Герб України

Рішення від 16.06.2025 по справі 200/1326/25

Донецький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 червня 2025 року Справа№200/1326/25

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., розглянувши в спрощеному (письмовому) провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, про скасування рішень та зобов`язання вичинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області № 057350008016 від 13.09.2024 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та зобов`язати зарахувати до страхового та пільгового стажу періоди роботи:

з 13.09.2014 по 05.10.2014 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 19.02.2016 по 29.02.2016 на ДП «ВК «Краснолиманська»,

з 12.07.2017 по 24.07.2017 на ШУ «Покровське»,

з 01.06.2018 по 13.06.2018 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 01.01.2020 по 29.03.2020 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 01.03.2022 по 09.03.2022 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 01.07.2024 по 06.09.2024 на ТОВ «Краснолиманське»

та повторно розглянути заяву про призначення пенсії від 06.09.2024;

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області № 057350008016 від 11.12.2024 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та зобов`язати зарахувати до страхового та пільгового стажу періоди роботи:

з 13.09.2014 по 05.10.2014 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 19.02.2016 по 29.02.2016 на ДП «ВК «Краснолиманська»,

з 12.07.2017 по 24.07.2017 на ШУ «Покровське»,

з 01.06.2018 по 13.06.2018 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 01.01.2020 по 29.03.2020 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 01.03.2022 по 09.03.2022 на ТОВ «Краснолиманське»,

з 01.07.2024 по 07.10.2024 на ТОВ «Краснолиманське».

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що при зверненні із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах отримав відмову в зв`язку з відсутністю відповідного стажу. До пільгового стажу не зараховані певні періоди трудової діяльності. Позивач зазначає, що ним надано всі необхідні документи, які підтверджують не зарахований стаж та має право на призначення пенсії в зв`язку з чим звернувся до суду.

Ухвалою суду від 03 березня 2025 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою від 31 березня 2025 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.

Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у відзиві на позовну заяву заперечило проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на законність ухваленого рішення. Зазначив про не зарахування до пільгового стажу позивача періодів простоїв, безоплатних відпусток, попередніх навчань з техніки безпеки. Внаслідок розрахунку пільговий стаж позивача склав 24 роки 11 місяців 3 дні, що є недостатнім для призначення пенсії на пільгових умовах.

Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області належним чином повідомлене про розгляд справи судом. Відзив на позовну заяву до суду відповідач не направив.

Відповідно до вимог частини 2 статті 175 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно зі статтею 129 Конституції України суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права. До основних засад судочинства відноситься, зокрема, розумний строк розгляду справи судом. Статтею 6 Європейської конвенції з прав людини передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом. За визначенням пункту 11 частини першої статті 4 КАС України розумний строк - найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.

Відповідно до наведених норм, враховуючи здійснення судочинства в умовах збройної агресії проти України, справа розглянута впродовж розумного строку, необхідного для прийняття законного та обґрунтованого судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі фактичні обставини.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 згідно з паспортом позивача серії НОМЕР_2 .

06.09.2024 позивач звернувся до територіального органу Пенсійного фонду із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з доданими документами.

Подана заява відпрацьована за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області, яким 13.09.2024 прийнято рішення за № 057350008016 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю спеціального (пільгового) стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку за частиною 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» 25 років за Постановою 202, або як працівнику провідних професій - 20 років.

Оскарженим рішенням встановлено:

вік заявника 41 рік 04 місяці 18 днів;

страховий стаж, з урахуванням стажу в пільговому обчисленні, становить 43 роки 9 місяців 17 днів;

пільговий стаж роботи:

роботи підземні, професії за постановою № 202 (необхідний стаж 25 років) 24 роки 11 місяців 3 дні;

за списком № 1 - 21 рік 5 місяців 24 дні;

як працівника провідних професій (необхідний стаж 20 років) - 13 років 8 місяців 9 днів;

за доданими документами до страхового стажу враховано всі періоди трудової діяльності, за даними реєстру застрахованих осіб зараховано всі періоди трудової діяльності.

04.12.2024 позивач повторно звернувся до територіального органу Пенсійного фонду із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області № 057350008016 від 11.12.2024 позивачу повторно відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю спеціального (пільгового) стажу.

Вказаним рішенням встановлено:

вік заявника 41 рік 07 місяців 16 днів;

страховий стаж, з урахуванням стажу в пільговому обчисленні, становить 43 роки 9 місяців 17 днів;

пільговий стаж роботи:

за списком № 1 24 роки 11 місяців 03 дні;

роботи підземні, професії за постановою № 202 17 років 01 місяць 18 днів;

як працівника провідних професій 07 років 07 місяців 22 дні;

за доданими документами до страхового та пільгового стажу враховано всі періоди трудової діяльності.

На звернення позивача щодо неврахованих періодів трудової діяльності відповідачі надали відповіді від 15.01.2025 Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області та 14.01.2025 Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області аналогічного змісту.

За результатами розгляду документів, доданих до заяви, до пільгового стажу не зараховано такі періоди роботи:

з 01.01.2020 по 29.03.2020 на ТОВ «Краснолиманське» - оскільки не підтверджено період роботи під землею повний робочий день, відповідно до даних довідки про спуски в шахту з повним підземним робочим днем за фактично відпрацьований позивачем час за період 01.06.2018 по 01.09.2020, яка видана ТОВ «Краснолиманське» (без № та дати); період простоїв згідно з довідкою № 562 від 08.02.2024;

з 01.07.2024 по 07.10.2024, на ТОВ «Краснолиманське» оскільки страховий стаж зараховано по 30.06.2024 за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та довідки про підтвердження трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 463 від 05.07.2024, яка видана ТОВ «Краснолиманське»; відсутня сплата страхових внесків за даними персоніфікованого обліку;

з 13.09.2014 по 05.10.2014 на ТОВ «Краснолиманське» - оскільки не підтверджено період роботи під землею повний робочий день (вимушені простої), відповідно до даних довідки про спуски в шахту з повним підземним робочим днем за фактично відпрацьований час за період 02.02.2011 по 09.11.2024, яка видана ТОВ «Краснолиманське» (без № та дати);

з 19.02.2016 по 29.02.2016 на ДП «ВК «Краснолиманська» період перебування у безоплатній відпустці (довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 01/11-52/7 від 13.03.2024 ДП ВК «Краснолиманська»);

з 12.07.2017 по 24.07.2017 на ШУ «Покровське» - оскільки не підтверджено період роботи під землею повний робочий день, відповідно довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 142 від 13.02.2024, яка видана ПАТ ШУ «Покровське». Перебування у навчальному пункті;

з 01.06.2018 по 13.06.2018 на ТОВ «Краснолиманське» попереднє навчання з техніки безпеки відповідно до даних довідки про спуски в шахту з повним підземним робочим днем за фактично відпрацьований час за період 01.06.2018 по 01.09.2020, яка видана ТОВ «Краснолиманське» (без № та дати);

з 01.03.2022 по 09.03.2022 на ТОВ «Краснолиманське» - попереднє навчання з техніки безпеки відповідно до даних довідки про спуски в шахту з повним підземним робочим днем за фактично відпрацьований час за період 01.03.2022 по 30.06.2024, яка видана ТОВ «Краснолиманське» (без № та дати);

з 14.04.2022 по 06.05.2022 на ТОВ «Краснолиманське» - період перебування у безоплатній відпустці (довідка № 563 від 08.02.2024), відповідно до даних довідки про спуски в шахту з повним підземним робочим днем за фактично відпрацьований час за період 01.03.2022 по 30.06.2024, яка видана ТОВ «Краснолиманське» (без № та дати).

Згідно із записами №№ 13-32 трудової книжки серії НОМЕР_3 від 21.05.2001 (в межах спірних правовідносин), позивач працював:

на ТОВ «Краснолиманське»

з 02.02.2010 по 09.11.2014 гірником очисного забою з повним робочим днем під землею;

на ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська»

з 27.11.2014 по 25.06.2017 гірником очисного забою з повним робочим днем під землею;

на ПАТ «Шахтоуправління «Покровське»

з 12.07.2017 по 16.05.2018 гірником очисного забою з повним робочим днем під землею;

на ТОВ «Краснолиманське»

з 01.06.2018 по 01.09.2020 гірником очисного забою з повним робочим днем під землею;

на ТОВ ДТЕК «Добропілля-вугілля» ВСП «Шахтоуправління «Добропільське»

з 14.09.2020 по 25.01.2021 гірником очисного забою з повним робочим днем під землею;

на ДП «Добропілля-видобуток» ВП «Шахтоуправління «Добропільське»

з 26.01.2021 по 28.02.2022 гірником очисного забою з повним робочим днем під землею;

на ТОВ «Краснолиманське»

з 01.03.2022 гірником очисного забою з повним робочим днем під землею.

Записи містять підписи посадових осіб, посилання на номера та дати наказів, відтиски печатки підприємств, дефектів записи не мають.

На підтвердження пільгового стажу позивачем надані довідки:

№ 501 від 15.09.2024 (№462 від 05.07.2024) про роботу повний робочий день на шахті гірником очисного забою з 02.02.2010 по 09.11.2014, що складає 04 роки 09 місяців 07 днів;

№ 1/97 від 15.01.2024 про роботу повний робочий день на шахті гірником очисного забою з 14.09.2020 по 25.01.2021, що складає 04 місяці 12 днів;

№ 49 від 24.01.2024 про роботу повний робочий день на шахті гірником очисного забою з 26.01.2021 по 28.02.2022, що складає 01 рік 01 місяць 03 дні;

№ 01/11-52/7 від 13.03.2024 про роботу повний робочий день на шахті гірником очисного забою з 27.11.2014 по 25.06.2017, що складає 02 роки 06 місяців 29 днів;

№ 142 від 13.02.2024 (в спірний період) про роботу повний робочий день на шахті гірником очисного забою з 12.07.2017 по 16.05.2018, що складає 10 місяців 05 днів;

№ 502 від 15.09.2024 (№463 від 05.07.2024) про роботу повний робочий день на шахті гірником очисного забою з 01.06.2018 по 01.09.2020, що складає 02 роки 03 місяці 30 днів, з 01.03.2022 по 15.09.2024 02 роки 06 місяців 15 днів (надана до суду довідка охоплює період за межами заявлених вимог, оскільки видана після первісного звернення за призначенням пенсії, проте не суперечить доводам позовної заяви);

довідки про спуски №№ 701, 702, 703 від 15.09.2024, накази про атестацію робочих місць.

Відповідно до довідки-розрахунку стажу по формі РС-право випливає, що позивачу розрахований пільговий стаж за Списком № 1 постанови КМУ № 202 в загальній кількості 21 рік 05 місяців 25 днів. До пільгового стажу за Списком № 1 не включені періоди:

з 28.07.2010 по 31.07.2010,

з 28.11.2010 по 30.11.2010,

з 27.12.2011 по 31.12.2011,

з 27.01.2012 по 31.01.2012,

з 27.04.2012 по 30.04.2012,

з 27.11.2012 по 30.11.2012,

з 30.10.2013 по 01.11.2013,

з 29.03.2014 по 02.04.2014,

з 28.06.2014 по 30.06.2014,

з 13.09.2014 по 05.10.2014,

з 19.02.2016 по 29.02.2016,

з 25.03.2017 по 31.03.2017,

з 29.05.2017 по 31.05.2017,

з 12.07.2017 по 24.07.2017,

з 01.06.2018 по 13.06.2018,

з 01.01.2020 по 29.03.2020,

з 01.03.2022 по 09.03.2022,

з 14.04.2022 по 06.05.2022,

з 01.07.2024.

Період роботи позивача з 2002 року по 2024 рік за даними форми ОК-5 зазначені за кодами спецстажу «ЗПЗ013А1» та «ЗПЗ014А2». При цьому з 01.07.2024 відсутні дані про сплату заробітної плати та страхових внесків.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Відповідно до положень статті 5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року № 1058-IV (надалі - Закон № 1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються, зокрема, умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат, порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.

Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачене право громадян на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають, зокрема, громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом, досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.

Стосовно правового регулювання спірних відносин суд вказує, що абзацом першим частини 1 статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж - період (строк) протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не менші ніж мінімальний страховий внесок.

Згідно з частиною 1 статті 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

У відповідності до статті 14 Закону № 1788-XII працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.

Вищевказана норма Закону № 1788-XII кореспондується із частиною 3 статті 114 Закону № 1058-IV працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.

Перелік робіт та професій, зайнятість на яких протягом 25 років дає право на призначення пенсії незалежно від віку, визначається постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року № 202 «Про затвердження Списку робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років».

Розділом I вказаного Списку включає підземні гірничі роботи в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт: усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних роботах, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю).

Відповідно до статті 62 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення», основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 затверджено порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до пунктів 1.7, 1.8 якого, звернення особою за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію, але не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Днем звернення за пенсією вважається день приймання органом, що призначає пенсію, заяви про призначення, перерахунок, відновлення або переведення з одного виду пенсії на інший.

У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

Розділом 2 цього Порядку визначений вичерпний перелік документів, що мають бути подані особою, яка звертається за призначенням пенсії. Відповідно до підпункту 2 пункту 2.1 цього Порядку до заяви про призначення пенсії за віком мають бути додані у тому числі документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі Порядок № 637).

Пунктом 1 Порядку № 637 також визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Згідно з пунктами 1 та 2 вказаного Порядку за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

Відповідно до пункту 20 Порядку № 637, в тих випадках, коли у трудовій книжці немає відомостей, які визначають право на пенсію на пільгових умовах чи за вислугою років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств та організацій.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період робот; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка; атестація робочого місця.

Зазначену довідку видає підприємство, установа чи організація, де працювала особа. Якщо підприємство в стадії ліквідації, то уточнюючу довідку надає ліквідатор або його правонаступник на підставі первинних документів за час виконання робіт.

У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок № 383).

Порядок № 383 регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

При визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року (пункту 3 Порядку № 383).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 383, під повним робочим днем слід вважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.

Вимогами пункту 7 Порядку № 383 передбачено, що у разі неритмічної роботи підприємства чи організації підрахунок пільгового стажу здійснюється в такому порядку: загальна кількість днів, протягом яких працівник повний робочий день був зайнятий на роботах із шкідливими умовами праці, ділиться на 25,4 - при шестиденному робочому тижні і на 21,2 - при п`ятиденному робочому тижні.

Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.

Оскільки основним документом, якій підтверджує стаж роботи на підприємстві, є трудова книжка НОМЕР_3 від 21.05.2001, яка містить записи про роботу позивача за Списком № 1. При цьому позивачем надані додаткові довідки про пільговий характер роботи та довідки про спуски.

Спірні рішення не мають посилання на періоди, які не зараховані до пільгового стажу позивача. На звернення позивача у відповідях від 15.01.2025 та 14.01.2025 відповідачі повідомили, що підставами для не зарахування до пільгового стажу періодів трудової діяльності є періоди находження в безоплатних відпустках, простоях, знаходження у навчальних пунктах, попереднього навчання з техніки безпеки, відсутність сплати страхових внесків з 01.07.2024.

За приписами статті 84 КЗпП України, у випадках, передбачених статтею 25 Закону України «Про відпустки», працівнику за його бажанням надається в обов`язковому порядку відпустка без збереження заробітної плати.

За сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік.

Як слідує зі статті 4 Закону України «Про відпустки», відпустки без збереження заробітної плати є одними з видів відпусток.

Відповідно до статей 25 та 26 Закону України «Про відпустки» відпустки без збереження заробітної плати надаються в обов`язковому порядку, або за згодою сторін.

Поряд з цим, в листі Міністерства соціальної політики України від 08.02.2016 р. № 713/039/161-16 надано роз`яснення в якому зазначено, що відповідно до статті 34 Кодексу законів про працю України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.

У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця.

Час простою та періоди відпусток без збереження заробітної плати, якщо вони були пов`язані з виробничою необхідністю, працівникам, які працюють в шкідливих і важких умовах праці, можуть бути зараховані до пільгового стажу, але не більше 1 місяця в календарному році.

У постанові від 19.03.2019 у справі № 295/8979/16-а Верховний Суд, між іншим, зазначив, що час простою та періоди відпусток без збереження заробітної плати, якщо вони були пов`язані з виробничою необхідністю, працівникам, які працюють у шкідливих і важких умовах праці, можуть бути зараховані до пільгового стажу, але не більше одного місяця в календарному році.

З матеріалів адміністративної справи суд встановив, що відповідачами періоди простоїв та безоплатних відпусток не зараховано без зазначення причин та без з`ясування обставин, якими були обумовлені такі простої та відпустки. Тому суд констатує, що відповідач не скористався повноваженнями, наданими йому положеннями частини 3 статті 44 Закону №1058-IV щодо витребування відповідних документів від підприємств-роботодавців позивача.

Водночас, п. 4.2. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, встановлює, що при прийманні документів працівник сервісного центру: […] уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування; […] повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; […] надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених пунктом 2.28розділу II цього Порядку; […] повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.

Надаючи оцінку доказам наявним в матеріалах справи, судом встановлено, що сукупна кількість днів безоплатної відпустки та простою з 13.09.2014 по 05.10.2014, з 19.02.2016 по 29.02.2016, з 14.04.2022 по 06.05.2022 не перевищує одного місяця в календарному році, проте відповідач їх до пільгового стажу позивача не зарахував без зазначення причин та не вчинив будь-яких дій, спрямованих на з`ясування чи були вони пов`язані з виробничою необхідністю.

Стосовно спірного періоду з 01.01.2020 по 29.03.2020 (більше місяця), суд зазначає, що з урахуванням висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 19.03.2019 у справі № 295/8979/16-а, підлягає зарахуванню до пільгового стажу, але не більше одного місяця в календарному році. Проте відповідач період з 01.01.2020 по 29.03.2020 до пільгового стажу позивача не зарахував у повному обсязі без зазначення причин та за відсутністю будь-яких дій, спрямованих на з`ясування, чи були вони пов`язані з виробничою необхідністю.

Щодо зарахування до пільгового стажу періодів знаходження у навчальних пунктах, попереднього навчання з техніки безпеки з 12.07.2017 по 24.07.2017, з 01.06.2018 по 13.06.2018, з 01.03.2022 по 09.03.2022, суд зазначає, що пільговий стаж підтверджується трудовою книжкою позивача і довідками № 502 від 15.09.2024 та № 142 від 13.02.2024. Так, у вищезазначених довідках зазначено про те, що позивач в період з 12.07.2017 по 24.07.2017, з 01.06.2018 по 13.06.2018, з 01.03.2022 по 09.03.2022 повний робочий день виконував гірничі роботи за професією гірник очисного забою, що передбачено Списком № 1 розділ 1 підрозділ 1, що передбачено постановою КМУ від 24.06.2016 № 461 (участі в страйках не брав), оплата проводилась по тарифній ставці першого розряду робітника загальної групи тарифних ставок.

При цьому, відповідачами не зазначено, з яких підстав не зараховані спірні періоди до пільгового стажу та не надано доказів того, що за цей період позивач не здійснював трудову діяльність і не отримував заробітну плату, зокрема, згідно з тарифною ставкою підземного робочого.

Стосовно періоду роботи з 01.07.2024 по 07.10.2024 на ТОВ «Краснолиманське», пільговий та страховий стаж позивача зараховано по 30.06.2024 за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно із довідкою про підтвердження трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 502 від 15.09.2024 позивач працював повний робочий день на шахті гірником очисного забою з 01.06.2018 по 01.09.2020, що складає 02 роки 03 місяці 30 днів, з 01.03.2022 по 15.09.2024 02 роки 06 місяців 15 днів. Зазначене підтверджено довідкою про спуски № 703 від 15.09.2024.

Стосовно не врахування періодів роботи в зв`язку з відсутню відомостей про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, суд зазначає, що відповідно до статті 1 Закону № 1058-IV, страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Закону № 1058-IV, страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Частиною 2 статті 24 вказаного Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Згідно зі статтею 20 Закону № 1058-IV, страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до статті 106 Закону № 1058-IV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.

Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

За змістом вищезазначених норм суд дійшов висновку, що обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

Отже, відсутність відомостей про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України не є підставою для позбавлення позивача права на пенсію за ці періоди.

Таким чином, позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу при призначені пенсії позивача періоду його роботи.

Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 04 вересня 2018 року у справі № 482/434/17 та, відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, підлягає застосуванню при розгляді цієї справі.

Стосовно способу захисту права суд враховує зміст статті 58 Закону № 1058-IV, якою визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.

Проте дискреційні повноваження відповідача допускають прийняття на свій розсуд рішень лише у разі можливості вибору у межах, встановлених законом. У справі, що розглядається, орган Пенсійного фонду прийняв рішення, яке не відповідає закону та порушує права позивача, що обумовлює скасування прийнятих відповідачами рішень.

Згідно з частинами 3 та 4 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З наведених підстав підлягають задоволенню заявлені вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області № 057350008016 від 13.09.2024 та Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області № 057350008016 від 11.12.2024 про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Стосовно вимог про зобов`язання повторно розглянути заяву від 06.09.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, в цій частині позовні вимоги також підлягають задоволенню, виходячи з дати первісного звернення позивача за призначенням пенсії, яке розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області, з урахуванням висновків суду про зарахування до страхового та пільгового стажу періодів роботи з 13.09.2014 по 05.10.2014, з 19.02.2016 по 29.02.2016, з 12.07.2017 по 24.07.2017, з 01.06.2018 по 13.06.2018, з 01.01.2020 по 29.03.2020, з 01.03.2022 по 09.03.2022, з 01.07.2024 по дату звернення 06.09.2024.

За приписами статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2422,40 грн, вказана сума підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів в рівних частках.

Керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 295-297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. Ольжича, 7, м. Житомир, Житомирська область, 10003, ЄДРПОУ 13559341), Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ 20551088), про скасування рішень та зобов`язання вичинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (ЄДРПОУ 13559341) № 057350008016 від 13.09.2024 про відмову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ЄДРПОУ 20551088) № 057350008016 від 11.12.2024 про відмову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (ЄДРПОУ 13559341) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) від 06.09.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням висновків суду про зарахування до страхового та пільгового стажу періодів роботи з 13.09.2014 по 05.10.2014, з 19.02.2016 по 29.02.2016, з 12.07.2017 по 24.07.2017, з 01.06.2018 по 13.06.2018, з 01.01.2020 по 29.03.2020, з 01.03.2022 по 09.03.2022, з 01.07.2024 по 06.09.2024.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. Ольжича, 7, м. Житомир, Житомирська область, 10003, ЄДРПОУ 13559341) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ 20551088) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення виготовлений та підписаний в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя Г.А. Чекменьов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2025
Оприлюднено23.06.2025
Номер документу128253744
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/1326/25

Ухвала від 28.07.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 16.06.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 31.03.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні