ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" травня 2025 р. справа № 640/25475/19
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Гомельчука С.В.,
при секретарі Логаза М.М.,
за участю: представника позивача Комісарової К.А.,
представника відповідача Котовського В.М.,
представника третьої особи Волосюк Т.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал Файненшал Холдінгс" до Київської міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Комунального підприємства "Київтранспарксервіс" та Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ГЛОБАЛ ФАЙНЕНШАЛ ХОЛДІНГС (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Київської міської ради (далі - відповідач), за участю третіх осіб Комунального підприємства Київтранспарксервіс (далі - третя особа-1), Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (далі - третя особа-2), в якому, з урахуванням уточнень, просить визнати протиправним та скасувати пункт № 57 розділу «Дніпровський р-н» Таблиці № 1 до додатка 5 до рішення Київської міської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку" від 23.06.2011 № 242/5629 (в редакції рішення Київської міської ради від 31.08.2021 № 2185/2226), згідно з яким земельну ділянку за адресою: м. Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 7 включено до переліку паркувальних майданчиків, які закріплені за КП "Київтранспарксервіс".
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.12.2019 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження.
Відповідно до ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 01.07.2020 у задоволенні клопотання представника Київської міської ради про залишення позову без розгляду відмовлено.
На виконання Закону України Про внесення зміни до пункту 2 розділу II Прикінцеві та перехідні положення, Закону України Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду та відповідно до Порядку передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 16.09.2024 №399, передано судові справи Івано-Франківському окружному адміністративному суду.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.03.2025 адміністративна справа №640/25475/19 передана для розгляду головуючому судді Гомельчуку С.В.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.03.2025 дану адміністративну справу прийнято до розгляду. Призначено підготовче засідання на 08.04.2025 о 10:30 год. Запропоновано учасникам справи у разі зміни фактичних обставин у цій справі, вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, повідомити суду про таке протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання цієї ухвали шляхом направлення додаткових пояснень.
Адміністративний позов обґрунтовано тим, що ТОВ ГЛОБАЛ ФАЙНЕНШАЛ ХОЛДІНГС згідно із договором купівлі-продажу 1/2 частки нерухомого майна від 11.11.2016, зареєстрованим в реєстрі за № 2449 та договором купівлі-продажу 1/2 частки об`єкту нерухомого майна від 18.11.2016, зареєстрованим в реєстрі за № 2516 на праві приватної власності, володіє об`єктом нерухомого майна, а саме автостоянкою (замощенням), площею 2308 кв.м., а також будівлею павільйону КПП, площею 4,41 кв.м. Вказані об`єкти нерухомості знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 та розташовані на відповідній земельній ділянці. Рішенням Київської міської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку" від 23.06.2011 № 242/5629 встановлено в м. Києві місцеві податки і збори, а саме: за нерухоме майно , відмінне від земельної ділянки; туристичний збір; за місце для паркування транспортних засобів в м.Києві; за провадження деяких видів підприємницької діяльності, а також затверджено відповідні положення , які є додатками 1-4 до вказаного рішення. Відповідно до цього рішення земельна ділянка по вулиці Дніпровська набережна, будинок 7 загальною площею 1475 кв.м. включена до переліку паркувальних майданчиків, які закріплені за КП Київтранспарксервіс. Ураховуючи те, що на даній земельній ділянці розташований об`єкт нерухомості, що належить позивачу на праві приватної власності, відтак включення ділянки у перелік паркувальних майданчиків є, на думку позивача, необґрунтованим та незаконним та порушує його охоронювані законом інтереси.
19.03.2025 та 27.03.2025 від позивача надійшли додаткові пояснення щодо позову та заява про уточнення позовних вимог, з яких вбачається, що земельна ділянка, на якій розташовані автостоянка (замощення) та будівля павільйону КПП, має площу 0,3205 га, цільове призначення: 03.10, для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю. 10.01.2023 було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру земельної ділянки: 8000000000:90:138:0012. 28.05.2024 затверджено проект рішення Київської міської ради № 08/231-725/ПР, відповідно до якого було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку на Дніпровській набережній, 7 у Дніпровському районі м. Києва (категорія земель землі житлової та громадської забудови, код виду цільового призначення 03.10, заява ДЦ від 16 травня 2024 року № 63064-008602671-031-03, справа № 574739470). У зазначеному проекті рішення також міститься припис щодо передачі позивачу в оренду на 10 років земельної ділянки площею 0,3205 га (кадастровий номер 8000000000:90:138:0012) для експлуатації та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (код виду цільового призначення 03.10) на Дніпровській набережній, 7 у Дніпровському районі міста Києва із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва у зв`язку з набуттям права власності на нерухоме майно (право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 11 листопада 2016 року, номер відомостей про речове право 17402844, та 18 листопада 2016 року, номер відомостей про речове право 17506513).
Вважає, що оскільки позивачу на праві приватної власності належать автостоянка (замощення) площею 2308 кв.м. та будівля павільйону КПП, що знаходяться на земельній ділянці, яка передається йому в оренду, то відсутні жодні правові підстави на використання земельної ділянки та або зазначених об`єктів нерухомості та відповідно відсутні підстави включення відповідної земельної ділянки у перелік паркувальних майданчиків КП "Київтранспарксервіс". Відтак, просить визнати протиправним та скасувати пункт № 57 розділу «Дніпровський р-н» Таблиці № 1 до додатка 5 до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 (в редакції рішення Київської міської ради від 31.08.2021 № 2185/2226).
Серед матеріалів справи наявний відзив відповідача на позовну заяву (а.с. 32-37 , т.1), з якого вбачається, що рішенням Київської міської ради від 26.06.2007 № 930/1591 «Про вдосконалення паркування автотранспорту в м.Києві» КП "Київтранспарксервіс" визначено єдиним оператором з паркування транспортних засобів в м.Києві. Організація та експлуатація місць платного паркування транспортних засобів здійснюється лише оператором або підприємствами, з якими оператор уклав відповідний договір. Вважає, що на земельних ділянках, на яких розташовані спеціально обладнані місця для надання оператором платних послуг паркування транспортних засобів, оператор не має права здійснювати будь-яку діяльність, окрім надання платних послуг з паркування транспортних засобів та обладнання таких місць, а також на таких ділянках заборонено розміщення/будівництво будь-яких будівель, в тому числі гаражів, окрім елементів благоустрою для обслуговування паркувального майданчику. Відтак, третя особа-1 правомірно користується земельною ділянкою за адресою: місто Київ, вулиця Дніпровська набережна, 7 відповідно до рішення відповідача від 23.06.2011 № 242/5629. Наголосив, що права позивача щодо включення даної земельної ділянки до переліку паркувальних майданчиків не порушуються, оскільки він використовує її без жодних на те правових підстав, адже ТОВ ГЛОБАЛ ФАЙНЕНШАЛ ХОЛДІНГС не надано правовстановлюючих документів на підтвердження реєстрації права власності на спірну земельну ділянку в установленому законом порядку або право користування (оренди). Вважає, що оскільки земельна ділянка, на якій знаходиться паркувальний майданчик, є землею територіальної громади м.Києва, то Київська міська рада на законних підставах та в межах повноважень внесла такий майданчик до таблиці 1 додатка 5 оскаржуваного рішення. Отже, позовні вимоги, на думку відповідача, є безпідставними. Просить відмовити у задоволенні позову.
26.03.2025 КП "Київтранспарксервіс" надано до суду письмове пояснення, з якого слідує, що позивачем не доведено та не підтверджено належними доказами, яким чином порушено його права, свободи та інтереси пунктом щодо паркувального майданчика таблиці 1, додатка 5 оспорюваного рішення Київської міської ради. Представник третьої особи-1 зауважив, що оскаржуване рішення встановлює у м. Києві податки та збори для всіх суб`єктів господарювання та ніяким чином не порушує права, свободи або законні інтереси позивача, разом з тим позовна заява, на його думку, не містить належного обґрунтування та не доводить порушення прав ТОВ ГЛОБАЛ ФАЙНЕНШАЛ ХОЛДІНГС. Звернув увагу, що право власності, користування має бути оформлене у відповідності до норм чинного законодавства України, проте позивачем не дотримано положень закону та не надано правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
У судовому засіданні 08.04.2025 суд протокольною ухвалою закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 06.05.2025 о 10:00 год.
У судовому засіданні 06.05.2025 представники сторін підтримали правові позиції, викладені у заявах по суті справи. Представник позивача просив позов задовольнити в повному обсязі. Представник відповідача проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Представник третьої особи-1 підтримав позицію відповідача. Суд перейшов до стадії прийняття рішення, оголошення якого було призначено на 12.05.2025 о 10:00 год.
Розглянувши дану справу за правилами загального позовного провадження, заслухавши пояснення сторін, дослідивши позовну заяву, відзив на позов, інші заяви та в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, суд встановив таке.
ТОВ ГЛОБАЛ ФАЙНЕНШАЛ ХОЛДІНГС має у приватній власності об`єкти нерухомого майна відповідно до договору купівлі-продажу 1/2 частки нерухомого майна від 11.11.2016, зареєстрованого в реєстрі за № 2449, та договору купівлі-продажу 1/2 частки об`єкту нерухомого майна від 18.11.2016, зареєстрованого в реєстрі за № 2516, а саме: автостоянку (замощення), площею 2308 кв.м., та будівлю павільйону КПП, площею 4,41 кв.м., які розташовані за адресою: місто Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 7.
Рішенням Київської міської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку" від 23.06.2011 № 242/5629 встановлено в м. Києві місцеві податки і збори, а саме: за нерухоме майно , відмінне від земельної ділянки; туристичний збір; за місце для паркування транспортних засобів в м.Києві; за провадження деяких видів підприємницької діяльності та затверджено положення, які є додатками 1-4 до вказаного рішення.
Згідно з пунктом 57 розділу «Дніпровський р-н» Таблиці № 1 до додатка 5 до рішення Київської міської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку" від 23.06.2011 № 242/5629 (в редакції рішення Київської міської ради від 31.08.2021 № 2185/2226), земельну ділянку за адресою: м. Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 7, загальною площею 1475 кв.м., включено до переліку паркувальних майданчиків, які закріплені за КП "Київтранспарксервіс".
Не погоджуючись з ухваленим відповідачем рішенням в частині означеного пункту, у зв`язку зі знаходженням на даній земельній ділянці об`єктів нерухомості, що належать позивачу на праві приватної власності, він звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Згідно з ч. 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
За приписами ч.1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до частини другої статті19Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами ч.1 ст. 377 Цивільного кодексу Украіни до особи, яка набула право власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, або частку у праві спільної власності на такий об`єкт, одночасно переходить право власності (частка у праві спільної власності) або право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, у порядку та на умовах, визначенихЗемельним кодексом України.
Отже, перехід права власності на земельну ділянку, на якій розташовані об`єкти нерухомого майна, що перебувають у приватній власності, регулюєтьсяЗемельним кодексом України.
Згідно зі ст.78 Земельного кодексу України (далі ЗК України) право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Частинами 9-11 ст.79-1 ЗК України визначено, що земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру.
Згідно зі ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
За приписами частин 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч.1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці (крім земель державної, комунальної власності), право власності на таку земельну ділянку одночасно переходить від відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта до набувача такого об`єкта без зміни її цільового призначення. У разі якщо відчужувачу (попередньому власнику) такого об`єкта належала частка у праві спільної власності на земельну ділянку, до набувача цього об`єкта переходить право власності на таку частку. При вчиненні правочину, що передбачає перехід права власності на зазначений об`єкт, мають дотримуватися вимоги частини шістнадцятої цієї статті. (ч.1 ст. 120 ЗК України).
Аналізуючи вищевикладені норми чинного законодавства, суд доходить висновку, що право власності на земельну ділянку одночасно переходить від відчужувача об`єкта до набувача у разі набуття останнім права власності на об`єкт нерухомого майна, розміщений на такій земельній ділянці. При цьому така умова не розповсюджується на землі державної або комунальної власності, які можуть бути передані у власність або надані у користування на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Частинами 1, 2, 4 ст. 83 ЗК Украіни визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо); б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту; в) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом; г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом; ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом; д) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування; е) земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів; є) землі під об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у комунальній власності.
Як вбачається з матеріалів справи, оскаржувана земельна ділянка за адресою: м. Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 7 є землею територіальної громади м.Києва, тобто відноситься до земель комунальної власності.
Відтак, така земельна ділянка може бути передана юридичній особі в користування чи у власність лише за рішенням Київської міської ради.
Належного доказу набуття права власності на земельну ділянку, а саме відповідного рішення органу місцевого самоврядування, державної реєстрації цього права, позивачем суду не надано.
Разом з тим, як встановлено судом у ході розгляду справи, 10.01.2023 було здійснено державну реєстрацію оспорюваної земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру: 8000000000:90:138:0012. Категорія земель:Землі житлової та громадської забудови. Код цільового призначення:03.10. Вид цільового призначення:03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку. Площа:0.3205га.
28.05.2024 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради, на підставі заяви позивача про надання в оренду оспорюваної земельної ділянки, проєкту землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки та доданих документів, розроблено проєкт рішення міської ради № 08/231-725/ПР, яким затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ ГЛОБАЛ ФАЙНЕНШАЛ ХОЛДІНГС для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку на Дніпровській набережній, 7 у Дніпровському районі м. Києва (категорія земель землі житлової та громадської забудови, код виду цільового призначення 03.10, заява ДЦ від 16 травня 2024 року № 63064-008602671-031-03, справа № 574739470) (а.с. 168, т.1).
Пунктом 2 проєкту рішення визначено: за умови виконання п.3 цього рішення, передати позивачу в оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,3205 га (кадастровий номер 8000000000:90:138:0012) для експлуатації та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (код виду цільового призначення 03.10) на Дніпровській набережній, 7 у Дніпровському районі міста Києва із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва у зв`язку з набуттям права власності на нерухоме майно (право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 11 листопада 2016 року, номер відомостей про речове право 17402844, та 18 листопада 2016 року, номер відомостей про речове право 17506513).
Відповідно до Пояснювальної записки Директора Департаменту земельних ресурсів № ПЗН -66803 від 23.05.2024 метою прийняття рішення є забезпечення реалізації встановленого Земельним кодексом України права особи на оформлення права користування на землю (а.с. 170-171, т.1).
Постійною комісією з питань архітектури, містопланування та земельних відносин Київської міської ради ІХ скликання вирішено, враховуючи звернення позивача від 31.05.2024 вх.№ 08/20838, підтримати вищевказаний проєкт рішення (Витяг з протоколу№ 16/81 від 12.06.2024) (а.с. 173, т.1).
Таким чином, у 2024 році позивач реалізував своє право на звернення до відповідача щодо надання в оренду оспорюваної земельної ділянки та затвердження проєкту землеустрою стосовно відведення даної земельної ділянки для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.
Водночас спірним залишається питання правомірності пункту № 57 розділу «Дніпровський р-н» Таблиці № 1 до додатка 5 до рішення Київської міської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку" від 23.06.2011 № 242/5629 (в редакції рішення Київської міської ради від 31.08.2021 № 2185/2226).
З огляду на це, суд звертає увагу на наступне.
Пунктом «а» статті 12 ЗК України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.
При цьому законодавцем виокремлено низку повноважень саме Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин, що врегульовані ст. 9 ЗК України, до яких належить: а) розпорядження землями територіальної громади міста; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування в порядку, передбаченому цим Кодексом; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб міста; д) припинення права користування земельними ділянками комунальної власності у випадках, передбачених цим Кодексом; е) прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок; є) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок із земель державної власності, що проводяться органами виконавчої влади; ж) встановлення та зміна меж сіл, селищ, районів у містах; з) організація землеустрою; ї) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) чи припинення використання земельної ділянки громадянами та юридичними особами в разі порушення ними вимог земельного законодавства; й) інформування населення щодо надання, вилучення (викупу) земельних ділянок; л) вирішення земельних спорів; м) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Пунктом «б» ст. 80 ЗК України передбачено, що суб`єктами права власності на землю є: територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.
Отже, Київська міська рада є суб`єктом права власності на землю комунальної власності та наділена повноваженнями щодо розпорядження землями територіальної громади міста.
Рішенням Київської міської ради від 31.08.2021 № 2185/2226 «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629» «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку»» таблицю 1 додатку 5, що визначає перелік паркувальних майданчиків, які закріплені за Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс", викладено в новій редакції, зокрема земельну ділянку за адресою: м. Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 7 включено до переліку паркувальних майданчиків, які закріплені за КП "Київтранспарксервіс" за № 57 розділу «Дніпровський р-н» Таблиці № 1 до додатка 5.
Виходячи з досліджених матеріалів справи, судом встановлено, що єдиним оператором з паркування транспортних засобів в м.Києві відповідно до рішення відповідача від 26.06.2007 № 930/1591 «По вдосконалення паркування автотранспорту в м.Києві» є КП «Київтранспарксервіс».
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста визначені Правилами благоустрою міста Києва (Додаток до рішення Київської міської ради від 25 грудня 2008 р. № 1051/1051).
Відповідно до положень п. 17.2 Правил благоустрою міста Києва оператор (уповноважена організація) комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), що визначено органом місцевого самоврядування для здійснення організації та експлуатації місць платного паркування транспортних засобів згідно з діючим порядком.
Згідно з пп. 17.3.1. 17.1 Правил благоустрою міста Києва платні місця для паркування транспортних засобів (майданчики для платного паркування) призначені для тимчасової стоянки транспортного засобу зі стягненням плати за паркування у відведених або спеціально обладнаних місцях без відповідальності за збереження транспортного засобу або з такою відповідальністю, якщо можливе оснащення місця для паркування транспортних засобів необхідним обладнанням. Організація та експлуатація місць платного паркування транспортних засобів здійснюється лише оператором або підприємствами, з якими оператор уклав відповідний договір.
Згідно з п.4 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1342 (далі Правила паркування транспортних засобів):
- оператор - юридична особа або фізична особа - підприємець, яка організовує та провадить діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для паркування, здійснює їх утримання, облаштування та обладнання, надає послуги з користування такими майданчиками, забезпечує відповідно доПодаткового кодексу Українисплату збору за місця для паркування транспортних засобів;
- спеціально обладнані майданчики для паркування - майданчики для паркування, розміщені поза межами проїзної частини вулиці або дороги та обладнані відповідно до вимог цих Правил іПравил дорожнього руху.
Згідно з п.7 Правил паркування транспортних засобів майданчики для паркування є об`єктами благоустрою і повинні відповідати нормам, нормативам, стандартам у сфері благоустрою населених пунктів.
За приписами п. 17.2 Правил благоустрою міста Києва відведені місця - це місця платного паркування, які знаходяться на земельних ділянках, розташованих поза межами червоних ліній, або на земельних ділянках, відносно яких не визначено балансоутримувача, повинні бути огороджені, обладнані дорожніми знаками, мати освітлення та приміщення для охорони, можуть мати дорожню розмітку (в залежності від погодних умов, пори року) та можуть бути оснащенні пристроями для контролю часу паркування.
Пунктом 17.3.2. Правил благоустрою міста Києва визначено, що особливі умови користування земельними ділянками, на яких розташовані спеціально обладнані та відведені місця, полягають в розробці та погодженні в установленому цими Правилами порядку схем організації дорожнього руху, згідно з якими у оператора виникає право надання платних послуг паркування транспортних засобів та не потребує розроблення проектів відведення цих земельних ділянок. На таких земельних ділянках оператор не має права здійснювати будь-яку діяльність, окрім надання платних послуг з паркування транспортних засобів та обладнання таких місць, що полягає у запровадженні інноваційних технологій (сучасних систем паркування), нанесенні дорожньої розмітки, встановленні відповідних дорожніх знаків, огорожі та інших елементів благоустрою, у порядку визначеному цими Правилами. Допускається відсутність дорожньої розмітки в залежності від погодних умов, бруду тощо при наявності установлених відповідних за змістом дорожніх знаків, що позначають межі та спосіб поставлення транспортного засобу на стоянку.
З урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що оскільки позивач на час ухвалення спірного рішення, яким, зокрема включено земельну ділянку за адресою: м. Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 7 до переліку паркувальних майданчиків, закріплених за єдиним оператором з паркування транспортних засобів в м.Києві третьою особою-1, не мав права власності чи права користування на вказану земельну ділянку, відтак, відповідач, який є суб`єктом права власності на землі комунальної власності та наділений правом щодо розпорядження землями територіальної громади міста, мав законні підстави та повноваження для прийняття оскаржуваного рішення.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно;6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Підсумовуючи наведене, суд доходить висновку, що підстави для визнання протиправним та скасування пункту № 57 розділу «Дніпровський р-н» Таблиці № 1 до додатка 5 до рішення Київської міської ради "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві та акцизного податку" від 23.06.2011 № 242/5629 (в редакції рішення Київської міської ради від 31.08.2021 № 2185/2226), згідно з яким земельну ділянку за адресою: м. Київ, вулиця Дніпровська набережна, будинок 7 включено до переліку паркувальних майданчиків, які закріплені за КП "Київтранспарксервіс", - відсутні.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Згідно зі статтею 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на вищевикладене, у задоволенні даного позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України відсутні.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Гомельчук С.В.
Повний текст рішення суду складено 15.05.2025.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2025 |
Оприлюднено | 19.05.2025 |
Номер документу | 127369390 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Гомельчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні