Ухвала
від 12.05.2025 по справі 300/3779/23
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

про відкриття касаційного провадження

12 травня 2025 року

м. Київ

справа №300/3779/23

адміністративне провадження №К/990/17618/25

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,

перевіривши касаційну скаргу Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2025 у справі № 300/3779/23 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень, зобов`язання до вчинення дій,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з позовом до Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради (далі - перший відповідач), Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради (далі - другий відповідач, Управління ДАБК Івано-Франківської міськради, скаржник), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ), в якому просила:

визнати протиправними та скасувати Містобудівні умови та обмеження від 11.02.2022 № 13-31.2.1-01, реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:1164-7227-3980-7732 «Нове будівництво індивідуального житлового будинку на місці квартири АДРЕСА_1 »;

визнати протиправним та скасувати повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єктах з незначними наслідками від 03.02.2023 № ІФ051230112756, видане Управлінням з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради;

зобов`язати Департамент і ДАБК вчинити певні дії, зокрема:

заборонити ОСОБА_2 та/або будь-яким іншим особам здійснювати будь-які будівельні та інші роботи на земельній ділянці з кадастровим номером № 2610100000:14:001:0052, розташованій за адресою: АДРЕСА_2 ;

зобов`язати ОСОБА_2 привести земельну ділянку (кадастровий номер № 2610100000:14:001:0052) до попереднього стану, що існував до моменту оскаржуваних містобудівних умов та обмежень (шляхом демонтажу зведеної на момент ухвали суду споруди);

зобов`язати ОСОБА_2 ліквідувати пошкодження квартири АДРЕСА_3 , спричинені/завдані ним/його діями в ході будівництва, що здійснювалося ним та/або довіреними особами з порушенням будівельних норм і правил.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 позов задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовано Містобудівні умови та обмеження від 11.02.2022 № 13-31.2.1-01, реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:1164-7227-3980-7732 «Нове будівництво індивідуального житлового будинку на місці квартири АДРЕСА_1 ».

Встановлено відсутність права на початок будівельних робіт у громадянина ОСОБА_2 згідно з повідомленням про початок виконання будівельних робіт на об`єктах з незначними наслідками від 03.02.2023 № ІФ051230112756.

В решті позовних вимог відмовлено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2025 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 по справі № 300/3779/23 скасовано та прийнято постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 до Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради, третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради щодо неповідомлення Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради як виконавчого органу Івано-Франківської міської ради про втрату чинності виданими ним містобудівними умовами та обмеженнями від 11.02.2022 № 13-31.2.1-01, реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:1164-7227-3980-7732 «Нове будівництво індивідуального житлового будинку на місці квартири АДРЕСА_1 » на підставі постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023 по справі № 300/2708/21.

Визнано протиправною бездіяльність Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради щодо невжиття заходів, визначених частиною сьомою статті 36 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності», абзацом 11 пункту 15 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2015 № 747), спрямованих на реалізацію повноважень в частині припинення права на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого ОСОБА_2 повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єктах з незначними наслідками від 03.02.2023 № ІФ051230112756.

Зобов`язано Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради вчинити дії відповідно до частини сьомої статті 36 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності», абзацу 11 пункту 15 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2015 № 747), спрямованих на реалізацію повноважень в частині припинення права на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого ОСОБА_2 повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єктах з незначними наслідками від 03.02.2023 № ІФ051230112756.

Визнано протиправною бездіяльність Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради щодо невжиття заходів, визначених Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553, спрямованих на реалізацію повноважень в частині призначення та проведення позапланової перевірки на об`єкті «Нове будівництво індивідуального житлового будинку на місці квартири АДРЕСА_1 », розташованого на земельній ділянці з кадастровим номером № 2610100000:14:001:0052, за адресою: АДРЕСА_2 .

Зобов`язано Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради вчинити дії, визначені Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553, спрямовані на реалізацію повноважень в частині призначення та проведення позапланової перевірки на об`єкті «Нове будівництво індивідуального житлового будинку на місці квартири АДРЕСА_1 », розташованого на земельній ділянці з кадастровим номером № 2610100000:14:001:0052, за адресою: АДРЕСА_2 .

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 по справі № 300/3779/23 в частині позовної вимоги про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень від 11.02.2022 № 13-31.2.1-01 залишено без змін.

25.04.2025 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Управління ДАБК Івано-Франківської міськради, у якій скаржник просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 в частині задоволеної вимоги про встановлення відсутності права на початок будівельних робіт у громадянина ОСОБА_2 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2025 в частині задоволення позовних вимог, ухвалити рішення, яким рішення Івано- Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 по справі № 300/3779/23 в частині позовної вимоги про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень від 11.02.2022 № 13-31.2.1-01 - залишити без змін, а в решті позовних вимог відмовити.

Перевіривши відповідність вказаної касаційної скарги та доданих до неї документів вимогам Кодексу адміністративного судочинства України, Суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Імперативними приписами частини четвертої статті 328 КАС України встановлено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках:

1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;

2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні;

3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах;

4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків, якщо: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Згідно з пунктом 4 частини другої статті 330 КАС України у касаційній скарзі зазначаються підстава (підстави), на якій (яких) подається касаційна скарга з визначенням передбаченої (передбачених) статтею 328 цього Кодексу підстави (підстав).

Обґрунтовуючи підстави звернення з даною касаційною скаргою скаржник посилається на приписи пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, зазначаючи, що судом апеляційної інстанції не враховано висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постановах від 22.08.2018 у справі № 815/1568/16, від 05.12.2018 у справі № 804/3091/18, та постановах Верховного Суду від 28.03.2025 у справі № 640/26053/20, від 15.07.2020 у справі № 809/78/16, від 13.02.2023 у справі № 461/3634/17, від 30.03.2023 у справі № 640/13008/20.

Також, як підставу касаційного оскарження скаржник вказує пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, на думку скаржника, відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

Крім того, як підставу касаційного оскарження скаржник вказує пункт 4 частини четвертої статті 328 КАС України в частині порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права з посиланням на пункти 1, 2 частини другої статті 353 КАС України, а також зазначає, що справа становить значний суспільний інтерес та має виняткове значення для скаржника.

Наведені скаржником аргументи потребують ретельної перевірки та вивчення матеріалів справи, чого не можна виконати на стадії відкриття касаційного провадження, тому проаналізувавши підстави на яких подано касаційну скаргу у цій справі, Суд погоджується з необхідністю здійснити касаційний перегляд рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2025 у справі № 300/3779/23.

Керуючись статтями 248, 329, 334, 335, 338 КАС України, Верховний Суд

УХВАЛИВ:

Відкрити касаційне провадження за касаційною скаргою Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2025 у справі № 300/3779/23 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту містобудування та архітектури Івано-Франківської міської ради, Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю Івано-Франківської міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень, зобов`язання до вчинення дій.

Витребувати з Полтавського окружного адміністративного суду справу № 300/3779/23.

Надіслати учасникам справи копію цієї ухвали разом із копією касаційної скарги та доданих до неї матеріалів.

Встановити строк для подачі відзиву на касаційну скаргу у десять днів з дня вручення копії цієї ухвали та роз`яснити, що до відзиву додаються докази надсилання (надання) його копій та доданих до нього документів іншим учасникам справи.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач: С.М. Чиркін

Судді: Я.О. Берназюк

О.П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.05.2025
Оприлюднено13.05.2025
Номер документу127271911
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —300/3779/23

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 30.04.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Постанова від 27.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 14.06.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні