Рішення
від 06.05.2025 по справі 460/15647/24
РІВНЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

06 травня 2025 року м. Рівне №460/15647/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді О.Р. Греська, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські лісопильні"

доГоловного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення,В С Т А Н О В И В:

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські лісопильні" (далі по тексту позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі по тексту відповідач) про визнання протиправним та скасування Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №118 від 28.11.2024; зобов`язання вчинення певних дій.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуване рішення відповідача про повернення страхових коштів Пенсійного фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №118 від 28.11.2024 протиправним, оскільки про факт проходження медико-соціальної експертної комісії його працівниками ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та встановлення таким інвалідності позивачу не було відомо.

Ухвалою суду від 30.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 04.02.2025 в задоволенні клопотання Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про продовження строку на подання відзиву на позовну заяву відмовлено.

Ухвалою суду від 06.02.2025 заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про поновлення процесуального строку задоволено. Поновлено Головному управлінню Пенсійного фонду України в Рівненській області процесуальний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому просив у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки його рішення про повернення страхових коштів Пенсійного фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №118 від 28.11.2024 є правомірним та узгоджується з нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

У зв`язку з розглядом даної справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд, розглянувши матеріали і з`ясувавши обставини адміністративної справи, дослідивши всі наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наступне.

У період з 06.11.2024 по 18.11.2024 відповідачем було проведено документальну перевірку дотримання порядку використання позивачем як страхувальником страхових коштів Пенсійного Фонду України за період з 01.10.2019 по 30.09.2024.

За результатами перевірки складений Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Пенсійного фонду України від 18.11.2024 № 152.

Із Опису виявлених порушень вимог законодавства, що міститься в Акті перевірки, вбачається, що позивач як страхувальник призначив та виплатив допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду 7 застрахованим особам, зокрема:

- ОСОБА_1 по листку непрацездатності №4373525-2009566557-1 за період з 01.09.2022 по 07.09.2022, призначено, нараховано та оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за 3 дні на суму 626,22грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (група інвалідності встановлена з 05.09.2022), що призвело неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 626,22грн;

- ОСОБА_2 по листку непрацездатності №4584934-2008822093-1 за період з 28.06.2022 по 04.07.2022, призначено, нараховано та оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за 2 дні на суму 532,94грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (група інвалідності встановлена з 01.07.2022), що призвело неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 532,94грн; по листку непрацездатності №8234761-2015539357-1 за період з 26.06.2023 по 03.07.2023, призначено, нараховано та оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за 3 дні на суму 806,49грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (група інвалідності встановлена з 01.07.2023), що призвело неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 806,49грн;

- ОСОБА_3 по листку непрацездатності №6409406-2014630300-1 за період з 04.05.2023 по 08.05.2023, призначено, нараховано та оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за 4 дні на суму 1741,52грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (група інвалідності встановлена з 05.05.2023), що призвело неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 1741,52грн;

- ОСОБА_4 по листку непрацездатності №7982153-2015166786-1 за період з 01.06.2023 по 02.06.2023, призначено, нараховано та оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за 2 дні на суму 988,48грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (група інвалідності встановлена з 01.06.2023), що призвело неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 988,48грн;

- ОСОБА_6 по листку непрацездатності №8994775-2019513537-1 за період з 09.01.2024 по 15.01.2024, призначено, нараховано та оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за 1 день на суму 524,59грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (група інвалідності встановлена з 15.01.2024), що призвело неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 524,59грн

- ОСОБА_5 по листку непрацездатності №12019091-2022544863-1 за період з 24.04.2024 по 03.05.2024 за 3 дні після встановлення МСЕК групи інвалідності на суму 1413,90грн, №12019091-2022718799-1 за період з 04.05.2024 по 13.05.2024, за 10 днів після встановлення МСЕК групи інвалідності на суму 4713,00грн, №12019091-2022925238-1 за період з 14.05.2024 по 24.05.2024, за 11 днів після встановлення МСЕК групи інвалідності на суму 5184,30грн, що призвело до неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 11311,20грн;

- ОСОБА_7 по листку непрацездатності АЛД №636754 за період з 07.04.2021 по 13.04.2021 за 2 дні на суму 2218,84грн, який виданий не у встановленому порядку: на лицьовому боці бланка листка непрацездатності назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я не підтверджено штампом закладу охорони здоров`я, що призвело до неправомірного використання страхових коштів Фонду на суму 2218,84грн.

Оскільки позивач не погодився із висновками відповідача, ним на адресу останнього були надіслані заперечення на акт перевірки від 25.11.2024 №491.

Листом від 28.11.2024 №1700-1003-8/67692 відповідач підтвердив правильність висновків, що викладені у Акті документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Пенсійного фонду України від 18.11.2024 № 152.

28.11.2024 відповідач прийняв рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №118, яким до позивача було застосовано фінансові санкції на загальну суму 28125,42грн., з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 18750,28грн.; штраф в обсязі 50% суми неправомірних витрат - 9375,14грн.

Позивачем не оспорюється неправомірне використання страхових коштів Фонду щодо нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності по листку непрацездатності №4584934-2008822093-1, виданому ОСОБА_2 на суму 532,94грн, №8994775-2019513537-1, виданому ОСОБА_6 на суму 524,59грн., серії АЛД №636754, виданому ОСОБА_7 на суму 2218,84грн.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV) відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я.

Відповідно до частин першої та другої статті 4 цього Закону уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.

Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з ч. 2 ст. 8 Закону № 1105-XIV роботодавець, зокрема, зобов`язаний:

- здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом (п. 1);

- вести облік страхових коштів і своєчасно надавати страховику встановлену звітність щодо цих коштів (п. 2);

- під час перевірки правильності використання страхових коштів та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам уповноваженого органу управління необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки (п.3);

- допускати посадових осіб уповноваженого органу управління для здійснення перевірок правильності використання страхових коштів, контролю за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб (п. 6);

- повернути уповноваженому органу управління суму здійснених страхових виплат та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків (п. 9).

За приписами ч. 3 ст. 8 Закону № 1105-XIV достовірність зазначених у документах відомостей перевіряється уповноваженим органом управління. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем страхових коштів з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.

У ч. 1 ст. 15 Закону № 1105-XIV законодавець визначив, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків:

1) тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві;

2) догляд за хворою дитиною;

3) догляд за хворим членом сім`ї;

4) догляд за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною;

5) догляд за дитиною віком до 14 років або за дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною;

6) обмежувальні протиепідемічні заходи, встановлені місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування;

7) перебування в самоізоляції, обсервації, тимчасових закладах охорони здоров`я (спеціалізованих шпиталях), закладах охорони здоров`я у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб, а також на локалізацію та ліквідацію їх епідемій та спалахів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України";

8) тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу;

9) надання реабілітаційної допомоги з протезування та ортезування у стаціонарних умовах у реабілітаційних закладах, реабілітаційних відділеннях, підрозділах закладів охорони здоров`я.

Відповідно ч. 2 ст. 15 Закону № 1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у п.п.1 і 7 ч. 1 ст. 15 Закону № 1105-XIV, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у п.п.1 і 7 ч. 1 ст.15 Закону № 1105-XIV, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У разі настання тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у п.п.1 і 7 ч. 1 ст.15 Закону № 1105-XIV, під час перебування у щорічній (основній чи додатковій) відпустці допомога надається у порядку та розмірах, встановлених цим Законом.

Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону № 1105-XIV рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.

За приписами ч. 1 ст. 23 Закону № 1105-XIV підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності.

Відповідно до п.1.1 Розділу І Положення комісія (уповноважений) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства), створюється (обирається) та діє на підприємстві, в установі, організації (далі - підприємство), що використовує найману працю, незалежно від форм власності і господарювання.

Згідно з п. 2.2 Розділу ІІ Положення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема:

- приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення;

- здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв`язку із зверненням застрахованих осіб;

- вживати заходів по своєчасному наданню на підприємстві застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

Слід зазначити, що механізм організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього регламентований Порядком організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього (далі - Порядок), затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 328 «Деякі питання організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього».

Відповідно до п.1 Порядку листок непрацездатності - це сформований (виданий) програмними засобами Реєстру на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, і зареєстрований за єдиним реєстраційним номером листка непрацездатності у Реєстрі електронний документ, що є підставою для звільнення від роботи, оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Тобто, листок непрацездатності формується лікуючим лікарем на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.

При цьому, порядок заповнення листка непрацездатності унормований Інструкцією про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженою Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (далі - Інструкція).

За приписами п. 1 Інструкції листок непрацездатності - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів.

Лицьовий бік бланка листка непрацездатності заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка листка непрацездатності заповнюється за місцем роботи застрахованої особи. Записи в листку непрацездатності здійснюються розбірливим почерком, без помарок, синім, фіолетовим або чорним чорнилом.

Так, судом встановлено, що у період з 06.11.2024 по 18.11.2024 відповідачем була проведена документальна перевірка позивача на предмет дотримання ним порядку використання страхових коштів Пенсійного фонду України. Вказаною перевіркою, зокрема, встановлено порушення позивачем ч. 2 ст. 15 Закону України від 23.09.1999 № 1105, - неправомірне витрачання суми страхових коштів Фонду у розмірі 18760,28грн., про що складено Акт перевірки. Зокрема, позивач як страхувальник призначив та виплатив допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду застрахованим особам із встановленою групою інвалідності, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 .

При цьому, позивачем не оспорюється неправомірне використання страхових коштів Фонду щодо нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності по листку непрацездатності №4584934-2008822093-1, виданому ОСОБА_2 на суму 532,94грн, №8994775-2019513537-1, виданому ОСОБА_6 на суму 524,59грн, а також ОСОБА_7 на суму 2218,84грн.

Згідно з актом перевірки ОСОБА_1 була виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності №4373525-2009566557-1 з 01.09.2022 до 07.09.2022 за 3 дні на суму 626,22грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (з 05.09.2022), ОСОБА_2 була виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності №8234761-2015539357-1 з 26.06.2023 по 03.07.2023 за 3 дні на суму 806,49грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (з 01.07.2023), ОСОБА_3 була виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності №6409406-2014630300-1 з 04.05.2023 по 08.05.2023 за 4 дні на суму 1741,52грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (з 05.05.2023), ОСОБА_4 була виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності №7982153-2015166786-1 з 01.06.2023 по 02.06.2023 за 2 дні на суму 988,48грн після встановлення МСЕК групи інвалідності (з 01.06.2023), ОСОБА_5 була виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності №12019091-2022544863-1 з 24.04.2024 по 03.05.2024 на суму 1413,90грн за 3 дні після встановлення МСЕК групи інвалідності (з 01.05.2024), №12019091-2022925238-1 з 14.05.2024 по 24.05.2024 за 11 днів після встановлення МСЕК групи інвалідності на суму 5184,30грн.

Суд також встановив, що рішенням відповідача про повернення страхових коштів Пенсійного фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 28.11.2024 № 152 до позивача були застосовані фінансові санкції на загальну суму 28125,42грн., з яких: неправомірно витрачені страхові кошти - у сумі 18750,28грн.; штраф в обсязі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти - 9375,14грн.

У контексті оцінки спірних правовідносин суд виходить із того, що відповідно до положень Закону України від 23.09.1999 № 1105, Положення та Інструкції єдиною та належною підставою для призначення і виплати застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності є листок непрацездатності за умови, що він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності, та містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав листок непрацездатності, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я «Для листків непрацездатності» тощо).

При цьому, вчинення комісією дій по перевірці чи наданні оцінки медичному висновку лікуючого лікаря не віднесено до кола повноважень комісії із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, окреслених Положенням.

Як вбачається зі скриншоту особистого кабінету позивача на веб-порталі Пенсійного фонду України листок непрацездатності по ОСОБА_1 № 4373525-2009566557-1 був відкритий 01.09.2022 та, відповідно, закритий 07.09.2022. Статус листка непрацездатності: готово до сплати; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.

Листок непрацездатності по ОСОБА_2 №8234761-2015539357-1 був відкритий 26.06.2023 та, відповідно, закритий 03.07.2023. Статус листка непрацездатності: оплачений; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.

Листок непрацездатності по ОСОБА_3 №6409406-2014630300-1 був відкритий 04.05.2023 та, відповідно, закритий 08.05.2023. Статус листка непрацездатності: оплачений; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.

Листок непрацездатності по ОСОБА_4 № 7982153-2015166786-1 був відкритий 01.06.2023 та, відповідно, закритий 02.06.2023. Статус листка непрацездатності: готово до сплати; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.

Листок непрацездатності по ОСОБА_5 №12019091-2022544863-1 був відкритий 24.04.2024 та, відповідно, закритий 03.05.2024. Статус листка непрацездатності: оплачений; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру. №12019091-2022718799-1 був відкритий 04.05.2024 та, відповідно, закритий 13.05.2024. Статус листка непрацездатності: оплачений; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру. №12019091-2022925238-1 був відкритий 14.05.2024 та, відповідно, закритий 24.05.2024. Статус листка непрацездатності: оплачений; причина непрацездатності: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку: захворювання або травма загального характеру.

Отже, отримавши інформацію щодо закриття зазначених листків непрацездатності відповідно, позивач, на переконання суду, обґрунтовано вжив заходи, спрямовані на надання вказаним застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з їх тимчасовою втратою працездатності.

При цьому, суд вважає за необхідне зауважити, що єдиним законним способом, внаслідок якого позивачу могло бути відомо про наявність у вказаних вище застрахованих осіб інвалідності - це їх особисті повідомлення позивачу про відповідні обставини.

Суд встановив, що довідки МСЕК про встановлення інвалідності ОСОБА_2 позивач отримав 04.09.2023, ОСОБА_3 - 01.09.2023, ОСОБА_4 - 30.06.2023, ОСОБА_5 - 08.07.2024.

Так, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у постанові від 14.07.2022 № 826/7354/18 сформулював правовий висновок, згідно з яким особа, якій встановлено інвалідність, самостійно визначає, чи повідомляти роботодавця про наявність у неї інвалідності. Однак, ризики, які можуть настати через неповідомлення роботодавця про відповідні обставини, несе сама особа (позов ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача: Директор департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції України ОСОБА_3 , про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, № в Єдиному державному реєстрі судових рішень 105248229).

Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У досліджуваному аспекті суд приймає до уваги доводи позивача в частині того, що у нього відсутній достатній функціонал для самостійного з`ясування питання щодо проходження застрахованими особами позивача МСЕК та отримання ними інвалідності (підтвердження встановленої групи інвалідності, встановлення іншої групи інвалідності). Належних та достатніх доказів протилежного відповідачем не надано.

Отже, суд вважає, що у відповідача були відсутні законні підстави для застосування по відношенню до позивача фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів (в оскаржуваній частині) у загальному розмірі 23210,86грн. шляхом прийняття оскаржуваного рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій від 28.11.2024 №152.

Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення відповідача про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 28.11.2024 №152 в частині повернення сум страхових коштів Фонду у розмірі 15473,91грн та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду в розмірі 7736,95грн є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Українські лісопильні» до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про повернення страхових коштів Фонду та застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Українські лісопильні» фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 28.11.2024 №152 в частині повернення сум страхових коштів Фонду у розмірі 15473,91 грн та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду в розмірі 7736,95 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Українські лісопильні» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області судовий збір у розмірі 3028,00грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Українські лісопильні" (вул. Степанська, 3,м. Костопіль,Рівненський р-н, Рівненська обл.,35001. ЄДРПОУ/РНОКПП 39414678)

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Олександра Борисенка, буд. 7,м. Рівне,Рівненська обл.,33028. ЄДРПОУ/РНОКПП 21084076)

Повний текст рішення складений 06.05.2025.

Суддя Олег ГРЕСЬКО

СудРівненський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення06.05.2025
Оприлюднено08.05.2025
Номер документу127128815
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —460/15647/24

Ухвала від 26.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 06.05.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Ухвала від 04.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні