Постанова
від 16.04.2025 по справі 320/842/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/842/21 Головуючий у 1-й інстанції: Журавель В.О.

Суддя-доповідач: Василенко Я.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 квітня 2025 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенка Я.М.,

суддів Ганечко О.М., Кузьменка В.В.,

за участю секретаря Шляги А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу громадської організації «Всеукраїнське об`єднання «Антикорупційний контроль» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 20.12.2021 у справі за адміністративним позовом громадської організації «Всеукраїнське об`єднання «Антикорупційний контроль» до виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_1 , товариство з обмеженою відповідальністю «БК ЖИТЛОПРОМБУД», товариство з обмеженою відповідальністю «ТОМІН ФЕМІЛІ ДЕВЕЛОПМЕНТ", про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Громадська організація «Всеукраїнське об`єднання «Антикорупційний контроль» звернулася до суду першої інстанції з позовом, в якому просила:

- визнати протиправними дії відділу містобудування та архітектури виконавчого органу Ірпінської міської ради Київської області в частині винесення рішення, видачі наказу про видачу Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 та видачі самих Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020;

- скасувати наказ відділу містобудування та архітектури виконавчого органу Ірпінської міської ради Київської області про видачу Містобудівних умов та обмежень № 0028-01-2020 та самі Містобудівні умови та обмеження № 0028-01-2020.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 20.12.2021 у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням громадська організація «Всеукраїнське об`єднання «Антикорупційний контроль» звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового процесу, які з`явились у судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до витягів з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельні ділянки кадастрові номери 3210900000:01:047:0272, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0016 належать на праві власності ОСОБА_1 .

17.01.2020 ОСОБА_1 подав до начальника відділу містобудування та архітектури Сапону М.М. заяву про видачу містобудівних умов і обмежень (внесення змін). Відповідно до цієї заяви ОСОБА_1 просив надати містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок загальною площею 0,3106, яка розташована АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_1 на об`єкт архітектури будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом. Крім того, додатково повідомлено, що 21.12.2019 з заявою про видачу містобудівних умов звертались громадянин ОСОБА_3 , ОСОБА_4 вх. № Б-11663.2, у зв`язку із купівлею ОСОБА_1 вищезгаданих земельних ділянок заявник просив внести відповідні зміни.

До вказаної заяви ОСОБА_1 додано наступні документи:

1) ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки;

2) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:500;

3) витяги із державного кадастру на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3210900000:01:047:0016; 3210900000:01:047:0270; 3210900000:01:047:0271; 3210900000:01:047:0272;

4) витяги із державного реєстру речових прав на земельні ділянки з кадастровими номерами:3210900000:01:047:0016; 3210900000:01:047:0270; 3210900000:01:047:0271; 3210900000:01:047:0272;

5) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану) на земельні ділянки з кадастровими номерами:3210900000:01:047:0016; 3210900000:01:0.47:0270; 3210900000:01:047:0271; 3210900000:01:047:0272;

6) графічні матеріали: а) Схема Генплану; б) План типового поверху; в) розріз 1-1; г) план паркінга; д) ТЕП.

31.01.2020 відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради затверджено Містобудівні умови та обмеження (далі також - МБУО) для проектування об`єкта будівництва № 0028-01-2020 від 31.01.2020.

30.08.2020 ОСОБА_1 подано заяву на ім`я керівника відділу архітектури та містобудування Ірпінської міської ради про внесення змін у містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №0028-01-2020 від 31 січня 2020 р., а саме - викласти назву об`єкта будівництва у наступній редакції: «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 ».

31.08.2020 відділом архітектури та містобудування Ірпінської міської ради прийнято наказ № 217, яким внесено зміни в містобудівні умови та обмеження № 0028-01-2020 від 31.01.2020 для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , які надані ОСОБА_1 .

31.08.2020 відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 0028-01-2020 від 31 січня 2020 р. (внесення змін на підставі заяви, вх. № 10-12/789 від 31.08.2020) «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 ».

У них назначено наступні загальні дані:

1) вид будівництва, адреса або місцезнаходження земельної ділянки: нове будівництво, АДРЕСА_1 , 1-б/2, 1-б/;

2) інформація про замовника: гр. ОСОБА_1 , АДРЕСА_4 ;

3) відповідність цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні: земельні ділянки (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09 січня 2020 р., індексний номер витягу: 195812831; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0271), витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09 січня 2020 р., індексний номер витягу: 195811767; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0270), витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09 січня 2020 р., індексний номер витягу: 19581281; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0272), витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09 січня 2020 р., індексний номер витягу: 195812539; (кадастровий номер 3210900000:01:047:0016)) відповідає функціональному призначенню згідно Генерального плану м. Ірпінь, Київська область, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради № 4574-62-VII від 19 грудня 2018 р., та плану зонування території (зонінг) м. Ірпінь Київська область, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради № 3260-45-VI від 27 червня 2013 р.;

Містобудівні умови та обмеження:

1. граничнодопустима висотність будівель, будівель та споруд у метрах: 33 м.;

2. максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки: 43%;

3.максимально допустима щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону): 450 осіб на 1 га.

4) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд: згідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій» та схеми планування обмежень Генерального плану міста Ірпінь (Розмістити вхідні групи об`єкту, сходи та інші конструктивні елементи будівлі, дренажі, оглядові колодязі і мережі, що обслуговують будівлю за межами червоних ліній поза межами охоронних зон інженерних комунікацій, але в межах земельної ділянки згідно державних будівельних норм);

5) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони: згідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій» та схеми планувальних обмежень Генерального плану міста Ірпінь;

6) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж: згідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».

Не погоджуючись із діями та рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки позивачем не було доведено їх обґрунтованості, а наведені ним доводи та аргументи спростовуються матеріалами справи.

Апелянт у своїй скарзі зазначає, що відповідачем містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки були видані ОСОБА_1 з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, оскільки наміри забудови не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. Також, апелянт звертає увагу, що містобудівні умови та обмеження видані відповідачу 31 січня 2020 р. на нове будівництво багатоквартирного будинку, а відповідно до оновленого генерального плану земельні ділянки, на яких відповідачем здійснюється будівництво, відносяться до території садибної та котеджної житлової забудови, що свідчить про невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації та обумовлює наявність підстав для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень. На думку апелянта є сумнівним відповідність вказаного відповідачем показника щільності населення - зазначена щільність населення 408 осіб на 0,3377 га, розрахована позивачем - близько 1 тисячі осіб на 1 га, за містобудівними умовами - не більше 450 осіб на 1 га. З цих та інших підстав апелянт вважає, що оскаржуване рішення прийнято судом першої інстанції з ненаданням належної оцінки нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення, судом порушено правильність застосування норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції та вважає доводи апелянта безпідставними, враховуючи наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності, який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає:

- прогнозування розвитку територій;

- забезпечення раціонального розселення і визначення напрямів сталого розвитку територій;

- обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням;

- взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій;

- визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів;

- встановлення режиму забудови територій, на яких передбачено провадження містобудівної діяльності;

- розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів;

- реконструкцію існуючої забудови та територій;

- збереження, створення та відновлення рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих територій та об`єктів, ландшафтів, лісів, парків, скверів, окремих зелених насаджень;

- створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури;

- створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення;

- проведення моніторингу забудови;

- ведення містобудівного кадастру;

- здійснення контролю у сфері містобудування.

Відповідно до ч. 2 - 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.

Містобудівна документація розробляється на паперових і електронних носіях на оновленій картографічній основі в цифровій формі як набори профільних геопросторових даних у державній геодезичній системі координат УСК-2000 і єдиній системі класифікації та кодування об`єктів будівництва для формування баз даних містобудівного кадастру.

Містобудівна документація підлягає стратегічній екологічній оцінці в порядку, встановленому Законом України "Про стратегічну екологічну оцінку". Розділ "Охорона навколишнього природного середовища", що розробляється у складі проекту містобудівної документації, одночасно є звітом про стратегічну екологічну оцінку, який має відповідати вимогам Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначає, що генеральний план населеного пункту є одночасно видом містобудівної документації на місцевому рівні та документацією із землеустрою і призначений для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Щодо намірів забудови земельних ділянок згідно МБУО № 0028-01-2020, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції, що діяла на момент видачі спірного МБУО № 0028-01-2020 від 31.01.2020) режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Частиною 1 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Частина 5 цієї ж статті визначає, що проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

- отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

- розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених ст. 31 цього Закону, її експертизи;

- затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт;

- прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Частиною 1 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.

Відповідно до ч. 2 цієї ж статті фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Також ч. 3 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:

- копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;

- копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

- викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;

- витяг із Державного земельного кадастру.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Колегія суддів наголошує, що даний перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Положеннями ч. 4 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначає, що підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

- неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

- виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

- невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Як вбачається з матеріалів справи та вже було зазначено вище, 17.01.2020 гр. ОСОБА_1 звернувся до відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради з відповідною заявою про видачу містобудівних умов і обмежень щодо будівництва «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_5 на земельних ділянках з кадастровими номерами 3210900000:01:047:0016, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0272, які належать йому на праві приватної власності та надав такі документи:

- ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки;

- викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:500;

- витяги із державного кадастру на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3210900000:01:047:0016, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0272;

- витяги із державного реєстру речових прав на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3210900000:01:047:0016, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0272;

- викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру,

- кадастрової карти (плану) на земельні ділянки з кадастровими номерами: 3210900000:01:047:0016, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0272;

- графічні матеріали: а) схема Генплану; 6) план типового поверху; в) розріз 1-1; г) план паркінга; д) техніко-економічні показники.

На підставі такої заяви відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради надані містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 0028-01-2020 від 31.01.2020 (із внесенням змін на підставі заяви вх. № 10-12/789 від 31.08.2020), назва об`єкта будівництва «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_5 .

В п. 3 МБУО № 0028-01-2020 зазначено, що земельні ділянки відповідають функціональному призначенню згідно Генерального плану м. Ірпінь Київської області, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради № 4574-62-VII від 19.12.2018, та Плану зонування території (зонінг) м. Ірпінь Київської області, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради № 3260-45-УІ від 27.06.2013.

З урахуванням вищевказаних норм Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», зазначені містобудівні умови та обмеження надані відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради з дотримання вимог чинного законодавства у сфері містобудування та архітектури, державних будівельних норм, стандартів і правил, та затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, плану зонування території (зонінг) м. Ірпінь Київської області, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради № 3260-45-УІ від 27.06.2013.

Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_1, 1-6/2, 1-6/3 здійснюється на земельних ділянках з кадастровими номерами 3210900000:01:047:0016, 3210900000:01:047:0270, 3210900000:01:047:0271, 3210900000:01:047:0272, що мають цільове призначення «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку».

Також, слід звернути увагу, що відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки цільове призначення та вид використання земельних ділянок - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Водночас, на думку апелянта, намір забудови земельних ділянок згідно МБУО № 0028-01-2020 не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Надаючи вказаним доводам позивача оцінку, колегія суддів зазначає таке.

В ч. 1 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

План зонування території (зоніг) - містобудівна документація, що визначає умови та обстеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 18 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Відповідно до викопіювання з оновленого Генерального плану м. Ірпінь, долученого позивачем до позовної заяви, мікрорайон, в якому знаходяться земельні ділянки, на яких передбачається будівництво, обмежений по периметру вулицями Українська, Лісова, Університетська, Чехова в м. Ірпінь Київської області та відноситься до території мішаної багатоквартирної, садибної та котеджної житлової забудови.

Зазначений факт додатково підтверджується актом обстеження мікрорайону від 27.05.2021, копія якого долучається до цих письмових пояснень. За результатами обстеження мікрорайону, який обмежений вулицями Українська, Лісова, Університетська, Чехова, в м. Ірпінь, Київської області, було виявлено 35 багатоквартирних житлових будинків, 4 дуплексів (двоквартирних житлових будинків) та 19 приватних будинків.

План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту території від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання території з особливим статусом, у тому числі ландшафтних, об`єктів історико - культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів та підлягає стратегічній оцінці (абз. 2 ч. 1 ст. 18 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

Частина 2 ст. 18 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначає, що план зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Отже, зонінг фактично становить собою планувальний поділ території міста на певні території з визначенням переліку дозволених (переважних та супутніх) об`єктів забудови, що забезпечує реалізацію довгострокової стратегії комплексного розвитку міста з урахуванням всіх його потреб та стримує хаотичну забудову.

Чинним планом зонування території м. Ірпінь Київської області є План зонування території (зонінг) м. Ірпінь Київської області, затверджений рішенням Ірпінської міської ради № 3260-45-УІ від 27.06.2013 (далі - План зонування).

Згідно Плану зонування земельні ділянки розташовані в зоні Ж-5 - зоні мішаної багатоквартирної житлової забудови.

Відповідно до п. 6.7 ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території» багатоквартирна житлова забудова Ж-5 (зона багатоквартирної житлової забудови) призначається для розташування багатоквартирних житлових будинків поверховістю від 10 до 16 поверхів, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування населення, комунальних об`єктів, окремих об`єктів загальноміського значення.

Таким чином, наміри щодо забудови земельних ділянок відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а тому підстав для відмови у наданні МБУО № 0028-01-2020 у відповідача не було.

Посилання апелянта на те, що План зонування не можна використовувати у якості містобудівної документації на місцевому рівні колегія суддів вважає необґрунтованим, оскільки План зонування є чинним нормативно-правовим актом, який в установлений законодавством спосіб не скасовувався, а тому його положення підлягають обов`язковому врахуванню уповноваженим органом містобудування та архітектури при наданні містобудівних умов та обмежень.

Щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, то колегія суддів вважає за необхідне зауважити, що відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Частиною 5 ст. 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Відповідно до Положення про відділ містобудування і архітектури Ірпінської міської ради, затвердженого рішенням Ірпінської міської ради від 23 листопада 2015 р. року № 119-4-VII до компетенції відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради відноситься:

- забезпечення реалізації державної політики у сфері містобудування та архітектури на території міста Ірпінь і селищ Гостомель, Ворзель та Коцюбинське;

- аналіз стану містобудування, організація розроблення, проведення експертизи, подання на затвердження в установленому порядку генерального плану міста Ірпінь і селиш, Гостомель, Ворзель та Коцюбинське, іншої містобудівної документації;

- координація діяльності суб`єктів містобудування щодо комплексного розвитку і забудови міста Ірпінь і селищ Гостомель, Ворзель та Коцюбинське, поліпшення їх архітектурного вигляду;

- забезпечення додержання законодавства у сфері містобудування та архітектури, державних стандартів, норм і правил, затвердженої містобудівної документації, здійснення контролю за їх реалізацією;

- організація в межах своїх повноважень охорони, реставрації та використання пам`яток архітектури і містобудування, паркових та історико-культурних ландшафтів.

Це означає, що зміна цільового призначення земельної ділянки не відноситься до повноважень відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Ірпінської міської ради.

При цьому, будь-які докази прийняття рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки відсутні.

Щодо доводів апелянта про порушення вимог щодо щільності населення, то колегія суддів вважає, що такі доводи є припущеннями і не ґрунтуються на здійснених розрахунках, тоді як згідно з наданою відповідачем проектною документацією ці розрахунки здійснені сертифікованими спеціалістами і затверджені у встановленому порядку.

Щодо надання оцінки відповідності спірних МБУО вимогами ДБН Б.2.2-12:2019, колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 1 ст. 16 Закону України «Про основи містобудування» визначено, що будівельні норми, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які регламентують розробку і реалізацію містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів з урахуванням соціальних, природно-кліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов і спрямовані на забезпечення формування повноцінного життєвого середовища та якнайкращих умов життєдіяльності людини.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» до містобудівної документації відносяться Генеральна схема планування території України, генеральний план населеного пункту, детальний план території, план зонування території (зонінг).

Таким чином, містобудівні умови та обмеження і дозвіл на виконання будівельних робіт не є тими документами, які розробляються та надаються на підставі будівельних норм.

В той же час, колегія суддів зауважує, що проектна документація «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Ірпінь Київської області, вул. Українська, 1-6/1, 1-6/2, 1-6/3» розроблена відповідно до вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил та пройшла відповідну експертизу.

03.09.2020 було затверджено Експертний звіт (позитивний) № 3-043-20-ЕП/КО щодо розгляду проектної документації на будівництво за проектом «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Ірпінь Київської області, вул. Українська, 1-6/1, 1-6/2, 1- б/3». За результатами розгляду проектної документації на будівництво встановлено її відповідність вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

Також, колегією суддів було встановлено, що Бучанською окружною прокуратурою здійснюються процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42021111200000001 від 04.01.2021 за заявою ОСОБА_1 , за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст. 356 Кримінального кодексу України.

В межах здійснення даного досудового розслідування у кримінальному провадженні було проведено судову будівельно - технічну експертизу на предмет відповідності проектної документації «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Ірпінь Київської області, вул. Українська, 1-6/1, 1-6/2, 1-6/3» вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

За результатами проведеної експертизи було складено висновок експерта від 26.03.2021 № СЕ19/111-21/6529-БТ, відповідно до якого розроблена проектна документація відповідає вимогам нормативно - правових актів України у галузі будівництва та містобудівній документації.

За таких обставин, посилання представника апелянта в судовому засіданні суду апеляційної інстанції на невідповідність спірних МБУО вимогами ДБН Б.2.2-12:2019 є необґрунтованими.

Посилання представників апелянта на зафіксовані в акті перевірки від 25.11.2021 № СН01:4673-0018-0616-9749 порушення щодо видачі спірних МБУО, колегія суддів не бере до уваги, оскільки він не спростовує вказаних вище висновків суду апеляційної інстанції.

Не беруться колегією суддів до уваги і посилання апелянта у своїй апеляційній скарзі на перелічені ним постанови Верховного Суду, оскільки такі справи не є релевантними та спірні правовідносини склалися щодо інших обставин.

Отже, з огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Вищевказані та всі інші аргументи апеляційної скарги позивача є безпідставними та не спростовують висновків суду першої інстанції, носять формальний характер і не ґрунтуються ні на фактичних обставинах, ні на вимогах закону.

При цьому, як зазначено у постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц, Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін проти України», §58, рішення від 10.02.2010).

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Апелянт не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт незаконності та необґрунтованості рішення суду першої інстанції.

Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст.243, 244, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу громадської організації «Всеукраїнське об`єднання «Антикорупційний контроль» залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 20.12.2021 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328-331 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Василенко Я.М.

Судді: Ганечко О.М.

Кузьменко В.В.

Повний текст постанови виготовлений 18.04.2025.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2025
Оприлюднено21.04.2025
Номер документу126729403
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —320/842/21

Постанова від 16.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Постанова від 16.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 02.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 13.02.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 13.02.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 10.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 13.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні