Чернігівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 червня 2025 року Чернігів Справа № 620/1868/25
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Лукашової О.Б., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "ГОСПОДАР" Варвинської селищної ради Чернігівської області до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , про визнання протиправними та скасування рішення,
У С Т А Н О В И В:
Комунальне підприємство "ГОСПОДАР" Варвинської селищної ради Чернігівської області звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області від 21.01.2025 №1;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області від 29.01.2025 №1 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на суму 475,14 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що комунальне підприємство не завищувало планові обсяги пропуску стоків протягом останніх 5 років, адже згідно з фактичними даними пропуск стоків через очисні споруди перевищує планові показники, які закладено в основу розрахунків тарифів. Також вказано, що підприємством дотримано вимоги абз.6 п.10 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою суду від 28.03.2025 клопотання представника відповідача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору задоволено. Залучено до участі в справі ОСОБА_1 , як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
Відповідач надав до суду відзив у якому просить відмовити у задоволені позову та вказує, зокрема:
- ним були враховані заперечення КП «Господар», відкоригований розрахунок необґрунтовано одержаної виручки з урахуванням рішення виконавчого комітету Варвинської селищної ради від 13.06.2024 №76 «Про визнання такими, що втратили чинність деяких положень рішення виконавчого комітету від 28.02.2024 №29», у зв`язку з чим сума необґрунтовано одержаної виручки була змінена зі 132,09 грн на 475,14 грн;
- при розрахунку тарифу на централізоване водовідведення на 2025 рік враховано дані річного плану надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення КП «ГОСПОДАР» на 12 місяців з 01.01.2025 року, затвердженого Рішенням Виконавчого комітету Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 29 серпня 2024 року № 119. Зокрема, підприємством взято для розрахунку лише плановий обсяг пропуску стічних вод через очисні споруди, як прогнозований в розмірі 118,09 тис.куб.м. (за 2023 рік) без урахування фактичних даних за останні за п' ять років;
- у зв`язку з відсутністю чіткої методики визначення об`єму реалізації централізованого водовідведення, передбаченого пунктом 10 Порядку №869 застосування середньоарифметичних показників є цілком логічним та є загальноприйнятим методом в різних галузях. Показники минулих періодів відображають реальні тенденції, і їх усереднення дозволяє отримати найбільш наближене значення. Тобто, середнє арифметичне є об`єктивним способом оцінки на основі наявних даних, якщо немає чітко встановленої методики і якщо показники коливаються, середнє арифметичне згладжує ці коливання, даючи більш стабільний орієнтир.
У відповіді на відзив позивач не погоджується із аргументами відповідача та просить позов задовольнити у повному обсязі.
У запереченнях на відповідь на відзив відповідач просить відмовити у задоволенні позову з підстав, аналогічних викладеним у відзиві на позовну заяву.
Третя особа в поясненнях просить відмовити у задоволенні позову та вказує, позивач так і не пояснив яка саме норма Порядку №869 змусила його коригувати середньорічне значення того чи іншого показника, що саме вплинуло на те, щоб використовувати в розрахунках не середньорічні показники, а інші незрозумілі необгрунтовані показники.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
ОСОБА_1 звернувся до Голови Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України із заявою від 10.12.2024, у якій зазначив, що КП «Господар», зловживаючи монопольним становищем, необґрунтовано завищивши планові обсяги водовідведення, використовуючи встановлений виконавчим комітетом тариф на централізоване водовідведення, починаючи з 01.01.2022 по цей час отримує неправомірну вигоду у вигляді надходження коштів від споживачів за послуги централізованого водовідведення (а.с.28 на зворотному боці - 29).
До відповідача від Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надійшов лист від 20.12.2024 №15.2.2-3/26365, у якому зобов`язано ретельно і всебічно перевірити наведені у зверненні ОСОБА_1 факти (а.с.38).
Відповідач листом від 23.12.2024 №О-343 повідомив позивача про необхідність надати до 30.12.2024 пояснення з питань зазначених у зверненні споживача та завірені копії документів на підтвердження правомірності своїх дій (а.с.28).
30.12.2024 КП «Господар» листом № 585 надало пояснення Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, у яких зазначило, що на підтвердження фактичного пропуску стоків через каналізаційні очисні споруди позивач надав довідку обсягу пропускання стічних вод через очисні споруди, звітність 2ТП за 2021-2023 роки та норми питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів по КП «Господар» на 2025 рік. Також вказує, що підприємство подає податкову звітність з екологічного податку, для якої робиться розрахунок екологічного податку за скиди у водні об`єкти забруднюючих речовин. Наполягало, що комунальне підприємство не перевищувало планові обсяги пропуску стоків протягом останніх 5 років, оскільки згідно із фактичними даними пропуск стоків через очисні споруди перевищує планові показники, які закладено в основу розрахунку тарифів (а.с.37).
На підставі статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», статей 17, 18 Закону України «Про ціни та ціноутворення», на виконання погодження Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 20.12.2024 №15.2.2-3/26365 та звернення споживача ОСОБА_1 відповідачем прийнятий наказ від 30.12.2024 №303-п про проведення позапланової перевірки відділом контролю за регульованими цінами Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області з 05.01.2025 по 15.01.2025 комунального підприємства «Господар» з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування тарифів на послуги з централізованого водовідведення (а.с.120).
30.12.2024 на підставі статей 17, 18 Закону України «Про ціни та ціноутворення», статей 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області «Про проведення позапланової перевірки» від 30.12.2024 №303-п, виписане направлення на проведення позапланової перевірки №303-п/291. Строк проведення перевірки з 02.01.2025 по 15.01.2025. Підстава для проведення позапланової перевірки є погодження Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 20.12.2024 №15.2.2-3/26365 та звернення споживача ОСОБА_1 (а.с.39).
02.01.2025 відповідач направив позивачу вимогу про надання документів. Витребувані документи були надані 02.01.2025 (а.с.40).
За результатом перевірки був складений Акт від 15.01.2025 №1, у якому зазначено про виявлені порушення вимог законодавства, а саме: КП «Господар» здійснено розрахунок тарифів на централізоване водовідведення на 2022 та на 2025 роки без дотримання вимог п.10 Порядку від 01.06.2011 №869 (а.с. 41-60).
Як вбачається з акта від 15.01.2025 №1 перевіркою встановлено, що у періоді з 01.01.2022 по 31.12.2024 КІІ «Господар» :
- при розрахунках зі споживачами застосовувало тариф на централізоване водовідведення, встановлений рішенням виконавчого комітету Варвинської селищної ради від 30.11.2021 року №151 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення» в розмірі 60,40 грн. за 1 м.куб. з ГІДВ (для населення);
- в ході перевірки питання щодо формування тарифів на централізоване водовідведення встановлено: згідно з п. 10 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 (зі змінами) річні плани господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення складаються окремо за видами такої діяльності (водопостачання, водовідведення) на підставі фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення з урахуванням укладених із споживачами договорів та інших техніко-економічних факторів;
- плановий обсяг реалізації послуг з централізованого водовідведення на 2022 рік розрахований без врахування фактичних обсягів реалізації послуг за останні п`ять років, що суперечить вимогам п. 10 Порядку. Так, при розрахунку тарифу на централізоване водовідведення на 2022 рік враховано обсяг реалізації послуг в кількості 78,26 тим.куб.м, тоді як середній показник за останні п`ять років становить 79,84 тис.куб.м., що вплинуло на розмір вищевказаного тарифу;
- з урахуванням вищевикладеного, сума необґрунтовано одержаної виручки по особовому рахунку №4704 складає 132,09 гривень. Розрахунок необґрунтовано одержаної виручки по особовому рахунку №4704 в Додатку 1 до акту;
- при розрахунку тарифу на централізоване водовідведення на 2025 рік враховано дані річного плану надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення Комунального підприємства «Господар» Варвинської селищної ради Чернігівської області на 12 місяців з 01.01.2025 року, погодженого Рішенням Виконавчого комітету Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 29 серпня 2024 року № 119 «Про погодження річного плану». Зокрема, підприємством взято для розрахунку лише плановий обсяг пропуску стічних вод через очисні споруди, як прогнозований в розмірі 118,09 тис.куб.м, (за 2023 рік) без урахування фактичних даних за останні п' ять років;
- ураховано плановий обсяг реалізації послуг з централізованого водовідведення для розрахунку, як прогнозований в розмірі 70,47 тис.куб.м (2023 рік) без врахування фактичних обсягів реалізації послуг за останні п`ять років, що суперечить вимогам п.10 Порядку та вплинуло на розмір вищевказаного тарифу. Нарахування за послугу водовідведення за тарифом в розмірі 109,97 грн. по особовому рахунку № 4704 на час здійснення перевірки не здійснювалось.
КП «Господар» листом від 20.01.2025 №25 направив до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області заперечення на акт від 15.01.2025 №1 (а.с.62-65) у якому вказав, зокрема:
- в Акті перевірки зазначено, що при розрахунку тарифу на централізоване водовідведення на 2022 рік враховано обсяг реалізації послуг в кількості 78,26 тим. куб. м, тоді як середній показник за останні п`ять років становить 79,84 тис. куб. м., що вплинуло на розмір вищевказаного тарифу. Пунктом 10 Порядку не передбачено проводити розрахунок обсягів реалізації як середнє арифметичне значення показників попередніх періодів. Законодавець чітко вказує на те, що ліцензіат має враховувати, як особливості підприємства, так і техніко - економічні фактори на плановий період;
- під час перевірки за період (01.01.2022 - 31.12.2024) не взято до уваги фактичні об`єми реалізації централізованого водовідведення за 2022 рік, 2023 рік та 2024 рік. Згідно з п. 12 Вимоги від 02 січня 2025 року КП «Господар» надав обсяги реалізованих послуг за вказані періоди. За 2022 рік по всіх споживачах реалізовано послуг з централізованого водовідведення в кількості - 71,75 тис.м3., 2023 рік - 70,47 тис.м3., 2024 рік - 70,68 тис.м3. Це свідчить про те, що визначений перевіряючими об`єм реалізованих послуг на плановий період 2022 рік в кількості 79,84 тис.м куб. є викривленим та не обґрунтованим. Вважає, що при перевірці тарифів за 2022-2024 роки, плановий період закінчився та необхідно брати до уваги фактичні показники, на основі яких видно детальну тенденцію щодо об`ємів, які характеризують підприємство;
- при складанні річного плану ліцензованої діяльності на централізоване водовідведення на 2025 рік підприємством враховано прогнозований обсяг пропуску стічних вод за показниками базового періоду, що склав 118,09 тис м3, який не перевищує наявні нормативні значення. З динаміки фактичних показників за останні 5 років видно, що обсяги пропусків стічних вод збільшуються, що під час розрахунку, як середньо фактичні показники протягом п`яти років, буде суперечити принципам планування та не відповідає п.10 Порядку. На дату перевірки суб`єктом господарювання надано перевіряючим інформацію щодо фактичних обсягів пропуску стічних вод за 2024 рік, що становить 119,7 тис. м куб;
- обсяг реалізації послуг на плановий період 2025 рік взятий з урахуванням укладених із споживачами договорів і складає 70,47 тис.м3. Взявши середні показники (як зазначається в акті перевірки) прогнозовані обсяги на 2025 рік взагалі не будуть співпадати з обсягами, на які укладені договори зі споживачами (п.1 ст.12 Закону України «Про житлово - комунальні послуги). Такий підхід до розрахунку річного плану ліцензованої діяльності з централізованого водовідведення завідомо призведе до викривлення планових показників та збитковості вищевказаної послуги з початку дії тарифу;
- у періоді з 01.01.2022 по 31.12.2024 КП «Господар» при розрахунках зі споживачами застосовувало тариф на централізоване водовідведення, встановлений рішенням виконавчого комітету Варвинської селищної ради від 30.11.2021 року №151 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення» в розмірі 60,40 грн за 1 м. куб. з ПДВ (для населення). Водночас тариф за період з 01.09.2022 по 31.12.2022 для всіх категорій споживачів: на централізоване водовідведення - 66,44 грн./м3 з ПДВ; тариф за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 для всіх категорій споживачів: на централізоване водовідведення - 66.44 грн./м3 з ПДВ; тариф на період з 01.01.2024 року по 29.02.2024 р. для всіх категорій споживачів: на централізоване водовідведення - 66,44 грн /м куб. з ПДВ; тариф на період з 01.03.2024 по 30.06.2024 для всіх категорій споживачів: на централізоване водовідведення - 83,27 грн/м3 з ПДВ; тариф на період з 01.07.2024 по 31.12.2024 для всіх категорій споживачів: на централізоване водовідведення 83,27 грн/м3 з ПДВ. Але на час дії введеного в Україні воєнного стану та до останнього дня календарного місяця, в якому його припинено (скасовано), Комунальному підприємству «Господар» Варвинської селищної ради Чернігівської області для населення застосовувати тариф в розмірі нижче від економічно-обґрунтованого тарифу: на централізоване водовідведення - 60,40 грн./м3 з ПДВ. Не врахований тариф на період з 01.07.2024 по 31.12.2024 для всіх категорій споживачів: на централізоване водовідведення - 83,27 грн./м3 з ПДВ, згідно рішення виконавчого комітету Варвинської селищної ради від 13.06.2024 №76 «Про визнання такими, що втратили чинність деяких положень рішення виконавчого комітету від 28.02.2024 №29», що спричинило невірний розрахунок суми необґрунтовано одержаної виручки на послугу з централізованого водовідведення по особовому рахунку № 4704;
- в Акті перевірки вказано що суб`єктом господарювання порушено п.10 Порядку в тарифі на централізоване водовідведення на 2022 та на 2025 роки, тоді як при розрахунку додатку 1 також включені тарифи на централізоване водовідведення на 2023 та 2024 роки.
Відповідачем винесений Припис від 21.01.2025 №1 на підставі Акту перевірки від 15.01.2025 №1 (з урахуванням виправлення), яким приписано в термін до 01 квітня 2025 року КП «Господар» усунути порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (тарифів) та повернути споживачу ОСОБА_1 , шляхом здійснення перерахунку за надані послуги з централізованого водовідведення за період з 01.01.2022 по 31.12.2024 необґрунтовано нараховану та стягнуту виручку в сумі 475,14 грн, яка становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) послуг з централізованого водовідведення до запровадженого способу регулювання (а.с.79-80).
Відповідачем прийнято Рішення про застосування адміністративно - господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 29.01.2025 №1, яким вирішено застосувати до КП «Господар» штраф у розмірі 475,14 грн в дохід державного бюджету, який протягом 15 календарних днів з дня отримання цього рішення підлягає перерахуванню за вказаними реквізитами. Зобов`язано КП «Господар» повернути споживачу ОСОБА_1 суму, необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 475,14 грн (чотириста сімдесят п`ять гривень чотирнадцять копійок) до 01 квітня 2025 року (а.с.82-83).
Не погоджуючись із вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». ( далі - Закон № 877-V)
У статті 1 цього Закону міститься поняття, зокрема:
державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
заходів державного нагляду (контролю) - планових та позапланових заходів, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до ст.16 Закону «Про ціни і ціноутворення» (далі - Закон №5007-VI) органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.
Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та іншими законами.
Статтею 18 Закону №5007-VI передбачено, що уповноважені органи мають право, зокрема,
1) проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки, окрім іншого, достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін;
5) вимагати від суб`єктів господарювання, що перевіряються, усунення виявлених порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
6) приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
7) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Частиною 4 статті Закон № 877-V передбачено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою КМУ від 02.09.2015 №667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику, в тому числі у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів); надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Пунктом 7 вказаного Положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Відповідно до положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області затвердженого Наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 № 169 (https://dpsscn.gov.ua/files/polozhenja_2017.pdf), Головне управління є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.
Відповідно до пункту 1 Постанови КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року №303 (далі Постанова №303) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».
Водночас, згідно з пунктом 4-1 Постанови №303 (в редакції Постанов № 261 від 08.03.2024) протягом періоду воєнного стану за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг здійснюються за рішенням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Відповідно до абзаців 5, 6 ч.1 ст.6 Закону № 877-V підставою для здійснення позапланових заходів є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом.
Відповідно до частин 1, 2 статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
За приписами частини 6 статті 7 Закону № 877-Vза результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно з частинами сьомою та восьмою статті 7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження або інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) до суб`єкта господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Частиною одинадцятою вказаної статті встановлено, що у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення чи іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, а також інші заходи реагування до суб`єкта господарювання або його посадових осіб не застосовуються.
Механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення визначає Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 (далі Порядок №869)
Порядок застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи) тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів (пункт 2 Порядку №869).
Формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення здійснюється з урахуванням витрат за кожним видом ліцензованої діяльності, облік яких ведеться ліцензіатом окремо (пункт 4 Порядку №869).
Ціни/тарифи на матеріальні ресурси та послуги з підкачування води іншими суб`єктами господарювання можуть бути прийняті під час розрахунку тарифів з урахуванням прогнозу індексів цін виробників промислової продукції на планований період.
Згідно з пп.1, пп. 9 п.3 Порядку №869 базовий період - календарний рік, який передує планованому періоду; планований період - період тривалістю 12 місяців, на який розраховуються та встановлюються тарифи (з 1 січня до 31 грудня, а для ліцензіатів, що вперше встановлюють тарифи, - інший період, узгоджений з уповноваженими органами, тривалістю 12 місяців).
При цьому, як слідує з приписів п.10 Порядку №869 річні плани господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення складаються окремо за видами такої діяльності (водопостачання, водовідведення) на підставі фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення з урахуванням укладених із споживачами договорів та інших техніко-економічних факторів, зокрема:
зміни обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення в результаті економічного розвитку населеного пункту;
здійснення заходів щодо зменшення обсягу витрат на технологічні потреби у питній воді та її втрат у процесі виробництва і транспортування, оснащення приладами обліку використання водних ресурсів, виробництва та реалізації питної води, підвищення вимог щодо якості послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
удосконалення технологічних процесів підйому та/або подачі води, транспортування і очищення води і стічних вод у результаті автоматизації та механізації виробництва, заміни мереж і обладнання, застосування енергозберігаючих технологій;
підвищення рівня організації виробництва та поліпшення умов праці у зв`язку з удосконаленням операційно-виробничого планування, систем управління, поліпшенням матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності та вимог щодо економії паливно-енергетичних ресурсів.
Загальний обсяг втрат та витрат питної води, що враховується під час складання річного плану, не повинен перевищувати нормативних показників, установлених законодавством.
Річні плани господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення погоджуються уповноваженим органом в установленому законодавством порядку.
З огляду на це суд вважає за необхідне окремо зазначити, що визначена річними планами величина планового річного обсягу централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення є тією розрахунковою величиною, що при розрахунку тарифу використовується як дільник (число, на яке ділять) для сум річних планованих витрат повної собівартості та річного планованого прибутку, що є діленим (число, яке ділять). Тобто тариф знаходиться у зворотній залежності від величини планового річного обсягу централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення.
У зв`язку з цим, визначене річними планами числове значення планового річного обсягу централізованого водопостачання та/або водовідведення є таким, що суттєво впливає на розрахунок розміру тарифу, що є часткою (результат ділення) при розрахунку.
Водночас, річний плат складається виходячи з
- фактичних за останні п`ять років обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення
- прогнозованих обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення з урахуванням укладених із споживачами договорів та
- інших техніко-економічних факторів, зокрема: зміни обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення в результаті економічного розвитку населеного пункту; здійснення заходів щодо зменшення обсягу витрат на технологічні потреби у питній воді та її втрат у процесі виробництва і транспортування, оснащення приладами обліку використання водних ресурсів, виробництва та реалізації питної води, підвищення вимог щодо якості послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення; удосконалення технологічних процесів підйому та/або подачі води, транспортування і очищення води і стічних вод у результаті автоматизації та механізації виробництва, заміни мереж і обладнання, застосування енергозберігаючих технологій; підвищення рівня організації виробництва та поліпшення умов праці у зв`язку з удосконаленням операційно-виробничого планування, систем управління, поліпшенням матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності та вимог щодо економії паливно-енергетичних ресурсів.
За такого нормативно-правового регулювання суд відхиляє доводи відповідача, що у річному плані показники на обсягу реалізації послуги з централізованого водовідведення повинні розраховуватись, як середньоарифметичне значення фактичних показників за останні 5 років, оскільки фактичні за останні п`ять років обсяги централізованого водовідведення це лише один з показників які враховуються при складанні річного плану.
Також суд звертає увагу, що доводи відповідача, що показники минулих періодів відображають реальні тенденції, і їх усереднення дозволяє отримати найбільш наближене значення, тобто, середнє арифметичне є об`єктивним способом оцінки на основі наявних даних, якщо немає чітко встановленої методики і якщо показники коливаються, середнє арифметичне згладжує ці коливання, даючи більш стабільний орієнтир не знайшли підтвердження під час судового розгляду.
Так, відповідачем встановлено, що при розрахунку тарифу на централізоване водовідведення на 2022 рік враховано обсяг реалізації послуг в кількості 78,26 тис куб. м, тоді як середній показник за останні 5 років становить 79,84 тис.куб. м.
Водночас, як вбачається з довідки та річного плану на 2025 рік (а.с.34, 76) фактичні обсяги реалізації скидів стічних вод за 2022 рік становили 71,75 тис.куб.м, що є більш наближеним до показника в рядку 10 річного плану на 2022 рік (78,26 тис.куб.м), а ніж до середньоарифметичного значення визначеного відповідачем (79,84 тис.куб.м).
Фактичні обсяги реалізації скидів стічних вод за 2023 рік в обсязі 70,47 тис.куб.м , за 2024 рік 70,68 тис.куб.м, підтверджуються довідками (а.с.77,78) та не заперечуються відповідачем.
Отже відповідач визначивши обсяг реалізації послуг з централізованого водовідведення, як середньоарифметичне значення фактичних показників за останні 5 років, без врахування та дослідження інших показників, що затосовуються при розрахунках планового обсягу централізованого водовідведення на 2022 рік, діяв у супереч пункту 10 Порядку 869.
Щодо розрахунку необґрунтовано одержаної позивачем виручки по особовому рахунку №4704 споживача ОСОБА_1 суд зазначає таке.
Ліцензіат - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення (підпункт 6 пункту 3 Порядку 869)
Формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення здійснюється з урахуванням витрат за кожним видом ліцензованої діяльності, облік яких ведеться ліцензіатом окремо. (пункт 4 Порядку 869)
Ліцензіат здійснює розподіл витрат між видами господарської діяльності, зокрема, пов`язаних з централізованим водопостачанням та централізованим водовідведенням, в установленому законодавством порядку. (пункт 5 Порядку 869)
До розрахунку тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення включаються витрати, які згідно з Податковим кодексом України враховуються під час визначення об`єкта оподаткування податком на прибуток підприємств. (пункт 6 Порядку №869)
Формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства з урахуванням основних особливостей технологічних процесів відповідного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків, зборів, обов`язкових платежів, цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді. (пункт 9 Порядку №869)
Розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення проводяться шляхом ділення суми річних планованих витрат повної собівартості та річного планованого прибутку на планований річний обсяг централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, визначений річними планами згідно з пунктом 10 цього Порядку. (пункт 11 Порядку №869)
Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 5007-VI:
встановлення ціни - затвердження (фіксація) рівня ціни (пункт 1);
застосування ціни - продаж (реалізація) товару за встановленою ціною (пункт 5);
формування ціни - механізм визначення рівня ціни товару (пункт 14).
Згідно з ч.2 ст.12 Закону № 5007-VI державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Відповідно до п.6 ч.1 ст.18 Закону № 5007-VI уповноважені органи мають право: приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 20 Закону №5007 до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
Суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.
Сума необґрунтованої виручки, одержаної суб`єктами господарювання, які на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача, повертається споживачам. (частина 2 статті 20 Закону №5007)
Способи державного регулювання цін визначені статтею 13 Закону №5007, якою передбачено, що державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:
1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання:
фіксованих цін;
граничних цін;
граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди);
граничних нормативів рентабельності;
розміру постачальницької винагороди;
розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);
2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
З Розрахунку суми необґрунтовано одержаної виручки на послугу з централізованого водовідведення по особовому рахунку № 4704 споживача ОСОБА_1 встановлено, що необґрунтовано одержана виручка розрахована відповідачем, як різниця між фактично нарахованої споживачу вартості послуг виходячи з фактичного тарифу та нарахованої споживачу вартості послуг виходячи з тарифу, що обрахований із застосуванням середньоарифметичного значення обсягу реалізації послуг з централізованого водовідведення за 2022 рік у розмірі 79,84 тис.куб.м. (а.с.135)
Враховуючи, що суд у цій справі дійшов висновку, що відповідач, визначивши обсяг реалізації послуг з централізованого водовідведення, як середньоарифметичне значення фактичних показників за останні 5 років (79,84 тис.куб.м), діяв у супереч пункту 10 Порядку 869, то здійснений Розрахунок суми необґрунтовано одержаної виручки на послугу з централізованого водовідведення по особовому рахунку № 4704 споживача ОСОБА_1 є необґрунтованим.
Також суд звертає увагу, що за період з липня 2024 року по грудень 2024 року відповідачем у Розрахунку суми необґрунтовано одержаної виручки на послугу з централізованого водовідведення по особовому рахунку № НОМЕР_1 споживача ОСОБА_1 застосований тариф у розмірі 83,27 грн, згідно з рішенням виконавчого комітету Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 28.02.2024 №29, зі змінами згідно з рішенням виконавчого комітету Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 13.06.2024 №76.
Водночас, як вбачається з Акта перевірки від 15.01.2025 №1 порушення формування тарифу з централізованого водовідведення на 2024 рік відповідачем не встановлено.
Також суд зауважує, що оскільки тариф знаходиться у зворотній залежності від величини планового річного обсягу централізованого водовідведення та враховуючи, що розрахунок тарифу на централізоване водовідведення на 2022 рік визначений позивачем виходячи з планового обсягу у розміру 78,26 тис.куб.м, а фактичний обсяг за 2022 рік складає 71,75 тис.куб.м, то тариф на централізоване водовідведення на 2022 рік є збитковим. Вказане також підтверджується аналізом структури тарифу (а.с.85).
Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що відповідач у цій справі не довів правомірність своїх рішень, а тому Припис від 21.01.2025 №1 та Рішення про застосування адміністративно - господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 29.01.2025 №1 є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За таких обставин, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 3028,00 грн.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Комунального підприємства "ГОСПОДАР" Варвинської селищної ради Чернігівської області до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , про визнання протиправними та скасування рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області від 29.01.2025 №1 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на суму 475,14 грн та припис Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області від 21.01.2025 №1.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області на користь Комунального підприємства "ГОСПОДАР" сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 3028,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Комунальне підприємство "ГОСПОДАР" Варвинської селищної ради Чернігівської області ( вул. Шевченка 18,с-ще Варва,Прилуцький р-н, Чернігівська обл.,17600, код ЄДРПОУ 35074998).
Відповідач: Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області ( просп. Михайла Грушевського, 180,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14034, код ЄДРПОУ 40310334 ).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Повне судове рішення складено 17.06.2025.
Суддя Олена ЛУКАШОВА
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2025 |
Оприлюднено | 19.06.2025 |
Номер документу | 128187721 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Олена ЛУКАШОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні