Герб України

Постанова від 10.06.2025 по справі 260/7799/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2025 рокуЛьвівСправа № 260/7799/24 пров. № А/857/11913/25

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача -Шевчук С. М.суддів -Кухтея Р. В. Носа С. П.

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Державного підприємства Документ на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2025 року у справі № 260/7799/24 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України, Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області, Державного підприємства Документ про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

місце ухвалення судового рішення м.УжгородРозгляд справи здійснено за правиламиспрощеного позовного провадженнясуддя у І інстанціїГаврилко С.Є.дата складання повного тексту рішенняне зазначено

ВСТАНОВИВ:

І. ОПИСОВА ЧАСТИНА

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2025 року у справі № 260/7799/24 задоволено частково позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )до Державної міграційної служби України (01001, Київська область м. Київ, вул. Володимирська, буд. 9, код ЄДРПОУ 37508470), Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (88017, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Грибоєдова, буд. 12а, код ЄДРПОУ 37809328) в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Івана Коршинського, 12 а) та Державного підприємства "Документ" (04116, Київська область, м. Київ, вул. Довнар-Запольського, буд. 8, код ЄДРПОУ 32735236) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 щодо несвоєчасної передачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 29.02.2024, дійсний до: 28.02.2034, орган, що видав: 2110), який оформлений на ім`я ОСОБА_2 до Державного підприємства Документ.

Визнано протиправною бездіяльність Державного підприємства Документ щодо несвоєчасної доставки паспорта громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 29.02.2024, дійсний до: 28.02.2034, орган, що видав: 2110), який оформлений на ім`я ОСОБА_2 до відокремленого підрозділу Державного підприємства Документ - філії в Польщі, яка розташована у м. Краків.

Зобов`язано Державне підприємства Документ в особі відокремленого підрозділу Державного підприємства Документ - філії в Польщі, яка розташована у м. Краків видати ОСОБА_1 паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 29.02.2024, дійсний до: 28.02.2034, орган, що видав: 2110), який оформлений на ім`я ОСОБА_2 , в порядку та на підставі вимог законодавства України, яке було чинне на момент звернення ОСОБА_1 із заявою про його оформлення 22 лютого 2024 року.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції відповідач - Державне підприємство Документ звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

В доводах апеляційної скарги вказує, що пунктом 75 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 07 травня 2014 № 152, визначено, що видача заявникові паспорта для виїзду за кордон здійснюється тим територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, закордонною дипломатичною установою, уповноваженим суб`єктом, який прийняв документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон. Згідно із пунктом 6 Постанови КМУ № 678, передача персоналізованих бланків паспортів громадянина України, паспортів громадянина України для виїзду за кордон, посвідок до відокремленого підрозділу, який здійснював приймання документів для їх оформлення, здійснюється державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, згідно з актами приймання-передачі. Таким чином, законодавчо було встановлено, що видача виготовленого паспорту громадянина України для виїзду за кордон здійснюється тим закордонним відокремленим підрозділом відповідача, який здійснював прийом документів для оформлення паспорту, у даному випаду відокремленим підрозділом відповідача, зокрема, Державним підприємством Документ філія в Польщі, яка розташована у місті Краків. 23 квітня 2024 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 443, якою було внесено зміни у Постанову КМУ № 678. Згідно з нововведеннями, отримання паспорта для виїзду за кордон чоловіками віком від 18 до 60 років повинно здійснюватися виключно у територіальному підрозділі Державної міграційної служби України. 11 квітня 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку, який набрав чинності 18 травня 2024 року. Так, відповідно до вимог статті 20 частини 6 Закону України Про правовий режим воєнного стану (у редакції від 18 травня 2024 року), в умовах воєнного стану оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, громадянам України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється за умови наявності у вказаних осіб військово-облікових документів. Тому скаржник вважає, що діяв відповідно до вимог чинного законодавства України, а відтак суд першої інстанції протиправно задовольнив адміністративний позов.

Позивач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався, відповідно до частини 4 статті 304 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Про розгляд апеляційної скарги відповідачі повідомлені шляхом надіслання ухвал про відкриття апеляційного провадження та про призначення апеляційної скарги до розгляду через електронний кабінет сервісу "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), підтвердженням чого є відповідні дані автоматизованої системи документообігу суду.

Про розгляд апеляційної скарги позивач повідомлявся шляхом надіслання ухвал про відкриття апеляційного провадження та про призначення апеляційної скарги до розгляду на поштову адресу зазначену позивачем, про що в матеріалах справи містяться відповідні докази, однак рекомендоване поштове відправлення повернулося неврученим з підстав відсутності адресата за вказаною ним адресою.

Відповідно до ч. 1 ст. 131 КАС України учасники судового процесу зобов`язані під час провадження у справі повідомляти суд про зміну місця проживання (перебування, знаходження), роботи, служби. У разі неповідомлення про зміну адреси повістка надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

За приведених обставин, позивач вважається повідомленим по розгляд апеляційної скарги.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалюючи судове рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що:

- ДП Документ не дотримано положень пункту 11 Порядку № 678 щодо видачі паспорту громадянина України для виїзду за кордон, у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення;

- позивач звернувся до філії ДП Документ у Польщі 22 лютого 2024 року, відтак, розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом з урахуванням положень ст. 58 Конституції України повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом (крім випадків, якщо у самому законі не визначений інший порядок), шо узгоджується з принципом правої визначеності.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 22 лютого 2024 року позивач звернувся до відокремленого підрозділу ДП Документ - філії в Польщі, яка розташована в м. Краків, з метою оформлення паспорту громадянина України для виїзду за кордон і паспорту громадянина України у формі ID -картки з безконтактним електронним носієм. Позивачем сплачено платежі та збори за послугу з організації відправлення до м. Краків готового документу, а також пройдено процес оформлення закордонного паспорту (а.с. 42-47).

Як вказує відповідач 3, на підставі поданих позивачем документів, працівником ДП Документ сформовано заяву-анкету для внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру з метою оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Згідно із пунктом 5 Порядку № 678, зазначено заяву-анкету, сформовано у відокремленому підрозділі ДП Документ Філія в Польці, яка розташована в м. Краків та передано до Ужгородського відділу №1 ГУ ДМС у Закарпатській області для подальшого розгляду.

28 лютого 2024 Ужгородським відділом № 1 здійснено необхідні заходи з ідентифікації особи та засобами Реєстру прийнято рішення про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон та передано персональні дані позивача до Державного центру персоналізації документів для виготовлення паспортів.

Відповідно до інформації, що наявна в мобільному застосунку Дія, 29 лютого 2024 року на ім`я позивача виготовлено паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 29 лютого 2024 року, дійсний до: 28 лютого 2034 року, орган, що видав: 2110).

15 березня 2024 року до Ужгородського відділу № 1 ГУ ДМС в Закарпатській області доставлено бланк паспорта громадянина України для виїзду за кордон оформлений на ім`я позивача для його передачі до ДП Документ.

05 липня 2024 ГУ ДМС у Закарпатській області оформлений на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон, відправлено до ДП Документ м. Київ для подальшого пересилання до ДП Документ філія в Польщі (а.с. 91).

15 листопада 2024 року позивач звернувся до ДМС України, ГУ ДМС України в Закарпатській області, Ужгородського відділу №1 ГУ ДМС України в Закарпатській області, ДП Документ та його відокремленого підрозділу філії в Польщі, з заявами, в яких просив вжити в межах своїх повноважень, заходів із забезпечення доставки оформленого на ім`я позивача паспорта громадянина України для виїзду за кордон, в порядку та на підставі законодавства України, яке було чинне на момент його звернення до філії ДП Документ в Польщі, тобто без пред`явлення будь-яких військово-облікових документів (а.с. 52-66).

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідачів щодо не своєчасної передачі, доставки та видачі паспорту громадянина України для виїзду за кордон та паспорту громадянина України, позивач звернувся до суду із даним позовом за захистом своїх порушених прав та інтересів.

ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України від 20.11.2012 № 5492-VI «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» (далі Закон № 5492); постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон» від 07.05.2014 № 152 (далі- Порядок № 152); Порядком реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.06.2022 № 678(далі - Порядок № 678).

Згідно із частиною першою статті 22 Закону № 5492 паспорт громадянина України для виїзду за кордон є документом, що посвідчує особу, підтверджує громадянство України особи, на яку він оформлений, і дає право цій особі на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Кожен громадянин України не може мати більше двох паспортів громадянина України для виїзду за кордон.

Частиною п`ятою статті 22 Закону № 5492(в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин) визначено, що оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюється в Україні розпорядником Реєстру, а за кордоном - ЗДУ. Прийняття заяв-анкет для внесення інформації до Реєстру, видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюються розпорядником Реєстру та ЗДУ, а також уповноваженими суб`єктами, передбаченими пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону.

Згідно із пунктом 4 частини першої статті 2 Закону № 5492 уповноваженими суб`єктами згідно з цим Законом є центри надання адміністративних послуг, державне підприємство, що належить до сфери управління розпорядника Реєстру

Відповідно до частини третьої статті 6 Закону № 5492 Кабінет Міністрів України визначає державне підприємство, що належить до сфери управління розпорядника Реєстру, адміністратором Реєстру.

Розпорядженням Кабінету міністрів України від 07.12.2016 № 931-рДП «Документ» визначено адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру.

За приписами частини четвертої статті 6 Закону № 5492 адміністратор Реєстру:

1) здійснює заходи з інформаційного, технічного і програмно-технологічного забезпечення функціонування Реєстру;

2) забезпечує збереження і захист інформації Реєстру від випадкової втрати або знищення, незаконної обробки, у тому числі незаконного знищення чи несанкціонованого доступу, у тому числі третіх осіб;

3) за погодженням з розпорядником Реєстру здійснює інформаційне забезпечення ВІС уповноважених суб`єктів та заявників (їхніх представників);

4) виконує інші завдання, покладені на нього розпорядником Реєстру, необхідні для цілей, визначених цим Законом.

Відповідно до розпорядження Кабінету міністрів України від 15.06.2011 № 538-рДП «Документ» є підприємством, що належить до сфери управління ДМС.

Наказом ДМС від 05.08.2024 № 193 затверджено Статут Державного підприємства «Документ» (далі Статут), відповідно до якого ДП «Документ» засноване на державній власності і належить до сфери управління ДМС.

Відповідно до п. 1.1. Статуту ДП «Документ» засноване на державній власності і належить до сфери управління ДМС України. Підприємство функціонально включене до системи органів міграційної служби України та оперативно підпорядковане Голові ДМС.

Згідно із п. 2.2. Статуту одним із основних завдань ДП «Документ» є забезпечення сучасних умов обслуговування громадян України, іноземців і осіб без громадянства, створення та розгортання мережі центрів обслуговування громадян з міграційно - паспортних питань.

Отже, Державне підприємство «Документ» є самостійною юридичною особою державної форми власності, яка має статут, належить до сфери управління Державної міграційної служби та забезпечує функції адміністратора Єдиного державного демографічного реєстру, і є суб`єктом владних повноважень у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України.

Згідно із частиною четвертою Положення про Державну міграційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 360, на Державну міграційну службу Україна покладено обов`язок:

- здійснювати оформлення, обмін і видачу громадянам України документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, пересилає, визнає недійсними, вилучає та знищує такі документи в передбачених законодавством випадках;

- вживає у межах своїх повноважень заходів із забезпечення доставки документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, від державного підприємства, що належить до сфери управління Мінекономіки, до територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС;

- контролює та координує діяльність територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Станом на дату звернення позивача із заявою 22 лютого 2024 року процедура прийняття у громадян України, які перебувають за межами України, документів для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, а також видачі їм оформлених документів визначалася Постановою КМ України №678 від 10.06.2022 року, яким затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України» у чинній на той момент редакції ( в подальшому в тексті постанови іменовано Порядок №678).

Пунктом 2 постанови КМУ від 10.06.2022 № 678 «Про реалізацію експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України» визначено установити, що розміщений за межами України відокремлений підрозділ (філія, представництво) державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби та є адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру, здійснює прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України.

Порядок № 678 визначає процедуру прийняття у громадян України, які перебувають за межами України, документів для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, прийняття у іноземців та осіб без громадянства, які постійно проживають в Україні, документів для оформлення, обміну посвідки на постійне проживання (далі - посвідка) під час їх перебування за межами України, а також видачі їм оформлених документів розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС та є адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру (далі - відокремлений підрозділ).

За пунктами 4-6 Порядку № 637 подання документів, дії працівників під час прийняття документів, прийняття рішення про оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін або про відмову в оформленні (у тому числі замість втраченого або викраденого), в обміні паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, персоналізація оформлених паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон та організація їх видачі здійснюються відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. № 302, Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2014 р. № 152, та Порядку реалізації експериментального проекту щодо одночасного оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 р. № 541.

Оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, оформлення у зв`язку із втратою або викраденням, обмін посвідки, документи для оформлення/обміну яких подано громадянами України або іноземцями чи особами без громадянства (далі - особа) до відокремленого підрозділу, здійснюються визначеним ДМС територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС.

Передача персоналізованих бланків паспортів громадянина України, паспортів громадянина України для виїзду за кордон, посвідок до відокремленого підрозділу, який здійснював приймання документів для їх оформлення, здійснюється державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, згідно з актами приймання-передачі.

Персоналізовані бланки паспортів громадянина України, паспортів громадянина України для виїзду за кордон, посвідок за письмовою заявою за рахунок коштів особи можуть бути надіслані державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, міжнародним поштовим або експрес-відправленням до відокремленого підрозділу, який здійснював приймання документів.

Відповідно до пунктів 9-10 Порядку № 637 передача заяви-анкети та доданих до неї документів для оформлення паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, посвідки від відокремленого підрозділу, який здійснював приймання документів, до територіального органу/ територіального підрозділу ДМС, який його оформив, здійснюється державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС протягом 10 робочих днів з дати видачі паспорта, посвідки.

У разі неотримання паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, посвідки протягом трьох місяців з дня його/її надходження до відокремленого підрозділу паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка разом із заявою-анкетою та долученими до неї документами повертаються згідно з актом приймання-передачі відповідному територіальному органу/територіальному підрозділу ДМС для зберігання.

Згідно з пунктом 10-1 Порядку № 637 у період воєнного стану або в період установленого на території України Кабінетом Міністрів України карантину особа може звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС із письмовою заявою, поданою особисто в довільній формі, щодо визначення іншого територіального органу/територіального підрозділу ДМС, яким буде здійснюватися видача паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, документи для оформлення якого подавалися до відокремленого підрозділу.

Паспорт громадянина України, паспорт для виїзду за кордон надсилаються відокремленим підрозділом за рахунок коштів заявника міжнародним поштовим або експрес-відправленням.

Для організації видачі паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон у територіальному органі/територіальному підрозділі ДМС такий територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС надсилає до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який здійснив оформлення паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, супровідним листом копію заяви та копію документа про сплату надсилання паспорта міжнародним поштовим або експрес-відправленням для подальшого надсилання до державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС.

Територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС, який оформив паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, надсилає його територіальному органу/територіальному підрозділу ДМС, яким буде здійснюватися видача паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, разом із копіями заяви, заяви-анкети та актом приймання-передачі (у двох примірниках) та надає доступ до заяви-анкети у відомчій інформаційній системі ДМС для проведення процедури верифікації. Другий примірник акта приймання-передачі та копія заяви-анкети з датою видачі та підписом заявника про отримання паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон надсилається до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який оформив паспорт.

Відомості про заявника, дату отримання ним паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС, який видав паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, вносяться до заяви-анкети та відомчої інформаційної системи ДМС.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2014 № 152 затверджено Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон (далі- Порядок № 152).

Згідно з пунктами 19, 21, 22 Порядку № 152 документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон подаються особою або її законним представником (далі - заявники) до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта за місцем звернення.

Оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта для виїзду за кордон особам, які проживають в Україні, здійснюються територіальними органами та територіальними підрозділами ДМС, а особам, які постійно проживають або тимчасово перебувають за кордоном, - закордонною дипломатичною установою.

Документи для обміну паспорта для виїзду за кордон можуть бути подані до закінчення строку його дії. У такому випадку паспорт для виїзду за кордон після прийому документів повертається особі та здається нею під час отримання нового паспорта для виїзду за кордон.

За результатами проведених перевірок, ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України (у разі оформлення паспорта для виїзду за кордон вперше із застосуванням засобів Реєстру) працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС приймає рішення про оформлення паспорта для виїзду за кордон або про відмову в його оформленні (пункт 44 Порядку № 152).

Видача заявникові паспорта для виїзду за кордон здійснюється тим територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, закордонною дипломатичною установою, уповноваженим суб`єктом, який прийняв документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон (пункт 75 Порядку №152).

Згідно з пунктом 78-2 Порядку № 152 територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон, надсилає його територіальному органу/територіальному підрозділу ДМС, яким буде здійснюватися видача паспорта для виїзду за кордон, разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у двох примірниках) та надає доступ до заяви-анкети у відомчій інформаційній системі ДМС для проведення процедури верифікації. Другий примірник акта приймання-передачі та копія заяви-анкети з датою видачі та підписом заявника про отримання паспорта для виїзду за кордон надсилаються до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон.

У разі необхідності організації видачі паспорта для виїзду за кордон у розміщеному за межами України відокремленому підрозділі (філії, представництві) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, паспорт для виїзду за кордон разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у двох примірниках) передається територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон, до державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, який здійснює доставку таких паспортів до розміщеного за межами України відокремленого підрозділу (філії, представництва) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС. Паспорт для виїзду за кордон за письмовою заявою та за рахунок коштів заявника може бути надісланий державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, міжнародним поштовим відправленням до розміщеного за межами України відокремленого підрозділу (філії, представництва) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС.

Після видачі паспорта для виїзду за кордон другий примірник акта приймання-передачі та копія заяви-анкети з датою видачі та підписом заявника про отримання паспорта для виїзду за кордон надсилається до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон.

Пунктом 11 Порядку № 678 передбачено, що паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка оформлюються у строки, встановлені законодавством, та видаються у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

У разі необхідності проведення додаткових перевірок для ідентифікації особи, зокрема проведення процедури встановлення особи, строк розгляду такої заяви-анкети продовжується до двох місяців, про що територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС повідомляє відокремленому підрозділу з метою подальшого інформування заявника засобами телефонного, електронного або поштового зв`язку.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 22 лютого 2024 року позивач звернувся до відокремленого підрозділу ДП «Документ» - філії в Польщі, яка розташована в м. Краків, з метою оформлення паспорту громадянина України для виїзду за кордон і паспорту громадянина України у формі ID -картки з безконтактним електронним носієм. Позивачем сплачено платежі та збори за послугу з організації відправлення до м. Краків готового документу, а також пройдено процес оформлення закордонного паспорту (а.с. 42-47).

28 лютого 2024 Ужгородським відділом № 1 здійснено необхідні заходи з ідентифікації особи та засобами Реєстру прийнято рішення про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон та передано персональні дані позивача до Державного центру персоналізації документів для виготовлення паспортів.

Відповідно до інформації, що наявна в мобільному застосунку «Дія», 29 лютого 2024 року на ім`я позивача виготовлено паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 29 лютого 2024 року, дійсний до: 28 лютого 2034 року, орган, що видав: 2110).

15 березня 2024 року до Ужгородського відділу № 1 ГУ ДМС в Закарпатській області доставлено бланк паспорта громадянина України для виїзду за кордон оформлений на ім`я позивача для його передачі до ДП «Документ».

05 липня 2024 ГУ ДМС у Закарпатській області оформлений на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон, відправлено до ДП «Документ» м. Київ для подальшого пересилання до ДП «Документ» філія в Польщі (а.с. 91).

Згідно пояснень відповідача 3 станом на дату підготування відзиву на позовну заяву, оформлений на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон доставлений до «Державного підприємства «Документ» філія в Польщі.

Отож, з часу прийняття рішення про оформлення позивачу паспорту громадянина України для виїзду за кордон 29 лютого 2024 року, ГУ ДМС у Закарпатській області тільки 05 липня 2024 року відправило оформлений на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон до ДП «Документ» м. Київ, який в подальшому лише станом на 11 грудня 2024 року був доставлений до "Державного підприємства «Документ» філія в Польщі. Встановлені судом обставини сторонами спору не заперечуються.

За фактом встановлення перелічених обставин суд першої інстанції дійшов висновку про протиправну бездіяльність Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 щодо несвоєчасної передачі паспорта громадянина України для виїзду, який оформлений на ім`я позивача до ДП Документ.

Головним управлінням Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 вказані висновки суду не оскаржувались.

Що ж стосується доводів апеляційної скарги стосовно висновків суду першої інстанції щодо протиправної бездіяльності ДП Документ щодо несвоєчасної доставки паспорта громадянина України для виїзду, який оформлений на ім`я позивача до відокремленого підрозділу Державного підприємства Документ - філії в Польщі, то колегія суддів зазначає таке.

Як встановлено судом першої інстанції 05 липня 2024 ГУ ДМС у Закарпатській області оформлений на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон, відправлено до ДП «Документ» м. Київ для подальшого пересилання до ДП «Документ» філія в Польщі (а.с. 91), натомість такий паспорт надійшов до "Державного підприємства «Документ» філія в Польщі лише 11 грудня 2024 року.

Відповідно до пункту 75 Порядку №152 видача заявникові паспорта для виїзду за кордон здійснюється тим територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, закордонною дипломатичною установою, уповноваженим суб`єктом, який прийняв документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 678 паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка оформлюються у строки, встановлені законодавством, та видаються у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Отож з урахуванням встановлених у справі обставин, видачу паспорта має здійснювати ДП Документ у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Натомість ДП Документ не дотримано положень пункту 11 Порядку № 678 щодо видачі паспорту громадянина України для виїзду за кордон, у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Як наслідок суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності ДП Документ щодо несвоєчасної доставки паспорта громадянина України для виїзду, який оформлений на ім`я позивача до відокремленого підрозділу Державного підприємства Документ - філії в Польщі.

Стосовно доводів скаржника з приводу того, що 23 квітня 2024 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 443 Про внесення змін до пункту 11 Порядку реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 червня 2022 р. № 678 та змін запроваджених Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку, який набрав чинності 18 травня 2024 року, то колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до змін, які були внесені Постанову КМ № 443 отримання паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянином України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється у територіальному органі/територіальному підрозділі ДМС. Пересилання таких паспортів до відокремленого підрозділу або закордонної дипломатичної установи України для організації їх видачі не здійснюється.

Вимоги абзацу четвертого цього пункту не застосовуються до громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років, на яких поширюються положення пунктів 2-1-2-3, 2-7 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57 (ЗП України, 1995 р., № 4, ст. 92; Офіційний вісник України, 2010 р., № 65, ст. 2239).

Обставини, зазначені в абзаці п`ятому цього пункту, підтверджуються документами, оформленими в установленому законодавством порядку.

Крім того, 11 квітня 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку, який набрав чинності 18 травня 2024 року.

Так, статтю 20 Закону України Про правовий режим воєнного стану доповнено частиною шостою.

Відповідно до вимог статті 20 частини 6 Закону України Про правовий режим воєнного стану (у редакції від 18 травня 2024 року), в умовах воєнного стану оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, громадянам України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється за умови наявності у вказаних осіб військово-облікових документів.

Дійсність військово-облікових документів перевіряється працівником відокремленого підрозділу (філії, представництва) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Беззаперечно, що внесені зміни підлягають до застосування.

Відповідно до статті 58 Конституції України визначає принцип не зворотньої дії в часі законів та інших нормативно-правових актів. Це означає, що закони та акти, як правило, не мають зворотної дії, тобто не поширюються на події, що відбулися до їх прийняття. Винятком є випадки, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Також, ніхто не може відповідати за діяння, які на момент їх вчинення не вважалися законом правопорушенням.

З матеріалів справи убачається, що позивач звернувся до філії ДП Документ у Польщі 22 лютого 2024 року, відтак, розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом з урахуванням положень ст. 58 Конституції України повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом (крім випадків, якщо у самому законі не визначений інший порядок), шо узгоджується з принципом правої визначеності.

Узгодження з принципом правової визначеності означає, що правова норма має бути сформульована так, щоб кожний суб`єкт розумів її правові наслідки, тобто передбачуваність правового регулювання. Це означає, що правові наслідки будь-якої дії повинні бути зрозумілими та передбачуваними для всіх, хто регулюється цією правовою нормою.

Принцип правової визначеності включає кілька важливих аспектів: правові норми мають бути чіткими та конкретними, щоб не залишалося місця для неоднозначного тлумачення; не повинно бути внесено непередбачуваних змін до законодавства, які б могли призвести до непередбачуваних правових наслідків; закон має бути проголошений наперед, до його застосування, щоб люди могли регулювати свою поведінку відповідно до нього.

Правова визначеність допомагає захищати права людини, забезпечуючи, щоб дії органів влади та інші правові наслідки були передбачуваними. Правова визначеність дає людям впевненість у своїх діях, оскільки вони можуть заздалегідь передбачити їхні правові наслідки.

З урахуванням приведених обставин судом першої інстанції правомірно зобов`язано відповідача 3 здійснити видачу позивачу оформленого на його ім`я паспорту громадянина України для виїзду за кордон, в порядку та на підставі вимог законодавства України, яке було чинне на момент звернення позивача із заявою про його оформлення.

Крім того колегією суддів відхиляються доводи апеляційної скарги щодо не звернення позивача до відділу ДП «Документ» - філія в Польщі для отримання паспортного документу, позаяк з матеріалів справи убачається, що починаючи з 15.11.2024 року позивач здійснював активні дії шляхом направлення відповідних запитів до відповідачів з приводу стану та можливості видачі/отримання ним належного йому паспортного документу, однак на вказані запити він не отримав жодного повідомлення про прибуття належного йому паспортного до відділу ДП «Документ» - філія в Польщі, та можливості його отримання позивачем.

Таким чином колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Відповідно до статті 8 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України та частини першої статті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Європейський суд з прав людини в рішенні у справі «Гарсія Руїз проти Іспанії» (рішення від 21 січня 1999 року), зокрема, зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Європейської конвенції з прав людини і зобов`язує суди викладати підстави для своїх рішень, це не можна розуміти як вимогу давати докладну відповідь на кожний аргумент.

Тому за наведених вище підстав, якими обґрунтовано судове рішення, суд не убачає необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені сторонами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у цій справі.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.

Колегія суддів зазначає, що підстави для перерозподілу та присудження судових витрат у даній справі - відсутні.

Керуючись ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державного підприємства Документ залишити без задоволення.

Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2025 року у справі № 260/7799/24 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її ухвалення та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей С. П. Нос

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2025
Оприлюднено13.06.2025
Номер документу128049388
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства

Судовий реєстр по справі —260/7799/24

Постанова від 10.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 10.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Постанова від 10.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 10.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 08.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 08.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 31.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 04.03.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Рішення від 28.02.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні