МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 квітня 2025 р. № 400/3078/22 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Мельника О.М., за участю секретаря судового засідання Шакіної А.В.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представників відповідача: Стаднічука А.І., ПавлюкІ.В.,
представника третьої особи Освітнього омбудсмена України: Лещик Н.В.,
від прокуратури: Яценко В.А., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,
до відповідачаВеселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області, вул. Мозолевського, 14,с-ще Веселинове,Миколаївська обл., Вознесенський р-н,57001,
треті особиВеселинівська гуманітарна гімназія ім. Б.М. Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області, вул. Мозолевського, 42,с-ще Веселинове,Вознесенський р-н, Миколаївська обл.,57001, ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 , ОСОБА_3 , АДРЕСА_3 , ОСОБА_4 , АДРЕСА_4 , Вознесенська окружна прокуратура, пров. Костенка, 2,м. Вознесенськ,Вознесенський р-н, Миколаївська обл.,56501, Служба освітнього омбудсмена, бульв. Шевченка Тараса, 16, каб.205А,м. Київ,01601,
провизнання протиправним та скасування рішення від 26.05.2022 року № 2,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі:Позивач) звернулась з позовом до Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області (далі Відповідач) залучила до справи третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Освітнього омбудсмена України, Веселинівську гуманітарну гімназію імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Вознесенську окружну прокуратуру, та заявила позовні такі вимоги: визнати протиправним та скасувати рішення Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області від 26.05.2022 року №2 «Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області».
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірне рішення є протиправним, оскільки прийнято з порушенням процедури його прийняття, і воно порушує в тому числі права її неповнолітньої дитини на освіту, оскільки у закладі освіти який ліквідовано, було забезпечено вивчення двох іноземних мов, гімназія мала достатньо високий рейтинг серед інших закладів по Миколаївській області (28 місце серед 232 навчальних закладів), натомість Веселинівська ЗОШ, до якої запропоновано перевестись на навчання не забезпечує викладання двох іноземних мов і має значно нижчий рейтинг. Безпідставним Позивачка вважає посилання у рішенні, що оскаржується, на введення воєнного стану в Україні, тому що у Веселинівській ОТГ не велись бойові дії і громада не піддавалась обстрілам. Натомість, саме під час воєнного стану ліквідувати навчальний заклад, вважає, ще більш непродуманим рішенням, так як це становить додатковий стрес для дітей, які в ньому навчаються, зважаючи що і так зараз дуже непроста ситуація в Україні.
Крім того Позивачка посилається на те, що оскаржуване рішення впливає на конституційне право усіх мешканців Веселинового, однак не було враховано думку всіх членів територіальної громади при прийнятті такого рішення. Громадське обговорення в чіткій, доступній формі, не було доведено до відома громади селища та батьків дітей, які навчаються в Веселинівській гуманітарній гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області. Жодного обговорення, консультацій, діалогу з громадськістю у формі публічного громадського обговорення щодо проекту ліквідації Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області відповідачем фактично не проводилося, тому не дотримано основну вимогу законодавства це річний строк процесу громадського обговорення напередодні прийняття такого рішення, як того вимагає ст. 32 Закону України « Про повну загальну середню освіту» .
Відповідач відзиву не надав.
Треті особи письмових пояснень не надавали.
17.06.22 року ухвалою суду відмовлено позивачу у задоволенні заяви про забезпечення позову.
21 червня 2022 р. ухвалою суду відкрито провадження по справі, та визначено, що питання щодо дати судового засідання, дотримання вимог ст.ст. ст.ст.19, 122, 160-161, КАС України, буде вирішено судом після завершення бойових дій поблизу м. Миколаєва та зняття загрози безпечному здійсненню правосуддя під час проведення судового засідання.
04.06.2024 року справу призначено до розгляду.
Після надходження клопотань від сторін та третіх осіб, призначено судове засідання в режимі відеоконференції.
04.11.2024 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні в присутності Позивача (в режимі відеоконференції) та Відповідача, а також Третіх осіб: Освітнього омбудсмена України (в режимі відеоконференції) та Вознесенської окружної прокуратури було розглянуто справу по суті.
Позивач наполягав на задоволенні позову, його думку підтримав представник Вознесенської окружної прокуратури, який зазначив, що при прийнятті рішення було суттєво порушено порядок прийняття рішення.
Відповідач та представник Освітнього омбудсмена України заперечували проти задоволення позову, вважають, що дотримано вимоги щодо прийняття рішення, та дотримано освітні права жителів Веселинівської громади при прийнятті спірного рішення.
Суд докладно вивчив письмові докази по справі, заслухав правові позиції сторін та третіх осіб, надав їм оцінку та встановив наступне.
26 травня 2022 року Веселинівська селищна рада Вознесенського району Миколаївської області на вісімнадцятій позачерговій сесії дев`ятого скликання прийняла рішення «Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області».
За змістом даного рішення було ліквідовано вищезгаданий навчальний заклад, а нерухоме майно, яке перебуває в користуванні закладу передано у розпорядження управління освіти, культури, туризму, сім`ї, молоді та спорту Веселинівської селищної ради. Директору Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського наказано попередити працівників про ліквідацію закладу з дотриманням вимог чинного законодавства про працю з 01.06.2022 року. Управлінню освіти, культури, туризму, сім`ї, молоді та спорту наказано: забезпечити продовження навчання учнів Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області у найближчому територіально доступному закладі освіти, який надає базову та профільну освіту; забезпечити працевлаштування педагогічних працівників працездатного віку Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області у найближчому територіально доступному закладі освіти, який надає базову та профільну освіту або інших закладах освіти громади (за їх згодою і бажанням)….
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав від та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
У відповідності до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області та порядок їх реалізації у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» (тут і далі - у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до абзацу другого пункту 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Згідно з положеннями абзацу першого частини другої статті 25 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.
Відповідно до частини другої статті 66 Закону України «Про освіту» районні, міські ради, зокрема, відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті.
Частиною першою статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX визначено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.
Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради.
Частиною другою статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.
Позивач та представник прокуратури зазначають про недотримання Веселинівською селищною радою процедури проведення громадських слухань при прийнятті оскаржуваного рішення. З приводу цього суд зазначає таке.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення. Рішення загальних зборів громадян враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності. Порядок проведення загальних зборів громадян за місцем проживання визначається законом та статутом територіальної громади.
Згідно зі статтею 13 цього ж Закону територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010, консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
При цьому, згідно з пунктом 12 цього Порядку №996 в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.
Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку з приводу конституційних прав та свобод громадян, зокрема, права на освіту та щодо розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.
За таких обставин, суд зазначає, що оскільки оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право як право на освіту, то це є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.
Аналогічний правовий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 359/6814/17, від 13.05.2020 у справі № 324/1296/16-а, від 30.12.2020 у справі № 2140/1580/18, від 02.02.2021 у справі №620/3135/19.
На твердження Позивача про непоінформованість щодо громадського обговорення Відповідач зазначив, що проодились такі слухання у приміщенні Веселинівської ЗОШ, про що Позивачці відомо.
Однак Позивачка заперечила, та зазначила, що на веб-сайті селищної ради в новоствореному розділі «Обговорення» була розміщена інформація, а саме: «Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення проєктів рішень на виконання Плану трансформації закладів загальної середньої освіти Веселинівської селищної ради на 2021-2022 роки», яке було опубліковане 01.10.2021 р. , час 09:55:55. Проте про початок громадського обговорення та про розміщення тексту проекту рішення про ліквідацію навчального закладу (Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області на веб-сайті, ані в ЗМІ (місцева газета «ЗОРЯ»), ані в групі селищної ради «ВЕСЕЛИНІВСЬКА ГРОМАДА» в соцмережі Facebook, адміністратором якої є Світлана Красножон (працівник селищної ради), де зазвичай публікуються різного роду оголошення, що стосуються питань місцевого значення та нашої громади, а також в розділах офіційного веб-сайту Веселинівської селищної ради - «Офіційні документи», «Новини», «Оголошення», не було опубліковано.
Про опублікування проекту рішення про ліквідацію гімназії та що громадське обговорення цього проекту було визначено з 01.10.2021 р. до 01.11.2021 року вона дізналась 14.11.2021 року. Так само і практично усі інші батьки дітей, які навчаються у Веселинівській гуманітарній гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області, не були проінформовані про проект рішення та початок обговорення. Це підтверджується протоколом загальногімназійних зборів від 16.11.2021 р. та результатами опитування серед батьків.
Дане твердження не було спростовано Відповідачем жодними поданими ним, належним чином, доказами.
Позивачем до суду разом з позовом надано протоколи зборів по кількох школах Веселинівської територіальної громади, повідомлень, анкет щодо опитування, а також надано копію колективного звернення проти ліквідації Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського, список підписантів зазначеного колективного звернення, копію звернення від імені батьків щодо непоінформованості про обговорення та прохання організувати обговорення, копію повідомлення про результати опитування батьків.
Як вбачається з зазначених доказів проти ліквідації Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського висловились в листопаді 2021 року 440 жителів Веселинівської громади.
Відповідачем не надавався відзив на позов, а також не надавались докази , в тому числі проведення громадських слухань щодо проекту ліквідації Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області.
Тому твердження Позивачки, про те, що жодного обговорення, консультацій, діалогу з громадськістю у формі публічного громадського обговорення щодо проекту ліквідації Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області відповідачем фактично не проводилося, не було спростовано Відповідачем всупереч вимогам статті 77 КАСУ, згідно якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Крім того, Позивачка надала докази того, що вона та зацікавлені особи-батьки учнів Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області зверталися до Відповідача з зверненням проти ліквідації Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського, список підписантів зазначеного колективного звернення, яке підписали 440 жителів Веселинівської громади, а також зверталися з проханням від імені батьків щодо непоінформованості про обговорення та прохання організувати обговорення.
На зазначені звернення Відповідач не відреагував, доказів, що підтверджують зворотнє до суду не надав.
Як зазначила Позивачка, колективне звернення учнів Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області, їх батьків, випускників, та жителів громади від 30.11.2021 року, яке підписали 441 особа, адресоване Веселинівському селищному голові ОСОБА_5 та депутатам Веселинівської селищної ради дев`ятого скликання, залишилось без розгляду. В даному зверненні викладено прохання реорганізувати замість ліквідації Веселинівську гуманітарну гімназію імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області, а також включити до робочої групи з вивчення проблеми та розробки Плану, напрацювання проектів рішень, які стосуватимуться Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського, представників педагогічного колективу та директора закладу, ініціативну групу з батьків, інших жителів громади, яких може стосуватися дане питання. А також прохання провести належним чином громадські слухання та врахувати думки, й пропозиції, внесені за результатами громадських слухань, зважаючи на те, що майже ніхто не був обізнаний про те, що на сайті селищної ради були розміщені матеріали для обговорення, через що у відведений строк не надійшло пропозицій та зауважень.
Як вбачається з матеріалів справи, а саме протоколу загальногімназійних зборів від 16.11.2021 р. (Т.1 а.с.162-170) в приміщенні Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області були проведені батьківські збори за ініціативою батьків. На зборах були присутні і селищний голова Румянцев О.В., і начальник управління освіти, культури, туризму, сім`ї, молоді та спорту Веселинівської селищної ради ОСОБА_6 , і секретар селищної ради Мизгало О.С. та працівники управління освіти Студзінська Л.Б., Корзун Є.В.
В порядку денному стояло питання: обговорення плану трансформації закладів загальної середньої освіти Веселинівської селищної ради на 2021-2022 роки, що був прийнятий згідно рішення Веселинівської селищної ради від 22.07.2021 року, і передбачав в подальшому ліквідацію гімназії як наслідок трансформації.
Фактично за змістом протоколу, обговорення проекту оскаржуваного рішення в частині ліквідації Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області не було, однак містяться відомості, що обговорювалась реорганізація, а потім ОСОБА_7 подав зміни, поправки і рішення рішення Веселинівської селищної ради від 22.07.2021 року вже було проголосовано з поправками і містило дані щодо ліквідації гімназії. Судом докладно вивчено даний протокол, і він не містить жодних згадок про обговорення чи то навіть ініціативу щодо обговорення проекту рішення Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області від 26.05.2022 року №2 «Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області».
Натомість, до кінця листопада 2021 року по всіх інших навчальних закладах загальної середньої освіти Веселинівської селищної ради були проведені зустрічі та збори, на яких ознайомлювали про план трансформації мережі освітніх закладів.
Позивачка також була присутня 22.11.2021 року в приміщенні ОНЗ Веселинівської ЗОШ І-ІІІ ст. Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області на зустрічі із вчителями, батьками, працівниками ОНЗ Веселинівська ЗОШ І-ІІІ ст. (протокол від 22.11.21 а.с.118-123 Т.1), проте фактично було доведено до відома присутніх про наявність плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти та під нього є проекти. У порядку денному даної зустрічі значиться про ознайомлення учасників освітнього процесу із проектами рішення, що виноситимуться на розгляд Веселинівської селищної ради у 2022 році стосовно «Плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Веселинівської селищної ради на 2021-2022 роки». Присутній на зустрічі селищний голова Румянцев О.В. ознайомив присутніх гостей з планом трансформації та звернув увагу, що Веселинівську гуманітарну гімназію об`єднають з Веселинівською ЗОШ І-ІІІ ст. та створять ліцей. В цілому по тексту протоколу зустрічі від 22.11.2022 року відсутнє поняття про ліквідацію навчального закладу, а натомість йдеться про «трансформацію». В ході даної зустрічі було схвалено план трансформації мережі закладів освіти (загальної середньої) Веселинівської селищної ради на 2021-2022 роки.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про освіту» кожен має право на якісну та доступну освіту.
Конституційний Суд України у справі про офіційне тлумачення положень частини 3 статті 53 Конституції України (справа про доступність і безоплатність освіти, рішення 5-рп/2004 від 04.03.2004), роз`яснив, що слід розуміти під цими поняттям.
При тлумаченні терміна "доступність" стосовно освіти в державних і комунальних навчальних закладах слід виходити із граматичного визначення слова "доступність" як "доступ для всіх отримати, користуватись, придбати щось", "відповідність силам, здібностям, можливостям кого-небудь".
Системний аналіз положень Конституції України, в яких вживається термін "доступність", дає підстави для висновку, що поняття "доступність освіти" у частині третій статті 53 Конституції України означає створення державою можливостей для реалізації права людини на освіту. При цьому необхідно зазначити, що доступність дошкільної і загальної середньої освіти є гарантією права кожного на здобуття такої освіти, якому кореспондує обов`язок держави забезпечити реалізацію цього права. Доступність вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах полягає у створенні державою відповідних умов для їх функціонування і розвитку, за яких особа змогла б реалізувати своє право на здобуття вищої освіти на основі конкурсного відбору, з урахуванням своїх здібностей та інтересів у вільному виборі типу вищого навчального закладу, напряму підготовки і спеціальності, профілю навчання.
Таким чином, виходячи із змісту поняття "доступність", яке вживається у положеннях Основного Закону України, відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, Конституційний Суд України вважає, що доступність освіти за конституційно-правовим смислом необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України «Про освіту» одним із основних принципів освіти в Україні є свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, а також доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою.
Як зазначено у ст. 3 Конвенції Про права дитини , схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Суд звертає увагу, що питання ліквідації або реорганізації навчального закладу Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області було питанням, що становить значний суспільний інтерес, тому, Відповідач Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області повинна була підійти до його вирішення більш грунтовно та об`активно, без допущення дискримінації, особливо необхідно було звернути увагу на інтереси тих дітей та їх батьків, які навчалися в зазначеному навчальному закладі.
Необхідно було обов`язково відреагувати на колективне звернення учнів Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області, їх батьків, випускників, та жителів громади від 30.11.2021 року, яке підписали 441 особа, адресоване Веселинівському селищному голові Румянцеву О.В. та депутатам Веселинівської селищної ради дев`ятого скликання, і призначити громадські слухання з даними 441 особами, довести до них свою позицію.
При вирішенні даного питання необхідно було визначити критерії такої оптимізації, за якими визначати який з навчальних закладів доцільно реорганізавути, в тому числі з врахуванням показників якості навчання і таке інше, зробити повний і змістовний аналіз діяльності усіх навчальних закладів району, і визначити такі навчальні заклади, наслідки від перепрофілювання (реорганізації) яких для місцевої громади були б доцільними з точки зору якості та доступності навчального процесу.
Натомість всупереч встановленим діючим законодавством нормам Відповідач не провів громадських слухань, не відреагував на звернення, прийняв рішення про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області, а не про реорганізацію чи перепрофілювання, що суттєво вплинуло на освітні права дітей, які там навчалися.
Не врахування думки членів Веселинівської громади в кількості 441 особа, а також педагогів ліквідованої гімназії має наслідком недотримання Відповідачем критеріїв, визначених статтею 2 КАС України та ст. 32 Закону України « Про повну загальну середню освіту».
Оскаржуване рішення, на переконання суду, є необгрунтованим, а встановлені судом обставини справи підтверджують, що рішення Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області від 26.05.2022 року №2 «Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області» прийняте без урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття, необгрунтовано та нерозсудливо.
Суд зауважує, що зміст пункту 12 Порядку №996 передбачає, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку, то їх результати так само в обов`язковому порядку мають бути враховані органом місцевого самоврядування та взяті до уваги, враховані при прийнятті рішень з питань, що виносилися на обговорення.
Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, що викладена у постанові від 26.02.2024 у справі №500/3752/21.
Отже, враховуючи наведені норми законодавства та встановлені обставини, суд вважає, що відповідач порушив права позивача.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх і беззаперечних доказів на обґрунтування своєї позиції та не довів правомірності оскаржуваного рішення, яке прийняте з порушенням умов, визначених частиною другою статті 2 КАС України, а саме: не обґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, непропорційно, без урахування думки громадськості, допустивши порушення прав позивача.
Таким чином, суд, дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, а рішення Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області від 26.05.2022 року №2 «Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області»- визнанню протиправним та скасуванню.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області від 26.05.2022 року №2 "Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Суддя О.М. Мельник
Рішення складено в повному обсязі
25.04.25
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126884233 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні