Ухвала
від 18.04.2025 по справі 640/3709/19
РІВНЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

18 квітня 2025 року м. РівнеСправа №640/3709/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., розглянувши в порядку письмового провадження окреме процесуальне питання у адміністративній справі за позовом:

ОСОБА_1 доГоловного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,В С Т А Н О В И В:

У провадженні Рівненського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

08.04.2025 позивач подав до суду:

- додаткове пояснення, в якому зазначив, що Головне управління Держгеокадастру у Київській області було перейменоване в Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області;

- заяву про зміну позовних вимог;

- клопотання про залучення другого відповідача у справі Українську міську раду Обухівського району Київської області.

В ході розгляду поданих позивачем документів суд встановив та врахував таке.

Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" від 10.09.2022 №1015 перейменовано територіальний орган Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру - Головне управління Держгеокадастру у Київській області на Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області.

За змістом відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань припинення, перетворення, або змін в організаційно-правовій формі такої юридичної особи, чи її ідентифікаційного коду юридичної особи не відбулося.

Суд зазначає, що перейменування юридичної особи без зміни її організаційно-правової форми, чи її ідентифікаційного коду юридичної особи не є реорганізацією чи припиненням у розумінні статті 104 ЦК України та не впливає на обсяг прав і обов`язків такої юридичної особи, які виникли за період її існування і до моменту зміни назви, оскільки внаслідок цього не створюється новий учасник правовідносин.

Отже, факт перейменування суб`єкта владних повноважень - відповідача слід врахувати в цій судовій справі, без застосування положень статті 52 КАС України.

При вирішенні клопотання позивача про залучення належного відповідача суд виходить з такого.

За змістом позовної заяви позивач просить суд:

1) визнати протиправним рішення відповідача від 22.12.2018 щодо відмови позивачу у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення запитуваної земельної ділянки кадастровий номер 3223151000:06:004:0091 у власність під садівництво;

2) визнати першочергове право позивача на виділення цієї земельної ділянки як учаснику бойових дій;

3) зобов`язати відповідача скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 3223151000:06:004:0091;

4) зобов`язати відповідача надати позивачу дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення запитуваної ділянки у власність під садівництво.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 №1423-IX, який набрав чинності 27.05.2021, розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, визначені статтею 122 Земельного кодексу України, згідно з частиною першою якої сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Суд зауважує, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 30.12.2020 у справі №805/4361/17-а (№К/9901/23524/20), які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог ч. 5 ст. 242 КАС України.

Як встановлено судом з матеріалів справи, станом на 20.03.2025 спірна земельна ділянка, кадастровий номер 3223151000:06:004:0106 (колишній кадастровий номер 3223151000:06:004:0091), з моменту її реєстрації - з 23.11.2020 перебуває у державній власності з цільовим призначенням 01.05 для індивідуального садівництва (категорія земель: землі сільськогосподарського призначення), та розташована на території Української міської ради Обухівського району Київської області.

За таких обставин, в наслідок законодавчих змін відбувся перехід прав та обов`язків щодо надання позивачу дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність від Головного управління Держгеокадастру у Київській області до Української міської ради Обухівського району Київської області.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що Українська міська рада Обухівського району Київської області є належним відповідачем у цій судовій справі в частині позовних вимог про зобов`язання надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення запитуваної ділянки у власність під садівництво.

Відповідно до ч. 3 ст. 48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Враховуючи викладене, слід залучити Українську міську раду Обухівського району Київської області до участі у справі в якості другого відповідача.

Відповідно до ч. 6 ст. 48 КАС України після заміни сторони, залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку.

При вирішені заяви позивача про зміну позовних вимог суд зазначає таке.

Відповідно до вказаної заяви позивач просить суд:

1) визнати протиправним рішення Головного управління Держгеокадастру в м. Києві та Київській області (відповідач-1) - від 22.12.2018 щодо відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення запитуваної земельної ділянки, кадастровий номер 3223151000:06:004:0106 (колишній кадастровий номер 3223151000:06:004:0091), у власність під садівництво;

2) визнати першочергове право позивача на одержання земельної ділянки (в межах ділянки з кадастровим номером 3223151000:06:004:0106, колишній кадастровий номер 3223151000:06:004:0091) у власність під садівництво в межах норм безоплатної приватизації, як учасника бойових дій;

3) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в м. Києві та Київській області (відповідач-1) скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер 3223151000:06:004:0106 (колишній кадастровий номер 3223151000:06:004:0091);

4) Зобов`язати Українську міську раду Обухівського району Київської області (відповідач-2) надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення запитуваної земельної ділянки (в межах ділянки з кадастровим номером 3223151000:06:004:0106 (колишній кадастровий номер 3223151000:06:004:0091)) у власність під садівництво в межах норм безоплатної приватизації у місячний строк з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні або у відповідній окремій її місцевості (у Київській області).

Згідно з п. 3 ч. 3 ст. 44 КАС України учасники справи мають право подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 47 КАС України крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

У разі подання будь-якої заяви, визначеної частиною першою або третьою цієї статті, до суду подаються докази направлення копії такої заяви та копій доданих до неї документів іншим учасникам справи. Таке надсилання може здійснюватися в електронній формі через електронний кабінет з урахуванням положеньстатті 44цього Кодексу. У разі неподання таких доказів суд не приймає до розгляду та повертає заявнику відповідну заяву, про що зазначає в ухвалі (ч. 8 ст. 47 КАС України).

Враховуючи викладене, беручи до уваги відповідність заяви про зміну позовних вимог положенням ст. 47 КАС України, заяву про зміну позовних вимог слід прийняти до розгляду.

Керуючись статтями 44, 47-48, 159-167, 241, 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В :

Замінити найменування відповідача у справі №640/3709/19 з Головного управління Держгеокадастру у Київській області на Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області.

Залучити Українську міську раду Обухівського району Київської області (пл. Шевченка, 1, м. Українка, Обухівський район Київська область, 08720; ідентифікаційний код юридичної особи 35161509) до участі у справі №640/3709/19 як другого відповідача.

Прийняти до розгляду заяву ОСОБА_1 про зміну позовних вимог.

Встановити другому відповідачу строк для подання відзиву на позов тривалістю 15 днів з дня вручення цієї ухвали, копія якого одночасно з поданням до суду повинна бути надіслана іншим учасникам справи.

Роз`яснити, що в силу вимог ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами. При цьому, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову (ч.4 ст.159 КАС України).

Копію цієї ухвали, ухвали про відкриття провадження у справі, інформацію про права та обов`язки учасника справи разом з позовною заявою надіслати співвідповідачу.

Копію цієї ухвали надіслати іншим учасникам справи.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та окремо не оскаржується.

Повну ухвалу складено 18 квітня 2025 року.

Суддя Н.О. Дорошенко

СудРівненський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення18.04.2025
Оприлюднено21.04.2025
Номер документу126726326
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —640/3709/19

Ухвала від 18.04.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 10.03.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Рішення від 14.05.2019

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Зуб Г. А.

Ухвала від 14.05.2019

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Зуб Г. А.

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 08.04.2019

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Зуб Г. А.

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 26.02.2019

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Зуб Г. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні