Герб України

Рішення від 02.06.2025 по справі 480/10585/24

Сумський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 червня 2025 року Справа № 480/10585/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/10585/24 за позовом ОСОБА_1 до Річківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 просить суд:

- визнати бездіяльність Річківської сільської ради протиправною та зобов`язати Річківську сільську раду Сумського району Сумської області внести зміни до генерального плану села Білани, а саме: змінити функціональну зону, де розташована земельна ділянка з цільовим призначенням 01.02 - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер 5920681800:02:002:0818, площею 2,9000 гектарів, з території житлової багатоквартирної забудови на територію сільськогосподарського призначення.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач звернувся до Річківської сільської ради Сумського району Сумської області із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства площею 2,9000 га, кадастровий номер 5920681800:02:002:0818, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на території Річківської сільської ради Сумського району Сумської області. До заяви позивач, зокрема додав копію клопотання гр. ОСОБА_1 від 14.09.2015 до Вирівської сільської ради про врахування його інтересів - ведення фермерського господарства на земельній ділянці, якою він користується з 1994 року.

Рішенням сорокової сесії восьмого скликання від 11.06.2024 Річківської сільської ради Сумського району Сумської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянина ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства розташованої за адресою АДРЕСА_1 " позивачу було відмовлено в задоволенні зазначеної вище заяви "у зв`язку з невідповідністю об`єкта згідно Генерального плану населеного пункту с. Білани від 22.12.2017 року".

Позивач наголошує, що при внесенні змін до генерального плану с. Білани Вирівської сільської ради Білопільського району Сумської області була допущена безсумнівна (абсолютно очевидна) помилка, а саме - згідно функціонального зонування територія (земельна ділянка), на якій розміщені приміщення позивача віднесена до житлової багатоквартирної забудови. Те, що оспорювана земельна ділянка і розміщені на ній виробничі приміщення знаходяться у функціональній зоні житлової багатоквартирної забудови добре видно, якщо порівняти дані основного креслення генерального плану с. Білани та кадастрового плану земельної ділянки з к. н. 5920681800:02:002:0818.

На переконання позивача, вказане рішення є протиправним, оскільки вказана відповідачем підстава для відмови є необґрунтованою та не узгоджується з приписами Земельного кодексу України, що обумовило необхідність звернутися до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 16.12.2024 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

13.01.2025 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позовних вимог просив відмовити, зазначив, що позивач зазначає, що у 2015 році звертався з клопотанням до Вирівської сільської ради про врахування його інтересів - ведення фермерського господарства на земельній ділянці, якою він користується нібито з 1994 року без відповідних на те дозвільних документів. Проте, згідно з протоколами сесій Вирівської сільської ради Білопільського району Сумської області за 2015 рік, рішення про виділення земельної ділянки орієнтовною площею 3.0 га для ведення фермерського господарства на території с. Білани за вересень-грудень не приймалось, що підтверджується Архівною довідкою Сумської районної державної адміністрації Сумської області за № 03-11/679 від 31.05.2024.

Після подання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на (місцевості) для ведення фермерського господарства до Річківської сільської ради йому було відмовлено у затвердженні такої документації яка не відповідає Земельному кодексу України та Закону України "Про землеустрій".

У зв`язку з цим Річківська сільська рада звернулась до Адвокатського Об`єднання "Експерт груп" в особі директора Дерези Микити Едуардовича звернутись з позовом до суду про скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 2.9000 га з кадастровим номером 5920681800:02::002:0818.

Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України та ч. 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом здійснюється за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.

Отже, під час формування оспорюваної земельної ділянки для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_1 площею 2.9000 га з кадастровим номером 5920681800:02:002:0818, необхідно було розробляти проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а не технічну документацію.

Згідно витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 16.07.2021 № 266110886, гр. ОСОБА_1 є власником комплексу виробничих будівель з господарськими спорудами за адресою АДРЕСА_1 . Інформація про індивідуальний житловий будинок з господарськими будівлями та спорудами у витязі відсутня.

Частиною 11 статті 120 Земельного кодексу України встановлено, що у випадку якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу. З клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства громадянин ОСОБА_1 до Річківської сільської ради не звертався.

Дана земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту Білани і відповідно до Генерального плану населеного пункту Білани, що затверджений рішенням двадцятої сесії сьомого скликання Вирівської сільської ради від 22.12.2017 "Про затвердження генерального плану населених пунктів Вирівської сільської ради" відноситься до земель житлової та багатоквартирної забудови.

Відповідно до рішення Річківської сільскої ради восьмого скликання сорокової сесії від 11.06.2024 позивачу відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), для веденням фермерського господарства (01.02) площею - 2.9000 га з кадастровим номером 5920681800:02:002:0818 за адресою: АДРЕСА_1 у зв`язку з невідповідністю об`єкта згідно Генерального плану населеного пункту с. Білани від 22.12.2017 року а саме: громадянин ОСОБА_1 самостійно, без погодження з Річківською сільською радою змінив категорію та цільове призначення земельної ділянки із земель багатоквартирної забудови на землі сільськогосподарського призначення, що повністю суперечить ст. 19, 20 Земельного кодексу України. Статтею 20 Земельного кодексу України встановлено, що зміна цільового призначення може здійснюватися лише власником земельної ділянки або за ініціативи землекористувача, яким ОСОБА_1 не являється.

Також, ОСОБА_1 було рекомендовано розробити проект відведення земельної ділянки під власним майном з цільовим призначенням згідно технічного паспорту (комплекс виробничих будівель з господарськими будівлями та спорудами) з подальшою передачею в оренду.

Представник зазначає, що на даній земельній ділянці за вказаною адресою зареєстровано Виробничо-комерційне підприємство "Біланівське", код ЄДРПОУ (21118527), директором якого являється ОСОБА_1 . Основним видом діяльності підприємства є "Лісопильне та стругальне виробництво". На даний час вказане підприємство не ліквідовано, що підтверджено Витягом з єдиного реєстру юридичних осіб, осіб - підприємців та громадських формувань за №160900019588. Земельна ділянка у власність та користування Виробничо-комерційному підприємству "Біланівське" не надавалась. Відповідно до наявної інформації Головного управління ДПС у Сумській області станом на 01.01.2025 за громадянином ОСОБА_1 рахується податковий борг по ККД 18010300 "Податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості" сума податкового боргу становить - 84486,24 грн. Платник ТОВ ВКП "Біланівське" ЄДРПОУ 21118527 по ККД 11010100 "Податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигяді заробітної плати" до бюджету громади, враховуючи дію норми зарахування 64% податку на доходи фізичних осіб до бюджету громади за 2024 рік надійшло 5733,44 грн.

Наголошує, що оспорювана земельна ділянка, що забудована виробничими та іншими двоповерховими будівлями має стратегічне та економічне значення для Річківської сільської територіальної громади для залучення інвесторів та землекористувачів, які мають на меті побудувати новий завод або інший промисловий чи енергетичний об`єкт, або ж взагалі окремі об`єкти стратегічної інфраструктури, оскільки розміщена біля залізничної колії АТ "Українська залізниця".

Тому, враховуючи викладене вище, у задоволенні позову просить відмовити.

Ухвалою суду від 24.03.2025 зобов`язано ОСОБА_1 надати суду завірені належним чином копії документів щодо користування позивачем земельною ділянкою з цільовим призначенням 01.02 - Для ведення фермерського господарства, кадастровий номер 5920681800:02:002:0818, площею 2,9000 гектарів з 1994 року.

01.04.2025 позивачем надано витребувані документи.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази в їх сукупності, суд прийшов до наступних висновків.

16.11.2021 позивач звернувся до Річківської сільської ради Сумського району Сумської області із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою та передачі у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства. До заяви позивач долучив копію технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства та копія витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 16.11.2021 рішенням дванадцятої сесії восьмого скликання від 23 листопада 2021 року Річківської сільської ради Сумського району Сумської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянина ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства розташованої за адресою АДРЕСА_1 " позивачу відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Вважаючи вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 у справі № 480/6159/23 позов ОСОБА_1 до Річківської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Визнано протиправним та скасувати рішення дванадцятої сесії восьмого скликання від 23 листопада 2021 року Річківської сільської ради Сумського району Сумської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянина ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства розташованої за адресою АДРЕСА_1 ". Зобов`язано Річківську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.11.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для веденням фермерського господарства (01.02) площею - 2.9000 га з кадастровим номером 5920681800:02:002:0818 за адресою: АДРЕСА_1 , з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

28.05.2024 позивач звернувся до Річківської сільської ради Сумського району Сумської області із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства площею 2,9000 га, кадастровий номер 5920681800:02:002:0818, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на території Річківської сільської ради Сумського району Сумської області. До заяви позивач, зокрема додав копію клопотання гр. ОСОБА_1 від 14.09.2015 до Вирівської сільської ради про врахування його інтересів - ведення фермерського господарства на земельній ділянці, якою він користується з 1994 року.

Рішенням сорокової сесії восьмого скликання від 11.06.2024 Річківської сільської ради Сумського району Сумської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянина ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства розташованої за адресою АДРЕСА_1 " позивачу було відмовлено в задоволенні зазначеної вище заяви "у зв`язку з невідповідністю об`єкта згідно Генерального плану населеного пункту с. Білани від 22.12.2017 року".

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 3 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", відносини у сфері містобудівної діяльності регулюються Конституцією України, Цивільним, Господарським і Земельним кодексами України, цим Законом, законами України "Про Генеральну схему планування території України", "Про основи містобудування", "Про архітектурну діяльність", "Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду", "Про землеустрій", іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до вимог ст. 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" склад, планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них (ч.1). Зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (ч.3). Таким органом є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, яке наказом № 358 від 13.07.2012 затвердило Державні будівельні норми України ДБН Б.1.1-15:2012 Склад і зміст генерального плану населеного пункту. Відповідно до вказаного ДБН генеральний план складається з текстових та графічних матеріалів перелік яких чітко визначений. Відповідно до п. 6.3. ДБН до складу проекту змін до генерального плану обов`язково включають наступні текстові та графічні матеріли:

а) пояснювальну записку з обґрунтуванням запропонованих змін;

б) схеми розташування територій, щодо яких вносяться зміни, у функціонально-планувальній структурі населеного пункту;

г) план існуючого використання території, щодо якої вносяться зміни;

д) схему планувальних обмежень території, щодо якої вносяться зміни;

є) основне креслення (відображає зміну і вплив цієї зміни на прилеглі території). Обсяги та зміст змін до генерального плану визначають у завданні на розроблення.

Відповідно до вимог ч. 9 ст. 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п`ять років.

Відповідно до вимог ст.19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території (ч. 1). Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів (ч. 5).

Відповідно до вимог ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні має здійснюватися на принципах законності.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законами України визнаються незаконними в судовому порядку.

Таким чином, жодних підстав для внесення змін до генерального плану села Білани щодо віднесення оспорюваної земельної ділянки до відповідної функціональної зони не було.

Належних і достатніх доказів, які б спростовували доводи позивача, відповідач суду не надав.

На підставі викладеного вище, суд визнає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Річківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Річківської сільської ради Сумського району Сумської області щодо не внесення до генерального плану села Білани Річківської сільської ради Сумського району Сумської області зміни функціональної зони розташованої земельної ділянки з цільовим призначенням "для ведення фермерського господарства", кадастровий номер 5920681800:02:002:0818, площею 2,9000 гектарів, з території житлової багатоквартирної забудови на територію сільськогосподарського призначення.

Зобов`язати Річківську сільську раду Сумського району Сумської області внести зміни до генерального плану села Білани Річківської сільської ради Сумського району Сумської області щодо функціональної зони розташованої земельної ділянки з цільовим призначенням "для ведення фермерського господарства", кадастровий номер 5920681800:02:002:0818, площею 2,9000 гектарів, з території житлової багатоквартирної забудови на територію сільськогосподарського призначення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Річківської сільської ради на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 1211,20 гривень.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.06.2025
Оприлюднено04.06.2025
Номер документу127802439
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —480/10585/24

Ухвала від 11.08.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 04.08.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 30.07.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 21.07.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 11.07.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 02.06.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 24.03.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні