20-7/398
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
Іменем України
РІШЕННЯ
"08" січня 2008 р. справа № 20-7/398
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „АВЕ ВІТА”
(99704, м. Севастополь, вул. Яблочкова, 1)
представник Юнда Ольга Борисівна (99011, м. Севастополь, вул. Очаківців, 19-412)
до відповідача: Інкерманської міської Ради
(99703, м. Севастополь, вул. Шовкопляса, 37)
про визнання недійсним пункту 2 рішення Інкерманської міської Ради від 30.11.2006 № 06/126 „Про скасування рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 „Про надання згоди ТОВ „АВЕ ВІТА” на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, орієнтовною площею 0,3036 га для будівництва та обслуговування Водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 в м. Інкерман”,
в порядку статті 22 ГПК України, позовні вимоги збільшено:
про визнання недійсним рішення Інкерманської міської Ради від 30.11.2006 № 06/126 „Про скасування рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 „Про надання згоди ТОВ „АВЕ ВІТА” на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, орієнтовною площею 0,3036 га для будівництва та обслуговування Водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 в м. Інкерман”, повністю,
Суддя Г.П. Ілюхіна
Представники сторін:
від позивача: - Юнда О.Б., представник, довіреність б/н від 23.03.2007;
від відповідачів: - Кулагін О.О., представник, довіреність № 616 від 14.08.2007;
Суть спору:
08.11.2007 (вх.№3806) Товариство з обмеженою відповідальністю „АВЕ ВІТА” звернулось до господарського суду міста Севастополя з позовом до Інкерманської міської Ради про визнання недійсним пункту 2 рішення Інкерманської міської Ради від 30.11.2006 № 06/126 „Про скасування рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 „Про надання згоди ТОВ „АВЕ ВІТА” на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, орієнтовною площею 0,3036 га для будівництва та обслуговування Водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 в м. Інкерман”, з посиланням на статті 123, 124 Земельного кодексу України, статті 26, 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, статтю 6, 16, 35 Закону України „Про оренду землі”.
Ухвалою суду від 12.11.2007 порушено провадження по справі (арк.с.1-2).
Позивач заявою (вх.№51549 від 27.11.2007) в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України збільшив позовні вимоги, просить визнати недійсним рішення Інкерманської міської Ради від 30.11.2006 № 06/126 „Про скасування рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 „Про надання згоди ТОВ „АВЕ ВІТА” на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, орієнтовною площею 0,3036 га для будівництва та обслуговування Водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 в м. Інкерман” в повному обсязі (арк.с.35-37).
Відповідач в відзивах на позов (вх.№ 51852, 52925) позовні вимоги не визнав по мотивам, викладеним в них, основні з яких полягають в тому, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем в межах своїх повноважень, керуючись розділом ХІ Конституції України, статтями 2, 3, 9, 10, 21, 26, 59, 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтею 16 Закону України «Про оренду землі», Положенням «Про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення»після розгляду наданих позивачем документів; рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 було прийнято з порушенням статті 16 Закону України «Про оренду», п.п.2.2 Положення «Про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення», пакет документів від позивача –«Матеріали для отримання рішення Інкерманської міської Ради про надання згоди на розробку проекту відводу земельної ділянки під будівництво та обслуговування Водно-спортивного комплексу»наданий до виконкому Інкерманської міської Ради 21.03.2006, висновок Севастопольського міського головного управління земельних ресурсів № 94/МВ отримано та здано 21.03.2006, документи не були розглянуті постійно діючою депутатською комісією з розвитку міста та міського господарства, підтвердженням чого є протест Прокурора Балаклавскього району м. Севастополя № 07/1-1176 від 06.05.2006; в висновку Севастопольського міського головного управління земельних ресурсів № 94/МВ від 21.03.2006 містяться висновки, що матеріали, надані позивачем, не в повній мірі відповідають діючому законодавству, але за умови усунення зауважень можуть бути підставою для надання згоди на розробку проекту відводу земельної ділянки; позивачем зазначені зауваження усунені не були; в висновку Севастопольського міського головного управління земельних ресурсів № 94/МВ від 21.03.2006 є посилання про наявність інших клопотань на цю земельну ділянку та доцільності надання права на оренду земельної ділянки по вул.. Ангарська на конкурсній основі, що було проігноровано при прийнятті рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006; в наданих позивачем матеріалах знаходиться Попередній містобудівельний висновок № 3109/4-1 від 23.12.2005, в якому зазначено, що висновок буде наданий після результатів конкурсної комісії; після отримання клопотань на цю земельну ділянку позивача вх.№45/05-З від 05.04.2005 та ТОВ „Бізнес-Центр” вх.№66/05-З від 16.11.2005 та до прийняття Рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 відповідачем не було прийнято рішення про створення конкурсної комісії; в листі директору ТОВ «Бізнес-Центр»вих.№07/1-110/06-180СИ Прокуратура Балаклавського району м. Севастополя визнає факт виявлення порушень законодавства України при прийнятті рішення Інкерманською міською Радою № 27/582 від 21.03.2006; посилання позивача на те, що відповідач не має права скасовувати своє рішення не відповідають нормам діючого законодавства, з посиланням на розділ ХІ Конституції України, статті 2, 3, 9, 10, 21, 26, 59, 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 6, 16 Закону України «Про оренду землі», Положення «Про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення», просить в задоволенні позову відмовити (арк.с.67-69, 79).
Розгляд справи відкладався, в судовому засіданні оголошувалась перерва в порядку статі 77 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд -
в с т а н о в и в:
З'ясовані наступні обставини:
01.12.2005 Балаклавською районною державною адміністрацією у м. Севастополі зареєстровано Товариство з обмеженою відповідальністю «АВЕ ВІТА»- Свідоцтво серії А00 № 288245, Довідка про включення до ЄДРПОУ № 22-363-4578 від 01.12.2005 (арк.с.25, 26).
05.04.2005 ТОВ «АВЕ ВІТА» за 8 місяців до своєї реєстрації звернулось до Інкерманської міської Ради з клопотанням (вх..№45/05-3 від 05.04.2005) про розгляд на сесії Інкерманської міської Ради питання про надання ТОВ «АВЕ ВІТА»земельної ділянки орієнтовною площею 0,2 га, розташованої між причалом портофлоту «ГРЕС»та водоймою скидних вод Севастопольської ТЕЦ в м. Інкерман, для будівництва та обслуговування зони відпочинку з готельним комплексом, відкритого басейну з трибуною для глядачів, причалів для спортивного обладнання водних видів спорту (байдарки, каное, інше), маломірних суден, яхт, з метою створення умов мешканцям та гостям міста Інкерман для зайняття фізичною культурою, спортом та проведення дозвілля (арк.с.10).
07.04.2005 вих.№103 Інкерманська міська Рада повідомила ТОВ «АВЕ ВІТА» про те, що питання про передачу в оренду земельної ділянки, що запитується, буде розглянуто Інкерманською міською Радою для чого необхідно отримати: рішення Інкерманської міської Ради «Про надання згоди на розробку проекту відводу земельної ділянки», для чого необхідно надати Виконавчому комітету Інкерманської міської Ради:
- Клопотання про надання згоди ТОВ «АВЕ ВІТА»на розробку проекту відводу земельної ділянки, до якого має бути додані матеріали вибору та узгодження місця розташування та призначення земельної ділянки та об'єкту на ній в 3-х примірниках, в швидкозшивачах: перший примірник –з синіми печатками, залишається в Виконавчому комітеті Інкерманської міської Ради (матеріали мають бути надіслані з Севастопольського міського головного управління земельних ресурсів з супровідним листом), що включають до себе:
- Акт вибору земельної ділянки, узгоджений в установленому порядку з нанесенням на нього варіантів розміщення об'єкту та зазначенням площі під об'єктом –Управління містобудування та архітектури;
- викопіювання з Генерального плану або іншої містобудівельної документації –ТПО ЗАТ КримНіоПроект;
- комплексний містобудівельний висновок про можливість будівництва на цій ділянці - Управління містобудування та архітектури;
- довідку про присвоєння поштової адреси земельній ділянці, що запитується - Управління містобудування та архітектури;
- земельно-кадастрову довідку –Севастопольська міська філія ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах України»;
- висновок Головного управління земельних ресурсів - Севастопольське міське головне управління земельних ресурсів;
- ескізний проект об'єкту будівництва, узгоджений в Управлінні містобудування та архітектури;
- засвідчені підписом керівника та печаткою ТОВ «АВЕ ВІТА»ксерокопії реєстраційних документів ТОВ «АВЕ ВІТА»;
- довідки з податкової інспекції та відповідних фондів про відсутність у ТОВ «АВЕ ВІТА»заборгованості з оплати податків, зборів та обов'язкових платежів, передбачених законодавством України;
- лист-обґрунтування «Про можливість ТОВ «АВЕ ВІТА»по участі в розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Інкерман»;
- Отримати рішення Інкерманської міської Ради «Про передачу в оренду земельної ділянки»для чого необхідно надати до Виконавчого комітету Інкерманської міської Ради –проект відводу земельної ділянки, який має бути обов'язково узгоджений в Севастопольському міському головному управлінні земельних ресурсів, Севастопольському управлінні містобудування та архітектури, Державному управлінні екології та природних ресурсів в м. Севастополі, Міській СЕС, Відділі держслужби охорони культурного спадку. Крім того, ТОВ «АВЕ ВІТА»повідомлено про те, що у випадку надходження двох або більше клопотань, заяв про передачу в оренду однієї і тієї ж земельної ділянки розгляд питання про надання згоди на складання проекту відводу буде проводитись конкурс по визначенню орендаторів земельної ділянки (арк.с.11).
Все це листування мало місце з неналежною стороною, неналежним заявником, який не мав статусу юридичної особи, якої набув тільки 01.12.2005.
16.11.2005 вх.№36/05-3 ТОВ „Бізнес-Центр” звернулось до Голови м. Інкермана з заявою про виділення в довгострокову оренду земельної ділянки площею приблизно 2,5 га в районі ГРЕС (м. Інкерман) для будівництва та обслуговування Яхт-клубу зі спортивно-оздоровчим комплексом (арк.с.41).
23.12.2005 вих.№3109/4-1 Управлінням міського будування і архітектури СМДА надано Попередній містобудівельний висновок, згідно з яким матеріали ТОВ «АВЕ ВІТА»розглянуті, розміщення об'єктів відповідає державним будівельним нормам, комплексний містобудівельний висновок буде надано після результатів комплексної комісії (арк.с.63).
10.03.2006 Управлінням морської акваторії надано висновок № 31-МА управління морської акваторії по узгодженню проекту відводу земельної ділянки під будівництво та обслуговування водноспортивного комплексу, розташованого на південному узбережжю Севастопольської бухти до сходу від катерного причалу № 57 («ГРЕС») Севастопольського морського торгового порту, згідно з яким:
- запитуєма ділянка розташована на ділянці узбережжя Севастопольської бухти, яка в новому Генеральному плані розвитку міста зазначена, як найбільш перспективний для розвитку в місті портових потужностей шляхом створення вантаже-перевалочного комплексу на підставі причального фронту загальною довжиною 2000 метрів,
- для створення водноспортивного комплексу передбачається відвід не тільки сухопутної ділянки, але і ділянки морської акваторії площею 0,7184 га, який відноситься до водних об'єктів загальнодержавного значення (пункт 1) Статті 5 Водного кодексу України), розпорядження яким не входить до компетенції Інкерманської міської Ради;
- „Положенням про водноспортивний комплекс в м. Інкермані” передбачається проведення в безпосередній близькості від цього комплексу учбово-тренувальних занять та змагань з парусного спорту, веслування та інших водного видів спорту. Використання прилеглої акваторії для зазначених цілей не може бути реалізовано, так як вона є частиною акваторії, наданої в користування Севастопольському морському торговому порту (постанова Кабінету Міністрів України № 1581 від 25.12.2002). В цьому районі існує розвинута мережа суднохідних шляхів, находження на яких маломірних суден, що керуються дітьми, є небезпечним. Обов'язковими постановами по Севастопольському морському торговому порту (3.1.9.) оголошено перелік спеціальних районів, в яких дозволяється проведення на акваторії порту тренувань та змагань спортивних суден. Ділянка, що розглядається, в зазначений перелік не входить;
- викладена особова думка: Управління морської акваторії вважає найбільш доцільним зазначений водноспортивний комплекс розмістити в безпосередній близькості до традиційного місця проведення тренувань та змагань з весельних видів спорту, тобто безпосередньо на одному з берегів річки Чорна на ділянці між автомобільним та основним залізничним мостами (арк.с.62).
21.03.2006 Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів надано Висновок № 94/МВ по матеріалам попереднього вибору місця розташування та цільового призначення земельної ділянки орієнтовною площею 1,022 га ТОВ «АВЕ ВІТА»в м. Інкерман по вул. Ангарська, 18, для будівництва та обслуговування водноспортивного комплексу, згідно з яким матеріали, надані ТОВ «АВЕ ВІТА»не повній мірі відповідають вимогам статей 38, 39, 124, 151 Земельного кодексу України, Водному кодексу України, Постанові Кабінету Міністрів України № 427 від 31.04.2004, Постанові Кабінету Міністрів України № 1581 від 25.10.2002, але при наявності усунення зауважень, викладених в пунктах 2.1, 2.2, 2.3 цього висновку (необхідно додаткове узгодження з Головним управлінням екології та природних ресурсів в м. Севастополі; частина земельної ділянки (морської акваторії), що запитується ТОВ «АВЕ ВІТА»віднесена до об'єктів загальнодержавного значення, розпорядження якими не відноситься до компетенції Інкерманської міської Ради; частина ділянки орієнтовною площею 0,7184 га (море) відноситься до акваторії, що передана в користування Севастопольському торговому порту, у зв'язку з чим необхідно отримати додаткове узгодження Севастопольським морським торговим портом можливості використання частини акваторії Чорного моря для розміщення об'єкту), узгоджуються Севастопольським міським головним управління земельних ресурсів в частині, що стосується земельної ділянки площею 0,3036 га (суша) для прийняття відповідного рішення про дозвіл ТОВ «АВЕ ВІТА»складати проект землеустрою по відводу земельної ділянки по вул. Ангарська, 18 в порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України № 427 від 31.04.2004 «Про затвердження порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів»; разом з тим, враховуючи наявність інших клопотань про надання в оренду однієї і тієї ж самої земельної ділянки (клопотання ТОВ «Бізнес-Центр»), головне управління земельних ресурсів вважає доцільним здійснити надання права на оренду земельної ділянки по вул. Ангарська (суші) на конкурсній основі відповідно до статті 16 Закону України «Про оренду землі» (арк.с.64).
21.03.2006 Рішенням Інкерманської міської Ради № 27/582 «Про надання ТОВ «АВЕ ВІТА»згоди на складання проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею 0,3036 га (суша) для будівництва та обслуговування водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 м. Інкерман»надано згоду ТОВ «АВЕ ВІТА»на складання проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею 0,3036 га (суша) для будівництва та обслуговування водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 м. Інкерман, зобов'язано ТОВ «АВЕ ВІТА»протягом 6 місяців підготувати та надати в Інкерманськоу міську Раду депутатів проект землеустрою по відводу земельної ділянки, при невиконанні пункту 2 рішення втрачає силу (арк.с.13).
В травні 2006 вих.№07/1-110/06-180ск Прокурор Балаклавського району м. Севастополя повідомив директора ТОВ „Бізнес-Центр”, що в ході проведення перевірки підтвердились факти допущених порушень законодавства України при прийнятті рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 «Про надання ТОВ «АВЕ ВІТА»згоди на складання проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею 0,3036 га (суша) для будівництва та обслуговування водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 м. Інкерман» прокуратурою району 06.05.2006 для розгляду на сесії Інкерманської міської Ради внесений протест на рішення № 27/582 від 21.03.2006 (арк.с.40).
30.11.2006 Рішенням Інкерманської міської Ради № 06/126 „Про скасування Рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 «Про надання ТОВ «АВЕ ВІТА»згоди на складання проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею 0,3036 га (суша) для будівництва та обслуговування водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 м. Інкерман»відмовлено в продовженні строку дії рішення №27/582 від 21.03.2006, скасовано рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 «Про надання ТОВ «АВЕ ВІТА»згоди на складання проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею 0,3036 га (суша) для будівництва та обслуговування водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 м. Інкерман»у зв'язку з порушенням статті 16 Закону України «Про оренду землі», в частині проведення конкурсу (арк.с.14).
24.05.2006 ТОВ «АВЕ ВІТА»звернулось до Прокурора м. Севастополя для прокурорського реагування по відкликанню протесту прокурора Балаклавського району м. Севастополя (арк.с.42).
21.06.2006 Інкерманська міська Рада направила до Прокуратури м. Севастополя (вх.№4293) копії протестів прокуратури Балаклавського району м. Севастополя щодо ТОВ «АВЕ ВІТА», ТОВ «Флинт», ПП «Крим-Леспромстрой», повідомила, що у ТОВ «АВЕ ВІТА» відсутнє узгодження з державним управлінням екології та природних ресурсів в м. Севастополі, експертний висновок Севастопольської ділянки державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції; при наявності клопотання іншої юридичної особи, що претендує на ту ж саму земельну ділянку, ця ділянка була надана ТОВ «АВЕ ВІТА»без проведення конкурсу»(арк.с.44).
27.12.2006 № 07/1-3565вих-06 Прокурором Балаклавського району м. Севастополя внесено протест в порядку нагляду, яким запропоновано Інкерманській міській Раді скасувати рішення № 06/126 від 30.11.2006, яким скасовано рішення № 27/582 від 21.03.2006 (арк.с.46).
19.01.2007 Рішенням Інкерманської міської Ради № 08/161 «Про розгляд протесту прокурора Балаклавського району м. Севастополя на рішення сесії Інкерманської міської Ради № 06/126 від 30.11.2006 «Про скасування Рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 «Про надання ТОВ «АВЕ ВІТА»згоди на складання проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовною площею 0,3036 га (суша) для будівництва та обслуговування водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 м. Інкерман» Протест прокурора Балаклавського району м. Севастополя відхилено (арк.с.47).
20.02.2007 Ухвалою Балаклавського районного суду м. Севастополя провадження по справі № 2-А-28/2007 за адміністративним позовом прокурора Балаклавського району м. Севастополя в інтересах держави до Інкерманської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення VІ сесії V скликання № 06/126 від 30.11.2006 Інкерманської міської Ради закрито, роз'яснено прокурору його право звернутись до господарського суду м. Севастополя (арк.с.85).
Спір виник у зв'язку з тим, що позивач вважає, що відповідач неправомірно скасував рішення Інкерманської міської Ради № 27/582 від 21.03.2006 „Про надання згоди ТОВ „АВЕ ВІТА” на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, орієнтовною площею 0,3036 га для будівництва та обслуговування Водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 в м. Інкерман”, відповідач вважає, що вправі скасувати своє рішення, яке було прийнято з порушенням діючого законодавства України.
Прокуратура Балаклавського району м. Севастополя направляла протести і на рішення про надання згоди на розробку Проекту відводу і на рішення, що скасувало цю згоду, в рішеннях прокурор, то вбачав порушення законодавства, то не вбачав цих порушень.
Правовідносини сторін регулюються статтями 13, 19, 41, 142-145 Конституції України, статтями 3, 12, 116, 123, 124, 151, пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статтею 324 Цивільного кодексу України, статтями 5-8 Водного кодексу України, статтями 2, 3, 10, 26, 59, 74, 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, статтями, 6, 16 Закону України „Про оренду землі”, Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, Указом Президента України від 12.07.1995 № 608/95 „Про приватизацію та оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення для здійснення підприємницької діяльності”.
Приписи статей 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Відповідно до статей 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадовці зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і способом, передбачених Конституцією і законами України.
Згідно зі статтею 324 Цивільного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, до виняткової компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься, зокрема, рішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частини першої статті 26, пункту 2 статті 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” питання надання земельної ділянки в оренду вирішується виключно на пленарному засіданні ради –сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Крім того, згідно зі статтями 2, 3, 10, 59, 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.
Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Підстави, види і порядок відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження по розпорядженню землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.
У відповідності до статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема:
- розпорядження землями територіальних громад;
- передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
- надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
- вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
- організація землеустрою;
- підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;
- інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;
- вирішення земельних спорів;
- вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені статтями 123, 124 Земельного кодексу України та статтею 16 Закону України „Про оренду землі”.
Порядок відведення земельної ділянки регламентовано нормами, які містяться у статтях 123, 124 Земельного кодексу України. З цих правових норм вбачається, що уповноважені органи вирішують питання про надання земельної ділянки в оренду (постійне користування) в два етапи:
- на першому етапі відбувається розгляд клопотання про надання згоди на розробку проекту відводу земельної ділянки з попередніми матеріалами, що додаються (акт вибору земельної ділянки, ескізний проект об'єкту забудови, погодження компетентних державних органів) та принципове вирішення питання про надання або відмову у наданні згоди на розроблення земельної ділянки;
- на другому етапі розглядається та затверджується конкретна землевпорядна документація у вигляді проекту відведення земельної ділянки.
Так, відповідно до статті 16 Закону України „Про оренду землі”, рішення щодо передачі в оренду земельної приймається Радою на підставі заяви (клопотання).
Відповідно до частини п'ятої статті 123 Земельного кодексу України, відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
У даному випадку, міською радою прийнято рішення про надання згоди на розробку Проекту відводу земельної ділянки за кілька годин, заява і документи в строки, передбачені діючим законодавством України, не розглядались, недоліки документів та узгодження не усувались та не здійснювались.
Статтями 6, 16 Закону України „Про оренду землі” встановлено, що право оренди земельної ділянки може буди придбано на конкурсних засадах шляхом проведення аукціону чи конкурсу.
Відповідно до Висновку Севастопольського міського головного управління земельних ресурсів від 21.03.2006 земельна ділянка розташована в 100 метровій зоні суворого режиму охорони Чорного моря, у зв'язку з чим, право розпоряджатись частиною земельної ділянки Інкерманська міська Рада не має і вирішення питання про надання в оренду земельної ділянки (водної акваторії) повинно передувати вирішенню питання надання спірної земельної ділянки.
Відповідно до статей 5-8 Водного кодексу України, до водних об'єктів загальнодержавного значення належать, зокрема:
- внутрішні морські води та територіальне море;
- поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, а також їх притоки всіх порядків.
До водних об'єктів місцевого значення належать:
- поверхневі води, що знаходяться і використовуються в межах однієї області і які не віднесені до водних об'єктів загальнодержавного значення;
- підземні води, які не можуть бути джерелом централізованого водопостачання.
Народ України здійснює право власності на води (водні об'єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві Ради.
До відання Верховної Ради України в галузі регулювання водних відносин належить, зокрема:
- розпорядження водним фондом України.
До відання Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських Рад у галузі регулювання водних відносин на їх території належить, зокрема:
- розпорядження водними об'єктами місцевого значення.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, та дослідивши інші докази в межах позовних вимог, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити з таких підстав.
Згідно з частиною другою пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР до виключної компетенції міських рад (міст з районним поділом) віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Право власника земельної ділянки передавати її в оренду передбачено статтею 90 Земельного кодексу України, безпосередньо відповідача –пунктом „в” статті 12 Земельного кодексу України.
Статтею 16 Закону України „Про оренду землі” встановлений порядок укладення договору оренди землі комунальної власності. Частиною шостою цієї статті передбачено, що у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває в комунальній власності, органи місцевого самоврядування проводять аукціон або конкурс щодо набуття права оренди земельної ділянки, якщо законом не встановлений інший порядок.
Матеріали справи дають суду право для висновку, що на дату прийняття рішення 21.03.2006, у позивача був відсутній повний пакет необхідних документів для прийняття відповідачем позитивного рішення про надання згоди на розробку Проекту відведення земельної ділянки, Висновок землевпорядної експертизи був позитивним тільки при умові усунення перелічених в ньому недоліків документації. Усунення цих недоліків по висновку від 21.03.2006 до сесії, яка відбулась 21.03.2006 не мало місця і позивачем не надано.
Посилання позивача на те, що відповідач не вправі самостійно скасувати своє рішення безпідставне.
Верховний Суд України в Постанові Пленуму № 7 від 16.04.2004 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ»зазначив, що виходячи з установлених законодавством умов надання земельних ділянок не можна вважати таким, що суперечить закону, рішення органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування про скасування свого рішення, за яким земельна ділянка була неправомірно одержана у власність чи користування.
Пунктом 8 Указу Президента України від 12.07.1995 № 608/95 „Про приватизацію та оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення для здійснення підприємницької діяльності” встановлено, що земельні ділянки несільськогосподарського призначення можуть бути передані в оренду, в тому числі довгострокову. Право на оренду може бути придбано на конкурсній основі шляхом проведення земельних аукціонів, конкурсів. Порядок придбання права на оренду земельної ділянки на конкурсних підставах встановлюється відповідними радами.
З аналізу викладеного вбачається, що Інкерманська міська рада має право прийняти рішення про проведення конкурсу (аукціону) на право оренди будь - якої земельної ділянки, якщо розпорядження даною земельною ділянкою віднесено до її повноважень і якщо дана земельна ділянка є вільною, тобто відсутнє законне чи зареєстроване право землекористування даною земельною ділянкою.
Зважаючи на те, що необхідною умовою визнання права на оренду земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки, визнання права на оренду земельної ділянки на підставі тільки рішення суду про визнання недійсною відмови в наданні згоди на складання проекту відведення земельної ділянки за відсутності відповідного рішення є порушенням його виключного передбаченого Конституцією України права на здійснення права власності від імені українського народу та управління землями, яке підлягає захисту.
Згідно зі статтею 151 Земельного кодексу України вибір земельних ділянок для розміщення об'єктів проводиться юридичними особами, зацікавленими у їх відведенні. Органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування зобов'язані в порядку, визначеному законодавством України, надавати інформацію юридичним особам, зацікавленим у відведенні земельних ділянок, щодо можливих варіантів розміщення об'єктів відповідно до затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою.
Порядок вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №427 від31.03.2004, який позивачем не дотримано.
28.12.2007 Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»№ 107-VІ, внесені зміни до деяких законодавчих актів, в тому числі Земельного кодексу України, згідно яких частину першу статті 124 ЗКУ доповнено абзацами другим та третім такого змісту:
„Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Не допускається проведення аукціонів щодо ділянок, які (або будівлі на яких) орендують бюджетні установи, музеї, підприємства і громадські організації у сферах культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки та їх члени (під творчі майстерні)”.
Відповідно до статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Позивач не надав належних та допустимих доказів, які б підтвердили законність та обґрунтованість прийнятого Інкерманською міською Радою № 27/582 від 21.03.2006 „Про надання згоди ТОВ „АВЕ ВІТА” на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, орієнтовною площею 0,3036 га для будівництва та обслуговування Водноспортивного комплексу по вул. Ангарська, 18 в м. Інкерман”, тому його скасування Інкерманською міською Радою 30.11.2006 правомірне і не суперечить діючому законодавству України.
На підставі викладеного, керуючись статтями 13, 19, 41, 142-145 Конституції України13, 19, 41, 142-145 Конституції України, статтями 3, 12, 116, 123, 124, 151, пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статтею 324 Цивільного кодексу України, статтями 5-8 Водного кодексу України, статтями 2, 3, 10, 26, 59, 74, 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, статтями, 6, 16 Закону України „Про оренду землі”, Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, Указом Президента України від 12.07.1995 № 608/95 „Про приватизацію та оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення для здійснення підприємницької діяльності”, статтями 22, 33, 34, 77, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд -
вирішив:
1. В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Суддя Г.П. Ілюхіна
Рішення оформлено і підписано
в порядку статті 84 ГПК України
14.01.2008
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2008 |
Оприлюднено | 16.01.2008 |
Номер документу | 1266348 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Ілюхіна Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні