Постанова
від 17.04.2025 по справі 520/147/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2025 р. Справа № 520/147/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Жигилія С.П. , Перцової Т.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.10.2024, головуючий суддя І інстанції: Бідонько А.В., м. Харків, по справі № 520/147/24

за позовом ОСОБА_1

до Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач), звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі -відповідач) та просив суд:

- визнати протиправними дії Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ідентиф. код юридичної особи 33879077) щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідок про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 для перерахунку пенсії з наданням відомостей про надбавку за особливості проходження служби у розмірах - 49%, 39%, 29% та 49 %, та премії - 11 %, 15%, 10% та 17% відповідно;

- зобов`язати Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ідентиф. код юридичної особи 33879077) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 з урахуванням постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2023 у справі № 520/8373/23, наказів ДСНС України від 09.01.2020 № 6, від 13.01.2021 № HC-21, від 13.01.2022 № HC-25, та від 13.01.2023 № НС-35 з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, зокрема, з урахуванням надбавки за особливості проходження служби в розмірі 50 % щороку та премії у розмірі 65 %, 75 %, 75% та 170 % відповідно, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2024 року частково задоволено адміністративний позов ОСОБА_1 .

Зобов`язано Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 з урахуванням наказів ДСНС України від 09.01.2020 № 6, від 13.01.2021 № HC-21, від 13.01.2022 № HC-25, та від 13.01.2023 № НС-35 з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, зокрема, з урахуванням надбавки за особливості проходження служби в розмірі 50 % щороку.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій (с. Ватутіне, Харківський район, Харківська область,63212, код ЄДРПОУ 33879077) витрати по сплаті судового збору на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) у розмірі 2147,20 грн. (дві тисячі сто сорок сім гривень 20 коп.).

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог та ухвали в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

На обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що Наказом ДСНС України від 09.01.2020 №6 «Про окремі питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 2020 році» установлені конкретні розміри надбавки та премії на 2020 рік. Так, згідно п. 1.2 вказаного наказу особам рядового і начальницького складу надбавку за особливості проходження військової служби встановлено в розмірі 50% посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Розмір премії встановлено п. 1.3. зазначеного наказу та додатком до нього від 65% до 175% в залежності від тарифного розряду. Позивачі має 26 (двадцять шостий) тарифний розряд, а тому згідно додатку розмір її премії визначено 65%.

Наказом ДСНС України від 13.01.2021 №НС-21 «Про окремі питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 2021 році» установлені конкретні розміри надбавки та премії на 2021 рік. Так, згідно п. 1.1 вказаного наказу особам рядового і начальницького складу надбавка за особливості проходження військової служби встановлено в розмірі 50% посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Розмір премії встановлено п. 1.2. зазначеного наказу та додатком до нього від 75% до 250% в залежності від тарифного розряду. Для 26 (двадцять шостого) тарифного розряду позивача згідно додатку розмір її премії визначено 75%.

Наказом ДСНС України від 13.01.2022 №НС-25 «Про окремі питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 2022 році» установлені конкретні розміри надбавки та премії на 2022 рік. Так, згідно п. 1.1 вказаного наказу особам рядового і начальницького складу надбавка за особливості проходження військової служби встановлено в розмірі 50% посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Розмір премії встановлено п. 1.2. зазначеного наказу та додатком до нього від 75% до 250% в залежності від тарифного розряду. Для 26 (двадцять шостого) тарифного розряду позивача згідно додатку розмір її премії визначено 75%.

Наказом ДСНС України від 13.01.2023 №НС-35 «Про окремі питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 2022 році» установлені конкретні розміри надбавки та премії на 2023 рік. Так, згідно п. 1.1 вказаного наказу особам рядового і начальницького складу надбавка за особливості проходження військової служби встановлено в розмірі 50% посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Розмір премії встановлено п. 1.2. зазначеного наказу та додатком до нього від 170% до 359% в залежності від тарифного розряду. Для 26 (двадцять шостого) тарифного розряду позивача згідно додатку розмір її премії визначено 170%.

Отже, у 2020, 2021, 2022, 2023 роках грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу ДСНС, зокрема тих, які перебували на посаді аналогічній, яку позивач обіймав до звільнення, включало надбавку за особливості проходження служби в розмірі 50% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років, а також премію у розмірах 65%, 75%, 75% та 170% відповідно.

Крім того, позивачем подано до суду апеляційної інстанції додаткові пояснення у справі, в яких зазначає, що суд першої інстанції під час розгляду справи не став з`ясовувати розміри фактично виплачених надбавок та премії, які виплачувались у січні 2020 року, січні 2021 року, січні 2022 року та січні 2023 року за посадою, яку обіймав позивач на момент звільнення з військової служби. Тому представником позивача було зроблено адвокатський запит до відповідача та отримано офіційну відповідь №87010-3919/870250 від 28.10.2024, в якій зазначено, що за відповідною (аналогічною) посадою, з якої було звільнено ОСОБА_1 , а саме заступника начальник відділу персоналу, у січні 2020 року, січні 2021 року, січні 2022 року та січні 2023 року виплачувалися:

- надбавка за особливості проходження служби у розмірі 50% посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років;

- премія у січні 2020 року - у розмірі 65% посадового окладу, у січні 2021 року та січні 2022 року - у розмірі 75% посадового окладу та у січні 2023 року - у розмірі 170% посадового окладу.

Отже, вважає, що зазначене є підтвердженням позиції позивача щодо неправомірності дій відповідача у зв`язку із визначенням інших розмірів надбавки та премії у виданих ним довідках. Вказаний доказ не був наданий суду під час розгляду справи у першій інстанції у зв`язку із наявністю однозначного рішення Верховного Суду у зразковій справі №380/19324/23, а тому його отримано лише у листопаді та просить суд апеляційної інстанції під час ухвалення рішення врахувати надану офіційну відповідь Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій №87010-3919/870250 від 28.10.2024.

Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву до Другого апеляційного адміністративного суду на апеляційну скаргу позивача.

Враховуючи подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження, справа розглядається в порядку письмового провадження, відповідно до приписів п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, за наявними у ній матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію, призначену відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-ХІІ від 09.04.1992 р. з 13.12.2019 року.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 06.06.2023 по справі № 520/147/24 позов залишено без задоволення.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2023 по справі № 520/147/24 визнано протиправними дії Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці і наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 29.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 для перерахунку пенсії та зобов`язано Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023 відповідно.

На виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2023 по справі № 520/147/24 Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій складено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 29.01.2020 № 133 від 13.11.2023, станом на 01.01.2021 № 134 від 13.11.2023, станом на 01.01.2022 № 135 від 13.11.2023 та станом на 01.01.2023 № 136 від 13.11.2023 за посадою заступник начальника відділу персоналу, для перерахунку пенсії.

Відповідно до довідки станом на 29.01.2020 № 133 від 13.11.2023, грошового забезпечення склав 19574,60 грн. із розрахунку: посадовий оклад 6680,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням - 1600,00 грн.; надбавка за вислугу років 50% - 4140,00 грн.; надбавка за особливості проходження служби 49% - 6085,80 грн.; надбавка за кваліфікацію 5% - 334,00 грн., премія 11% - 734,80 грн. (а.с. 19).

Відповідно до довідки станом на 01.01.2021 № 134 від 13.11.2023, грошового забезпечення склав 20167,60 грн. із розрахунку: посадовий оклад 7230,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням - 1730,00 грн.; надбавка за вислугу років 50% - 4480,00 грн.; надбавка за особливості проходження служби 39% - 5241,60 грн.; надбавка за кваліфікацію 5% - 361,50 грн., премія 15% - 1084,50 грн. (а.с. 20).

Відповідно до довідки станом на 01.01.2022 № 135 від 13.11.2023, грошового забезпечення склав 20128,65 грн. із розрахунку: посадовий оклад 7900,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням - 1890,00 грн.; надбавка за вислугу років 50% - 4895,00 грн.; надбавка за особливості проходження служби 29% - 4258,65 грн.; надбавка за кваліфікацію 5% - 395,00 грн., премія 10% - 790,00 грн. (а.с. 21).

Відповідно до довідки станом на 01.01.2023 № 133 від 13.11.2023, грошового забезпечення склав 25525,10 грн. із розрахунку: посадовий оклад 8540,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням - 2040,00 грн.; надбавка за вислугу років 50% - 5290,00 грн.; надбавка за особливості проходження служби 49% - 7736,30 грн.; надбавка за кваліфікацію 17% - 427,00 грн., премія 17% - 1451,00 грн. (а.с. 22).

Вважаючи, що відповідачем неправомірно зазначено у довідках про розмір грошового забезпечення, виданих на виконання рішення суду, відомостей про розміри надбавки за особливості проходження служби та премії, позивач звернувся до суду з позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем належними та допустимими доказами не підтверджено наявності правових підстав для видачі позивачу оновлених довідок станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 із визначенням надбавки за особливості проходження служби в розмірі надбавки за особливості проходження служби в розмірі 49%, 39%, 29%, 49%, а тому зобов`язав відповідача підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 з урахуванням наказів ДСНС України від 09.01.2020 № 6, від 13.01.2021 № HC-21, від 13.01.2022 № HC-25, та від 13.01.2023 № НС-35 з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, зокрема, з урахуванням надбавки за особливості проходження служби в розмірі 50 % щороку.

Відмовляючи у задоволенні частини позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що імперативного обов`язку встановлювати максимальний показник премії накази ДСНС України і Постанова КМУ № 704 не містить для колишніх співробітників, а тому відповідачем нараховано позивачу премію у розмірі 11 % у довідку станом на 01.01.2020 р., у розмірі 15% у довідку станом на 01.01.2021 р., у розмірі 10% у довідку станом на 01.01.2022 р. та у розмірі 17% у довідку станом на 01.01.2023 р. відповідно, тобто у відповідача відсутній обов`язок нарахувати премії у розмірі 65 % у довідку станом на 01.01.2020 р., 75 % у довідку станом на 01.01.2021 р., 75% у довідку станом на 01.01.2022 р. та 170 % у довідку станом на 01.01.2023 р. відповідно, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі за текстом - Закон № 2262-ХІІ) яким визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з частиною 2 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" № 2011-ХІІ (далі за текстом - Закон № 2011-ХІІ) до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Частиною 3 статті 9 Закону № 2011-ХІІ передбачено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Так, згідно з частиною 3 статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Процитована норма статті 43 зазначеного Закону міститься в розділі V Обчислення пенсії, тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону № 2262-ХІІ, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Положеннями частини 18 статті 43 Закону № 2262-ХІІ встановлено, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Згідно з частинами 2, 3 статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі по тексту - Порядок № 45), згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

30 серпня 2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (набрала чинності 1 березня 2018 року) (далі по тексту - Постанова № 704), якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Відповідно до пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання:

1) установлювати:

посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1-11 за аналогічними посадами;

посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1-5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника;

надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;

2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення;

3) надавати один раз на рік військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення, та допомогу для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення.

За приписами п.1 розділу ХVІ Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України 20 липня 2018 року № 623 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за № 936/32388, керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).

Так, як вже зазначалося вище, механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, визначений Порядком № 45, згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, визнані протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45.

Відтак, з 05 березня 2019 року (дата набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18) діє редакція пункту 5 і додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 45 (у редакції, чинній до внесення змін Постановою № 103, яку рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18 визнано протиправною та нечинною у відповідній частині) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Аналізуючи указаний пункт Порядку № 45, колегія суддів дійшла висновку, що у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії щодо зазначення розміру премії (розмір якої є окремим предметом спору у цій справі) належить указувати її середній розмір, що фактично виплачено за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Аналогічну правову позицію щодо необхідності зазначення у відповідних довідках для перерахунку пенсій розміру премії, визначеного у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою, викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі № 802/2196/17-а та від 23.05.2024 по справі № 380/19324/23.

Водночас, відповідач, з позицією якого погодився суд першої інстанції помилково вважає, що імперативного обов`язку встановлювати максимальний показник премії накази ДСНС України і Постанова КМУ № 704 не містить для колишніх співробітників, тобто у відповідача відсутній обов`язок нарахувати премії у розмірі 65 % у довідку станом на 01.01.2020 р., 75 % у довідку станом на 01.01.2021 р., 75% у довідку станом на 01.01.2022 р. та 170 % у довідку станом на 01.01.2023 р., з огляду на таке.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2013 № 623 затверджена Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, яка визначає порядок, умови та розміри виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, а також порядок виплат одноразової грошової допомоги при звільненні осіб рядового і начальницького складу.

Відповідно пункту 8 розділу ХVI Інструкції № 623 виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць. Розмір премій визначається наказом керівника органу управління (підрозділу), керівникам органу управління (підрозділу) - наказами вищих керівників.

Відповідно до п. 5 Порядку № 45 визначено, що для перерахунку пенсій враховуються: інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

В матеріалах справи наявна офіційна відповідь Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій №87010-3919/870250 від 28.10.2024 р. на адвокатський запит представника позивача, відповідно до якого за відповідною (аналогічною) посадою, з якої було звільнено ОСОБА_1 , а саме заступника начальника відділу персоналу, у січні 2020 року, січні 2021 року, січні 2022 року та січні 2023 року виплачувалися: - надбавка за особливості проходження служби у розмірі 50% посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років; - премія у січні 2020 року - у розмірі 65% посадового окладу, у січні 2021 року та січні 2022 року - у розмірі 75% посадового окладу та у січні 2023 року - у розмірі 170% посадового окладу. (а.с. 98-100).

В той же час, в матеріалах справи відсутні докази визначення іншого розміру премії за посадою з якої позивач звільнився.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що у випадку позивача розмір премії має бути визначений у довідці про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, на 01 січня 2021 року, на 01 січня 2022 року, на 01 січня 2023 року у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої його було звільнено на пенсію, тобто у 2020 році - 65% посадового окладу, у 2021 році - 75% посадового окладу, у 2022 році - 75% посадового окладу, у 2023 році -170% посадового окладу.

За встановлених у справі обставин, колегія суддів вважає, що відповідач, складаючи довідки від 13.11.2023 №133, від 13.11.2023 №134, від 13.11.2023 №135, від 13.11.2023 №136 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 із зазначенням у ній розміри премій 11%, 15%, 10%, 17%, діяв з порушенням приписів абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін постановою № 103.

Отже, за встановлених обставин, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню в частині відмови в задоволенні позовних вимог з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог в цій частині.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання відповідача підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 років із зазначенням конкретних складових грошового забезпечення та їх розмірів, обчислених з урахуванням постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2023 по справі №520/8373/23, колегія суддів зазначає таке.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Отже, завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист та поновлення порушених прав, при цьому суд не має достатніх підстав вважати, що відповідач при складанні оновлених довідок із урахуванням висновків суду у даній справі буде застосувати прожитковий мінімум для працездатних осіб, відмінний від мінімуму, визначеного станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, оскільки як встановлено із матеріалів справи при виготовлені спірних довідок відповідачем враховано прожитковий мінімум станом на 01 січня відповідних календарних рокі.

Таким чином, така вимога є передчасною та є захистом прав позивача на майбутнє, чого приписами Кодексу адміністративного судочинства України, не допускається.

Перевіривши мотивування судового рішення та доводи апеляційної скарги, відповідно до вимог статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши статтю 6 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до пункту 2 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно частин першої та другої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

У розрізі викладеного, оцінюючи наведені скаржником доводи, апеляційний суд приходить до переконання, що такі частково знайшли своє підтвердження під час апеляційного розгляду, є суттєвими і складають підстави для висновку про неправильне застосування норм матеріального права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, що призвело до відмови у задоволенні частини позовних вимог, а тому рішення суду підлягає частковому скасуванню.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 317, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.10.2024 по справі № 520/147/24 - скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дії Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідок про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 для перерахунку пенсії з наданням відомостей про премії - 11 %, 15%, 10% та 17% відповідно та зобов`язання Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 з обов`язковим зазначенням премії у розмірі 65 %, 75 %, 75% та 170 % відповідно, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023 та прийняти нове судове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 до Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити в цій частині.

Визнати протиправними дії Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідок про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 для перерахунку пенсії з наданням відомостей про премії - 11 %, 15%, 10% та 17% відповідно.

Зобов`язати Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022 та 01.01.2023 з обов`язковим зазначенням премії у розмірі 65 %, 75 %, 75% та 170 % відповідно, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2020, 01.02.2021, 01.02.2022 та 01.02.2023.

В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.10.02024 у справі №520/147/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя Я.М. Макаренко Судді С.П. Жигилій Т.С. Перцова

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2025
Оприлюднено21.04.2025
Номер документу126702274
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —520/147/24

Ухвала від 07.05.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 17.04.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 17.04.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 22.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні