Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/2585/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі судді Бутенка А.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Одеській області, Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області», Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Стислий зміст позовних вимог.
ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Національної поліції в Одеській області, Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області», Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Одеській області, в якій просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Одеській області щодо не звільнення ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за п. 64 «б» (через хворобу) постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.1991 року № 114;
- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Одеській області внести зміни у Наказ № 10 о/с від 08.09.2023 року у частині звільнення та звільнити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) зі служби в органах внутрішніх справ на підставі п. 64 «б» (через хворобу) постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.1991 року № 114;
- визнати протиправною бездіяльність Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» щодо не внесення хвороб які набув ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) під час проходження служби в ОВС з 01.02.1992 року по 11.09.2023 рік, при медичному обстежені та складані Постанови № 33 від 03.11.2023 року;
- зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» (код ЄДРПОУ 08734546) внести виправлення у Постанову № 33 від 03.11.2023 року з урахуванням періоду проходження служби в ОВС ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) з 01.02.1992 року по 11.09.2023 рік на посаді начальника Теплодарського відділення міліції Біляївського РВ (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в Одеській області, врахувати захворювання які були набутті на час звільнення зі служби станом на 11.09.2023 року та описані у Акті обстеження стану здоров`я № 23/1658/т від 22.08.2023 року та Виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 23/1658/т від 22.08.2023 року. Виправлені відомості направити до ГУ НП в Одеській області до відома.
Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/12655/21 скасовано наказ ГУМВС України в Одеській області від 25 червня 2021 року № 4 о/с в частині звільнення позивача з органів внутрішніх справ та поновлено на службі в органах внутрішніх справ на посаді начальника Теплодарського відділення міліції Біляївського РВ (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в Одеській області. Позивач звернувся до Головного управління Національної поліції в Одеській області із рапортом в якому просив звільнити його «за вислугою років». Проте, відповідач повідомив, що відповідно до Положення такої підстави звільнення не передбачено.
12.02.2025 року від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідно Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії в системі МВС України, до постанови захворювання в гострому періоді не зносяться, так як для визначення ступеня придатності потрібно, щоб був визначений результат захворювання, такий як вилікування, ремісія чи перехід в хронічну форму. Захворювання позивача, такі як гіпертонічна хвороба II ст., цукровий діабет II ст. та інші, відповідно виписки №23/1658/т встановлені вперше в кінці серпня 2023р., з одноразовим стаціонарним лікуванням перед звільненням 08.09.2023р. (за рішенням суду). За даними виписки із медичної карти амбулаторного хворого КПП «Грибовська амбулаторія загальної практики і сімейної медицини» Дальницької сільської ради від 31.07.2023р., зареєстровано разове амбулаторне звернення у 2022р. з приводу гіпертонічної хвороби. Даними про розвиток гіпертонічної хвороби з 2010р. М(ВЛ)К не володіє. У 2012р.. проводилась військово-лікарська комісія, за результатами якої позивача було визнано «Здоровим», придатним до військової служби, відповідно графи І Наказу МВС №85 від 06.02.2001р. ; Довідка №282/2 від 19.03.2012р.). При поновлені на службу в ОВС з 2015р. по 08.09.2023р.. за даними архіву М(ВЛ)К позивач не проходив медичний огляд у М(ВЛ)К, тому інформація про стан його здоров`я за цей період відсутня. Постанова М(ВЛ)К про причинний зв`язок поранення (контузії, травми, каліцтва) виноситься на підставі достовірних даних про обставини, за яких воно отримано. Відповідно п. 1.77 Положення про діяльність медичної (військово- лікарської) комісії в системі МВС України, затвердженого Наказом МВС №85 від 06.02.2001р., діючого на час фактичної служби позивача в системі ОВС, усім особам рядового й начальницького складу і військовослужбовцям, які отримали поранення (контузію, травму, каліцтво), підрозділи по роботі з особовим складом органів внутрішніх справ або командування військових частин оформляють акт про нещасний випадок (поранення), на підставі матеріалів службової перевірки, дізнання, слідства або кримінальної справи, атестації, службової характеристики, довідки лікувальної установи, історії хвороби або витягу з неї, свідоцтва про хворобу, запису лікаря лікувальної установи в картці амбулаторного хворого, довідки архівної установи з викладенням обставин, при яких воно отримано. Акт про нещасний випадок (поранення) затверджується начальником відповідного органу внутрішніх справ (командиром військової частини) і долучається до особової справи особи рядового й начальницького складу або військовослужбовця. Відповідно п. 1.78.8 Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії в системі МВС України, затвердженого Наказом МВС №85 від 06.02.2001р., якщо при медичному огляді відсутні Акти службового розслідування, то Постанови М(ВЛ)К виносяться у формулюванні: «Захворювання, Так, пов`язане з проходженням служби в ОВС». Відповідно п.16 розділу ІІІ Положення № 285, затвердженого Наказом МВС від 03.04.2017 акт дослідження стану здоров`я розглядається з урахуванням усіх даних про стан здоров`я і фізичного розвитку та є додатковим матеріалом при прийнятті остаточного експертного рішення М(ВЛ)К, щодо придатності особи до служби. Таким чином, акт дослідження стану здоров`я є лише одним із документів, які розглядаються при прийнятті експертного рішення М(ВЛ)К, щодо придатності особи до служби. Ліквідаційною комісією ГУМВС України в Одеській області за результатами розслідування нещасного випадку який стався з позивачем 15.01.1997р. в Актах розслідування встановлено ряд порушень вимог Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України від 27.12.2002р. №1346. Акти за формами Н-5* та НТ розслідування нещасного випадку від 22.02.2024р. скасовано у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів. За таких обставин, постанова №33 М(ВЛ)К ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» була прийнята з дотриманням чинного законодавства.
17.02.2025 року від Головного управління Національної поліції в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що позивач не проходив службу в ГУНП в Одеській області а отже відносно нього не видавалися жодні накази та інформація щодо наказу ГУМВС України в Одеській області від 08.09.2023 №10 та сам наказ в ГУНП в Одеській області відсутній. Отже яким чином внести відомості до наказу який не видавався ГУНП в Одеській області та взагалі в ГУНП відсутній невідомо. В свою чергу вказаний наказ перебуває в архіві МВС України та ГУМВС України в Одеській області було структурним підрозділом МВС України, а отже фактично вказані позовні вимоги. Отже відсутність відмови ГУНП в Одеській області щодо внесення відомостей в наказ ГУМВС України в Одеській області не породжує правових наслідків.
24.02.2025 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій представник підтримав позицію викладену в позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
17.04.2025 року від Міністерства внутрішніх справ України надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що МВС не видавало наказ № 10 о/с від 08.09.2023 щодо звільнення ОСОБА_1 зі служби в органах внутрішніх справ. МВС не є правонаступником ГУМВС України в Одеській області. Позовна заява не містить правового обґрунтування залучення суб`єкта владних повноважень - Міністерства внутрішніх справ України в якості співвідповідача. Позовна заява не містить підтверджених належними доказами фактів порушення прав та законних інтересів позивача збоку Міністерства внутрішніх справ України. Позовна заява не містить позовних вимог до МВС. Отже права та законні інтереси позивача збоку МВС не порушувались та не потребують судового захисту. Як вбачається з матеріалів позову позивач проходив службу в підрозділах Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області. Наказом Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області від 08.09.2023 № 10 о/с у відповідності до пункту 64 «ж» Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом внутрішніх справ України майора міліції ОСОБА_1 звільнено у запас Збройних Сил з 11.09.2023. Тобто роботодавцем позивача було Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області (код ЄДРПОУ 08592268).
Заяви чи клопотання від сторін.
06.02.2025 року до суду від представника Головного управління Національної поліції в Одеській області надійшло клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, яке обґрунтовано тим, що складність даної справи полягає у характері спірних правовідносин та предметі спору, які потребують надання усних пояснень з метою з`ясування всіх обставин.
18.03.2025 року від позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі співвідповідача Міністерство Внутрішніх справ України (вул. Богомольця, 10, м. Київ, 01601, код ЄРДПОУ 00032684).
Процесуальні дії, вчинені судом.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03.02.2025 року позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.02.2025 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління Національної поліції в Одеській області про розгляд справи № 420/2585/25 за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11.03.2025 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу 10-денний строк з моменту отримання вказаної ухвали для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 24.03.2025 року залучено до участі у справі в якості співвідповідачів: Міністерство внутрішніх справ України (вул. Академіка Богомольця, 10, Київ, 01601, код ЄДРПОУ 00032684) та ліквідаційну комісію Головного управління МВС України в Одеській області (вул. Єврейська, 12, м. Одеса, 65014).
Обставини справи.
ОСОБА_1 проходив службу в Головному управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області на посаді начальника Теплодарського відділення міліції Біляївського РВ (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар ГУ МВС України в Одеській області)
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.12.2022 року у справі № 420/12655/21 визнано протиправним та скасовано Наказ Головного управління МВС України в Одеській області № 4 о/с від 25.06.2021 року, в частині звільнення з 29.06.2021 року у запас Збройних сил за пунктом 64 «г» (через скорочення штатів) майора міліції ОСОБА_1 (М-106948), начальника Теплодарського вiддiлення міліції Біляївського PB (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в Одеській області; зобов`язано Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області розглянути питання щодо прийняття ОСОБА_1 до лав Національної поліції, як такого, що виявив бажання проходити службу в поліції у передбачений Законом України «Про Національну поліцію» строк, з урахуванням окреслених у судовому рішенні висновків та правової оцінки суду.
На виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.12.2022 року у справі № 420/12655/21 Ліквідаційною комісією Головного управлінням МВС України в Одеській області прийнято Наказ № 7 о/с від 22.05.2023 року «По особовому складу» яким скасовано наказ ГУМВС України в Одеській області від 25.06.2021 року № 4 о/с у частині звільнення з органів внутрішніх справ з 29.06.2021 року майора міліції ОСОБА_1 (М-106948), начальника Теплодарського вiддiлення міліції Біляївського PB (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в Одеській області; зобов`язано Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області та поновлено майора міліції ОСОБА_1 (М-106948) на службі в органах внутрішніх справ на посаді начальника Теплодарського вiддiлення міліції Біляївського PB (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в Одеській області.
28.06.2023 року позивач подав рапорт про звільнення «за вислугою років».
Листом від 21.07.2023 року за № 9/198лк Ліквідаційна комісія ГУМВС України в Одеській області повідомила, що відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ такої підстави звільнення не передбачено.
08.09.2023 року Ліквідаційною комісією ГУМВС України в Одеській області прийнято наказ № 10 о/с «По особовому складу» про звільнення майора міліції ОСОБА_1 (М-106948), начальника Теплодарського відділення міліції Біляївського РВ (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в області з 11.09.2023 року у відповідності до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України у запас Збройних Сил за пунктом 64 «ж» (за власним бажанням). Підстава: рапорт ОСОБА_1 від 31.07.2023 року.
Відповідно до постанови Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» № 33 від 03.11.2023 року колишній співробітник, майор міліції ОСОБА_1 , на підставі статті 77в, 71г графи 1 Розкладу хвороб і фізичних вад, Наказу МВС України від 06.02.2001 року № 85 визнаний придатним до військової служби.
Згідно з довідкою ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 № 3819 від 15.12.2023 року ОСОБА_1 , на підставі статті 65 61 «б» 39 «в» 13 «б» 10 «б» графи II Розкладу хвороб, визнаний тимчасово непридатним до військової служби на 6 місяців (переогляд 14.06.2024 pоку).
25.11.2024 року позивач звернувся до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» із заявою в якій просив виготовити нову постанову на час фактичного звільнення 08.09.2023 року з внесенням хвороб які він отримав в період проходження служби в ОВС, оскільки в постанові не зазначені захворювання які позивач отримав в період проходження служби в ОВС України, а саме: гострий артрит від 10.06.1998 року, гострий сіновіт правого колінного суглобу від 04.03.2004 року, а також, гострий тромбофлебіт вен правої нижньої кінцівки від 23.12.2003 року. А також незазначені такі хвороби як гіпертонічна хвороба 2 сг. на огляді з 2010 року, цукровий діабет 2 ст. на огляді з 2022 року, а також зазначений перелік хвороб які були встановленні згідно Виписки № 23/1658/т.
Листом від 05.12.2024 року за № 33/36-467 Державна установа «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» повідомила, що за даними випнеш із медичної карта амбулаторного хворого КНП «Грибовська амбулаторія загальної практики і сімейної медицини» Дальницької сільської ради від 31.07.2023р.» зареєстровано разове амбулаторне звернення у 2022р. з приводу гіпертонічної хвороби. Даними про розвиток гіпертонічної хвороби з 2010р. М(ВЛ)К не володіє. У 2012р. проводилася військово-лікарська комісія, за результатами якої позивача було визнано «Здоровим», придатним до військової служби, відповідно графи Наказу МВС №85 від 06.02.2001р. При поновлені на службу в ОВС з 2015р. по 08.09.2023р. за даними архіву М(ВЛ)К позивач не проходив медичний огляд у М(ВЛ)К, тому інформація про стан здоров`я за цей період відсутня. Також повідомлено, що Ліквідаційною комісією ГУМВС України в Одеській області за результатами розслідування нещасного випадку який стався з 15.01.1997р. а Актах розслідування встановлено ряд порушень вимог Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органу і підрозділах системи МВС України від 27.12.20О2р. №1346. Акти за формами Н-5* та НТ розслідування нещасного випадку від 22.02.2024 р. скасовано у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів, тому постанова №33 М(ВЛ)К ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» по причинному зв`язку травми залишається без змін.
Вважаючи бездіяльність Головного управління Національної поліції в Одеській області щодо не звільнення за п. 64 «б» (через хворобу) постанови Кабінету Міністрів України від 29.07.1991 року № 114 та бездіяльність Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» щодо не внесення хвороб які набув позивач під час проходження служби в ОВС до Постанови № 33 від 03.11.2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Джерела права й акти їх застосування.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Конституції України кожному гарантовано право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду діяльності, реалізовує програми професійно - технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Відповідно до пункту 15 частини першої статті 3 КАС України публічна служба - це діяльність на державних політичних посадах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, дипломатична служба, інша державна служба, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.
Водночас, питання проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, звільненням із неї, права і обов`язки таких осіб, на час виникнення спірних правовідносин були визначені та врегульовані спеціальним законодавством, зокрема Законом України від 20 грудня 1990 року № 565-ХІІ «Про міліцію».
Статтею 18 цього Закону передбачено, що порядок та умови проходження служби в міліції регламентуються Положенням про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ, затвердженим Кабінетом Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 р. № 114 (далі Положення № 114).
Відповідно до п. 64 Положення № 114 Особи середнього, старшого і вищого начальницького складу звільняються зі служби в запас (з постановкою на військовий облік):
а) за віком - при досягненні віку, встановленого цим Положенням. Крім того, за віком можуть бути звільнені особи середнього начальницького складу, які мають вислугу 20 і більше років (у пільговому обчисленні), і яким до досягнення встановленого віку перебування на службі залишилося 3 роки і менше, а за їх бажанням при досягненні цього віку - незалежно від наявності вислуги років;
б) через хворобу - у разі визнання їх непридатними до військової служби в мирний час (у військовий час - обмежено придатними 2-го ступеня) за рішенням військово-лікарської комісії;
в) через обмежений стан здоров`я - у разі визнання їх придатними до військової служби поза строєм у мирний час (у військовий час обмежено придатними 1-го ступеня) за рішенням військово-лікарської комісії при неможливості використання їх на службі у зв`язку з відсутністю відповідних вакантних посад;
г) через скорочення штатів - при відсутності можливості подальшого використання на службі;
д) через службову невідповідність;
є) за порушення дисципліни;
ж) за власним бажанням - при наявності поважних причин, що перешкоджають виконанню службових обов`язків;
з) у зв`язку з переходом у встановленому порядку на роботу (службу) в інші міністерства, центральні органи виконавчої влади, установи, організації;
и) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України;
і) у зв`язку з непроходженням випробування в період іспитового строку;
ї) у зв`язку з прямим підпорядкуванням близькій особі;
й) у разі набрання законної сили рішенням суду щодо притягнення до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, чи кримінального правопорушення;
к) за угодою сторін;
л) у зв`язку із закінченням строку трудового договору (контракту).
Поряд з цим суд враховує, що на час розгляду адміністративної справи, Закон України від 20 грудня 1990 року № 565-ХІІ «Про міліцію» втратив чинність та набрав законної сили Закон України від 02.07.2015 № 580-VIІI «Про Національну поліцію» (далі - Закон №580-VIII).
Відповідно до ч.1 ст. 77 Закону № 580-VIІI, поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється:
1) у зв`язку із закінченням строку контракту;
2) за станом здоров`я (через хворобу) - за рішенням медичної комісії про непридатність до служби в поліції;
3) за віком - у разі досягнення встановленого для нього цим Законом граничного віку перебування на службі в поліції;
4) у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів;
5) через службову невідповідність;
6) у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України;
7) за власним бажанням;
8) у зв`язку з переходом у встановленому порядку на роботу до інших міністерств і відомств (організацій);
9) у зв`язку з прямим підпорядкуванням близькій особі;
9-1) у зв`язку з наявністю реального чи потенційного конфлікту інтересів, який має постійний характер і не може бути врегульований в інший спосіб;
10) у разі набрання законної сили рішенням суду щодо притягнення до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, або кримінального правопорушення, а також рішенням суду про визнання його активів або активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;
11) у зв`язку з набуттям громадянства або підданства іншої держави;
12) у разі надання особою завідомо неправдивої інформації під час прийняття на службу в поліції.
Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України 03 квітня 2017 року № 285 (у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 07.08.2023 року № 646), (далі Положення №285), регламентує порядок проведення лікарської, військово-лікарської та лікарсько-льотної експертиз медичними (військово-лікарськими) комісіями (далі - М(ВЛ)К), утвореними в закладах охорони здоров`я, що належать до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України (далі - ЗОЗ МВС).
Відповідно до абз.9 п.4 розділу І Положення №285, рішення щодо визначення придатності до служби колишніх поліцейських, колишніх військовослужбовців НГУ, колишніх осіб рядового і начальницького складу на час звільнення їх зі служби, причинного зв`язку їхніх захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв) приймаються М(ВЛ)К відповідно до вимог цього Положення, законодавства України, чинного на дату звільнення зазначених осіб зі служби.
Згідно з п.п. 1,8,16 розділу ІІІ Положення №285, направлення на медичний огляд для проведення лікарської (військово-лікарської) експертизи, форма якого наведена в додатку 4 до цього Положення (далі - Направлення на медичний огляд), оформлюється підрозділами кадрового забезпечення поліції, командуванням головного органу військового управління, оперативно-територіальних об`єднань, з`єднань, військових частин НГУ (далі - військові частини).
Перед початком медичного огляду особі, яка направлена на медичний огляд, М(ВЛ)К видається Акт медичного огляду (додаток 5). До Акта медичного огляду долучаються результати обстежень, зазначених у пункті 7 цього розділу, та документація, зазначена в Направленні на медичний огляд.
За результатами проходження медичного огляду та вивчення даних про особу, яка проходить медичний огляд, М(ВЛ)К приймає експертне рішення у формі постанови щодо придатності (непридатності) особи до служби, причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв), інформація про що відображається в заключній частині Акта медичного огляду.
Пунктом 18 розділу ІІІ Положення №285 передбачено, що у разі незгоди з рішенням штатної М(ВЛ)К особа, яка проходила медичний огляд, може оскаржити його в ЦМ(ВЛ)К.
Згідно з п.п.1-2 розділу VIII Положення №285 за результатами лікарської (військово-лікарської) експертизи М(ВЛ)К приймають рішення (постанови) М(ВЛ)К, які включають відомості про діагноз, придатність (непридатність) до служби в поліції або НГУ та причинний зв`язок захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв).
Рішення (постанови) М(ВЛ)К щодо поліцейських, військовослужбовців НГУ приймаються станом на дату їх медичного огляду, а щодо колишніх поліцейських, колишніх військовослужбовців НГУ - на дату фактичного звільнення зі служби за результатами розгляду документації, складеної в період проходження служби.
У відповідності до пп.8 п. 9 розділу VIII Положення №285, рішення М(ВЛ)К про причинний зв`язок захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв) поліцейських, колишніх осіб рядового і начальницького складу приймаються з таким формулюваннями: «Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням служби в поліції» - якщо воно діагностовано в період проходження служби в поліції та органах внутрішніх справ або якщо захворювання було діагностовано до служби в поліції, а в період служби в поліції досягло такого розвитку, що призводить до прийняття рішення про непридатність.
Висновки суду.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Головне управління Національної поліції в Одеській області внести зміни у Наказ № 10 о/с від 08.09.2023 року у частині звільнення позивача зі служби в органах внутрішніх справ на підставі п. 64 «б» (через хворобу) постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.1991 року № 114, суд зазначає наступне.
Суд зазначає, що зазначені норми Розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №580-VIII та Положення №114, на які йдеться посилання у спірному наказі містять наступні підстави для звільнення особи зі служби за станом здоров`я, а саме: за станом здоров`я (через хворобу) - за рішенням медичної комісії про непридатність до служби в поліції; через хворобу - у разі визнання їх непридатними до військової служби в мирний час (у військовий час - обмежено придатними 2-го ступеня) за рішенням військово-лікарської комісії; через обмежений стан здоров`я - у разі визнання їх придатними до військової служби поза строєм у мирний час (у військовий час обмежено придатними 1-го ступеня) за рішенням військово-лікарської комісії при неможливості використання їх на службі у зв`язку з відсутністю відповідних вакантних посад.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Ліквідаційною комісією Головного управлінням МВС України в Одеській області, на виконання рішення суду від 20.12.2022 року у справі № 420/12655/21 прийнято Наказ № 7 о/с від 22.05.2023 року «По особовому складу» яким скасовано наказ ГУМВС України в Одеській області від 25.06.2021 року № 4 о/с у частині звільнення з органів внутрішніх справ з 29.06.2021 року майора міліції ОСОБА_1 (М-106948), начальника Теплодарського вiддiлення міліції Біляївського PB (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в Одеській області; зобов`язано Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області та поновлено майора міліції ОСОБА_1 (М-106948) на службі в органах внутрішніх справ на посаді начальника Теплодарського вiддiлення міліції Біляївського PB (з обслуговування Біляївського району та м. Теплодар) ГУМВС України в Одеській області.
Наказом голови ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Одеській області № 10 о/с від 08.09.2023 року звільнений у запас Збройних Сил за п. 64 «ж» (за власним бажанням) Положення №114, на підставі рапорту від 31.07.2023 року.
Суд звертає увагу на той факт, що позивач не був переведений до органів Національної Поліції та не проходив службу в Головному управлінні Національної поліції в Одеській області, а відтак положення Закону № 580-VIII не розповсюджуються на позивача.
Отже, оскаржуваний наказ прийнятий головою ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Одеській області, а не Головним управлінням Національної поліції в Одеській області, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позову в частині зобов`язання Головне управління Національної поліції в Одеській області внести зміни у Наказ № 10 о/с від 08.09.2023 року у частині звільнення позивача зі служби в органах внутрішніх справ на підставі п. 64 «б» (через хворобу) постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.1991 року № 114.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» внести виправлення у Постанову № 33 від 03.11.2023 року та врахувати захворювання які були набуті на час звільнення позивача зі служби станом на 11.09.2023 року та описані у Акті обстеження стану здоров`я № 23/1658/т від 22.08.2023 року та Виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 23/1658/т від 22.08.2023 року, суд зазначає наступне.
Виходячи з аналізу вказаних положень та правових норм, вбачається, що військово-лікарська експертиза та медичний огляд осіб рядового і начальницького складу проводиться ВЛК за направленням для визначення придатності за станом здоров`я вказаних осіб до служби в органах внутрішніх справ. Підставою для проведення медичного огляду чи військово-лікарської експертизи є довготривала хвороба, поранення, контузії, травми, каліцтва, отримані особою під час виконання свої службових обов`язків, а також історія хвороби, складена лікувальним закладом.
Суд зазначає, що за результатами проходження медичного огляду та вивчення даних про позивача ДУ «ТМО МВС України по Одеській області» прийняло постанову № 33 від 03.11.2023 року «На час фактичного звільнення з ОВС 06.11.2015р.» в якій зазначено наступну інформацію:
«Колишній співробітник, майор міліції ОСОБА_1 , 1971 р.н., начальник Теплодарського відділення міліції Біляївського РВ (з обслуговування Біляївського району та м.Теплодар) ГУМВС України в Одеській області.
Діагноз і постанова військово-лікарської комісії про причинний зв`язок захворювання, поранення (травми, контузії): «Наслідки закритого багатоуламкового перелому середньої третини правої стегнової кістки зі зміщенням відламків, закритого перелому поперекового відростку Б1 зліва (15.01.1997р.), відкритої репозиції відламків, метал оостеосинезу інтрамедулярним стержнем та шістьма гвинтами (11.02.1997р.) у вигляді консолідованих переломів, наявної металевої конструкції правої стегнової кістки без порушення функції правої нижньої кінцівки, посттравматичного хондрозу на рівні 1-1-122, І_4-Б1, спондилоліетезх Бі. Б4 без порушення статико-динамічної функції попереково-крижового відділч хребта. Видалення кавернозної гемангіоми латеральної стінки носа справа (21,09.2005р.) з виходом у одужання. Сольовий діатез.» Захворювання, ТАК. пов`язані з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
На підставі статті 77в, 71г графи 1 Розкладу хвороб і фізичних вад, Наказу МВС України від 06.02.2001 року № 85. Придатний до військової служби.
Примітка: на момент медичного огляду М(ВЛ)К підтверджуючі документи про обставини отримання травми (Акти службового розслідування нещасного випадку) не надані.».
Відповідно до п.16 розділу ІІІ Положення № 285, акт дослідження стану здоров`я розглядається з урахуванням усіх даних про стан здоров`я і фізичного розвитку та є додатковим матеріалом при прийнятті остаточного експертного рішення М(ВЛ)К, щодо придатності особи до служби.
Відповідно п. 1.77 Положення про діяльність медичної (військово- лікарської) комісії в системі МВС України, затвердженого Наказом МВС №85 від 06.02.2001р., діючого на час фактичної служби позивача в системі ОВС, усім особам рядового й начальницького складу і військовослужбовцям, які отримали поранення (контузію, травму, каліцтво), підрозділи по роботі з особовим складом органів внутрішніх справ або командування військових частин оформляють акт про нещасний випадок (поранення), на підставі матеріалів службової перевірки, дізнання, слідства або кримінальної справи, атестації, службової характеристики, довідки лікувальної установи, історії хвороби або витягу з неї, свідоцтва про хворобу, запису лікаря лікувальної установи в картці амбулаторного хворого, довідки архівної установи з викладенням обставин, при яких воно отримано. Акт про нещасний випадок (поранення) затверджується начальником відповідного органу внутрішніх справ (командиром військової частини) і долучається до особової справи особи рядового й начальницького складу або військовослужбовця.
Відповідно п. 1.78.8 Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії в системі МВС України, затвердженого Наказом МВС №85 від 06.02.2001р., якщо при медичному огляді відсутні Акти службового розслідування, то Постанови М(ВЛ)К виносяться у формулюванні: «Захворювання, Так, пов`язане з проходженням служби в ОВС».
Суд зазначає, що Ліквідаційною комісією ГУМВС України в Одеській області за результатами розслідування нещасного випадку який стався з позивачем 15.01.1997 р. в Актах розслідування встановлено ряд порушень вимог Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органу і підрозділах системи МВС України від 27.12.2002 р. №1346.
Акти за формами Н-5* та НТ розслідування нещасного випадку від 22.02.2024 року скасовано у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів.
Також, згідно з довідкою ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 № 3819 від 15.12.2023 року ОСОБА_1 , на підставі статті 65 61 «б» 39 «в» 13 «б» 10 «б» графи II Розкладу хвороб, визнаний тимчасово непридатним до військової служби на 6 місяців (переогляд 14.06.2024 pоку).
Таким чином, позивач відповідно до постанови № 33 від 03.11.2023 року та довідки № 3819 від 15.12.2023 року не визнавався не придатним до військової служби.
Відповідно до Положення №285 постанова М(ВЛ)К про причинний зв`язок поранення (контузій травми, каліцтва) виноситься на підставі достовірних даних про обставини, за яких воно отримано.
Як вбачається з листа Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» від 05.12.2024 року за № 33/36-467, Захворювання позивача, такі як гіпертонічна хвороба II ст., цукровий діабет II ст. та інші, відповідно виписки №23/1658/т встановлені вперше в кінці серпня 2023р., з одноразовим стаціонарним лікуванням перед звільненням 08.09.2023р. (за рішенням суду). За даними виписки із медичної карти амбулаторного хворого КПП «Грибовська амбулаторія загальної практики і сімейної медицини» Дальницької сільської ради від 31.07.2023р., зареєстровано разове амбулаторне звернення у 2022р. з приводу гіпертонічної хвороби. Даними про розвиток гіпертонічної хвороби з 2010р. М(ВЛ)К не володіє. У 2012р.. проводилась військово-лікарська комісія, за результатами якої позивача було визнано «Здоровим», придатним до військової служби, відповідно графи І Наказу МВС №85 від 06.02.2001р. ; Довідка №282/2 від 19.03.2012р.). При поновлені на службу в ОВС з 2015р. по 08.09.2023р.. за даними архіву М(ВЛ)К позивач не проходив медичний огляд у М(ВЛ)К, тому інформація про стан його здоров`я за цей період відсутня.
Відповідно до Положення № 285 органи військово-лікарської експертизи свої постанови, висновки та інші рішення (далі - постанови) приймають колегіально, більшістю голосів. Придатність до служби в органах внутрішніх справ чи до військової служби визначається методом індивідуальної оцінки.
Разом з тим, в межах адміністративного процесу суд не може надавати оцінку діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки суд не є фахівцем у медичній галузі.
Крім того, суд зазначає, що Положенням №285 визначено, що у разі незгоди з рішенням штатної М(ВЛ)К особа, яка проходила медичний огляд, може оскаржити його в ЦМ(ВЛ)К.
Таким чином, якщо позивач був незгодний з рішенням штатної М(ВЛ)К, він мав право оскаржити його в ЦМ(ВЛ)К, однак не скористався таким правом.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд зробив висновок, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Розподіл судових витрат.
Згідно з вимогами ст.139 КАС України судові витрати не стягуються, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.9 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір».
Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Національної поліції в Одеській області (вул. Єврейська, 12, м. Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 40108740), Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» (пров. Каркашадзе, 3, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 08734546), Міністерства внутрішніх справ України (вул. Академіка Богомольця, 10, Київ, 01601, код ЄДРПОУ 00032684), ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Одеській області (вул. Єврейська, 12, м. Одеса, 65014) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
СуддяА.В. Бутенко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2025 |
Оприлюднено | 22.05.2025 |
Номер документу | 127477372 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бутенко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні