Кіровоградський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2025 року м. Кропивницький Справа №340/3011/25
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1
до відповідача: Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області
про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області про:
- визнання протиправним та скасування рішення Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області №4031 від 19.02.2025 р. «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 7,5000 га кадастровий номер 3523480400:02:001:0879»;
- визнання протиправною бездіяльності Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо незатвердження проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки номер 3523480400:02:001:0879;
- зобов`язання Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначила, що земельна ділянка з кадастровим номером 3523480400:02:001:9025 (за рахунок якої здійснюється відведення) перебувала на праві колективної власності на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серії КР №0013, виданого 28.03.1996 р., у Колективного сільськогосподарського підприємства «Нива», яке на даний час ліквідовано (припинено) на підставі розпорядження голови Новгородківської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 12.11.2001 р. №475-р, що свідчить про належність зазначеної земельної ділянки до земель власності територіальної громади, на території якої вона розташована, тобто є комунальною власністю. У подальшому, відповідно до розпорядження голови Новгородківської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 26.07.2011 р. №231-р земельні ділянки пасовищ надано в користування ОСОБА_1 на правах оренди строком на 10 років, у зв`язку з чим було укладено договір оренди землі від 16.10.2012 р. щодо передачі в оренду земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:9026 площею 45,8676 га та договір оренди землі від 16.10.2012 р. щодо передачі в оренду земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:9025 площею 23,8304 га. Рішенням Верблюзької сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області від 28.02.2020 р. №269 «Про припинення права користування земельними ділянкам» припинено право користування ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 3523480400:02:001:9025 площею 23,8304 га пасовищ на території Верблюзької сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області та розірвано договір оренди від 25.12.2012 року №352340004003058. Рішенням Верблюзької сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області від 28.02.2020 р. №270 «Про вирішення земельних питань» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України для ведення фермерського господарства: ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю), площею 7,46 умовних кадастрових гектарів, за рахунок земельної ділянки комунальної власності (за межами населеного пункту) кадастровий номер 3523480400:02:001:9025 площею 23,8304 га пасовищ на території Верблюзької сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області. Листом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області 05.06.2024 р. №29-11-0.2-2288/2-24 повідомлено, що земельна ділянка площею 7,5 га з кадастровим номером 3523480400:02:001:0879 утворена шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки із кадастровим номером 3523480400:02:001:9025, площею 23.8304 га на підставі проекту землеустрою щодо відведення в приватну власність громадянці України ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю). 03.08.2020 р. між ОСОБА_1 та Верблюзькою сільською радою укладено угоду про розірвання договору оренди земельної ділянки від 25.12.2012 р. щодо оренди земельної ділянки №3523480400:02:001:9025 загальною площею 23,8304 га. За замовленням ОСОБА_1 . Приватним підприємством «Земля Новгордківшини» був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність громадянці України ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства в розмірі земельної ділянки частки (паю) за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами населеного пункту на території Верблюзької сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області. 29.12.2021 р. Новгородківською селищною радою Кіровоградської області винесено рішення №1882, яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачі земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) громадянці ОСОБА_1 . Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.09.2022 р. у справі №340/3159/22 визнано протиправним відмову Новгородківської селищної ради Кіровоградської області у затвердженні проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність. З метою реалізації свого права, з урахування обставин встановлених Кіровоградським окружним адміністративним судом в рішенні від 07.09.2022 року в справі №340/3159/22 ОСОБА_1 звернулась до Новгородківської селищної ради Кіровоградської області із заявою про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки номер 3523480400:02:001:0879. Рішенням Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 17.02.2023 р. №2236 відмовлено ОСОБА_1 у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 в приватну власність на підставі підпункту 5 пункту 27 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України. 08.08.2024 р. ОСОБА_1 втретє звернулась із заявою про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки номер 3523480400:02:001:0879 з огляду на прийняття Новгородківською (нині Кам`янецькою) селищною радою Кіровоградської області рішень про затвердження проектів землеустрою інших громадян за аналогічних умов. 09.09.2024 р. Новгородківська селищна рада Кіровоградської області надіслано лист №03-27/1780/1, в якому повідомлено, що Новгородківською селищною радою Кіровоградської області прийнято рішення від 17.02.2023 року №2236 відмовлено ОСОБА_1 у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 в приватну власність на підставі підпункту 5 пункту 27 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України. 29.11.2024 р. ОСОБА_1 вчетверте звернулась із заявою про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки номер 3523480400:02:001:0879 з огляду на прийняття Новгородківською (нині Кам`янецькою) селищною радою Кіровоградської області рішень про затвердження проектів землеустрою інших громадян за аналогічних умов. 18.12.2024 р. Кам`янецькою селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області надіслано лист №0327/2501/1 в якому повідомлено, що Новгородківською селищною радою Кіровоградської області прийнято рішення від 17.02.2023 р. №2236 відмовлено ОСОБА_1 у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 в приватну власність на підставі підпункту 5 пункту 27 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України. 23.01.2025 р. ОСОБА_1 вп`яте звернулась із заявою про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки номер 3523480400:02:001:0879 з огляду на прийняття Кам`янецькою селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області рішень про затвердження проектів землеустрою інших громадян за аналогічних умов. 12.02.2025 р. Кам`янецькою селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області надіслано лист №0327/368/1 в якому повідомлено, що звернення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки №3523480400:02:001:0879 не підлягає розгляду відповідно до частини 2 статті 8 Закону України «Про звернення громадян». 19.02.2025 р. Кам`янецькою селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області прийнято рішення №4031, яким надано дозвіл Кам`янецькій селищній раді на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 7,5000 га, кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 зі зміною її цільового призначення з для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02) на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ 01.01) за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, що розташована за межами населених пунктів на території Верблюзького старостинського округу Кам`янецької селищної територіальної громади Кропивницького району Кіровоградської області. Представник позивача зауважує, що починаючи з 2021 року ОСОБА_1 подає до Новгородківської (нині Кам`янецької) селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області заяви про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки загальною площею 7,5000 га - пасовища, кадастровий номер 3523480400:02:001:0879, для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02). У той же час відповідачем упродовж тривалого часу приймаються рішення про відмову в затвердженні проекту землеустрою Позивача за відсутності законних на те підстав для відповідної відмови, про що буде зазначено далі. Представник позивача зазначає, що відповідне рішення як і в цілому дії, що приймаються Кам`янецькою селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області порушують права Позивача та направлені на умисне створення підстав для відмови у затверджені проекту землеустрою та/або відкладення розгляду даного питання до закінчення воєнного стану для ОСОБА_1 . Зважаючи на те, що ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земель для ведення фермерського господарства з відповідним цільовим призначення (код КВЦПЗ 01.02) саме з метою ведення фермерського господарства, який відповідає вимогам законодавства, оскаржуване рішення відповідача щодо зміни відповідного цільового призначення унеможливить затвердження даного проекту та передання у приватну власність даної земельної ділянки (після завершення дії воєнного стану або скасування припису підпункту 5 пункту 27 розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України). Представник відповідача наголошує на тому, що відповідачем вчиняються активні умисні дії, направлені на нівелювання права позивача на затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, при цьому попередньо надавши згоду на його розробку. Представник відповідача вважає, що з огляду на суперечливу поведінку Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області в її діях та рішеннях наявне порушення принципу добросовісності, що порушує права ОСОБА_1 . У той же час, можливість затвердження проекту землеустрою (без передання у приватну власність) в умовах воєнного стану підтверджується самою ж Кам`янецькою селищною радою, одні з останніх прийнятих рішень Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області розміщені на офіційному веб-порталі селищної ради у розділі «Офіційні документи громади», вказують на можливість затвердження проектів землеустрою під час воєнного стану. На переконання представника позивача, вбачається упереджене та навіть дискримінаційне ставлення Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області до ОСОБА_1 , зважаючи на той факт, що самою ж радою здійснюються затвердження проектів землеустрою земельних ділянок з такою ж метою протягом дії всього воєнного стану та з відкладенням вирішення питання про передання земельної ділянки у приватну власність.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнаються (а.с.123-125). Відповідач вказує, що рішення від 19 лютого 2025 року №4031 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 7,5000 га кадастровий номер 3523480400:02:001:0879» прийняте відповідачем відповідно до пункту 34 частини першої статті 26, статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 50 Закону України «Про землеустрій» та Земельного кодексу України. Відповідач зауважує, що жодних доказів протиправності даного рішення Позивачка у своїй позовній заяві не наводить та до суду не надає, а тому підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні. Відповідач вказує, що усі вказані у позовній заяві рішення приймалися на пленарному засіданні селищної ради після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради відкритим поіменним голосуванням, а не особисто самим головою селищної ради, що відповідає вимогам частини 2 і 3 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно і твердження Позивачки про нібито упереджене ставлення до неї з боку відповідача на думку останнього є недоречним, необґрунтованим та безпідставним. Відповідач просить врахувати суд, що питання щодо визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення розглядалося Кіровоградським окружним адміністративним судом під час розгляду заяви позивачки в ході виконання рішення суду від 07 вересня 2022 року по справі №340/3159/22. У своїй ухвалі від 18 квітня 2025 року по справі №340/3159/22 Кіровоградський окружний адміністративний суд зазначив, що оскаржуване рішення прийняте не на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2022 року по справі №340/3159/22, на яке посилається позивачка в своїй позовній заяві, та не пов`язане з його виконанням, тому не може бути оскаржене у порядку статті 383 Кодексу адміністративного судочинства України (копія ухвали суду додається). Стосовно вимоги щодо визнання протиправною бездіяльність Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області по незатвердженню проекту землеустрою щодо відведення позивачці у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879, відповідач зазначає, що ним 17 лютого 2023 року на пленарному засіданні сесії селищної ради було розглянуте питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення позивачці у власність земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства та за результатами розгляду якого прийняте рішення за №2236 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_1 » відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України. Про дане рішення позивачка була проінформована. Розглядаючи селищною радою на пленарному засіданні заяву позивачки, відповідач повинен був прийняти одне з двох рішень: затвердити проект землеустрою або надати мотивовану відмову у його затвердженні з підстав, прямо визначених Земельним кодексом України. При цьому, рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в його затвердженні повинне оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі рішення, що власне відповідач і зробив, приймаючи рішення від 17 лютого 2023 року №2236 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_1 ». На сьогоднішній день рішення чинне. Таким чином, Відповідач вважає, що відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльність Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області по незатвердженню проекту землеустрою щодо відведення позивачці у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879. Щодо вимоги про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення Позивачці у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879, відповідач зазначає, що дана вимога вже була предметом розгляду в Кіровоградському окружному адміністративному суді під час розгляду справи №340/3159/22, за результатами розгляду якої суд прийняв відповідне рішення. Крім того, така вимога не підлягає задоволенню, оскільки суд не може підміняти повноважений орган на розгляд та вирішення відповідного питання.
Представником позивача подано відповідь на відзив у якій зазначено, що ухвала Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18.04.2025 року в справі №340/3159/22 стосувалось заяви ОСОБА_1 поданої в порядку встановлення судового Контролю за виконанням рішення суду, що набрало законної сили. Відповідна ухвала не встановлювала будь-яких обставин у справі, а також не вирішувала спірних відносин між сторонами, окрім як в порядку виконання рішення суду. У той же час подана позовна заява в справі №340/3011/25 стосується питання не затвердження проекту землеустрою без достатньої правової підстави, до того ж в порядку не передбаченому законодавством України, а також прийняття рішень, які унеможливлюють затвердження проекту землеустрою позивача в майбутньому, у той час коли іншим особам відповідне затвердження надавалось. Більше того, в ухвалі Кіровоградським окружним адміністративним судом від 18.04.2025 року в справі №340/3159/22 зазначалось, що рішення від 19.02.2025 №4031 прийнято не на виконання рішення та не пов`язане з виконанням, тому не може бути оскаржене в порядку ст. 383 КАС України. Враховуючи, що порядок оскарження рішень органу місцевого самоврядування в позовному проваджені суттєво відрізняється від оскарження в порядку встановлення контролю суду за виконанням рішення суду, що набрало законної сили, а також відмінності предмету справ безпідставним є посилання відповідача про розгляд питання визнання протиправними та скасування рішень відповідача. Відповідач у Відзиві зазначає, що в нього відсутня бездіяльність у вигляді незатвердження проекту землеустрою щодо відведення позивачці у приватну власність земельної ділянки у зв`язку з прийняттям рішення від 17.02.2023 року №2236., однак єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою Позивачу Відповідачем зазначено суперечність положенню п.п.5 п.27 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України. У той же час, як зазначено у позовній заяві відповідні положення Земельного кодексу України не встановлюють заборону на затвердження проекту землеустрою, що в тому числі підтверджується десятками пленарних рішень відповідача частину з яких наведено в Позовній заяві. Тобто, органом місцевого самоврядування здійснено відмову у затвердження проекту землеустрою позивача, на підставі, яка не застосовується до інших осіб, що в тому числі підтверджує дискримінацію позивача, а також прямо вказує на безпідставність відмови. Як зазначалось у позовній заяві, в подальшому ОСОБА_1 подавалась серія інших клопотань до відповідача з проханням затвердити проект землеустрою, які відрізнялися за своїм змістом та арґументацією та на які Відповідачем не надано відповіді у встановленому законом порядку.
Відповідачем не надано відповіді у форми рішення прийнятого за результатами розгляду на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування на клопотання ОСОБА_1 від 08.08.2024, від 29.11.2024, від 23.01.2025 року. Отже, безпідставним є посилання на аргументованість прийнятого рішення та належного розгляду клопотань позивача. На думку представника позивача, безпідставним є посилання відповідача про неможливість його зобов`язання прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 (а.с.132-136).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09.05.2025 р. відмовлено у задоволенні заяви представника позивача про забезпечення позову (а.с.100-101).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.05.2025 р. позовну заяву залишено без руху (а.с.103).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.05.2025 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін (а.с.108).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.05.2025 р. задоволено заяву представника позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції (а.с.118-119).
У судовому засіданні 16.06.2025 р. позивач та представник позивача підтримали заявлені позовні вимоги. Представник відповідача у судове засідання не з`явився, до суду подано клопотання про розгляд справи за відсутності відповідача (а.с.139).
У судовому засіданні 16.06.2025 р. суд перейшов до стадії ухвалення судового рішення і повідомив сторонам дату і час його проголошення (а.с.141-143).
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, заслухавши пояснення позивача та представника позивача, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням двадцять дев`ятої сесії сьомого скликання Верблюзької сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області від 28.02.2020 р. №270 «Про вирішення земельних питань» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 в розмірі земельної частки (паю), площею 7,46 умовних кадастрових гектарів, за рахунок земельної ділянки комунальної власності (за межами населеного пункту) кадастровий номер 3523480400:02:001:9025 площею 23,8304 та пасовищ на території Верблюзької сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області (а.с.12, 25).
Рішенням вісімнадцятої сесії восьмого скликання Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 29.12.2021 р. №1882 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачу земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) громадянці ОСОБА_1 » відмовлено у затвердженні проекту щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) громадянці ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02) за межами населеного пункту (с. Верблюжка) на території Новгородківської селищної ради Кіровоградської області, в зв`язку з невідповідністю статті 121 Земельного кодексу України, а саме відповідно до уточненого розрахунку сільськогосподарських угідь по КСП «Нива» колишня Верблюзька сільська рада, середній розмір земельної частки (паю) в умові кадастрових гектарів угідь пасовищ, що підлягали розпаюванню становить 0,3700 га; відмовлено у передачі у власність (шляхом безоплатної передачі) громадянці ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 7,5000 га, в тому числі: 7,5000 га пасовищ кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02) за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, за межами населеного пункту (с. Верблюжка) на території Новгородківської селищної ради Кіровоградської області (а.с.26).
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.09.2022 р. №340/3159/22 позовну заяву ОСОБА_1 до Новгородківської селищної ради Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково; визнано протиправним та скасовано рішення Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 29 грудня 2021 року № 1882 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачу земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) громадянці ОСОБА_1 »; зобов`язано Новгородківську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 3523480400:02:001:0879 для ведення фермерського господарства та прийняти рішення з урахуванням вимог земельного законодавства та висновків суду; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено (а.с.27-32).
Рішенням двадцять шостої сесії восьмого скликання Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 17.02.2023 р. №2236 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність громадянці ОСОБА_1 » відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність громадянці ОСОБА_1 загальною площею 7,5000 га пасовища, кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02) за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради, Кропивницького району, Кіровоградської області (а.с.33).
08.08.2024 р. ОСОБА_1 подано до Центру надання адміністративних послуг Новгородківської селищної ради Кіровоградської області заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області (а.с.34-36).
Листом від 09.09.2024 р. №03-27/1780/1 Новгородківська селищна рада Кіровоградської області повідомила ОСОБА_1 , що 17 лютого 2023 року з метою виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2022 року повторно на пленарному засіданні сесії селищної ради було розглянуте питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства та за результатами якого прийняте рішення за №2236 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_1 » відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України. Зазначено, що Кіровоградський окружний адміністративний суд у своєму рішенні дійшов висновку про те, що до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земельних ділянок державної та комунальної власності, а тому позовні вимоги щодо зобов`язання селищної ради прийняти саме протилежне рішення про затвердження проекту землеустрою та про передачу у власність не підлягають задоволенню. Таким чином, суд своїм рішенням підтвердив відсутність підстав для прийняття селищною радою позитивного рішення про затвердження проекту землеустрою та про передачу у власність під час дії воєнного стану (а.с.37).
Рішенням сорок восьмої сесії восьмого скликання Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 18.10.2024 р. №3763 «Про перейменування» у зв`язку з перейменуванням селища Новгородка Кропивницького району Кіровоградської області на селище Кам`янець, Новгородківська селищна рада (код ЄДРПОУ 04367111) є Кам`янецькою селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області (а.с.126. зі зворотного боку).
У листопаді 2024 року ОСОБА_1 подано до Кам`янецької селищної ради Кіровоградської області заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області (а.с.38-40).
Кам`янецькою селищною радою Кіровоградської області листом від 18.12.2024 р. №03-27/2501/1 надано ОСОБА_1 відповідь аналогічну до відповіді, наведеної у листі Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 09.09.2024 р. №03-27/1780/1 (а.с.41).
У січня 2025 року ОСОБА_1 подано до Кам`янецької селищної ради Кіровоградської області заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області (а.с.42-43).
Листом від 12.02.2025 р. №03-27/368/1 Кам`янецькою селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області повідомлено ОСОБА_1 , що її звернення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства не підлягає розгляду відповідно до частини 2 статті 8 Закону України «Про звернення громадян» (а.с.44).
Рішенням п`ятдесят четвертої сесії восьмого скликання Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 19.02.2025 р. №4031 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 7,5000 га кадастровий номер 3523480400:02:001:0879» надано дозвіл Кам`янецькій селищній раді на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 7,5000 га, кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 зі зміною її цільового призначення з для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02) на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ 01.01) за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, що розташовано за межами населених пунктів на території Верблюзького старостинського округу Кам`янської селищної територіальної громади Кропивницького району Кіровоградської області (а.с.46).
Вирішуючи позовну вимогу про визнання протиправним та скасування рішення Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області №4031 від 19.02.2025 р. «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 7,5000 га кадастровий номер 3523480400:02:001:0879», суд враховує наступне.
Частиною 2 статті 18 Земельного кодексу України передбачено, що категорії земель України мають особливий правовий режим.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.20 Земельного кодексу України при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення.
При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.
Відповідно до п.«д» ч.1 ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: організація землеустрою.
З огляду на п.«д» ч.1 ст.184 Земельного кодексу України землеустрій передбачає: складання проектів відведення земельних ділянок.
Частиною 1 статті 50 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 р. №858-IV передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.
Суд враховує, що за своєю правовою природою рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є первинною стадією відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення. Однак, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не являється правовстановлюючим актом.
Надання дозволу на розробку проекту відведення не свідчить, що проект радою буде затверджено. Якщо буде виявлено обставини, що за законом є підставами для відмови у затвердженні проекту, рада може відмовити.
Таку правову позицію висловлено у постановах Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі №545/808/17, від 22 лютого 2019 року у справі №813/1631/14.
Таким чином, права позивача, як особи, яка вже розробила проект землеустрою щодо відведення відповідної земельної ділянки, не порушуються рішенням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї ж земельної ділянки, оскільки таке рішення є лише підставою для замовлення виконання робіт із виготовлення відповідного проекту.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що рішення п`ятдесят четвертої сесії восьмого скликання Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області від 19.02.2025 р. №4031 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 7,5000 га кадастровий номер 3523480400:02:001:0879» прийнятий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також з дотриманням інших критеріїв встановлених ч.2 ст.2 КАС України, тому позовні вимоги у цій частині не підлягають задоволенню.
Вирішуючи позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо незатвердження проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки номер 3523480400:02:001:0879, суд враховує наступне.
Відповідно до п.«б» ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
З огляду на ч.2 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
При цьому, відповідно до змісту пп.«в» ч.3 ст.116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
На підставі п.«а» ч.1 ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.
Згідно з ч.9 ст.118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з ч.1 ст.46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною 1 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
На підставі ч.4 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Відповідно до ч.1, 3 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.
З системного аналізу зазначених норм судом встановлено, що за результатами розгляду заяви про затвердження проекту землеустрою, орган місцевого самоврядування приймає одне із рішень визначених ст.123 Земельного кодексу України. При цьому, зважаючи на норми Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», таке рішення приймається на пленарних засіданнях.
Судом встановлено, що у мотивувальній частині рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.09.2022 р. №340/3159/22 встановлено, що поданий позивачем на затвердження проект землеустрою було погоджено у встановленому законом порядку, про що свідчить висновок про розгляд документації із землеустрою, згідно якого проект відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. Окрім того, судом зазначено, що на дату ухвалення судом рішення у цій справі в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України №389-VIII від 12.05.2015 року. До припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, що не дозволяє суду задовольнити позов у спосіб зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки у власність позивачці, про що вона просить у позові.
На виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.09.2022 р. №340/3159/22 та з урахуванням висновків суду Новгородківською селищною радою Кіровоградської області прийнято рішення від 17.02.2023 р. №2236 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність громадянці ОСОБА_1 », яким ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України.
Рішення двадцять шостої сесії восьмого скликання Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 17.02.2023 р. №2236 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність громадянці ОСОБА_1 » ОСОБА_1 не оскаржено, воно є чинним на час розгляду даної справи.
Однак, суд враховує, що наявність рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не позбавляє особу права повторно подати на затвердження розроблений проект землеустрою після усунення недоліків, які стали підставою для відмови у його затвердженні, або ж у разі, якщо відпали підстави, які зумовили відповідну відмову.
У подальшому Верховний Суд у постанові від 27.07.2023 р. сформував правовий висновок, що тлумачення підпункту 5 пункту 27 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, з урахуванням принципу розумності свідчить, що встановлена зазначеною нормою заборона не поширюється на випадки виконання рішення суду, яке набрало законної сили.
Відповідно до ч.5 ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 р. №1402-VIII висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Таким чином, з урахуванням формування правової Верховного Суду щодо застосування заборони встановленої від 02.06.2016 р. №1402-VIII, позивач мала право звернутися до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Відповідна заява подавалася ОСОБА_1 тричі, однак відповідач жодного разу не виносив їх на розгляд пленарного засідання, рішення з урахуванням правових висновків Верховного Суду, не приймалося.
Окрім того, суд враховує, що позивачем до суду надано копії рішень відповідача прийнятих у період дії воєнного стану та під час заборони установленої підпунктом 5 пункту 27 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, якими затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність громадян для ведення особистого селянського господарства (а.с.47-74).
Викладене свідчить, що відповідач діяв вибірково приймаючи рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність щодо деяких громадян та в цей же час відмовляючи у затвердженні проектів землеустрою виключно з посиланням на підпункт 5 пункту 27 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України.
За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 р. у справі №П/9901/137/18 (№800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо прийняття рішення за заявами ОСОБА_1 від 08.08.2024 р., від 29.11.2024 р., від 23.01.2025 р. про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Визначаючи спосіб захисту порушеного права, суд враховує, що у постанові від 23.06.2023 р. у справі №160/6214/21 Верховний Суд виснував, що дискреційними є такі повноваження, у межах яких норма права допускає кілька варіантів поведінки суб`єкта владних повноважень у кожній конкретній ситуації та встановлених обставинах справи, кожна з яких буде правомірною. Характерними ознаками адміністративного розсуду є: 1) реалізація дискреційних повноважень має відповідати принципу верховенства права; 2) їх здійснення можливе лише у разі відсутності єдиного можливого варіанту поведінки; 3) суб`єкти владних повноважень мають можливість вибрати оптимальний варіант поведінки з метою врегулювання певного кола суспільних відносин; 4) суб`єкти управлінської діяльності застосовують адміністративний розсуд відповідно до належної мети, без наявності власної вигоди та впливу сторонніх факторів».
Суд зауважує, що повноваження селищної ради щодо прийняття рішень з питання надання дозволу на розробку проекту землеустрою є виключними повноваженнями ради, проте вони не є дискреційними, оскільки законодавець передбачив лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, то такі дії/бездіяльність є протиправними.
Зважаючи на викладене, беручи до уваги, що рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.09.2022 р. №340/3159/22 встановлено відповідність проекту землеустрою вимогам чинного законодавства, зважаючи на те, що відповідачем також не встановлено невідповідності проекту землеустрою вимогам законодавства, ураховуючи намагання відповідача змінити цільове призначення земельної ділянки, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Згідно з ч.ч.1, 3 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1 937,92 грн (а.с.78), а тому суд стягує на користь позивача документально підтверджені судові витрати (судовий збір) пропорційно до задоволених позовних вимог в розмірі 968,96 грн за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо прийняття рішення за заявами ОСОБА_1 від 08 серпня 2024 року, від 29 листопада 2024 року, від 23 січня 2025 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області.
3. Зобов`язати Кам`янецьку селищну раду Кропивницького району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 3523480400:02:001:0879 площею 7,5 га для ведення фермерського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу за межами с. Верблюжка, на території Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області.
4. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) понесені нею судові витрати (судовий збір) у розмірі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім грн 96 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області (селище Кам`янець, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Криворізька, 11, код ЄДРПОУ 04367111).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Дата складання повного рішення суду 26 червня 2025 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2025 |
Оприлюднено | 30.06.2025 |
Номер документу | 128465430 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. МОМОНТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні