Постанова
від 17.11.2010 по справі 2а-4826/10/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

№ 2а -4826/10/2370

17.11.2010 р. м. Чер каси

9 годин 20 хвилин м. Ч еркаси

Черкаський окружний адм іністративний суд в складі:

головуючого - судді Трофі мової Л.В.,

при секретарі - Левчуку А.С .,

за участю представників: п озивача - Павленко М.В. за довіреністю, відповідача - Цибаня В.І. за довіреністю , розглянувши у відкритому су довому засіданні адміністра тивну справу за позовом держ авної податкової інспекції у місті Черкаси до державного підприємства науково-виробн ичого комплексу «Фотоприлад »про стягнення штрафних (фін ансових) санкцій,

ВСТАНОВИВ :

ДПІ у м. Черкаси звернула ся до суду із адміністративн им позовом до ДП НВК "Фотоприл ад" про стягнення 6 681 грн. 58 коп.

Позивач стверджував, що за н евиконання вимог Указу Прези дента України "Про застосува ння штрафних санкцій за пору шення норм регулювання обігу готівки" від 12.06.1995 р. №436/95 згідно р ішення № 0000442303/0 від 20.04.2007 р. застосо вано штрафні (фінансові) санк ції у сумі 6 681 грн. 58 коп.

Оскільки зазначені фінанс ові санкції відповідачем не сплачено, позивач просив стя гнути їх у судовому порядку.

У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримала та просила їх з адовольнити.

Представник відповідача п роти задоволення позовних ви мог заперечував з тих підста в, що адміністративно-господ арські санкції можуть бути з астосовані протягом шести мі сяців з дня виявлення поруше ння, але не пізніше як через од ин рік з дня порушення. Відпов ідач стверджував, що ДПІ у м. Ч еркаси здійснювало перевірк у господарської діяльності Д П НВК "Фотоприлад" у період з 2005 -2006 рр., натомість рішення про з астосування штрафних санкці й прийнято 20.04.2007 р. Враховуючи ц ю обставину відповідач проси в відмовити у задоволенні по зову

Заслухавши пояснення пред ставників позивача, відповід ача, розглянувши подані доку менти і матеріали, оцінивши н алежність, допустимість, дос товірність кожного доказу ок ремо, а також достатність і вз аємний зв' язок доказів у їх сукупності, суд приходить до наступного.

ДП НВК "Фотоприлад" зареєстр овано як суб' єкт підприємни цької діяльності 4 березня 1993 р . виконавчим комітетом Черка ської міської ради (ідентифі каційний код 14312329).

З метою удосконалення орга нізації готівкового обігу, з міцнення касової дисципліни , підвищення ефективності ко нтролю за додержанням суб' є ктами господарської діяльно сті встановленого порядку ве дення операцій з готівкою у н аціональній валюті, посиленн я відповідальності за додерж ання ними норм з регулювання обігу готівки та виконання с воїх зобов' язань перед бюдж етами і державними цільовими фондами Президентом України видано Указ "Про застосуванн я штрафних санкцій за поруше ння норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.1995 р. № 436/95 (надалі з а текстом - Указ № 436/95).

Контроль за додержанням ос обами, зазначеними у статті 1 ц ього Указу (крім банків), норм з регулювання обігу готівки в національній валюті, що вст ановлюються Національним ба нком України, здійснюють орг ани державної податкової слу жби, державної контрольно-ре візійної служби, Міністерств о внутрішніх справ України т а фінансові органи.

Порядок ведення касових оп ерацій у національній валюті України підприємствами (під приємцями), а також окремі пит ання організації банками роб оти з готівкою визначено Пол оженням про ведення касових операцій у національній валю ті в Україні, затвердженим по становою правління НБУ від 15.1 2.2004 р. № 637 (надалі за текстом - По ложення).

Відповідно до вимог зазнач еного Положення 22 березня 2007 р. посадовими особами ДПІ в м. Че ркаси була проведена планова перевірка ДП НВК "Фотоприлад " з питань дотримання податко вого та іншого законодавства за період з 01.01.2005 р. по 31.12.2006 р.

За результатами перевірки складено довідку від 22.03.2007р. за № 6/23-337/14312329. Згідно даних зазнач еної довідки при здійсненні перевірки встановлено факт в идачі готівкових коштів під звіт без повного звітування підзвітною особою.

Пункт 2.11 Положення передба чає, що видача готівкових кош тів під звіт або на відряджен ня (далі - під звіт) здійснюєть ся відповідно до законодавст ва України. Видача готівк ових коштів під звіт на закуп івлю сільськогосподарської продукції та заготівлю втор инної сировини, крім металоб рухту, дозволяється на строк не більше 10 робочих днів від д ня видачі готівкових коштів під звіт, а на всі інші виробни чі (господарські) потреби на с трок не більше двох робочих д нів, уключаючи день отриманн я готівкових коштів під звіт . Якщо підзвітній особі одноч асно видана готівка як на від рядження, так і для вирішення в цьому відрядженні виробни чих (господарських) питань (у т ому числі для закупівлі сіль ськогосподарської продукці ї у населення та заготівлі вт оринної сировини), то строк, на який видана готівка під звіт на ці завдання, може бути прод овжено до завершення терміну відрядження. Видача відпові дній особі готівкових коштів під звіт проводиться за умов и звітування нею у встановле ному порядку за раніше отрим ані під звіт суми. Звітування за одержані під звіт готівко ві кошти здійснюється відпов ідно до законодавства Україн и.

Статтею 1 Указу № 436/95 передбач ено, що у разі порушення юриди чними особами всіх форм влас ності, фізичними особами - гро мадянами України, іноземними громадянами та особами без г ромадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності , а також постійними представ ництвами нерезидентів, через які повністю або частково зд ійснюється підприємницька д іяльність, норм з регулюванн я обігу готівки у національн ій валюті, що встановлюються Національним банком України , до них застосовуються фінан сові санкції у вигляді штраф у за перевищення встановлени х строків використання видан ої під звіт готівки, а також за видачу готівкових коштів пі д звіт без повного звітуванн я щодо раніше виданих коштів - у розмірі 25 відсотків видани х під звіт сум

Відповідно до пункту 2 Указу № 436/95 штрафні санкції, передба чені цим Указом, застосовуют ься до осіб, зокрема юридични х осіб всіх форм власності ор ганами державної податкової служби на підставі матеріал ів проведених ними перевірок і подань державної контроль но-ревізійної служби, фінанс ових органів та органів Міні стерства внутрішніх справ Ук раїни в установленому законо давством порядку та в розмір ах, чинних на день завершення перевірок або на день одержа ння органами державної подат кової служби зазначених пода нь.

Згідно з пунктом 4 Рішення К онституційного Суду України у справі за конституційним п оданням Вищої ради юстиції щ одо офіційного тлумачення по ложень абзаців другого, трет ього пункту 1 частини першої с татті 150 Конституції України в ід 27 березня 2002 року №7-рп/2002, стат тя 106 Конституції України закр іпила конкретний перелік пов новажень Президента України , який на основі та на виконанн я Конституції і законів Укра їни видає обов'язкові до вико нання на території України у кази і розпорядження. За юрид ичними ознаками ці акти глав и держави можуть мати як норм ативно-правовий, так й індиві дуально-правовий характер. В иходячи зі змісту статті 106, ча стини другої статті 147, частин и першої статті 150, статті 152 Кон ституції України укази і роз порядження Президента Украї ни є правовими актами. А згідн о частини 3 статті106 Конституц ії України укази Президента України є обов' язковими до виконання на території Украї ни.

Виходячи із зазначених но рм Указу № 436/95 та на підставі да них довідки від 22.03.2007 р. за № 6/23-337/14312 329 позивачем 20 квітня 2007 р. прийн ято рішення № 0000442303/0 про застосу вання до ДП НВК "Фотоприлад" шт рафних (фінансових) санкцій в розмірі 6 681 грн. 58 коп.

З приводу аргументації поз ивача щодо застосування адмі ністративно-господарських с анкцій протягом шести місяці в з дня виявлення порушення, а ле не пізніше як через одного року з дня порушення суд зазн ачає, що згідно Господарсько го кодексу України від 16.01.2003 № 43 6-IV держава здійснює контроль і нагляд за господарською ді яльністю суб'єктів господарю вання у таких сферах: збереже ння та витрачання коштів і ма теріальних цінностей суб'єкт ами господарських відносин - за станом і достовірністю бу хгалтерського обліку та звіт ності; фінансових, кредитних відносин, валютного регулюв ання та податкових відносин - за додержанням суб'єктами го сподарювання кредитних зобо в'язань перед державою і розр ахункової дисципліни, додерж анням вимог валютного законо давства, податкової дисциплі ни (пункт 3 стаття 19). Органи дер жавної влади і посадові особ и, уповноважені здійснювати державний контроль і державн ий нагляд за господарською д іяльністю, їх статус та загал ьні умови і порядок здійснен ня контролю і нагляду визнач аються законами (пункт 4 статт я 19). Рішення органів державно ї влади та органів місцевого самоврядування з фінансових питань, що виникають у процес і формування та контролю вик онання бюджетів усіх рівнів, а також з адміністративних т а інших відносин управління, крім організаційно-господар ських, в яких орган державної влади або орган місцевого са моврядування є суб'єктом, над іленим господарською компет енцією, приймаються від імен і цього органу і в межах його в ладних повноважень (стаття 2). За порушення встановлених за конодавчими актами правил зд ійснення господарської діял ьності до суб'єктів господар ювання можуть бути застосова ні уповноваженими органами д ержавної влади або органами місцевого самоврядування ад міністративно-господарські санкції, тобто заходи органі заційно-правового або майнов ого характеру, спрямовані на припинення правопорушення с уб'єкта господарювання та лі квідацію його наслідків. Адм іністративно-господарський штраф може застосовуватися у визначених законом випадка х одночасно з іншими адмініс тративно-господарськими сан кціями, передбаченими статте ю 239 цього Кодексу (проте фінан сових санкцій вказана стаття не містить). Суб'єктами права застосування штрафних санкц ій є учасники відносин у сфер і господарювання, зазначені у статті 2 цього Кодексу як уча сниками відносин у сфері гос подарювання - суб'єкти госпо дарювання, споживачі, органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, наді лені господарською компетен цією, а також громадяни, грома дські та інші організації, як і виступають засновниками су б'єктів господарювання чи зд ійснюють щодо них організаці йно-господарські повноважен ня на основі відносин власно сті.

Згідно з пунктом 11 статті 11 З акону України "Про державну п одаткову службу в Україні" ор гани державної податкової сл ужби у випадках, в межах компе тенції та у порядку, встановл ених законами України, мають право застосовувати до плат ників податків фінансові (шт рафні) санкції, стягувати до б юджетів та державних цільови х фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розміра х, встановлених законами Укр аїни. Проте, прямо цим законом не визначено повноважень дл я застосування адміністрати вно-господарських санкцій на відміну, наприклад, від припи сів Закону України від 21.03.1991р. № 875-XII "Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні " (стаття 20 Закону): сплату адмін істративно-господарських са нкцій і пені підприємства, ус танови, організації, у тому чи слі підприємства, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичні особи, які ви користовують найману працю, проводять відповідно до зако ну за рахунок прибутку, який з алишається в їх розпорядженн і після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платеж ів). При цьому до правовідноси н із стягнення адміністратив но-господарських санкцій, пе редбачених цим Законом, не за стосовуються строки, визначе ні статтею 250 Господарського к одексу України.

Разом з тим, аналіз норм пу нкту 17 статті 11 цього Закону і с татті 247 ГК України, зокрема да ють підстави для висновку, що податкові органи мають прав о застосовувати таку адмініс тративно-господарських санк цію як скасування державної реєстрації з метою припиненн я правопорушення (неподання звітності), звертаючись до су ду про припинення особи. При ц ьому згідно статті 250 ГК Украї ни адміністративного-господ арські санкції можуть бути з астосовані до суб'єкта госпо дарювання протягом шести міс яців з дня виявлення порушен ня, але не пізніше як через оди н рік з дня порушення цим суб'є ктом встановлених законодав чими актами правил здійсненн я господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом. Гарантією прав суб'є ктів господарювання у разі з астосування до них адміністр ативно-господарських санкці й є встановлення законодавце м максимального строку давно сті. Граничним строком засто сування даного виду санкцій до суб'єкта господарювання є шість місяців з дня виявленн я порушення правил ведення г осподарської діяльності, але не більше ніж один рік з дня с коєння правопорушення у сфер і господарювання.

Фінансові санкції, передб ачені статтею 1 Указу № 436/95, не є заходами що спрямовані на пр ипинення правопорушення суб 'єкта господарювання та лікв ідацію його наслідків, що зас тосовуються органами держав ної податкової служби за пор ушення норм з регулювання об ігу готівки у національній в алюті, що встановлюються Нац іональним банком України при перевищенні встановлени х строків використання видан ої під звіт готівки, а також за видачу готівкових коштів пі д звіт без повного звітуванн я щодо раніше виданих коштів , тобто за своєю природою не є адміністративно-господарсь кими.

У цьому контексті суд не при ймає зазначені заперечення в ідповідача, вважаючи їх таки ми, що не ґрунтуються на діючо му законодавстві.

За таких обставин, суд вв ажає обґрунтованим право поз ивача вимагати на підставі п ункту 11 статті 11 Закону Україн и «Про державну податкову сл ужбу в Україні»стягнення зас тосованих до відповідача і н е сплачених ним в добровільн ому порядку фінансових санкц ій та знаходить вимоги позив ача такими, що підлягають зад оволенню.

Відповідно до частини четв ертої статті 94 КАС України суд ові витрати, здійснені позив ачем - суб' єктом владних по вноважень, з відповідача не с тягуються.

Керуючись ст.ст. 86 , 94, 159, 160, 162 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Стягнути з державного пі дприємства науково-виробнич ого комплексу «Фотоприлад»(1 8000, м. Черкаси, вул. Байди Вишнев ецького, 85, ідентифікаційний к од 14312329) в дохід бюджету через де ржавну податкову інспекцію у м. Черкаси (18000, м. Черкаси, вул. Хр ещатик, 235, ідентифікаційний к од 34503595) штрафні (фінансові) санк ції в сумі 6 681 грн. (шість тисяч ш істсот вісімдесят одна) грн. 58 коп.

Постанова набирає з аконної сили після закінченн я строку подання апеляційної скарги, що може бути подана до Київського апеляційного адм іністративного суду через Че ркаський окружний адміністр ативний суд протягом десяти днів з дня складання постано ви в повному обсязі. Якщо пост анову було проголошено у від сутності особи, яка бере учас ть у справі, то строк подання а пеляційної скарги обчислюєт ься з дня отримання нею копії постанови.

Постанова складена в повному обсязі 22 листопада 2010 р.

Суддя Л.В.Трофімова

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2010
Оприлюднено09.12.2010
Номер документу12692953
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4826/10/2370

Ухвала від 09.07.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Ухвала від 16.05.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Ланченко Л.В.

Постанова від 10.07.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Ухвала від 11.06.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Ухвала від 19.05.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Ланченко Л.В.

Постанова від 17.11.2010

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Л.В.Трофімова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні