Рішення
від 15.04.2025 по справі 560/18940/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/18940/23

РІШЕННЯ

іменем України

15 квітня 2025 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом Красилівської міської ради Хмельницької області до Хмельницької районної ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Щиборівська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2023 року Красилівська міська рада Хмельницької області звернулася до суду з позовом до Хмельницької районної ради, у якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької районної ради від 20 квітня 2023 року № 42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області»;

- скасувати державну реєстрацію внесення 28 серпня 2023 року до Державного земельного кадастру відомостей про межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, загальною площею 218,4666 га.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Рішенням Хмельницької районної ради від 20.04.2023 за №42-11/2023 "Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області" затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, згідно якого загальна площа села Щиборівка - 218,4666 га. Позивач вважає, що вказане рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки приймаючи оскаржуване рішення, відповідачем не враховано відсутність всіх необхідних документів у проекті землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту с. Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області, а саме матеріалів погодження з Красилівською міською радою Хмельницької області, за рахунок території якої планується здійснити розширення меж населеного пункту. Відтак, оскаржуване рішення прийнято передчасно, за відсутності всіх необхідних документів. Просить позов задовольнити.

Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 17 січня 2024 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2024 року, відмовив у задоволенні позову.

Постановою Верховного Суду від 03.12.2024 у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду касаційну скаргу Красилівської міської ради Хмельницької області задоволено частково. Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2024 року скасовано. Справу № 560/18940/23 направлено до Хмельницького окружного адміністративного суду на новий розгляд.

Ухвалою від 23.12.2024 суддя Бонський В.К. прийняв до провадження адміністративну справу №560/18940/23 за позовом Красилівської міської ради Хмельницької області до Хмельницької районної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії. Справу вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників. Сторонам надано строк для надання до суду письмових пояснень з доказами на їх підтвердження стосовно висновків, зазначених у Постанові Верховного Суду від 03.12.2024.

Від представника Красилівської міської ради Хмельницької області надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що відповідачем при прийнятті спірного рішення не враховано відсутність всіх необхідних документів у проекті землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту с. Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області, а саме матеріалів погодження з Красилівською міською радою Хмельницької області, за рахунок території якої здійснено розширення меж населеного пункту.

Водночас у зв`язку із прийняттям 20.04.2023 року Хмельницькою районною радою незаконного рішення №42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області» без погодження із Красилівською міською радою змінено (зменшено) фактичні межі населеного пункту міста Красилів, що, своєю чергою матиме негативні наслідки для власників об`єктів нерухомостіта мешканців міста Красилів.

Також зазначено, що у зв`язку з незаконним рішенням Хмельницької районної ради від 20 квітня 2023 р за № 42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області», необхідно також скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, площею 218,4666 га.

Представник Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області подала до суду письмові пояснення, згідно яких зазначає, що належними та допустими доказами підтверджено, що збільшення межі населеного пункту села Щиборівка відбулось за рахунок земель, розташованих в адміністративних межах Щиборівської сільської ради, встановлений ще в 1993 році, які не змінювались. Позивачем не доведено належними та допустими доказами перетину меж села Щиборівка та міста Красилів. Про відсутність такої можливості вказано і в листі Головного управління Держгеокадастру від 26.12.2024 року № 29-22-0.502-4410/2-24. Вказує, що позивачем не доведено підстав включення частини земель Щиборівської сільської ради та земель села Щиборівка в межі міста Красилів. Включення цих територій в межі міста Красилів відбувалось з позиції сили, що є абсурдним та протиправним. Стверджує, що відмова Красилівської міської ради рішенням № 26 від 12.08.2021 року в погодженні Щиборівській сільській раді проекту землеустрою, носить для сільської ради інформативний, а не обов`язковий характер, так як встановлення меж села Щиборівка відбувалось за рахунок її власної території, а не за рахунок земель міста Красилів. Таким чином, рішення Хмельницької районної ради від 20.04.2023 року № 42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області» та скасування в Державному земельному кадастрі межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області площею 218,4666 га» є законним та обґрунтованим, тому позивачу в задоволенні позову слід відмовити.

Від Хмельницької районної ради до суду пояснень, заяв чи клопотань не надходило.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

19 вересня 2018 року Щиборівська сільська рада затвердила Генеральний план населених пунктів ради (села Щиборівка, Мовчани, Радісне, Каламаринка) рішенням № 9, визначивши площу села Щиборівка у 218,4666 га, а 21 квітня 2021 року рішенням № 33 надала дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села на основі цього Генерального плану.

У 2021 році товариство з обмеженою відповідальністю «Лекстатус Груп» розробило проєкт землеустрою для встановлення (зміни) меж населеного пункту села Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області.

20 квітня 2023 року Хмельницька районна рада прийняла рішення № 42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області» із загальною площею села 218,4666 га.

28 серпня 2023 року державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру у Харківській області вніс до ДЗК відомості щодо меж села Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області на підставі зазначеного рішення Хмельницької районної ради, про що підготував та надав витяг з ДЗК про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць № НВ-6300501172023.

Вважаючи протиправним рішення районної ради, яким затверджено межі села Щиборівка, Красилівська міська рада звернулася до суду цз цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною першою статті 173 ЗК України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.

Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів (частина друга статті 173 ЗК України).

Відповідно до частини третьої статті 173 ЗК України включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті.

Частиною четвертою статті 173 ЗК України визначено, що землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Згідно із частиною другою статті 174 ЗК України рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.

Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням відповідних сільських, селищних рад.

Межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються в порядку та відповідно до закону (стаття 175 ЗК України).

Закон № 858-IV визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Згідно із пунктом «в» частини першої статті 2 Закону № 858-IV землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

Згідно із частинами першою - четвертою статті 46 Закону № 858-IV для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.

Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці включає:

а) пояснювальну записку;

б) завдання на виконання робіт;

в) план існуючої (за наявності) та проектної межі адміністративно-територіальної одиниці;

г) площу земель в існуючих (за наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці;

ґ) опис меж адміністративно-територіальної одиниці;

д) каталог координат поворотних точок меж адміністративно-територіальної одиниці.

Проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту може також передбачати пов`язані із цим зміни меж інших суміжних адміністративних одиниць, якщо прийняття рішення про їх зміну згідно із законом належить до компетенції одного органу.

Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (частина шоста статті 46 Закону № 858-IV).

Відповідно до частини сьомої статті 46 Закону № 858-IV проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Згідно із частинами десятою та одинадцятою статті 46 Закону № 858-IV рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).

Відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді.

Погодження і затвердження документації із землеустрою регламентовано статтею 186 ЗК України, правилами пункту 1 частини третьої якої визначено, що проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць погоджуються сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення таких меж. У разі розширення меж адміністративно-територіальної одиниці за рахунок території, що не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

З наведеного слідує, що за загальним правилом повноваження відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо ухвалення рішень про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць визначаються в залежності від виду адміністративно-територіального утворення.

При цьому проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту підлягає обов`язковому погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж.

Виключенням з цього правила є випадок коли відбувається розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району. В цьому випадку проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Суд звертає увагу на те, що за загальним правилом межі населеного пункту вважаються встановленими, а органи місцевого самоврядування набувають права розпоряджатися земельними ділянками, які відповідно до розроблених проектів щодо встановлення меж відповідної сільської, селищної, міської ради включаються до їх територій, після встановлення (винесення) меж території населеного пункту в натуру (на місцевість), закріплення меж території межовими знаками та внесення відомостей про земельну ділянку до державного земельного кадастру, якщо межі населеного пункту не були встановлені/змінені у іншому порядку передбаченому законодавством, яке діяло на час утворення населеного пункту, його розбудови та/ або зміни меж. Тобто, відповідний орган місцевого самоврядування набуває права розпоряджатися земельними ділянками після встановлення межі населеного пункту в натурі (пункт 27 постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі № 810/3401/17).

При цьому, Верховний Суд у постанові від 03.03.2020 у справі №367/6388/16-а зазначив, що у разі якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному ЗК України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж населеного пункту не свідчить про фактичну відсутність таких меж.

У справі, що розглядається, Красилівська міська рада стверджувала, що Хмельницька районна рада оскаржуваним рішенням встановила (змінила) межі села Щиборівка за рахунок частини території міста Красилів, без погодження проєкту землеустрою з міською радою.

Таким чином, для правильного вирішення цього спору необхідно встановити питання фактичних меж міста Красилів і села Щиборівка, оскільки саме з цією обставиною законодавець пов`язує наявність у державного органу чи органу місцевого самоврядування повноважень (компетенції) щодо прийняття рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць, яке в силу приписів частини десятої статті 46 Закону № 858-IV є одночасно й рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в Постанові від 03.12.2024 зазначив, що суди першої та апеляційної інстанцій обмежилися помилковим висновком, що районна рада отримує можливість самостійно змінювати межі прилеглих населених пунктів та не не оцінили зібрані у справі докази:

- лист Щиборівської сільської ради від 02 серпня 2021 року № 900/02-15, адресований Голові Красилівської міської ради, щодо погодження проєкту землеустрою по встановленню (зміні) межі села Щиборівка;

- рішення Красилівської міської ради від 12 серпня 2021 року № 26 щодо результатів розгляду звернення Щиборівської сільської ради від 02 серпня 2021 року № 900/02-15;

- лист Красилівської міської ради від 19 серпня 2021 року № 3227/08-10/21, адресований Щиборівському сільському голові, щодо результатів розгляду питання погодження проєкту землеустрою;

- рішення Щиборівської сільської ради від 12 жовтня 2021 року № 14 «Про відмову у погодженні проєкту землеустрою щодо зміни межі населеного пункту м. Красилів Хмельницького району Хмельницької області»;

- проєкт землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту села Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області, розроблений ТОВ «Лекстатус Груп»;

- акт б/н польового обстеження і погодження меж села Щиборівка, складений 19 вересня2021 році представниками ТОВ «Лекстатус Груп» та Щиборівської сільської ради;

- лист Хмельницької районної ради від 04 травня 2023 року № 118/01-07, адресований Щиборівському сільському голові, про розгляд питання на профільній комісії районної ради з питань земельних відносин.

З матеріалів справи суд встановив, що 02.08.2021 року Щиборівська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області звернулася до Красилівської міської ради Хмельницької області з листом №900/02-15 щодо погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. До вказаного листа було додано копію Проекту Землеустрою та акт польового обстеження і погодження межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області на 2 аркушах з місцем для підписання (погодження) для представника міської ради.

Розглянувши вказане звернення Красилівською міською радою Хмельницької області було прийнято рішення від 12.08.2021 №26 «Про розгляд звернення Щиборівської сільської ради щодо погодження проекту землеустрою по встановленню (зміні) межі с. Щиборівка», яким відповідно до ст.ст. 12, 173, 174, 175, 186 Земельного кодексу України, ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні, ст. ст. 19, 46 Закону України „Про землеустрій" відмовлено Щиборівській сільській раді Хмельницького району Хмельницької області у погодженні проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області у зв`язку з наявними спірними питаннями щодо меж населених пунктів.

Зокрема за результатами розгляду проекту землеустрою по встановленню (зміні) межі с. Щиборівка, встановлено, що територія, за рахунок якої планується здійснити розширення межі с. Щиборівка, накладається на фактичну межу міста Красилів, що підтверджується наявною містобудівною (в тому числі Генеральним планом м. Красилів 1996 року, рішенням Красилівської міської ради Хмельницької області від 15.01.2021 року № 4 "Про затвердження містобудівної документації "Розроблення генерального плану та плану зонування міста Красилів Красилівського району Хмельницької області (в тому числі історико-архітектурного опорного плану міста)) та землевпорядною документацією Красилівської міської ради, у тому числі і проектом землеустрою щодо зміни межі населеного пункту м. Красилів Хмельницького району, Хмельницької області від 05.08.2021 року, № Д-ХХIV/ХХVIII-1-2и.

Разом з тим, згідно з розробленою Щиборівською сільською радою землевпорядною документацією вбачається, що проектна межа с. Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області виходить за межі вказаного населеного пункту та включає в себе частину території міста Красилів (в тому числі частину вулиці Будівельна).

Згідно поданого на погодження Красилівській міській раді Хмельницької області проекту землеустрою щодо встановлення межі с. Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області, а саме в розділі «Характеристики об`єкту проектування» зазначено, що відповідно до інформації Держеокадастру площа населеного пункту станом на 01.01.2017 року становить 83,4 га. Однак після виконання камеральних робіт площа с. Щиборівка в проектних межах становить 218,4666 га.

Згідно викопіювання з кадастрової карти, яке міститься в проекті землеустрою, червоним кольором зазначено фактичну межу населеного пункту, а синім проектну межу населеного пункту. З указаних позначень вбачається, що межі села Щиборівка перетинаються території міста Красилова, а саме частина вулиці Будівельна та інші території.

Також згідно листа Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» від 12.10.2023 №1367, що згідно фрагменту плану території населених пунктів (м. Красилова та с. Щиборівка), встановлено два випадки територій населених пунктів, які взаємно перетинаються, площа перетину територій в одній частині складає 40,2 га в іншій 7,4 га.

З огляду на викладене суд дійшов висновку про те, що приймаючи оскаржуване рішення, відповідачем не враховано відсутність всіх необхідних документів у проекті землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту с. Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області, а саме матеріалів погодження з Красилівською міською радою Хмельницької області, за рахунок території якої здійснено розширення меж населеного пункту.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, чого останнім зроблено не було.

Під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав до суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довів правомірності свого рішення.

Враховуючи викладене, рішення Хмельницької районної ради від 20 квітня 2023 року № 42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області» слід визнати протиправним та скасувати.

Стосовно позовної вимог про скасування державної реєстрації внесення 28 серпня 2023 року до Державного земельного кадастру відомостей про межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, загальною площею 218,4666 га, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 1 статі 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 року № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI), державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Згідно із частиною 1 статті 9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 13 ст. 79-1 ЗК визначено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051 затвердженого Порядок ведення Державного земельного кадастру.

Пунктом 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру № 1051 встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Суд зауважує, що в цій справі Хмельницька районна рада, як суб`єкт владних повноважень, прийняла рішення № 42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області» в порядку, встановленому ЗК України.

28 серпня 2023 року державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру у Харківській області вніс до ДЗК відомості щодо меж села Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області на підставі зазначеного рішення Хмельницької районної ради, про що підготував та надав витяг з ДЗК про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць № НВ-6300501172023.

Як уже зазначалося державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію за наявності певних умов.

Отже, правовідносини, що склались у цій справі між позивачем та відповідачем, не охоплюють процедуру скасування державним реєстратором відомостей щодо меж села Щиборівка Хмельницького району Хмельницької області, а стосуються правомірності/протиправності оскаржуваного рішення.

Тому, суд вважає вказані позовні вимоги передчасними та такими, що задоволенню не підлягають.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Красилівської міської ради Хмельницької області задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької районної ради від 20 квітня 2023 року № 42-11/2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі села Щиборівка Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області».

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Красилівська міська рада Хмельницької області (пл. Незалежності, 2,м. Красилів,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,31000 , код ЄДРПОУ - 04060737) Відповідач:Хмельницька районна рада (вул. Кам`янецька, 122/2,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29018 , код ЄДРПОУ - 04060536) Третя особа:Щиборівська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області (вул. Ессенська, 15, кв. 47, м. Старокостянтинів, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 31101 , код ЄДРПОУ - 04404421)

Головуючий суддя В.К. Блонський

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2025
Оприлюднено21.04.2025
Номер документу126700663
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/18940/23

Рішення від 15.04.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Постанова від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 05.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні