ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"21" квітня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/496/21Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І.
при секретарі судового засідання Чуйко О.О.,
за участю представників сторін:
від ПП"Перспектива-77" Стойкова М.Д.;
від Біляївської РДА Одеської області не з`явились;
від Одеської РДА Одеської області не з`явились;
розглянувши заяву Приватного підприємства "Перспектива-77" про заміну сторони виконавчого провадження (вх.№2-531/25 від 09.04.2025) по справі № 916/496/21
за позовом Приватного підприємства "Перспектива-77" (65059, м. Одеса, проспект Адміральський, буд. 33-А, код ЄДРПОУ 37810663 )
до відповідача відділу освіти Біляївської районної державної адміністрації Одеської області (67600, Одеська область, м. Біляївка, проспект Незалежності, буд.7, код ЄДРПОУ 02145122)
про стягнення 864 649,50 грн.,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Господарського суду Одеської області судді Мостепаненко Ю.І. перебувала справа № 916/496/21 за позовом Приватного підприємства "Перспектива-77" до відділу освіти Біляївської районної державної адміністрації Одеської області про стягнення 864 649,50 грн.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 31.05.2021р. по справі №916/496/21 позов задоволено; стягнуто з відділу освіти Біляївської районної державної адміністрації Одеської області на користь приватного підприємства "Перспектива-77" 864 649, 50 грн. основного боргу та 12 969, 75 грн. - витрат по сплаті судового збору.
24.06.2021р. на виконання рішення Господарського суду Одеської області від 31.05.2021р. у справі №916/496/21 видано відповідний наказ.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.07.2021 по справі №916/496/21 на підставі ст.ст. 52, 334 ГПК України заяву приватного підприємства "Перспектива-77" про заміну боржника виконавчого провадження його правонаступником та видачу нового наказу задоволено частково; замінено боржника у наказі Господарського суду Одеської області від 24.06.2021р. у справі №916/496/21 про стягнення з відділу освіти Біляївської районної державної адміністрації Одеської області на користь приватного підприємства "Перспектива-77" 864 649, 50 грн. основного боргу та 12 969, 75 грн. - витрат по сплаті судового збору, а саме: відділ освіти Біляївської районної державної адміністрації Одеської області (67600, Одеська область, м. Біляївка, проспект Незалежності, буд.7, код ЄДРПОУ 02145122) на його правонаступника Біляївську районну державну адміністрацію Одеської області (67600, Одеська область, м.Біляївка, проспект Незалежності, буд.11, код ЄДРПОУ 04057095); в іншій частині заяви відмовлено.
09.04.2025 до Господарського суду Одеської області від Приватного підприємства "Перспектива-77" надійшла заява (вх.№2-531/25), відповідно до якої останнє просить суд замінити вибулого боржника у виконавчому провадженні з примусового виконання наказу Господарського суду Одеської області від 24.06.2021 р. по справі № 916/496/21 з Біляївської районної державної адміністрації Одеської області на її правонаступника Одеську районну державну адміністрацію Одеської області.
В обґрунтування зазначеної заяви, заявник зазначає, що 17.07.2020 року Верховною Радою України прийнято постанову «Про утворення та ліквідацію районів» № 807-ІХ, згідно якої постановлено, зокрема, утворити в Одеській області Одеський район (з адміністративним центром у місті Одеса) у складі територій Авангардівської селищної, Біляївської міської, Великодальницької сільської, Великодолинської селищної, Вигодянської сільської, Визирської сільської, Дальницької сільської, Дачненської сільської, Доброславської селищної, Красносільської сільської, Маяківської сільської, Нерубайської сільської, Овідіопольської селищної, Одеської міської, Таїровської селищної, Теплодарської міської, Усатівської сільської, Фонтанської сільської, Чорноморської міської, Чорноморської селищної, Южненської міської, Яськівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (п.1. Постанови); ліквідувати в Одеській області Біляївський район (п.3 Постанови).
Згідно Переліку районних державних адміністрацій, що утворюються як нові юридичні особи публічного права (Додаток №2 до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій») утворено Одеську райдержадміністрацію Одеської області як нову юридичну особу публічного права.
При цьому, відповідно до Переліку районних державних адміністрацій, що реорганізуються шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, утворених як нові юридичні особи публічного права (Додаток №3 до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020р. № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій») Біляївська райдержадміністрація є адміністрацією ліквідованих районів, які реорганізуються шляхом приєднання до новоутвореної райдержадміністрації, а саме Одеської райдержадміністрації Одеської області.
12.03.2021 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1005571270021001855 про припинення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області на підставі рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
Разом з тим, розпорядженням голови Одеської обласної державної (військової) адміністрації від 30.06.2023 року № 414/А-2023 «Про затвердження передавального акта Біляївської районної державної адміністрації» затверджено передавальний акт Біляївської районної державної адміністрації, що припиняється в результаті реорганізації шляхом приєднання до Одеської районної державної (військової) адміністрації.
Таким чином, заявник зазначає, що з 30.06.2023 року до Одеської райдержадміністрації Одеської області як правонаступника перейшло майно, майнові права та обов`язки реорганізованої Біляївської районної державної адміністрації Одеської області.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 10.04.2025р. прийнято до розгляду заяву Приватного підприємства "Перспектива-77" про заміну сторони виконавчого провадження (вх.№2-531/25 від 09.04.2025) по справі 916/496/21 із призначенням її до розгляду в судовому засіданні на 21.04.2025, про що повідомлено учасників справи.
В судовому засіданні 21.04.2024 представник заявника підтримав заяву про заміну сторони виконавчого провадження (вх.№2-531/25 від 09.04.2025) по справі 916/496/21, просив суд її задовольнити; інші представники сторін в судове засідання не з`явились, проте були належним чином повідомлені про місце, дату та час судового засідання шляхом направлення ухвали суду до електронних кабінетів, а також шляхом здійснення оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України.
Як вбачається зі змісту ч. 3 ст. 334 ГПК України, суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Враховуючи встановлені законом обмеження щодо строку розгляду заяви, суд вважає за можливе розглянути заяву за відсутності Біляївської районної державної адміністрації Одеської області та Одеської районної державної адміністрації Одеської області.
Розглянувши заяву Приватного підприємства "Перспектива-77" про заміну сторони виконавчого провадження (вх.№2-531/25 від 09.04.2025), а також дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.
Відповідно до частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно з частиною 1 статті 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Так, судом встановлено, що постановою Верховної Ради України № 807-ІХ від 17.07.2020 «Про утворення та ліквідацію районів», зокрема, утворено в Одеській області Одеський район (з адміністративним центром у місті Одеса) у складі територій Авангардівської селищної, Біляївської міської, Великодальницької сільської, Великодолинської селищної, Вигодянської сільської, Визирської сільської, Дальницької сільської, Дачненської сільської, Доброславської селищної, Красносільської сільської, Маяківської сільської, Нерубайської сільської, Овідіопольської селищної, Одеської міської, Таїровської селищної, Теплодарської міської, Усатівської сільської, Фонтанської сільської, Чорноморської міської, Чорноморської селищної, Южненської міської, Яськівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (п. 1 Постанови); ліквідовано в Одеській області Біляївський район (п. 3 Постанови).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1635-р від 16.12.2020 «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», зокрема, утворено Одеську районну державну адміністрацію Одеської області як нову юридичну особу публічного права (додаток №2 до Розпорядження); реорганізовано Біляївську районну державну адміністрація Одеської області шляхом приєднання її до Одеської районної державної адміністрації Одеської області (додаток №3 до Розпорядження).
Відповідно до частини 8 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Як вбачається з відповіді з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1278039 від 09.04.2025, отриманої на запит суду - Біляївська районна державна адміністрація Одеської області наразі перебуває в стані припинення на підставі внесення рішення засновників щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації, про що внесено відповідний запис 12.03.2021 (№1005571270021001855).
Також, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що 03.03.2021 внесено запис про державну реєстрацію створення юридичної особи - Одеської районної державної адміністрації Одеської області (код ЄДРПОУ 44010662); номер запису 1005561020000077186
При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 за № 1321 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються (далі Порядок № 1321).
Так, відповідно до п. 7 Порядку № 1321 перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації); у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.
Згідно п. 8 Порядку № 1321 перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації; у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації.
У пункті 9 Порядку № 1321 встановлено, що передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації.
Пунктом 10 Порядку № 1321 визначено, що райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку.
Розпорядженням голови Одеської обласної державної (військової) адміністрації від № 414/А-2023 від 30.06.2023 року «Про затвердження передавального акта Біляївської районної державної адміністрації» затверджено передавальний акт Біляївської районної державної адміністрації, що припиняється в результаті реорганізації шляхом приєднання до Одеської районної державної (військової) адміністрації.
Крім того, як вбачається з відповіді Головного управління державної казначейської служби в Одеській області №16-06-06/2264 від 26.02.2025 на адвокатський запит №1 від 19.02.2025, управління підтвердило, що 03.08.2021 на адресу Управління Державної казначейської служби України у Біляївському районі Одеської області надійшла заява Приватного підприємства «Перспектива-77» від 03.08.2021 вих. №03/08-1 стосовно виконання наказу Господарського суду Одеської області від 24.06.2021, з урахуванням ухвали Господарського суду Одеської області від 26.07.2021 по справі №916/496/21 про стягнення з Біляївської районної державної адміністрації Одеської області на користь Приватного підприємства «Перспектива-77» 864 649,50 грн основного боргу та 12 969,75 грн витрат по сплаті судового збору. При цьому зазначило, що у зв`язку з тим, що у Біляївської районної державної адміністрації Одеської області не має відкритих рахунків в органах Казначейства, на яких можуть обліковуватись кошти безпосередньо цього органу та з яких можливо здійснити безспірне списання коштів, управлінням казначейства на виконання вимог абз.5 пп.1.2. п.1 Порядку здійснення безспірного списання коштів державного бюджету за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів, затвердженого наказом Державної казначейської служби України від 20.07.2020 №190, листом від 04.08.2021 №02-28-13/06/563 звернулося до Біляївської районної державної адміністрації Одеської області із запитом-вимогою щодо необхідності вжиття заходів щодо виконання вищевказаного виконавчого документу. Відповідно до листа заступника голови комісії з реорганізації Біляївської районної державної адміністрації від 12.08.2021 №03/03-15/648 І.Ю. Клименка, який 13.08.2021 надійшов на адресу Управління казначейства повідомлено, що останнім було направлено лист до правонаступника Одеської районної державної адміністрації Одеської області для погашення заборгованості по наказу Господарського суду Одеської області від 24.06.2021 по справі №916/496/21, оскільки Біляївська районна державна адміністрація знаходиться в процесі ліквідації. У разі надходження судового рішення (ухвали) про заміну сторони виконавчого провадження по справі №916/496/21, Головним управлінням буде розглядатися питання, щодо подальшого виконання вищевказаного виконавчого документу за рахунок правонаступника. В якості додатка до зазначеної відповіді додано лист Біляївської районної державної адміністрації Одеської області №02-28-13/06/563 від 04.08.2021.
За приписами ч. 1 ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Підставою для процесуального правонаступництва є правонаступництво у матеріальному правовідношенні, яке настало після відкриття провадження у справі. Відтак особливості здійснення процесуального правонаступництва визначаються особливостями норм матеріального права, що регулюють перехід прав й обов`язків у матеріальних правовідносинах від особи до її правонаступника, або в інших випадках зміни сторони у правовідносинах, з яких виник спір.
Отже, процесуальне правонаступництво, передбачене статтею 52 ГПК України, є переходом процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
При цьому, господарський суд враховує, що при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.
Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.
Вказана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17.
Також, Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц зазначив, що у статтях 104 та 107 Цивільного кодексу України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.
Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України у разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Враховуючи вищевикладене, оскільки реорганізація Біляївської районної державної адміністрації Одеської області відбулася шляхом приєднання, має місце факт правонаступництва, коли від правопопередника - Біляївської районної державної адміністрації Одеської області до правонаступника - Одеської районної державної адміністрації Одеської області перейшли майно, права та обов`язки правопопередника.
Отже, до Одеської районної державної адміністрації Одеської області перейшли всі обов`язки боржника - Біляївської районної державної адміністрації Одеської області по виконавчим документам, зокрема, по наказу від 24.06.2021 у справі № 916/496/21.
Згідно із статтею 18 Господарського процесуального кодексу України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України.
Виключно органами Казначейства виконуються рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників на підставі виконавчих документів відповідно до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 зі змінами (далі - Порядок № 845).
Головне управління Казначейства є органом, який повинен виконати рішення суду на підставі наказів, вжити заходи для виконання наказів відповідно до Порядку № 845.
При цьому, як вже зазначалось, листом Головного управління державної казначейської служби в Одеській області №16-06-06/2264 від 26.02.2025 підтверджується, що наказ Господарського суду Одеської області, виданий 24.06.2021 р. на виконання рішення від 31.05.2021 р. у справі № 916/496/21, знаходиться на виконанні у Головному управлінні Державної казначейської служби України в Одеській області, та наразі є невиконаним.
З урахуванням викладеного, суд доходить висновку про наявність підстав для заміни боржника Біляївської районної державної адміністрації Одеської області (67600, м. Біляївка, вул. проспект Незалежності, буд. 11; код ЄДРПОУ 04057095) на його правонаступника Одеську районну державну адміністрацію Одеської області (65032, м. Одеса, пр. Шевченка, буд. 4; код ЄДРПОУ 44010662) у виконавчому проваджені з примусового виконання наказу Господарського суду Одеської області від 24.06.2021 у справі № 916/496/21.
З огляду на наведене, заява Приватного підприємства "Перспектива-77" про заміну сторони виконавчого провадження (вх.№2-531/25 від 09.04.2025) по справі 916/496/21 підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 52, 234, 235, 334
Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Заяву Приватного підприємства "Перспектива-77" про заміну сторони виконавчого провадження (вх.№2-531/25 від 09.04.2025) по справі 916/496/21 задовольнити.
2. Замінити боржника Біляївську районну державну адміністрацію Одеської області (67600, м. Біляївка, вул. проспект Незалежності, буд. 11; код ЄДРПОУ 04057095) на його правонаступника Одеську районну державну адміністрацію Одеської області (65032, м. Одеса, пр. Шевченка, буд. 4; код ЄДРПОУ 44010662) у виконавчому проваджені з примусового виконання наказу Господарського суду Одеської області від 24.06.2021 у справі № 916/496/21.
Ухвала набирає законної сили 21.04.2025 та може бути оскаржена в порядку ст.256 ГПК України.
Повну ухвалу складено та підписано 21.04.2025 року.
Суддя Мостепаненко Юлія Іванівна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2025 |
Оприлюднено | 23.04.2025 |
Номер документу | 126764679 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі надання послуг |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Мостепаненко Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні