ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
01 травня 2025 рокуЛьвівСправа № 140/13239/24 пров. № А/857/2981/25
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді-доповідача -Судової-Хомюк Н. М.суддів -Онишкевича Т. В. Сеника Р. П.
розглянувши в порядку письмового провадження клопотання Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації про заміну сторони в порядку процесуального правонаступництва у справі за апеляційною скаргою Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2024 року у справі № 140/13239/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Містобудконцепт» до Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування припису,
В С Т А Н О В И В :
У провадженні Восьмого апеляційного адміністративного суду перебуває справа заапеляційною скаргою Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2024 року у справі № 140/13239/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Містобудконцепт» до Департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування припису.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2025 року вказану справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
07 лютого 2025 року на адресу суду апеляційної інстанції надійшло клопотання про заміну відповідача, а саме - Департамент культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації правонаступником - Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації (КОД ЄДРПОУ 45841565, адреса: Київський майдан, 9, Луцьк, Волинська область, 43000).
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Розглянувши подане клопотання та матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Волинською обласною державною адміністрацією 18 вересня 2024 року було прийнято Розпорядження № 374 «Про припинення департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації та утворення управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації і управління молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації». Відповідно до зазначеного Розпорядження, припинено юридичну особу публічного права Департамент культури, молоді та спорту волинської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226984), реорганізувавши шляхом поділу, в результаті якого утворено структурні підрозділи Волинської обласної державної адміністрації як юридичні особи публічного права: - Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації; - Управління молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації.
Зокрема, визначено, що: Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації є правонаступником зобов`язань, прав та обов`язків департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації у сфері культури та мистецтв, бібліотечної та клубної справи, охорони культурної спадщини, мистецької освіти, державної мовної політики, книговидання, національної музейної політики, релігії, міжнаціональних відносин, захисту прав національних меншин та прав громадян на свободу світогляду та віросповідання.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 06.02.2025 року, датою державної реєстрації Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації є 10.01.2025 року.
Разом з тим, згідност. 52 КАС Україниу разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Колегія суддів зазначає, що процесуальне правонаступництво необхідно розуміти як заміну або вибуття в адміністративній справі сторони чи третьої особи в разі переходу правового статусу від однієї особи до іншої (правонаступника), зокрема компетенції між суб`єктами владних повноважень, у спірних матеріальних правовідносинах. Залучення правонаступника до участі в розгляді та вирішенні адміністративної справи має відбуватися шляхом постановлення ухвали як за ініціативою суду, так і зацікавлених осіб.
Заміна правонаступником допускається на будь-якій стадії судового процесу, у тому числі і на стадії виконання судових рішень.
Відповідно до ч. 7ст. 48 КАС Українизаміна відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції.
У ході апеляційного розгляду було встановлено, що розпорядженням Волинської ОВА від 18.09.2024 №374 «Про припинення департаменту культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації та утворення управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації і управління молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації» було вирішено припинити юридичну особу публічного права Департамент, реорганізувавши такий шляхом поділу. У результаті проведеної реорганізації було утворено Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації та Управління молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації.
За приписами пункту 4 вказаного розпорядження Управління є правонаступником зобов`язань, прав та обов`язків Департаменту у сфері, зокрема, охорони культурної спадщини.
Попри те, Департамент продовжує здійснювати повноваження та функції у визначених сферах до завершення здійснення заходів з утворення структурних підрозділів Волинської ОДА, яким передаються повноваження та функції (пункту 5 розпорядження Волинської ОВА від 18.09.2024 №374).
10.01.2025 у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано Управління (код ЄДРПОУ 45841565).
Водночас, як на час вирішення спору судом першої інстанції, так і на час апеляційного перегляду Департамент ліквідовано не було і він перебуває в стані припинення.
Таким чином, процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні. Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 КАС України допускається на будь-якій стадії судового процесу.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 10 вересня 2020 року у справі № 420/5772/18, від 10 жовтня 2020 року у справі № 804/958/17, від 03 грудня 2020 року у справі № 805/2173/16-а, від 30 грудня 2020 року у справі № 805/4361/17-а.
За приписами частини 1статті 52 Кодексу адміністративного судочинства Україниу разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формуваньДепартамент культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації перебуває в стані припинення, а відтакстаном на дату розгляду апеляційної скаргидіяльність вказаного відповідача не припинена.
За наведених положень законодавства та фактичних обставин справи на день розгляду клопотання Департамент культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації не є ліквідованим,відтак колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення вказаного клопотання Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації
Керуючись ст. 52, 241, 248, 325, 328 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ :
У задоволенні клопотання Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації про заміну відповідача Департамент культури, молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації правонаступником - Управління культури, з питань релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації (КОД ЄДРПОУ 45841565, адреса: Київський майдан, 9, Луцьк, Волинська область, 43000) відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та не може бути оскаржена.
Суддя-доповідач Н. М. Судова-Хомюк судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2025 |
Оприлюднено | 05.05.2025 |
Номер документу | 127030521 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні