ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"28" квітня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/5559/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М.
секретар судового засідання Дерік М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом: Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3) в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації (65032, м. Одеса, проспект Шевченка, 4)
до відповідача: Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району (67770, Одеська область, с. Шабо, вул. Центральна, 63)
про витребування земельної ділянки
за участю представників сторін:
від прокуратури: Капустін М.В.;
від позивача: Кравцов Р.В. - самопредставництво;
від відповідача: не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог.
23.12.2024 Заступник керівника Одеської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації з позовною заявою до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району, в якій просить витребувати земельну ділянку рекреаційного призначення площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 (РНОНМ: 2530430651040) з володіння Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на користь належного власника держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації.
2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.12.2024 позовну заяву Заступника керівника Одеської обласної прокуратури за вх.№5699/24 від 23.12.2024 залишено без руху та встановлено прокурору десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання до суду доказів сплати судового збору у сумі 23 301,41 грн.
Ухвала суду від 27.12.2024 була надіслана прокуратурі до електронного кабінету та доставлена 27.12.2024 о 19:30, про що свідчить довідка про доставку електронного листа.
03.01.2025 до суду від прокурора надійшла заява про усунення недоліків, згідно якої останній, на виконання вимог вищевказаної ухвали суду, зазначені недоліки усунув.
Ухвалою суду від 6.01.2025 відкрито провадження у справі № 916/5559/24 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на "29" січня 2025 р. о 12:00.
6.01.2025 Заступником керівника Одеської обласної прокуратури подано до суду заяву про забезпечення позову, відповідно до якої останній просить суд вжити заходи забезпечення позову - накласти арешт на земельну ділянку рекреаційного призначення, яка розташована на території Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населених пунктів) з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, яка належать Шабівській сільській раді Білгород-Дністровського району (код ЄДРПОУ 04378043).
Ухвалою суду від 7.01.2025 заяву заступника керівника Одеської обласної прокуратури про забезпечення позову за вх.№2-12/25 від 06.01.2025 по справі №916/5559/24 задоволено та накладено арешт на земельну ділянку рекреаційного призначення, яка розташована на території Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населених пунктів) з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, яка належать Шабівській сільській раді Білгород-Дністровського району (код ЄДРПОУ 04378043).
21.01.2025 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
29.01.2025 до суду від прокуратури надійшла відповідь на відзив, у якій остання зазначає, що докази, надані прокурором по справі №916/5559/24 щодо належності спірної земельної ділянки до земель державної власності (землі Будацької коси), є більш вірогідними за докази входження вказаної ділянки до адміністративних меж Шабівської сільської ради.
У судове засідання 29.01.2025 з`явилися прокурор, позивач та відповідач.
Протокольною ухвалою від 29.01.2025 судом оголошено перерву в підготовчому засіданні до 12.02.2025 о 14:30.
7.02.2025 до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.
11.02.2025 до суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з хворобою представника відповідача.
В судове засідання 12.02.2025 з`явився прокурор. Позивач та відповідач до суду не з`явилися. При цьому, представник позивача повідомив про неможливість взяти участь у судовому засіданні з огляду на зайнятість в іншому судовому процесі.
У судовому засіданні суд з`ясував думку прокурора щодо відкладення розгляду справи. Прокурор проти означеного не заперечував.
Ухвалою суду від 12.02.2025 відкладено підготовче засідання при розгляді справи №916/5559/24 на "05" березня 2025 р. о 14:00.
04.03.2025 до суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи № 916/5559/24, призначеної на 05.03.2025, на інші день та час та продовження строку проведення підготовчого судового засідання у зв`язку з тим, що представник відповідача приймає участь в іншому судовому засіданні.
В судове засідання 05.03.2025 з`явився прокурор та представник позивача. Відповідач до суду не з`явився.
Суд, розглянувши клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання, відмовив у задоволенні останнього з урахуванням положень ст.202 ГПК України з огляду на повторну неявку учасника справи, повідомленого про час та місце судового засідання.
У судовому засіданні судом було з`ясовано думку прокурора та представника позивача стосовно закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті. Прокурор та представник позивача проти наведеного не заперечували.
Суд закрив підготовче провадження у справі № 916/5559/24 та призначив справу до розгляду по суті в засіданні суду на "31" березня 2025 р. о 14:00.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 10.03.2025 апеляційну скаргу Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району, с.Шабо, Одеської області на ухвалу Господарського суду Одеської області від 07.01.2025 про накладення арешту на земельну ділянку рекреаційного призначення, м. Одеса у справі №916/5559/24 залишено без задоволення, ухвалу Господарського суду Одеської області від 07.01.2025 про накладення арешту на земельну ділянку рекреаційного призначення у справі №916/5559/24 залишено без змін.
24.03.2025 до суду надійшло клопотання від відповідача про розгляд справи за відсутності відповідача та його представника на підставі наявних в матеріалах справи доказів.
В судове засідання 31.03.2025 з`явився прокурор та представник позивача. Відповідач до суду не з`явився.
В судовому засіданні судом було заслухано вступні слова прокурора та представника позивача, а також досліджено докази у справі.
Суд, закінчивши стадію дослідження доказів, оголосив перерву в судовому засіданні до 16.04.2025 о 15:00.
В судове засідання 16.04.2025 з`явився прокурор та позивач. Відповідач до суду не з`явився.
Суд закінчив розгляд справи по суті та перейшов до стадії ухвалення рішення. При цьому, суд зазначив, що вступна та резолютивна частини рішення будуть оголошені 28.04.2025 о 12:30.
У судовому засіданні 28.04.2025 судом було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
3. Позиція учасників справи.
3.1. Доводи Заступника керівника Одеської обласної прокуратури.
Звертаючись з позовом про витребування земельної ділянки рекреаційного призначення площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 (РНОНМ: 2530430651040) з володіння Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на користь належного власника держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації, прокурор зазначає, що рішенням Білгород-Дністровської районної ради №279-V від 19.12.2008 затверджено схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель Білгород-Дністровського району Одеської області (копія додається), згідно яких піщаний пересип Будацька коса не входить до меж жодної з територіальних громад Білгород-Дністровського району, у тому числі і Шабівської сільської ради. Факт того, що територія Будацької коси не увійшла до меж жодної з територіальних громад Одеської області підтверджено також розпорядженням Кабінету міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області» від 12.06.2020 № 720-р.
У подальшому Одеською обласною державною адміністрацією 19.10.2020 за №730/0д-2021 прийнято розпорядження «Про проведення інвентаризації земельної ділянки», згідно якого Сергіївській селищній раді Білгород-Дністровського району Одеської області надано дозвіл на проведення інвентаризації земельної ділянки державної власності орієнтовною площею 45,00 га, розташованої на піщаному пересипу між Чорним морем та Будацьким лиманом (за межами населеного пункту).
При цьому, міськрайонним управлінням у Білгород-Дністровському районі та м. Білгороді-Дністровському листом № 22/124-21 від 25.01.2021 Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на запит Сергівської селищної ради повідомлено, що територія Будацької коси та акваторія Будацького лиману відносяться до земель запасу державної форми власності Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населеного пункту
Рішенням Шабівської сільської ради від 29.09.2021 № 2/593-VIII «Про інвентаризацію земель та земельних ділянок комунальної власності Шабівської сільської ради» вирішено:
- провести інвентаризацію земель та земельних ділянок на території Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області з метою формування земельних ділянок комунальної власності на території Шабівської сільської ради;
- замовити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок в організації, яка має ліцензію та виконання робіт із землеустрою;
- технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок після розроблення та погодження у встановленому законодавством порядку подати на затвердження до Шабівської сільської ради.
За замовленням Шабівської сільської ради та на підставі договору від 17.11.2021 за №1/2021 Інститутом землекористування Національної академії аграрних наук України розроблено 3 (три) технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в межах Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, у тому числі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024.
На підставі вищевказаних Технічних документацій державними кадастровими реєстраторами ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області та ГУ Держгеокадастру у Львівській області 02.12.2021 та 03.12.2021 були внесені відомості до Державного земельного кадастру про 3 (три) земельні ділянки, площею 10 га, 10 га та 5 га, із присвоєнням їм кадастрових номерів: 5120887700:05:003:0022, 5120887700:05:003:0023 та 5120887700:05:003:0024 відповідно.
Рішенням Шабівської сільської ради від 06.12.2021 №2/761-VIІІ «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель з метою формування земельних ділянок комунальної власності» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Шабівська сільська рада, зокрема, щодо земельної ділянки кадастровий номер 5120887700:05:003:0024, площею 5 га (цільове призначення згідно КВЦПЗ: 07.07 - землі запасу, земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам); зобов`язано Шабівського сільського голову Павла Павленка здійснити державну реєстрацію права комунальної власності земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Рішенням державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Соломикіної І.С. № 62201455 від 10.12.2021 зареєстровано право комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 з відкриття РНОНМ 2530430651040. Відповідні відомості щодо права комунальної власності внесено виключно на підставі рішення Шабівської сільської ради № 2/761-VIII від 06.12.2021.
Водночас, Господарським судом Одеської області по справі №916/3920/21 встановлені обставини, що мають, на думку прокурора, преюдиціальне значення для вирішення вказаного спору, а саме: земельні ділянки Будацької коси розташовані за межами населених пунктів Білгород-Дністровського району та не ввійшли станом на 27.05.2021 в межі жодної адміністративно-територіальної одиниці сільської, селищної, міської ради; земельні ділянки на території Будацької коси були та залишаються у державній власності.
Відповідно до даних Державного земельного кадастру, земельна ділянка площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 відноситься до земель рекреаційного призначення та має цільове призначення - 07.07 земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).
Відтак, власником землі в силу закону є держава, а реалізація права власності здійснюється через органи виконавчої влади, яким відповідно до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та ч. 5 ст. 122 ЗК України є Одеська обласна державна адміністрація.
Таким чином, прокурор зазначає, що землі Будацької коси не входять до складу жодної територіальної громади і відносяться до земель державної власності, у зв`язку з чим повноваження щодо розпорядження даними землями належать до компетенції Одеської обласної державної адміністрації в силу повноважень, визначених ч. 5 ст. 122 ЗК України, а реєстрація права комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 свідчить про незаконне її вибуття із володіння власника за принципом реєстраційного посвідчення.
При цьому, прокурор заперечує проти доводів відповідача та зазначає, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 № 1423-ІХ було внесено зміни до пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, яким визначено, що «землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Поряд з цим, піщаний пересип Будацька коса та Будацький лиман не входить до меж жодної з територіальних громад Білгород-Дністровського району, у тому числі і Шабівської сільської ради, а тому вказані землі були та продовжують залишатись в державній власності.
Прокурор також зазначає, що посилання відповідача на рішення Білгород-Дністровської районної ради від 21.12.2001 № 563-ХХІІІ є безпідставним, оскільки подальшої реалізації цього рішення відповідно до законодавчо визначених процедур з відповідними юридичними наслідками, не було. У свою чергу, ст. 17 Земельного кодексу УРСР стосується передачі земель у приватну та колективну власність, а не порядку зміни меж населених пунктів.
Обґрунтовуючи підстави для представництва інтересів Одеської обласної державної адміністрації, прокурор зазначає, що незаконність вибуття з державної власності земельної ділянки рекреаційного призначення площею 5,00 га становить порушення прав останньої як законного розпорядника. Разом з тим, прокурор зазначає, що Одеській обласній державній адміністрації, починаючи з 06.01.2022 (момент фактичної обізнаності власника про порушення його прав у результаті незаконної державної реєстрації), було достовірно відомо про реєстрацію права комунальної власності Шабівської сільської ради на земельну ділянку Будацької коси, проте будь-яких заходів щодо пред`явлення до суду позовної заяви щодо її витребування із чужого незаконного володіння упродовж майже 3 років останньою взагалі не вжито, що свідчить, на думку прокурора, про невжиття заходів протягом розумного строку.
При цьому, незаконна реєстрація права комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га, що знаходиться в межах Будацької коси, землі якої знаходяться за межами населених пунктів та перебувають виключно в державній власності, не може відповідати суспільному інтересу та порушує інтереси держави, як гаранта дотримання принципу верховенства права в країні.
Витребування на користь держави земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням майна відповідно до загальних інтересів у тому, щоб таке використання відбувалось за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом земельної ділянки її належність до земель рекреаційного призначення.
Вказане, як зазначає прокурор, є підставою для захисту інтересів держави шляхом пред`явлення цього позову.
3.2. Доводи Одеської обласної державної (військової) адміністрації.
Позивач правову позицію по справі у письмовій формі не виклав, втім, позовні вимоги підтримав у повному обсязі, про що зазначив у судових засіданнях під час проголошення вступного та заключного слова.
3.3. Доводи Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району.
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, відповідач зазначає, що, виходячи з судових рішень справі № 916/3920/21 від 29.02.2024 та 12.09.2024, та аналізу положень Земельного кодексу України, можливо зробити висновок, що земельна ділянка не належить Одеській обласній державній адміністрації, її власником (якби земельна ділянка не належала відповідачу на законних підставах) є Білгород-Дністровська районна державна адміністрація. При цьому, на думку відповідача, прокурором не обґрунтовано визначення позивачем саме Одеську обласну державну адміністрацію.
Відповідач також зазначає, що прокурором не обґрунтовано, чим саме порушила Шабівська сільська рада права та інтереси позивача, оскільки посилання на судові рішення, предметом позову яких не було питання встановлення наявності або відсутності порушення прав ООДА, не є самим по собі фактом існування та встановлення факту порушень, які зачіпають права та інтереси позивача.
Так, відповідач зазначає, що 29 вересня 2021 року рішенням Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району №2/593-VIII було вирішено провести інвентаризацію земель та земельних ділянок на території Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району з метою формування земельних ділянок комунальної власності, а саме земельних ділянок Будацької коси піщаного пересипу, що відмежовує Будацький лиман від Чорного моря. На виконання відповідного рішення та на замовлення Шабівської сільської ради Інститутом землекористування НААН України була розроблена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в межах Шабівської сільської ради.
06 грудня 2021 року рішенням Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району №2/761-VIII затверджено відповідну технічну документацію із землеустрою, з огляду на що, на підставі такої технічної документації, державними кадастровими реєстраторами до Державного земельного кадастру були внесені відомості про земельні ділянки.
Приймаючі відповідні рішення, відповідач зазначає, що керувався наступним.
Згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій громад Одеської області» від 12.06.2020 №720-р було утворено дві суміжні територіальні громади - Шабівська територіальна громада та Сергіївська територіальна громада. На підставі вказаного розпорядження на публічній карті відповідно до інформації Міністерства розвитку громад та територій України (https://atu.decentralization.gov.ua) були визначені межі територіальних громад, з яких вбачається, що територія Будацької коси увійшла до Шабівської територіальної громади.
При цьому, відповідач зазначає, що оскільки в Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо віднесення земель Будацької коси до виключень, встановлених п.24 Перехідних положень Земельного кодексу України, в тому числі до земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій та відсутня реєстрація таких в реєстрі речових прав, то такі землі за межами населених пунктів Шабівської територіальної громади в межах Будацької коси, які не були зареєстровані в Державному земельному кадастрі до 27.05.2021 перейшли у комунальну власність Шабівської сільської територіальної громади з моменту набрання чинності Закону України від 28.04.2021 № 1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 27.05.2021.
Разом з тим, рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 21.12.2001 № 563-ХХІІІ надано згоду на зміну меж сільських населених пунктів Шабо, Біленьке та Прибережне Шабівської сільської ради, збільшено площу села Шабо на 385,9 га, в тому числі 385,9 га ріллі, села Біленьке-на 198,8 га, в тому числі 198,8 га ріллі, села Прибережне - на 488,44 га, з них 201,44 га ріллі, залишок 287,0 га -землі Будацької коси.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу УРСР (який був чинним станом на 21.12.2001) передача земельних ділянок у колективну та приватну власність провадиться Радами народних депутатів, на території яких розташовані земельні ділянки.
Отже, відповідач вважає, що з 2001 року Будацька коса увійшла до складу Шабівської територіальної громади, що не оскаржувалось позивачем.
При цьому, на думку відповідача, знаходження спірної земельної ділянки в кадастровій зоні 5120887700:05 свідчить про те, що ці земельні ділянки знаходяться в межах Шабівської територіальної громади.
Відповідач також зазначає, що Проект формування території та встановлення меж сільських, селищних і районних рад народних депутатів Білгород-Дністровського району Одеської області, затверджений рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 30.01.1992 №137- ХХІ, відповідно до якого піщаний пересип Будацька коса знаходилась за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області, наразі не створює жодних правових наслідків та не підлягає застосуванню у зв`язку з прийняттям Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області» від 12.06.2020 № 720-р та Постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17.07.2020.
Заперечуючи проти обраного прокурором способу захисту порушеного права, відповідач зазначає, що для застосування віндикаційного позову необхідна сукупність підстав, зокрема: вибуття майна із володіння власника проти його волі, відчуження майна особою, яка не мала права його відчужувати (здійснення ланцюгу правочинів). У цьому ж випадку, на думку відповідача, земельною ділянкою розпорядився її власник, уповноважений суб`єкт - Шабівська сільська рада, тобто, земельна ділянка не вибувала з володіння проти волі власника, а також відсутні обставини щодо здійснення ланцюгу правочинів.
За таких обставин, відповідач зазначає, що у даному випадку відсутні підстави для застосування віндикаційного позову, отже, прокурором обрано неналежний та неефективний спосіб захисту порушених прав.
4. Фактичні обставини, встановлені судом.
Рішенням Білгород-Дністровської районної ради народних депутатів від 30.01.1992 №137-ХХІ «Про затвердження проектів формування території та встановлення меж сільських і селищних рад народних депутатів» затверджено проекти формування територій та встановлено межі сільських і селищних рад народних депутатів Білгород-Дністровського району Одеської області (т.1 а.с.25-28).
Матеріали справи містять проекти формування територій та встановлення меж сільських, селищних та районної рад народних депутатів Білгород-Дністровського району Одеської області від 1992 року (т.1 а.с.92 т.2 а.с.49), з яких вбачається, що піщаний пересип Будацька коса Білгород-Дністровського району знаходиться за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області.
Рішенням Білгород-Дністровської районної ради №277-XXIII від 19.05.2000 «Про затвердження статусу земель запасу Білгород-Дністровського району на Будацькій косі смт. Затока» землі Будацької коси Білгород-Дністровського району віднесено до земель рекреаційного призначення (т.1 а.с.29-30).
Рішенням Шабівської сільської ради «Про зміну меж населених пунктів сільської ради» №4/ХХУ-ХХIII від 04.12.2001, до якого додані викопіювання із схеми землекористування сільської ради (т.1 а.с.32-59), вирішено розширити межі селитебної зони сільських населених пунктів Шабо, Біленьке та Прибережне.
Рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 21.12.2001 № 563-ХХІІІ надано згоду на зміну меж сільських населених пунктів Шабо, Біленьке та Прибережне Шабівської сільської ради, збільшивши площу села Шабо на 385,9 га, в тому числі 385,9 га ріллі, села Біленьке-на 198,8 га, в тому числі 198,8 га ріллі, села Прибережне - на 488,44 га, з них 201,44 га ріллі, залишок 287,0 га - землі Будацької коси (т.1 а.с.31).
Матеріали справи містять схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель Білгород-Дністровського району Одеської області станом на 2008 рік, відповідно до яких піщаний пересип Будацька коса не входить до меж жодної з територіальних громад Білгород-Дністровського району, у тому числі й Шабівської сільської ради (т.2 а.с.93-200; т.3 а.с.1-54).
Рішенням Білгород-Дністровської районної ради № 279-V від 19.12.2008 затверджено схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель Білгород-Дністровського району Одеської області (т.2 а.с.50).
Відповідно до Розпорядження Кабінету міністрів України "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області" від 12.06.2020 № 720-р визначені території усіх територіальних громад Одеської області, згідно з яким та додатку до нього у вигляді Графічної частини (карти Одеської області) вбачається, що територія Будацької коси не увійшла в межі жодної з територіальних громад Одеської області (т.1 а.с.74-80, т.2 а.с.90-91).
Одеською обласною державною адміністрацією 19.10.2020 за №730/0д-2021 прийнято розпорядження "Про проведення інвентаризації земельної ділянки", відповідно до якого Сергіївській селищній раді Білгород-Дністровського району Одеської області надано дозвіл на проведення інвентаризації земельної ділянки державної власності орієнтовною площею 45,00 га, розташованої на піщаному пересипу між Чорним морем та Будацьким лиманом (за межами населеного пункту) (т.2 а.с.92).
Міськрайонним управлінням у Білгород-Дністровському районі та м. Білгороді-Дністровському листом № 22/124-21 від 25.01.2021 Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на запит Сергівської селищної ради повідомлено, що територія Будацької коси та акваторія Будацького лиману відносяться до земель запасу державної форми власності Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населених пунктів (т.1 а.с.88).
Рішенням Шабівської сільської ради від 29.09.2021 № 2/593-VIII «Про інвентаризацію земель та земельних ділянок комунальної власності Шабівської сільської ради» вирішено:
- провести інвентаризацію земель та земельних ділянок на території Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області з метою формування земельних ділянок комунальної власності на території Шабівської сільської ради;
- замовити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок в організації, яка має ліцензію та виконання робіт із землеустрою;
- технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок після розроблення та погодження у встановленому законодавством порядку, подати на затвердження до Шабівської сільської ради (т.3 а.с.59).
26.11.2021 голова Шабівської сільської ради звернувся до директора Інституту землекористування Національної академії аграрних наук України з листом № 08-04/4034 (а.с.59 т.3 (на звороті), в якому просив розробити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель в межах Шабівської сільської ради.
За замовленням Шабівської сільської ради та на підставі договору від 17.11.2021 за №1/2021 Інститутом землекористування Національної академії аграрних наук України розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в межах Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, у тому числі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 (т.3 а.с.55-79).
Як вбачається з інформації з Державного земельного кадастру, на підставі вищевказаної Технічної документації державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у Львівській області 03.12.2021 були внесені відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 5 га із присвоєннями останній кадастрового номеру 5120887700:05:003:0024 (т.1 а.с.86).
Рішенням Шабівської сільської ради від 06.12.2021 №2/761-VIІІ «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, з метою формування земельних ділянок комунальної власності» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Шабівська сільська рада: кадастровий номер 5120887700:05:003:0022, площею 10 га (цільове призначення згідно КВЦПЗ: 07.07 - землі запасу, земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), кадастровий номер 5120887700:05:003:0023, площею 10 га (цільове призначення згідно КВЦПЗ: 07.07 - землі запасу, земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), кадастровий номер 5120887700:05:003:0024, площею 5 га (цільове призначення згідно КВЦПЗ: 07.07 - землі запасу, земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам); зобов`язано Шабівського сільського голову Павла Павленка здійснити державну реєстрацію права комунальної власності земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (т.2 а.с.51).
Як вбачається з інформаційної довідки з ДРРПНМ щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024, рішенням державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Соломикіної І.С. № 62201455 від 10.12.2021 зареєстровано право комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 з відкриття РНОНМ 2530430651040. Відповідні відомості щодо права комунальної власності внесено на підставі рішення Шабівської сільської ради №2/761-VIII від 06.12.2021 (т.1 а.с.84-86).
Згідно з витягом із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок №НВ-5101189502024 від 7.11.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5120887700:05:003:0024 становить 1 941 784,45 грн (т.1 а.с.64).
Відповідно до висновку експерта від 12.06.2023 №11659/23-41 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи, призначеної та проведеної Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз Міністерства юстиції України в рамках кримінального провадження №42021160000000610 (т.3 а.с.80-90; т.4 а.с.6-7), піщаний пересип Будацька Коса, в межах 11 сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами, у тому числі 5120887700:05:003:0024, не входила до затверджених меж Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району, код ЄДРПОУ 043784043 станом на 10.12.2021. Прокурором також надано суду дозвіл на надання можливості на розголошення відомостей досудового розслідування, а саме, висновку експерта від 12.06.2023 №11659/23-41 (т.3 а.с.91).
Рішенням Господарського суду Одеської області від 5.02.2024 у справі №916/1505/23 (т.2 а.с.74-78) у задоволенні позовних вимог Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельних ділянок відмовлено. При цьому, судом було встановлено, що відповідно до матеріалів, в тому числі графічної частини, проекту формування території та встановлення меж сільських, селищних і районних рад народних депутатів Білгород-Дністровського району Одеської області, затвердженого рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 30.01.1992 № 137-ХХІ, чітко вбачається, що піщаний пересип Будацька коса Білгород-Дністровського району знаходиться за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області та не входить до складу жодної сільської та селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області. Таким чином земельні ділянки на території Будацької коси були та залишаються у державній власності.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 17.06.2024 (т.2 а.с.65-73) рішення Господарського суду Одеської області від 05.02.2024 по справі №916/1505/23 залишено без змін. При цьому, судом апеляційної інстанції зазначено, що земельні ділянки на території Будацької коси були та залишаються у державній власності, про що цілком обґрунтовано зазначено судом першої інстанції.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 29.02.2024 у справі №916/3920/21 (т.2 а.с.79-85) у задоволенні позову Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області та Головного управління Держгеокадастру у Львівській про:
- визнання незаконними дій Шабівської сільради в особі голови Шабівського сільського голови Павленка Павла Петровича із замовлення у Інституті землекористування Національної академії аграрних наук України проведення технічної інвентаризації та розроблення технічної документації із землеустрою на земельні ділянки з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10 га; 5120887700:05:003:0024, площею 5 га;
- визнання незаконним та скасування рішення Шабівської сільради від 06.12.2021 №2/761-VIII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, з метою формування земельних ділянок комунальної власності";
- скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10 га, 5120887700:05:003:0024, площею 5 га, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо цих земельних ділянок;
- скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, площею 5 га, дата державної реєстрації речового права на нерухоме майно: 10.12.2021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна у Державному реєстрі прав на нерухоме майно: 2530430651040, з одночасним припиненням усіх речових прав Шабівської сільради на цю земельну ділянку, відмовлено повністю.
При цьому, суд дійшов висновку, що земельні ділянки на території Будацької коси на момент розгляду справи не входять до складу жодної територіальної громади, а також були та залишаються у державній власності, у зв`язку з чим повноваження щодо розпорядження даною територією належать до компетенції Одеської обласної державної адміністрації та Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, в силу повноважень, визначених ст. ст. 117, 122 Земельного Кодексу України.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.09.2024 у справі №916/3920/21 (т.2 а.с.52-64) рішення Господарського суду Одеської області від 29.02.2024 у справі №916/3920/21 залишено без змін. При цьому, судом апеляційної інстанції зазначено, що землі та земельні ділянки Будацької коси розташовані за межами населених пунктів Білгород-Дністровського району та не ввійшли станом на 27.05.2021 в межі жодної адміністративно-територіальної одиниці сільської, селищної, міської ради.
Прокурором також надано суду ухвалу Господарського суду Одеської області по справі №916/3784/21 від 10.12.2021 (т.2 а.с.86-89), якою накладено арешт на земельні ділянки з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, які розташовані на території Білгород-Дністровського району Одеської області, та заборонено державним кадастровим реєстраторам, а також державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, які розташовані на території Білгород-Дністровського району Одеської області. В іншій частині заяви Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області про забезпечення позову (до подачі позовної заяви) відмовлено.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 15.02.2022 у справі №916/3784/21 ухвалу скасовано частково та відмовлено в задоволенні заяви (вх.№ 4-88/21) Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області про забезпечення позову (до подачі позовної заяви) шляхом накладення арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, які розташовані на території Білгород-Дністровського району Одеської області, а також заборони державним кадастровим реєстраторам, а також державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно вчиняти будь-які реєстраційні дії стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, які розташовані на території Білгород-Дністровського району Одеської області. В іншій частині ухвалу Господарського суду Одеської області від 10.12.2021 по справі №916/3784/21 залишено без змін.
З метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді Одеською обласною прокуратурою до Одеської обласної державної адміністрації направлено запит від 22.11.2024 №15/1/1-991ВИХ-24, відповідно до якого повідомлено про обставини порушення інтересів держави за фактом реєстрації права комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024, сформованої за рахунок земель Будацької коси, а також запропоновано надати інформацію про вжиті облдержадміністрацією заходи або намір вжити заходи, у тому числі шляхом звернення до суду із позовом, щодо витребування спірної земельної ділянки із чужого незаконного володіння (т.1 а.с.81-83).
У свою чергу, Одеською обласною державною адміністрацією листом від 05.12.2024 № 16109/7/01-46/15598/2-24 повідомлено, що у грудні 2021 року Шабівською сільською радою Білгород-Дністровського району було подано до Південно-західного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу на ухвалу Господарського суду Одеської області від 10.12.2021 по справі №916/3784/21, якою суд першої інстанції наклав арешт на земельні ділянки з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, які розташовані на території Білгород-Дністровського району Одеської області, та заборонив державним кадастровим реєстраторам, а також державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами 5120887700:05:003:0022, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0023, площею 10,00 га; 5120887700:05:003:0024, площею 5,00 га, які розташовані на території Білгород-Дністровського району Одеської області (т.1 а.с.89-90).
При цьому, Одеською обласною державною адміністрацією було зазначено, що обласна державна (військова) адміністрація не зверталась до суду з позовною заявою, та водночас не заперечує щодо подачі до суду органами прокуратури відповідного позову в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації.
Матеріали справи містять повідомлення в порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру" (т.1 а.с.91).
5. Позиція суду.
5.1. Щодо підстав звернення прокурора з позовом до суду.
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною четвертою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Відповідно до частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (частина четверта статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Системне тлумачення положень статті 53 ГПК України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво у суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (висновок викладений у постановах Верховного Суду від 31.10.2019 у справі № 923/35/19, від 23.07.2020 у справі № 925/383/18).
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва, суд не повинен установлювати саме протиправність бездіяльності компетентного органу чи його посадової особи. Частиною сьомою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що в разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження. Відтак, питання про те, чи була бездіяльність компетентного органу протиправною та які її причини, суд буде встановлювати за результатами притягнення відповідних осіб до відповідальності. Господарсько-правовий спір між компетентним органом, в особі якого позов подано прокурором в інтересах держави, та відповідачем не є спором між прокурором і відповідним органом, а також не є тим процесом, у якому розглядається обвинувачення прокурором посадових осіб відповідного органу у протиправній бездіяльності.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (аналогічні висновки викладено у пунктах 38-40, 42, 43 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).
Отже, прокурор, звертаючись до суду в інтересах держави, має визначити компетентний орган та довести, у чому полягає невжиття компетентним органом заходів для захисту порушених прав, які підлягають захисту у спосіб, який обрав прокурор, і зокрема, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Звертаючись до суду з відповідним позовом, прокурор зазначив, що незаконна реєстрація права комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га, що знаходиться в межах Будацької коси, землі якої знаходяться за межами населених пунктів та перебувають виключно в державній власності, не може відповідати суспільному інтересу та порушує інтереси держави, як гаранта дотримання принципу верховенства права в країні.
Обґрунтовуючи підстави для представництва інтересів Одеської обласної державної адміністрації, прокурор зазначає, що незаконність вибуття з державної власності земельної ділянки рекреаційного призначення площею 5,00 га становить порушення прав останньої як законного розпорядника.
Враховуючи зазначене, Одеською обласною прокуратурою до Одеської обласної державної адміністрації направлено запит від 22.11.2024 №15/1/1-991ВИХ-24, відповідно до якого повідомлено про обставини порушення інтересів держави за фактом реєстрації права комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024, сформованої за рахунок земель Будацької коси, а також запропоновано надати інформацію про вжиті облдержадміністрацією заходи або намір вжити заходи, у тому числі шляхом звернення до суду із позовом, щодо витребування спірної земельної ділянки із чужого незаконного володіння (т.1 а.с.81-83).
У свою чергу, Одеською обласною державною адміністрацією листом від 05.12.2024 № 16109/7/01-46/15598/2-24 повідомлено, що остання не зверталась до суду з позовною заявою, та водночас не заперечує щодо подачі до суду органами прокуратури відповідного позову в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації.
Матеріали справи містять повідомлення в порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру" (т.1 а.с.91).
Відтак, прокурор зазначає, що, Одеська обласна державна адміністрація обізнана про необхідність захисту інтересів держави та мала відповідні повноваження для їх захисту, проте таких заходів не вжила, що відповідно до вимог ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» є підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом в інтересах держави в особі зазначеного уповноваженого органу влади.
В силу положень ст. 17, 20, 122, 149 ЗК України органом, уповноваженим здійснювати функції держави із розпорядження земельною ділянкою рекреаційного призначення державної власності, є саме Одеська обласна державна (військова) адміністрація.
При цьому, з огляду на вказані положення Земельного кодексу України, суд зазначає, що доводи відповідача щодо того, що земельна ділянка не належить Одеській обласній державній адміністрації, а її власником (якби земельна ділянка не належала відповідачу на законних підставах) є Білгород-Дністровська районна державна адміністрація, не знайшли свого підтвердження.
Враховуючи вищезазначене та зважаючи на те, що позивач самостійно не звернувся до суду з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та мав змогу захистити інтереси держави, що свідчить про неналежний захист позивачем законних інтересів держави, суд доходить висновку про підтвердження прокурором підстав для представництва інтересів держави.
5.2. Щодо належності спірної земельної ділянки до земель державної власності.
Відповідно до ч.4 ст.75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Так, рішенням Господарського суду Одеської області від 29.02.2024 у справі №916/3920/21 (т.2 а.с.79-85) було встановлено, що земельні ділянки на території Будацької коси на момент розгляду справи не входять до складу жодної територіальної громади, а також були та залишаються у державній власності, у зв`язку з чим повноваження щодо розпорядження даною територією належать до компетенції Одеської обласної державної адміністрації та Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, в силу повноважень, визначених ст.117, 122 Земельного Кодексу України.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.09.2024 у справі №916/3920/21 (т.2 а.с.52-64) рішення Господарського суду Одеської області від 29.02.2024 у справі №916/3920/21 залишено без змін.
Крім того, рішенням Господарського суду Одеської області від 5.02.2024 у справі №916/1505/23 (т.2 а.с.74-78), залишеним без змін Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 17.06.2024 (т.2 а.с.65-73), встановлено, що відповідно до матеріалів, в тому числі графічної частини, проекту формування території та встановлення меж сільських, селищних і районних рад народних депутатів Білгород-Дністровського району Одеської області, затвердженого рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 30.01.1992 №137-ХХІ, чітко вбачається, що піщаний пересип Будацька коса Білгород-Дністровського району знаходиться за межами сільських, селищних рад Білгород-Дністровського району Одеської області та не входить до складу жодної сільської та селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області. Таким чином, земельні ділянки на території Будацької коси були та залишаються у державній власності.
Таким чином, вказаними судовими рішеннями встановлено преюдиційні обставини щодо належності станом на день розгляду справи спірної земельної ділянки до земель державної власності. З урахуванням вимог ч. 4 ст. 75 ГПК України вказані обставини не підлягають повторному доказуванню при розгляді справи №916/5559/24.
При цьому, суд погоджується з доводами прокуратури стосовно того, що розпорядником спірної земельної ділянки, яка розташована на території Будацької коси та перебуває у державній власності, є саме Одеська обласна державна адміністрація в силу повноважень, визначених ст.117, 122 Земельного Кодексу України.
Як було встановлено судом з інформаційної довідки з ДРРПНМ щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024, рішенням державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Соломикіної І.С. №62201455 від 10.12.2021 зареєстровано право комунальної власності Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району на земельну ділянку площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 з відкриття РНОНМ 2530430651040. Відповідні відомості щодо права комунальної власності внесено на підставі рішення Шабівської сільської ради №2/761-VIII від 06.12.2021 (т.1 а.с.84-86).
Натомість, як встановлено судом, передача земельної ділянки державної власності у комунальну власність за рішенням відповідного органу виконавчої влади, який здійснює розпорядження землями державної власності, яким у даному випадку є Одеська обласна державна (військова) адміністрація, у порядку ст.117 ЗК України не здійснювалася, доказів протилежного матеріали справи не містять.
Таким чином, суд доходить висновку про неправомірність вибуття земельної ділянки площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 із державної власності та реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку за Шабівською сільською радою Білгород-Дністровського району.
5.3. Щодо належного способу захисту.
Відповідно до ст.2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Статтею 4 ГПК України встановлено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Зазначений захист має бути ефективним, тобто повинен здійснюватися з використанням такого способу захисту, який може відновити, наскільки це можливо, відповідні права, свободи й інтереси позивача.
Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника.
Загальний перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, а також можливість їх захистити іншим способом, встановленим договором або законом чи судом у визначених законом випадках, закріплені у частині другій статті 16 ЦК України. Глава 29 ЦК України передбачає, зокрема, такі способи захисту права власності як витребування майна з чужого незаконного володіння (віндикаційний позов) та усунення перешкод у реалізації власником права користування та розпорядження його майном (негаторний позов).
Власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (частина друга статті 152 ЗК України).
Перелік способів захисту земельних прав викладений у частині третій статті 152 ЗК України. Як правило, власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а конкретним способом захисту свого права, зокрема визначеним вказаною частиною, або ж іншим способом, який передбачений законом.
Аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 925/1265/16.
Як встановлено судом, прокурор, звертаючись з позовом, зазначив, що ефективним способом захисту порушених інтересів держави буде віндикаційний позов щодо витребування із володіння Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області на користь Одеської обласної державної (військової) адміністрації земельної ділянки 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024, що входить до меж Будацької коси, враховуючи реєстрацію права комунальної власності Шабівської сільської ради без правових підстав.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 14.11.2018 по справі №183/1617/16 дійшла висновку, що метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був незаконно позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно (принцип реєстраційного підтвердження володіння нерухомістю). У разі задоволення позовної вимоги про витребування нерухомого майна з чужого незаконного володіння суд витребує таке майно на користь позивача, а не зобов`язує відповідача повернути це майно власникові. Таке рішення суду є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно, зареєстроване у цьому реєстрі за відповідачем. Задоволення вимоги про витребування нерухомого майна з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності, відповідає речово-правовому характеру віндикаційного позову та призводить до ефективного захисту прав власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 ЦК України, є неефективними.
При цьому, визначальним критерієм для розмежування віндикаційного та негаторного позовів є відсутність або наявність у позивача володіння майном; відсутність або наявність в особи володіння нерухомим майном визначається виходячи з принципу реєстраційного підтвердження володіння; особа, до якої перейшло право власності на об`єкт нерухомості, набуває щодо нього всі правоможності власника, включаючи право володіння (пункт 72 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц).
Таким чином, враховуючи, що за Шабівською сільською радою Білгород-Дністровського району зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 всупереч вимог Земельного кодексу України та волі власника, яким, як вже було встановлено судом, є держава в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації, суд доходить висновку про те, що прокурором обрано належний спосіб захисту порушених прав та зазначає про наявність правових підстав для витребування з володіння Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району земельної ділянки рекреаційного призначення площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 (РНОНМ: 2530430651040) на користь держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації.
Приймаючи до уваги задоволення позовних вимог в повному обсязі, витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та заяви про забезпечення позову, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 129,232,233,236-238,240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Витребувати земельну ділянку рекреаційного призначення площею 5,00 га з кадастровим номером 5120887700:05:003:0024 (РНОНМ: 2530430651040) з володіння Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району (67770, Одеська область, с. Шабо, вул. Центральна, 63, код ЄДРПОУ 04378043) на користь належного власника держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації (65032, м. Одеса, проспект Шевченка, 4, код ЄДРПОУ 00022585).
3. Стягнути з Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району (67770, Одеська область, с. Шабо, вул. Центральна, 63, код ЄДРПОУ 04378043) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ 03528552, рахунок отримувача UA808201720343100002000000564, банк отримувача ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у сумі 24 815 /двадцять чотири тисячі вісімсот п`ятнадцять/ грн 41 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 08 травня 2025 р.
Суддя Ю.М. Щавинська
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2025 |
Оприлюднено | 09.05.2025 |
Номер документу | 127184029 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Щавинська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні