Герб України

Постанова від 17.04.2025 по справі 904/2061/24

Касаційний господарський суд верховного суду

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2025 року

м. Київ

cправа № 904/2061/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бакуліна С.В. - головуючий, Кібенко О.Р., Кролевець О.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 13.12.2024 (головуючий суддя - Дармін М.О., судді: Кощеєв І.М., Чус О.В.)

у справі №904/2061/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України"

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Садовий"

про стягнення 184 035,48 грн,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (далі також - ТОВ "ГК "Нафтогаз України") звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Садовий" (далі - ОСББ "Садовий") про стягнення 184 035,48 грн, з яких: 132 059,41 грн - заборгованість, 35 260,95 грн - пеня, 5 889,32 грн - 3% річних, 10 825,80 грн - інфляційні втрати.

2. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань щодо оплати поставленого природного газу за період з 01.09.2022 по 30.09.2022 за типовим договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" від 01.09.2022.

3. Заперечення проти позову мотивовані тим, що укладення договору з постачальником "останньої надії" було безпідставним, так як між відповідачем та Товариством з обмеженою відповідальністю " Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" (далі - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг") було укладено договір від 08.09.2022 №8163-ПСО-4 про постачання природного газу. Крім цього відповідач не погоджується із ціною газу, оскільки відносить ОСББ до категорії "побутових споживачів".

Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

4. ТОВ "ГК "Нафтогаз України" відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 04.07.2017 №880 здійснює ліцензійне постачання природного газу на території України.

5. За результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №917-р ТОВ "ГК "Нафтогаз України" визначено постачальником "останньої надії" на ринку природного газу.

6. Факт включення відповідача до реєстру споживачів постачальника «останньої надії» та віднесення газу, спожитого відповідачем, до портфеля постачальника "останньої надії" з наведених вище підстав підтверджується наступними доказами :

- відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо споживача з ЕІС-кодом 56XQ00010HRD500O;

- формою 10 від оператора ГРМ "Дніпропетровськгаз»", у зоні ліцензійної діяльності якого є відповідач з ЕІС - кодом - 56XQ00010HRD500O;

- листом оператора ГТС від 07.03.2024 №ТОВВИХ-24-3558 з інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача в реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" з ЕІС-кодом - 56XQ00010HRD500O.

7. Як свідчать дані оператора ГТС, у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 позивач поставив відповідачу природний газ в об`ємі 1,34143м3 на суму 142 212,68грн.

8. Для здійснення оплати зазначеного обсягу поставленого газу відповідачу було направлено рахунок №26005 від 10.10.2022 на загальну суму 142 212,68 грн, що підтверджується наданими у справу доказами . Як зазначає позивач, відповідачем здійснено 03.10.2023 часткову оплату спожитого природного газу на суму 10 153,27грн.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

9. Господарський суду Дніпропетровської області рішенням від 15.07.2024 у справі №904/2061/24 позовні вимоги задовольнив у повному обсязі. Стягнув з ОСББ "Садовий" на користь ТОВ "ГК "Нафтогаз України" 132 059,41 грн - заборгованості, 35 260,95 грн - пені, 5 889,32 грн - 3% річних, 10 825,80 грн - інфляційних втрат та 2 422,40 грн - витрат по сплаті судового збору, пропорційно до задоволених позовних вимог.

10. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив, зокрема з того, що:

(1) договір постачання природного газу між відповідачем та позивачем як постачальником "останньої надії" є укладеним з 01.09.2022 - з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в реєстрі споживачів постачальника "останньої надії";

(2) ціна природного газу (з урахуванням ПДВ) відповідно до умов публічного (укладеного) Типового договору опублікована/оприлюднена на сайті позивача. Ціна природного газу також підтверджується наданою позивачем роздруківкою з архіву тарифів за вересень 2022 року. Ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії", щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 30.09.2015 №809. Для категорії споживачів, які закуповують природний газ для виробництва теплової енергії, визначається ціна природного газу, що розміщена на офіційному сайті постачальника "останньої надії" та яка визначається відповідно до пункту 24 вказаного Порядку (в редакції пункту 1 постанови КМУ від 25.10.2021 за №1102);

(3) постачальником для забезпечення потреб ОСББ "Садовий" є ТОВ "ГК "Нафтогаз України" як постачальник "останньої надії", підключення до якого було здійснено автоматично, шляхом приєднання до публічного договору, у зв`язку із відсутністю точок ОСББ у реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційні платформі оператора ГТС;

(4) належність споживача до тієї чи іншої категорії (промисловість, бюджет, виробники теплової енергії, населення, інші, передбачені законодавством) визначає Оператор ГРМ;

(5) враховуючи факт здійснення позивачем постачання природного газу та порушення відповідачем своїх зобов`язань в частині своєчасної сплати за нього визначеної договором суми, вимоги позивача є такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

11. Центральний апеляційний господарський суд постановою від 13.12.2024 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.07.2024 у справі №904/2061/24 скасував. Прийняв нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовив в повному обсязі та стягнув з ТОВ "ГК "Нафтогаз України" на користь ОСББ "Садовий" судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 633,60 грн.

12. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що:

(1) ОСББ фактично задовольняє зазначені потреби побутових споживачів самостійно шляхом самозабезпечення та у відносинах з позивачем (постачальником "останньої надії" за договором) виступає колективним побутовим споживачем природного газу для потреб та в інтересах мешканців будинку;

(2) ОСББ вчинило дії для укладення договору з ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" за пільговою ціною, а останнє не вчинило дії щодо включення споживача до власного реєстру споживачів, що призвело до ситуації, коли ОСББ, вважаючи, що споживає природний газ за пільговою ціною, що була забезпечена державою, знаходилось в реєстрі постачальника "останньої надії" понад строк, що визначений Типовим договором та Правилами;

(3) змістом правового регулювання відносин держави з виробниками теплової енергії, яким, зокрема, є й ОСББ, є надання державою за наслідками карантину пільгових умов таким виробникам теплової енергії, яким є відповідач. Такі пільгові умови, гарантовані державою, полягають у фіксованій ціні 7,42 грн за 1 куб.м та поширюються на обсяг природного газу, який споживається ОСББ до 08.09.2022 - дати укладання договору №8163-ПСЮ-4 для забезпечення потреб співвласників;

(4) державою були забезпечені природним газом для населення виробники теплової енергії, яким є ОСББ, за ціною 7 420 грн за 1000 куб.м, в тому числі й у спірному періоді з 01.09.2022 по 08.09.2022, загальна вартість якого становить 2 169,237 грн із розрахунку 0,2925 тис. куб.м х 7420 грн.

Решта газу, спожитого відповідачем в період з 01.09.2022 по 08.09.2022 в об`ємі 1 046,13 куб.м (1 341,63 куб.м - 292,5 куб.м), підлягає оплаті на умовах п.4.1.1 договору №8163-ПСЮ-4 за ціною 7 583,89 грн за 1000 куб.м, що становить 7 933,73 грн.

Всього за спожитий в вересні 2022 року газ відповідач має сплатити позивачу 10 103,01 грн;

(5) здійснення 03.10.2022 оплати спожитого в вересні 2022 року природного газу на загальну суму 10 153,27 грн визнається позивачем. З 03.10.2022 у позивача наявна переплата за спожитий відповідачем в вересні 2022 року природний газ в об`ємі 1 341,63 куб.м у розмірі 50,26 грн;

(6) з урахуванням принципу "jura novit curia" суд надав правову кваліфікацію коштам у розмірі 10 103, 01 грн як витратам відповідно до даних алокації ОСББ "Садовий" у вересні 2022 року в розмірі 1 341,63 куб.м та вважав, що у вересні 2022 року ОСББ "Садовий" мало бути включено до реєстру ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг");

(7) зайве покладання відповідальності за дії/бездіяльність інших учасників ринку природного газу, які призвели до понесення збитків ТОВ "ГК "Нафтогаз України", виключно на ОСББ не відповідає принципам справедливості та добросовісності.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи інших учасників справи

13. ТОВ "ГК "Нафтогаз України" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 13.12.2024 та залишити в силі рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.07.2024 у справі №904/2061/24.

14. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, зазначає про те, що:

- суд апеляційної інстанції не врахував правових висновків Верховного Суду, викладених в постановах: від 02.05.2018 у справі №911/1373/17, від 02.04.2019 у справі №904/1199/18, від 22.04.2021 у справі №569/5821/20, від 14.06.2023 у справі №904/2867/22, щодо застосування норм Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", Закону України "Про ринок природного газу" (пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі також -ГПК);

- відсутній висновок Верховного Суду з питання правомірності здійснення судом перерахунку вартості поставленого постачальником "останньої надії" природного газу для ОСББ за ціною 7,42 грн за 1 куб.м (пункт 3 частини другої статті 287 ГПК).

15. Крім цього скаржник стверджує, що скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, а також має виняткове значення для позивача як учасника ринку природного газу та для визначення єдиної правозастосовної практики у питаннях постачання природного газу для об`єднань співвласників житлових будинків як виробників теплової енергії на підставі спеціального законодавства на ринку природного газу (підпункти "а" та "в" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК).

16. Доводи скаржника зводяться до того, що:

(1) Закони України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", "Про житлово-комунальні послуги" не є правовою основою для регулювання відносин ринку природного газу;

(2) тлумачення Закону України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" від 29.07.2022 №2479-IX, Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам, що затверджено постановою КМУ від 19.07.2022 №812 було неправильним;

(3) не є правозастосовними до спірних правовідносин у цій справі пункт 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022, постанова КМУ "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" від 05.03.2022 №206;

(4) відповідач мав вільний вибір постачальника, мав право безоплатно змінити постачальника, отримувати інформацію про умови постачання природного газу, був зобов`язаний укласти договір про постачання природного газу, а також не допускати несанкціонований відбір або припинити споживання природного газу;

(5) споживання природного газу із ресурсу постачальника "останньої надії" залежить виключно від волі споживача і він усвідомлював, на яких умовах постачається газ із ресурсу постачальника "останньої надії";

(6) відповідач був в повній мірі обізнаний про всі умови постачання природного газу із ресурсу постачальника "останньої надії" та йому було відомо, що вартість природного газу від інших постачальників є більш економічно вигідною та прийнятною;

(7) інформація в інформаційній платформі щодо належності споживача до тієї чи іншої категорії знаходиться в компетенції оператора газорозподільних систем;

(8) законом передбачена можливість укладення не одного договору із постачальником "останньої надії", а отже і реєстрацію споживачів, які не мають укладеного договору із діючим постачальником, у реєстрі постачальника "останньої надії" в різні періоди;

(9) споживання природного газу із ресурсу постачальника "останньої надії", а також дії щодо зміни постачальника на інформаційній платформі залежить виключно від волі споживача;

(10) відповідач, будучи включеним до реєстру постачальника "останньої надії", мав можливість в будь-який момент змінити постачальника та споживати газ із ресурсу діючого постачальника, а не постачальника "останньої надії" або ж припинити споживання природного газу;

(11) ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії" щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ №809 (в редакції постанови №1102). Ціна природного газу (з урахуванням ПДВ) відповідно до умов публічного (укладеного) Типового договору опублікована/оприлюднена на сайті позивача, що підтверджується наявною в матеріалах справи роздруківкою;

(12) з 01.12.2021 взагалі була відсутня гранична ціна для всіх категорій споживачів, у тому числі для ОСББ, а отже зміна ціни поставленого природного газу не допускається. Така ціна з 01.12.2021 стала однаковою для всіх споживачів ПОН та відповідно до умов договору була опублікована/оприлюднена на сайті позивача;

(13) у разі незгоди із визначеною категорією, відповідач мав право вжити заходів для захисту порушеного права шляхом звернення до суду з предметом спору про внесення змін до інформаційної платформи оператора щодо категорії споживача, відображеного на інформаційній платформі оператора ГТС;

(14) постачальник "останньої надії" не повинен відповідати та нести будь-які втрати за неможливість укладення або неналежне укладення споживачем договору постачання природного газу та закріплення його на інформаційній платформі за іншим постачальником, на якого було покладено спеціальні обов`язки - постачати природний газ певним категоріям споживачів за пільговою ціною.

17. ОСББ "Садовий" подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, оскаржувану постанову апеляційного суду - без змін.

18. Доводи відповідача зводяться до згоди з висновками апеляційного суду, зокрема з огляду на те, що відповідач вважає, що:

(1) застосування апеляційним судом норм Законів України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", "Про житлово-комунальні послуги" є цілком обґрунтованим та законним;

(2) ОСББ як юридична особа не має власного споживання, а сприяє отриманню співвласниками багатоквартирного будинку комунальних послуг, зокрема природного газу, який використовується виключно для функціонування спільного майна співвласників (дахової котельні), тобто для задоволення спільно-побутових потреб співвласників, для чого виступає колективним побутовим споживачем природного газу для потреб та в інтересах співвласників;

(3) твердження скаржника щодо знаходження у складі ОСББ як побутових, так і непобутових споживачів, жодним чином не обґрунтовує та не доводить правомірність його позовних вимог;

(4) правовідносини у наведених скаржником постановах Верховного Суду є неподібними до правовідносин у цій справі;

(5) суд апеляційної інстанції правомірно та обґрунтовано відмовив скаржнику у стягненні пені, 3% річних та інфляційних втрат;

(6) оскільки відповідач прирівнюється до побутового споживача, то на нього поширюється дія Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17.03.2020 №530-ІХ та постанови КМУ "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" від 05.03.2022 року №206 щодо заборони нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;

(7) суд апеляційної інстанції детально та всебічно розглянув обставини справи та доводи обох сторін, взявши до уваги норми Закону України "Про ринок природного газу", Цивільного кодексу України, Кодексу газотранспортної системи (далі - Кодексу ГТС), постанов КМУ від 30.09.2015 №809, від 25.1.2011 №1102, від 09.12.2020 №1236, Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2496 (далі - Правила постачання природного газу), дійшов правильного висновку щодо визначення вартості поставленого відповідачу природного газу за ціною 7,42 грн за 1 м3;

(8) нарахування відповідачу вартості спожитого природного газу у вересні 2022 року за ціною, значно вище ніж встановлений чинним законодавством тариф для побутових споживачів, порушує встановлений державою мораторій на підвищення цін (тарифів) на ринку природного газу та у сфері теплопостачання.

Позиція Верховного Суду

19. Предметом касаційного оскарження є постанова апеляційного суду, якою скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове рішення про відмову в задоволенні позову ТОВ "ГК "Нафтогаз України", зокрема, вимоги про стягнення заборгованості за пославлений природний газ за період з 01.09.2022 по 30.09.2022 за Типовим договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" від 01.09.2022, з огляду на наявність укладеного між ОСББ "Садовий" та ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" договору №8163-ПСЮ-4 постачання природного газу від 08.09.2022 та визначену судом, зокрема, на підставі цього договору, ціну природного газу в сумі 7,42 грн за 1 куб.м.

20. Суд вважає, що в аспекті предмета спору, висновків апеляційного суду та доводів касаційної скарги у цій справі, під час касаційного перегляду вказаної постанови апеляційного суду насамперед підлягають з`ясуванню питання, за яким договором у спірний період з 01.09.2022 по 30.01.2022 відповідачу підлягав поставці природний газ та за якою ціною підлягає розрахунок його вартості.

Щодо договору, за яким відповідачу в спірний період з 01.09.2022 по 30.09.2022 підлягав поставці природний газ

21. Відповідно до пункту 26 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу" (тут і далі у редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин) постачальник "останньої надії" - визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.

22. Згідно з частиною першою статті 15 Закону України "Про ринок природного газу" у разі якщо постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також в інших випадках, передбачених правилами для постачальника "останньої надії", постачання природного газу споживачу здійснюється у порядку, визначеному правилами для постачальника "останньої надії", та на умовах типового договору постачання постачальником "останньої надії", що затверджується Регулятором.

Договір постачання між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з моменту початку фактичного постачання природного газу такому споживачу.

Постачальник "останньої надії" визначається Кабінетом Міністрів України строком на три роки за результатами конкурсу, проведеного у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

23. Як встановили суди попередніх інстанції, за результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження КМУ від 22.07.2020 №917-р ТОВ "ГК "Нафтогаз України" визначено постачальником "останньої надії" на ринку природного газу.

24. Відповідно до частини першої статті 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із нормативно-правовими актами.

Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку.

Договір постачання природного газу об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків для забезпечення опалення та постачання гарячої води до квартир співвласників (крім нежитлових приміщень) укладається на весь обсяг споживання природного газу для таких потреб та не може встановлювати різні ціни в межах цього обсягу.

Постачання природного газу постачальником "останньої надії" здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Типовий договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" може містити окремі умови для різних категорій споживачів. При цьому в межах кожної категорії споживачів договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним.

25. Відповідно до пункту 1 розділу VI Правил постачання природного газу постачальник "останньої надії" здійснює постачання природного газу споживачам на умовах договору постачання природного газу, який укладається з урахуванням вимог цього розділу та має відповідати Типовому договору постачання природного газу постачальником "останньої надії", затвердженому постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2501, який є публічним, а його умови - однаковими для всіх споживачів.

Договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" укладається у випадках, передбачених пунктом 3 цього розділу, з урахуванням вимог статей 205, 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом публічної оферти постачальника "останньої надії" та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника.

Договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" не потребує двостороннього підписання. На письмове звернення споживача постачальник "останньої надії" зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня отримання такого письмового звернення надати споживачу підписаний уповноваженою особою постачальника примірник договору постачання природного газу.

Договір постачання між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" відповідно до Кодексу газотранспортної системи.

26. Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2501 затверджено Типовий договір, відповідно до пункту 1.1 якого цей договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним і регламентує порядок та умови постачання природного газу споживачу постачальником "останньої надії".

27. Договір постачання між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на Інформаційній платформі оператора ГТС днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" відповідно до Кодексу ГТС (пункт 1.3 Типового договору).

28. Згідно з пунктом 11.1 Типового договору він набирає чинності з дня, визначеного інформаційною платформою Оператора ГТС днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника відповідно до Кодексу ГТС.

29. Звертаючись з цим позовом до суду, позивач стверджував, що у зв`язку з відсутністю постачання відповідачу природного газу іншим постачальником оператор газотранспортної системи (далі - оператор ГТС) за участю операторів газорозподільних систем (далі - оператори ГРМ) об`єми природного газу, спожитого відповідачем у вересні 2022 року, автоматично включив до портфеля постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК "Нафтогаз України" і, відповідно, спожитий природний газ відніс до об`ємів, поставлених позивачем.

30. Як встановили суди попередніх інстанцій, факт включення відповідача (ОСББ) до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" та віднесення газу, спожитого відповідачем, до портфеля постачальника "останньої надії" з наведених вище підстав, підтверджується:

- відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо споживача з ЕІС-кодом 56XQ00010HRD500O;

- формою 10 від оператора ГРМ "Дніпропетровськгаз", у зоні ліцензійної діяльності якого є відповідач з ЕІС - кодом - 56XQ00010HRD500O;

- листом оператора ГТС від 07.03.2024 №ТОВВИХ-24-3558 з інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача в реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" з ЕІС-кодом - 56XQ00010HRD500O.

31. З огляду на вищенаведені норми та встановлені обставини справи, суд першої інстанції вважав, що договір постачання природного газу між відповідачем як споживачем та позивачем як постачальником "останньої надії" є укладеним з 01.09.2022 - з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в реєстрі споживачів постачальника "останньої надії".

32. Водночас апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, вказані висновки місцевого господарського суду жодним чином не спростував, а фактично виходив з того, що в матеріалах справи наявний підписаний шляхом накладення 08.09.2022 електронної печатки та електронного цифрового підпису ОСББ "Садовий" та ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" (а.с. 96) договір №8163-ПСЮ-4 постачання природного газу від 08.09.2022.

33. Тобто, за встановлених судом першої інстанції обставин, які не спростовані ні сторонами, ні апеляційним судом, стосовно того, що (1) з 01.09.2022 постачальником для забезпечення потреб ОСББ "Садовий" є ТОВ "ГК "Нафтогаз України" як постачальник "останньої надії", підключення до якого було здійснено автоматично шляхом приєднання до публічного договору з огляду на відсутність точок ОСББ у реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційні платформі оператора ГТС; (2) договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" є укладеним з 01.09.2022, апеляційний суд фактично проігнорував наявність вказаного договору, а розглянув заявлені позивачем за цим договором позовні вимоги, виходячи, зокрема, з умов договору, укладеного з іншим постачальником - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" 08.09.2022, тобто вже після внесення ОСББ у реєстр споживачів постачальника "останньої надії", підключення до якого було здійснено автоматично шляхом приєднання до публічного договору.

34. Як вбачається з тексту постанови апеляційного суду, процитувавши заперечення відповідача проти позовних вимог у контексті обставин щодо укладення між ОСББ "Садовий" та ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" договору №8163-ПСЮ-4 постачання природного газу від 08.09.2022 та умови цього договору, зокрема, щодо обсягів та ціни природного газу, апеляційний суд вважав, що ОСББ "Садовий " вчинило дії для укладення договору з ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" за пільговою ціною, а ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" не вчинило дії щодо включення споживача ОСББ "Садовий" до власного реєстру споживачів, що призвело до ситуації, коли ОСББ "Садовий", вважаючи, що споживає природний газ за пільговою ціною, що була забезпечена державою, знаходилось у реєстрі постачальника "останньої надії" понад строк, що визначений Типовим договором та Правилами.

35. Враховуючи, що у вересні 2022 року ОСББ "Садовий" було включено до реєстру ТОВ "ГК "Нафтогаз України", хоча, на переконання суду, мало бути включено до реєстру ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг", апеляційний суд зауважив, що зайве покладання відповідальності за дії/бездіяльність інших учасників ринку природного газу, які призвели до понесення збитків ТОВ "ГК "Нафтогаз України", виключно на ОСББ, не відповідає принципам справедливості та добросовісності.

36. Верховний Суд вважає такі висновки апеляційного суду помилковими з огляду на таке.

37. Відповідно до частини першої статті 13 Закону України "Про ринок природного газу" споживач має право, зокрема, на:

1) вільний вибір постачальника;

2) безоплатну зміну постачальника, крім випадків, передбачених абзацом другим частини першої статті 14 цього Закону;

3) отримання інформації про загальні умови постачання (у тому числі ціни), права та обов`язки постачальника та споживача, зазначення актів законодавства, якими регулюються відносини між постачальником і споживачем, наявні способи досудового вирішення спорів з постачальником;

4) отримання природного газу належної якості та кількості, фізико-хімічні показники якого відповідають встановленим нормам, відповідно до умов укладених договорів, крім випадків припинення (обмеження) постачання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів;

5) безоплатне отримання інформації про обсяги та інші показники власного споживання природного газу;

6) дострокове розірвання договору постачання, якщо постачальник повідомив споживача про намір внесення змін до договору постачання в частині умов постачання та нові умови постачання виявилися для нього неприйнятними.

38. Водночас частиною другою цієї статті визначено, що споживач зобов`язаний, зокрема:

1) укласти договір про постачання природного газу;

2) забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів;

3) не допускати несанкціонованого відбору природного газу;

4) забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи до вузлів обліку природного газу та з метою встановлення вузлів обліку газу;

5) припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів.

39. Пунктами 2, 3 глави 1 розділу І Кодексу ГТС передбачено, що цей Кодекс Цей Кодекс є регламентом функціонування газотранспортної системи України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України.

Дія цього Кодексу поширюється на всіх суб`єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності, а також операторів торгових платформ.

40. Відповідно до пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу.

41. Згідно з пунктом 5 глави 3 розділу IV Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи виконує функції адміністратора інформаційної платформи та оприлюднює на своєму вебсайті: інструкцію з користування інформаційною платформою, а також витяги з нормативно-правових актів, пов`язаних із користуванням інформаційною платформою; контактні дані (прізвище, ім`я, по батькові, номери факсів та телефонів, електронні адреси) працівників оператора газотранспортної системи, які є відповідальними за працездатність інформаційної платформи та взаємодію з учасниками ринку природного газу, контактну інформацію та графік роботи служби підтримки інформаційної платформи; інформацію про центри сертифікації ключів, необхідних користувачам інформаційної платформи для забезпечення ними електронного цифрового підпису (ЕЦП) у випадках, передбачених цим Кодексом; іншу інформацію, передбачену цим Кодексом

42. Пунктами 1, 2 глави 4 розділу IV Кодексу ГТС визначено, що інформаційна платформа має містити такі дані, зокрема: 1) перелік точок входу/виходу до/із газотранспортної системи; 2) інформацію про всіх суб`єктів ринку природного газу, включаючи споживачів, яким в установленому порядку присвоєні ЕІС-коди; 3) інформацію про постачальника "останньої надії"; 4) інформацію про постачальників із спеціальними обов`язками; 5) інформацію про Реєстри споживачів постачальників.

Інформація про споживачів в інформаційній платформі має містити щонайменше: належність споживача до категорії споживачів, постачання яким може здійснюватися в рамках спеціальних обов`язків, які в установленому порядку покладені рішенням Кабінету Міністрів України на підставі статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" (підпункт 12); належність споживача до категорії побутових (підпункт 13); належність споживача до категорії виробників теплової енергії (підпункт 14); належність споживача до категорії бюджетних установ та організацій (підпункт 15).

43. Пунктом 5 глави 4 розділу IV Кодексу ГТС передбачено, що оператори газорозподільних систем відповідно до вимог цього Кодексу та за формами оператора газотранспортної системи, погодженими з Регулятором, повинні вносити до інформаційної платформи інформацію, зокрема: визначену підпунктами 1, 2, 5 - 8, 12, 13, 14, 15, 17 пункту 2 цієї глави, по всіх споживачах, підключених до газорозподільної системи; дані щодо операторів газорозподільних систем (за їх наявності), яким природний газ передається з газорозподільної системи, з визначенням місць підключення таких операторів; дані щодо газовидобувних підприємств (за їх наявності), промислові газопроводи яких безпосередньо підключені до газорозподільної системи.

44. Тобто, належність споживача до тієї чи іншої категорії визначає Оператор ГРМ.

45. Відповідно до пункту 1, абзацу 1 пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил постачання природного газу, та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника "останньої надії", не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем.

З моменту реєстрації споживача за постачальником в інформаційній платформі постачальник набуває статусу діючого постачальника для такого споживача (крім майбутніх періодів постачання, які заброньовані за іншими постачальниками в інформаційній платформі, постачання природного газу постачальником «останньої надії» та випадків, передбачених пунктом 6 цієї глави) та вважається, що з цього моменту зазначений постачальник забронював за собою цього споживача на наступні розрахункові періоди та є відповідальним за обсяги споживання природного газу цим споживачем. Реєстрація споживача в Реєстрі споживачів постачальником "останньої надії" здійснюється на період, що не може перевищувати граничний строк постачання, визначений Законом України "Про ринок природного газу" та Правилами постачання природного газу.

46. У пункті 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС встановлено, що реєстрація побутового споживача, споживача, що здійснює виробництво теплової енергії, або оператора газорозподільної системи здійснюється автоматично в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи за умови відсутності на інформаційній платформі інформації про відключення або ініціювання діючим постачальником відключення його об`єкта в таких випадках:

відсутність підтвердженої номінації та реномінації діючого постачальника побутового споживача, споживача, що здійснює виробництво теплової енергії, постачальника, який здійснює постачання газу оператору газорозподільної системи для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі, або оператора газорозподільної системи, який здійснює закупівлю природного газу для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі на підставі договору (договорів) купівлі-продажу природного газу в оптового продавця, для газової доби D до 02:00 UTC (04:00 за київським часом) години для зимового періоду в газову добу (D-1) та 01:00 UTC (04:00 за київським часом) години для літнього періоду в газову добу (D-1) на точку виходу до газорозподільної системи, крім випадків ініціювання постачальником "останньої надії" відключення по об`єкту такого споживача. У такому випадку постачання здійснюється з дня, наступного за днем включення до Реєстру споживачів постачальника "останньої надії";

відсутність за три дні до кінцевої дати постачання природного газу поточним постачальником побутового споживача або споживача, що здійснює виробництво теплової енергії, в Реєстрі іншого постачальника. У такому випадку постачання здійснюється з дня, наступного за кінцевим днем постачання попереднім постачальником.

На наступну газову добу після реєстрації оператора газорозподільної системи в реєстрі споживачів іншого постачальника, крім постачальника "останньої надії", або підтвердження номінації оператора газорозподільної системи, який здійснює закупівлю природного газу для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі на підставі договору (договорів) купівлі-продажу природного газу в оптового продавця, на газову добу D до 15:00 UTC (17:00 за київським часом) години для зимового періоду та 14:00 UTC (17:00 за київським часом) години для літнього періоду газової доби (D-1), оператор газорозподільної системи автоматично виключається з реєстру споживачів постачальника "останньої надії".

Інформаційна платформа щоденно до 06:00 UTC (08:00 за київським часом) години для зимового періоду та 05:00 UTC (08:00 за київським часом) години для літнього періоду газової доби надсилає операторам газорозподільних систем, оператору газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) та постачальнику "останньої надії" перелік ЕІС-кодів споживачів, які були у попередній газовій добі зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії".

47. З огляду на зазначені норми можна дійти висновку, що постачання природного газу споживачу здійснюється виключно на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил постачання природного газу, та за умови включення споживача до реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. За відсутності відповідного договору постачання та інформації про включення споживача до реєстру споживачів відповідного постачальника, постачання природного газу такому споживачу здійснюється у порядку, визначеному Правилами постачання природного газу для постачальника "останньої надії", та на умовах Типового договору постачання природного газу постачальником "останньої надії".

48. Апеляційний суд наведеного не врахував, а відтак безпідставно залишив поза увагою, що з 01.09.2022 постачання природного газу відповідачу відбувалось на підставі договору постачання постачальником "останньої надії", укладеного з ТОВ "ГК "Нафтогаз України" як постачальником "останньої надії", правомірність укладення якого, як і включення відповідача станом на 01.09.2022 (початок спірного періоду) до реєстру споживачів постачальника "останньої надії", ні сторонами, ні судом не спростована.

49. Укладення відповідачем 08.09.2022 договору №8163-ПСЮ-4 постачання природного газу від 08.09.2022 з іншим постачальником - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" не є підставою для автоматичного припинення договору постачання постачальником "останньої надії" від 01.09.2022, укладеного з ТОВ "ГК "Нафтогаз України" як постачальником "останньої надії", та для виключення відповідача як споживача з реєстру споживачів відповідного постачальника "останньої надії" (в цьому випадку - ТОВ "ГК "Нафтогаз України").

50. З огляду на те, що відповідач не довів, а суди попередніх інстанцій не встановили, що відповідач - ОСББ "Садовий" як споживач у спірний період з 01.09.2022 по 30.09.2022, зокрема, з 08.09.2022 (з дати укладення договору з іншим постачальником - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг") був включений до реєстру споживачів такого постачальника, відсутні підстави стверджувати, що постачання природного газу відповідачу у цей період відбувалось за договором №8163-ПСЮ-4 постачання природного газу від 08.09.2022, укладеним з іншим постачальником - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг", так як наявність таких договірних відносин не є підставою для автоматичного виключення відповідача - ОСББ "Садовий" як споживача з реєстру споживачів постачальника "останньої надії".

51. Отже, навіть за наявності в спірний період з 01.09.2022 по 30.09.2022, зокрема, з 08.09.2022 по 30.09.2022, у відповідача ОСББ "Садовий" як споживача договірних відносини на постачання природного газу з іншим його постачальником - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг", проте за відсутності інформації про включення таким постачальником споживача до реєстру своїх споживачів, включення оператором ГТС спожитих відповідачем у цей період обсягів природного газу до портфеля постачальника "останньої надії" та, відповідно, до обсягів, поставлених саме позивачем за договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" від 01.09.2022, є цілком законним.

52. Зазначення апеляційним судом про те, що ОСББ "Садовий" вчинило дії для укладення договору з ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" за пільговою ціною, а ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" не вчинило дії щодо включення споживача ОСББ "Садовий" до власного реєстру споживачів, не може бути підставою для відмови в задоволенні позовних вимог ТОВ "ГК "Нафтогаз України" про стягнення заборгованості за поставлений ним як постачальником "останньої надії" природний газ на підставі дійсного договору постачання природного газу постачальником "останньої надії" від 01.09.2022.

53. Крім цього висновки апеляційного суду про те, що з огляду на наведене склалась ситуація, за якої ОСББ "Садовий", вважаючи, що споживає природний газ за пільговою ціною, що була забезпечена державою, знаходилось в реєстрі постачальника "останньої надії" понад строк, що визначений Типовим договором та Правилами, апеляційний суд не встановив жодних обставин, які б свідчали про те, що постачання природного газу на підставі договору постачання природного газу постачальником "останньої надії" від 01.09.2022 відбувалось понад строк, який визначений Типовим договором та Правилами.

54. Зазначення апеляційним судом про те, що зайве покладання відповідальності за дії/бездіяльність інших учасників ринку природного газу, які призвели до понесення збитків ТОВ "ГК "Нафтогаз України", виключно на ОСББ не відповідає принципам справедливості та добросовісності, Суд вважає безпідставним, так як з урахуванням цих же принципів постачальник "останньої надії" також не повинен відповідати та нести будь-які втрати за невключення споживача до реєстру споживачів іншого постачальника (в цьому випадку - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг") в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді.

55. У контексті наведеного, Суд звертає увагу на те, що відповідач, який вважає неправомірним його віднесення до категорії непобутових споживачів виробників теплової енергії, внаслідок чого значно збільшилася вартість природного газу, що поставляється ОСББ "Садовий", та /або невключення його до реєстру споживачів постачальника за договором №8163-ПСЮ-4 постачання природного газу від 08.09.2022 - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг", не позбавлений права звернутися до суду з позовом про відшкодування збитків, які були завдані йому неналежним виконанням зобов`язань щодо своєчасної реєстрації споживача на платформі за постачальником природного газу, з яким у ОСББ "Садовий" у спірний період був укладений відповідний договір про постачання природного газу.

56. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 14.06.2023 у справі №904/2867/22, на яку в аспекті наведеного цілком обґрунтовано посилався скаржник.

Щодо ціни, за якою підлягає розрахунку вартість поставленого відповідачу природного газу в спірний період з 01.09.2022 по 30.09.2022

57. Відповідно до частини другої статті 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених цим Законом.

58. Згідно з частиною четвертою статті 15 цього Закону ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії", не повинна обмежувати конкуренцію на ринку природного газу і встановлюється на підставі правил для визначення ціни природного газу, що постачається постачальником "останньої надії", що затверджуються Регулятором.

Якщо умовами конкурсу на обрання постачальника "останньої надії" визначено вимоги до ціни, яку має застосовувати переможець цього конкурсу як постачальник "останньої надії", але постачальник "останньої надії" з об`єктивних причин не може їх виконати, про що він повідомив Кабінет Міністрів України, ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії", визначається ним на підставі інформації щодо оптових цін на ринку природного газу України, за даними провідних аналітичних агентств та біржових торговельних майданчиків, з урахуванням націнки в розмірі 30 відсотків, а також тарифу на послуги з транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи, та діє до визначення постачальника "останньої надії" за результатами нового конкурсу.

59. Відповідно до пункту 7-1 Розділу VII Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про ринок природного газу" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) тимчасово, до 31.03.2022, Регулятор на підставі розрахунку постачальника "останньої надії" має право затверджувати граничні ціни, за якими постачальник "останньої надії" здійснює постачання природного газу у період з 01.10.2021 по 31.03.2022 побутовим споживачам, споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо), закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), споживачам, що здійснюють виробництво теплової енергії.

Такі ціни можуть відрізнятися від цін постачальника "останньої надії", визначених умовами конкурсу на обрання постачальника "останньої надії", які має застосовувати переможець такого конкурсу як постачальник "останньої надії".

У разі якщо в період після 01.10.2021 до 01.12.2021 у споживача, що є бюджетною установою відповідно до Бюджетного кодексу України, закладом охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо), закладом охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), відсутній (був відсутній) постачальник природного газу, вважається, що постачання природного газу такому споживачу в зазначений період здійснює (здійснював) постачальник "останньої надії", за умови звернення такого споживача до 30.11.2021 до постачальника "останньої надії" для укладення договору з таким постачальником. У такому разі умови договору з постачальником "останньої надії" поширюються на відносини, що виникли після 01.10.2021.

60. Відповідно до постанови КМУ від 25.10.2021 №1102 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 809 і від 9 грудня 2020 р. №1236", яка набрала чинності 26.10.2021, пункт 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ України від 30.09.2015 №809, доповнено, зокрема тим, що переможець конкурсу погоджується, що він як постачальник "останньої надії" буде здійснювати постачання природного газу за ціною, що з 01.10.2021 визначається за наведеною формулою.

Переможець конкурсу погоджується, що:

для побутових споживачів постачання природного газу з 01.10.2021 по 30.11.2021 здійснюється постачальником "останньої надії" за ціною, що не може перевищувати 7,96 грн за 1 куб.м з урахуванням податку на додану вартість;

для бюджетних установ (у значенні Бюджетного кодексу України), закладів охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладів охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) постачання природного газу з 01.10.2021 по 30.11.2021 здійснюється постачальником "останньої надії" за ціною, що не може перевищувати 16,8 грн за 1 куб.м з урахуванням податку на додану вартість.

61. Цією з постановою КМУ від 25.10.2021 №1102 доповнено постанову КМУ від 09.12.2020 №236, зокрема, пунктом 41-7 такого змісту:

"41-7. Установити з 1 жовтня по 30 листопада 2021 р. граничну ціну на природний газ за договорами постачання:

між побутовими споживачами та постачальником "останньої надії" - на рівні 7,96 грн за 1 куб.м (з урахуванням податку на додану вартість);

між споживачами, що є бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) та постачальником "останньої надії" - на рівні 16,8 грн за 1 куб.м (з урахуванням податку на додану вартість).".

62. Вищенаведені норми свідчать, що тимчасово (на визначений період) для певних категорій споживачів було затверджено граничні ціни, за якими постачальник "останньої надії" здійснює постачання природного газу.

63. Водночас Суд враховує, що затвердження таких граничних цін (для всіх визначених у наведених актах категорій споживачів), жодна з яких не відповідає визначеній апеляційним судом ціні в розмірі 7,42 грн за 1 куб.м природного газу, не розповсюджується на спірний у цій справі період -вересень 2022 року (з 01.09.2022 по 30.09.2022) та не впливає на ціну природного газу, поставленого у цей період позивачем як постачальником "останньої надії".

64. Оскільки постачання позивачем відповідачу природного газу в спірний період здійснювалось на підставі Типового договору постачання природного газу постачальником "останньої надії", пункт якого 4.1 якого, в аспекті визначення ціни, передбачає, що постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою постачальником на своєму сайті; така ціна визначається постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання; нова ціна є обов`язковою для сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення постачальником на власному сайті, то визначення вартості спожитого відповідачем у спірний у цій справі період (з 01.09.2022 по 30.09.2022) природного газу повинно відбувались відповідно до умов такого Типового договору постачання природного газу постачальником "останньої надії", тобто за ціною, оприлюдненою постачальником на своєму сайті.

65. Як встановив суд першої інстанції, ціна поставленого позивачем відповідачу природного газу в спірний період підтверджується наданою позивачем роздруківкою з архіву тарифів за вересень 2022 року.

66. Крім цього місцевий господарський суд врахував, що ціна природного газу, щоденно постачається постачальником "останньої надії", щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ від 30.09.2015 №809.

67. З огляду на наведене та встановлені обставини стосовно того, що: (1) у спірний період з 01.09.2022 по 30.09.2022 позивач поставив відповідачу природний газ в об`ємі 1,34143 м3 на суму 142 212,68 грн; (2) для здійснення оплати зазначеного обсягу поставленого газу відповідачу було направлено рахунок від 10.10.2022 №26005 на загальну суму 142 212,68 грн, що підтверджується наданими у справу доказами; (3) відповідач здійснив 03.10.2023 часткову оплату спожитого природного газу на суму 10 153,27 грн, суд першої інстанції вважав, що з відповідача на користь позивача підлягає стягненню заборгованістьі за договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" в розмірі 132 059,41 грн.

68. Апеляційний суд вказаних висновків суду першої інстанції за текстом своєї постанови жодним чином не спростував, зокрема, в аспекті визначення вартості поставленого природного газу за ціною, яка згідно з умовами Типового договору постачання природного газу постачальником "останньої надії" публікується/оприлюднюється на сайті позивача та визначається за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ від 30.09.2015 №809 (в редакції постанови КМУ від 25.10.2021 №1102).

69. Зазначення апеляційним судом про те, що змістом правового регулювання відносин держави з виробниками теплової енергії (в цьому випадку, як зазначив суд, з ОСББ) є надання державою за наслідками карантину пільгових умов таким виробникам теплової енергії, яким є відповідач (як зазначив апеляційний суд), та що такі пільгові умови, гарантовані державою, полягають у фіксованій ціні 7,42 грн за 1 м3 газу та поширюються на обсяг природного газу, який споживався ОСББ до 08.09.2022 - дати укладання договору №8163-ПСЮ-4 для забезпечення потреб співвласників, Суд вважає безпідставними, так як апеляційний суд не навів жодної норми, яка б станом на вересень 2022 року гарантувала ОСББ зазначені судом пільгові умови у вигляді фіксованої ціни за 1 м3 газу в сумі 7,42 грн, зокрема за умови включення ОСББ станом на 01.09.2022 до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" та наявності укладеного з 01.09.2022 договору постачання природного газу постачальником "останньої надії"

70. З огляду на наведене та враховуючи, що проаналізовані Судом у цій постанові нормативно-правові акти, які тимчасово (на визначений період) для певних категорій споживачів визначали граничні ціни, за якими постачальник "останньої надії" здійснює постачання природного газу, не стосуються спірного періоду постачання позивачем відповідачу природного газу за договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" та ніяким чином не впливають на ціну природного газу від постачальника "останньої надії", а тому помилковими є висновки апеляційного суду про те, що вартість газу, спожитого відповідачем з 01.09.2022 по 08.09.2022 становить: 2 169,237 грн із розрахунку 0,2925 тис. м3 х 7420 грн.

71. Висновки суду апеляційної інстанції стосовно того, що решта природного газу, спожитого відповідачем в період з 01.09.2022 по 08.09.2022 в об`ємі 1 046,13 м3 (1 341,63 куб.м - 292,5 куб.м) підлягає оплаті на умовах п.4.1.1 договору №8163-ПСЮ-4 за ціною 7 583,89 грн за 1000 м3, що становить 7 933,73 грн, Суд також вважає безпідставними, так як умови укладеного з ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" договору №8163-ПСЮ-4 постачання природного газу від 08.09.2022 не можуть визначати ціну поставленогоТОВ "ГК "Нафтогаз України" як постачальником "останньої надії" та спожитого ОСББ природного газу в межах договору постачання природного газу постачальником "останньої надії" від 01.09.2022.

72. При цьому Суд враховує, що виснуючи про наведене, апеляційний суд залишив поза увагою, що спірним у цій справі періодом, за яким позивачем заявлено вимоги про стягнення заборгованості за договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" від 01.09.2022, є вересень 2022 року, тобто період з 01.09.2022 по 30.09.2022, а не період з 01.09.2022 по 08.09.2022, стосовно якого у своєму рішенні виснував апеляційний суд, при цьому вказуючи, що за спожитий в вересні 2022 року, а не за період з 01.09.2022 по 08.09.2022, газ відповідач має сплатити позивачу - ТОВ "ГК "Нафтогаз України" 10 103, 01 грн (7 933,73 грн + 2 169,28 грн), виходячи з визначених позивачем обсягів та умов договору, укладеного з іншим постачальником - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг".

73. При цьому в аспекті наявності підстав для поставки природного газу позивачем відповідачу в спірний період з 01.09.2022 по 30.09.2022 за договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" та, відповідно, підстав для стягнення заборгованості за таким договором за визначеними цінами, Суд вважає безпідставними посилання скаржника на неправильне тлумачення Закону України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" від 29.07.2022 №2479-ІХ, Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам, що затверджено постановою КМУ від 19.07.2022 №812, так як (1) ні суд першої інстанції, який, задовольняючи вимогу про стягнення заборгованості за поставлений природний газ, виходив із ціни природного газу, визначеної відповідно до умов Типового договору постачання природного газу постачальником "останньої надії", тобто із цини, оприлюдненої позивачем на своєму сайті, (2) ні апеляційний суд, який відмовив у задоволенні такої вимоги, помилково вважаючи, що ціна природного газу для відповідача в спірний період повинна становити 7,42 грн за 1 м3, не застосовували норми вказаних актів.

74. За таких же обставин Суд відхиляє доводи скаржника в частині того, що не є правозастосовними до спірних правовідносин у цій справі пункт 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022, постанова КМУ "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" від 05.03.2022 №206, так як ні суд першої інстанції, ні суд апеляційної інстанції не застосували вказаних нормативно-правових актів при розгляді вимог про стягнення нарахованих позивачем пені, 3% річних та інфляційних втрат.

75. З огляду на викладене у цій постанові, Верховний Суд у контексті визначеної скаржником підстави касаційного оскарження (пункт 3 частини другої статті 287 ГПК) не вбачає підстав для висновку щодо перерахунку вартості поставленого постачальником "останньої надії" природного газу для ОСББ за ціною 7,42 грн за 1 м3 або будь-якою іншою граничною ціною, зокрема в аспекті категорії (статусу) споживача такого природного газу, так як у спірний у цій справі період - вересень 2022 року (з 01.09.2022 по 30.09.2022) чинне законодавство не передбачало затвердження граничних цін та/або надання будь-яких пільг для споживачів за договором постачання природного газу постачальником "останньої надії", які б дозволяли зменшити ціну природного газу. Тобто, у спірний у цій справі період - вересень 2022 року (з 01.09.2022 по 30.09.2022) визначення вартості спожитого відповідачем природного газу повинно відбувались за ціною відповідно до умов такого Типового договору постачання природного газу постачальником "останньої надії", тобто за ціною, оприлюдненою постачальником на своєму сайті.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

76. Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 308 ГПК суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишити в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині.

77. Відповідно до статті 312 ГПК суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

78. Верховний Суд вважає, що суд першої інстанції ухвалив правильне по суті рішення, а суд апеляційної інстанції помилково та безпідставно скасував судове рішення, яке відповідає закону. За таких обставин Суд скасовує постанову суду апеляційної інстанції і залишає в силі рішення суду першої інстанції.

Розподіл судових витрат

79. Відповідно до статті 129 ГПК у зв`язку з тим, що касаційна скарга позивача підлягає задоволенню, постанова суду апеляційної інстанції - скасуванню, а рішення суду першої інстанції - залишенню в силі, витрати зі сплати судового збору за подання касаційної скарги в сумі 4 844, 80 грн (з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на момент звернення з позовом - 3 028 грн та коефіцієнту пониження - 0,8) підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись статтями 129, 300, 301, 308, 312, 314, 315, 317 ГПК, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" задовольнити.

2. Постанову Центрального апеляційного господарського суду від 13.12.2024 у справі №904/2061/24 скасувати.

3. Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.07.2024 у справі №904/2061/24 залишити в силі.

4. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Садовий" (49000, місто Дніпро, вулиця Старокозацька, будинок, 52б, код ЄДРОПУ 36639473) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок, 1, код ЄДРПОУ 40121452) 4 844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) грн 80 коп. судового збору за подання касаційної скарги.

5. Видачу відповідного наказу доручити Господарському суду Дніпропетровської області.

Постанова набирає законної сили з моменту її ухвалення, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий С.В. Бакуліна

Судді О.Р. Кібенко

О.А. Кролевець

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення17.04.2025
Оприлюднено24.04.2025
Номер документу126799966
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/2061/24

Судовий наказ від 08.05.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Постанова від 17.04.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 17.02.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 27.01.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Судовий наказ від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Постанова від 13.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 09.08.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні