Герб України

Постанова від 13.05.2025 по справі 620/15017/24

Львівський апеляційний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/15017/24 Суддя (судді) першої інстанції: Сергій КЛОПОТ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2025 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Аліменка В.О.,

суддів Безименної Н.В., Кучми А.Ю.

за участю секретаря Коренко Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу, в режимі відеоконференції, ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2025 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління освіти Прилуцької міської ради в Чернігівській області, треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И Л А

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління освіти Прилуцької міської ради в Чернігівській області та просила суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області про визнання ОСОБА_4 переможцем конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області, оформлене протоколом засідання конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області від 20 вересня 2024 року № 6.

- визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 (ліцей № 7) Прилуцької міської ради Чернігівської області про визнання ОСОБА_2 переможцем конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 (ліцей № 7) Прилуцької міської ради Чернігівської області, оформлене протоколом засідання конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 (ліцей № 7) Прилуцької міської ради Чернігівської області від 19 вересня 2024 року № 6.

- визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського Прилуцької міської ради Чернігівської області про визнання переможця конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського Прилуцької міської ради Чернігівської області, оформлене протоколом засідання конкурсної комісії.

- зобов`язати Управління освіти Прилуцької міської ради оголосити та провести повторний конкурс на посаду директора Прилуцького ліцею № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області, директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 (ліцей № 7) Прилуцької міської ради Чернігівської області, директора Прилуцького ліцею № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського Прилуцької міської ради Чернігівської області відповідно до положень статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти міста Прилуки (нова редакція), затвердженого рішенням міської ради (70 сесія 7 скликання) 10 липня 2020 року.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2025 року у задоволенні позову відмовлено.

Позивач в апеляційній скарзі просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити, оскільки вважає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, порушено норми процесуального права.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що проведення конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області, проведення конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-Ш ступенів №7 (ліцей №7) Прилуцької міської ради Чернігівської області та проведення конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського Прилуцької міської ради Чернігівської області та прийняття рішення про визнання переможцями було прийнято з грубим порушенням норм діючого законодавства і що такі рішення підлягають скасуванню як прийняті з порушенням встановленого законом порядку.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла таких висновків.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що 27 червня 2024 року Управлінням освіти Прилуцької міської ради було оголошено конкурси на посаду директорів цих закладів загальної середньої освіти Прилуцької міської ради, а саме:

- Прилуцький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 Прилуцької міської ради Чернігівської області- Наказ № 61 від 27 червня 2024 року;

- Прилуцький ліцей № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області (далі за текстом - ліцей № 9) - Наказ № 62 від 27 червня 2024 року;

- Прилуцький ліцей № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського Прилуцької міської ради Чернігівської області (далі за текстом - ліцей № 13) - Наказ № 63 від 27 червня 2024 року.

08 серпня 2024 року Прилуцька міська рада Чернігівської області приймає наступні рішення:

- № 2 «Про формування та затвердження складу конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 (ліцей № 7) Прилуцької міської ради Чернігівської області»;

- № 3 «Про формування та затвердження складу конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 9 (ліцей № 9) Прилуцької міської ради Чернігівської області»;

- № 4 «Про формування та затвердження складу конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 13 (ліцей № 13) імені Святителя Іоасафа Бєлгородського Прилуцької міської ради Чернігівської області».

13 серпня 2024 року Відповідач видає накази про конкурси на ті ж самі посади директорів тих же самих закладів загальної середньої освіти, а саме:

- Ліцей № 7 - Наказ № 72 від 13 серпня 2024 року;

- Ліцей № 9 - Наказ № 73 від 13 серпня 2024 року;

- Ліцей № 13 - Наказ № 74 від 13 серпня 2024 року.

Відповідач провів оголошені конкурси комісіями, склад яких було утворено до видачі наказів про призначення конкурсів від 13.08.2024 року.

Вважаючи прийняті рішення незаконними позивач звернулася до суду з позовом про визнання протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що рішення конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 9, на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 (ліцей № 7) та на посаду директора Прилуцького ліцею № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського, були прийняті із дотримання норм чинного законодавства, є правомірними та не підлягають скасуванню.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти встановлені Законом України "Про повну загальну середню освіту" від 16.01.2020 року № 463-IX (надалі - Закон № 463-IX).

Питання обрання, призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу загальної середньої освіти врегульована ст. 39 Закону №463-IX.

Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

Рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника та на офіційному вебсайті закладу освіти (за наявності) наступного робочого дня після прийняття рішення про проведення конкурсу.

Відповідно до частини 4 статті 39 Закону №463-IX для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники: засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо). Вимоги до членів конкурсної комісії та порядок її формування визначаються положенням про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти. До складу конкурсної комісії не може бути включена особа, яка: визнана в установленому законом порядку недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена; має судимість або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення; відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" є близькою особою учасника конкурсу або особою, яка може мати конфлікт інтересів. У роботі конкурсної комісії з правом дорадчого голосу можуть брати участь представники органів громадського самоврядування закладу освіти, на посаду керівника якого оголошено конкурс. Члени конкурсної комісії зобов`язані: брати участь у роботі конкурсної комісії та голосувати з питань порядку денного; заявляти самовідвід у разі наявності чи настання підстав, передбачених цією статтею, що унеможливлюють їх участь у складі конкурсної комісії. Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на засіданні не менше двох третин її затвердженого складу. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю голосів від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії. Рішення конкурсної комісії оформляється протоколом, який підписується всіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника протягом наступного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії. Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності. Не допускаються будь-які втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу.

З аналізу вищезазначених норм права вбачається, що конкурсна комісія формується з представників установ та організацій трьох видів. Загальна кількість членів конкурсної комісії має становити від 6 до 15 осіб та має складатись з однакової кількості членів - представників від установ та організацій трьох видів.

Дотримання порядку формування Конкурсної комісії, відповідність членів Конкурсної комісії вимогам Закону №463-IX є передумовою проведення прозорого конкурсу на зайняття посади керівника закладу загальної середньої освіти комунальної власності.

Відповідно до пункту 1.1 Положення про Управління освіти Прилуцької міської ради, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради (72 сесія 7 скликання) від 15 вересня 2020 року № 15 управління освіти Прилуцької міської ради ( далі - Відповідач) є самостійним структурним підрозділом Прилуцької міської ради. Утворюється, реорганізується та ліквідовується Прилуцькою міською радою Чернігівської області, є підзвітним i підконтрольним міській радi, що його утворила. У своїй діяльності керується: Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про службу в органах місцевого самоврядування», актами Президента України i Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти i науки України, розпорядженнями голови обласної державної адміністрації, наказами управління освіти i науки обласної державної адміністрації, рішеннями міської ради та виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, а також вищевказаним Положенням.

Норми щодо обрання, призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу загальної середньої освіти регулюються статтями 37, 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Відповідно до частини 2 статті 37 і частини 4 статті 39 зазначеного Закону Засновник закладу загальної середньої освіти (в даному випадку - міська рада) затверджує Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти, формує та затверджує склад конкурсної комісії. Згідно з нормою частини 2 статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про проведення конкурсу приймається Засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

Зважаючи на вимоги статтей 37, 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», а також керуючись статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада (70 сесія 7 скликання) ухвалила рішення від 10 липня 2020 року №16 «Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти міста Прилуки» (далі - Положення). Зазначеним Положенням міська рада визначила, що уповноваженою посадовою особою, що приймає рішення про проведення конкурсу є начальник управління освіти Прилуцької міської ради, який видає відповідний наказ. А також визначила, що зазначене рішення приймається:

- одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти;

- не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти;

- не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення (прийняття рішення про дострокове припинення) договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

Частина 4 статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» встановлює, що вимоги до членів конкурсної комісії та порядок її формування визначаються Положенням про таку комісію. Зауважуємо, що відповідно до пункту 7 Положення, проект рішення міської ради щодо складу комісії подає управління освіти міської ради, підготовлений за результатами проведеної роботи, визначеної пунктом 6 Положення.

Так Відповідачем були підготовлені проекти рішень міської ради: «Про формування та затвердження складу конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 (ліцей № 7) Прилуцької міської ради Чернігівської області», «Про формування та затвердження складу конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області», «Про формування та затвердження складу конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора Прилуцького ліцею № 13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського Прилуцької міської ради Чернігівської області», що оприлюднені на сайті міської ради 05 червня 2024 року. В ті самі терміни проекти рішень направлені для розгляду міською радою для ухвалення рішення

Колегія суддів, звертає увагу, що правильність видання наказів начальником Відповідача підтверджується вимогами частини 5 статті 39 ЗУ «Про повну загальну середню освіту» та пункту 11 Положення де зазначено, що визначені документи подають особисто (або подає уповноважена згідно з довіреністю особа) до конкурсної комісії у визначений в оголошенні строк, що може становити від 20 до 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу. Тобто начальник Відповідача, діючи в межах чинного законодавства та у відповідності до повноважень, наданих Положенням, забезпечив організацію подання проєктів рішень міської ради для розгляду на черговій сесії, проте з об`єктивних причин сесія міської ради не відбулася в термін до дати повідомлення про конкурс.

Міська рада ухвалила відповідні рішення 08 серпня 2024 року.

З урахуванням вихідних днів 10-11 серпня, накази видані 13 серпня 2024 року:

- №72 «Про оголошення конкурсу на посаду директора Прилуцького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №7 (ліцей №7) Прилуцької міської ради»;

- №73 «Про оголошення конкурсу на посаду директора Прилуцького ліцею №9 Прилуцької міської ради»;

- №74 «Про оголошення конкурсу на посаду директора Прилуцького ліцею №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського» Прилуцької міської ради».

16 серпня 2024 року наказами №№77,78,79 до вищевказаних наказів внесено зміни в зв`язку з допущеною помилкою. Зазначені накази, відповідно до пункту 2 Положення, визначили конкретні дати початку конкурсних відборів, етапи його проведення та тривалість і є логічним продовженням процедури повідомлення про конкурс, тобто наказів начальника Відповідача від 27 червня 2024 року №№ 61,62,63.

Відповідно до пункту 11 Положення документи подаються до конкурсної комісії. Уповноважена особа приймає документи за описом, копію якого надає особі, яка їх подає. В частині 5 статті 39 Закону вказано: «Визначені у цьому пункті документи подаються особисто (або уповноваженою згідно з довіреністю особою) до конкурсної комісії у визначений в оголошенні строк, що може становити від 20 до 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу. Уповноважена особа приймає документи за описом, копію якого надає особі, яка їх подає.»

Важливим фактом проведення процедури конкурсу є те, що публікація оголошення можлива лише після отримання відповідних даних, визначених частиною 3 статті 39 ЗУ «Про повну загальну середню освіту» та відповідно пунктом 3 Положення в тому числі і прізвище та ім`я, номер телефону та адресу електронної пошти особи, яка уповноважена надавати інформацію про конкурс та приймати документи для участі у конкурсі. Отже, для розміщення оголошення Відповідачу необхідно мати дані про утворення конкурсної комісії, дати етапів конкурсу та даних про уповноважену особу.

Щодо посилань позивача, що його право було порушено на проведення конкурсу належним та повноважним складом конкурсної комісії і як наслідок - на прийняття законного та обґрунтованого рішення.

Тобто, як стверджує Позивач, конкурс було проведено неуповноваженим колегіальним органом та прийнято незаконне рішення. Проте, колегія суддів зазначає, що конкурс проводила конкурсна комісія, сформована та створена Засновником закладів загальної середньої освіти - міською радою. Право на створення такої комісії законодавець надає виключно засновнику (частина 4 статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

Позивач не заявляла відводів членам конкурсної комісії під час оголошення конкурсу, визначення його учасників та проведення конкурсу, а також, що вказаний склад конкурсної комісії безпосередньо впливав на права позивача, обмежував їх або спричиняв будь-які інші негативні наслідки.

Виходячи з вищевикладеного вбачається, що твердження Позивача щодо незаконності створення конкурсних комісій і, як наслідок, ухвалення незаконних рішень конкурсними комісіями по проведенню конкурсного відбору на посади директорів вищезазначених закладів Скаржником не доведені. Натомість Позивач підтверджує, що конкурсні комісії сформовані та створені міською радою (Засновником), що відповідає вимогам частини 4 статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та пункту 4 Положення.

Конкурси відбулися у визначені терміни та у відповідності до вимог пункту 14 Положення. На вимогу пункту 16 Положення засновником було забезпечено відео фіксацію та відео трансляцію конкурсного відбору. Як слідує з позовної заяви жодних претензій до дій конкурсної комісії так як і до процедури проведення конкурсного відбору у Позивача не виникло.

Звернень Позивача з питань, що стосуються проведення конкурсного відбору, на адресу управління освіти міської ради, а також безпосередньо до міської ради (орган, що утворив таку комісію) не надходило, зауважень до процедури проведення конкурсного відбору, під час його проведення, до конкурсних комісій також не надходило.

Частиною 2 статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено підстави для проведення конкурсу, іншими словами підстави для початку процесу конкурсу. ДСТУ ISO 9000:2015 (Державний стандарт) дає визначення « 3.4.1 процес (process) Сукупність взаємопов`язаних або взаємо дійних робіт, що використовують входи для створення запланованого результату». Результатом у справі, що розглядається, є визначення конкурсною комісією переможця конкурсу або визнання конкурсу таким, що не відбувся. Норма про результат роботи конкурсної комісії викладена в частині дев`ять статті 39 Закону.

Важливим у даній справі є той факт, що пунктом 15 Положення визначено, що протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення рішення про переможця конкурсу міський голова або керівник уповноваженого ним органу (начальник управління освіти міської ради) призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір (контракт).

Розпорядженням міського голови від 22 липня 2020 року №161р уповноважено начальника управління освіти міської ради призначати переможця конкурсу на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти та укладати з ним строковий трудовий договір (контракт). Даний факт є доказом того, що якраз управлінню освіти відомі підстави, що є передумовою для початку процесу конкурсу (не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту).

Норми статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначають повноваження Засновника ( в даному випадку - міська рада), уповноваженого ним органу (посадової особи) та створеного ним органу - конкурсної комісії. Положення, затверджене рішенням Засновника конкретизує окремі норми, відповідно до вищевказаної статті. При цьому ні чинне законодавство ні Положення не визначає послідовності, на якій наполягає Позивач.

Оскільки Закон не визначає послідовності дій, то колегія суддів зазначає, що дії Відповідач були паралельні, що передбачає одночасне виконання окремих операцій (формування пропозицій для створення конкурсної комісії та ухвалення рішення про проведення конкурсу) і важливим залишається досягнення справедливості та неупередженості при досягненні кінцевого результату.

Як уже зазначалося вище Позивач не зверталася ні до Засновника, ні до Відповідача у справі (управління освіти), ні безпосередньо до конкурсної комісії з претензіями щодо роботи комісії під час подання документів, а також під час конкурсного відбору. Не вбачає Позивач і порушень щодо процедури створення конкурсної комісії.

З пункту 6 Положення вбачається: «Для формування конкурсної комісії начальник управління освіти направляє повідомлення щодо формування конкурсної комісії міському голові для визначення представництва у складі конкурсної комісії посадових осіб місцевого самоврядування та секретарю міської ради для організації визначення депутатів міської ради на засіданні голів постійних депутатських комісій.

Начальник управління освіти міської ради направляє повідомлення керівнику територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти, голові методичного об`єднання керівників закладів освіти, голові профспілкової організації закладу, іншим громадським формуванням, статутна діяльність яких пов`язана з діяльністю в галузі освіти (за наявності такої інформації).

Пропозиції від зазначених в даному пункті органів та інститутів направляються на адресу управління освіти протягом 7 днів від дня отримання повідомлення.

Пропозиції щодо представництва у конкурсній комісії посадових осіб міської ради подаються міським головою.

Постійна депутатська комісія з питань освіти, медицини, молоді, культури, фізкультури, спорту та соціального захисту населення формує пропозиції щодо членства у конкурсній комісії депутатів міської ради у відповідності до вимог абзацу 2 пункту 5 Положення».

Наведене відповідає вимогам частині чотири статті 39 Закону, підтверджує помилковість тверджень апелянта та факт тлумачення Позивачем положень документів на власний розсуд.

З вказаного вище вбачається, що тлумачення Позивачем дій Відповідача, як «протиправної поведінки», що викладені базуються на власному тлумаченні Скаржником норм чинного законодавства, а отже не можуть бути доказами порушення прав Позивача під час проведення конкурсного відбору.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог позивача.

Проте, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до частини першої статті 49 КАС України якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

Інститут третьої особи спрямований на створення умов для захисту прав, свобод та інтересів такої особи, які можуть бути порушені при вирішенні спору між позивачем і відповідачем за відсутності третьої особи. Участь третьої особи сприяє всебічному розгляду справи, зібранню більшої кількості доказів, правильному вирішенню справи, запобігає ситуації, коли у справах з одних правовідносин ухвалюються протилежні за змістом рішення.

Інтерес третьої особи щодо задоволення позову (якщо вона бере участь на стороні позивача) або щодо відмови у задоволенні позову (якщо вона бере участь на стороні відповідача) збігається з інтересами відповідно позивача або відповідача. Це відрізняє третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, від третьої особи, яка заявляє такі вимоги.

Вступ у справу або залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, після того, як розпочато розгляд справи, не є підставою для розгляду справи спочатку. У такому разі для підготовки до справи третя особа має можливість ознайомитися з матеріалами справи, у тому числі із аудіозаписом судового засідання, якщо таке вже відбулося. При потребі вона має право заявити клопотання про оголошення перерви у судовому засіданні для того, щоб скористатися цією можливістю.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 306 КАС України суддя-доповідач в порядку підготовки справи до апеляційного розгляду з`ясовує склад учасників судового процесу. У разі встановлення, що рішення суду першої інстанції може вплинути на права та обов`язки особи, яка не брала участі у справі, залучає таку особу до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Як вбачається з правової позиції Верховного Суду викладеної у постанові від 20.05.2020 у справі №140/1868/19, що прийнята за подібних обставин оскарження постанови державного виконавця про накладення штрафу на боржника, на порушення приписів процесуального закону та принципів адміністративного судочинства, судом першої інстанції не залучено до участі у справі в якості третьої особи стягувача, незважаючи на те, що оскаржуване рішення відповідача прийнято у рамках виконавчого провадження, стягувачем у якому він є, а тому, результат розгляду даної справи безпосередньо вплине на права та інтереси як учасника виконавчого провадження.

При цьому, участь у справі третіх осіб з одного боку обумовлена завданням адміністративного судочинства, яким згідно з частиною першою статті 2 КАС України є справедливий, неупереджений та своєчасний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, а з іншого - вимогами процесуального законодавства про законність і обґрунтованість судового рішення.

На виконання вказаних вимог законодавства колегія суддів 22.04.2025 року було залучено до участі у розгляді справи третіх осіб - переможців оголошених конкурсів, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

При цьому, у рішенні від 01.12.2004 № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» у логічно-смисловому зв`язку з поняттям «права» треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально-правовим засадам.

Таким чином, враховуючи обставини цієї справи, апеляційний суд вважає, що судове рішення в цій справі стосується інтересів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , яких не було залучено судом до участі у справі.

Водночас, відповідно до пункту 4 частини третьої статті 317 КАС України порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду, якщо суд прийняв рішення про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки осіб, які не були залучені до участі у справі.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія приходить до висновку, що судом першої інстанції було допущено порушення норм процесуального права, і суд прийняв рішення про права та інтереси ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , які не були залучена до участі у справі, що є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду.

Оскільки судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, порушено норми процесуального права, то оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню, а у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2025 року - скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття. Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Суддя-доповідач В.О. Аліменко

Судді Н.В. Безименна

А.Ю. Кучма

Повне судове рішення складено «16» травня 2025 року.

СудЛьвівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2025
Оприлюднено19.05.2025
Номер документу127404165
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —620/15017/24

Постанова від 13.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Постанова від 13.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 31.03.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 18.03.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Рішення від 29.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Рішення від 29.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні