П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 квітня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/20020/24
Головуючий в 1 інстанції: Танцюра К.О.
Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 10.10.2024
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,
за участю секретаря судового засідання Вовненко А.В.,
представника Міністерства внутрішніх справ України Щепанського А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправними дії та бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
12.06.2024 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною бездіяльність щодо розгляду його заяви від 02.03.2024 в порушення вимог ч.2 ст.15 Закону України «Про звернення громадян»; визнання протиправною бездіяльність щодо розгляду його скарги від 22.04.2024 в порушення вимог ч.2 ст.16 Закону України «Про звернення громадян»; визнання протиправними дії щодо розгляду не по суті його скарги від 22.04.2024 у відповідності до листа №10728/12-2024 від 10.04.2024; зобов`язання розглянути по суті його скаргу від 22.04.2024 відповідно до вимог ч.2 ст.16 Закону України «Про звернення громадян» та надати відповідь по суті.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про порушення відповідачем, під час розгляду його звернення та скарги, Закону України «Про звернення громадян», оскільки вони розглянуті неуповноваженою особою та не в повному обсязі.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.10.2024 позов задоволений з підстав того, що листи відповідача не містять відповіді на усі поставленні позивачем питання в заяві та скарзі.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом першої інстанції при вирішені справи вимог законодавства, неповне з`ясування обставин справи, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.
Апелянт зазначає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з порушенням норм матеріального права, оскільки під час розгляду звернення та скарги відповідачем дотримано вимоги чинного законодавства.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що з 27.05.2014 ОСОБА_1 є особою з інвалідністю 2 групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни осіб з інвалідністю внаслідок війни. /а.с.24/
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 у справі №420/21122/23 (набрало законної сили 29.02.2024) зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України внести зміни у наказ Міністерства внутрішніх справ України від 21.09.2007 №1237 «По особовому складу» в частині, що стосується ОСОБА_1 , виклавши пункт цього наказу щодо ОСОБА_1 в наступній редакції: «підполковника міліції ОСОБА_1 (Н-926485) увільнити з посади начальника відділу з оперативного обслуговування вищих навчальних закладів 4-го міжрегіонального управління внутрішньої безпеки Департаменту внутрішньої безпеки у перший робочий день після закінчення терміну його тимчасової непрацездатності 06.12.2007 року. Вислуга років, станом на 05.12.2007 року, складає: у календарному обчисленні - 21 рік 4 місяці 28 днів; у пільговому обчисленні - 29 років 8 місяців 23 дні. Департаменту фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Міністерства внутрішніх справ України здійснити розрахунок та сплату грошового забезпечення на день звільнення ОСОБА_1 /а.с.146-159/
02.03.2023 ОСОБА_1 направив Міністру внутрішніх справ України Клименку І.В. заяву про внесення зміни у наказ Міністерства внутрішніх справ України від 21.09.2007 №1237 «По особовому складу», виклавши пункт цього наказу щодо нього в наступній редакції: «підполковника міліції ОСОБА_1 (Н-926485) увільнити з посади начальника відділу з оперативного обслуговування вищих навчальних закладів 4-го міжрегіонального управління внутрішньої безпеки Департаменту внутрішньої безпеки у перший робочий день після закінчення терміну його тимчасової непрацездатності 06.12.2007. Вислуга років, станом на 05.12.2007, складає: у календарному обчисленні - 21 рік 4 місяці 28 днів; у пільговому обчисленні - 29 років 8 місяців 23 дні. Департаменту фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Міністерства внутрішніх справ України здійснити розрахунок та сплату грошового забезпечення на день звільнення ОСОБА_1 », згідно з судовим рішенням від 13.11.2023 по справі №420/21122/23;
здійснення розрахунку та виплату грошового забезпечення станом на 06.12.2007, день звільнення ОСОБА_1 з органів внутрішніх справ (Картка реквізитів для проведення операції поповнення карткового рахунку АТ «Ощадбанку» ОСОБА_1 додається), відповідно до вимог судового рішення від 13.11.2023 по справі №420/21122/23;
направлення на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області інформацію щодо нарахування та сплати боргу грошового забезпечення на час звільнення з органів внутрішніх справ, 06.12.2007, із зазначенням розміру сплаченого боргу грошового забезпечення ОСОБА_1 для внесення змін у подання Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління МВС України в Одеській області про перерахунок пенсії пенсіонеру ОСОБА_1 від 29.09.2011 №14/1029 з додатками на 8 аркушах, серед яких є довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, видана ОСОБА_1 , про те, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 та Постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, розмір грошового забезпечення особам, що проходять службу за посадою «Начальник відділу оперативного обслуговування ВНЗ 4-го міжрегіонального УВБ ДВБ ГУБОЗ МВС України» становить 8259,96грн, з метою подальшого перерахунку розміру пенсії ОСОБА_1 , після звільнення з органів внутрішніх справ, 06.12.2007;
направлення на адресу ОСОБА_1 належним чином завіреного витягу з наказу від 21.09.2007 №1237 «По особовому складу» в частині, що стосується ОСОБА_1 , з внесеними змінами; копії листа до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області з інформацією щодо встановленого і сплаченого ОСОБА_1 розміру боргу суми грошового забезпечення станом на 06.12.2007 для здійснення перерахунку пенсії;
розрахування та сплату ОСОБА_1 грошової компенсації втрати доходу, у зв`язку з невиплатою ОСОБА_1 грошового забезпечення на день звільнення з 06.12.2007 по день фактичної сплати боргу грошового забезпечення на день звільнення з органів внутрішніх справ, відповідно до вимог Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» та постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159;
розрахування середнього заробітку за весь час затримки розрахунку при звільнені з 06.12.2007 по дату фактичної сплати боргу.
Також заявник просив особисто розглянути заяву, як заяву особи з інвалідністю внаслідок війни 2-ї групи та надати письмову відповідь, у встановлений законом строк. /а.с.11-13/
Листом Департаменту юридичного забезпечення Міністерства внутрішніх справ України від 10.04.2024 №10728/12-2024 повідомлено ОСОБА_1 про те, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 по справі №420/21122/23 прийнято наказ Міністерства внутрішніх справ України від 21.03.2024 №287 о/с «Про особовий склад», яким внесено зміни у наказ Міністерства внутрішніх справ України від 21.09.2007 №1237. Також повідомлено, що з метою організації виконання цього наказу та з урахуванням того, що заявник безпосередньо не проходив службу в апараті Міністерства внутрішніх справ України та грошове забезпечення нараховувалося Головним управлінням МВС України в Одеській області, до ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Одеській області здійснено запит щодо надання детального розрахунку грошового забезпечення за зазначений у судовому рішенні період, а також відповідних копії документів та, що про результати буде повідомлено додатково. Направлено заявнику копію наказу Міністерства внутрішніх справи України від 21.03.2024 №287о/с. /а.с.16-17/
22.04.2024 ОСОБА_1 направив Міністру внутрішніх справ України Клименку І.В. скаргою про внесення змін у подання Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління МВС України в Одеській області щодо перерахунку пенсії від 29.09.2011 №14/1029 з додатками на 8 аркушах, серед яких є довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 та постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 5, розмір грошового забезпечення особам, що проходять службу за посадою «Начальник відділу оперативного обслуговування ВНЗ 4-го міжрегіонального УВБ ДВБ ГУБОЗ МВС України» становить 8259,96грн, в частині зазначення розміру сплаченого боргу грошового забезпечення ОСОБА_1 на час звільнення з ОВС МВС України, 06.12.2007 року, з зазначенням розміру вислуги років у календарному та пільговому обчисленні, згідно з вимогами наказу Міністерства внутрішніх справ України від 21.03.2024 № 287 о/с, яке надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області для подальшого перерахунку розміру пенсі ОСОБА_1 , після звільнення з 06.12.2007;
направлення на його адресу копії подання Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Головного управління МВС України з Одеській області про перерахунок пенсії пенсіонеру ОСОБА_1 віл 29.09.2011 №14/1029, зі змінами, яке надіслано до Головного управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області для здійснення перерахунку пенсії на день звільнення 06.12.2007;
розрахування та сплату ОСОБА_1 грошової компенсації втрати доходу, у зв`язку з невиплатою грошового забезпечення на день звільнення з 06.12.2007 по день фактичної сплати боргу грошового забезпечення на день звільнення з органів внутрішніх справ, відповідно до вимог Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» та постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159;
розрахування середнього заробітку за весь час затримки розрахунку при звільнені з 06.12.2007 по дату фактичної сплати боргу.
Також заявник просив особисто розглянути заяву, як заяву особи з інвалідністю внаслідок війни 2-ї групи та надати письмову відповідь, у встановлений законом строк. /а.с.19-20/
Листом Департаменту юридичного забезпечення Міністерства внутрішніх справ України від 15.05.2024 №14262/12-2024 повідомлено ОСОБА_1 про те, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 по справі №420/21122/23 прийнято наказ Міністерства внутрішніх справ України від 21.03.2023 №287 о/с «Про особовий склад», яким внесено зміни у наказ Міністерства внутрішніх справ України від 21.09.2007 №1237. Також поінформовано про те, що йому було нараховано грошове забезпечення на день звільнення на загальну суму 2472,68 грн. Після утримання податків і зборів платіжною інструкцією від 01.05.2024 № 815 кошти на загальну суму 1990,51грн. було перераховано на картковий рахунок. Також вказано, що рішення виконано, прийнято постанову про закінчення виконавчого провадження з виконання вказаного рішення та роз`яснено порядок виконання судового рішення. /а.с.21-22/
Вважаючи протиправними бездіяльність щодо розгляду заяви від 02.03.2024 та скарги від 22.04.2024, а також протиправними дії щодо розгляду скарги від 22.04.2024, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості позову виходячи з наступного.
Відповідно до ст.40 Конституції України держава гарантує, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Згідно з ст.ст.1, 3 Закону України «Про звернення громадян» громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги. Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.
Статтею 5 Закону України «Про звернення громадян» встановлено, що звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне).
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв`язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв`язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Згідно до ст.15 Закону України «Про звернення громадян» органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Положеннями ч.ч.2-4 ст.15 Закону України «Про звернення громадян» визначено, що заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто.
Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Також, частиною 2 ст.16 Закону України «Про звернення громадян» встановлено, що скарги Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій особисто.
Разом з тим, листи від 10.04.2024 №10728/12-2024 та від 15.05.2024 №14262/12-2024 розглянуті не керівником Міністерства внутрішніх справ України, якому вони адресовані, що свідчить про порушення ч.ч.2-4 ст.15 Закону України «Про звернення громадян» та ч.2 ст.16 Закону України «Про звернення громадян».
Відповідно до ст.19 Закону України «Про звернення громадян», органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень, серед іншого, зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення; вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об`єднання громадян за місцем проживання громадянина; у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення; не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам.
Згідно ст.20 Закону України «Про звернення громадян» звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Таким чином, вищезазначеним законом передбачено, що орган або посадова особа, до якої направлено звернення громадянина та до повноважень якої належить вирішення порушених у зверненні питань, зобов`язаний об`єктивно, всебічно і вчасно її розглянути, перевірити викладені в ній факти, прийняти рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечити його виконання, а також повідомити громадянина про наслідки розгляду такої заяви.
В свою чергу, листи Департаменту юридичного забезпечення Міністерства внутрішніх справ України від 10.04.2024 №10728/12-2024 та від 15.05.2024 №14262/12-2024 не містять відповідей на всі поставлені питання заяви позивача від 02.03.2023 та скарги від 22.04.2024, що свідчить про порушення ст.19 Закону України «Про звернення громадян».
Колегія суддів вважає безпідставним посилання апелянта на розгляд звернення та скарги позивача відповідно до Закону України «Про безоплатну правничу допомогу», оскільки вони були направлені на захист прав і інтересів позивача порушених Міністерством внутрішніх справ України, а не надання консультації щодо їх реалізації.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов обґрунтовано висновку щодо задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
На підставі викладеного, оскільки суд першої інстанції при вирішенні справи вірно застосував норми матеріального та процесуального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.316 КАС України підлягає залишенню без змін.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України, якою передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст.315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2024 року залишити без змін.
Судові витрати за подання апеляційної скарги покласти на Міністерство внутрішніх справ України.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст складений 24 квітня 2025 року.
Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126883361 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні