Герб України

Постанова від 03.06.2025 по справі 140/14693/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 червня 2025 рокуЛьвівСправа № 140/14693/24 пров. № А/857/14948/25Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді: Матковської З.М.,

суддів: Гінди О.М., Ніколіна В.В.,

при секретарі судового засідання: Волчанському А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11 березня 2025 року у справі №140/14693/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою діяльністю «Агідель» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення (головуючий суддя першої інстанції Стецик Н.В., час ухвалення 12.10 год., місце ухвалення м. Луцьк, дата складання повного тексту 20.03.2025),-

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Агідель» (далі також ТОВ «Агідель», позивач) звернулося до Волинського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі також ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 11.09.2024 №0250570902, №0250430902, №0250910902 про нарахування штрафних (фінансових) санкцій на загальну суму 1688540,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 07.04.2022 ним було здійснено реалізацію дизельного палива для ТОВ «Агротехніка» без наявності відповідно ліцензії, реєстрації платником акцизного податку та акцизного складу. За результатами проведеної податкової перевірки ГУ ДПС у Волинській області встановлено факт порушення платником податків вимог податкового законодавства та нараховано штрафні (фінансові) санкції на загальну суму 1688540,00 грн. Позивач стверджує, що він повинен бути звільнений від фінансової відповідальності за вчинення даного податкового правопорушення, оскільки такі порушення вчинені товариством внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору), а саме: у зв`язку з військовою агресію російської федерації проти України, введенням з цього приводу в Україні воєнного стану, що мало своїм наслідком припинення імпорту пального з росії та білорусії, існування дефіциту пального на ринку України.Листом від 01.03.2022 року ДПС України повідомила, що з урахуванням положень пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Позивач не заперечує факт реалізації пального 07.04.2022 в користь ТОВ «Агротехніка», проте вважає, що обставини, в яких діяло підприємство, є форс-мажорними, що з урахуванням положень підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112, листа Торгово-промислової палати України за вих. №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, листа ДПС України від 01.03.2022, є підставою для звільнення його від відповідальності. Окрім того посилається на ту обставину, що з початку військової агресії російської федерації проти України наказом ДПС України від 24.02.2022 за №243-о встановлено простій у роботі структурних підрозділів ДПС. Отже контролюючий орган з 24.02.2022 не виконував свої функції, в тому числі і щодо видачі відповідних ліцензій. Вважає, що відповідач наведених обставин під час вирішення питання про притягнення ТОВ «Агідель» до відповідальності не врахував, а тому, штрафні санкції застосовані до товариства неправомірно.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11 березня 2025 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 11.09.2024 №0250570902, №0250430902, №0250910902. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агідель» судовий збір в сумі 20262,50 грн.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідачем подана апеляційна скарга, в якій зазначає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставин, що мають значення для справи; не доведено обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, не відповідають обставинам справи та неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права.

Зазначає, що судом першої інстанції прийнято до уваги посилання позивача на лист від 01.03.2022 року, яким ДПС України повідомила, що з урахуванням положень пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо без ліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Однак, такі висновки суду першої інстанції є невірними, оскільки в кінці другого абзацу вказаного листа зазначається, що штрафні санкції не застосовуватимуться саме щодо ліцензій, «по яких під час настання таких форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право...». Таким чином, ДПС мала на увазі звільнення від відповідальності на підставі підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України для платників, які вже мають ліцензію, однак не здійснили черговий платіж та/або у яких закінчився термін дії ліцензії. Вказана позиція в подальшому була матеріалізована в нормах Податкового кодексу України, зокрема Законом України від 03.03.2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктом 69.

Також апелянт вважає невірним висновок суду першої інстанції про те, що невірними є твердження відповідача, що позивач повинен був звернутись до Торгово-промислової палати України чи її територіальних органів, з огляду на ту обставину, що відповідно до розміщеного на офіційному сайті Торгово-промислової палати України повідомлення за посиланням https://uccLorg.ua/presscenter/ucci-news/protsedura-zasvidchenma-fors-mazhormkh- obstavin-z-28-02-2022: «Торговопромислова палата України враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форсмажорних обставин (обставин непереборної сили).

Статтями 14 та 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» передбачено, що Торгово-промислова палата України: засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб. Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово- промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

З аналізу вищевикладеного вбачається, що військова агресія Російської Федерації проти України з 24 лютого 2022 року є, дійсно, форс-мажорною обставиною (обставиною непереборної сили), що може вплинути на виконання суб`єктами господарювання своїх обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами та об`єктивно унеможливити виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), проте одного лише засвідчення настання форс-мажорної обставини на всій території України недостатньо для висновку про неможливість певного суб`єкта господарювання виконати перед державою та іншими суб`єктами господарювання своїх зобов`язань у зв`язку із настанням такої обставини. Саме сертифікат, що виданий певному суб`єкту господарювання за його зверненням, може підтвердити наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною непереборної сили (форс-мажорною обставиною) та безпосереднім впливом такої обставини саме на цього суб`єкта господарювання і можливістю виконання ним свого обов`язку перед державою та/або іншими суб`єктами господарювання.

У Листі ж Торгово-промислової палати України від 28 лютого 2022 року №2024/02.0- 7.1, адресованому невизначеному колу осіб («Всім, кого це стосується»), засвідчено те, що війна належить до форс-мажорних обставин. Однак, неможливість платника податку виконати конкретний податковий обов`язок, як це передбачено у частині першій статті 141 Закону України від 02 грудня 1997 року №671/97ВР «Про торгово-промислові палати в Україні», має засвідчуватися відповідним сертифікатом, який видається платнику податків за його зверненням. Отже, дія форс-мажорних обставин не звільняє платника від виконання обов`язку, а лише є легітимною підставою для відстрочення виконання такого обов`язку, а сам лише факт запровадження обмежень воєнного стану не звільняє сторону від відповідальності, якщо такі обставини прямо не перешкоджають особі фізично та юридично виконати конкретний обов`язок. Лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, на який посилається позивач, не є сертифікатом Торгово-промислової палати України, яким засвідчено форс-мажорні обставини. Таким чином посилання позивача на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 не можна вважати належним засвідченням факту настання форс-мажорних обставин саме для ТОВ «Агідель» у конкретному наведеному випадку, оскільки це не підтверджено сертифікатом, виданим саме для позивача.

Суд першої інстанції також дійшов помилкових висновків про те, що позивач не мав можливості отримати ліцензію з огляду на простій в ГУ ДПС у Волинській області, однак вказані висновки повністю спростовуються тим, що простій був припинений задовго до настання спірних правовідносин і посадові особи ГУ ДПС у Волинській області працювали дистанційно. Під час розгляду справи по суті Суд звернувся із запитанням до відповідача про те, що саме мається на увазі під дистанційною формою роботи, на що було надано відповідь з підтвердженням того, що працівники ГУ ДПС у Волинській області під час дистанційної форми роботи мали доступ до робочих баз даних, реєстрів, та опрацьовували відповідні заяви. На момент здійснення господарської операції з реалізації пального Головне управління ДПС у Волинській області виконувало свої повноваження щодо видачі ліцензій і платник цілком міг реалізувати своє право на здійснення відповідних реєстраційних дій. Наказом ДПС від 10.03.2022 року №168 припинено простій у низці територіальних органів, до переліку яких ввійшло і ГУ ДПС у Волинській області, а вже наказом ГУ ДПС у Волинській області від 04.04.2022 року за №97 взагалі припинено дистанційну роботу та, зокрема, начальнику управління контролю за підакцизними товарами наказано забезпечити вихід на роботу працівників. Відповідно до частини 2 статті 43 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» для отримання ліцензії суб`єкт господарювання подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у паперовій або електронній формі. Таким чином, починаючи з 10.03.2022 року Головне управління ДПС у Волинській області не перебувало у простої, виконувало свої повноваження у повному обсязі, а платник міг реалізувати своє право на отримання ліцензії шляхом подачі відповідної заяви в електронній формі.

Щодо підтвердження неможливості виконання обов`язку, то апелянт вважає, що ТОВ «Агідель» мало повну можливість звернутися до контролюючого органу вже після вчинення порушення у зв`язку з прийняттям Порядку №225, однак такою можливістю платник податків не скористався.

Підпункт 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України є самостійною підставою для звільнення від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Підпункт 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України встановлює загальне правило, яке діє незалежно від наявності воєнного стану в Україні. Обставини непереборної сили (форс-мажору) можуть (але не обов`язково повинні) бути дослідженими в межах спеціального порядку підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків під час воєнного стану.

Введення в Україні з 24 лютого 2022 року воєнного стану є форс мажорною обставиною, яка в повній мірі відповідає ознакам надзвичайності і невідворотності. Документом, який підтверджує обставини настання і припинення форс-мажорних обставин є сертифікат (висновок, довідка, підтвердження), що видані Торгово- промисловою палатою України або уповноваженою нею регіональною торгово-промисловою палатою. На підставі вказаного документа поряд з іншими доказами, що можуть бути надані заінтересованою особою, доводиться існування причинно- наслідкового зв`язку між настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) і невиконанням/несвоєчасним виконанням, зокрема, податкових зобов`язань. Тобто саме по собі існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) ще не є свідченням того, що безпосередньо вона вплинула на неможливість виконання особою певного зобов`язання за договором чи обов`язку, передбаченого законодавчими та іншими нормативними актами. ТОВ «Агідель» не було використано жодної із встановлених процедури для засвідчення наявності причинно-наслідкового зв`язку між форс-мажорною обставиною (введення воєнного стану) та неможливістю виконати ряд податкових зобов`язань. Отже, підпункт 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України не підлягає застосуванню під час судового розгляду справи.

Що стосується дії форс-мажорних обставин, то апелянт вважає, що умови введення воєнного стану об`єктивно вплинули на можливість платниками податків своєчасно виконувати податкові обов`язки, саме тому законодавцем були визначені певні умови, за наявності яких платник податків може бути звільнений від відповідальності. Однак вказані умови абсолютно у всіх випадках застосовуються лише щодо несвоєчасного виконання обов`язків та в жодному не звільняють платників від виконання обов`язків.

Таким чином, покликаючись на обставини справи, апелянт вважає, що ТОВ «Агідель» в квітні 2022 року здійснило реалізацію Дизпалива в кількості 2000 літрів за ціною 39,73 грн на загальну суму 85040,00 грн (в т.ч. ПДВ 5563,36 грн): без обов`язкової реєстрації платником акцизного податку, чим порушено п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст.212 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI; без обов`язкової реєстрації акцизного складу в системі електронного адміністрування пального та спирту етилового, чим порушено п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст.230 Податкового кодексу України; без придбання відповідної ліцензії на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі, чим порушено ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 року №481/95-ВР та п.1 ст.29 Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

З урахуванням наведеного просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11 березня 2025 року та прийняти нове, яким у задоволенні позовної заяви ТОВ «Агідель» відмовити повністю.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Агідель» подало відзив на апеляційну скаргу, яким підтримує позицію суду першої інстанції, вважає рішення суду законним та обґрунтованим, прийнятим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, при повному та всебічному з`ясуванні судом обставин, що мають значення для справи, доведеністю обставин, що мають значення для справи. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

В судовому зсіданні апеляційного розгляду справи представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, просив рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Представник позивача проти апеляційної скарги заперечив, просив скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що ТОВ «Агідель» зареєстроване суб`єктом господарювання, код ЄДРПОУ 32498835. Основний вид діяльності позивача розведення свійської птиці.

На підставі Наказу №2725-4 від 30.07.2022 (а.с.62) та направлення на перевірку №4209/03-20-09-02-12 від 31.07.2022 (а.с.63) та №4210/03-20-09-02-12 від 31.07.2022 (а.с.64) працівниками відділу контролю за виробництвом та обігом пального управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Волинській області проведено фактичну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Агідель» з питань дотримання вимог законодавства щодо обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального за місцем фактичного провадження господарської діяльності, що розташоване за адресою: Волинська область, Луцький район, смт Торчин, вулиця Незалежності, 106.

Результатами перевірки оформлені Актом перевірки №03/21766/09-02/32498835 від 12.08.2024, яким встановлено реалізації у квітні 2022 року ТОВ «Агідель» дизпалива в кількості 2000 літрів за ціною 39,73 грн на загальну суму 85040,00 грн без обов`язкової реєстрації платником акцизного податку, без реєстрації акцизного складу в системі електронного адміністрування пального та без придбання відповідної ліцензії на право оптової торгівлі пальним, чим порушено:

ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та п.1 ст. 28 Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»;

п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями);

п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями);

ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та п. 1 ст. 29 Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (а.с.8-11).

На підставі вказаного акту перевірки ГУ ДПС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення:

№0250430902 від 11.09.2024, яким за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизного складу до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 1000000,00 грн (а.с.12-13);

№0250570902 від 11.09.2024, яким за здійснення позивачем операцій з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку до нього застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 85040, 00 грн (а.с.14-15);

№0250910902 від 11.09.2024 згідно якого до ТОВ «Агідель» за здійснення оптової торгівлі пальним без наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 603500,00 грн (а.с.16-17).

Рішенням ДПС України №36422/6/99-00-06-03-01-06 від 05.12.2024 скаргу ТОВ «Агідель» залишено без задоволення, податкові-повідомлення рішення ГУ ДПС у Волинській області №0250430902, №0250570902, №0250910902 від 11.09.2024 без змін (а.с.19-23).

Не погоджуючись із вказаним рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції позов задовольнив з тих підстав, що ТОВ «Агідель» звільняється від відповідальності за вчинення порушення відповідно до п. п. 112.8.9 п. 112.8, ст. 112 ПК України з огляду на форс-мажорні обставини.

Апеляційний суд вважає вірними висновки суду першої інстанції та зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь- які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Закон №481/95-ВР, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до статті 15 Закону №481/95-ВР оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Ліцензії на всі види діяльності, передбачені цією статтею, видаються за умови обов`язкової реєстрації об`єкта оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України.

За визначенням статті 1 Закону України №481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Відповідно до частини 8 статті 15 Закону №81/95-ВР суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

За положеннями ч. 33-34 статті 15 ЗУ №481/95-ВР ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Згідно з ч. 38 статті 15 ЗУ №481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії (ч. 44 статті 15 ЗУ №481/95-ВР).

Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства (ч. 46 статті 15 Закону №481/95-ВР).

Згідно з нормами статті 17 Закону №481/95-ВР за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

В свою чергу, за положеннями п. 212.3.4 п. 212 ст. 212 ПК України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.

Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.

Відповідно до п. 117.3 статті 117 ПК України здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому цим Кодексом, тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального або спирту етилового.

За нормами п. 230.1 статті 230 ПК України акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.

Крім того, відповідно до положень п. п. 230.1.2 п. 230.1 статті 230 ПК України платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані: а) зареєструвати усі розташовані на акцизних складах витратоміри-лічильники спирту етилового та масові витратоміри у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового; б) зареєструвати усі акцизні склади - у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового; в) надіслати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, технологічну схему встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів засобами електронного зв`язку не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює порядок реєстрації платників акцизного податку є Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 №408 (далі - Порядок №408).

В силу пункту 4 Порядку №408 юридичні особи (зокрема юридичні особи, що ведуть облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи), постійні представництва та фізичні особи - підприємці, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники акцизного податку до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.

Згідно із абзацом 5 пункту 5 Порядку №408 без реєстрації акцизного складу забороняється здійснення реалізації пального або отримання і реалізація спирту етилового на такому складі.

Статтею 128-1 Податкового кодексу України визначено відповідальність за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах та/або місцях виробництва окремих видів продукції.

З матеріалів справи слідує, що вході фактичної перевірки встановлено, що ТОВ «Агідель» 07.04.2022 здійснило реалізацію дизельного палива в кількості 2000 літрів за ціною 39,73 грн на загальну суму 85040 грн (в т.ч. ПДВ 5563,36 грн) в користь ТОВ «Агротехніка» без придбання відповідної ліцензії на право оптової торгівлі пальним, без здійснення реєстрації платником акцизного податку та без реєстрації акцизного складу.

Вказане порушення стало підставою для прийняття відповідачем ППР №0250430902 від 11.09.2024 про застосування до штрафу у розмірі 1000000,00 грн за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизного складу; ППР №0250570902 від 11.09.2024 про застосування штрафу у розмірі 85040,00 грн за факт здійснення позивачем операцій з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку та ППР №0250910902 від 11.09.2024 про застосування штрафу у розмірі 603500,00 грн за здійснення оптової торгівлі пальним без наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним.

Надаючи оцінку обставинам у цій справі, апеляційний суд зазначає таке.

Матеріалами справи підтверджується, що ТОВ «Агідель» зареєстроване як юридична особа з 14.04.2003. Основним видом економічної діяльності позивача є: « 01.47 Розведення свійської птиці».

Позивач ТОВ «Агідель» та ТОВ «Агротехніка» є пов`язаними між собою юридичними особами, оскільки мають спільного бенефіціарного власника, про що свідчать відповідні витяги з ЄДРПОУ (а.с.74,75) та входять до агропромислової групи «Пан Курчак».

23.12.2021 між ТОВ «Агідель» (Покупець) та ТОВ «Агротехніка» (Постачальник) укладено договір поставки №ВЗ-Г-2-2-225 відповідно до якого ТОВ «Агротехніка» зобов`язується поставляти ТОВ «Агідель» товар (комбікорм).

Відповідно до п. 2.1. розділу 2 «Порядок замовлення товару» даного договору передбачено, що планування на місяць оформляється письмовими Замовленнями на місяць.

Згідно п.3.1. договору поставки №ВЗ-Г-2-2-225 23.12.2021, умови поставки визначено СРТ Інкотермс-2020, що відповідно до положень даних правил означає, що поставка відбулася в момент, коли продавець доставив товар названому перевізникові або іншій особі в узгодженому сторонами місці. Таким чином, поставка комбікормів в користь ТОВ «Агідель» здійснювалася за рахунок ТОВ «Агротехніка».

Замовленням на поставку кормів ТОВ «Агідель» на 01.04.2022-30.04.2022, затвердженого обома сторонами договору поставки №ВЗ-Г-2-2-225, погоджено строки поставки кормів на квітень 2022 року (а.с.84).

Листом №1-4/82 від 04.04.2022 в.о. директора ТОВ «Агротехніка» повідомило ТОВ «Агідель» про те, що у зв`язку з початком військової агресії російської федерації виник гострий дефіцит пального, у зв`язку із чим ТОВ «Агротехніка» не зможе здійснювати щоденну доставку комбікорму для птиці на птахоферми позивача. У зв`язку із чим просило позивача здійснити реалізацію дизельного палива в кількості 2000 літрів по собівартості (а.с.32).

Аналогічний за змістом лист надісланий ТОВ «Агротехніка» позивачу 06.04.2022 (а.с.86).

07.04.2022 позивач здійснив поставку дизельного пального в кількості 2000 літрів на загальну суму 85040 грн, що підтверджується копією видаткової накладної №407 від 07.04.2022 (а.с.27), копією податкової накладної №21 від 07.04.2022 (а.с.28) та даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за квітень 2022 (а.с.29).

Загальновідомими обставинами є те, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022.

Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Враховуючи наступні зміни до даного Указу, воєнний стан в Україні триває до сьогодні.

Також загальновідомими є обставини ракетних атак російської федерації у лютому-березні 2022 року на промислові підприємства України, які займались виробництвом пального, внаслідок чого на території Волинської області, як і по всій території України утворився значний дефіцит пального.

З огляду на наведені обставини, суд першої інстанції вірно погодтвся з доводами представника позивача про те, що ТОВ «Агідель» змушене було здійснити реалізацію палива для ТзОВ «Агротехніка», щоб уникнути падежу птиці внаслідок відсутності кормів.

Також, відповідно до поданих позивачем доказів, а саме видаткових накладних на придбання та подальшу реалізацію пального, підтверджується та обставина, що реалізацію зазначеного товару здійснено за ціною придбання, тобто без націнки, що в свою чергу підтверджує доводи товариства про необхідність забезпечення пальним підприємств, пов`язаних відносинами контролю, у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин (а.с.26).

Про дані обставини ТОВ «Агідель» повідомляло ГУ ДПС у Волинській області листом №02-2/329 від 08.08.2024 (а.с.87). Посилання на вказаний лист міститься в акті фактичної перевірки (а.с.8 зворот).

Підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України, обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) повідомленням від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 на підставі ст. ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.97 №671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, та зазначила, що ці обставини є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких (-го) настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких (-го) стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Державна податкова служба України на своєму офіційному сайті 01.03.2022 опублікувала інформаційний лист, відповідно до якого дослівно зазначила:

«Державна податкова служба України у зв`язку із засвідченням Торгово-промисловою палатою України настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 24.02.2022, інформує, що штрафні санкції та пеня, що наразі відобразиться автоматично в ІКП за порушення податкового законодавства, що зумовлені неможливістю виконання податкового обов`язку платника з огляду на військову агресію Російської Федерації проти України, наприклад, застосовані штрафні санкції за несвоєчасне подання податкової звітності або інші санкції, та внаслідок застосування яких у платника виник податковий борг у зв`язку з їх несплатою, то такі санкції - податковий борг на підставі підпункту 101.2.4 пункту 101.2 ст. 101 Кодексу визнається безнадійним і буде списаний у порядку, визначеному Кодексом.

Щодо дії ліцензій ДПС повідомляє, що з урахуванням положень п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право:

виробництва спирту, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;

виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Разом з тим, такі обов`язки мають бути виконані суб`єктом господарювання одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).»

Отже, з огляду на настання з 24.02.2022, у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану, форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) платники податку відповідно до п. п. 112.8.9 п. 112.8, ст. 112 ПК України звільняються від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, до їх офіційного закінчення, тобто до припинення чи скасування воєнного стану.

Вказане стосується також здійснення безліцензійної діяльності, про що вказала ДПС України у вищенаведеному листі.

Суд першої інстанції також вірно висновував, що в період військових дій на території України діяв спрощений порядок встановлення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), який не потребує окремого звернення кожного суб`єкта господарювання для встановлення таких обставин.

Підтвердженням наведеного є розміщене на офіційному сайті Торгово-промислової палати України повідомлення за посиланням https://ucci.org.ua/press-center/ucci-news/protsedura-zasvidchennia-fors-mazhornikh-obstavin-z-28-02-2022: «Торгово-промислова палата України враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

З метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (за змістом зразка вказаним нижче). Це надасть можливість за необхідністю роздруковувати відповідне підтвердження всім, кого це стосується».

Суд зауважує, що сертифікат ТПП не є єдиним або обов`язковим доказом існування форс- мажорних обставин; наявність форс-мажорних обставин може доводитися й іншими доказами, якщо інше не передбачено законом або договором. Хоча лист ТПП від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 є документом загального інформаційного характеру, цей лист не може вважатися сертифікатом ТПП, виданим відповідно до положень ст.14-1 Закону «Про торгово-промислові палати в Україні» і не є доказом настання форс-мажору (обставин непереборної сили) для певного суб`єкта господарювання у конкретному зобов`язанні. Водночас Верховний Суд у Постанові від 13.09.2023 у справі № 910/7679/22 звертає увагу, що навіть за відсутності сертифіката ТПП, отриманого в передбаченому законом порядку, сторона не позбавлена можливість доводити наявність форс-мажорних обставин іншими доказами, якщо інше не встановлено законом чи договором.

Щодо доводів апелянта про необхідність підтвердження платником податків неможливості виконання податкового обов`язку на підставі «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого наказом Міністерства фінансів України 29.07.2022 №225, то суд першої інстанції вірно висновував, що такий порядок був затверджений та набув чинності лише у липні 2022 року, тоді як спірна поставка пального мала місце 07.04.2022.

Отже, відповідно до приписів статті 58 Конституції України норми даного Порядку не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Щодо можливості отримання позивачем ліцензії на право здійснення реалізації пального.

Наказом Державної податкової служби України від 24.02.2022 №243-о «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах», виданого на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» (далі - Указ), встановлено простій у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах.

Повідомлено, що перебіг строків, встановлених ст. 86 та ст. 56 Податкового кодексу України, зупинено на період по останній календарний день місяця (включно), у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом.

Згідно з абзацом першим п. п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - ПКУ) при відсутності у платників податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, платники податків звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Апелянт зазначає про припинення простою у діяльності ГУ ДПС у Волинській внаслідок винесення ДПС України наказу №168 від 10.03.2022 «При припинення простою у роботі» та наказу ГУ ДПС у Волинській області №97 від 04.04.2022 «Про роботу окремих підрозділів ГУ ДПС у Волинській області».

Відповідно до наявної в матеріалах справи копії наказу ГУ ДПС у Волинській області №97 від 04.04.2022 «Про роботу окремих підрозділів Головного управління ДПС у Волинській області», зазначається про необхідність забезпечення керівникам податкового аудиту та контролю за підакцизними товарами виходу на роботу працівників даних структурних підрозділів 05.04.2022 (а.с.55).

Водночас відповідно статті 15 Закону №481/95-ВР ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів.

Про необхідність забезпечення ТОВ «Агротехніка» пальним для поставки комбікорму позивач дізнався 04.04.2022 та 06.04.2022, отримавши від постачальника відповідні листи №1-4/82 від 04.04.2022 (а.с.32) та №1-4/89 від 06.04.2022 (а.с.86).

В силу погоджених сторонами договору №ВЗ-Г-2-2-225 від 23.12.2021 графіків поставки, поставка комбікорму повинна була бути здійснена у строк до 07.04.2022, у зв`язку із чим ТОВ «Агідель» 07.04.2022 здійснено реалізацію дизельного палива в користь ТОВ «Агротехніка».

Отже, якби ТОВ «Агідель» і звернулося за отриманням ліцензії 05.04.2022 (дату виходу працівників відділу контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Волинській області на роботу), воно не змогло б її отримати до погодженої дати поставки комбікормів.

Окрім того, варто зазначити, що позивач не здійснює господарської діяльності з торгівлі пальним, а дана операція була здійснена виключно у зв`язку з виробничою необхідністю та настанням форс- мажорних обставин, які не залежали від її волі.

Також колегія суддів зазначає наступне. Відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України (надалі - ПК України) податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, пряме передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (зокрема осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Згідно з абзацом 2 цього самого пункту діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 112.2 статті 112 ПК України встановлено, що особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачене відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Доказів такої поведінки платника податків відповідачем не надано, а судом не здобуто.

Таким чином, з урахуванням наведених вище обставин справи апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції проте, що реалізація позивачем 07.04.2022 дизельного палива без відповідних дозвільних документів (ліцензій), реєстрації платником акцизного податку та акцизного складу, відбулось не з вини позивача, за відсутності умислу останнього, та наявності обставин непереборної сили (форс-мажору), що виключає протиправність дій платника податків, та як наслідок, можливість притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірними рішеннями.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Перевіривши правомірність прийнятих відповідачем рішень згідно до вимог ч. 2 ст. 2 вказаного Кодексу, суд приходить до висновку, що податкові повідомлення-рішення податкове Головного управління ДПС у Волинській області від 11.09.2024 №0250570902, №0250430902, №0250910902 вказаним вище критеріям не відповідають, тому є протиправними та підлягають скасуванню, а адміністративний позов задоволенню з наведених вище підстав.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Інші доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують, та зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними і трактуванні їх на власний розсуд.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких підстав апеляційна скарга задоволенню не підлягає, підстав для скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не знаходить.

Керуючись статтями 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11 березня 2025 року у справі №140/14693/24 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий суддя З. М. Матковська судді О. М. Гінда В. В. НіколінПовне судове рішення складено 11.06.2025

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.06.2025
Оприлюднено16.06.2025
Номер документу128088235
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/14693/24

Ухвала від 31.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 16.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 03.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 03.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 02.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 26.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 26.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 07.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 22.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 11.03.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні