Третій апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 квітня 2025 року м. Дніпросправа № 160/28886/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 січня 2025 року (суддя Турлаова Н.В.) у справі №160/28886/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «Яран-Днєпр» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и В :
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо не прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо податкової накладної від 24.03.2023 року № 17 на суму податку на додану вартість 71 987,46 грн., виписаної ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ ЯРАН-ДНЄПР, код за ЄДРПОУ 24435116.
- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області прийняти рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо податкової накладної від 24.03.2023 року № 17 на суму податку на додану вартість 71 987,46 грн., виписаної ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ ЯРАН-ДНЄПР, код за ЄДРПОУ 24435116.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що за результатами господарської операції підприємством складено податкову накладну №17, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції податкову накладну прийнято, але їх реєстрацію зупинено з підстав відповідності п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Після зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом не було прийнято жодного з можливих рішень чи то про реєстрацію ПН в ЄРПН, чи то про відмову в її реєстрації. Вказане позивач вважає протиправною бездіяльністю, яка перешкоджає позивачу реалізувати своє право щодо оскарження рішення контролюючого органу, прийнятого за результатами вирішеного питання щодо поданої на реєстрацію податкової накладної.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 січня 2025 року адміністративний позов задоволено.
За наслідками розгляду справи судом першої інстанції зроблено такі висновки.
Суд зазначив, що у відповідності до Порядку №520 контролюючий орган зобов`язаний прийняти одне із рішень або зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, або відмовити в
цьому.
Порядком №520 визначено випадка при яких Комісія приймає рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН, зокрема, у випадку ненадання платником податку письмових пояснень та/або ненадання документів стосовно підтвердження інформації, зазначеній в податковій накладній.
Порядок №520 визначає право платника податку подати письмові пояснення та/або документи стосовно підтвердження інформації, зазначеній в податковій накладній, протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній.
У спірному випадку позивачем пропущено строк на подання письмових пояснень та/або документів стосовно підтвердження інформації, зазначеній в податковій накладній.
Неподання позивачем пояснень та документів обумовлювало у відповідача обов`язок прийняти рішення, передбачене Порядком №520, натомість, такого рішення прийнято не було.
Не прийняття відповідачем рішення про відмову у реєстрації податкової накладної порушує принцип правової визначеності та перешкоджає платнику податків реалізувати право на судовий захист, оскільки фактично податкова накладна знаходяться у невизначеному стані та не зареєстрована в ЄРПН, і не відмовлено у реєстрації. При цьому, чинним законодавством України передбачена можливість оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, проте, не передбачено можливості оскарження рішення про зупинення реєстрації податкової накладної.
Вказані висновки суду першої інстанції стали підставою для задоволення позову.
Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. Обгрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач посилається на те, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи, оскільки позивач пропустив строк на подання письмових пояснень та/або документів стосовно підтвердження інформації, зазначеній в податковій накладній; законодавчо відсутні підстави для зобов`язання відповідача прийняти рішення в порядку, визначеному Порядком №520; судом не встановлено обставин, які свідчать про повну відповідність податкової накладної вимогам Порядку №1165, щоб давало підстави для її реєстрації в ЄРПН; суд втрутився в дискреційні повноваження контролюючого органу, які стосуються моніторингу поданих на реєстрацію податкових накладних.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить рішення суду першої інстанції залишити без змін з огляду на його законність та обгрунтованість.
Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Встановлені судом першої інстанції обставини справи, які з огляду на доводи апеляційної скарги не заперечуються відповідачем, свідчать про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Яран-Днєпр" (код ЄДРПОУ 24435116, 49054, Україна, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Кірова, будинок, 103) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 01.11.1996 року, про що внесено запис №12241200000011771.
Основний вид діяльності: 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
ТОВ З ІІ ЯРАН-ДНЄПР з 25.07.1997 року зареєстровано платником податку на додану вартість ІПН 244351104658.
24.03.2023 року ТОВ З ІІ ЯРАН-ДНЄПР на виконання п. 201.1 ст. 201 ПК України складено та направлено на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 17 по господарській операції постачання: Курага ЭЛІТ розфасованих в упаковку по 200 г. в кількості 516, Фундук смажений розфасованих в упаковку по 125 г. в кількості 480, Цукати асорті розфасованих в упаковку по 150 г. в кількості 4080, Родзинки розфасованих в упаковку по 250 г. в кількості 5730, на підставі договору поставки від 01.01.2021 року № П 4375 та Видаткової накладної від 24.03.2023 року № 31, отримувач (покупець): ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АШАН УКРАЇНА ГІПЕРМАРКЕТ", код за ЄДРПОУ 35442481, ІПН 354424826566, на суму 431 924,76 грн., в тому числі ПДВ 71 987,46 грн.
Квитанцією №9081799489 від 14.04.2023 податкова накладна була прийнята, натомість її реєстрація зупинена з посиланням на те, що обсяг постачання товару/послуги 0806, 2006, 2008 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7901%, "P"=251719.77 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
У вересні 2024 року позивач звернувся до контролюючого органу з поясненнями по податкової накладної реєстрацію якої було зупинено, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 04.09.2024 №1.
04.09.2024 року Позивачем від податкового органу отримано Квитанцію № 2, Реєстраційний № 9256721169, в який зазначено, що Повідомлення від 04.09.2024 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено не прийнято до розгляду: по ПН/РК від 24.03.2023 № 17 порушено терміни, визначені пунктом 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства Фінансів України від 12.12.2019 №520.
Не погодившись з бездіяльністю відповідача, яка полягає у не прийнятті рішення щодо реєстрації податкової накладної, позивач звернувся з позовом до суду.
За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216).
Відповідно до пункту 2 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно пункту 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 6 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, відповідно до зазначених норм права, платник податків, реєстрацію податкової накладної якого було зупинено, має право подати повідомлення та додаткові документи для розблокування реєстрації податкової накладної протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Відповідно до п.9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісіярегіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
У спірному випадку судом першої інстанції встановлено та з огляду на доводи апеляційної скарги підтверджено відповідачем те, що позивачем пропущено строк на подання пояснень та документів з метою вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної.
Згідно із п.10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, за умови того, що реєстрацію поданої позивачем податкової накладної було зупинено, а позивачем фактично не було надано пояснень та документів стосовно інформації, зазначеній в податковій накладній, для вирішення питання про реєстрацію ПН в ЄРПН, оскільки позивачем було пропущено строк для вчинення таких дій, то контролюючий орган мав обов`язок прийняти рішення щодо податкової накладної, у відповідності до Порядку №320.
При цьому, суд першої інстанції обгрунтовано звернув увагу на те, що неприйняття відповідачем рішення щодо реєстрації ПН, позбавляє позивача права оскаржити таке рішення в судовому порядку, а чинним законодавством не передбачена можливість оскарження рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної.
Підсумовуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у спірному випадку відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка впливає на можливість реалізації позивачем своїх прав, передбачених для платника податку.
Посилання відповідача в апеляційній скарзі на втручання суду в дискреційні повноваження суд апеляційної інстанції вважає безпідставним, оскільки судом першої інстанції не було зобов`язано відповідача прийняти конкретно визначене рішення (про реєстрацію податкової накладної), суд зобов`язав відповідача прийняти рішення щодо реєстрації податкової накладної, передбачене Порядком №520.
З цих підстав суд апеляційної інстанції, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції.
На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 січня 2025 року у справі №160/28886/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 17.04.2025
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2025 |
Оприлюднено | 21.04.2025 |
Номер документу | 126702404 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні