Справа № 420/14704/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 квітня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул..Прохорівська,6, м.Одеса, 65091) до Одеського національного технологічного університету (вул..Канатна,112, м.Одеса, 65039) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення діяльності суб`єкту нагляду ,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Одеської Національної академії харчових технологій за результатом якого позивач просить:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Одеської Національної академії харчових технологій, ЄДРПОУ: 02071062, юридична адреса: 65039, місто Одеса, вулиця Канатна, 112, у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Одеської Національної академії харчових технологій, ЄДРПОУ: 02071062, за адресою: за адресою: м. Одеса, вулиця Канатна, 112, 106, 128, 116, 104, вулиця Тіниста, 9/11, провулок Шампанський, 2-а, вулиця Дворянська, 1/3, вулиця Пастера, 29, шляхом відключення вищевказаних будівель Одеської Національної академії харчових технологій від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №63 від 14.09.2020, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №63 від 14.09.2020 за номерами: 1-404.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 08.09.2020 року по 14.09.2020 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №220 від 07.08.2020 року, на підставі Посвідчення на проведення перевірки від 20.08.2020 року №69, посадовими особами ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено позапланову перевірку Одеської Національної академії харчових технологій (ЄДРПОУ 02071062), за адресою: м. Одеса, вулиця Канатна, 112, 106, 128, 116, 104, вулиця Тіниста, 9/11, провулок Шампанський, 2-а, вулиця Дворянська, 1/3, вулиця Пастера, 29, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №63 від 14.09.2020.
Актом №63 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Позивач вказав, що порушення за номерами 1-404 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
На думку позивача, подальша експлуатація Одеської Національної академії харчових технологій, за адресою: м. Одеса, вулиця Канатна, 112, 106, 128, 116, 104, вулиця Тіниста, 9/11, провулок Шампанський, 2-а, вулиця Дворянська, 1/3, вулиця Пастера, 29, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Неусунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки відвідувачів та співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
Ухвалою суду 20.01.2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.
Ухвалою суду 17.02.2021 року вирішено адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Одеської Національної академії харчових технологій про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Одеської Національної академії харчових технологій (ЄДРПОУ 02071062), призначити до розгляду за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання по вказаній справі.
Ухвалою суду від 18 травня 2021 року зупинено провадження по адміністративній справі №420/14704/20 до моменту надання представниками сторін додаткових письмових доказів.
Протокольною ухвалою суду замінено назву відповідача з Одеської Національної академії харчових технологій на Одеський національний технологічний університет.
Ухвалою суду від 16 січня 2023 року призначено у справі № 420/14704/20 судову пожежно-технічну експертизу.
Ухвалою суду 13.03.2023 року витребувано у Одеської Національної академії харчових технологій (вул..Канатна,112, м.Одеса, 65039) належним чином оформлені дані щодо обстеження будівель і приміщень Одеської Національної академії харчових технологій станом на 2023 рік в частині виконання Акту позапланової перевірки ГУ ДСНС України в Одеській області №375 від 12.07.2021 та докази усунення недоліків зазначених у Акті позапланової перевірки ГУ ДСНС України в Одеській області №375 від 12.07.2021. Визначено витребувані документи надати до Київського науково дослідницькомуго інституту судових експертиз М.Ю. України, ЄДРПОУ 02883096 (поштовий індекс 03680, місто Київ, вулиця Смоленська, будинок № 6; засоби зв`язку (044)2002910; (044) 2002911: Ел. пошта: info@kndise.gov.ua : сайт: https://kndise.gov.ua/) у строк до 23.03.2023 року.
19.12.2023 року протокольною ухвалою суду поновлено провадження у справі.
В судовому засіданні 04.01.2024 року представником відповідача було заявлено клопотання щодо зупинення розгляду справи, для добровільного виконання відповідачем припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.07.2021 року №264 (складеного на підставі Акту перевірки від 12.07.2021 року №375) до червня 2024 року.
Ухвалою суду від 04.01.2024 року зупинено провадження по адміністративній справі №420/14704/20 до моменту усунення відповідачем порушень, які потребують додаткового фінансування та часу.
12.02.2025 року протокольною ухвалою суду поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 12.02.2025 року закрито підготовче провадження у справі. Призначено адміністративну справу до судового розгляду.
В судовому засіданні у справі №420/14704/20 за позовом Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи призначеному на 10 квітня 2025 року завершено офіційне з`ясування обставин у справі та дослідження доказів, для ухвалення рішення судом оголошено перерву до 21 квітня 2025 року до 11.30 год.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому відповідач заперечував проти задоволення позову зазначивши, що пункти:№5, 6, 8, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 23, 29, 111, 127, 187, 265, 365, 296, 156, 344, 357, 25, 26, 34, 35, 38, 1, 58, 72, 80, 89, 116, 156, 88, 102, 132, 143, 41, 65, 144, 209, 210, 211, 215, 234, 265, 263, 274, 292, 299, 320, 321, 322, 323, 324, 335, 404, 149, 266, 150, 153, 154, 159, 163, 164, 167, 169, 178, 179, 181, 186, 188, 190, 191, 195, 198, 208, 212, 213, 217, 218, 221, 223, 225, 235, 236, 237, 241, 242, 243, 247, 257, 256, 258, 259, 264, 267, 271, 275, 277, 278, 280, 286, 287, 288, 289, 293, 294, 300, 301, 305, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 317, 331, 332, 333, 336, 338, 341, 343, 344, 345, 356, 358, 359, 366, 375, 371, 401, 398, 403 Акту №63 виконано. Пункти № 347 акт не потрібен; 346 дані види робіт не проводяться. Пункт: № 33, 23, 37, 56, 60, 69, 76, 98, 160, 240, 227, 161, 184, 19, 21, 22, 27, 46, 83, 93, 94, 222, 224, 230, 240, 325, 328, 329, 334, 340, 342, 376, 402 Актом №63 - в процесі виконання.
Від позивача надійшла відповідь на відзив в якому наполягав на задоволенні позову зазначивши, що порушення, про які йдеться в позові, впливають на ризик настання надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю усіх, хто перебуватиме в будівлі, в тому числі дітей.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Судом встановлено, що Одеська Національна академія харчових технологій (далі ОНАХТ), ЄДРПОУ: 02071062, юридична адреса: 65039, місто Одеса, вулиця Канатна, 112.
08 - 14 вересня 2020 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №220 від 07.08.2020 «Про проведення позапланових перевірок» на підставі Посвідчення на проведення позапланової перевірки № 69 від 20.08.2020 року Заступником начальника Приморського РВ у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеський області майором служби цивільного захисту Гоголь Михайлом Васильовичем, головним інспектором Приморського РВ у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеський області майором служби цивільного захисту Стецюк Ольгою Володимирівною, провідним інспектором Приморського РВ у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеський області підполковником служби цивільного захисту Осадчим Денисом Івановичем, провідним фахівцем Приморського РВ у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеський області лейтенантом служби цивільного захисту Багнюк Владиславом Володимировичем, здійснено позапланову перевірку Одеської Національної академії харчових технологій (ЄДРПОУ 02071062), за адресою: м. Одеса, вулиця Канатна, 112, 106, 128, 116, 104, вулиця Тіниста, 9/11, провулок Шампанський, 2-а, вулиця Дворянська, 1/3, вулиця Пастера, 29, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №63 від 14.09.2020 (далі - Акт №63).
Актом №63 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі -КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (загалом 405 порушень).
Порушення за номерами 1-404 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу чи заперечень на Акт №63 який 14.09.2020 року вручено, тимчасово виконуючому обов`язки ректора Одеської Національної академії харчових технологій Трішину Федіру Анатолійовичу, не надходило.
Позивач зазначає, що Подальша експлуатація Одеської Національної академії харчових технологій, за адресою: м. Одеса, вулиця Канатна, 112, 106, 128, 116, 104, вулиця Тіниста, 9/11, провулок Шампанський, 2-а, вулиця Дворянська, 1/3, вулиця Пастера, 29, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
18.09.2020р. Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено припис № 57 від 18.09.2020р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо вжиття Одеською Національною академією харчових технологій викладених в акті перевірки №63 від 14.09.2020 порушень.
29.06.2021 12.07.2021 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Провідним інспектором ВЗНС по Приморському району ОМТГ ОРУ ГУ ДСНС України в Одеський області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Багнюком Владиславом Володимировичем, разом з начальником служби безпеки, охорони та надзвичайних ситуацій Одеської Національної академії харчових технологій Титаренко Ігорем Васильовичем, здійснено позапланову перевірку Одеської Національної академії харчових технологій (ЄДРПОУ 02071062), за адресою: 65039, Одеська область, місто Одеса, Приморський район, вулиця Канатна, 112, 106. 128, 116, 104, вулиця Тіниста, 9/11, провулок Шампанський, 2-а, вулиця Дворянська, 1/3, вулиця Пастера, 29, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №375 від 12.07.2021 (далі - Акт №264).
Актом №375 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі -КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (загалом 204 порушення).
12.07.2021р. Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено припис № 264 від 12.07.2021р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо вжиття Одеською Національною академією харчових технологій викладених в акті перевірки №375 від 12.07.2021 порушень.
Висновком експерта за результатами проведення судової пожежно-технічної експертизи у адміністративній справі № 420/14704/20 від 29.08.2023 № 5794/23-46 встановлено, що на момент проведення експертизи, Одеським національним технологічним університетом усунуто 319 із 405 порушень норм і правил у сфері пожежної та техногенної безпеки, які мали місце при експлуатації приміщень, будівель установи, розташованих у м. Одеса за адресами: вул. Канатна, 112; вул. Тіниста, 9/11; пров. Шампанський, 2-А; вул. Дворянська, 1/3; вул. Пастера, 29, та були запропоновані до виконання «Приписами про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки» від 18.09.2020 № 57 (складений на підставі Акту від 14.09.2020 № 63) та від 12.07.2021 № 264 (складений на підставі Акту від 12.07.2021 № 375) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області.
Одеським національним технологічним університетом не усунуто порушення 86 пунктів, запропонованих до виконання «Приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.07.2021 № 264 (складеного на підставі Акту перевірки від 12.07.2021 № 375) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, а саме: 1, 2, 7, 10, 11, 12, 13, 19, 20, 28, 29, 30, 32, 33, 38, 41, 44, 45, 50, 51, 52, 54, 55, 56, 63, 64, 72, 73, 77, 8184 81, 84, 85, 88, 89, 90, 91, 92, 97, 98, 99, 101, 102, 103, 111, 113, 114, 117, 119, 120, 121, 124, 125, 127, 129, 130, 131, 133, 134, 137, 138, 139, 141, 142, 146, 152, 153, 159, 161, 163, 179, 180, 181, 182, 184, 186, 187, 188, 190, 192, 193, 194, 196, 197, 198, 199, 201.
Не виконання вимог нормативних актів у сфері пожежної безпеки на об`єктах господарювання Одеського національного технологічного університету, які зазначені в «Описі виявлених порушень вимог законодавства» Акту позапланової перевірки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 19.04.2023 № 10, за п.п. 6, 7, 22, 34, 42, 48, 49, 52, 53, 56, 57, 63, 68 мають безпосередній вплив на забезпечення безпечної евакуації людей з приміщень будівель при виникненні пожежі, а отже, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
24.11.2023 27.11.2023 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Начальником відділу запобігання НС по Приморському району ОМТГ Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеський області підполковник служби цивільного захисту ГОГОЛЕМ Михайлом Васильовичем, разом з головним інспектором відділу запобігання НС по Приморському району ОМТГ Одеського РУ ГУ ДСНС України в Одеський області підполковник служби цивільного захисту ОСАДЧИМ Денисом Івановичем, здійснено позапланову перевірку Одеського Національного технологічного університету (ЄДРПОУ 02071062), за адресою: 65039. Одеська область, місто Одеса, Приморський район, вулиця Канатна, будинок 112. вулиця Канатна, будинок 112-В, вулиця Канатна, будинок 112-Б, вулиця Тіниста. будинок 9/11, провулок Шампанський, будинок 2-а, вулиця Дворянська, будинок 1/3. вулиця Пастера, будинок 29, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №26 від 27.11.2023 (далі - Акт №26).
Актом №26 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі -КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (загалом 80 порушень).
Підсумовуючи викладене судом щодо усунення порушень які зазначені у п. п. 6, 7, 22, 34, 42, 48, 49, 52, 53, 56, 57, 63, 68 Акту № 10 встановлено, наступне.
Учбовий корпус «А», за адресом м. Одеса, вул. Канатна 112,
Акт № 10, п.6 (в Акті № 63, п.19; в Акті № 375,- п.12, Акті № 26, відсуне порушення) Грати на вікнах 1-го поверху корпусу не виконані з`ємними або розпашними.
п.б Акту № 10, вказане порушення усунуто, грати зняті з вікон (докази, фото в матеріалах справи, відсутність в переліку порушень в Акті № 26).
Акт № 10,- п.7 (в Акті № 63, п.21; в Акті № 375,- п.13) На шляхах евакуації на сходовому марші з другого по перший поверх не демонтовано горючі матеріали якими облицьовані стіни, колони.
п.7 Акту № 10, вказане порушення усунуто, зроблена протипожежна обробка горючих матеріалів якими облицьовані стіни, колони ( докази, акти в матеріалах справи, відсутність в переліку порушень в Акті № 26).
Учбові корпуси «В» та «Г», за адресом м. Одеса, вул. Канатна 112,
Акт № 10,- п.22 (в Акті № 63, п.21; в Акті № 375,- 1.54) Заборонити улаштування на шляхах евакуації пороги висотою більше 0,05 метри в коридорі біля кабінету директора, які перешкоджають вільній евакуації людей.
п.22 Акту № 10, вказане порушення усунуто, шляхом закриття переходу між корпусами «В» та «Г», а також закриття учбового корпусу «Г», за адресом м. Одеса, вул. Канатна 112, відключення електропостачання, водопостачання, теплопостачання (докази, фото в матеріалах справи, розпорядження про закриття корпусу «Г» додається).
Гуртожиток № 8, за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11,
Акт № 10,- п.34 (в Акті № 63, п.21; в Акті № 375,- п.103) Зняті (демонтовані) дверні полотна в отворах, що з`єднують коридори зі сходовими клітками СК 1 в гуртожитку. Необхідно п`ять дверей. Витрати на виготовлення та установку дверей внесені до щорічного плану закупівлі на 2025 р.
Крім того, в теперішній час Гуртожиток № 8, за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11, виведений 3 експлуатації відключене від електропостачання, водопостачання, теплопостачання (докази, плани щорічної закупівлі знаходяться в матеріалах справи, розпорядження про закриття корпусу Гуртожитку № 8, додається). Гуртожиток № 7, за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11,
Акт № 10,- п.42 (в Акті № 63, п.177; в Акті № 375,- п.102) Зняті (демонтовані) дверні полотна в отворах, що з`єднують коридори зі сходовими клітками СК 1 в гуртожитку.
Всього необхідно десять дверей. Встановлено три двері. Витрати на виготовлення та установку сімох дверей внесені до щорічного плану закупівлі на 2025 р. (докази, плани щорічної закупівлі знаходяться в матеріалах справи).
Приміщення для приїжджих за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11,
Акт № 10,- п.48 ( в Акті № 63, п.210; в Акті № 375,- п.119) Не забезпечено другим евакуаційним виходом з 5-го та 4-го поверху (з однієї сторони на сходовій клітині типу СК 1 замурований (перекритий) вихід та з іншої (перехід на спільну сходову клітину 3 гуртожитком № 7) влаштовано металеві перегородки.
п.48 Акту № 10 (в Акті № 63, п.210; в Акті № 375,- п.119) виконаний в повному обсязі (докази, в Акті № 26, відсуне порушення).
Акт № 10,- п.52 (в Акті № 63,- п.215; в Акті № 375,- п.122) Захаращено шляхи евакуації з будівлі на першому поверсі (вихід в внутрішній двір) шляхом влаштування приміщення для охорони, що унеможливлює проведення швидкої та безпечної евакуації.
п.52 Акту № 10 (в Акті № 63,- п.215; в Акті № 375,- п.122) виконаний в повному обсязі, демонтовано будівлю охорони (докази, фото знаходиться в матеріалах справи, в Акті № 26,- відсуне порушення).
Акт № 10,- п.53 ( в Акті № 63, п.224; в Акті № 375,- п.127) На евакуаційних шляхах влаштовані килими, килимові доріжки й інше покриття на підлозі, що не відповідає групам поширення полум`я РПІ, РП2.
п.53 Акту № 10 (в Акті № 63,- п.224; в Акті № 375,- п.127) виконаний в повному обсязі, ( докази, фото знаходиться в матеріалах справи, в Акті № 26, відсуне порушення).
Навчальний корпус № 4, за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11,
Акт № 10,- п.56 (в Акті № 63, п.230; в Акті № 375,- п.131)., На вікнах 1-го та 2-го поверхів встановлені глухі металеві (не з`ємні, розпашні або розсувні) грати.
п.56 Акт № 10, ( в Акті № 63,- п.230; в Акті № 375,- п.131) виконаний у повному обсязі, демонтовані грати з вікон ( докази, фото знаходиться в матеріалах справи).
Акт № 10,- п.57 (в Акті № 63,- п. 233; в Акті № 375,- п.133) Зняті (демонтовані) дверні полотна в отворах, що з`єднують коридори зі сходовими клітками СК 1.
п.57 не передбачено проектом та СНіП при забудові корпусу. Крім того навчальний корпус № 4, за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11, не експлуатується відключений від електропостачання, водопостачання, теплопостачання ( докази, розпорядження про закриття корпусу додаються).
Гуртожиток № 2, за адресом м. Одеса, пров. Шампанський 2,
Акт № 10,- п.63 (в Акті № 63,- п.255; в Акті № 375,- п.142) Зняті (демонтовані) дверні полотна в отворах, що з`єднують коридори зі сходовими клітками СК 1 в гуртожитку.
На теперішній час двері не встановлені. Потрібно дев`ять дверей. Вказані двері включені до плану річної закупівлі 2025 р. (докази, плани щорічної закупівлі 2025 р знаходяться в матеріалах справи).
Корпус № 3, за адресом м. Одеса, вул. Пастера, 29,
Акт № 10,- п.68 (в Акті № 63, п.312; в Акті № 375,- п.161)., Допускається зменшення ширини евакуаційних виходів, а саме між 3-м та 2-м поверхів встановлено дерев`яну перегородку з дверима, що перешкоджає вільній евакуації людей із будівлі.
п.68 Акт № 10 (в Акті № 63, п.312; в Акті № 375,- п.161) виконано у повному обсязі, демонтована перегородку з дверима, що перешкоджає вільній евакуації людей із будівлі між 3-м та 2-м поверхів (докази фото в матеріалах справи).
Так як відповідачем вимоги припису не були виконані позивач в повній мірі звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абзаців 1, 4 ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України (в редакції, чинній на момент звернення позивача до суду), Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухо-пожежно-небезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Згідно ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Так, судом встановлено, що станом на 09.04.2025 року, з порушень, які фактично необхідно усунути відповідачу є виготовлення та установка дверей в Гуртожитку № 8, за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11, п`ять дверей (Гуртожиток № 8 зачинений), Гуртожитку № 2, за адресом м. Одеса, пров. Шампанський 2, дев`ять дверей, Гуртожитку № 7, за адресом м. Одеса, вул. Тіниста, 9/11, сім дверей (Гуртожиток № 7 зачинений).
Всього для усунення недоліків які становлять небезпеку/загрозу життю людини потрібно двадцять одну двір. Вказані двері внесені до щорічного плану закупівлі ОНТУ на 2025 р. та виділено 400 000 (чотириста тисяч грн.) 00 коп. В теперішній час триває процедура тендеру.
Найближчим часом, це порушення буде усунуто.
Суд погоджується з доводами відповідача, що це порушення не впливає на ризик виникнення пожежі та не створює загрозу життю та здоров`ю людей, а отже не може бути підставою для повного зупинення експлуатації приміщень відповідача.
Слід зауважити, що виключно суд приймає рішення про зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг.
Ухваленню судового рішення передує розгляд справи відповідно до КАС України, під час якого суд, зокрема, оцінює, аналізує докази, вирішує питання про належність, допустимість, достатність того чи іншого доказу, на підставі чого і робить висновки, які водночас стають основою судового рішення, зокрема, його мотивувальної частини.
Якщо правовідносини між суб`єктом господарювання та органом державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки, стали спірними та перейшли в площину судового спору, то акт перевірки органу державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки, що складений за результатами контрольного заходу, в тому числі повторного, є лише одним із доказів, оцінку якому дає суд поряд з іншими доказами.
У протилежному випадку (якщо би виключно акт органу нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки свідчив про виконання чи невиконання відповідачем вимог правил, інструкцій, ДБН тощо) функція суду була би нівельована, оскільки останній не здійснював би судочинство, а фактично затверджував би акт органу нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки своїм рішенням.
При обранні заходу реагування у виді повного або часткового зупинення експлуатації будівель позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Суд зазначає, що в спірних правовідносинах позивачем власними актами підтверджено, що відповідачем усунуто майже всі виявлені порушення вимог законодавства (ті, що створювали, на думку позивача, ризик виникнення пожежі, загрозу життю та здоров`ю людей).
Ті порушення, що залишилися неусунутими, не створюють загрозу виникнення пожежі, не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Вказане свідчить про відсутність підстав для застосування крайнього заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень об`єкта перевірки, виходячи з вимог принципу співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи.
Аналогічні висновки зроблені Верховним Судом у постанові від 21.02.2023 року по справі № 280/393/19, які суд враховує під час вирішення даної справи.
Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до відповідача крайнього заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень об`єкта перевірки у спосіб та порядку, що просить позивач, виходячи з вимог принципу співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За встановлених обставин, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є неспівмірними з тими порушеннями, що залишилися неусунутими, а тому позовні вимоги підлягають частковому задоволення шляхом зобов`язання Одеського національного технологічного університету у строк до 1 серпня 2025 року усунути порушення встановленні актами перевірки у Гуртожитку № 2, за адресом м. Одеса, пров. Шампанський 2.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул..Прохорівська,6, м.Одеса, 65091) до Одеського національного технологічного університету (вул..Канатна,112, м.Одеса, 65039) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення діяльності суб`єкту нагляду задовольнити частково.
Зобов`язати Одеський національний технологічний університет (вул..Канатна,112, м.Одеса, 65039, ЄДРПОУ 02071062) у строк до 01.08.2025 року усунути порушення, встановленні актами перевірки у Гуртожитку №2, за адресою: м.Одеса, провулок Шампанський 2.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст. 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили згідно з приписами ст. 255 КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2025 |
Оприлюднено | 23.04.2025 |
Номер документу | 126749207 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні