Герб України

Рішення від 23.04.2025 по справі 200/1603/25

Донецький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 квітня 2025 року Справа№200/1603/25

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства "ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ" (місцезнаходження: Україна, 51400, м.Павлоград, вул.Соборна, буд.76, код ЄДРПОУ 00178353) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження: Україна, 84112, Донецька область, м.Слов`янськ, площа Соборна, 3, код ЄДРПОУ 13486010) про скасування розрахунків за 2024 рік на суму 323852,73 грн.,

В С Т А Н О В И В:

Приватне акціонерне товариство ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області не було визначено розмір сум до відшкодування на2024 рік, тобто не було сформовано річного розрахунку фактичних витрат, як того вимагає пункт 6.4. Інструкції № 21-1, та не направлено відповідно до пункту 6.8 Інструкції № 21-1, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Від відповідача до суду надано відзив на позову заяву, в якому просили відмовити у задоволенні вимог, мотивуючи тим, що приватне акціонерне товариство ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, тому, на думку відповідача, саме на зазначений територіальний орган ПФУ покладено обов`язок щодо направлення розрахунків фактичних витрат позивачу.

Вказали, що пунктом 6.4. Інструкції № 21-1 встановлено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додаткми 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Зазначили, що виплата і доставка пенсій, грошової допомоги може здійснюватися за відомостями на виплату пенсій, грошової допомоги за списками (далі - відомості за списками) згідно з додатком 2-1, які формуються уповноваженою організацією на підставі поданих уповноваженим органом електронних списків на виплату пенсій, грошової допомоги (далі - списки), що містять дані згідно з додатком 2-2. При цьому відомості та супровідні документи до них у паперовій формі уповноваженим органом до уповноваженої організації не подаються. Порядок та умови обміну документами, складення та подання звітності, підпису документів визначаються сторонами договору. Вже тривалий період часу списки (відомості) подаються органами Фонду до уповноважених банків та АТ Укрпошта виключно в електронній формі, з використанням засобів кваліфікованого електронного підпису. Окрім того вказали, що списки містять інформацію не тільки щодо осіб, зазначених у розрахунках фактичних витрат, а й щодо інших осіб, які не є працівниками позивача.

На думку відповідача позивач невірно тлумачить деякі норми Порядку № 1596 та Порядку № 1279. Зазначене призводить до помилкових висновків щодо процедури виплати пенсій через установи банків та АТ Укрпошта, зокрема, щодо способу направлення списків (відомостей) до уповноважених банків та підприємства поштового зв`язку, форми таких списків, наявності можливості та підстав у органів Фонду для надання списків та описів до суду тощо.

Отже відповідач вказує на те, що підстави для визнання протиправною бездіяльності щодо не визначення розміру сум до відшкодування на виплату та доставку пенсій призначених на пільгових умовах на 2024 рік відсутні, управління діяло в межах своїх повноважень без порушення чинних норм законодавства.

Ухвалою суду від 10 березня 2025 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).

Ухвалою суду від 23 квітня 2025 року відмовлено у задоволенні клопотання Приватного акціонерного товариства "ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ" про розгляд справи №200/1603/25 в порядку загального позовного провадження за участю сторін.

Ухвалою суду від 23 квітня 2025 року відмовлено у задоволенні клопотання Приватного акціонерного товариства "ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ" про витребування доказів у справі №200/1603/25.

Ухвалою суду від 23 квітня 2025 року у задоволенні клопотання Приватного акціонерного товариства "ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ" про призначення судово-економічної експертизи по справі №200/1603/25 - відмовити.

Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

ЗакономУкраїни «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022р.№2738-IXстрок дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 №2915-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 02.05.2023 №3057-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 27.07.2023 №3275-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08.11.2023 № 3429-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06 лютого 2024 № 3564-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08 травня 2024 № 3684-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 23 липня 2024 № 3892-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 12 серпня 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 29 жовтня 2024 № 4024-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 10 листопада 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 січня 2025 № 4220-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 08 лютого 2025 року строком на 90 діб.

Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги, дослідивши докази, які наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.

Позивач - Приватне акціонерне товариство ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ зареєстровано за адресою: Україна, 51400, м.Павлоград, вул.Соборна, буд.76, код ЄДРПОУ 00178353 та перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Основним видом діяльності за КВЕД є 05.10 Добування кам`яного вугілля; Інші види діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 85.32 Професійно-технічна освіта; 86.10 Діяльність лікарняних закладів; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук; 37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод.

Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ: 13486010) зареєстроване як юридична особа, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений відповідний запис.

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечується сторонами, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області не було визначено розмір сум до відшкодування на 2024 рік, тобто не було сформовано річного розрахунку фактичних витрат на доставку пільгових пенсій Приватного акціонерного товариства ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ, що стало причиною для звернення останнього до суду.

В той же час, в матеріалах справи, зокрема відносно позивача, містяться листи Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області Щодо направлення розрахунків з відшкодування пільгових пенсій до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із додатками розрахунків:

від 29.01.2024 №0500-0605-9/8778, реєстраційний номер: 503/Р, 515/Р, 1077/Р, 1363/Р, 1868/Р, 1155/Р, 3146/Р, 1822/Р, 2939/Р, 4061/Р, 4089/Р, 2878/Р, 4451/Р, 4465/Р, 4814/Р від 18.01.2024, 18.01.2024, 19.01.2024. 19.01.2024, 22.01.2024, 19.01.2024, 23.01.2024, 22.01.2024, 23.01.2024, 24.01.2024, 24.01.2024, 23.01.2024, 25.01.2024, 25.01.2024, 26.01.2024 відповідно;

від 19.02.2024 №0500-0605-9/16018, реєстраційний номер: 5762/Р, 6270/Р, 6438/Р від 13.02.2024, 16.02.2024, 19.02.2024 відповідно;

від 20.03.2024 №0500-0605-9/27102, реєстраційний номер: 6691/Р, 7284/Р, 6887/Р, 7618/Р, 7274/Р, 7718/Р, 9041/Р, 9034/Р, 8825/Р, 8725/Р, 8417/Р, від 11.03.2024, 13.03.2024, 13.03.2024, 14.03.2024, 13.03.2024, 14.03.2024, 18.03.2024, 18.03.2024, 18.03.2024, 18.03.2024, 15.03.2024 відповідно;

від 17.04.2024 №0500-0605-9/38145, реєстраційний номер: 10424/Р, 10479/Р, 10530/Р, 10982/Р, 11071/Р, 11275/Р від 09.04.2024, 10.04.2024, 10.04.2024, 12.04.2024, 12.04.2024, 15.04.2024 відповідно;

від 20.06.2024 №0500-0605-9/63534, реєстраційний номер: 13137/Р, 13397/Р, 13485/Р, 13595/Р, 13788/Р, 14323/Р, 13892/Р, 14130/Р, 14215/Р від 10.06.2024, 12.06.2024, 12.06.2024, 13.06.2024, 13.06.2024, 17.06.2024, 14.06.2024, 14.06.2024, 14.06.2024 відповідно;

від 19.07.2024 №0500-0605-9/73877, реєстраційний номер: 15525/Р, 15215/Р, 15936/Р, 15036/Р від 15.07.2024, 11.07.2024, 17.07.2024, 11.07.2024 відповідно;

від 20.08.2024 №0500-0605-9/83963, реєстраційний номер: 16381/Р, 17016/Р, 17025/Р, 17624/Р від 12.08.2024, 16.08.2024, 16.08.2024, 19.08.2024 відповідно;

від 04.10.2024 №0500-0505-9/97618, реєстраційний номер: 19106/Р, 19114/Р, 19111/Р від 27.09.2024, 27.09.2024, 27.09.2024 відповідно;

від 13.09.2024 №0500-0605-9/91706, реєстраційний номер: 18374/Р, 18336/Р, 18702/Р, 18776/Р від 06.09.2024, 10.09.2024, 11.09.2024, 11.09.2024 відповідно;

від 18.11.2024 №0500-0505-9/111113, реєстраційний номер: 19290/Р, 19234/Р, 19505/Р, 19805/Р, 20209/Р від 08.10.2024, 08.10.2024, 09.10.2024, 10.10.2024, 14.10.2024 відповідно.

Позивачем до позову додано розрахунки фактичних витрат, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне страхування" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з червня 2024, жовтня 2024, листопада 2024 року.

Отже, спірним питанням даної справи є правомірність дій (бездіяльності) Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо не надсилання до Приватного акціонерного товариства ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ розрахунків сум відшкодування на виплату та доставку пенсії призначених на пільгових умовах на 2024 рік.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

У відповідності до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах , встановлених законом.

Відповідно до пункту 2 розділу XV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування № 1058-IV від 09.07.2003 року, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України Про пенсійне забезпечення та частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку: підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком; за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, статті 14 Закону України Про пенсійне забезпечення, пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.

У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року № 21-1 затверджена Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України (далі Інструкція № 21-1), яка визначає процедуру стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі страхові внески), сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету Пенсійного фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Розділ 6 Інструкції № 21-1 визначає порядок відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Відповідно до п. 6.1 Інструкції № 21-1, для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

При цьому, відповідно до п. 6.2 Інструкції, витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.

Згідно з п. 6.4 Інструкції № 21-1, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Пунктом 6.5 Інструкції № 21-1 передбачено, що розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам.

Пунктом 6.7 Інструкції № 21-1 визначено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.

Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

Отже, підприємство зобов`язане відшкодовувати фактичні витрати на виплату і доставку пільгових пенсій.

Відповідно до п. 6.8 Інструкції № 21-1 у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсій, надсилає розрахунок згідно з додатками 6 та 7 до зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцем знаходження цього підприємства. Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.

Як вже судом зазначалось, в січні 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області, на виконання п. 6.4 Інструкції № 21-1, було визначено розмір сум до відшкодування та сформовані розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів а-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування по підприємству ПрАТ ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ (код ЄДРПОУ 00178353).

Зазначені розрахунки, скріплені кваліфікованим електронним підписом відповідальної особи, та відповідно до п. 6.8 Інструкції № 21-1 направлені на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області супровідними листами.

Суд зазначає, що чинним законодавством покладено на відповідача, як орган Пенсійного фонду України за місцем призначення пенсії, обов`язки з визначення розміру сум до відшкодування, а також, формування річних розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, однак, не передбачено направлення таких розрахунків безпосередньо на адресу підприємства.

Натомість, передбачено надсилання розрахунків у 2-х примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства, тобто в даному випадку через Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Отже, враховуючи вищевикладене, підстави для визнання протиправно бездіяльності щодо не визначення розміру сум до відшкодування на виплату та доставку пенсій призначених на пільгових умовах на 2024 рік відсутні, оскільки Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області діяло в межах своїх повноважень без порушення чинних норм законодавства, та своєчасно направило розрахунки до регіонального Пенсійного фонду у обліку якого знаходиться позивач.

Отже, саме Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області відповідно до норм Інструкції № 21-1 повинно було направити на адресу приватного акціонерного товариства ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ розрахунки сум до відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів а-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

При розгляді цієї справи суд бере до уваги наступні позиції Європейського суду з прав людини.

Так, рішенням ЄСПЛ від 19.04.1993 у справі «Краска проти Швейцарії» визначено, що ефективність справедливого розгляду досягається тоді, коли сторони процесу мають право представити перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути почуті, тобто ретельно розглянуті судом. Іншими словами, суд має обов`язок провести ретельний розгляд подань, аргументів та доказів, поданих сторонами.

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 (справа № 802/2236/17-а).

Враховуючи, вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги приватного акціонерного товариства ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ, є такими що не підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 72-77, 139, 241-246, 255, 263, 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову приватного акціонерного товариства "ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ" (місцезнаходження: Україна, 51400, м.Павлоград, вул.Соборна, буд.76, код ЄДРПОУ 00178353) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження: Україна, 84112, Донецька область, м.Слов`янськ, площа Соборна, 3, код ЄДРПОУ 13486010) про скасування розрахунків за 2024 рік на суму 323852,73 грн. відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя О.О. Аканов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2025
Оприлюднено25.04.2025
Номер документу126812891
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/1603/25

Постанова від 20.11.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 20.11.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 30.10.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 02.10.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 14.08.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 14.08.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 29.05.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 23.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні