Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2025 рокуСправа №160/2385/25
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Букіної Л.Є., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтеркерама" до Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради, за участі третьої особи Міністерства юстиції України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтеркерама" до Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради, за участі третьої особи Міністерства юстиції України, в якому позивач просить:
- Визнати противоправними дії державного реєстратора Дніпропетровської міської ради Щавинської Ірини Володимирівни щодо внесення до Єдиного реєстру запису за № 12241020000003069 від 09.10.2004 року про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи Закрите акціонерне товариство «Підприємство з іноземними інвестиціями» (скорочено ЗАТ «ІНТЕРКЕРАМА»),.
- Зобов`язати Департамент адміністративних послуг Дніпровської міської ради скасувати безпідставну та помилково вчинену реєстраційну дію щодо державної реєстрації новоутвореної шляхом заснування юридичної особи Закрите акціонерне товариство «Підприємство з іноземними інвестиціями» (скорочено ЗАТ «ІНТЕРКЕРАМА») від 09.10.2004 року за №12241020000003069, вчинену державним реєстратором Дніпропетровської міської ради ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що державним реєстратором Дніпропетровської міської ради Щавинською І.В. було безпідставно та помилково, за відсутності відповідного звернення, вчинено реєстраційну дію за №12241020000003069 від 09.10.2004 року «Державна реєстрація новоутвореная шляхом заснування юридичної особи Закрите акціонерне товариство «Підприємство з іноземними інвестиціями» (скорочено ЗАТ «ІНТЕРКЕРАМА»)» у державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яке не містить слова «ІНТЕРКЕРАМА» та ідентифікаційний код якому не присвоювався, наявність доказів звернення ТОВ «ІНТЕРКЕРАМА» з заявою до відповідача про виправлення помилки в Єдиному реєстрі шляхом скасування відповідного помилкового запису та отримання відмови від відповідача у виправленні такої помилки.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.03.2025 р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників процесу. Тією ж ухвалою суду запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Відповідач правом на надання відзиву не скористався.
Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства, суд виходить із такого.
Судом встановлено, що позивачем при перевірці на порталі відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських на сайті Міністерства юстиції України відносно юридичної особи за назвою «ІНТЕРКЕРАМА» було виявлено наявність помилкового запису реєстраційної дії, без присвоєння ідентифікаційного коду, здійсненого Державним реєстратором Дніпропетровської міської ради Щавинською Іриною Володимирівною, а саме:
-Найменування юридичної особи, у тому числі скорочене (за наявності): Закрите акціонерне товариство «Підприємство з іноземними інвестиціями» (ЗАТ «ІНТЕРКЕРАМА»)
-Організаційно-правова форма: Закрите акціонерне товариство
-Назва юридичної особи: «Підприємство з іноземними інвестиціями»
-Найменування юридичної особи іноземною мовою: запис відсутній
-Ідентифікаційний код юридичної особи: запис відсутній
-Засновники: 1) Закрите акціонерне товариство "Вог-Інвест", російська федерація (109147, м. Москва вул. Воронцовська, б. 35 а, стр. 2), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 )
-Дата запису: 09.10.2004
-Номер запису: №12241020000003069
-Місцезнаходження реєстраційної справи: Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради.
Статус ЗАРЕЄСТРОВАНО
04.11.2024 року ТОВ «ІНТЕРКЕРАМА» звернулося до Департаменту адміністративних послуг Дніпровської міської ради із заявою вих. № 02-04-599 від 04.11.2024 року про некоректне відображення інформації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на сайті Міністерства юстиції України відносно юридичної особи за назвою «ІНТЕРКЕРАМА». Останній у відповіді від 05.11.2024 року за вих. № 4/5-446 підтвердив, що питання дійсно має технічний характер, та рекомендував звернутися до технічного адміністратора Єдиного державного реєстру ДП «НАЦІОНАЛЬНІ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМІ УКРАЇНИ», та зазначив, що державний реєстратор Щавинська І.В. не перебуває в трудових відносинах з департаментом, а тому в неї неможливо відібрати пояснення стосовно встановлених розбіжностей.
07.11.2024 року ТОВ «ІНТЕРКЕРАМА» звернулось до ДП «НАЦІОНАЛЬНІ ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» (ДП «НАІС») з аналогічною заявою вих. № 02-04-607 від 07.11.2024 року про некоректне відображення інформації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських на сайті Міністерства юстиції України відносно юридичної особи за назвою «ІНТЕРКЕРАМА».
ДП «НАІС», у відповіді від 03.12.2024 року за вих. № 5797/13.1-15 підтвердило факт наявності некоректних відомостей проведення державної реєстрації новоутвореної шляхом заснування юридичної особи Закритого акціонерного товариства «Підприємство з іноземними інвестиціями (скорочено ЗАТ «ІНТЕРКЕРАМА»), якому ідентифікаційний код не присвоювався, Державним реєстратором Дніпропетровської міської ради ІЦавинською Іриною Володимирівною за №12241020000003069 від 09.10.2004 року. ДП «НАІС» звернуло увагу, що на момент створення вказаної юридичної особи Підприємство не було технічним адміністратором ЄДР та не має повноважень на проведення будь-яких реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі та аналізу фактичної діяльності того чи іншого суб`єкта господарювання відомості якого містяться в ЄДР, та повідомило, що вилучення відомостей про юридичну особу в ЄДР не передбачено, а лише проведення скасування реєстраційної дії, повноваження на які покладено на державних реєстраторів.
Одночасно, ТОВ «ІНТЕРКЕРАМА», керуючись вимогами ст. 34 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», звернулось до Міністерства юстиції України зі скаргою вих. №02- 04-654 від 05.12.2024 року на проведену державним реєстратором дію та з вимогою про скасування реєстраційної дії.
Міністерством юстиції України зазначену скаргу було залишено без розгляду по суті, посилаючись на те, що оскаржувана реєстраційна дія проведена 09.10.2004 року, а тому згідно пункту 8 частини шостої статті 34 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», якщо скаргу подано на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації», що прийняті, вчинені до 01.01.2016 року (лист від 06.01.2025 року вих. № 134/3133/7/33.2.1.) зазначена скарга залишається без розгляду.
17 січня 2025 року ТОВ «ІНТЕРКЕРАМА» повторно звернулось до Департаменту адміністративних послуг Дніпровської міської ради з повідомленням вих. № 02-04-58 від 17.01.2025 року про наявність технічної помилки в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та видалення шляхом скасування запису №12241020000003069 від 09.10.2004 року про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи, а саме: Закрите акціонерне товариство «Підприємство з іноземними інвестиціями» (місцезнаходження юридичної особи: Україна, 49081, проспект Ім.Газети "ПРАВДА", б.3, м. Дніпропетровськ, Дніпропетровська область) №12241020000003069, вчинену державним реєстратором Дніпропетровської міської ради Щавинською Іриною Володимирівною 09.10.2004 року.
Листом від 22.01.2025 року № 4/5-20 Департамент адміністративних послуг Дніпровської міської ради повідомив позивача, що підставою для скасування відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є відповідне судове рішення, посилаючись на ч. 1 ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в якій встановлено, що скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі проводиться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, а також на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження". Застосування статті 32 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", яка регулює порядок виправлення помилок, допущених у відомостях Єдиного державного реєстру, на думку відповідача, допускається виключно описки, друкарської, граматичної, арифметичної помилки, посилаючись на лист Міністерства юстиції України від 05.07.2023 року № 87194/19.1.4/32-23.
Вважаючи бездіяльність протиправною, Товариство звернулось до суду.
Вирішуючи даний спір, суд виходить з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15 травня 2003 року №755-IV (в редакції, на момент вчинення спірних реєстраційних дій, далі - Закон №755-IV).
Положеннями статті 1 Закону №755-IV визначено, що державний реєстратор - посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Частиною 1 статті 4 Закону №755-IV встановлено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно з частиною 2 Закону №755-IV порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема:
- перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці;
- перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації;
- внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру;
- оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Частиною 1 статті 6 Закону №755-IV закріплено, що державний реєстратор: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами-підприємцями.
Частина друга статті 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» передбачає, що порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документи особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку відомостей Єдиного державного реєстру на наявність заборони вчинення реєстраційних дій;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формував символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;
10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.
Тобто, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації (пункт 1 частий першої статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань").
Статтею 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (в редакції чинній на момент проведення державної реєстрації) було передбачено, що для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: 1) заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; 2) копію рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; 3) два примірники установчих документів; 4) документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.
Відповідно до статті 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців га громадських формувань» (в редакції чинній на момент проведення державної реєстрації), Державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду зобов`язаний перевірити ці документи на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, які передбачені частиною першою статті 27 цього Закону. За відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код заявника відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстраційної картки. Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації юридичної особи є датою державної реєстрації юридичної особи.
Відповідно до пп. 6,7 Постанови КМУ від 22 січня 1996 р. № 118: У разі перетворення юридичної особи, крім центральних органів виконавчої влади, за правонаступником зберігається її ідентифікаційний код. У разі припинення юридичної особи шляхом приєднання до іншої юридичної особи та створення на базі юридичної особи, що припинилася, відокремленого підрозділу ідентифікаційний код такої юридичної особи залишається за відокремленим підрозділом. В інших випадках припинення юридичної особи присвоєння її ідентифікаційного кодуновоутвореним суб`єктам забороняється.
Ідентифікаційний код є обов`язковим для використання в усіх видах звітних та облікових документів суб`єкта.
Так, аналіз норм чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що для здійснення реєстраційних дій особі необхідно звернутись із заявою про державну реєстрацію особисто та або через уповноважену особу.
Між тим, в контексті завдань адміністративного судочинства (статті 2 КАС України) звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту.
Гарантоване статтею 55 Конституції України право на захист можливе лише у разі його порушення, тому логічною вимогою при захисті такого права є обґрунтування такого порушення. Отже, порушення права має бути реальним, стосуватися індивідуально вираженого права або інтересів особи, яка стверджує про його порушення, а саме право конкретизоване у законах України.
Аналогічну ідею закріплено Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Стаття 13 Конвенції під назвою «Право на ефективний засіб юридичного захисту» проголошує: «Кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження».
Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, адміністративний суд, отримавши позовну заяву, повинен встановити наявність факту порушення права та застосувати конкретний спосіб захисту порушеного права, що залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
З позовної заяви не слідує, яким чином скасування спірної реєстраційної дії порушує права та інтереси підприємства. Останнім не надано доказів та не доведено, що протягом більш ніж 20 років з моменту проведення спірної реєстраційної дії, вона (реєстраційна дія) створювала перешкоди та/або завдавала негативні наслідки у процесі провадження господарської діяльності позивача.
Суд зауважує, що право на захист це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оскарження останнього. Таким чином, відсутність у будь-кого, в тому числі і позивача, прав чи обов`язків у зв`язку із оскаржуваними діями не породжує для останнього і права на захист, тобто, права на звернення із адміністративним позовом.
Суд зазначає, що позивач повинен довести, що він є потерпілим від порушення з боку суб`єкта владних повноважень, зокрема має місце безпосередній негативний суттєвий вплив порушення на позивача або обґрунтована ймовірність негативного впливу на позивача у майбутньому. З`ясування існування факту порушення прав, законних інтересів та матеріально-правової заінтересованості позивача передує розгляду питання щодо правомірності рішення (дії), котре (і) оскаржується.
Судом не встановлено, що оскаржувана дія жодним чином зачіпає прав та охоронювані законом інтереси позивача.
Як вказав Верховний Суд у постанові від 28.05.2020 по справі №640/11643/19, встановлення відсутності матеріально-правової заінтересованості позивача є самостійною і достатньою підставою для відмови у задоволенні позову.
За таких обставин суд вважає, що підстав для задоволення позову не встановлено.
Керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтеркерама" відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, у разі якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного перегляду справи.
Рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Л.Є. Букіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2025 |
Оприлюднено | 14.05.2025 |
Номер документу | 127262087 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні