Постанова
від 24.04.2025 по справі 908/2681/24
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.04.2025 року м.Дніпро Справа № 908/2681/24

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Чус О.В. - (доповідача),

судді: Кощеєв І.М., Дармін М.О.

Розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс на рішення Господарського суду Запорізької області від 10.12.2024 (повний текст рішення складено 10.12.2024, суддя Мірошниченко М.В.) у справі № 908/2681/24

за позовом Акціонерного товариства УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця, м. Дніпро

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс, м. Запоріжжя

про стягнення 17 112,70 грн.,

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Запорізької області звернулося Акціонерне товариство УКРЗАЛІЗНИЦЯ в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця з позовом до Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс про стягнення 17112,70 грн. зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 10.12.2024 у справі №908/2681/24 позов задоволено.

Стягнуто з Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс (69600, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 4, ідентифікаційний код 00191224) на користь Акціонерного товариства УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ (вул. Єжи Гедройця, буд. 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49038, ідентифікаційний код 40081237) збори, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника, в сумі 17 112,70 грн. (сімнадцять тисяч сто дванадцять грн. 70 коп.) та витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.).

Не погодившись із зазначеним рішенням, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Приватне акціонерне товариство Запоріжкокс, в якій просить: рішення Господарського суду Запорізької області від 10.12.2024 у справі № 908/2681/24 скасувати повністю і ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга мотивована тим, що 03.03.2024 представниками Позивача та Відповідача було підписано Пам`ятку про забирання вагонів № 120 Форми ГУ-45 (додається). Отже, з урахуванням приписів п. 40 Правил приймання вантажів до перевезення, вагон № 90450475 03.03.2024 був прийнятий залізницею до перевезення.

Залізницею при прийнятті спірного вагону не було зроблено жодних письмових зауважень, щодо його непридатності (в комерційному та технічному відношенні) для перевезення вантажу.

Не було зауважень залізниці і до якості здійсненого відправником завантаження.

Залізниця, оглянувши поданий до перевезення завантажений вагон № 94450475, прийняла його до перевезення, підписавши Пам`ятку про забирання вагонів № 120 Форми ГУ-45 та проставивши відмітку в графі 56 залізничної накладної № 46276663, копія якої надана Позивачем. Після підписання Пам`ятки про забирання вагонів форми ГУ-45 та проставлення відповідної відмітки в залізничній накладній, залізниця взяла на себе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу, а також підтвердила дотримання відправником вимог Технічних умов розміщення і кріплення вантажів (УМВС).

Скаржник наголошує, що жоден з наданих залізницею актів не містить висновків про те, що комерційна несправність, яка була виявлена під час перевезення на ст. Кременчуг Південної залізниці, є такою, що виникла з вини Вантажовідправника.

На думку скаржника, висновки суду першої інстанції про необхідність покладання витрат, пов`язаних з усуненням комерційної несправності та затримкою вагонів, на Відповідача, є безпідставними та необґрунтованими.

З огляду необґрунтованість судового рішення воно також є і незаконним, оскільки суд застосував до взаємовідносин сторін приписи п. 1.10 Правил розрахунків за перевезення вантажів, які затверджено наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644, відповідно до якого платежі, збори, які виникли через затримку вагонів (контейнерів) з вантажами під час перевезення з вини відправника, оформляються станцією затримки відповідними документами, які надсилаються на станцію відправлення для стягнення цих платежів, зборів з відправника.

Вказана норма не підлягає застосуванню, оскільки вина Відповідача в затримці вагону на ст. Кременчуг Південної залізниці відсутня.

Суд першої інстанції в порушення приписів ч. 4 ст. 238 ГПК України у мотивувальній частині оскаржуваного рішення не зазначив, що затримка вагонів на ст. ст. Кременчуг Південної залізниці виникла саме з Вини Відповідача та не зазначив докази, які б це підтверджували. А сам лише факт затримки вагону не є підставою вважати, що затримка сталася саме з вини Відповідача та, відповідно, не є підставною дя стягнення з Відповідача витрат, пов`язаних з затримкою вагону.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддямивід 06.01.2025 у даній справі визначена колегія суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Дармін М.О., Кощеєв І.М.

З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою ЦАГС від 10.01.2025 здійснено запит матеріалів справи №908/2681/24 із Господарського суду Запорізької області та відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.

29.01.2025 матеріали справи надійшли до ЦАГС.

Ухвалою суду від 03.02.2025 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс на рішення Господарського суду Запорізької області від 10.12.2024 у справі № 908/2681/24. Визначено розглянути апеляційну скаргу у порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами, в порядку письмового провадження.

04.02.2025 від позивача до ЦАГС надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про те, що в рамках даної справи надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом здійснюється перевізником за умовами договору №45 00191224/2020-0001 від 30.06.2020 року.

Спірне питання по даній справі стосується стягнення зборів, які виникли через затримку вагона №94450475 з вантажем під час перевезення з вини відповідача по накладній № 46276663.

03.03.2024 року ПрАТ «ЗАПОРІЖКОКС» по накладній № 46276663 зі станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на станцію Терешківка Південної залізниці здійснило відправлення вагону (контейнер) №94450475 з вантажем «Смола к/угольная»».

В графі 20 «найменування вантажу» накладної відправником зазначено: «вантаж розміщено й закріплено згідно з п.2.1.2 гл. 9 Додатка 3 до СМГС. Відповідальний за розміщення та кріплення вантажу ст. мастер Левченко В.М.»

На шляху прямування, по прибуттю на станцію Кременчуг Південної залізниці 06.03.2024 року при комерційному огляді виявлено злам двох фітингових упорів під контейнером № LCTU5000092, про що складено акт загальної форми №10333 від 06.03.2024 та надано телеграму № 118 від 06.03.2024 на станцію відправлення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

Вагон було відчеплено від складу поїзда для усунення комерційної несправності.

На місцях загального користування по станції Кременчуг із залученням відновного поїзду Кременчук та працівників вагонного господарства, комерційну несправність виправлено, про що складено акт загальної форми ГУ-23 №20001 від 08.03.2024 та надане телеграфне повідомлення на станцію відправлення Запоріжжя Ліве № 180 від 08.03.2024 року.

Станцією Кременчуг складено акт загальної форми № 32 від 15.03.2024 року за наслідками усунення комерційної несправності про нарахування у зв`язку з цим платежів, зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника (плата за користування вагонами, збір за зберігання вантажу, збір за маневрову роботу, довідка про перевезення телеграфом, витрати відновного поїзда за надані послуги).

За час затримки вагона №94450475 по станції Кременчуг Південної залізниці через усунення комерційної несправності з 06.03.2024 02 год. 50 хв. до 08.03.2024 12 год. 00 хв. Були нараховані наступні платежі, згідно акту загальної форми ГУ-23 №32 від 15.03.2024:

Плата за користування вагонами в розмірі 1227,84 грн. (з ПДВ); Збір за зберігання вантажів у вагонах в розмірі 2318,76 грн (з ПДВ); Збір за маневрову роботу в розмірі 7217,64 грн (з ПДВ); Збір за довідку про перевезення , телеграфом в розмірі 653,64 грн (з ПДВ); Витрати по ВП(відновний поїзд) Кременчуг за послуги надані при виконанні робіт по усуненню комерційної несправності в розмірі 5694,82 грн (з ПДВ).

Відповідачем безпідставно в апеляційній скарзі зазначається що вагон було прийнято до перевезення залізницею й тому відправник не несе відповідальності в подальшому, посилаючись при цьому на пам`ятки про забирання вагонів №120.

Оскільки в даному випадку має місце порушення відповідачем Статуту залізниць України.

Відповідачем не дотримано вимоги п.1.6 глави 9 додатку 3 Технічних умов розміщення і кріплення вантажів (УМВС), а саме: « На платформе для крупнотоннажных контейнеров, а также на универсальной платформе, оборудованной упорами для закрепления контейнеров, контейнер устанавливают на четыре упора так, чтобы упорные головки, предварительно приведенные в рабочее (вертикальное) положение, вошли в отверстия нижних фитингов. Упорные головки, не используемые для крепления контейнера (которые будут находиться под контейнером), до погрузки должны быть приведены в нерабочее положение. После установки контейнеров на платформу необходимо проверить через боковые отверстия фитингов правильность положения упорных головок в рабочем (вертикальном) положении».

Судом першої інстанції повно та всебічно надана оцінка доказам у справі. Відповідач не довів належними та допустимими доказами відсутність своєї вини у спричиненні затримки вагону внаслідок недотримання (порушення) ним технічних умов навантаження, з подальшим нарахуванням зборів.

Просить апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, рішення господарського суду Запорізької області від 10.12.2024 року у справі №908/2681/24 залишити без змін.

Обговоривши доводи та вимоги апеляційної скарги, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права України, фактичні обставини справи, оцінивши докази на їх підтвердження в межах доводів апеляційної скарги, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі перегляду справи, правових норм, які підлягають застосуванню, та матеріалів справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до електронного повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №45-00191224/2020-0001 від 30.06.2020 Акціонерне товариство УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ (позивач) засвідчило прийняття від Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс (відповідач) заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

Таким чином, відповідач приєднався до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

Згідно з п. 1.1 договору предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

Згідно з п. п. 2.1.1, 2.1.4, 2.1.5 цього договору замовник зобов`язаний надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів (далі Система планування перевезень); сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Відповідно до п. 2.3.2 договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації, розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів.

Розрахунки за договором здійснюються через філію «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (п. 4.1 договору).

Пунктом 7.3 договору сторони погодили, що строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік.

Згідно з п. 1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Відповідно до п. п. 1.1, 1.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України 08.06.2011 № 138), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084 (далі - Правила оформлення перевізних документів) на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

03.03.2024 відповідач за накладною №46276663 зі станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на станцію Терешківка Південної залізниці здійснив відправлення вагону (контейнер) №94450475 з вантажем «Смола к/угольная». У графі 20 «Найменування вантажу» накладної відправником зазначено: «вантаж розміщено й закріплено згідно з п. 2.1.2 гл. 9 додатка 3 до СМГС. Відповідальний за розміщення та кріплення вантажу ст. майстер Левченко В.М.».

На шляху прямування по прибуттю на станцію Кременчуг Південної залізниці 06.03.2024 при комерційному огляді виявлено злам двох фітингових упорів під контейнером №LCTU5000092, про що складено акт загальної форми №10333 від 06.03.2024 та надано телеграму №118 від 06.03.2024 на станцію відправлення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

Вагон було відчеплено від складу поїзда для усунення комерційної несправності.

На місцях загального користування по станції Кременчуг із залученням відновного поїзду Кременчук та працівників вагонного господарства комерційну несправність виправлено, про що складено акт загальної форми ГУ=23 №20001 від 08.03.2024 та надане телеграфне повідомлення на станцію відправлення Запоріжжя-Ліве №180 від 08.03.2024.

Станцією Кременчуг складено акт загальної форми №32 від15.03.2024 за наслідками усунення комерційної несправності про нарахування у зв`язку з цим платежів, зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника (плата за користування вагонами, збір за зберігання вантажу, збір за маневрову роботу, довідка про перевезення телеграфом, витрати відновного поїзда за надані послуги).

За час затримки вагона №94450475 по станції Кременчуг Південної залізниці через усунення комерційної несправності з 06.03.2024 02 год. 50 хв. до 08.03.2024 12 год. 00 хв. були нараховані наступні платежі згідно з актом загальної форми ГУ-23 №32 від 15.03.2024:

- плата за користування вагонами в розмірі 1227,84 грн. з ПДВ;

- збір за зберігання вантажів у вагонах у розмірі 2318,76 грн. з ПДВ;

- збір за маневрову роботу в розмірі 7217,64 грн. з ПДВ;

- збір за два телеграфні повідомлення - 653,64 грн. з ПДВ.

Витрати відновного поїзда Кременчуг за послуги, надані при виконанні робіт з усунення комерційної несправності, склали 5694,82 грн. з ПДВ.

Таким чином, загальна сума платежів, зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника, складає 17112,70 грн. з ПДВ.

На підставі акту загальної форми ГУ-23 №32 від 15.03.2024 станцією відправлення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці була оформлена 21.04.2024 накопичувальна картка №21049003, яку відповідач не узгодив, проставивши заперечення.

На підставі вказаних обставин позивач звернувся до господарського суду з позовом у даній справі про стягнення з відповідача 17112,70 грн. зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виснував, що позивачем надано докази в підтвердження нарахування платежів та зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника, в сумі 17112,70 грн. Відповідач не надав доказів оплати пред`явлених до стягнення сум на користь позивача або обґрунтованих заперечень проти позову.

Колегія суддів погоджується з таким висновком, з огляду на наступне.

Загальні умови перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються Законом України «Про транспорт», Законом України «Про залізничний транспорт», Статутом залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, та іншими актами законодавства України, в т.ч. Правилами оформлення перевізних документів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 за № 34, Правилами приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082, Правилами видачі вантажів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №862/5083.

У відповідності до частини 2 статті 3 Закону України "Про залізничний транспорт" нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно із пунктом 2 Статуту залізниць України останній визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (пункт 3 Статуту).

За приписами частини 1 статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

Як вбачається з матеріалів справи, надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом здійснюється перевізником за умовами договору №45 00191224/2020-0001 від 30.06.2020 року.

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи- одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Предметом позову є стягнення зборів, які виникли через затримку вагона №94450475 з вантажем під час перевезення з вини відповідача по накладній № 46276663.

Матеріалами справи встановлено, що 03.03.2024 року ПрАТ « ЗАПОРІЖКОКС» по накладній № 46276663 зі станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на станцію Терешківка Південної залізниці здійснило відправлення вагону (контейнер) №94450475 з вантажем «Смола к/угольная»».

В графі 20 «найменування вантажу» накладної відправником зазначено: «вантаж розміщено й закріплено згідно з п.2.1.2 гл. 9 Додатка 3 до СМГС. Відповідальний за розміщення та кріплення вантажу ст. мастер Левченко В.М.»

На шляху прямування, по прибуттю на станцію Кременчуг Південної залізниці 06.03.2024 року при комерційному огляді виявлено злам двох фітингових упорів під контейнером № LCTU5000092, про що складено акт загальної форми №10333 від 06.03.2024 та надано телеграму № 118 від 06.03.2024 на станцію відправлення Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці.

Вагон було відчеплено від складу поїзда для усунення комерційної несправності.

На місцях загального користування по станції Кременчуг із залученням відновного поїзду Кременчук та працівників вагонного господарства, комерційну несправність виправлено, про що складено акт загальної форми ГУ-23 №20001 від 08.03.2024 та надане телеграфне повідомлення на станцію відправлення Запоріжжя Ліве № 180 від 08.03.2024 року.

Станцією Кременчуг складено акт загальної форми № 32 від 15.03.2024 року за наслідками усунення комерційної несправності про нарахування у зв`язку з цим платежів, зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника (плата за користування вагонами, збір за зберігання вантажу, збір за маневрову роботу, довідка про перевезення телеграфом, витрати відновного поїзда за надані послуги).

За час затримки вагона №94450475 по станції Кременчуг Південної залізниці через усунення комерційної несправності з 06.03.2024 02 год. 50 хв. до 08.03.2024 12 год. 00 хв. були нараховані наступні платежі, згідно акту загальної форми ГУ-23 №32 від 15.03.2024:

-Плата за користування вагонами в розмірі 1227,84 грн. (з ПДВ)

-Збір за зберігання вантажів у вагонах в розмірі 2318,76 грн (з ПДВ)

-Збір за маневрову роботу в розмірі 7217,64 грн (з ПДВ)

-Збір за довідку про перевезення , телеграфом в розмірі 653,64 грн (з ПДВ)

-Витрати по ВП(відновний поїзд) Кременчуг за послуги надані при виконанні робіт по усуненню комерційної несправності в розмірі 5694,82 грн (з ПДВ).

Колегія суддів констатує, що Відповідачем безпідставно в апеляційній скарзі зазначається що вагон було прийнято до перевезення залізницею й тому відправник не несе відповідальності в подальшому, посилаючись при цьому на пам`ятки про забирання вагонів №120. Оскільки, в даному випадку має місце порушення відповідачем Статуту залізниць України.

Так, ст. 6 Статуту залізниць України встановлено, що технічні умови навантаження і кріплення вантажів-обов`язкові для дотримання всіма учасниками перевезення вимоги щодо розміщення, закріплення, способу навантаження, розвантаження вагонів, забезпечення безпеки руху, збереження залізничного рухомого складу та вантажів.

Згідно з ст. 32 Статуту залізниць України відправник зобов`язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов.

Відповідно до ст.124 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправник, вантажоодержувач, порт, підприємство (організація) зобов`язані також відшкодувати збитки, завдані внаслідок пошкодження рухомого складу, перевантаження, неправильного навантаження, застосування неякісної упаковки або неправильного кріплення вантажу.

Відповідно до п. 1.0 Правил розрахунків за перевезення вантажів, які затверджено наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 864/5085 (далі - Правила розрахунків за перевезення вантажів), платежі, збори, які виникли через затримку вагонів (контейнерів) з вантажами під час перевезення з вини відправника, оформляються станцією затримки відповідними документами, які надсилаються на станцію відправлення для стягнення цих платежів, зборів з відправника.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356, затверджено Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги.

Пунктами 2, 10 розділу І «Загальні положення» вказаного Збірника тарифів встановлено, що тарифи, збори та плати, наведені в цьому Збірнику, застосовуються на всіх лініях залізниць широкої, вузької та європейської колій мережі залізниць України загального користування, що включені в постійну експлуатацію, для всіх суб`єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб), які беруть участь у процесі організації та здійснення перевезень вантажів залізничним транспортом.

Ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому Збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість.

У п. п. 1, 5 розділу V Збірника тарифів встановлено, що ставки плати за користування вагонами перевізника України залежно від часу користування і від кількості операцій, що виконуються (навантаження, вивантаження) з вагонами, наведені табл. 1. За затримку на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення власних та орендованих вагонів з вини одержувача, відправника або власника (орендаря) вагонів залізниці сплачується плата в розмірі 50% ставок, зазначених у табл. 1.

Наказом Міністерства інфраструктури України № 441 від 22.06.2022, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.06.2022 за № 689/38025, внесено зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, згідно з якими коефіцієнт для тарифів, плат та зборів, що вказані в розділах II і Збірника тарифів, а також для плати за користування вагонами та контейнерами, що вказана в розділі V Збірника тарифів становить 5,139.

Пунктом 2.6 розділу 2 Правил розрахунків за перевезення вантажів встановлено, що розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.

Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Так, матеріали справи свідчать про те, що позивачем надано докази в підтвердження нарахування платежів та зборів, які виникли через затримку вагона з вантажем під час перевезення з вини відправника, в сумі 17112,70 грн. В свою чергу, відповідач не надав доказів оплати пред`явлених до стягнення сум на користь позивача.

Враховуючи наведені вище норми права та обставини даної справи, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду про задоволення позовних вимог позивача в повному обсязі.

Підстави для скасування оскаржуваного рішення відсутні.

Колегія суддів зауважує, що місцевий господарський суд всебічно, повно та об`єктивно дослідив обставини справи, правильно визначив характер спірних правовідносин та застосував норми матеріального права при ухваленні оскаржуваного рішення.

Звертаючись з апеляційною скаргою, апелянт не спростував наведених висновків суду першої інстанції та не довів порушення ним норм процесуального права або неправильного застосування норм матеріального права, як необхідної передумови для скасування прийнятого ним рішення.

Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта, наведені в обґрунтування апеляційної скарги та вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.

Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору за розгляд справи у суді апеляційної інстанції покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 129, 240, 269-270, 275, 276, 281-282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Запоріжкокс на рішення Господарського суду Запорізької області від 10.12.2024 у справі № 908/2681/24 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 10.12.2024 у справі № 908/2681/24 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її ухвалення і не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, зазначених у пункті 2 частини 3 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя І.М. Кощеєв

СуддяМ.О. Дармін

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.04.2025
Оприлюднено25.04.2025
Номер документу126831696
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них

Судовий реєстр по справі —908/2681/24

Судовий наказ від 02.05.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Постанова від 24.04.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 03.02.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.01.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні