ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2025 року м. Житомир справа № 274/5859/22
категорія 108060200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради про зобов`язання вчинити дії,
встановив:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, у якому просить:
- визнати бездіяльність відповідача протиправною та зобов`язати призначити житлову субсидію на літній період з 01.06.2022 та на опалювальний період з 01.10.2022 для вказаного господарства.
В обґрунтування позову вказано, що рішенням відповідача про надання субсидії позивачу відмовлено у призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з 01.06.2022. Підставою відмови вказано наявність простроченої понад три місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг. Позивач не погоджується із наведеним вище рішенням, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідачем було подано відзив на позовну заяву, за змістом якого він просив відмовити у задоволенні позову. В обгрунтування відзиву вказано, що починаючи з 1 грудня 2022 року прийом заяв на отримання пільг та житлових субсидій, а також їх призначення здійснюється органами Пенсійного фонду України. Функції щодо внесення інформації про пільговиків до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, та наповнення Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій також передані органам Пенсійного фонду України. При цьому, їм передані бази даних і паперові справи одержувачів пільг і житлових субсидій.
Дослідивши подані сторонами письмові докази, суд дійшов наступного висновку.
З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами ОСОБА_1 звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Бердичівської міської ради з заявою про призначення субсидії.
Відповідач прийняв рішення про відмову у призначенні субсидії для відшкодування витрат на сплату житлово-комунальних послуг з 01.06.2022.
Управління праці та соціального захисту населення Бердичівської районної державної адміністрації Житомирської області листом від 08.09.2022№К-131 та від 04.10.2022 №К-157 позивача повідомлено про відмову у призначенні субсидії.
Підставою для відмови в призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з 01.06.2022 є наявність заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг понад 40 НМД.
Вважаючи рішення Управління праці та соціального захисту населення Бердичівської районної міської ради протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За визначенням, наведеним у ч.1 ст.1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 №1875-IV в редакції від 11.06.2017 року (далі Закон №1875-IV) житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;
П.5 ч.3 ст.20 Закону №1875-IVзакріплений обов`язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
В той же час, згідно статей1, 2, 9 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії №2017-III від 05.10.2000, з метою реалізації соціальних прав та державних соціальних гарантій громадян, встановлених Конституцією України, забезпечення потреб людини в матеріальних благах і послугах, держава гарантує забезпечення основних потреб громадян на рівні встановлених законом державних соціальних стандартів і нормативів. До державних соціальних нормативів належать, зокрема, соціальна норма житла та соціальні нормативи користування комунальними послугами, з оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії громадянам.
Порядок призначення та надання житлових субсидій встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З метою спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового постановою Кабінетів Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 затверджено Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі Положення №848), яке визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій, зокрема:
- щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг, а саме:
- житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком;
- комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Згідно з пунктом 3 Положення №848 житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг-мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача.
Отримання житлових субсидій не пов`язане і не тягне за собою зміни форми власності житла.
Пунктами 4,5 Положення №848 визначено, що право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).
Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р.№ 1156Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії (Офіційний вісник України, 1998 р., № 30, ст. 1129; 2000 р., № 5, ст. 178).
Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (пункт 9 Положення №848).
Згідно з пунктом 43 Положення №848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або тимчасовим посвідченням громадянина України (для іноземців та осіб без громадянства - паспортним документом іноземця або документом, що посвідчує особу без громадянства, посвідкою на постійне/тимчасове проживання, посвідченням біженця або іншим документом, що підтверджує законність перебування іноземця чи особи без громадянства на території України), подає: заяву; декларацію; довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом уповноваженого органу у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; копію договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (у разі наявності); договір наймання (оренди) житла (у разі наявності); рішення суду (в разі наявності); інші документи, які не передбачені цим пунктом, але відповідно до цього Положення необхідні для розгляду питання по суті (у разі потреби).
Зазначені документи подаються структурному підрозділу з питань соціального захисту населення, посадовим особам виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання), органу Пенсійного фонду України - незалежно від місця проживання.
У пункті 44 Положення №848 закріплено, що заява та декларація можуть бути надіслані поштою або в електронній формі через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, мобільний додаток Пенсійного фонду України або Портал Дія, офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ними інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також інформаційні системи Мінсоцполітики (з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису).
У разі подання заяви та декларації через Портал Дія особа громадянина посвідчується паспортом громадянина України.
З матеріалів справи з`ясовано, що підставою для відмови відповідачем у призначенні субсидії позивачу з 01.06.2022 слугувала наявність за домогосподарством ОСОБА_1 заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг понад 40 НМД.
При цьому, позивач не заперечує наявність боргу зі сплати житлово-комунальних послуг та вказує, що сума заборгованості залишилася від попереднього власника і просить призначити субсидію з урахування ситуації, що склалася.
За правилами підпункту 5 пункту 14 Положення №848 житлова субсидія не призначається зокрема, якщо уповноваженим органом отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов).
Житлова субсидія у випадку, передбаченому абзацом першим цього підпункту, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження споживачем заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку-з місяця, що настає за тим, у якому до уповноваженого органу надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження споживачем заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі).
Таким чином, залишилась незміною така умова, за якої житлова субсидія не призначається відповідно до вимог Положення № 848, а саме: отримання інформації про наявність боргу з оплати житлово-комунальних послуг, а тому лише погашення такого боргу, в даному випадку, є підставою для відновлення призначення позивачу житлової субсидії.
Зважаючи на наявність у позивача боргу по оплаті житлово-комунальних послуг, суд вважає, що відповідачем правомірно відмовлено останньому у призначенні житлової субсидії.
Слід також звернути увагу і на те, що Положенням № 848 надано можливість отримувачу субсидії підтвердити відсутність боргу шляхом надання відповідних платіжних документів.
Однак, ні на момент звернення до відповідача із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на сплату житлово-комунальних послуг так ні на момент звернення до суду із даною позовною заявою позивачем не надано документального підтвердження сплати заборгованості.
Суд наголошує, що як свідчить зміст Положення №848, для відмови у призначенні субсидії або скасування раніше призначеної субсидії достатньо лише надходження до органу, що призначає субсидії, подання комунального підприємства про наявність заборгованості розміром понад 40 НМД та терміном понад три місяці.
При цьому, Положенням №848 не зобов`язано органи, що призначають субсидії, перевіряти достовірність відомостей про наявність боргу, вказаних у поданнях комунальних підприємств. У розумінні Положення №848 сам факт надходження такого подання до органу, який призначає субсидії, є підставою для скасування субсидії або відмови у її призначенні.
Аналогічні правові висновки викладені в постанові Верховного Суду від 09 червня 2021 року у справі № 524/8130/17.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про відсутність порушень відповідачем норм діючого законодавства при не призначенні позивачу субсидії з червня 2022 року у зв`язку з наявністю заборгованості по оплаті за житлово-комунальні послуги розміром понад 40 НМД та терміном понад три місяці.
Окрім іншого, суд зазначає, що розрахунок житлово-комунальних послуг проводиться не Управлінням соціального захисту населення, а надавачем послуг.
Таким чином, ОСОБА_1 у разі незгоди з проведеним розрахунком заборгованості, вправі оскаржити його в судовому порядку, чи звернутись безпосередньо до надавача послуг про перерахунок комунальних платежів, однак позивач не надав доказів про оскарження заборгованості в судовому порядку, як і доказів на підтвердження того, що розрахунок житлово-комунальних послуг здійснений невірно.
Така позиція суду узгоджується з позицією Сьомого апеляційного адміністративного суду у справі №240/2431/22.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_1 ) до Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради (вул. Європейська, 83, Бердичів,Житомирська область, 13306. РНОКПП/ЄДРПОУ:03192810) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.С. Токарева
12.05.25
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2025 |
Оприлюднено | 15.05.2025 |
Номер документу | 127300548 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області
Большакова Т. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні