Рішення
від 13.05.2025 по справі 600/23/24-а
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЧЕРНІВЦІВ

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2025 р. м. Чернівці Справа № 600/23/24

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Кельменецької районної спілки споживчих товариств, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору - Кельменецька селищна рада Дністровського району про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В:

Керівник Дністровської окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, в якому:

- визнати протиправною бездіяльності Кельменецької районної спілки споживчих товариств щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення населення захисних споруд цивільного захисту - сховищ за №96857, що розміщене по вул Бесарабській, 39, смт. Кельменці Дністровського району та №96898, що розміщене по вул.Бесарабській 39-Д смт. Кельменці Дністровського району;

- зобов`язати Кельменецьку районну спілку споживчих товариств привести захисні споруди-сховища №96857 та №96898 у належний технічний стан з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

1.АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

1.1. ПОЗИЦІЯ ПОЗИВАЧА

В обґрунтування позовних вимоги позивачем зазначено, що згідно проведених заходів з державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки встановлено, що по вул.Бесарабській,39 та Бесарабській, 39-д смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області знаходяться протирадіаційні укриття за №96857 та №96898, які в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовими до використання за призначенням, через що не здатні забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням можуть створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

1.2 ПОЗИЦІЯ ВІДПОВІДАЧА.

У встановлений законом строк відповідачем подано відзив на позов, в якому просить суд відмовити у задоволенні позову. Вказує, що відповідач не належить до суб`єктів владних повноважень, а тому до нього не можуть бути заявлені вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії. Зазначає, що у своїй позовній заяві прокурор не навів обґрунтованих доводів щодо набуття повноважень позивача у цій справі виходячи із обсягу компетенції ГУ ДСНС у Чернівецькій області та не послався на норми закону, яким ГУ ДСНС у Чернівецькій області надані повноваження звернення до суду з предметом зазначеним у позовній заяві. Щодо оцінки стану захисних споруд вказує, що прокурор в позовній заяві обмежився тільки загальним переліком пунктів актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №96857 та №96898 за період з 2020-2023 роки, та не визначив реальні (конкретні) недоліки, які визначені в Додатку 13 Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту та які не виконані відповідачем та/або виконані частково.

1.3. ВІДПОВІДЬ НА ВІДЗИВ ПОЗИВАЧА

Прокурор подав відповідь на відзив відповідача, в якому наполягав на наявності підстав для задоволення позовних вимог.

1.4. ПОЗИЦІЯ ТРЕТЬОЇ ОСОБИ.

У встановлений законом строк представник третьої особи пояснення щодо позовної заяви не подав.

2. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

Ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 05.02.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача в залишенні позовної заяви без розгляду

3. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ, ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН.

Судом встановлено, що за адресою вул.Бесарабська, 39 та Бесарабська, 39-д смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області знаходяться протирадіаційні укриття за №96857 та №96898. Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності будівлі за адресою вул.Бесарабська, 39 та Бесарабська, 39-д смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області належать на праві колективної власності Кельменецькій районій спілці споживчих товариств.

Згідно Паспорту протирадіаційного сховища №96857 таке знаходиться за адресою вул.Бесарабська, 39 смт. Кельменці.

Відповідно до висновку Акту інвентаризації протираціаційного сховища №96857 від 22.06.2005 р. сховище здане в експлуатацію 1978року, у мирний час не використовується, площа - 196 кв.м., вмістимість - 380 чоловік; наявність і стан дверей, перекриттів, стін, підлоги - задовільний; тип вентиляції - примусова; сантехнічне обладнання - відсутнє, тип каналізації - зливна. Висновок про готовність ПРС до прийому людей - обмежено готове. Пропозиції комісії: провести поточний ремонт.

Згідно договору безоплатного користування майном та акту приймання-передачі майна від 23.08.2023 року частина будівлі (підвал) площею 296,9 кв.м., ключі від вхідних дверей підвалу, що знаходяться за адресою: вул.Бесарабська,39, смт.Кельменції Дністровського району Чернівецької області передано Кельменецькою селищною радою в особі Кельменецького селищного голови Олійника Б.О. Кельменецькій райспоживспілці в безоплатне користування.

Згідно Паспорту протирадіаційного сховища №96898 таке знаходиться за адресою вул.Бесарабська, 39 Д смт. Кельменці.

Відповідно до висновку Акту інвентаризації протираціаційного сховища №96898 від 22.06.2005 р. сховище здане в експлуатацію 1983 року, у мирний час не використовується, площа - 180 кв.м., вмістимість - 50 чоловік; наявність і стан дверей, перекриттів, стін, підлоги - задовільний; тип вентиляції - примусова; сантехнічне обладнання - відсутнє, тип каналізації - відсутня. Висновок про готовність ПРС до прийому людей - обмежено готове. Пропозиції комісії: провести поточний ремонт.

У відповідь на звернення Дністровської окружної прокуратури Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області листом від 25.09.2023 за №6901-4822/6907 повідомлено, що перевірки протирадіаційного укриття за №96898 проводились щорічно упродовж 2020-2023 років, за результатами чого уповноваженими особами управління складені акти оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 10.07.2020, 28.04.2021, 29.11.2022 та 10.08.2023.

Так, у ході та за результатами заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.07.2020, проведеного інспектором Кельменецького РС УДСНС у Чернівецькій області встановлено ряд порушень при експлуатації захисної споруди, зокрема: неналежний стан системи вентиляції, відсутність водопостачання, відсутність каналізаційної системи, системи опалення, електропостачання та електроосвітлення, відсутність систем зв`язку та оповіщення, відсутні засоби пожежогасіння та сигналізації, засоби вимірювання температури, відсутність документації щодо належного функціонування захисної споруди (журнали перевірок, правила, інструкції тощо) та як наслідок визнано захисну споруду цивільного захисту - сховище за №96898 обмежено готовим до використання за призначенням, при цьому рекомендовано балансоутримувачу привести споруду у готовність відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579. Разом з тим, за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 28.04.2021 встановлено, що балансоутримувачем взагалі не вжито заходів щодо усунення виявлених раніше порушень та не приведено захисну споруду за №96898 у належний для використання за призначенням стан, як наслідок відповідно до актів оцінки зазначена захисна споруда є обмежено готовою до використання за призначенням, та повторно рекомендовано балансоутримувачу усунути виявлені порушення.

Аналогічні вищевказаним порушення виявились під час проведення оцінок стану готовності споруди 29.11.2022 та 10.08.2023.

Крім того, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області листом від 25.09.2023 за № 6901-4822/6907 повідомлено, що перевірки протирадіаційного укриття за № 96857 проводились щорічно упродовж 2020-2023 років, за результатами чого уповноваженими особами управління складені акти оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 10.07.2020, 27.04.2021, 19.08.2022 та 22.08.2023.

У ході та за результатами заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.07.2020, проведеного інспектором Кельменецького РС УДСНС у Чернівецькій області встановлено ряд порушень при експлуатації захисної споруди, зокрема: неналежний стан системи вентиляції, відсутність водопостачання, відсутність каналізаційної системи, системи опалення, електропостачання та електроосвітлення, відсутність систем зв`язку та оповіщення, відсутні засоби пожежогасіння та сигналізації, засоби вимірювання температури, відсутність документації щодо належного функціонування захисної споруди (журнали перевірок, правила, інструкції тощо) та як наслідок визнано захисну споруду цивільного захисту - сховище за №96857 обмежено готовим до використання за призначенням, при цьому рекомендовано балансоутримувачу привести споруду у готовність відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579. Разом з тим, за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 27.04.2021 встановлено, що балансоутримувачем взагалі не вжито заходів щодо усунення виявлених раніше порушень та не приведено захисну споруду за № 96857 у належний для використання за призначенням стан, як наслідок відповідно до актів оцінки зазначена захисна споруда є обмежено готовою до використання за призначенням, та повторно рекомендовано балансоутримувачу усунути виявлені порушення.

Аналогічні вищевказаним порушення виявились під час проведення оцінок стану готовності споруди 19.08.2022 та 22.08.2023.

Водночас судом встановлено, що 23.08.2023 між Кельменецькою районною спілкою споживчих товариств та Кельменецькою селищною радою строком на 1 рік укладено договір про безоплатне користування майном (позички), відповідно до умов якого Позичкодавець передав у користування Користувачу частину будівлі (підвалу) площею, 269,9 кв.м., тобто укриття №96857, яке розташоване по вул.Бесарабська, 39 смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області.

Відповідно до п.1.2. зазначеного договору майно передається у безоплатне користування для організації Користувачем укриття і безпечного розміщення учасників освітнього процесу та інших осіб під час повітряної тривоги.

Вважаючи, що Кельменецька районна спілка споживчих товариств допустила бездіяльність щодо утримання захисних споруд цивільного захисту (сховищ) за №96857 та №96898 у належному стані, що у свою чергу, створює загрозу для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття у разі військової (терористичної) небезпеки прокурор звернувся з до суду з даним позовом.

4. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану в Україні" введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. На момент розгляду цієї адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні продовжено.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 року №1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно статті 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Пунктом 11 частини 1 статті 18 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.

Частиною 1 статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Пунктами 1,2 частини 1 статті 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать:

- сховище - це герметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом виключення або зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, що можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, застосування зброї масового ураження та звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів;

- протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч.5 ст.32 КЦЗ України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок №138), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч.8 ст.32 КЦЗ України, п.9 Порядку №138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням і здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони (перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

У відповідності до п.3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття заселення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у Готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті західної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 ст.20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.

Згідно пункту 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п.1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 п.2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 п. 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення , фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану і готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 п.2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого, інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може фути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використанню за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готового або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основ них недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п.8 ст.32 Кодексу та п.9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Аналогічних правових позицій за позовами прокурора притримується Верховний Суд у справі №826/12192/16 постанова від 03.10.2018 та у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019.

З матеріалів справи судом встановлено, що сховища №96857 та №96898 перебувають на балансі Кельменецької районної спілки споживчих товариств, що в силу частини 8 статті 32 КЦЗ України та наведеного вище аналізу нормативно-правових актів зумовлює обов`язок по утриманню цієї захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням за рахунок власних коштів.

Факт знаходження захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційного укриття №96857 та №96898) у обмежено придатному стані підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за 2020-2023 роки (а.с.34-110).

Згідно доданих до відзиву актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 05.01.2024 та 11.01.2024 щодо захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційного укриття №96857 та №96898) стан оцінено - обмежено готовим. Рекомендовано привести у готовність відповідно до Вимоги з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС від 09.07.2018 року №579 (а.с.176-186)

Отже, відповідачем у черговий раз не забезпечено утримання захисних споруд цивільного захисту (сховища №96857 та сховища №96898) у готовності до використання за призначенням.

З моменту здійснення останньої оцінки стану об`єкта відповідачем не надано доказів вчинення будь-яких робіт для приведення до стану готовності та використання за призначенням сховищ №96857 та №96898, тому поведінка відповідача судом розцінюється як бездіяльність, що суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Стосовно доводів відповідача про відсутність у прокурора повноважень на звернення до суду з даним позовом, суд виходить з такого.

Згідно до правових висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 26.05.2020 по справі №912/2385/18, прийнятої з метою врегулювання розбіжностей у викладених раніше правових позиціях, прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.04.2014 №1697-VII (далі - Закон №1697-VII), прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону №1697-VII і, якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх на обґрунтування підстав для представництва, яке міститься в позові, однак якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

У зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 13.03.2022 року №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області відсутні повноваження з перевірки захисних споруд цивільного захисту на стан придатності для використання за призначенням, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією Прокурором передбачених КАС України та Законом України "Про прокуратуру" повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Такий правовий висновок підтриманий в подальшому у постановах Верховного Суду від 02.09.2021 по справі №280/3319/20, від 13.04.2022 по справі №815/1484/18 і взято судом до уваги при розгляді цієї справи.

Викладене в сукупності зумовлює висновок суду про наявність у прокурора підстав для звернення до суду із цим позовом.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

5.ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що бездіяльність Кельменецької районної спілки споживчих товариств щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища №96857, що розташоване за адресою: вул.Бесарабська,39 смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області та сховища №96898, що розташоване за адресою: вул.Бесарабська, 39-Д смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 року «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», є протиправною.

При цьому з метою захисту життя і здоров`я людей в умовах воєнного стану суд доходить висновку про необхідність зобов`язання Кельменецької районної спілки споживчих товариств вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту сховища №96857, що розташоване за адресою: вул.Бесарабська, 39 смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області та сховища №96898, що розташоване за адресою: вул.Бесарабська, 39-Д смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 року «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Даючи оцінку доводам сторін, суд робить висновок про обґрунтованість заявлених позовних вимог, які відповідачем не спростовано.

З огляду на наведені доводи та обґрунтування, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд висновує, що позовні вимоги належить задовольнити повністю.

6. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Відповідно до положень статті 139 КАС України відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 73-77, 90, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Кельменецької районної спілки споживчих товариств щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту - сховища №96857, що розташоване за адресою: вул. Бесарабська, 39 смт. Кельменці Дністровського району Чернівецької області та сховища №96898, що розташоване за адресою: вул.Бесарабська, 39-Д смт.Кельменці Дністровського району Чернівецької області.

3. Зобов`язати Кельменецьку районну спілку споживчих товариств привести захисні споруди - сховище за №96857 та №96898 у належний технічний стан з метою використання їх за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Керівник Дністровської окружної прокуратури (вул.Сагайдачного, буд.39 Б, смт.Кельменці Дністровський р-н Чернівецька обл., 60100 ЄДРПОУ 02910120);

Відповідач - Кельменецька районна спілка споживчих товариств (вул.Бесарабська, 39, смт.Кельменці Дністровський р-н Чернівецька область, 60100 ЄДРПОУ 01774620).

Третя особа - Кельменецька селищна рада Дністровського району Чернівецької області (пл.Центральна, 4, с.м.т. Кельменці Дністровський район Чернівецька область, 60100).

Суддя В.О. Кушнір

СудШевченківський районний суд м. Чернівців
Дата ухвалення рішення13.05.2025
Оприлюднено16.05.2025
Номер документу127339728
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —600/23/24-а

Рішення від 13.05.2025

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні