Центральний апеляційний господарський суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 травня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/35625/24
Головуючий в 1 інстанції: Бжассо Н.В. Дата і місце ухвалення: 17.02.2025р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого Ступакової І.Г.
суддів Бітова А.І.
Лук`янчук О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Одеської митниці на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2025 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару, -
В С Т А Н О В И Л А :
В листопаді 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що на підставі договору від 15.05.2023р. №17 ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» замовило у Lovsun Solar Energy Co.,Ltd (Китай) 3 сонячні станції: 2 мережеві сонячні станції потужністю 48 кВт, 1 сонячна станція гібридна потужністю 48 кВт. Під час митного оформлення вказаного товару декларантом було надано всі товаросупровідні документи на вантаж, де вказано, що постачаються три окремі сонячні станції потужністю до 75 кВ·А, код товару яких згідно УКТЗЕД 8501 80 00 20, надано схеми монтажу двох різних типів станцій (мережева та гібридна), технічну документацію на складові частини сонячних станцій, тощо. Проте, Одеська митниця об`єднала всі складові трьох сонячних електростанцій (2 мережеві та 1 гібридну, які мають різні принципи роботи) в одну сонячну електростанцію більшої потужності, внаслідок чого прийняла спірне рішення від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024 про визначення коду товару згідно УКТЗЕД 8501 80 00 30. Таке рішення митного органу ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» вважає незаконним та зазначає, що відповідачем не враховано відомості в наданих декларантом товаросупровідних документів, технічні характеристики інверторів та інших складових частин сонячних станцій, фізичні можливості проведення такого об`єднання в одну систему, тощо. Одеською митницею не проводилося жодних досліджень, експертиз, в той час як для прийняття рішення щодо можливості об`єднання трьох сонячних електростанцій в одну або для можливості встановлення однієї сонячної електростанції з задекларованих складових частин необхідні спеціальні знання в галузі технічних наук.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2025 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Одеської митниці про визначення коду товару від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024.
Визнано протиправною та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500500/2024/000711, складену Одеською митницею.
Стягнуто з Одеської митниці за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» понесені судові витрати у розмірі 11056,00 грн.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Одеська митниця подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, не повне з`ясування обставин справи, а також на невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення від 17.02.2025р. з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В».
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням відповідача на те, що за митною декларацією №24UA500500020717U8 від 12.06.2024р. автоматизованою системою управління ризиками встановлені форми контролю, які були обов`язковими для виконання для посадових осіб Митниці. Під час проведення 18.06.2024р. повного митного огляду у Митниці виникли сумніви щодо правильності визначення коду товару згідно УКТЗЕД 8501 80 00 20. Зокрема, встановлено, що «сонячна фотоелектична електрогенеруюча система Lovsun (фотоелектричний генератор) потужністю понад 75 кВ·А, але не більш як 750 кВ·А, яка подана у розібраному стані» класифікується у товарній підкатегорії 8501 80 00 30 у відповідності до вимог УКТ ЗЕД.
Щодо форми спірного рішення про визначення коду товару від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024, то апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що класифікаційні рішення (рішення щодо класифікації товару / рішення про визначення коду товару) формуються в АСМО «Інспектор» та накопичуються в ЄАІС Держмитслужби. На даний час форма класифікаційного рішення, оформленого за допомогою АСМО «Інспектор», не відповідає формі рішення, затвердженій Порядком №650, та формується для накопичення і ведення реєстру класифікаційних рішень у ЄАІС Держмитслужби. Відділом контролю та класифікації товарів управління контролю та адміністрування митних платежів Одеської митниці рішення щодо класифікації товарів від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024 прийнято за формою та у відповідності до Порядку №650. До того ж, згідно практики Верховного Суду, порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування лише у випадку, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення.
ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» подало письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить скаргу Одеської митниці залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Позивач стверджує, що апелянтом не спростовано висновку суду першої інстанції про те, що спірне рішення про визначення коду товару не містить обґрунтування щодо зміни опису товару та коду УКТЗЕД товару, тобто не відповідає приписам статті 2 КАС України. Також, ні суду першої, а ні суду апеляційної інстанцій Одеською митницею не надано пояснень того, чому митний орган класифікував три сонячні гібридні електростанції (2 мережеві та 1 гібридну) в одну сонячну електростанцію за кодом товару згідно УКТЗЕД 8501 80 00 30.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, відповідно до договору №17 від 15.05.2023р. ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА - В» замовило у Lovsun Solar Energy Co.,Ltd (Китай) 3 сонячні станції: 2 мережеві сонячні станції потужністю 48 кВт, 1 сонячна станція гібридна потужністю 48 кВт.
На виконання умов вказаного Договору Lovsun Solar Energy Co.,Ltd (Китай) відвантажило товар масою брутто 10398,4 кг. (маса нетто 9488,4 кг.) для змішаного контейнерного перевезення. При цьому, складові частини сонячних станцій постачалися запакованими в окремі картонні коробки.
07.06.2024р. під час перетину кордону з Україною в пункті пропуску Орлівка (Одеська область) було проведено огляд товарів, які переміщалися на користь ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА - В».
За результатом проведеного огляду складено акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та вантажу №UA200420/2024/001413 від 08.06.2024р., яким встановлено відповідність характеристик товарів даним, зазначеним у митній декларації, щодо опису, маркування та ваги брутто товарів (п.8.3.3. Акту).
12.06.2024р. декларантом ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА - В» для митного контролю та оформлення подано митну декларацію №24UA500500020717U8 від 12.06.2024р. з метою митного оформлення товару:
№1 - 1. Составні частини сонячної станції LOVSUN: Фотоелектричні елементи вмонтовані в панель виключно цивільного призначення: артикул LR5 -72HTHF 585 - Сонячна панель Longi 585w - 280 штук. Торговельна марка: LONGi. Виробник: LONGi Green Energy Technology Co., Ltd. Країна виробництва: Китай, CN. (графа 31 ВМД), код товару (графа 33 ВМД) - 8541430000;
№2 - 1. Составні частини сонячної станції LOVSUN: Перетворювачі електричні статичні потужністю понад 7,5 кВА виключно цивільного призначення:- артикул SUN-18K-EU-BM4 - Deye three phase on grid inverter 18kw - Трифазний мережевий інвертор тм Deye 18кВт - 2 шт,- артикул SUN-50K-SG01HP3-EU-BM4 - Deye three phase hybrid inverter 50kw - Трифазний гібридний інвертор тм Deye 50кВт - 1 шт, Виробник: NINGBO DEYE INVERTER TECHNOLOGY CO., LTD. - артикул MID 30KTL3-X - Growatt three phase on grid inverter 30kw - Трифазний мережевий інвертор тм Growatt 30 кВт - 2 шт. Виробник: SHENZHEN GROWATT NEW ENERGY CO., LTD. Всього: 5 штук. Торговельна марка: Deye, Growatt. Країна виробництва: Китай, CN., код товару (графа 33 ВМД) - 8504408800;
№3 - 1. Составні частини сонячної станції LOVSUN: Акумулятори електричні літійіонні виключно цивільного призначення: артикул HV5120-S1-4S - Battery module - Акумуляторний модуль 102.4V 50ah, 5.12kwh (4 окремих батареї в наборі) + блоком HV + кабелем - 2 комплекти (8 батарей). Торговельна марка: FEB. Виробник: FAR EAST BATTERY JIANGSU CO., LTD. Країна виробництва: Китай, CN., код товару (графа 33 ВМД) - 8507600000;
№4 - 1. Составні частини сонячної станції LOVSUN: Проводи ізольовані для напруги понад 80 В, але менш як 1000 В: - PV Cable PV 10 mm2, 100m/roll, 500 meter red + 500 meter black - Фотоелектричний кабель PV 10 мм2, 100 м/рулон, 500 метрів червоний +500 метрів чорний - 10 наб, - PV Cable PV 6 mm2, 100m/roll, 500 meter red + 500 meter black - Фотоелектричний кабель PV 6 мм2, 100 м/рулон, 500 метрів червоний +500 метрів чорний - 10 наб. Всього: 10 наборів довжиною 2000 метрів. Торговельна марка: немає даних. Виробник: немає даних. Країна виробництва: Китай, CN., код товару (графа 33 ВМД) - 8544499500;
№5 - 1. Составні частини сонячної станції LOVSUN: Електричні з`єднувальні пристрої для напруги не більш як 1000 В виключно цивільного призначення:- Solar PV Connector - Сонячний фотоелектричний роз`єм для кабелю 10 мм2 (гніздо + штекер) - 15 шт,- Solar PV Connector - Сонячний фотоелектричний роз`єм для кабелю 6 мм2 (гніздо + штекер) - 15 шт.,- MC Connector - MC10 Роз`єм для кабелю 10 мм2 - 30 шт.,- MC Connector - MC4 Роз`єм для кабелю 4/6 мм2 - 30 шт. Всього: 90 штук. Торговельна марка: немає даних. Виробник: немає даних. Країна виробництва: Китай, CN., код товару (графа 33 ВМД) - 8536699090;
№6 - 1. Составні частини сонячної станції LOVSUN: Електричне обладнання для контролю або розподілу електричного струму для напруги понад 72,5 кВ виключно цивільного призначення: - PV Combiner Box - Коробка фотоелектричного комбінатора - 6 шт., - honeybee1600 - Sole PV Power Optimizer - Єдиний фотоелектричний оптимізатор потужності - 96 шт.,- honeybee850 - Sole PV Power Optimizer - Єдиний фотоелектричний оптимізатор потужності - 48 шт.,- PV Monitoring Device - Пристрій моніторингу PV - 3 шт. Всього: 153 штуки. Торговельна марка: GNE TEK. Виробник JIANGSU GNE NEW ENERGY TECHNOLOGY CO., LTD. Країна виробництва: Китай, CN., код товару (графа 33 ВМД) - 8537209900;
№7 - 1. Составні частини сонячної станції LOVSUN: Арматура кріплення з недорогоцінних металів: Bracket Accessories - Комплект кріплень для 5 сонячних станцій:- Screw, L feet with the purlin (M10*200) - Гвинт з L-подібною лапкикріпленням (М10*200) - 720 шт,- CR-Rai 6 м Length - CR-Rai направляюча довжиною 6 м - 126 шт,- End Clamp Kits for Modules (30 mm) - Торцевий зовнішний затискач для направляючих (30 мм) - 576 шт.,- Inter Clamp Kits for Modules (30mm)- Торцевий внутрішній затискач для направляючих (30 мм) - 576 шт,- Rail Splice - Зрощення (скріплення) направляючих - 30 шт,- Cable tie and Grounding - Кабельні стяжки з заземлення - 60 шт. Всього: 2088 штук. Торговельна марка: немає даних. Виробник: немає даних. Країна виробництва: Китай, CN., код товару (графа 33 ВМД) 8302490090.
Для підтвердження заявленої митної вартості товару разом з митною декларацією (МД) №24UA500500020717U8 від 12.06.2024р. позивачем подані документи, які зазначені у графі 44 МД, а саме: пакувальний лист від 10.12.2023; рахунок-фактура (iнвойс) №LV23VV1203V від 10.12.2023; рахунок-фактура (iнвойс) №LV23VV1203V (детально) від 05.06.2024; домашній коносамент UTRUST24031156B від 28.03.2024; автотранспортна накладна №84324 від 05.06.2024; декларацiя про походження товару №LV23VV1203V від 10.12.2023; акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу (у випадках митного огляду, що здійснюється при виконанні митних формальностей під час митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації) №UA200420/2024/001413 від 08.06.2024; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 06.08.2022; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 09.08.2022; банківський платіжний документ, що стосується товару - платіжна інструкція №71JBKL від 18.12.2023; банківський платіжний документ, що стосується товару - платіжна інструкція №72JBKL від 04.01.2024; банківський платіжний документ, що стосується товару - платіжна інструкція №73JBKL від 26.01.2024; рахунок-фактура про надання транспортно-експедиційних послуг від виконавця договору (контракту) про транспортно-експедиційні послуги №LS4565512 від 06.06.2024; документ, що підтверджує вартість перевезення товару - довідка №431044/2 від 06.06.2024; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104), подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів №17 від 15.05.2023; договір про надання послуг митного брокера №515 від 15.05.2024; заява декларанта або уповноваженої ним особи, в вигляді внесення коду до митної декларації, про те, що товари, які декларуються не належать до товарів, що підлягають державному експортному контролю №Б/Н від 12.06.2024; інші некласифіковані документи - вагова від 10.06.2024.
18.06.2024р., під час проведення повного митного огляду, у посадових осіб Одеської митниці виникли сумніви щодо правильності визначення коду товару.
Того ж дня Одеською митницею складено акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі, багажу до декларації №24UA500500020717U8, в якому вказано про необхідність вирішення питання щодо можливої класифікації товарів №№1,2,3,4,5,6,7 за МД №24UA500500020717U8 як комплектування товару «сонячна гібридна станція» за кодом товару згідно УКТЗЕД 8501800020.
Листом від 21.06.2024р. Одеська митниця повідомила декларанта про необхідність надання усіх наявних документів та/або техніко-технологічної документації щодо заявлених товарів, зокрема, інформацію виробника товарів, що описує матеріал виготовлення, призначення та також принцип роботи відповідних товарів.
У відповідь на запит митниці, ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА - В» надало уточнення вих.№210624 від 21.06.2024р., до якого додало технологічні схеми монтажу сонячних станцій. Товариство зазначило, що кожна складова сонячних станцій виготовляється окремим виробником, який спеціалізується конкретно на виготовленні даної продукції: Longi виробляє лише сонячні панелі, GNE лише оптимізатори Honeybee (використовуються для нівелювання впливу негативного ефекту затінення сонячних панелей) та систем моніторингу Swarm+Beehive роботи сонячних панелей, Deye та Growatt вигототовляє лише інвертори; FEB та Lovsun лише аккумулятори для сонячних панелей, інші виробники системи краплень, сонячний кабель, конвектори, які використовуються для з`єднання сонячних панелей через сонячний кабель з інвертором через захисний PV Box постійного струму, захисний PV Box з`єднання інвертора з накопичувальною батареєю, генератори, систему резервного навантаження (для випадків відключення мережі електроенергії для утилізації надлишків споживання виробляємої електроенергії), системи холодного старту сухих аккумуляторів та інше.
28.06.2024р. відділом класифікації товарів Одеської митниці прийнято рішення про визначення коду товару №КТ-UA500000-0041-2024, відповідно до якого графа 31 ВМД «Опис товару» викладена у наступній редакції:
Сонячна фотоелектрична електрогенеруюча система (фотоелектричний генератор) потужністю понад 75 кВ·А, але не більш як 750 кВ·А , яка складається з: - Фотоелектричних елементів вмонтованих в панель виключно цивільного призначення: артикул LR5 -72HTHF 585 - Сонячна панель Longi 585w - 280 штук;- Перетворювачів електричних статичних потужністю понад 7,5 кВА виключно цивільного призначення:- артикул SUN-18K-EU-BM4 - Deye three phase on grid inverter 18kw - Трифазний мережевий інвертор тм Deye 18кВт - 2 шт,- артикул SUN-50K-SG01HP3-EU-BM4 - Deye three phase hybrid inverter 50kw - Трифазний гібридний інвертор тм Deye 50кВт - 1 шт,;- Акумуляторів електричних літій-іонних виключно цивільного призначення: артикул HV5120-S1-4S - Battery module - Акумуляторний модуль 102.4V 50ah, 5.12kwh (4 окремих батареї в наборі) + блоком HV + кабелем - 2 комплекти (8 батарей); - Проводів ізольованих для напруги понад 80 В, але менш як 1000 В: - PV Cable PV 10 mm2, 100m/roll, 500 meter red + 500 meter black - Фотоелектричний кабель PV 10 мм2, 100 м/рулон, 500 метрів червоний +500 метрів чорний - 10 наб,- PV Cable PV 6 mm2, 100m/roll, 500 meter red + 500 meter black - Фотоелектричний кабель PV 6 мм2, 100 м/рулон, 500 метрів червоний +500 метрів чорний - 10 наб. Всього: 10 наборів довжиною 2000 метрів;- Електричних з`єднувальних пристроїв для напруги не більш як 1000 В виключно цивільного призначення:- Solar PV Connector - Сонячний фотоелектричний роз`єм для кабелю 10 мм2 (гніздо + штекер) - 15 шт.,- Solar PV Connector - Сонячний фотоелектричний роз`єм для кабелю 6 мм2 (гніздо + штекер) - 15 шт.,- MC Connector - MC10 Роз`єм для кабелю 10 мм2 - 30 шт.,- MC Connector - MC4 Роз`єм для кабелю 4/6 мм2 - 30 шт. Всього: 90 штук; - Електричні обладнання для контролю або розподілу електричного струму для напруги понад 72,5 кВ виключно цивільного призначення:- PV Combiner Box - Коробка фотоелектричного комбінатора - 6 шт.,- honeybee1600 - Sole PV Power Optimizer - Єдиний фотоелектричний оптимізатор потужності - 96 шт.,- honeybee850 - Sole PV Power Optimizer - Єдиний фотоелектричний оптимізатор потужності - 48 шт,- PV Monitoring Device - Пристрій моніторингу PV - 3 шт. Всього: 153 штуки; - Арматура кріплення з недорогоцінних металів: Bracket Accessories: - Screw, L feet with the purlin (M10*200) - Гвинт з L-подібною лапки-кріпленням (М10*200),- CR-Rai 6 м Length - CR-Rai направляюча довжиною 6 м,- End Clamp Kits for Modules (30 mm) - Торцевий зовнішний затискач для направляючих (30 мм),- Inter Clamp Kits for Modules (30mm)- Торцевий внутрішній затискач для направляючих (30 мм),- Rail Splice - Зрощення (скріплення) направляючих,- Cable tie and Grounding - Кабельні стяжки з заземлення.
Графа 33 ВМД «Код товару»: 8501800030 (ставка ввізного мита 5%).
У зв`язку зі зміною коду товару митним органом видано товариству картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500500/2024/000711, якою відмовлено у випуску товарів по митній декларації 24UA500500020717U8.
Не погоджуючись з правомірністю рішення Одеської митниці про визначення коду товару від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024 ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» оскаржило його в судовому порядку.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов товариства, виходив з того, що спірне рішення Одеської митниці не відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, передбаченим статтею 2 КАС України, оскільки не містить належного обґрунтування підстав його прийняття. Одеською митницею не надано пояснення щодо причин не врахування наданих ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» первинних документів щодо господарських операцій з купівлі трьох сонячних батарей у Lovsun Solar Energy Co., Ltd та зроблено висновок, що позивачем придбано одну сонячну фотоелектричну електрогенеруючу систему (фотоелектричний генератор).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову товариства виходячи з наступного.
Статтею 67 Митного кодексу України передбачено, що Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.
Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Стаття 68 Митного кодексу України визначає, що ведення УКТ ЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Ведення УКТ ЗЕД передбачає: 1) відстеження та облік змін і доповнень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів, пояснень та інших рішень щодо її тлумачення, що приймаються Всесвітньою митною організацією; 2) підготовку пропозицій щодо внесення змін до УКТ ЗЕД; 3) деталізацію УКТ ЗЕД на національному рівні та введення додаткових одиниць виміру; 4) забезпечення однакового застосування всіма митними органами правил класифікації товарів; 5) прийняття рішень щодо класифікації та кодування товарів в УКТ ЗЕД у складних випадках; 6) розроблення пояснень і рекомендацій до УКТ ЗЕД та забезпечення їх опублікування; 7) своєчасне ознайомлення суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності з рішеннями та інформацією (крім тих, що є конфіденційними) щодо питань класифікації товарів та про застосування УКТ ЗЕД; 8) здійснення інших функцій, необхідних для ведення УКТ ЗЕД.
Відповідно до ст. 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Згідно ч.7 ст.69 Митного кодексу України, рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.
Згідно ч.8 ст.69 Митного кодексу України, висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.
Законом України «Про митний тариф України» затверджено Основні правила інтерпретації УКТЗЕД.
Пунктами 1-3 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД передбачено, що класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється за такими правилами:
1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
3. У разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови що цей критерій можна застосувати;
(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.
Пунктом 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД визначено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatіs mutandіs), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Предметом спору у даній справі є визначення коду задекларованого позивачем товару. Зокрема, під час митного оформлення товару за митною декларацією №24UA500500020717U8 від 12.06.2024р. декларантом вказано, що постачаються три окремі сонячні станції потужністю до 75 кВ·А, код товару яких згідно УКТЗЕД 8501 80 00 20.
Так, згідно інвойсу №LV23VV1203V від 10.12.2023р. ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» придбало у Lovsun Solar Energy Co.,Ltd (Китай) 3 сонячні станції: 2 мережеві сонячні станції потужністю 48 кВт, 1 сонячна станція гібридна потужністю 48 кВт (код УКТЗЕД 8501 80 00 20).
У митній декларації позивачем, за вказівкою Митниці, вказано вантаж з відображенням з розбивкою по товарних позиціях відповідними кодами УКТЗЕД (товар №1 - 8541430000; товар №2 - 8504408800; товар №3 - 8507600000; товар №4 - 8544499500; товар №5 - 8536699090; товар №6 - 8537209900; товар №7 8302490090).
Натомість, за висновками Одеської митниці, ТОВ «Колективне мале науково-виробниче підприємство «ТРІАДА-В» поставило на митну територію України одну сонячну фотоелектричну електрогенеруючу систему (фотоелектричний генератор) потужністю понад 75 кВ·А, але не більш як 750 кВ·А. Код товару згідно УКТЗЕД 8501800030.
Згідно з Митним тарифом України, який є Додатком до Закону України «Про митний тариф України», до коду УКТЗЕД 8501800030 відносяться фотоелектричні генератори змінного струму: потужністю понад 75 кВ·А, але не більш як 750 кВ·А.
До коду УКТЗЕД 8541430000 відносяться напівпровідникові прилади (наприклад діоди, транзистори, напівпровідникові перетворювачі); фоточутливі напівпровідникові прилади, включаючи фотогальванічні (сонячні) елементи, зібрані або не зібрані у модулі, вмонтовані або не вмонтовані у панель; світловипромінювальні діоди (LED), незалежно від того, зібрані чи ні з іншими світловипромінювальними діодами (LED); п`єзоелектричні кристали, зібрані: - фотоелектричні елементи, зібрані в модулі або вмонтовані в панель.
До коду УКТЗЕД 8507600000 відносяться акумулятори електричні, включаючи сепаратори для них, прямокутної (в тому числі квадратної) або будь-якої іншої форми: літій-іонні.
До коду УКТЗЕД 8504408800 відносяться перетворювачі статичні: потужністю понад 7,5 кВ·А.
До коду УКТЗЕД 8544499500 відносяться проводи ізольовані (включаючи емальовані чи анодовані), кабелі (включаючи коаксіальні) та інші ізольовані електричні провідники із з`єднувальними пристроями або без них; кабелі волоконно-оптичні, складені з волокон з індивідуальними оболонками, незалежно від того, зібрані вони чи ні з електричними провідниками або з`єднувальними пристроями для напруги понад 80 В, але менш як 1000 В.
До коду УКТЗЕД 8536699090 відносяться електрична апаратура для комутації або захисту електричних кіл чи для приєднання до електричних кіл або в електричних колах (наприклад вимикачі, роз`єднувачі, перемикачі, реле, запобіжники плавкі, пристрої для гасіння стрибків напруги, штепсельні вилки і розетки, патрони для ламп та інші з`єднувальні пристрої, коробки з`єднання), для напруги не більш як 1 000 В; з`єднувальні пристрої для оптичних волокон, волоконно-оптичних джгутів або кабелів.
До коду УКТЗЕД 8537209900 відносяться пульти, панелі, консолі, столи, розподільні щити та інші основи, обладнані двома або більше пристроями товарної позиції 8535 або 8536, для контролю або розподілу електричного струму, включаючи пристрої чи апаратуру групи 90, та цифрові апарати керування, крім комутаційних пристроїв товарної позиції 8517 для напруги понад 72,5 кВ.
До коду УКТЗЕД 8302490090 відносяться арматура кріплення, фурнітура та аналогічні вироби.
Верховний Суд у постанові від 20.03.2018р. у справі №814/978/17 зазначив, що класифікацію товарів за УКТЗЕД здійснює особа, яка подає декларацію. Орган доходів і зборів здійснює контроль за такою класифікацією, може самостійно визначити код задекларованого товару лише у тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.
У постанові від 24.10.2023р. у справі №380/10416/21 Верховний Суд зазначив, що УКТ ЗЕД, як складова Закону України «Про Митний тариф України», побудована за принципом докладної товарної класифікації, яка передбачає класифікацію товару за тим кодом, який відповідає найбільш повному опису товару (його характеристик). Тобто, спочатку товар класифікується за товарною позицією, далі поетапно - за більш детальним описом у товарній підпозиції, товарній категорії, товарній підкатегорії. У побудові УКТ ЗЕД товарна позиція, товарна підпозиція, товарна категорія, товарна підкатегорія співвідносяться між собою як загальне (рід) і спеціальне (вид, різновид).
Саме на етапі визначення для товару коду УКТ ЗЕД враховується максимально повно опис, характеристики та властивості товару, які є істотними для певного коду УКТ ЗЕД та ідентифікують його на подальших етапах митних процедур.
Як вбачається з матеріалів справи позивачем надано Одеській митниці вичерпну інформацію про призначення різних складових елементів сонячних електростанцій, технічні описи, технологічні схеми монтажу сонячних станцій.
Проте, митний орган об`єднав всі складові трьох сонячних електростанцій, які мають різні принципи роботи, в одну сонячну електростанцію більшої потужності, без проведення необхідних досліджень чи експертиз в порядку, визначеному статтею 515 МК України.
Наказом Міністерства фінансів України 30 травня 2012 року №650 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 грудня 2022 року №455) затверджено Порядок роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, пунктом 15 Розділу ІІ якого передбачено, що якщо для вирішення питання класифікації товару виникає потреба у спеціальних знаннях з різних галузей науки, техніки, мистецтвознавства тощо або у використанні спеціального обладнання і техніки, митний орган може звернутися до спеціалізованого органу з питань експертизи та досліджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, чи до його відокремленого підрозділу або іншої експертної установи (організації).
Залучення спеціалізованого органу з питань експертизи та досліджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, або іншої експертної установи (організації) здійснюється у разі виникнення: необхідності ідентифікації або лабораторної перевірки характеристик товарів, визначальних для їх класифікації; складних випадків класифікації товарів, вирішення яких потребує проведення досліджень.
У такому разі Підрозділ або підрозділ митних компетенцій готує та надсилає запит про проведення дослідження (аналізу, експертизи) проб (зразків) товарів до спеціалізованого органу з питань експертизи та досліджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, або іншої експертної установи (організації) із зазначенням переліку завдань та питань, що мають бути з`ясовані для встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД.
Однак, відповідачем прийнято оскаржуване рішення без залучення експертної установи чи звернення до спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення.
Колегія суддів не приймає до уваги посилання відповідача на лист Держмитслужби від 02.08.2024р. №15/15-04-02/7/4099, оскільки спірне рішення про визначення коду товару прийнято у часі раніше вказаного листа, яким нібито керувався відповідач. Більше того, у наведеному листі Держмитслужби містяться пояснення щодо товарних позицій за кодами УКТЗЕД 8412, 8502, 8503, а не за кодом 8501.
Колегія суддів зауважує, що у оскаржуваному рішенні відсутні будь-які обґрунтування щодо допущення позивачем порушень правил класифікації. Зміст спірного рішення не дає можливості встановити з огляду на які характеристики досліджуваного товару та з посиланням на які норми відповідач дійшов висновку про неможливість класифікації товару за кодом УКТЗЕД 8501 80 00 20 та необхідності застосування коду УКТЗЕД 8501 80 00 30.
Апелянт стверджує, що за митною декларацією №24UA500500020717U8 від 12.06.2024р. автоматизованою системою управління ризиками встановлені форми контролю, які були обов`язковими для виконання для посадових осіб Митниці.
Такі доводи апелянта колегія суддів також не приймає до уваги, оскільки правомірність проведення повного митного огляду товару не є спірним при розгляді даної справи. Предметом спору є законність рішення про визначення коду товару від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024, яке, як правильно встановлено колегією суддів, Митниця належним чином не обґрунтувала.
Ні суду першої, а ні суду апеляційної інстанції Одеською митницею, як суб`єктом владних повноважень, на якого частиною другою статті 77 КАС України покладено обов`язок доказування в адміністративному суді правомірності прийнятих нею рішень, не доведено того, що ввезений позивачем товар відповідає характеристикам товарної підкатегорій згідно УКТЗЕД 8501 80 00 30, як і не спростовано твердження позивача про те, що такий товар відповідає характеристикам товарної підкатегорії згідно УКТЗЕД 8501 80 00 20.
За наведених обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про незаконність рішення Одеської митниці про визначення коду товару від 28.06.2024р. №КТ-UA500000-0041-2024 та його скасування.
Колегія суддів не надає правову оцінку посиланням апелянта на відповідність спірного рішення про визначення коду товару затвердженій Наказом №650 формі, оскільки зазначена обставина не була підставою для задоволення позову товариства. Суд першої інстанції, з яким погодилася колегія суддів суду апеляційної інстанції, дійшов висновку про неправомірність спірного рішення Одеської митниці по суті його прийняття та не висловив зауважень щодо його форми.
Таким чином, доводи апеляційної скарги відповідача не спростовують правильність висновків суду першої інстанції, а тому підстав для задоволення скарги Одеської митниці та скасування рішення від 17.02.2025р. колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Одеської митниці залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2025 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 05 травня 2025 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.05.2025 |
Оприлюднено | 07.05.2025 |
Номер документу | 127096226 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні