Київський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 травня 2025 року м. Київ№ 320/1854/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СІПАН" до Томашівської сільської ради про визнання протиправним та нечинним рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "СІПАН" з позовом до Томашівської сільської ради, в якому просить суд визнати протиправним та нечинним рішення відповідача від 12.07.2022 № 17-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0032 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що оскаржуване рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки відповідна технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки розроблена з порушеннями, наслідком чого, стало помилкове визначення розміру такої грошової оцінки.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (у письмовому провадженні).
Рішенням Вищої ради правосуддя від 03.10.2023, суддю Київського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 було звільнено, у зв`язку з поданням заяви про відставку.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Василенко Г.Ю.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.11.2023 прийнято адміністративну справу до провадження.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 провадження у справі було закрито.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.03.2024 ухвалу суду першої інстанції від 21.11.2023 скасовано, а справу направлено на продовження розгляду.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддям, головуючим суддею у даній справі визначено суддю Головенка О.Д.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 прийнято справу до провадження та ухвалено здійснювати розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).
29.03.2023 до суду від Томашівської сільської ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому, представник відповідача зазначив, що відповідач визнає, що в технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки в якості вихідних даних для розрахунку її нормативної грошової оцінки використано лист Томашівської сільської ради від 22.06.2022 № 02-19/78 щодо чисельності наявного населення, дані якого є неналежними вихідними даними про чисельність наявного населення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, Томашівська сільська рада 12.07.2022 прийняла рішення № 17-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0032 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області», яким була затверджена «Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 3224983300:02:003:0032 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фаетівського району Київської області», розроблена ТОВ «НОРМАТИВ-ПЛЮС».
Згідно п. 2 вказаного рішення, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 3224983300:02:003:0032 площею 16,1182 га, яка знаходиться у комунальній власності Томашівської сільської ради, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код згідно КВЦПЗД - 11.01), розташованої за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області, була встановлена в розмірі 21829200,62 грн.
Вказане рішення встановлює (змінює) загальні правила регулювання однотипних відносин в сфері нормативної-грошової оцінки земельної ділянки площею 16,1182 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0032) в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади.
ТОВ «СІПАН» (ЄДРПОУ 32981239), на підставі договору оренди земельної ділянки від 28.12.2009, є орендарем вказаної земельної ділянки площею 16,1182 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0032), що підтверджується Витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 29.10.2020 № 230277943. Перебування земельної ділянки в оренді ТОВ «СІПАН» підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 23.06.2022 № НВ-3200778462022.
Наведені в рішенні показники нормативної грошової оцінки позивач має застосовувати при нарахуванні та сплаті орендної плати за вказаним договором оренди з моменту введення в дію таких показників, а саме з 01.01.2023.
Позивач вважає, що неправильний розрахунок (завищення) зазначеного в рішенні показника нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 16,1182 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0032) порушує права, свободи або законні інтереси позивача, оскілки веде до виникнення у позивача додаткових матеріальних витрат на оплату з орендної плати за договором оренди, які не ґрунтується на нормах закону, тому є противоправним, що і зумовило на звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Згідно змісту відзиву на позовну заяву, відповідачем було вжито заходів щодо усунення порушень прав та законних інтересів позивача, зокрема прийнято рішення яким визначено нормативну оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 3224983300:02:003:0032, площею 16,1182 га, яка знаходиться в комунальній власності Томашівської сільської ради, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код згідно КВЦПЗД - 11.01), розташована за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області в розмірі 20105842,68 грн, розробником внесено зміни до технічної документації та внесено інформацію до Державного земельного кадастру.
У матеріалах справи наявне рішення Томашівської сільської ради від 04.05.2023 № 30-32-VIII «Про внесення змін до рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0032 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».
Тобто, вказаним рішенням було внесено зміни до попереднього рішення № 17-25-VIII, шляхом зазначення іншого розміру нормативного грошової оцінки земельної ділянки.
Разом з тим, таке рішення не містить положень про затвердження нової технічної документації, відповідно до якої здійснено наведений у зазначеному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки 20105842,68 грн.
Відповідно до норм ст. 271.2 Податкового кодексу України (далі - ПК України), рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У тому разі, коли відповідачем згідно з рішенням від 04.05.2023 було затверджено нову технічну документацію, втім з огляду на положення п. 271.2 ст. 271 ПК України, таке рішення про затвердження розміру нормативної грошової оцінки підлягає застосуванню не раніше 01.01.2024, а тому, спір має бути розглянутий по суті, а оскаржуване рішення перевірено на відповідність критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України, станом на момент його прийняття.
За п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Таким чином, позивач належить до суб`єктів правовідносин, які застосовують оскаржуване рішення в своїй фінансово-господарській діяльності, оскільки наведені у такому рішенні показники нормативної грошової оцінки, позивач має застосовувати при нарахуванні та сплаті орендної плати за вищевказаним договором оренди з моменту введення в дію таких показників.
Основні засади та вимоги до проведення нормативної грошової оцінки земель, порядок оформлення та затвердження її результатів врегульовано положеннями Закону України «Про оцінку земель».
Відповідно до положень ст. 4 Закону України «Про оцінку земель» одним з принципів оцінки земель визначає принцип законності, додержання законів України, інших нормативно-правових актів у сфері оцінки земель».
Стаття 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлює, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до п. 3 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 (далі - Методика) в основі для розрахунку показника нормативної грошової оцінки земельної ділянки лежить показник «норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі» (Нрд), який визначається відповідно до Додатку 1 до Методики.
Як вбачається з Додатку 1 до Методики показник «норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі» диференціюється в залежності від чисельності населення у населеному пункті, що є адміністративним центром територіальної громади, в адміністративно-територіальних межах якої розміщується земельна ділянка, що є предметом нормативної грошової оцінки.
Так, зокрема, для населених пунктів з чисельністю населення від 0,2 до 0,5 тис. осіб Додаток 1 до Методики встановлює величину нормативу капіталізованого рентного доходу за одиницю площі» (Нрд) в розмірі 70 грн за квадратний метр, а для населених пунктів з чисельністю населення від 0,5 до 1 тис. осіб вказаний показник становить 76 грн за квадратний метр.
Відповідно до пункту 2 Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наведеного на сторінці 10 технічної документації, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 16,1182 га було розраховано виходячи з показника Нрд в розмірі 76 грн за квадратний метр.
Як було вже зазначено вище, показник Нрд в 76 грн за квадратний метр застосовується для населених пунктів з чисельністю населення від 0,5 до 1 тис. осіб.
Підставою для застосування в вищевказаному розрахунку показника Нрд в 76 грн за квадратний метр слугував лист Томашівської сільської ради № 02-19/78 від 22.06.2022, наведений на сторінці 16 технічної документації, відповідно до якого чисельність населення в адміністративному центрі громади в с. Томашівка становить 846 осіб.
Водночас, вказаний лист не містить відомостей, на яку саме дату і за даними яких саме державних статистичних спостережень встановлена вказана у ньому інформація про чисельність населення с. Томашівка.
Більше того, за п. 4 Методики, який однозначно встановлює, що чисельність населення населених пунктів та територіальних громад використовується відповідно до відомостей про чисельність наявного населення за даними (довідниками) Держстату станом на 1 січня року, що передує року проведення оцінки.
Таким чином, Методика не передбачає використання в якості вихідних даних для розрахунку нормативної грошової оцінки будь-яких інших відомостей щодо чисельності населення, ніж відомості Держстату.
Відповідно, вищевказаний лист Томашівської сільської ради не може вважатись належними вихідними даними для визначення чисельності населення для розрахунку, а його застосування не відповідає вимогам п. 4 Методики, чим порушуються приписи ст. 18 Закону України «Про оцінку земель».
Відповідно до долученого позивачем до матеріалів справи листа Державної служби статистики України № 15.1.3-22/745Пі-22 від 15.12.2022, чисельність наявного населення с. Томашівка Фастівського району Київської області за даними державного статистичного спостереження «Чисельність та природний рух населення» станом на 01.01.2021 (що є роком, який передує року проведення оцінки) становить 349 осіб.
З огляду на лист Державної служби статистики України № 15.1.3-22/745ПІ-22 від 15.12.2022, який в силу положень пункту 4 Методики містить належні вихідні дані для встановлення обставин чисельність населення відповідного населеного пункту, та згідно Додатку 1 до Методики, при здійсненні розрахунку розміру нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки підлягав застосуванню, однак не був застосований, показник нормативу капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн за квадратний метр.
Тобто, наведений в технічній документації, затвердженій оскаржуваним рішенням, показник Нрд в 76 грн за квадратний метр було застосовано необґрунтовано, що свідчить про правомірність заявлених позовних вимог, оскільки наведений в оскаржуваному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки розраховано на підставі вихідних даних, які є не достовірними та не відповідають вимогам Методики, у зв`язку з чим, таке рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Оскільки оскаржуваним рішенням визначено нормативну грошову оцінку окремо визначеної земельної ділянки, вбачається, що таке рішення стосується прав та інтересів визначеного кола осіб у відношенні до такої земельної ділянки. А тому, суд доходить висновку про те, що оскаржуване рішення є актом індивідуальної дії, оскільки воно не наділене всіма притаманними для нормативно-правових актів ознаками, а тому, позовні вимоги підлягають задоволенню, шляхом визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.
Щодо доводів сторони відповідача про те, що з метою ефективного захисту порушеного права позивача, можливо визнати протиправним оскаржуване рішення лише в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та визначити її розмір, а також внести зміни до технічної документації, суд звертає увагу на те, що затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів, належить до повноважень відповідної сільської, селищної, міської ради, а дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються, як витяг з такої технічної документації. При цьому, рішення відповідної ради є обов`язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, в тому числі й відповідачем. Тож, спір підлягає вирішенню в межах заявлених позовних вимог та у відповідності до норм законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Підсумовуючи, суд висновує, що наведений в оскаржуваному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 16,1182 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0032) в 21829200,62 грн, розраховано на підставі вихідних даних, які є не достовірними та не відповідають вимогам «Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваного рішення на відповідність наведеним вище критеріям, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення не відповідає наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наслідком розгляду даного спору, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими, знайшли своє підтвердження під час розгляду спору в суді та підлягають частковому задоволенню, шляхом визнання протиправним та скасування рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 № 17-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0032 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».
Згідно із ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судові витрати по сплаті судового збору підлягають розподілу, згідно норм ч. 1 ст. 139 КАС України, а саме, за подання позовної заяви та апеляційної скарги на ухвалу про закриття провадження у справі у розмірі 5165,00 грн.
Керуючись ст. 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СІПАН" до Томашівської сільської ради про визнання протиправним та нечинним рішення - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 № 17-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0032 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Томашівської сільської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СІПАН" судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 5165 грн (п`ять тисяч сто шістдесят п`ять гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2025 |
Оприлюднено | 09.05.2025 |
Номер документу | 127163947 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні