Герб України

Рішення від 30.04.2025 по справі 916/500/25

Господарський суд одеської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"30" квітня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/500/25

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Д.О.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін справу за позовом: Акціонерного товариства "ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" (вул. Миколи Боровського, 28-Б, м. Одеса, 65031)

до відповідача: Комунального підприємства "КП-СЕРВІС" Знам`янської сільської ради (вул. Генерала Плієва, 32, село Знам`янка, Іванівський район, Одеська область, 67211)

про стягнення 51920,20 грн,

УСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою, поданою через систему "Електронний кабінет", до Комунального підприємства "КП-СЕРВІС" Знам`янської сільської ради, в якій просить суд стягнути з відповідача на користь позивача грошові кошти у розмірі 51920,20 грн, з яких: 44169,98 грн заборгованість за необліковану електричну енергію; 1920,49 грн 3% річних; 5829,73 грн інфляційні втрати.

Позиції учасників справи

В обґрунтування підстав позову позивач посилається на обставину порушення відповідачем строків здійснення оплати вартості необлікованої електричної енергії відповідно до рішення комісії, оформленого протоколом від 28.06.2023 № 71.

Відповідач відзив на позов і жодних доказів суду не надав, про розгляд справи був повідомлений належним чином, а отже справа згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України вирішується судом за наявними матеріалами. При цьому суд зауважує, що відповідач не повідомляв суду про наявність обставин, що перешкоджають йому брати участь у розгляді справи в умовах воєнного стану, запровадженого на території України або з інших підстав.

Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 17.02.2025 позовну заяву Акціонерного товариства "ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" було залишено без руху із встановленням позивачу п`ятиденного строку для усунення виявлених судом недоліків.

Ухвалою суду від 25.02.2025 позовну заяву Акціонерного товариства "ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ" було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/500/25; постановлено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Обставини справи

Згідно з статутом позивача в редакції, затвердженій рішенням загальних зборів акціонерів АТ «ДТЕК Одеські електромережі» від 21.04.2023 № 1/2023 (а.с. 53-55, т.1), АТ «ДТЕК Одеські електромережі» є новим найменуванням АТ «Одесаобленерго», в свою чергу, АТ «Одесаобленерго» було юридичною особою з новим найменуванням у результаті проведення державної реєстрації змін до статуту, які пов`язані з набранням чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів» від 16.11.2017 № 2210-VIII та зміною найменування з ПАТ «Енергопостачальна компанія Одесаобленерго» на АТ «Одесаобленерго».

Рішенням Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області від 26.02.2020 № 29/827-VII (а.с. 15, т.1) передано у господарське відання Комунальному підприємству "КП-СЕРВІС" Знам`янської сільської ради свердловини, свердловинні насоси, водонапірні башти та центральні водопроводи згідно з додатком № 1 до цього рішення. Відповідно до додатку № 1 до рішення до переліку артезіанських свердловин та водонапірних башт, які передані у господарське відання відповідачу, включено, зокрема, об`єкт за адресою: вул. П. Осіпенко (пташник). Об`єкти на підставі рішення були прийняті відповідачем за актом від 10.03.2020 (а.с. 16, т.1). Також, на підставі рішення та акту, з метою розрахунків за електроенергію комісією у складі: голови комісії Знам`янського сільського голови, членів комісії депутатів сільради, начальника відділу бухгалтерського обліку та звітності сільради та директора КП «КП-Сервіс» Знам`янської сільської ради, який одночасно є головою ліквідаційної комісії з припинення КП «Крапелька», був складений акт приймання-передачі № 2 артезіанських свердловин з показниками лічильників електричної енергії, станом на 10.03.2020 (а.с. 18, т.1), зокрема: артезіанська свердловина № 4267 по вул. П. Осіпенко, ЕІС код 62Z2568431852856, № засобу обліку 7285621125А, тип засобу обліку ЦЭ683В, показники 30413; артезіанська свердловина № 4273 по вул. П. Осіпенко, ЕІС код 62Z5877288455234, № засобу обліку 8121197, тип засобу обліку NIK2301, показники 12590.

31.03.2020 КП «Крапелька» звернулось до АТ «Осаобленерго» із заявою за № 20 (а.с. 17, т.1), в якій просило розірвати договір від 05.09.2014 № 358, у зв`язку з припиненням юридичної особи КП «Крапелька» шляхом ліквідації.

15.06.2020 відповідач, шляхом підписання заяви-приєднання, яка є додатком № 1 до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (а.с. 19, т.1), приєднався до умов договору, розміщеного на сайті АТ «Одесаобленерго» щодо здійснення розподілу електричної енергії, за адресою: Іванівський район, село Знам`янка, зокрема, об`єктів з присвоєними Еіс-кодами точок розподілу: 62Z2568431852856 та 62Z5877288455234. Погодившись з цією заявою-приєднанням (акцептувавши її), відповідач засвідчив волевиявлення щодо приєднання до умов публічного договору та з моменту її акцептування відповідач та оператор системи розподілу набувають всіх прав та обов`язків за публічним договором і несуть відповідальність за невиконання (неналежне виконання) згідно з умовами договору та чинним законодавством України.

До матеріалів справи позивачем долучено копію договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, в редакції від 07.04.2020 (а.с. 20-24, т.1), який є публічним договором приєднання, що встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачам як послуги оператора системи розподілу. Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно з заявою-приєднанням, що є додатком № 1 до цього договору.

Відповідно до п. 3.1. договору облік (у тому числі приладовий) електричної енергії, що передається оператором системи розподілу та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії по споживачу за розрахунковий місяць визначається розрахунковим шляхом за значенням середньодобового обсягу споживання.

Згідно з п. 8.6., 8.7. договору у разі порушення розрахункового обліку з вини споживача останній сплачує оператору системи вартість необлікованої електроенергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ. Споживач не несе відповідальності перед оператором системи розподілу відповідно до вимог підпунктів 8.5 та 8.6 цієї глави договору, якщо доведе, що порушення виникли з вини оператора системи розподілу або внаслідок дії обставин непереборної сили.

Пунктом 11.1. договору передбачено, що він набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє протягом 1 року, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання.

Додатком № 3 до договору (а.с. 24-зворотна сторінка, т.1) затверджені відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії, встановлені на об`єктах відповідача, зокрема: артсведловина з присвоєним Еіс-кодом точки розподілу 62Z2568431852856, за адресою: с. Знам`янка, вул. Осипенко, ТП-206, режим роботи 24 годин, 30 днів на місяць, № засобу обліку 608776143, тип засобу обліку ЦЭ683В; артсведловина з присвоєним Еіс-кодом точки розподілу 62Z5877288455234, за адресою: с. Знам`янка, вул. Осипенко, ТП-209, режим роботи 24 годин, 30 днів на місяць, № засобу обліку 88121197, тип засобу обліку НІК 2301АП1.

Додатком № 2/8 до договору є паспорт точки розподілу електричної енергії щодо об`єкту з ідентифікаційним кодом точки розподілу 62Z5877288455234 (а.с. 25, т.1), згідно з яким щодо об`єкту визначена дозволена потужність 5 кВт.

Додатком № 6/8 до договору (а.с. 26, т.1) є акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін.

20.09.2021 уповноваженими представниками позивача був складений акт технічної перевірки збереження пломб вузлів обліку № 1225976 (а.с. 27, т.1), згідно даних якого на об`єкті відповідача скважина, за адресою: вул. Осипенко, не було виявлено пошкоджень лічильника № 8121197, тип засобу обліку НІК 2301АП1.

12.01.2023 представником позивача було проведено контрольне зняття показів лічильника, зокрема, на об`єкті відповідача, на якому встановлений засіб обліку № 8121197, про що складений відповідний акт (а.с. 28-31, т.1).

Водночас, як вбачається з матеріалів справи (а.с. 33, т.1), 29.05.2023 уповноваженими особами позивача за участі директора Комунального підприємства "КП-СЕРВІС" на об`єкті відповідача артсвердловина, за адресою: с. Знам`янка, вул. П. Осипенко, було проведено перевірку, за результатом якої складений акт про порушення № 8013897. Згідно з даними акту перевіркою було встановлено порушення споживачем п. 2.3.2., 2.3.4., 5.5.5. ПРРЕЕ, п. 5.16.11., 5.16.18., 5.16.19., 6.4.2. ККО, що відповідає порушенню п. 8.4.2. ПРРЕЕ порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (трос). Відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр заводу виробника, пломб з відбитками тавр ОСР, які установлені на верхньому лівому гвинті кріплення кожуха лічильника № 8121197 та на клемній кришці електролічильника. Порушення продемонстровано споживачу. Відповідно до змісту п. 2 акту, раніше встановлена на клемній кришці пломба № 30127670 відсутня, також відсутня пломба № 1130475. У акті відображено схему електроживлення споживача із відповідними позначеннями, а у розділі 11 акту вказано, що комісія оператора системи з розгляду складеного акту про порушення буде проводити засідання 29.06.2023 о 09:00, за адресою: вул. Краснова, 2-А, м. Одеса. Акт містить підпис директора відповідача, який зауважень до акту не висловив, при цьому обставина підписання акту відповідачем не заперечена. До акту про порушення додано фотофіксацію засобів вимірювальної техніки (а.с. 34-40, т.1) та акт збереження пломб вузла обліку від 29.05.2023 № 1213399 (а.с. 32, т.1).

28.06.2023 відповідач звернувся до позивача із заявою про перенесення розгляду акту про порушення № 8013897 на 28.06.2023 (а.с. 42, т.1).

28.06.2023 відбулось засідання комісії по розгляду акту про порушення від 29.05.2023 № 8013897 (а.с. 44, т.1), яке оформлено протоколом від 28.06.2023 № 71. За заявою відповідача засідання було проведено із застосування дистанційних засобів комунікації шляхом проведення відеоконференції. Так, на засіданні комісією встановлено, що на об`єкті: артезіанська свердловина КП «КП-Сервіс», за адресою: с. Знам`янка, вул. П. Осипенко, ЕІС-код 62Z2568431852856 виявлено порушення відповідачем ПРРЕЕ, у зв`язку з чим вирішено здійснити нарахування згідно з підп. 2 п. 8.4.2., підп. 1 п. 8.4.8., п. 8.4.9. та за формулою № 4 п. 8.4.10. ПРРЕЕ, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312. При здійсненні розрахунку враховувалась тривалість роботи струймоприймачів протягом доби 24 години, потужність за договором 5 кВт, період нарахування з 12.01.2023 (день контрольного огляду) до 29.05.2023 (день виявлення порушення). Відповідно до розрахунку нарахування недоврахованої електроенергії (а.с. 47, т.1) всього підлягає до сплати відповідачем за необліковану електричну активну енергію 44169,98 грн з ПДВ за 7162 кВт*год.

Для здійснення оплати вартості необлікованої електричної енергії відповідачу виставлений рахунок № 8013897 (а.с. 44-зворотна сторінка, т.1), який був направлений відповідачу з повідомленням від 28.06.2023 № 101/29/03-6618 (а.с. 43, т.1) та отриманий відповідачем 04.07.2023 (а.с. 43-зворотна сторінка, т.1). У повідомлені відповідачу було роз`яснено, що рахунок відповідно до п. 8.2.7. ПРРЕЕ має бути оплачений протягом 30 днів з дня отримання повідомлення.

Між цим, позивачем був складений протокол від 06.02.2025 № 10/4 про внесення змін до протоколу від 29.06.2023 № 71 засідання комісії по розгляду акту про порушення від 29.05.2023 № 8013897 (а.с. 46, т.1), згідно з яким виправлено описку у вказаному ЕІС-коді точки доступу на вірний - 62Z5877288455234. Так, згідно з протоколом, така описка була допущена через те, що за адресою місцезнаходження об`єкту відповідача, на якому було виявлено порушення, за відповідачем закріплено дві точки і обидва коди їм відповідають, в цей же час, порушення було виявлено саме за об`єктом, якому присвоєний ЕІС-код точки 62Z5877288455234. Як зазначено у протоколі, допущена описка не вплинула на основні критерії, по яким здійснювалось нарахування.

Яв встановлено судом, доказів здійснення відповідачем оплати вищевказаного рахунку матеріали справи не містять. Також матеріали справи не містять доказів оскарження відповідачем рішення комісії.

У зв`язку з тим, що відповідач не сплатив кошти за вищевказаним рахунком, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав. Водночас, окрім основного боргу в сумі 44169,98 грн, позивач нарахував та заявив до стягнення з відповідача (а.с. 48-52, т.1) 3% річних в сумі 1920,49 грн та інфляційні втрати в сумі 5829,73 грн. Розрахунок 3% річних позивачем здійснено за період з 04.08.2023 по 14.01.2025, а інфляційних втрат за період серпень 2023 року грудень 2024 року.

Відповідачем заперечень щодо вірності здійсненого позивачем розрахунку вартості необлікованої електричної енергії, а також контррозрахунку спірних у цій справі сум суду не подано.

Законодавство, застосоване судом до спірних відносин

Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

За змістом ч. 1 ст. 216 ГК України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

У відповідності до ч. 1 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Згідно з ч. 1 ст. 235 ГК України за порушення господарських зобов`язань до суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі Постанова) затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - Правила 312).

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 311 затверджено Кодекс комерційного обліку електричної енергії (далі Кодекс).

Відповідно до п.2. постанови укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Згідно з п.4 постанови операторам систем розподілу (далі - ОСР) має укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії, які укладаються зі споживачем, з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані на території діяльності ОСР. Договір розробляється ОСР на основі істотних умов, визначених Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року N 310, та типової форми, встановленої Правилами, і розміщується на сайті ОСР, у засобах масової інформації і в пунктах обслуговування споживачів ОСР. ОСР шляхом безпосереднього вручення персоналом ОСР або з рахунком, або поштовим відправленням надає споживачу заяву-приєднання до зазначеного договору, яка формується за базами даних вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання та містить ЕІС-коди точок комерційного обліку об`єкта споживача. Надання такої заяви-приєднання є пропозицією споживачу про приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах діючого договору про користування або постачання електричної енергії (індивідуальні характеристики об`єкта, потужність, клас надійності, ідентифікаційні коди, особливості обліку тощо). Договір вважається укладеним з дати підписання споживачем заяви-приєднання до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, яка повертається споживачем на адресу ОСР, та/або сплати за рахунком (квитанцією), який надсилається (надається) одночасно з договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, та/або з дати, указаної у заяві-приєднанні, якщо споживач протягом указаного в заяві-приєднанні терміну не звернувся до ОСР із запереченнями щодо укладення договору в цілому або щодо окремих умов договору та спожив будь-який обсяг електричної енергії.

Відповідно до п. 2.3.1. Правил № 312 на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається, крім випадків, передбачених цими Правилами та Кодексом комерційного обліку.

Згідно з п. 2.3.2. Правил № 312 для вимірювання з метою комерційних розрахунків за електричну енергію мають використовуватися розрахункові засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам Кодексу комерційного обліку, Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.

За змістом п. 2.3.3. Правил № 312 електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії. Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами. Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проєктних рішень. Перелік точок комерційного обліку на об`єкті споживача (площадці комерційного обліку), крім випадків простої схеми обліку із застосуванням одного лічильника прямого включення, зазначається з наведенням ЕІС-кодів, у додатку до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії «Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії (місце та дата встановлення, тип, покази, дані щодо повірки, відповідальний за збереження тощо)».

Згідно з п. 2.3.4. Правил № 312 відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

За умовами п. 5.5.5. Правил № 312 споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема: здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання; своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень; не допускати безоблікового використання електричної енергії або використання електричної енергії для професійної та/або господарської діяльності на об`єктах, які розраховуються за електричну енергії за тарифом побутових споживачів, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового використання електричної енергії; утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів.

Відповідно до п. 5.16.11. Кодексу розпломбування та наступне опломбування вузла обліку та/або його облікових кіл здійснюється стороною, що встановила відповідні пломби та/або індикатори, за рахунок ініціатора розпломбування. У разі пошкодження пломб (пломбувального матеріалу) з причин, які не залежали від сторони, що відповідає за їх збереження (вплив природніх факторів, закінчення терміну експлуатації, результат дії надзвичайної ситуації тощо), повторне опломбування здійснюється за рахунок сторони, що встановила відповідні пломби.

Згідно з п. 5.16.18., 5.16.19. Кодексу будь-які роботи, що можуть призвести до пошкодження пломб та/або пломбувального матеріалу, встановлених на ЗВТ та пристроях вузла обліку, повинні бути погоджені з власниками ЗВТ та вузла обліку. Такі роботи мають проводитися у присутності уповноважених представників заінтересованих сторін, чиї пломби можуть бути пошкоджені. У випадку пошкодження встановлених на ЗВТ та пристроях вузла обліку пломб або пломбувального матеріалу в результаті ліквідації аварійної ситуації суб`єкт, який виконував аварійні роботи, повинен повідомити про цей факт заінтересованих осіб не пізніше наступного робочого дня.

Відповідно до п. 6.4.2. Кодексу у разі виявлення факту втручання в роботу ЗКО та/або обладнання вузла обліку та/або інших ознак розкрадання електричної енергії (зовнішнього пошкодження, несправності або відсутності ЗКО, зриву, відсутності або пошкодження пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, спрацювання індикаторів, порушення форми магнітної суспензії індикаторів, виявлення позаоблікових підключень або підключень, які можуть призвести до викривлення результатів вимірювання та/або комерційного обліку електричної енергії тощо) особа, яка це виявила, має негайно повідомити про це оператора системи та ВТКО, а також, у разі потреби, Національну поліцію України (у разі виявлення фактів розкрадання електричної енергії, крадіжки або пошкодження ЗКО або іншого обладнання вузлів обліку тощо) у порядку, встановленому законодавством. Водночас ВТКО повинна повідомити відповідних ППКО, оператора системи та електропостачальника про виявлені факти.

Згідно з підп. 2 п. 8.4.2. Правил № 312 визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення, зокрема, пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки (вузлах обліку) (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії), та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені такі пломби та які закривають доступ до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб).

За змістом п. 8.4.4. Правил № 312 у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2 - 4 пункту 8.4.2 цієї глави (у частині відсутності засобів вимірювальної техніки, пломб, індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи.

Відповідно до п. 8.4.5. Правил № 312 у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпункті 2 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови наявності доступу до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку, про що зазначається в акті про порушення, та у частині щодо пошкодження/відсутності пломби, якщо з моменту встановлення пломби до моменту виявлення факту її пошкодження/відсутності минуло не більше шести років.

Згідно з підп. 1 п. 8.4.8. Правил № 312 кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного або технічного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження/відсутності засобів вимірювальної техніки та/або пломб, та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені пломби) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

За змістом п. 8.4.9. Правил № 312 у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 4 пункту 8.4.2 цієї глави, розрахований обсяг споживання необлікованої електричної енергії споживачем протягом розрахункового періоду (місяця) має бути зменшений на обсяг електричної енергії, спожитий споживачем у цьому періоді за точкою (точками) комерційного обліку, на якій (яких) було виявлено порушення, відповідно до даних комерційного обліку електричної енергії. В інших випадках розрахований обсяг необлікованої електричної енергії не зменшується.

Відповідно до п. 8.4.10. Правил № 312 у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (W доб, кВт·год) розраховується за формулою (4) W доб = P · t доб · K в, де P - потужність (кВт), визначена як: 1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи); 2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи); 3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність); t доб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача t доб приймається рівним 8 год; K в - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6). У разі шунтування або самовільної заміни непобутовим споживачем опломбованих оператором системи комутаційних пристроїв, що обмежують потужність споживання електричної енергії до величини дозволеної потужності, потужність визначається за формулами 9 або 10 цієї глави (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність).

Згідно з п. 8.2.5. Правил № 312 у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням, ЕІС код площадки комерційного обліку, за якою виявлено порушення (за наявності), та у разі виявлення порушень, зазначених у пункті 8.4.2 глави 8.4 цього розділу: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, має пред`явити представникам оператора системи документ, що посвідчує її особу. Відповідні дані, що посвідчують особу, зазначаються в акті про порушення (крім випадку складення акта у присутності споживача). У разі відмови особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, пред`являти представникам оператора системи документ, що посвідчує її особу, відповідна відмова особи має фіксуватися відеозйомкою, про що зазначається в акті про порушення. Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення та пред`являти документ, що посвідчує його особу, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. Якщо графи та рядки акта про порушення не стосуються виявленого порушення, у них проставляються прочерки. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Відповідно до п. 8.2.6. Правил № 312 акт про порушення розглядається комісією з розгляду актів про порушення, що створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. У разі повідомлення оператору системи про істотні обставини, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття. Споживач може подати оператору системи звернення про перегляд рішення комісії протягом 180 календарних днів з дня прийняття комісією відповідного рішення. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У протоколі комісії зазначається ЕІС код точки/точок комерційного обліку, за якою(ими) виявлено порушення (за наявності). У разі розгляду питання щодо використання на об`єкті побутового споживача електричної енергії на непобутові потреби копія рішення комісії видається/надсилається електропостачальнику. У разі причетності споживача до порушень, зазначених у пункті 8.4.2 глави 8.4 цього розділу, у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. У такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків. У разі встановлення, що порушення роботи вузла обліку виникло не з вини споживача, обсяг спожитої електричної енергії споживачем від дня порушення вимірювань до дня відновлення вимірювань, визначається відповідно до Кодексу комерційного обліку.

Згідно з преамбулою Правил строки, визначені абзацами шостим та сьомим пункту 8.2.6 глави 8.2 розділу VIII Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених цією Постановою, зупиняються на час дії Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 393 від 20.04.2022 - діє протягом періоду дії в Україні воєнного стану та впродовж 90 днів після припинення чи скасування воєнного стану.

Відповідно до п. 8.2.7. кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії. Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом. Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.

Згідно з п. 8.2.1. Правил № 312 у разі порушення учасником роздрібного ринку вимог цих Правил та/або умов договорів, наявність яких передбачена цими Правилами, учасник роздрібного ринку, щодо якого було вчинено порушення, складає у довільній формі претензію та подає її учаснику роздрібного ринку, яким було вчинено порушення. У разі заподіяння учаснику роздрібного ринку електричної енергії збитків у претензії зазначаються підстави та розмір нарахованих збитків. До претензії можуть додаватися документи, які підтверджують вину оператора системи (електропостачальника електричної енергії або споживача) та розмір нарахованих збитків. Учасник роздрібного ринку протягом 30 календарних днів з дати отримання претензії має усунути порушення та/або відшкодувати збитки, завдані учаснику роздрібного ринку, яким було подано претензію, про що повідомити іншу сторону, чи надати йому обґрунтовану відмову щодо задоволення його претензій повністю або частково. До відмови щодо задоволення претензії учасник роздрібного ринку може додати документи, які підтверджують вину іншої сторони або відсутність своєї вини. Протягом розгляду претензії учасники роздрібного ринку зобов`язані на запит іншої сторони надавати уточнюючу інформацію та документи, необхідні для розгляду претензії. У випадку ненадання учасником роздрібного ринку відповіді на претензію іншого учасника роздрібного ринку у встановлений строк або незгоди зі змістом відповіді учасник роздрібного ринку має право звернутись до енергетичного омбудсмена (в межах його повноважень), Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, Антимонопольного комітету України відповідно до компетенції та/або до суду. Спірні питання щодо відшкодування збитків та/або визначення їх розміру вирішуються під час розгляду претензії шляхом переговорів між учасниками роздрібного ринку або в судовому порядку.

Частиною 1 статті 530 ЦК України визначено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Статтею 625 ЦК України визначено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Згідно з ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 74 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 4 ст. 165 ГПК України якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього.

Позиція суду

Як встановлено судом, представниками позивача на об`єкті відповідача було виявлено обставину порушення ПРРЕЕ, а саме: п. 2.3.2., 2.3.4., 5.5.5. ПРРЕЕ, п. 5.16.11., 5.16.18., 5.16.19., 6.4.2. ККО, що відповідає порушенню п. 8.4.2. ПРРЕЕ порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (трос). Судом встановлено, що за результатом виявленого порушення уповноваженими представниками у присутності представника відповідача був складений акт про порушення від 29.05.2023 № 8013897, який у подальшому був розглянутий комісією з розгляду актів про порушення. Так, комісією відповідно до вимог ПРРЕЕ було визначено обсяг необлікованої електричної енергії та її вартість, яка за розрахунком комісії становить 44169,98 грн.

В цей же час, судом встановлено, що відповідач у встановлений строк рахунок позивача № 8013897 не оплатив, а в матеріалах справи відсутні докази оскарження відповідачем рішень або дій позивача щодо проведення перевірки та/або розрахунку вартості необлікованої електроенергії у спірних правовідносинах, при цьому вірність розрахунку матеріалами справи не спростовується.

За вищевикладених обставин, суд вважає, що позов позивача в частині стягнення з відповідача боргу в сумі 44169,98 грн є обґрунтованим та належить задовольнити.

Водночас, у зв`язку із тим, що бездіяльність відповідача у вигляді несплати коштів за необліковану електроенергію суперечить вищевказаним положенням ПРРЕЕ, позивачем правомірно заявлено до стягнення з відповідача 3% річних та інфляційні втрати. Здійснений позивачем розрахунок спірних сум (а.с. 48-52, т.1) судом перевірено, встановлено його вірність та обґрунтованість. При цьому відповідачем розрахунок позивача не спростований.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що позов Акціонерного товариства ДТЕК Одеські електромережі до Комунального підприємства "КП-СЕРВІС" Знам`янської сільської ради слід задовольнити повністю та стягнути з відповідача на користь позивача борг в сумі 44169,98 грн, 3% річних в сумі 1920,49 грн та інфляційні втрати в сумі 5829,73 грн.

Розподіл судових витрат

У відповідності до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Отже, приймаючи до уваги задоволення в повному обсязі позовних вимог позивача, судовий збір в сумі 2422,40 грн слід покласти на відповідача в повному обсязі.

Керуючись ст. 129, 130, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Комунального підприємства "КП-СЕРВІС" Знам`янської сільської ради (вул. Генерала Плієва, 32, село Знам`янка, Іванівський район, Одеська область, 67211, код ЄДРПОУ 43488080) на користь Акціонерного товариства «ДТЕК Одеські електромережі» (вул. Миколи Боровського, 28-Б, м. Одеса, 65031, код ЄДРПОУ 00131713) борг в сумі 44169 грн 98 коп, 3% річних в сумі 1920 грн 49 коп, інфляційні втрати в сумі 5829 грн 73 коп та судовий збір в сумі 2422 грн 40 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 30 квітня 2025 р.

Суддя Д.О. Бездоля

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення30.04.2025
Оприлюднено02.05.2025
Номер документу126974001
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —916/500/25

Рішення від 12.05.2025

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 02.05.2025

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Рішення від 30.04.2025

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 25.02.2025

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 17.02.2025

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні