Шевченківський районний суд м. чернівців
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2025 р. м. Чернівці Справа № 600/5634/24-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вікнянської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Вікнянської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення XXIX сесії другого пленарного засідання Вікнянської сільської ради VIII скликання від 05.07.2024 р. за №69-29/2024 «Про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки в с.Товтри, вул. Головна, 1-А»;
- зобов`язати Вікнянську сільську раду Чернівецького району Чернівецької області повторно замовити звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057) загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами с.Товтри), вул. Головна, 1-А та затвердити його з урахуванням висновків суду.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що він набув право власності на нежитлові будівлі та споруди комплексу консервного заводу, що знаходяться за адресою Чернівецька область, Чернівецький район, с. Товтри, вул. Головна, 1-А, зареєстрованим в Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно, що підтверджується витягом №7547230 від 17.06.2005 р. Рішенням Вікнянської сільської ради від 14.03.2024 р. надано йому дозвіл на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 1,2672 га з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована на території Вікнянської сільської ради (за межами села Товтри) Чернівецького району, Чернівецької області по вул. Головній, 1-А, під об`єктом нерухомого майна, що перебуває у його власності. Відповідно до звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки №1058/24 від 08.04.2024р., ринкова вартість земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057) загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами с.Товтри), вул.Головна, 1-А складає 4768350,00 грн. Тобто, вартість одного квадратного метра становить 376,29 грн. Рішенням Вікнянської сільської ради затверджено звіт про незалежну оцінку вартості земельної ділянки комунальної власності площею 1,2672га, землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення (цільове призначення 11.02 "Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, кадастровий номер 7321588800:01:005:0057, у сумі 4768350,00 гривень виконавець ТОВ "Всеукраїнський експертно-правовий союз", сертифікат суб`єкта оціночної діяльності №273/2023 від 02.05.2023р.) та надано згоду на продаж вказаної земельної ділянки, у зв`язку із чим сільського голову уповноважено на підписання договору купівлі-продажу земельної ділянки. Позивач зазначає, що не погоджується з вказаною оцінкою оскільки сума грошової оцінки за квадратний метр є занадто високою у зрівнянні з ціною продажу за 1 кв. м. за аналогічними земельними ділянками. У зв`язку з викладеним просить скасувати рішення відповідача в частині затвердження звіту про незалежні оцінку вартості земельної ділянки.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач подав відзив на позов відповідно до змісту якого заперечує проти задоволення позову. Вказує, що у відповідності до ЗК України, ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади. Експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі відчуження та страхування земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності. З метою викупу земельної ділянки позивачем, відповідач уклав договір з ТОВ "Всеукраїнський експертно-правовий союз" щодо оцінки нерухомого майна земельної ділянки загальною площею 1,2672 га. Позивач безпідставно посилається на завищення ціни земельної ділянки, що визначена експертною грошовою оцінкою земельної ділянки, оскільки розробка експертної грошової оцінки здійснена у відповідності до національного законодавства.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Призначено судове засідання по справі на 30.12.2024 р.
30.12.2024 р. судом оголошено перерву до 20.01.2025 р.
20.01.2025 р. в судовому засіданні представником позивача заявлено клопотання про призначення судової оціночно-земельної експертизи. Представники відповідача щодо заявленого клопотання не заперечував. Представники позивача та відповідача просили розглянути вказане клопотання в порядку письмового провадження
28.01.2025 ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду клопотання представника ОСОБА_1 задоволено. Призначено в адміністративній справі № 600/5634/24-а судову оціночно-земельну експертизу. Проведення судової оціночно-земельної експертизи доручити Чернівецькому науково-дослідному експертно-консультативному центру МВС України (58013, м. Чернівці, вулиця Героїв Майдану, 77-Д).
На вирішення перед Чернівецьким науково-дослідним експертно-консультативним центром МВС України виноситься наступне питання:
- чи відповідає звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки №1058/24 про проведення оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057), загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами в с.Товтри), вул. Головна 1-А, складений 08.04.2024 р. ТОВ "Всеукраїнський експертно-правовий союз" вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, методології, методам, оціночним процедурам?
Провадження в адміністративній справі №600/5634/24-а зупинено до одержання висновку експертизи.
03.03.2025 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду поновлено провадження у справі. Справу призначено до розгляду на 12.03.2025 р.
24.03.2025 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду клопотання судового експерта Чернівецького науково-дослідного експертно-консультативного центру МВС України В.С. Косован задоволено. Направлено Чернівецькому науково-дослідному експертно-консультативному центру МВС України (58013, м. Чернівці, вулиця Героїв Майдану, 77-Д) для проведення судової оціночно-земельної експертизи, призначеної ухвалою суду від 28.01.2025 року, наступні додаткові матеріали:
- оригінал Звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки №1058/24 про проведення оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057), загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами в с. Товтри), вул. Головна 1-А, складений 08.04.2024 р. ТОВ Всеукраїнський експертно-правовий союз.
Зупинено провадження у справі для продовження проведення судової оціночно-земельної експертизи, призначеної ухвалою суду від 28.01.2025 року.
25.04.2025 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду поновлено провадження у справі. Справу призначено до розгляду на 14.05.2025 р.
Представником позивача подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження. Просив позовні вимоги задовольнити.
Представниками відповідача подано клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні. Просили в задоволенні позову відмовити.
Враховуючи приписи статті 194 КАС України, та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження.
Дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Згідно договору купівлі-продажу від 30.05.2005 р., зареєстрованого в реєстрі за №2066, ОСОБА_1 набув право власності на нежитлові будівлі та споруди комплексу консервного заводу, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстрованим в Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно, що підтверджується витягом №7547230 від 17.06.2005 р. та інформацією з Державного реєстру нерухомого майна від 12.12.2023р. за №358028794.
На земельній ділянці розташовані: адмінбудинок цегляний літ. "А" загальною площею 123,10 кв.м, прохідна літ. "Б" площею 11,20 кв.м, прохідна літ. "Б-1" площею 10,0 кв.м, автомобільна вага літ. "В" площею 42,0 кв.м, підсобне приміщення літ. "Г" площею 23,0 кв.м, підсобне приміщення літ. "Г-1" площею 56,30 кв.м, склад торгової продукції літ. "Д" площею 496,50 кв.м, прибудова літ. "Д-1" площею 128,0 кв.м, котельня літ. "Е" площею 234,70 кв.м, навіс літ. "Є" площею 153,10 кв.м, навіс літ. "Є-1" площею 79,0 кв.м, навіс літ. "Є-2" площею 46,40 кв.м, навіс літ. "Є-3" площею 69,90 кв.м, навіс для овочів літ. "Є-4" площею 161,10 кв.м, соковий цех літ. "Ж" площею 130,20 кв.м, соковий цех літ. "Ж-1" площею 173,60 кв.м, площадка вигрузки літ. "Й" площею 215,30 кв.м, криниця літ. "К", консервний цех літ. "Л" площею 1124,80 кв.м, допоміжна будівля літ. "М" площею 53,90 кв.м, допоміжна будівля літ. "М-1" площею 10,80 кв.м, токарня літ. "Н" площею 56,30 кв.м, електроцех літ. "О" площею 40,90 кв.м, вбиральня літ. "П", трансформаторна літ. "Р", огорожа №1-3, пандус І, пандус ІІ, вежа Рожновського літ. "У", вежа Рожновського літ. "У-1".
Розпорядженням голови Чернівецької обласної державної адміністрації від 09.04.2021 р. №369-Р Вікнянській сільській раді надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності, які розташовані за межами населеного пункту та підлягають інвентаризації, зокрема, ділянка №2 орієнтовною площею 1,6 га, цільове призначення: 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована в адміністративних межах Вікнянської територіальної громади, за межами села Товтри Чернівецького району Чернівецької області.
Рішенням ХХІІІ сесії Вікнянської сільської ради VІІІ скликання від 24.10.2023 р. за №23-23/2023 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 1,2672 га з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, Вікнянська ОТГ за межами с.Товтри, вул. Головна, 1-А, кадастровий номер 7321588800:01:005:0057.
Рішенням ХХVІІ сесії Вікнянської сільської ради VІІІ скликання від 14.03.2024 р. за №26-27/2024 позивачу надано дозвіл на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 1,2672 га з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована на території Вікнянської сільської ради (за межами села Товтри) Чернівецького району, Чернівецької області по вул. Головній, 1-А, під об`єктом нерухомого майна, що перебуває у власності позивача.
Вказаним рішенням сільського голову уповноважено на підписання договору з позивачем про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що пропонується до продажу в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки, а також на підписання договору з ліцензійною організацією на виготовлення експертної оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що пропонується до продажу.
Відповідно до звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки №1058/24 від 08.04.2024 р., ринкова вартість земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057) загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами с.Товтри), вул. Головна, 1-А складає 4768350,00 (чотири мільйона сімсот шістдесят вісім тисяч триста п`ятдесят грн. 00 коп.)
Рішенням ХХІХ сесії другого пленарного засідання Вікнянської сільської ради VІІІ скликання від 05.07.2024 р. за №69-29/2024 затверджено звіт про незалежну оцінку вартості земельної ділянки комунальної власності площею 1,2672га, землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення (цільове призначення 11.02 "Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, кадастровий номер 7321588800:01:005:0057, у сумі 4768350,00 (чотири мільйона сімсот шістдесят вісім тисяч триста п`ятдесят грн. 00 коп.) гривень виконавець ТОВ "Всеукраїнський експертно-правовий союз", сертифікат суб`єкта оціночної діяльності №273/2023 від 02.05.2023 р.) та надано згоду на продаж вказаної земельної ділянки, у зв`язку із чим сільського голову уповноважено на підписання договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Судом досліджено витяг №НВ-7300194692024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки складає 2022724,54 (два мільйона двадцять дві тисячі сімсот двадцять чотири грн. 54 коп.) гривень.
Вважаючи рішення відповідача, в частині визначення ціни земельної ділянки, неправомірним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений у цій статті.
Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повна перевірка рішення, яке оскаржується, на предмет дотримання принципів, наведених у частині другій статті 2 КАС, є гарантією досягнення мети адміністративного судочинства - ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно ст. 14 Конституції України статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі -Закон № 280/97-ВР, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно із частинами 1, 2статті 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Пунктом 34 частини першої ст. 26 виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - ЗК України у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до статті 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї) (ст. 2ЗК України).
Частина 1статті 127 ЗК України визначає, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини другої статті 134 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Статтею 128 ЗК України встановлений порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам.
Так, відповідно до частини першої зазначеної статті продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Частина 2статті 128 ЗК України встановлює, що громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу. г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч. 3 ст. 128 ЗК України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки. Укладання договорів купівлі-продажу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, здійснюється відповідно до порядку, визначеного частиною першою цієї статті (ч. 6 ст. 128 ЗК України).
Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) разом з договором купівлі-продажу є підставою для державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку (ч. 7 ст. 128 ЗК України).
Частиною 8 ст. 128 ЗК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.
Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.
Частиною п`ятою ст. 128 Земельного кодексу України визначено, що підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Відповідно до пунктів 3.1, 3.4 Порядку проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 09.01.2003 №2, результати роботи з оцінки оформляються у вигляді письмового документа - звіту про оцінку, що містить висновок про вартість об`єкта оцінки, розкриває зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки земельних ділянок. Термін чинності звіту становить один рік з дати оцінки.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV (далі -Закон № 1378-IV, у редакції, чинній на моменти виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ст. 1 Закону № 1378-IV експертна грошова оцінка земельних ділянок - результат визначення вартості земельної ділянки та пов`язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту.
Стаття 5 Закону № 1378-IV встановлює, що залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Згідно із частиною першою статті 22 Закону № 1378-IV звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню.
Відповідно до ч. 1ст. 23 Закону № 1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
З наведених норм законодавства вбачається, що замовником виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності з метою її викупу громадянами, як власниками нерухомого майна, яке на них розташовується, так і особами, яким належить право постійного користування може бути виключно орган місцевого самоврядування. Виконавцями послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок можуть бути виключно суб`єкти господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до вимог Закону України "Про оцінку земель"таЗакону України "Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні".
Закону України "Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні" (далі Закон № 2658-ІІІ) визначає правові засади здійснення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні, її державного та громадського регулювання, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки майна, майнових прав та використання її результатів.
Частиною 1 ст. 3 Закону № 2658-ІІІ визначено, що оцінка майна, майнових прав (далі - оцінка майна) - це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними встатті 9 цього Закону (далі - нормативно-правові акти з оцінки майна), і є результатом практичної діяльності суб`єкта оціночної діяльності.
Приписами статті 12 Закону № 2658-ІІІ передбачено, що звіт про оцінку майна є документом складеним, зокрема, в електронному вигляді з дотриманням законодавства про електронні довірчі послуги, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.
Вимоги до змісту звіту про оцінку майна, порядку його оформлення та рецензування встановлюються положеннями (національними стандартами) оцінки майна. Зміст звіту про оцінку майна повинен містити розділи, що розкривають зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки майна.
Акт оцінки майна є документом складеним, зокрема, в електронному вигляді з дотриманням законодавства про електронні довірчі послуги, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна, здійсненої суб`єктом оціночної діяльності - органом державної влади або органом місцевого самоврядування самостійно. Якщо процедурами з оцінки майна для складання акта оцінки майна передбачене попереднє проведення оцінки майна повністю або частково суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання, звіт про оцінку такого майна додається до акта оцінки майна. Акт оцінки майна підлягає затвердженню керівником органу державної влади або органу місцевого самоврядування.
Зміст, форма, порядок складання, затвердження та строк дії акта оцінки майна встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Підписаний звіт про оцінку майна підлягає зберіганню оцінювачами та суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання в електронній формі протягом трьох років з дати складення такого звіту, якщо більший строк не встановлено законодавством.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" Кабінет Міністрів України затвердив Національний стандарт № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав".
Пунктом 1 Національного стандарт № 1 (далі - Стандарт) визначено, що він є обов`язковим для застосування під час проведення оцінки майна та майнових прав (далі - майно) суб`єктами оціночної діяльності, а також особами, які відповідно до законодавства здійснюють рецензування звітів про оцінку майна.
Пунктом 56 Стандарту визначено, що звіт про оцінку майна складається в електронній та паперовій формі, якщо складання звіту про оцінку майна в паперовій
формі передбачено нормативно-правовими актами з оцінки майна або договором на проведення оцінки майна, та може складатися в повній або стислій формі.
Звіт про оцінку майна, що складається у повній формі, повинен містити:
опис об`єкта оцінки, який дає змогу його ідентифікувати;
дату оцінки та дату завершення складення звіту, а у разі потреби - строк дії звіту та висновку про вартість майна відповідно до вимог законодавства;
мету проведення оцінки та обґрунтування вибору відповідної бази оцінки;
перелік нормативно-правових актів, відповідно до яких проводиться оцінка;
перелік обмежень щодо застосування результатів оцінки;
виклад усіх припущень, у межах яких проводилася оцінка;
опис та аналіз зібраних і використаних вихідних даних та іншої інформації під час проведення оцінки;
висновки щодо аналізу існуючого використання та найбільш ефективного використання об`єкта оцінки;
виклад змісту застосованих методичних підходів, методів та оціночних процедур, а також відповідних розрахунків, за допомогою яких підготовлено висновок про вартість майна;
письмову заяву оцінювача про якість використаних вихідних даних та іншої інформації, особистий огляд об`єкта оцінки (у разі неможливості особистого огляду - відповідні пояснення та обґрунтування застережень і припущень щодо використання
результатів оцінки), дотримання національних стандартів оцінки майна та інших нормативно-правових актів з оцінки майна під час її проведення, інші заяви, що є важливими для підтвердження достовірності та об`єктивності оцінки майна і висновку про його вартість;
висновок про вартість майна;
додатки з копіями всіх вихідних даних, а також у разі потреби - інші інформаційні джерела, які роз`яснюють і підтверджують припущення та розрахунки.
Пунктом 57 Стандарту визначено, що звіт про оцінку майна дозволяється складати у стислій формі у разі доопрацювання (актуалізації) оцінки об`єкта оцінки на
нову дату оцінки, а також в інших випадках, визначених відповідними національними стандартами.
У звіті про оцінку майна, складеному у стислій формі, повинні зазначатися етапи проведення незалежної оцінки майна, здійснені оціночні процедури, міститися висновок про вартість, а також зібрані оцінювачем вихідні дані та інша інформація.
У звіті про оцінку майна, складеному у стислій формі з метою доопрацювання (актуалізації) оцінки на нову дату, повинні зазначатися:
дата оцінки та дата завершення складення звіту, а у разі потреби - строк дії звіту та висновку про вартість майна відповідно до вимог законодавства;
мета проведення оцінки та перелік обмежень щодо застосування результатів оцінки;
перелік нормативно-правових актів, відповідно до яких проводиться оцінка;
додаткові відомості про зібрані і використані під час доопрацювання (актуалізації) оцінки вихідні дані та інша інформація про об`єкт оцінки, які можуть вплинути на достовірність та об`єктивність оцінки майна, проведеної на нову дату;
висновки про існуюче та найбільш ефективне використання об`єкта оцінки, їх зміну порівняно з попередньою датою оцінки;
зміст використаних методичних підходів, методів та оціночних процедур, у разі потреби з наведенням необхідних розрахунків, а також змісту відповідних застережень і припущень;
висновок про вартість майна;
додатки з вихідними даними та іншою інформацією, що були використані в процесі проведення оцінки.
Відповідними національними стандартами можуть передбачатися додаткові вимоги до змісту звіту про оцінку майна у стислій формі.
Не дозволяється складення у стислій формі звіту про оцінку майна у разі проведення незалежної оцінки цілісних майнових комплексів, часток (паїв, акцій) або повторного доопрацювання (актуалізації) оцінки майна. Відповідними національними стандартами можуть визначатися інші випадки, коли складення звіту про оцінку майна у стислій формі забороняється.
Пунктом 58 Стандарту передбачено, що доопрацювання (актуалізація) оцінки майна може здійснюватися у разі закінчення строку дії звіту про оцінку майна та висновку про вартість майна, встановленого законодавством, або на вимогу замовника оцінки, коли істотних змін в умовах функціонування та фізичному стані об`єкта оцінки, а також стані ринку подібного майна від дати оцінки до дати оцінки, на яку передбачається здійснення доопрацювання (актуалізація), не відбулося.
Доопрацювання (актуалізацію) оцінки майна та з цією метою складення у стислій формі звіту про оцінку майна здійснює оцінювач та суб`єкт оціночної діяльності, які складали у повній формі звіт про оцінку цього майна. У цьому разі попередній звіт про оцінку майна, складений у повній формі, розглядається як невід`ємна частина звіту про оцінку майна у стислій формі.
З метою доопрацювання (актуалізації) оцінки із замовником укладається новий договір на виконання робіт з доопрацювання (актуалізації) оцінки майна, якщо можливість її проведення не була передбачена у договорі на проведення оцінки майна.
У відповідності до пункту 59 Стандарту звіт про оцінку майна підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання.
Документи та інші інформаційні матеріали, зібрані оцінювачами у процесі проведення оцінки майна, разом із звітом про оцінку майна зберігаються в електронній формі в оцінювачів, які безпосередньо складали звіт про оцінку майна, та архіві суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання протягом трьох років від дати складання такого звіту, якщо більший строк не встановлено законодавством.
Пунктом 60 Стандарту визначено, що висновок про вартість майна повинен містити відомості про:
замовника оцінки та виконавця звіту про оцінку майна;
назву об`єкта оцінки та його коротку характеристику;
мету і дату оцінки;
вид вартості, що визначався;
використані методичні підходи;
величину вартості, отриману в результаті оцінки.
У разі потреби оцінювач має право відобразити у висновку свої припущення та застереження щодо використання результатів оцінки.
Висновок підписується оцінювачем (оцінювачами), який безпосередньо проводив оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання.
Законодавством можуть бути встановлені додаткові вимоги до оформлення висновку про вартість об`єкта оцінки.
Постановою Кабінету Міністрів України №1531 затверджено Методика експертної грошової оцінки земельних ділянок (далі - Методика).
Пунктом 1 визначено, що ця Методика регламентує проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок усіх категорій земель під час укладання цивільно-правових угод та переоцінки основних фондів для бухгалтерського обліку згідно із законодавством.
У відповідності до пункту 2 Методики об`єктами експертної грошової оцінки є земельні ділянки або їх частини з певним місцем розташування та визначеними щодо
них правами. При цьому земельна ділянка (її частина) розглядається як вільна від поліпшень та придатна для найбільш ефективного використання.
Пунктом 3 Методики визначено, що експертна грошова оцінка передбачає визначення ринкової (імовірної ціни продажу на ринку) або іншого виду вартості об`єкта оцінки (заставна, страхова, для бухгалтерського обліку тощо), за яку він може бути проданий (придбаний) або іншим чином відчужений на дату оцінки відповідно до умов угоди.
Пунктом 4 Методики передбачено, що інформаційною базою для експертної грошової оцінки земельних ділянок можуть бути:
документи, що підтверджують права, зобов`язання та обмеження стосовно використання земельної ділянки;
матеріали про фізичні характеристики земельної ділянки, якість ґрунтів, характер та стан земельних поліпшень, їх використання згідно із законодавством;
відомості про місце розташування земельної ділянки, природні, соціально-економічні, історико-культурні, містобудівні умови її використання, екологічний стан та стан розвитку ринку нерухомості в районі розташування земельної ділянки;
інформація про ціни продажу (оренди) подібних об`єктів, рівень їх дохідності, час експозиції об`єктів цього типу на ринку;
дані про витрати на земельні поліпшення та операційні витрати, що склалися на ринку, а також про доходи і витрати виробництва та реалізації сільськогосподарської і лісогосподарської продукції;
проекти землеустрою, схеми планування територій та плани земельно-господарського устрою, згідно з якими передбачається зміна існуючого використання земельної ділянки, що може вплинути на вартість об`єкта оцінки;
інші дані, що впливають на вартість об`єкта оцінки.
Пунктом 8 Методики визначено, що за методичним підходом, що базується на зіставленні цін продажу подібних земельних ділянок, вартість земельної ділянки визначається на рівні цін, які склалися на ринку. При цьому вартість земельної ділянки встановлюється шляхом внесення поправок до цін продажу подібних земельних ділянок, що ураховують відмінності в умовах угод та характеристиках, які впливають на вартість.
Поправки визначаються на основі попарного порівняння або статистичного аналізу ринкових даних.
Скоригована ціна продажу подібної земельної ділянки визначається за формулою.
Вартість земельної ділянки визначається як медіанне або модальне значення отриманих результатів.
За основу визначення вартості земельних ділянок шляхом зіставлення цін продажу подібних земельних ділянок беруться ціни продажу тих ділянок, які за факторами, що впливають на їх вартість, достатньою мірою збігаються з ділянкою, яка оцінюється.
За наявності великої кількості продажів подібних земельних ділянок на ринку для визначення вартості шляхом зіставлення цін продажів можуть бути застосовані методи математичної статистики.
Пунктом 36 Методики передбачено, що при зіставленні цін продажу подібними визначаються забудовані земельні ділянки, що мають:
однакову функцію використання землі і характер земельних поліпшень (будівлі, споруди, багаторічні насадження, водойми);
спільний район розташування;
близькі фізичні характеристики (розмір, конфігурація, ухил поверхні, стан ґрунтів, режим ґрунтових вод та паводків, заболоченість, прояви небезпечних геологічних процесів, рівень інженерної підготовки, фізичний стан об`єктів нерухомого майна).
На вартість забудованої земельної ділянки може впливати:
правовий режим земельної ділянки;
умови продажу та пов`язане з ним фінансування;
дата продажу (різниця в часі між операціями з продажу, пов`язана із зміною ринкових цін на нерухомість);
особливості місця розташування;
фізичні характеристики земельної ділянки та стан забудови;
умови та обмеження щодо використання земельної ділянки.
У відповідності до пункту 50 Методики до звіту включаються:
назва об`єкта оцінки та місця розташування земельної ділянки, дата оцінки, найменування замовника та оцінювача, їх місце знаходження, банківські реквізити, ідентифікаційні коди для юридичних осіб; прізвище, ім`я та по-батькові, паспортні дані, ідентифікаційні номери - для фізичних осіб;
мета проведення оцінки та обґрунтування вибору відповідної бази оцінки;
основні передумови, припущення та обмеження щодо застосування результатів оцінки;
опис та аналіз зібраних і використаних вихідних даних;
аналіз найбільш ефективного використання об`єкта оцінки;
обґрунтування застосування методичних підходів, методів та оцінних процедур;
визначення (розрахунок) вартості об`єкта оцінки за обраними методичними підходами та узгодження отриманих результатів;
сертифікація оцінки (підстави проведення даної оцінки, письмова заява оцінювача про якість використаних вихідних даних та іншої інформації, результат особистого огляду об`єкта оцінки, дотримання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів щодо оцінки земельних ділянок та прав на них, що має важливе значення для визначення достовірності та об`єктивності оцінки та висновку про вартість об`єкта оцінки);
висновок про вартість об`єкта оцінки, який готується на підставі порівняльного аналізу отриманих результатів оцінки за обраними методичними підходами та ринковими даними.
До звіту додаються відповідні розрахунки.
Так, судом досліджено висновок експерта від 10.04.2025 року № СЕ-19/126-25/2914-ОЗ за результатами судової оціночно-економічної експертизи, проведеної в адміністративній справі №600/5634/24-а (далі - Висновок).
Так, Висновком встановлено, що звіт не відповідає наступним вимогам Методики:
- п. 36 : виконавцем некоректно підібрані об`єкти порівняння, а саме виконавцем були використані за основу визначення вартості шляхом зіставлення цін продажу подібних земельних ділянок ціни продажу тих ділянок, які за факторами, що впливають на їх вартість, не збігаються з ділянкою, яка оцінюється та які не відповідають критеріям "подібне майно";
- п. 8 відсутня достатня аргументація застосованих поправок, що ураховують відмінності в умовах угод та характеристиках, які впливають на вартість, на деякі суттєві відмінності взагалі відсутні коригування, або застосовані неправильно.
Відповідно до Висновку встановлено, що звіт експертної грошової оцінки земельної ділянки №1058/24 про проведення оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057), загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою : Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами с. Товтри), вул. Головна 1-А, складений 08.04.2024 р. ТОВ "Всеукраїнський експертно-правовий союз" не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, методології, методам, оціночним процедурам, є неякісним і не може бути використаний.
Враховуючи встановлені судом обставини та положення Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, зокрема пункти 8 та 36 щодо вимог до застосування порівняльного підходу та критеріїв підбору подібних земельних ділянок, а також висновок судової оціночно-економічної експертизи від 10.04.2025 року № СЕ-19/126-25/2914-ОЗ, яким встановлено невідповідність звіту експертної грошової оцінки №1058/24 вимогам зазначеної Методики, а саме: некоректного підбору об`єктів порівняння та відсутності достатньої аргументації або неправильного застосування поправок, свідчать про те, що звіт експертної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057) загальною площею 1,2672 га, складений ТОВ "Всеукраїнський експертно-правовий союз" від 08.04.2024 року, є неякісним, не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, методології та оціночним процедурам, і як наслідок, не може бути використаний для визначення ринкової вартості спірної земельної ділянки.
Суд звертає увагу, що внаслідок завищеної вартості земельної ділянки, визначеної на підставі неякісного звіту, рішення створюватиме для позивача негативні наслідки, такі як надмірні фінансові зобов`язання, ускладнення реалізації права на викуп землі, перешкоджання господарській діяльності, порушення принципу справедливості та економічної доцільності.
Таким чином, неправомірне рішення відповідача безпосередньо порушує майнові права та законні економічні інтереси позивача, створюючи для нього невиправдані фінансові обтяження та перешкоджаючи реалізації його права на викуп земельної ділянки за обґрунтованою ринковою ціною, визначеною відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок.
Таким чином, рішення Вікнянської сільської ради від 05.07.2024 р. за №69-29/2024 в частині затвердження даного звіту про незалежну оцінку вартості земельної ділянки є неправомірним та підлягає скасуванню у зв`язку з порушенням встановленого порядку проведення оцінки та недотриманням вимог Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок.
Суд зазначає, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушення принципу поділу влади. Звідси висновується, що адміністративний суд аналізує рішення контролюючого органу, виключно на предмет його відповідності вимогам частини другої статті 2 КАС.
Так, відповідно до частини 2статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд зауважує, що спірне рішення не відповідає критерію обґрунтованості та мотивованості, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Обираючи ефективний та належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд виходить з наступних міркувань.
Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Частиною четвертою статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З урахуванням викладеного вище, позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача повторно замовити звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057) загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами с.Товтри), вул. Головна, 1-А та затвердити його з урахуванням висновків суду підлягають задоволенню.
Стосовно розподілу судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки, позов задоволено повністю, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 2422,40 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення XXIX сесії другого пленарного засідання Вікнянської сільської ради VIII скликання від 05.07.2024 р. за №69-29/2024 "Про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки в АДРЕСА_1 ".
3. Зобов`язати Вікнянську сільську раду Чернівецького району Чернівецької області повторно замовити звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7321588800:01:005:0057) загальною площею 1,2672 га, що розташована за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, на території Вікнянської сільської ради (за межами с.Товтри), вул. Головна, 1-А та затвердити його з урахуванням висновків суду.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Вікнянської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області судові витрати - судовий збір в сумі 2422,40 грн.
У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 );
Відповідач - Вікнянська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області (вул. Головна, 80, с. Вікно, Чернівецький район, Чернівецька область, 59433, Код ЄДРПОУ 04418570).
Суддя І.В. Маренич
Суд | Шевченківський районний суд м. Чернівців |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2025 |
Оприлюднено | 28.05.2025 |
Номер документу | 127627922 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні