Рішення
від 23.04.2025 по справі 160/23538/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2025 рокуСправа №160/23538/24

Суд, у складі судді Дніпропетровського окружного адміністративного суду Савченка А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

установив:

29 серпня 2024 року позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій заявлені вимоги:

- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 по відмові у внесенні відомостей до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів про відстрочку ОСОБА_1 від призову на військову службу під час мобілізації з 05.06.2024 року, як опікуну недієздатної особи, інваліда І групи, ОСОБА_2 ;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 внести відомості до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів військового обліку про відстрочку ОСОБА_1 від призову на військову службу під час мобілізації з 05.06.2024 року, як опікуну недієздатної особи, інваліда І групи, ОСОБА_2 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він є опікуном недієздатної особи, інваліда І групи - ОСОБА_2 та, у зв`зку з цим, позивачу була надана відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, що підтверджується відповідною довідкою №24/8239 від 05.06.2024 року та відомостями в застосунку «Резерв+» від 18.06.2024 року. Проте, 23.07.2024 року, під час перевірки відомостей в застосунку «Резерв+» позивачем було встановлено відсутність відомостей про його відстрочку на строк проведення мобілізації. З огляду на вказане, позивач звернувся до відповідача з заявою від 24.07.2024 року з проханням відновити законні відомості в обліку стосовно наявності у нього відстрочки, проте листом від 27.07.2024 року №24/11470 відповідачем було відмовлено у такому відновленні та повідомлено про те, що на сьогодні відсутня інформація щодо того, чи придатний він до виконання військового обліку, тобто чи правомірно він перебуває у запасі військовозобов`язаних, а також відсутні дані, які можуть бути підставою для виключення його з військового обліку за станом здоров`я. Однак, на переконання позивача, не проходження ним військово-лікарської комісії для визначення ступеня придатності до військової служби, що визначена підставою для відмови позивачу у відновленні законних відомостей у військовому обліку, не ґрунтується на вимогах законодавства та є протиправною. Тому, позивачем наголошується, що оскільки відповідачем встановлено, що він має право на відстрочку від призову за мобілізацією, належним способом захисту його порушених прав буде саме зобов`язання відповідача внести у військовий облік відповідні відомості на підставі статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.З наведених підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.09.2024 року, позовна заява прийнята до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/23538/24 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами у приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

Крім того, вищевказаною ухвалою суду було зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 надати до суду копію заяви позивача від 24.07.2024 року про отримання відстрочки від мобілізації та доданих до неї документів (за наявності), копію рішення, прийнятого за результатами її розгляду та інформацію про дату та спосіб повідомлення заявника про таке рішення, з підтвердженням відповідними доказами.

21.11.2024 року до суду через підсистему «Електронний суд» надійшов відзив ІНФОРМАЦІЯ_1 на позовну заяву ОСОБА_1 , в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що рішенням комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 від 04.06.2024 Позивачу була надана відстрочка на строк проведення мобілізації, установлений Указом Президента України від 06.05.2024 №272/2024, тобто до 11.08.2024. Після 11.08.2024 строк дії відстрочки закінчився. Враховуючи зазначене, станом на час звернення Позивача до Суду та на час розгляду справи дія відстрочки, наданої ОСОБА_1 , закінчилася, у зв`язку із чим відомості про наявність у ОСОБА_1 відстрочки не можуть відображатися у Єдиному реєстрі та відсутні підстави для внесення цих відомостей ІНФОРМАЦІЯ_4 до Єдиного реєстру. Після набрання чинності Указом Президента України від 23.07.2024 № 470/2024 «Про продовження строку проведення загальної мобілізації», яким строк загальної мобілізації продовжено до 09.11.2024, ОСОБА_1 із заявою про продовження відстрочки до комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 не звертався. Таким чином, станом на дату звернення Позивача до Суду, а також і на час розгляду даної справи відсутній предмет спору, спірні правовідносини припинилися у зв`язку із закінченням строку, на який Позивачу була надана відстрочка, та не звернення Позивача із заявою про продовження строку її дії. Крім того, відповідачем наголошено, що ІНФОРМАЦІЯ_4 на підставі рішення комісії з питань надання відстрочок № 1 від 04.06.2024, дійсно видав ОСОБА_1 довідку про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, копія якої долучена позивачем до позовної заяви. Однак при цьому не було проведено повну перевірку підстав. У подальшому, в ході перевірки особової справи офіцера запасу ОСОБА_1 , було встановлено відсутність будь-яких відомостей про проходження ним будь-коли медичних оглядів для визначення придатності до військової служби. Відповідно до п.3.2 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, повторний медичний огляд військовозобов`язаних проводиться один раз на 5 років ВЛК районних, міських ТЦК та СП. Офіцери запасу підлягають повторному медичному огляду зазначеними ВЛК під час чергового атестування, а рядовий, сержантський та старшинський склад запасу - у разі зміни призначення. Таким чином, медичний огляд ВЛК для визначення придатності до військової служби має проводитись не рідше 1 разу на 5 років. Але внаслідок відсутності даних про придатність ОСОБА_1 до військової служби за станом здоров`я у ІНФОРМАЦІЯ_3 виявилася відсутньою інформація про відповідність вищезазначеного громадянина категорії військовозобов`язаних. Водночас і виключити його з військового обліку ІНФОРМАЦІЯ_4 не має можливості через відсутність висновку ВЛК про непридатність до військової служби (наявність якого є визначеною Законом обов`язковою умовою для виключення з військового обліку). З вищезазначених причин ОСОБА_1 пропонувалося (неодноразово) пройти медичним огляд ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_3 для встановлення обґрунтованості статусу військовозобов`язаного та перебування на військовому обліку і подальшого вирішення, залежно від результатів медичного огляду, питання про оформлення відстрочки або про виключення з військового обліку як особи, яка військовозобов`язаним не являється. Однак ОСОБА_1 категорично відмовився проходити медичне обстеження. Одночасно згідно з п. 17-1 ч.І ст.7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», до персональних даних призовника, військовозобов`язаного та резервіста належать відомості про результати медичних оглядів, що проводяться з метою визначення придатності до виконання військового обов`язку, тобто Законом був установлений обов`язок ОСОБА_1 до 17.07.2024 уточнити персональні дані в частині результатів медичних оглядів для придатності до виконання військового обов`язку.Таким чином відповідач вважає вимоги позивача необґрунтованими та безпідставними, а позовну заяву такою, яка задоволенню не підлягає.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.12.2024 року було відмовлено у задоволенні заяви ІНФОРМАЦІЯ_1 про закриття провадження у справі 160/23538/24

Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Відповідно до ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.8 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним уважається строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене та відповідно до вимог ст.ст. 257, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, з огляду на таке.

Судом встановлено та матеріалами справи підтвержено, що ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), відповідно до відомостей тимчасового посвідчення офіцеру запасу №75 від 07.11.2016 року, взятий на військовий облік осіб офіцерського складу запасу в Дніпропетровській області, ІНФОРМАЦІЯ_5 , військове звання лейтенант, військово-облікова спеціальність 021000.

Довідкою ІНФОРМАЦІЯ_1 від 05.06.2024 року №24/8239 було встановлено, що вона видана ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі пункту 10 частини 1 статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію: як опікуну особи, визнаної судом недієздатною, на строк проведення мобілізації.

Довідка дійсна за пред`явлення військово-облікового документа № 75 та документа, що посвідчує особу.

24.07.2024 року ОСОБА_1 звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 з заявою «Про уточнення військово-облікових даних»

Листом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 27.07.2024 року №24/11470, позивачу було, зокрема, зауважено, що ним у визначений абзацом четвертим пп.1 п.2 Розділу II Закону України від 11.04.2024 № 3633- IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» 60- денний строк не оновлено персональні дані, передбачені п. 17-1 ч. І ст.7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» - відомості про результати медичних оглядів, що проводяться з метою визначення придатності до виконання військового обов`язку. Крім того, наявність права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації не звільняє від обов`язків виконання вимог військового обліку. Щодо вимоги про уточнення даних в системі Оберіг щодо наявності або відсутності права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації повідомлено, що було виявлено відсутність у Вашій особовій справі відомостей про будь-які медичні огляди для визначення ступеню придатності до виконання військового обов`язку за станом здоров`я. Таким чином, на сьогодні відсутня інформація щодо того, чи придатні Ви до виконання військового обліку, тобто чи правомірно Ви перебуваєте у запасі військовозобов`язаних. З іншого боку, відсутні дані, які можуть бути підставою для виключення Вас з військового обліку за станом здоров`я. Враховуючи повну відсутність будь-якої інформації про те, чи являєтеся Ви за станом здоров`я придатним до виконання військового обов`язку, чи ні, тобто фактично відсутність даних про правомірність Вашого перебування у запасі Збройних сил та на військовому обліку, до вирішення даного питання проводити наступні облікові заходи щодо Вас, у тому числі у Реєстрі «Оберіг», буде неправомірним. Відтак до встановлення Вашої придатності або непридатності за станом здоров`я до виконання військового обов`язку, і вирішення питання про Вашу належність або неналежність до категорії військовозобов`язаних, Ваші облікові дані уточненню не підлягають. Також повідомлено, що для вирішення Вашого питання Вам слід прибути до ІНФОРМАЦІЯ_3 , отримати направлення на військово-лікарську комісію, пройти військово-лікарську комісію, за результатами якої Ви або будете визнані непридатним до військової служби за станом здоров`я і виключені з військового обліку військовозобов`язаних (що автоматично анулює потребу в уточнені Ваших даних та у відстрочці від призову на військову службу під час мобілізації), або будете визнані придатним з оновленням даних, включаючи дані про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

Позивач не погоджуючись з діями відповідача, щодо відмови у внесенні відомостей до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів про його відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, як опікуну недієздатної особи, інваліда І групи, звернувся до суду з цією позовною заявою.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та спірним правовідносинам сторін, суд враховує таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано приписами Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону № 2232-ХІІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Згідно з ч.6 ст.2 Закону № 2232-ХІІ передбачені наступні види військової служби: строкова військова служба; військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів); військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому Указами Президента України воєнний стан продовжувався та на момент розгляду адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні триває.

Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 №3543-XII (далі Закон №3543-XII) встановлено правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні.

За визначенням, наведеним у ст.1 Закону №3543-XII, мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Частиною 1 статті 22 Закону №3543-XII встановлено, що громадяни зобов`язані:

- з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду;

- надавати в установленому порядку під час мобілізації будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, власниками яких вони є, Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, силам цивільного захисту з наступним відшкодуванням державою їх вартості в порядку, встановленому законом;

- проходити медичний огляд для визначення придатності до військової служби згідно з рішенням військово-лікарської комісії чи відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у розвідувальних органах України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України, розвідувального органу Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону.

Громадяни, які перебувають на військовому обліку, в добровільному порядку реєструють свій електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного чи резервіста.

Відповідно до частини 5 статті 22 Закону №3543-XII, призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, забезпечують місцеві органи виконавчої влади та здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів розвідувальних органів України - відповідний підрозділ розвідувальних органів України, осіб, які уклали контракти про перебування у резерві служби цивільного захисту, - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період визначається Кабінетом Міністрів України.

Статтею 23 Закону №3543-XII передбачена відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.

Згідно з п.5 ч.1 ст.23 Закону № 3543-XII не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані: жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років

Перевірка підстав щодо надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення згідно з ч.ч.7, 8 ст.23 ЗУ №3543-XII здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлюватися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов`язаний має право на одну з вищезазначених відстрочок. Порядок оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою цього реєстру визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року №154 (далі - Положення №154), територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, інших містах, районах, районах у містах.

Залежно від обсягів облікової, призовної та мобілізаційної роботи утворюються районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі - районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міноборони.

Відповідно до абз.9 п.11 Положення №154 районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.

Оскільки відповідач є органом військового управління, що забезпечує виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, саме на нього покладено обов`язок щодо прийняття рішення про надання відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час.

З 18.05.2024 змінено порядок отримання відстрочки від військової служби, адже були внесені зміни до ст.23 ЗУ №3543-XII. Також із вказаної дати набрав чинності Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року №560 (далі - Порядок №560), який визначає алгоритм отримання військовозобов`язаними особами відстрочки.

Відповідно до п.п.56, 57 Порядку №560 відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов`язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Для розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії у такому складі:

голова комісії - керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу);

члени комісії - представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони здоров`я, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації).

Згідно з п.58 Порядку №560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.

Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов`язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (п.59 Порядку №560).

Відповідно до п.60 Порядку №560 комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом. Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

У разі позитивного рішення військовозобов`язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

До ухвалення комісією рішення військовозобов`язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов`язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 ч.3 ст.23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Перевірка підстав у військовозобов`язаного щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період (крім випадків, коли відстрочка від призову оформляється та надається автоматично відповідно до пункту 59 цього Порядку) здійснюється посадовими особами територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) відповідно до їх функціональних обов`язків за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних.

Перевірка підстав у військовозобов`язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період здійснюється протягом п`яти днів у разі:подання військовозобов`язаним заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період; видання указу Президента України про проведення мобілізації (продовження строку проведення мобілізації); надходження звернення органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування; отримання офіційної інформації (повідомлення) про втрату особою законних підстав для відстрочки.

У разі виявлення відсутності законних підстав у військовозобов`язаного для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія при територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (комісія Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) скасовує таку відстрочку протягом семи днів з дати виявлення відсутності законних підстав у військовозобов`язаного для відстрочки.

Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період заброньованим за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями, зазначеним у підпункті 1 пункту 1 додатка 5, надається на строк, визначений відповідно до Порядку бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 15, ст. 940; 2024 р., № 107, ст. 6790), або на строк, визначений відповідно до Порядку бронювання військовозобов`язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями відповідно до переліків посад і професій військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2015 р. № 45, - із змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 11 січня 2012 р. № 12 і від 7 червня 2024 р. № 674.

Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період особам, визнаним в установленому порядку особами з інвалідністю, надається на строк дії відповідних законних підстав, а особам, визнаним тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров`я, на строк, зазначений у постанові (рішенні) військово-лікарської комісії, але не більше ніж на 12 місяців.

Відстрочка посадовим (службовим) особам, зазначеним у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5, надається на строк їх перебування на відповідній посаді територіальним центром комплектування та соціальної підтримки, зазначеним в абзаці другому пункту 58 цього Порядку (Центральним управлінням або регіональними органами СБУ чи відповідним підрозділом розвідувальних органів). У разі звільнення зазначених посадових (службових) осіб чи переведення на посаду, не зазначену в підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5, відповідний орган державної влади, інший державний орган в одноденний строк інформує шляхом надсилання листа відповідний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, який оформив військовозобов`язаному відстрочку, для її анулювання, а також територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління або регіональний орган СБУ або відповідний підрозділ розвідувальних органів, у яких така особа перебуває на військовому обліку.

Довідка про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період видається військовозобов`язаним на строк дії відповідних законних підстав.

Відомості про надання або скасування відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період заносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів у день оформлення довідки про надання відстрочки (додаток 6) або в день надсилання повідомлення про скасування відстрочки (додаток 10) засобами поштового зв`язку на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (за умови її уточнення) або адресу електронної пошти, зазначеної у заяві про надання відстрочки (додаток 4), або повідомлення засобами електронного кабінету призовника, військовозобов`язаного, резервіста (за наявності).

У разі неможливості провести перевірку наявності у військовозобов`язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів та інших державних реєстрів або баз (банків) даних територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (Центральне управління або регіональні органи СБУ чи відповідний підрозділ розвідувальних органів) повідомляє такому військовозобов`язаному засобами телефонного, електронного або поштового зв`язку про необхідність надання ним відповідних підтвердних документів для продовження раніше наданої відстрочки.

Відповідно до п.п.64, 65 Порядку №560 заяви військовозобов`язаних про надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та підтвердні документи зберігаються у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки протягом п`яти років. У разі втрати (зміни) підстав щодо надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія може скасувати (змінити) раніше прийняте нею рішення, про що повідомляється заявнику письмово не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення за формою, визначеною у додатку 10.

Відповідно до частини 7 ст.23 Закону №3543-XII перевірка підстав щодо надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.

Відповідно до ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, з підстав, визначених цією статтею, можуть мати лише військовозобов`язані. Аналогічні положення містяться у Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 560 від 16.05.2024.

Відповідно до абзацу п`ятого частини 9 ст.1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави.

Також згідно з частиною 1 ст.27 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», у запас Збройних Сил України та інших військових формувань зараховуються громадяни України, які придатні за станом здоров`я до проходження військової служби в мирний або воєнний час і не досягли граничного віку перебування в запасі. Вони перебувають на військовому обліку в відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки та відповідних органах інших військових формувань.

Згідно з п.1.2 Розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, Військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико- соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза це медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово- морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ.

Таким чином, до військовозобов`язаних належать громадяни України, які не досягли граничного віку перебування в запасі Збройних Сил України та придатні до військової служби за станом здоров`я, що установлюється висновком за результатами медичного огляду військово-лікарськими комісіями.

При цьому перебування таких осіб на військовому обліку фактично є похідним від статусу військовозобов`язаних.

Відповідно до п.3 ч.6 ст.37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» виключенню з військового обліку підлягають громадяни України, визнані непридатними до військової служби.

Так судом встановлено та відповідачем не заперечується, що ІНФОРМАЦІЯ_2 на підставі рішення комісії з питань надання відстрочок № 1 від 04.06.2024, видано ОСОБА_1 довідку про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, яка підтверджує останньому надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі пункту 10 частини 1 статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію: як опікуну особи, визнаної судом недієздатною, на строк проведення мобілізації.

При цьому відповідачем наголошувалось, як у власному відзиві на позовну заяву, так і в листах ІНФОРМАЦІЯ_1 від 09.07.2024 №24/10702, від 14.07.2024 №24/10892 та від 27.07.2024 року №24/11470, які адресовані позивачу, що в його особистій справі не міститься відомостей про проходження ОСОБА_1 будь-коли медичного огляду будь-якою військово-лікарською комісією.

З огляду на вказану обставину, а саме внаслідок відсутності даних про придатність ОСОБА_1 до військової служби за станом здоров`я у відповідача виявилася відсутньою інформація про відповідність вищезазначеного громадянина категорії військовозобов`язаних.

Листами ІНФОРМАЦІЯ_1 від 09.07.2024 №24/10702, від 14.07.2024 №24/10892 та від 27.07.2024 року №24/11470 було запропоновано позивачу пройти медичний огляд військово-лікарською комісіє для встановлення статусу військовозобов`язаного та перебування на військовому обліку та, відповідно, в подальшого вирішення, залежно від результатів медичного огляду, питання про оформлення відстрочки або про виключення з військового обліку як особи, яка військовозобов`язаним не являється.

Також суд наголошує, що фактично відповідач не заперечує наявність у ОСОБА_1 підстав на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, проте саме до підтвердження придатності ОСОБА_1 до військової служби за станом здоров`я, за відсутності даних про попередні медичні огляди, оформлення відстрочки йому неможливе, оскільки відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається лише військовозобов`язаним, а відповідність ОСОБА_1 категорії військовозобов`язаних за станом здоров`я не підтверджена.

При цьому, згідно з п. 17-1 ч.1 ст.7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», до персональних даних призовника, військовозобов`язаного та резервіста належать відомості про результати медичних оглядів, що проводяться з метою визначення придатності до виконання військового обов`язку.

Норма пункту 63 Порядку №560 передбачає, що військовозобов`язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров`я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.

У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов`язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

Військовозобов`язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов`язані приймаються на військову службу за контрактом або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

При цьому, суд погоджується з зауваженнями відповідача, що вказані вимоги про не направлення осіб, яким надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на медичний огляд, стосуються лише процедури направлення та проходження медичного огляду, передбаченої пунктами 68-80 даного Порядку, для цілей призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Однак пункт 63 Порядку №560 не має стосунку до медичних оглядів, що проводяться для цілей військового обліку, та обов`язковість проходження яких особами, що перебувають на військовому обліку, визначена у ч.13 ст.2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», а також у п.п. 4, 10 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487.

При цьому позивачем як до суду, так і відповідача не було надано пояснень, щодо існування будь-яких перешкод проходження останнім медичного огляду військово-лікарською комісією для цілей військового обліку.

Крім того, судом також беруться до уваги твердження відповідача стосовно невідповідності тимчасового посвідчення офіцера запасу ОСОБА_1 № 75 від 07.11.2024, яке за формою та змістом не відповідає вимогам Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 559, а також той факт, що вказані невідповідності є наслідком недотримання ОСОБА_1 вимог військового обліку, зокрема, неприбуття з 2021 року для оновлення облікових даних, в ході яких його військово-обліковий документ мав бути приведений у відповідність до законодавства.

Судом також враховується й той факт, що з 11.08.2024 строк дії наданої ОСОБА_1 відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації закінчився, при цьому останній за продовженням відстрочки не звертався, у зв`язку із чим запис про відстрочку внесенню до Єдиного реєстру не підлягає, а в разі наявності - підлягав вилученню.

З огляду на викладене, суд робить висновок, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Решта доводів позивача висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Позивач вмотивованих доводів на підтвердження позову не надав, натомість відповідач виконав покладений на нього ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України обов`язок, а саме довів правомірність свого рішення, чим спростував твердження позивача про порушення його прав та інтересів.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд висновує, що адміністративний позов позивача є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить із того, що позивачу було відмовлено у задоволені позовних вимог, а отже відповідно до ст.139 КАС України сума сплаченого судового збору останньому не повертається.

Керуючись ст. ст. 72-74, 77, 241-246, 250, 260-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ: НОМЕР_2 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, передбачені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя

А.В. Савченко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2025
Оприлюднено25.04.2025
Номер документу126812838
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/23538/24

Рішення від 23.04.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні