Рішення
від 28.04.2025 по справі 400/11007/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 квітня 2025 р. № 400/11007/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «ЛБО ХІМПОСТАЧ-МИКОЛАЇВ», вул. Вадима Благовісного, 8/4,м. Миколаїв,54006,

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005,

провизнання протиправним та скасування рішення від 20.05.2024 року № 16275; зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛБО Хімпостач - Миколаїв» (далі - позивач або ТОВ «ЛБО Хімпостач - Миколаїв») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі - відповідач) в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області про відповіднісгь/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №16275 від 20.05.2024 року. Зобов`язати Головне управління ДПС у Миколаївській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛБО Хімпостач Миколаїв» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано жодних доказів, які досліджувалися в ході засідання комісії та які слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення, як і не надано доказів, які б вказували на наявність ознак відповідності позивача критеріям ризиковості платника податку та його включення до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, зокрема п. 8 Критеріїв, що визначені у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (надалі - Порядок № 1165), що передбачає наявність податкова інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/ розрахунку коригування. Зокрема вказано такі коди податкової інформації: п. 03 « відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності», п.07 «недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній /розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції)» та п. 11 «накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності».

Відповідач надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, з підстав зазначених у відзиві.

Суд заслухав правові позиції представників сторін, дослідив фактичні обставини справи,, оцінив докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, та встановив таке.

Основний вид діяльності ТОВ «ЛБО ХІМПОСТАЧ -МИКОЛАЇВ» - оптова торгівля хімічними продуктами, платником протягом 2023-2024 здійснюється імпорт будівельних товарів

Платником податків здійснюється фінансово-господарська діяльність в значних обсягах, проте як вказує відповідач податки сплачуються у мінімальному розмірі.

Обсяг реалізації з податку на додану вартість за 2023 рік складає 14 928, 3 тис. грн, податкове навантаження - 0%.

Рішенням про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №16275 від 20.05.2024 ТОВ «ЛБО ХІМПОСТАЧ-МИКОЛАЇВ» було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 підставою для визнання вказано п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивач з вказаним рішенням не погоджується звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України, (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 було затверджено порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, п.1 якого передбачено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Цим порядком, також, затверджено Критерії ризиковості здійснення операцій, а саме п. 8 критеріїв ризиковості платника податку, в якому зазначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

В п.5 Порядку №1165 зазначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/ розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається Комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 Порядку №1165 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/ розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, Комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів Комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Таким чином, перевірка контролюючим органом на відповідність критеріям ризиковості платника податків здійснюється при реєстрації кожної податкової накладної/розрахунку коригування, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю.

Зазначене узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 3 грудня 2020 року у справі №140/8457/20 та від 31 січня 2023 року у справі №140/6021/22.

Крім того, з Постанови Верховного суду України від 28.09.2023 у справі №120/9931/22 вбачається, що віднесення певних платників податків до ризикових є по суті формою здійснення контролюючим органом податкового контролю, який, в тому числі, спрямований і на забезпечення прав та інтересів інших суб`єктів господарювання в частині правильності відображення ними результатів господарської діяльності з метою оподаткування.

Суд вказує, що згідно, рішення ГУ ДПС у Миколаївській області від 20.05.2024 №16275 про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, а саме: код « 03» визначає ризик - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; код « 07» визначає ризик - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/ розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); код « 11» визначає ризик - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Переглядом податкових накладних, встановлено що у травні 2024 року підприємством реалізовано будівельні матеріали наступним підприємствам на загальну суму 3 669 414,78 грн, в т.ч. ПДВ на суму 611 569,15: ПП «НАВІК» (код ЄДРПОУ 32146197) на суму 842 651,91 грн, в т.ч. ПДВ 1401,99 грн; ТОВ «КГС Україна» (код ЄДРПОУ 39729810) на суму 1 423 670,86 грн, в т.ч. ПДВ 237 278,48 грн; ТОВ «ГРИНВІЧ БІЛД» (код ЄДРПОУ 44222399) на суму 844 571,13 грн, в т.ч ПДВ 140 761,86 грн, ТОВ «ВЕСТ ГРУПП НК» (код ЄДРПОУ 44469755) на суму 310 000,00 грн, в т.ч ПДВ 51 666,67 грн; ТОВ «КЛІН ТОН» (код ЄДРПОУ 44870134) на суму 248 520,88 грн, в т.ч ПДВ 41 420,15 грн.

Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.201.7 ст.201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Тобто, відповідно до діючого податкового законодавства, на момент реєстрації податкової накладної повинна відбутися одна з подій: або постачання товарів/послуг, або надходження коштів на розрахунковий рахунок підприємства. Податкова накладна це фіксування здійснених господарських операцій платника ПДВ для обліку податкового зобов`язання та податкового кредиту, які виникають з цього податку.

Позивачем виписано податкові накладні на адресу ТОВ «КГС Україна» (код ЄДРПОУ 39729810) на суму 1 423 670,86 грн, в т.ч. ПДВ 237 278,48 грн: №9 від 20.05.2024 - 369 659,27 грн, в т.ч. ПДВ 61 609,88 грн; №10 від 20.05.2024 -352 536,85 грн, в т.ч. ПДВ58756,14 грн; №11 від 20.05.2024 -347 457,13 грн, в т.ч. ПДВ 57909,52 грн; №12 від 20.05.2024 -354 017,60 грн, в т.ч. ПДВ 59002,93 грн.

Реєстрацію виписаних податкових накладних зупинено 20.05.2024, так як підприємство відповідає критеріям ризиковості.

Відповідно до п.201.10 ст.201 ПКУ відсутність факту реєстрації платником податку-продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

ТОВ « ЛБО ХІМПОСТАЧ - МИКОЛАЇВ » в декларації з податку на додану вартість за травень 2024 року №9201976549 від 19.07.2024) задекларовано податкові зобов`язання з операцій на митній території, що оподатковуються за основною ставкою на суму 374 291 грн, що не відповідає сумі податку на додану вартість, що визначена за виписаними накладними в АС «Архів електронної звітності - 611569,00 грн.

Сума заниження податкових зобов`язань складає 237 278,00 грн.

В наслідок заниження податкового зобов`язання за травень 2024 року та неправомірного завищення від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (Р.17 - Р.9) у Р.19 декларації з податку на додану вартість за травень 2024 року, сталося перекручування показників декларацій поданих за червень (№ 9201980486 від 19.07.2024) та за липень 2024 (№9240286596 від 19.07.2024).

Відповідно до висновку аналітичного дослідження від 05.09.2024 №35/14-29-08 23/45087338, у діях посадових осіб позивача вбачаються ознаки складу злочину передбаченого ч.1 ст.366 КК України, а саме внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення офіційних документів на загальну суму 237 278, 13 грн.

Суд вважає, оскільки вся наявна інформація у контролюючих органах, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка була зазначена у поданих для реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування є належною, допустимою, достовірною та достатньою, для прийняття рішення від 20.05.2024 за №16275, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно норм статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України та з огляду на відмову позивачу у задоволенні позовних вимог, відшкодування судових витрат останньому не здійснюється

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2025
Оприлюднено01.05.2025
Номер документу126955180
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/11007/24

Рішення від 28.04.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 01.01.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні