угоду до договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди (біля ресторану Файне місто), зареєстрованого в книзі реєстрації договорів сервітутного користування за №968, укладену 07.10.2024 між Тернопільською громадою м. Тернополя від імені якої діє Тернопільська міська рада та Товариством з обмеженою відповідальністю Україна Ресторан, якою визначено строк дії цього договору з 01.11.2024 до 31.03.2025;

- визнати недійсною додаткову угоду до договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди, зареєстрованого в книзі реєстрації договорів сервітутного користування за №969 (біля бару Клуб Файного міста), укладену 07.10.2024 між Тернопільською громадою м. Тернополя від імені якої діє Тернопільська міська рада та Товариством з обмеженою відповідальністю Україна Ресторан, якою визначено строк дії цього договору з 01.11.2024 до 31.03.2025;

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Ресторан Україна звільнити земельну ділянку, зайняту тимчасовою спорудою, площею 0,0080 га, розміщеною в межах території пам`ятки архітектури місцевого значення, за адресою: м. Тернопіль, вул. Т. Шевченка, 23, шляхом знесення (демонтажу) тимчасової споруди біля ресторану Файне місто;

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Ресторан Україна звільнити земельну ділянку, зайняту тимчасовою спорудою, площею 0,0080 га, розміщеною в межах території пам`ятки архітектури місцевого значення, за адресою: м. Тернопіль, вул. Т. Шевченка, 23, шляхом знесення (демонтажу) тимчасової споруди біля бару Клуб файного міста (з урахуванням заяви прокуратури №50-89-10848ВИХ-24 від 18.12.2024 (вх.№9734, №9735 від 19.12.2024) про зміну предмету позову).

Позовні вимоги ґрунтуються на незаконності розміщення тимчасових споруд відповідачем-2 та незаконності оскаржуваних договорів, укладених між відповідачами про встановлення особистого строкового сервітуту. Зокрема, за твердженням прокуратури договори про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди біля ресторану Файне місто та біля бару Клуб файного міста, додаткові угоди до них від 25.03.2024 укладено з порушенням вимог ст.79-1, 98, 100, 186 Земельного кодексу України, ст.20, 55-1 Закону України Про землеустрій, ст.21 Закону України Про Державний земельний кадастр, ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, ст. 21 Закону України Про благоустрій населених пунктів, Положення про розміщення та облаштування сезонних об`єктів сфери торгівлі, послуг, відпочинку та розваг на території Тернопільської міської територіальної громади, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 16.11.2022 №1299, ст. 20, 37 Закону України Про автомобільні дороги, постанови Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, ст.14-1, 24 Закону України Про охорону культурної спадщини.

Зазначено, що недотримання визначеного законодавством порядку та протиправне надання у користування земельних ділянок з порушенням закону, завдає шкоду власності територіальної громади міста Тернополя та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства в сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою.

На переконання прокуратури, Тернопільська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Тернополя, повинна діяти виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом.

Утім, оскаржувані правочини вчинені з порушенням чинного законодавства та всупереч інтересів держави в особі територіальної громади міста, тому наявні підстави для пред`явлення позову прокурором самостійно.

Розгляд справи, згідно з ухвалою суду від 09 липня 2024 року про відкриття провадження у справі, здійснюється за правилами загального позовного провадження. У справі триває підготовче провадження.

13.03.2025 ТОВ "УКРАЇНА" РЕСТОРАН через підсистему "Електронний суд" ЄСІКС подано заяву без номера від 13.03.2025 (вх.№1814) про призначення судової експертизи. У заяві зазначено, що доводи прокуратури, серед іншого, ґрунтуються на долученому до позову Висновку судової будівельно-технічної експертизи №709/23-22 від 02.08.2023 (виконаному Тернопільським відділенням Київського науково-дослідного інституту судових експертиз у кримінальному провадженні №4202321205000003 на підставі постанови дізнавача сектору дізнання Тернопільського РУ поліції ГУНП України в Тернопільській області від 28.06.2023), який відповідач-2 ставить під сумнів, оскільки такий містить ряд тверджень та висновків, які є суперечливими між собою та не відповідають іншим доказам, які були подані позивачем. Зокрема, товариство зазначає, що у розділах нормативно-правового обґрунтування та у дослідницькій частині Висновку експертом зазначено, що спірні об`єкти сезонної торгівлі розміщені без фундаменту, їх стіни виконані з дерев`яних стійок та скляних вітражів та одночасно зроблено висновок, що вони відносяться до об`єктів нерухомості. З урахуванням цього, товариство вважає, що доцільним є призначення судової експертизи у даній господарській справі задля усунення виявлених розбіжностей, наведених у Висновку №709/23-22 від 02.08.2023. У заяві наведено орієнтовний перелік питань, які товариство вважає за необхідне поставити на вирішення експертизи.

Представник Тернопільської міської ради підтримав доводи відповідача-2 щодо необхідності призначення у справі судової експертизи.

У заяві №50-89-3204вих-25 від 02.04.2025 та в підготовчому засіданні прокурор щодо заяви відповідача-2 про призначення у справі судової експертизи в цілому заперечень не навів, однак надав зауваження щодо обсягу експертних досліджень, виходячи з наведених у позові обґрунтувань заявлених позовних вимог. Зокрема, прокуратурою наголошено на тому, що позовні вимоги не обґрунтовуються обставинами віднесення об`єктів, які знаходяться на спірних земельних ділянках до об`єктів нерухомого майна, а також наявності у тимчасових спорудах закритого приміщення та невідповідності споруд паспортам прив`язки, а натомість зазначено про статус об`єктів як тимчасових споруд. Позовні вимоги обґрунтовано з посиланням на те, що дані тимчасові споруди розміщені з порушеннями закону.

Щодо Висновку судової будівельно-технічної експертизи №709/23-22 від 02.08.2023, то прокуратурою зазначено, що цей доказ долучено до позову з метою підтвердження обставин, наведених у його дослідницькій частині, зокрема щодо фактичної площі тимчасової споруди, площі зайнятої цим об`єктом земельної ділянки, щодо відстані між спорудою і будівлею, яка є пам`яткою архітектури. Окрім того, Висновком підтверджуються доводи щодо розміщення тимчасових споруд з порушенням вимог п. 27 постанови Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони» у зв`язку з їх знаходженням на проїжджій частині дороги.

Зазначення у Висновку про приналежність об`єктів сезонної торгівлі до об`єктів нерухомості, то, як слідує з Акту службової перевірки від 14.08.2024 №709/23-22, проведеної комісією Київського НДІСЕ щодо можливих порушень, допущених провідним судовим експертом Тернопільського відділення КНДІСЕ при складанні Висновку №709/23-22, було встановлено, що експертом зроблено хибний висновок стосовно віднесення досліджуваного об`єкта до об`єктів нерухомого майна. Відтак, на думку прокурора, результати перевірки не можуть продовжувати сумнів щодо належності об`єктів відповідача-2 до нерухомого майна.

Ураховуючи наведені зауваження, прокуратурою запропоновано перелік питань, які доцільно поставити на вирішення експерта у даній господарській справі, а також заявлено про необхідність коригування судом питань, наведених відповідачем-2 у клопотанні від 13.03.2025.

Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області не скористалося своїм правом щодо участі в підготовчому засіданні, а також щодо висловлення своєї позиції з приводу заяви про призначення у справі судової експертизи.

Мотиви та норми закону, з яких виходить суд при постановлені ухвали.

Як вбачається з матеріалів справи, предметом позову є вимоги немайнового характеру про визнання недійсними укладених правочинів, на підставі яких ТОВ Україна Ресторан розміщено тимчасові споруди біля ресторану Файне місто та біля бару Клуб Файного міста у м. Тернопіль по вул. Т. Шевченка, 23 та зобов`язати ТОВ Ресторан Україна звільнити земельні ділянки, площею 0,0080 га кожна, зайняті цими тимчасовою спорудами.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовано, зокрема тим, що оспорюваними договорами про встановлення особистого строкового сервітуту та паспортами прив`язки передбачено площу торгових майданчиків біля ресторану "Файне місто" та бару "Клуб Файного міста" по бульв. Т.Шевченка, 23 в м.Тернополі, яка перевищує гранично допустиму площу тимчасових споруд (30м2), визначену Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності"; площа сезонних об`єктів сфери торгівлі біля бару "Клуб Файного міста" та ресторану "Файне місто" більша за площу, зазначену в паспортах прив`язки; сезонний об`єкт сфери торгівлі розташований на проїзній частині дороги бульвару Т.Шевченка, м.Тернопіль, розміром: довжина - 43,1м., ширина - 3,9 м. Проїзна частина дороги біля об`єкта сфери торгівлі зменшена до 3,9м2, що суперечить п.27 постанови Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 "Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони"; тобто, спірні сезонні об`єкти розміщені на проїзній частині дороги, відстань від яких до будівлі пам`ятки культурної спадщини - колишнього готелю "Подільський" становить 3,9м., що суперечить ст.141 Закону України "Про охорону культурної спадщини", ст.54, ч.2 ст.541 Земельного кодексу України.

Відповідно до Висновку судової будівельно-технічної експертизи від 02.08.2023 №709/23-22, проведеної у межах кримінального провадження №42023212050000035 від 13.04.2023, сезонний об`єкт сфери торгівлі, площею 176,7 м2, розташований за адресою м. Тернопіль, бульв. Т. Шевченка, 23, є нерухомим майном, яке неможливо перемістити без знецінення та зміни його призначення. Вказаний сезонний об`єкт сфери торгівлі належить до нежитлових будівель і виконує роль літнього торгового майданчика ресторану «Файне місто» та бару «Клуб Файного міста». Висновком встановлено, що фактична площа сезонного об`єкта сфери торгівлі, розміщеного за адресою: м. Тернопіль, вул. Т. Шевченка, 23, становить 176,7 м2. Отже, 176,7 м2 - 160,0 м2 = 16,7 м2 площа земельної ділянки, на якій самочинно без договору сервітуту на розміщення сезонного об`єкта сфери торгівлі встановлений об`єкт дослідження (арк.5, 17 позовної заяви). Наводить інші доводи.

Частиною 1 ст.181 ГПК України передбачено, що для виконання завдань підготовчого провадження в кожній судовій справі, яка розглядається за правилами загального позовного провадження, проводиться підготовче засідання.

У п.3 ч.1 ст. 177 ГПК України встановлено, що завданнями підготовчого провадження є, зокрема визначення обставин справи, які підлягають встановленню та зібрання відповідних доказів.

Із змісту позовної заяви та долучених до справи доказів, на підтвердження підстав заявленого позову, вбачається, що прокурор по деяких питаннях покладається на обставини, встановлені у Висновку судової будівельно-технічної експертизи від 02.08.2023 №709/23-22, проведеної у межах кримінального провадження №42023212050000035 від 13.04.2023.

За змістом статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи, одним із засобів доказування є висновки експертів.

Слід зазначити, що при вирішенні господарських спорів судом може бути досліджений і висновок судової експертизи, яку було проведено в межах провадження з іншої справи, в тому числі цивільної, кримінальної, адміністративної. Висновок судової експертизи, яку було проведено в межах провадження з іншої справи, оцінюється господарським судом у вирішенні господарського спору на загальних підставах як доказ зі справи за умови, що цей висновок містить відповіді на питання, що виникають у такому спорі, і поданий до господарського суду в належним чином засвідченій копії.

Висновок експертизи, призначеної в межах кримінального провадження, оцінюється господарськими судами у сукупності з іншими доказами на загальних підставах відповідно до вимог статті 86 Господарського процесуального кодексу України, при цьому сторони не позбавлені можливості надати суду докази на його спростування.

У даному випадку ТОВ "УКРАЇНА" РЕСТОРАН вказує на суперечливість обставин, встановлених у Висновку судової будівельно-технічної експертизи №709/23-22 від 02.08.2023, виконаному Тернопільським відділенням Київського науково-дослідного інституту судових експертиз у кримінальному провадженні №4202321205000003 на підставі постанови дізнавача сектору дізнання Тернопільського РУ поліції ГУНП України в Тернопільській області від 28.06.2023. Тобто, відповідачем-2 ставиться під сумнів достовірність даного доказу як джерела встановлення обставин, які мають суттєве значення для правильного вирішення спору.

Так, як вбачається з Акту службової перевірки від 14.08.2024 №709/23- 22, проведеної комісією Київського НДІСЕ щодо можливих порушень, допущених провідним судовим експертом Тернопільського відділення КНДІСЕ при складанні висновку експерта №709/23-22, який надано прокуратурою та про витребування якого ініціював відповідач-2, судовим експертом Грушицьким Іваном Лаврентійовичем зроблено хибний висновок по питанню стосовно віднесення досліджуваного об`єкта до об`єктів нерухомого майна.

Усі сумніви і протиріччя, на які посилаються учасники справи повинні бути усунені у встановлений законом спосіб, а суд зі свого боку повинен скористатись усіма наданими процесуальними засобами для офіційного з`ясування всіх обставин справи з метою винесення законного та обґрунтованого рішення, у тому числі і через призначення у справі судової експертизи.

Між тим, алгоритм та порядок встановлення фактичних обставин кожної конкретної справи не є типовим та залежить в першу чергу від позиції сторін спору, а також доводів і доказів, якими вони обґрунтовують свою позицію. Всі юридично значущі факти, які складають предмет доказування, визначають фактичний склад у справі, що формується, виходячи з підстав вимог і заперечень сторін та норм матеріального права. Підстави вимог і заперечення осіб, які беруть участь у справі, конкретизують предмет доказування, який може змінюватися в процесі її розгляду.

Суд наголошує на тому, що приписи ч. 2 ст. 2 ГПК України покладають на суд та учасників судового процесу обов`язок керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Незалежність судового експерта та правильність його висновку забезпечуються: визначеним законом порядком призначення судового експерта; забороною під загрозою передбаченої законом відповідальності втручатися будь-кому в проведення судової експертизи; існуванням установ судових експертиз, незалежних від органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування та суду; створенням необхідних умов для діяльності судового експерта, його матеріальним і соціальним забезпеченням; кримінальною відповідальністю судового експерта за дачу свідомо неправдивого висновку та відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків; можливістю призначення повторної судової експертизи; присутністю учасників процесу в передбачених законом випадках під час проведення судової експертизи.

Судовий експерт є самостійним учасником процесу, втручання в проведення експертизи та будь-який вплив на нього забороняється. Він надає висновок, ґрунтуючись на результатах власних проведених досліджень. При цьому експерт є самостійним у виборі методів, засобів і способів дослідження. Перешкоджання законній діяльності судового експерта є неприпустимими й тягне за собою відповідальність.

Відповідно до ст.4 Закону України «Про судову експертизу» однією із гарантій незалежності судового експерта та правильності його висновку є заборона під загрозою передбаченої законом відповідальності втручатися будь-кому в проведення судової експертизи.

Судовий експерт незалежно від судді та сторін судового процесу, в ході спеціального дослідження за допомогою спеціальних знань визначає об`єкт, предмет і суб`єктів, яких потрібно залучати до експертизи, оскільки його діяльність супроводжується правовими гарантіями доступу до інформації. Він повинен бути особою без особистої юридичної заінтересованості, тому його обов`язок, участь у процесі дати об`єктивний висновок щодо питань, поставлених суддею, і про це закон конкретно попереджає кожного судового експерта.

Отже, оскільки без спеціальних знань встановити обставини щодо питань у галузі в якій виник спір, не є можливим, а сторонами надана значна кількість взаємовиключних доказів, виникла необхідність в призначені комплексної судової експертизи.

Призначаючи у справі судову експертизу колегія суддів відзначає, що жоден доказ не має наперед встановленої сили, такий підлягає оцінці нарівні з іншими поданими сторонами у справі доказами.

Відповідно до 2 ст. 98 ГПК України, предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.

Відповідно до ст.99 ГПК України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:

1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Статтею 1 Закону України «Про судову експертизу» встановлено, що судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

В пункті 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 4 від 23.03.2012 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.

Спеціальні знання - це професійні знання, отримані в результаті навчання, а також навички, отримані обізнаною особою в процесі практичної діяльності в різноманітних галузях науки, техніки та інших суспільно корисних галузях людської діяльності, які використовуються разом з науково-технічними засобами під час проведення експертизи. Змістом спеціальних знань є теоретично обґрунтовані і перевірені практикою положення і правила, які можуть відноситися до будь-якої галузі науки, техніки, мистецтва тощо.

Відповідно до частини 1 статті 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, зокрема, такі питання: чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин.

За приписами статей 86, 236, 277 ГПК України, з метою забезпечення законності та обґрунтованості судового рішення, на місцевий господарський суд покладено обов`язок всебічно та повно з`ясувати і дослідити обставини справи, що мають значення для її вирішення по суті.

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Дульський проти України» (Заява №61679/00) від 01.06.2006 зазначено, що експертиза, призначена судом, є одним із засобів встановлення або оцінки фактичних обставин справи і тому складає невід`ємну частину судової процедури.

Відповідно до ст. 106 ГПК України комплексна експертиза проводиться не менш як двома експертами з різних галузей знань або з різних напрямів у межах однієї галузі знань.

В контексті підстав та предмету заявленого позову, а також обставин, якими він обґрунтований суд зазначає, що істотним питанням під час розгляду даної справи є з`ясування відповідності розташування об`єктів сфери торгівлі відповідача-2 отриманим паспортам прив`язки, встановлення чи розташовані спірні об`єкти на проїзній частині вулиці, чи в межах території пам`ятки архітектури місцевого значення, чи в межах смуги відчуження автомобільних доріг і червоних ліній вулиці Т.Шевченка у м. Тернополі, а також визначення їх площ.

Для встановлення та підтвердження вказаних обставин є необхідність у призначенні та проведенні комплексної судової експертизи.

Господарський суд вважає, що висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

Частиною 1 статті 100 ГПК України встановлено, що про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.

Частинами 3-5 статті 99 ГПК України встановлено, що при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто в установлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно.

Проведення судової експертизи доручається державним спеціалізованим установам чи безпосередньо особам, які відповідають вимогам, встановленим Законом України «Про судову експертизу». Особа, яка проводить судову експертизу (далі - судовий експерт) користується правами і несе обов`язки, зазначені у статті 31 цього Кодексу.

За нормами частини 1 статті 7 Закону України «Про судову експертизу» судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом.

Судова експертиза призначається з урахуванням норм Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України №53/5 від 08.10.1998 у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 №1950/5, а також Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз, затверджених наказом Міністерства юстиції України №53/5 від 08.10.1998 (в у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 №1950/5).

З огляду на запропоновану прокуратурою та відповідачем-2 експертну установу, якій сторони вважають за доцільне доручити проведення судової експертизи у даній господарській справі, беручи до уваги відсутність заперечень інших сторін з цього питання, суд доручає проведення експертизи Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, та, з огляду на клопотання відповідача-2 про призначення експертизи, оплату робіт по виконанню судової експертизи суд покладає на відповідача-2 та за результатами розгляду справи такі витрати підлягають розподілу на сторони відповідно до ст. 127, 129 Господарського процесуального кодексу України.

Питання, з яких має бути проведена експертиза, визначаються судом (ч.ч.4, 5 ст.99 ГПК України), а їх формулювання здійснюється з урахуванням Науково - методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта.

Таким чином, суд з урахуванням запропонованих сторонами питань, визначає остаточне коло питань, які підлягають дослідженню та встановленню експертною установою.

Відповідно до положень ч.1 ст.228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку призначення судом експертизи.

У п.6 ч.1 ст.229 ГПК України передбачено, що провадження у справі зупиняється у випадках, встановлених пунктом 2 частини першої статті 228 цього Кодексу - на час проведення експертизи.

На підставі вищевикладеного, у зв`язку з призначенням господарським судом комплексної судової експертизи, господарський суд не може розглянути дану справу до вирішення питань поставлених експерту, що надає суду підстави для зупинення провадження по справі згідно п.2 ч.1 ст.228 Господарського процесуального кодексу України.

В підготовчому засіданні 03.04.2025 оголошено скорочену частину ухвали.

Керуючись ст.ст.4, 11-13, 50, 53, 77-83, 99-102, п.2 ч.1 ст.228, ст.ст.229, 232-235, 255 Господарського процесуального кодексу України, Законом України Про судову експертизу господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Призначити у справі №921/426/24 комплексну судову експертизу, проведення якої доручити Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.

2. На дослідження експертизи поставити такі питання:

2.1. Чи встановлений об`єкт сфери торгівлі торговий майданчик біля ресторану «Файне місто» за адресою: м. Тернопіль, бул. Т. Шевченка, 23 відповідно до даних паспорта прив`язки ТС № 57 від 12.12.2024?

2.2. Чи встановлений об`єкт сфери торгівлі торговий майданчик біля бару «Клуб файного міста» за адресою: м. Тернопіль, бул. Т. Шевченка, 23 відповідно до даних паспорта прив`язки ТС № 56 від 12.12.2024?

2.3.Чи розміщення та облаштування об`єкту сфери торгівлі - торгового майданчика біля ресторану «Файне місто» за адресою м. Тернопіль, бул. Т. Шевченка, 23 відповідає вимогам ДСТУ 3587-97 "Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану", а також державних будівельних норм? Якщо ні, то в чому полягають відмінності?

2.4.Чи розміщення та облаштування на сезонного об`єкта сфери торгівлі (торгового майданчика) біля бару «Клуб файного міста» за адресою: м. Тернопіль, бул. Т. Шевченка, 23 відповідає чинним вимогам ДСТУ 3587-97 "Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану"? Якщо ні, то в чому полягають відмінності?

2.5. Яка фактична загальна площа сезонного об`єкту сфери торгівлі, розташованого біля ресторану «Файне місто» за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль?

2.6. Яка загальна площа сезонного об`єкту сфери торгівлі, розташованого біля бару "Клуб Файного міста" за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль?

2.7. Чи розміщений сезонний об`єкт сфери торгівлі біля ресторану "Файне місто" за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль на проїзній частині дороги бульвару Т.Шевченка, м.Тернопіль? Якщо так, то визначити розмір (відстань).

2.8. Чи розміщений сезонний об`єкт сфери торгівлі біля бару "Клуб Файного міста" за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль на проїзній частині дороги бульвару Т.Шевченка, м.Тернопіль? Якщо так, то визначити розмір (відстань).

2.9. Чи розміщений об`єкт сфери торгівлі торговий майданчик (тимчасова споруда) біля ресторану "Файне місто" за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль у межах території пам`ятки архітектури місцевого значення - Будівлі колишнього готелю «Подільський» 1890 року? Якщо так, яка відстань між будівлями ?

2.10. Чи розміщений об`єкт сфери торгівлі торговий майданчик (тимчасова споруда) біля бару "Клуб Файного міста" за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль у межах території пам`ятки архітектури місцевого значення - Будівлі колишнього готелю «Подільський» 1890 року? Якщо так, яка відстань між будівлями ?

2.11.Чи розміщений об`єкт сфери торгівлі торговий майданчик (тимчасова споруда) біля ресторану "Файне місто" за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль у межах смуги відчуження автомобільних доріг і червоних ліній вулиці Т.Шевченка у м. Тернополі?

2.12. Чи розміщений об`єкт сфери торгівлі торговий майданчик (тимчасова споруда) біля бару "Клуб Файного міста" за адресою бульвар Тараса Шевченка, 23, м. Тернопіль у межах смуги відчуження автомобільних доріг і червоних ліній вулиці Т.Шевченка у м. Тернополі?

3. Матеріали справи №921/426/24 направити Тернопільському відділенню Київського науково-дослідному інституту судових експертиз (вул.Січових Стрільців, 4, м.Тернопіль) для проведення судової експертизи.

4. Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз надати висновок господарському суду в строк, визначений п.п.1.13 пункту 1 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5.

5. Відповідно до статті 4 Закону України «Про судову експертизу» попередити експерта (експертів) про кримінальну відповідальність, передбачену статтями 384, 385 КК України за дачу завідомо неправдивого висновку або за відмову без поважних причин від виконання покладених обов`язків.

6. Витрати по проведенню експертизи покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю Україна Ресторан (бульвар Тараса Шевченка, будинок 23, місто Тернопіль, ідентифікаційний код 37076599) згідно наданого експертною установою рахунку з наданням суду відповідних доказів оплати.

7. Зупинити провадження у справі №921/426/24.

8. Копію ухвали направити сторонам у справі, а Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, вул.Січових Стрільців, 4, м.Тернопіль 46025, разом з матеріалами справи - для виконання.

Ухвала набирає законної сили відповідно до приписів ст.235 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена до Західного апеляційного господарського суду (п.11 ч.1 ст.255, підпункт 17.5 п.17 Розділу XI Перехідні положення ГПК України) шляхом подання апеляційної в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали складено 08.04.2025.

Головуюча суддя Н.О. Андрусик

Суддя Н.В. Охотницька

Суддя Ю. О. Чопко

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення03.04.2025
Оприлюднено10.04.2025
Номер документу126466489
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —921/426/24

Постанова від 28.05.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 23.04.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 23.04.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 21.04.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 21.04.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 16.04.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 07.04.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 07.04.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 03.04.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 08.04.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні