РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 293/1806/24
Провадження № 2/293/145/2025
15 квітня 2025 рокуселище Черняхів
Черняхівський районний суд Житомирської області в складі:
головуючої судді Проценко Л.Й.
за участю секретаря судового засідання Ничипорук Н.А,.
розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судув селищіЧерняхів впорядку загальногопозовного провадженняцивільну справуза позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 та Черняхівської селищної ради з участю третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним та скасування Державного акту та скасування державної реєстрації земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
І. СУТЬ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ
31.12.2024 представник позивача ОСОБА_1 адвокат Павлова Дарина Дмитрівна, яка діє на підставі ордеру на надання правничої допомоги серії АМ №1109443 від 30.12.2024, через систему «Електронний суд» подала до суду позовну заяву в інтересах ОСОБА_1 до ОСОБА_2 та Черняхівської селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним, скасування Державного акту та скасування державної реєстрації земельної ділянки.
За змістом позову просить:
- визнати незаконним та скасувати рішення одинадцятої сесії п`ятого скликання Черняхівської селищної ради Житомирської області від 08.11.2007 «Про передачу у власність земельної ділянки», яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складанню державних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га., гр. ОСОБА_2 та передано у власність земельну ділянку загальною площею 0,0763 га., в тому числі для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га., в АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_2 ;
- визнати недійсним та скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯД №161822 від 11.09.2008, виданий ОСОБА_2 на підставі рішення одинадцятої сесії п`ятого скликання Черняхівської селищної ради від 08.11.2007 на земельну ділянку площею 0,0763 га., яка розташована в АДРЕСА_1 , цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування житлового будинку, кадастровий номер 1825655100:03:007:0017;
- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0763 га., яка розташована в АДРЕСА_1 , цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування житлового будинку, кадастровий номер 1825655100:03:007:0017, скасувавши запис у Державному земельному кадастрі про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017, скасувати запис у Поземельній книзі на дану земельну ділянку та закрити Поземельну книгу.
В обґрунтування позову зазначає, що ОСОБА_3 була власником житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 . 24.05.1999 ОСОБА_3 подарувала 62/100 частини будинку ОСОБА_2 , а 38/100 частини ОСОБА_4 .
У листопаді 2006 року ОСОБА_2 звернулась до Черняхівської селищної ради із заявою про передачу у власність земельної ділянки під подарованою їй частиною житлового. Рішенням четвертої сесії селищної ради від 17.11.2006 «Про передачу у власність громадянам земельних ділянок», ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку площею 0,0434 га, в тому числі для обслуговування житлового будинку 0,0434 га, яка знаходиться АДРЕСА_1 . Землевпорядника селищної ради зобов`язано внести зміни до земельно-кадастрової документації.
22.01.2007 Черняхівським районним відділом земельних ресурсів складено технічне завдання №118 «На розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_2 ».
В подальшому ОСОБА_2 звернулася до Черняхівського районного виробничого відділу Житомирської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» Держкомзему України, інженерами-землевпорядниками якого було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на складанню державного акта на право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування жилого будинку площею 0,0763 га на території АДРЕСА_1 . Із вказаної технічної документації вбачається, що встановлено межі земельної ділянки в натурі загальною площею 0,0763 га, зокрема для будівництва і обслуговування житлового будинку - 0,0763 га, в тому числі: сільськогосподарських угідь - 0,0306 га, з них рілля - 0,0306 га; під господарськими будівлями та дворами - 0,0457 га. Земельній ділянці присвоєно індексно-кадастровий номер: ОЖБ - 1825655100:03:007:0017.
Рішенням 11 сесії п`ятого скликання Черняхівської селищної ради від 08.11.2007 «Про передачу у власність земельної ділянки», затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складанню держаних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га ОСОБА_2 та передано у власність вказану вище земельну ділянку загальною площею 0,0763 га. На підставі даного рішення видано Державний акт на право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 серії ЯД №161822 від 11.09.2008.
20.03.2013 ОСОБА_2 звернулась до Черняхівського районного виробничого відділу Житомирської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» Держкомзему України із заявою про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0434 га за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішенням 18 сесії шостого скликання Черняхівської селищної ради від 24.05.2013 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання державного акта на право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку громадянам та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,0434 га. Даній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 1825655100:03:007:0140.
11.12.2013 ОСОБА_2 подарувала своїй доньці - ОСОБА_1 62/100 ідеальних частки житлового будинку АДРЕСА_1 та цілу ідеальну частку земельної ділянки площею 0,0434 га, кадастровий номер 1825655100:03:007:0140, на якій розташований вказаний житловий будинок.
ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_4 , який був власником 38/100 ідеальних частки житлового будинку АДРЕСА_1 . Спадщину після його смерті прийняли його діти: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . ОСОБА_5 відмовилася від частки в спадщині на користь своєї сестри - ОСОБА_1 , що підтверджується відповідною розпискою.
При прийнятті спадщини після ОСОБА_4 виявилося, що частина належного спадкодавцю будинку за адресою: АДРЕСА_1 розташована на земельній ділянці, яка належить на праві власності ОСОБА_2 на підставі Державного акта на право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 серії ЯД №161822 від 11.09.2008.
У лютому 2024 року ОСОБА_1 як власник земельної ділянки площею 0,0434 га з кадастровим номером 1825655100:03:007:0140 та ОСОБА_2 як власник земельної ділянки площею 0,0763 га кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із заявою про виправлення помилки у Державному земельному кадастрі, оскільки земельна ділянка за кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 містить перетин меж із земельною ділянкою з кадастровим номером 1825655100:03:007:0140.
Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надано відповідь про те, що згідно даних Державного земельного кадастру земельна ділянка за кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 містять перетин меж із земельною ділянкою за кадастровим номером 1825655100:03:007:0140. Поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, не проводилось.
У державного кадастрового реєстратора відсутні законні підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017.
В зв`язку з цим ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом про скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:007:0017.
ІІ. ПРОЦЕДУРА та ПОЗИЦІЇ СТОРІН
Ухвалою від 06.01.2025 суд залишив позовну заяву без руху та надав позивачу строк тривалістю 7 днів з дня отримання ухвали для усунення недоліків, зазначених у її мотивувальній частині.
09.01.2025 представник заявника Павлова Д.Д. через систему «Електронний суд» подала заяву про усунення недоліків (а.с.123-130).
13.01.2025 суд постановив ухвалу, якою прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі та призначив її розгляд за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання суд призначив на 10:00 год. 13.02.2025 (а.с.135-135).
13.02.2025 представник позивача Павлова Д.Д. в режимі відео конференції позов підтримала, просила його задовольнити. Підтримала подане нею клопотання через систему «Електронний суд» 12.02.2025 про долучення доказів, а саме: інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №412879879 від 12.02.2025.
Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилась, 24.01.2025 подала до суду заяву про розгляд справи за відсутності сторони по справі. У заяві просить проводити розгляд справи без її участі та задовольнити позовну заяву ОСОБА_1 (а.с.145-147).
Відповідач Черняхівська селищна рада Житомирського району Житомирської області повноважного представника в судове засідання не направив. 10.02.2025 до суду надійшла заява представника селищної ради про розгляд справи без участі представника Черняхівської селищної ради. Щодо рішення покладається на розсуд суду (а.с.152-153).
Третя особа Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області повноваженого представника для участі в розгляді справи не направив. Пояснення на позов не надала. Про день та час розгляду справи повідомлена належним чином, про що свідчить довідка про доставку електронного документу (а.с.141).
13.02.2025 суд постановив ухвалу, якою закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 10:00 год. 13.03.2025 (а.с.163).
13.03.2025 вказана справа не розглядалась у зв`язку з перебуванням головуючої судді Проценко Л.Й. на лікарняному (а.с.168).
15.04.2025 сторони в судове засідання не з`явились. 14.04.2025 представник позивача через систему «Електронний суд» подала до суду заяву про розгляд справи без її участі та без участі позивача. Позов підтримує (а.с.173-175). Відповідачі в судове засідання не з`явились. У матеріалах справи містяться їх заяви про розгляд справи у їх відсутності. Проти задоволення позову не заперечують.
Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, причини неявки до суду не повідомив.
Відповідно до ч.1 ст.223 ЦПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Оскільки явка відповідача судом не визнавалась обов`язковою, участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком сторін, справа розглядається за наявними матеріалами у відповідності до приписів ч. 8 ст. 178 ЦПК України.
Враховуючи вище зазначені заяви сторін про розгляд справи у їх відсутності, суд проводить розгляд справи без участі сторін за наявними в справі матеріалами.
У відповідності до частини другої статті 247 ЦПК України, у зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ та ДОКАЗИ НА ЇХ ПІДТВЕРДЖЕННЯ
Судом встановлені наступні обставини справи.
24.05.1999 укладено договір дарування, відповідно до якого ОСОБА_3 подарувала ОСОБА_2 62/100 частини житлового будинку АДРЕСА_1 (а.с.16-17).
Згідно витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно КП «Житомирське обласне міжміське бюро технічної інвентаризації» Житомирської обласної ради № витягу 36102140 від 02.11.2012 за реєстраційним номером 19440402 зареєстровано будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 , власниками якого є: ОСОБА_3 на підставі договору купівлі-продажу №980 від 31.05.1988 частка 38/100 та ОСОБА_2 на підставі договору дарування №243 від 24.05.1999 частка 62/100 (а.с.18-19).
Рішенням Черняхівської селищної ради 4 сесії 5 скликання від 17.11.2006 «Про передачу у власність громадянам земельних ділянок» ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку площею 0,0434 га для обслуговування житлового будинку, яка знаходиться в АДРЕСА_1 (а.с.46).
Рішенням Черняхівської селищної ради Житомирської області 11 сесії 5 скликання від 08.11.2007 «Про передачу у власність земельної ділянки» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складанню державних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га ОСОБА_2 та передано їй у власність земельну ділянку, загальною площею 0,0763га АДРЕСА_1 (а.с.43).
Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД №161822 ОСОБА_2 , яка проживає в АДРЕСА_1 , на підставі рішення 11 сесії 5 скликання Черняхівської селищної ради від 08.11.2007 є власником земельної ділянки площею 0,0763 га у межах згідно з планом, яка розташована в АДРЕСА_1 , цільове призначення якої для будівництва та обслуговування житлового будинку (а.с.20-21).
Згідно договору дарування від 11.12.2013 ОСОБА_2 подарувала 62/100 ідеальних частки житлового будинку АДРЕСА_1 ОСОБА_1 (а.с.23-24).
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності право власності на 62/100 частини вище зазначеного житлового будинку зареєстровано за ОСОБА_1 за №3786996 від 11.12.2013 (а.с.25).
Крім того, згідно договору дарування від 11.12.2013 ОСОБА_2 подарувала ОСОБА_1 цілу ідеальну частку земельної ділянки площею 0,0434 га, з кадастровим номером 1825655100:03:007:0140 (а.с.28-29). Право власності на земельну ділянку зареєстровано за ОСОБА_1 в реєстрі речових прав на нерухоме майно №3787560 від 11.12.2013 (а.с.30-31).
ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_4 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 від 06.05.2021 (а.с.130).
Спадкоємцями після смерті ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_4 є його дочки: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . ОСОБА_4 відмовилась від своєї частки в спадщині після смерті ОСОБА_4 на користь ОСОБА_1 , про що свідчить її розписка від 26.01.2022 (а.с.33, 34).
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку власником земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 по АДРЕСА_1 площею 0,0763 га є ОСОБА_2 (а.с.34-35).
Вказана інформація підтверджується також витягом з Поземельної книги про земельну ділянку (а.с.38-39).
Згідно витягів з Державного земельного кадастру власником земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 площею 0,0763 га є ОСОБА_2 , а земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:007:0140 площею 0,0434 га є ОСОБА_1 (а.с.41, 42)
В матеріалах справи міститься також технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_2 площею 0,0434 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в АДРЕСА_1 (а.с.49-83), а також технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складанню державного акта на право власності на земельну ділянку для будівництва і обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га ОСОБА_2 на території АДРЕСА_1 (а.с.84-97).
Згідно повідомлення Головного управління держгеокадастру у Житомирській області №К-53*0-39/6/24 від 23.02.2024 вбачається, що станом на 23.02.2024 в Державному земельному кадастрі наявні відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 площею 0,0763 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарським будівель і споруд в АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності ОСОБА_2 , згідно державного акту на право власності на земельну ділянку від 11.09.2008 серії ЯД №161822.
Також у Державному земельному кадастрі наявна інформація про земельну ділянку з кадастровим номером 1825655100:03:007:0140 площею 0,434 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності ОСОБА_1 .
Згідно відомостей з Державного земельного кадастру, виправлення в частині площі згідно нотаріально посвідченої заяви ОСОБА_2 за №1693 від 30.11.2021 щодо зміни конфігурації та площі ділянки шляхом її зменшення з 0,0763 га на 0,0329 га, а також поділ земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 не проводились.
Межі земельних ділянок з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 та 1825655100:03:007:0140 мають взаємний перетин. У державного кадастрового реєстратора відсутні законні підстави для скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017(а.с.98-102).
ІV. НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО, ЩО ПІДЛЯГАЄ ЗАСТОСУВАННЮ ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до частини першоїстатті 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Стаття 15 ЦК Українипередбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені в частині другійстатті 16 ЦК України.
Згідно з частинами першою, другоюстатті 16 ЦК Україникожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Відповідно достатті 41 Конституції Україникожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до частини першоїстатті 316 ЦК Україниправом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Згідно з частиною першоюстатті 317 цього кодексувласникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Частинами першою та другоюстатті 319 ЦК Українипередбачено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Статтею 321 ЦК Українизакріплено конституційний принцип непорушності права власності, передбаченийстаттею 41 Конституції України. Він означає, що право власності є недоторканим, власник може бути позбавлений або обмежений у його здійсненні лише відповідно і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 152 Земельного кодексу (далі - ЗК) України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (ч.1 ст. 155 ЗК України).
Стаття 193 ЗК України визначає поняття Державного земельного кадастру, відповідно до якого - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом (стаття 202 ЗК України).
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», №3613-VI,від 07.07.2011,з наступнимизмінами тадоповненнями,надалі-Закон) державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно ч.1,5,6 ст.16 Закону кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Стаття 24 Закону регулює питання державної реєстрації земельних ділянок. Вказана стаття передбачає порядок реєстрації земельних ділянок, перелік документів, які подаються для реєстрації земельної ділянки, підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки та випадки скасування державної реєстрації земельної ділянки Державним кадастровим реєстратором.
Так, відповідно до частини першої статті 24 Закону державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Частиною 6 статті 24 Закону передбачено, що підставою для відмови у здійснення державної реєстрації земельної ділянки є розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених ч.4 цієї статті не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Згідно з частиною 10 статті 24 Закону у цій же редакції Закону державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Частиною 5 статті 37 Закону визначено, що виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
Разом з тим, варто відмітити, що згідно із пунктом 4 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положеньЗакону України "Про державний земельний кадастр", у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.
Частинами першою-третьою статті158 ЗК Українивстановлено, що земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом (частина четверта, п`ята статті158 ЗК України).
Зі змісту вказаних норм вбачається, що, особи у позасудовому порядку мають можливість скористатися визначеним у пункті 4 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положеньЗакону України "Про державний земельний кадастр"способом відновлення своїх порушених прав, шляхом усунення технічних помилок, і лише у разі, якщо цей спосіб виявиться недієвим, чи згоди щодо визначення конкретних меж земельних ділянок не буде досягнуто, позивачі, чиї права порушені у результаті невідповідності інформації землевпорядної документації фактичним даним щодо площі, лінійних розмірів та конфігурації земельних ділянок, так і даним, визначеним державними актами, що є порушення вимог земельного законодавства, можуть звернутись до суду за захистом порушених прав.
Такої ж правової позиції дійшов Верховний Суд, виклавши її в постанові від 19.01.2022 у справі № 449/1165/17.
Відповідно до п.4 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 №1051 ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр .
Пунктом 60 Порядку визначено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.
Тобто, саме до повноважень Держгеокадастру належить здійснення державної реєстрації земельних ділянок та скасування такої реєстрації, у тому числі скасування запису у Поземельній книзі на підставі рішення суду.
Сторонами не оспорюється той факт, що вони неодноразово зверталися до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із заявами про виправлення помилок та внесення змін до Державного земельного кадастру щодо спірної земельної ділянки, однак, вказаний спосіб виявився недієвим.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18).
Під час розгляду справи судом встановлено, що ОСОБА_3 була власником будинку за адресою: АДРЕСА_1 . 24.05.1999 ОСОБА_3 подарувала 62/100 частини будинку ОСОБА_2 , а 19.09.2007 38/100 подарувала ОСОБА_4 .
Рішенням одинадцятої сесії п`ятого скликання Черняхівської селищної ради Житомирської області від 08.11.2007 «Про передачу у власність земельної ділянки» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складанню державних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га. ОСОБА_2 та передано у власність земельну ділянку загальною площею 0,0763 га., в тому числі для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га., в АДРЕСА_1 .
11.09.2008 ОСОБА_2 видано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0763 га., яка розташована в АДРЕСА_1 , цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування житлового будинку, кадастровий номер 1825655100:03:007:0017.
Також право власності на дану земельну ділянку за ОСОБА_2 площею 0,0763 га., кадастровий номер 1825655100:03:007:0017, яка розташована в АДРЕСА_1 , зареєстровано у Державному земельному кадастрі та Поземельній книзі на дану земельну ділянку.
Крім того, рішенням Черняхівської селищної ради 4 сесії 5 скликання від 17.11.2007 ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку загальною площею 0,0434 га, в тому числі для обслуговування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 . ОСОБА_2 виготовлено технічну документацію на дану земельну ділянку площею 0,0434га, кадастровий номер 1825655100:03:007:0140.
11.12.2013 ОСОБА_2 уклала договори дарування та подарувала ОСОБА_1 62/100 ідеальних частки житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_1 та земельну ділянку площею 0,0434га, кадастровий номер 1825655100:03:007:0140.
Крім того, ОСОБА_1 є спадкоємцем майна померлого ОСОБА_4 , до складу якої входить 38/100 вище вказаного житлового будинку.
Під час оформлення спадкових прав на майно ОСОБА_4 позивач встановила, що межі земельних ділянок з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017, власником якого є ОСОБА_2 та 1825655100:03:007:0140 мають взаємний перетин. У державного кадастрового реєстратора відсутні законні підстави для скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017. Зміни конфігурації та площі земельної ділянки площею 0,0763 га з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 шляхом її зменшення, чи поділ земельної ділянки на 0,0434 га та 0,0329 га не проводились.
Дослідивши матеріали справи, враховуючи неможливість врегулювання спору в позасудовому порядку, суд з метою захисту прав позивача, вважає за необхідне задовольнити позов в повному обсязі та скасувати рішенням одинадцятої сесії п`ятого скликання Черняхівської селищної ради Житомирської області від 08.11.2007 «Про передачу у власність земельної ділянки», яким затверджено відповідачці технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складанню державних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га. та передано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку загальною площею 0,0763 га., в тому числі для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га., в АДРЕСА_1 ; а також визнати недійсним та скасувати виданий на його підставі державний акт серії ЯД №161822 від 11.09.2008; також скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017 та скасувати запис у Поземельній книзі на вказану земельну ділянку.
V. ВИРІШЕННЯ ПИТАННЯ ПРО СУДОВІ ВИТРАТИ
Згідно з ч.1ст.141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що позивач не просить стягнути з відповідачів понесені нею судові витрати, суд залишає їх за нею, та не стягує з відповідачів.
Керуючись ст.ст. 4,13,141, 247, 258,259,263-265,268, 352,354 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позовну заяву задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати рішення одинадцятої сесії п`ятого скликання Черняхівської селищної ради Житомирської області від 08.11.2007 «Про передачу у власність земельної ділянки», яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складанню державних актів на право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га., гр. ОСОБА_2 та передано у власність земельну ділянку загальною площею 0,0763 га., в тому числі для будівництва та обслуговування житлового будинку площею 0,0763 га., в АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_2 ;
Визнати недійсним та скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯД №161822 від 11.09.2008, виданий ОСОБА_2 на підставі рішення одинадцятої сесії п`ятого скликання Черняхівської селищної ради від 08.11.2007 на земельну ділянку площею 0,0763 га., яка розташована в АДРЕСА_1 , цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування житлового будинку, кадастровий номер 1825655100:03:007:0017.
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0763 га., яка розташована в АДРЕСА_1 , цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування житлового будинку, кадастровий номер 1825655100:03:007:0017, скасувавши запис у Державному земельному кадастрі про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:007:0017, скасувати запис у Поземельній книзі на дану земельну ділянку.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників у справі:
Позивач:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2
адреса: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Відповідачі:
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5
адреса: АДРЕСА_3 ,
РНОКПП НОМЕР_3 .
Черняхівська селищна рада Житомирського району Житомирської області
місце знаходження: Житомирська область, Житомирський район, селище Черняхів, майдан Рад, 1.
Код ЄДРПОУ 04344156
Третя особа:
Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області
місце знаходження: 10002, м.Житомир, вул.Довженка, 45.
Код ЄДРПОУ 39765513.
Повне рішення виготовлене та підписане 23.04.2025
Головуюча суддя Людмила ПРОЦЕНКО
Суд | Черняхівський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2025 |
Оприлюднено | 25.04.2025 |
Номер документу | 126805738 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Черняхівський районний суд Житомирської області
Проценко Л. Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні