Харківський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХарківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
27 червня 2025 року справа № 520/21771/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Ніколаєвої Ольги Вікторівни, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи справу
за позовною заявоюТовариства з обмеженою відповідальністю «Слобожанська будівельна компанія 1»
доГоловного управління ДПС у Харківській області
провизнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Слобожанська будівельна компанія 1» (далі по тексту позивач, ТОВ «Слобожанська будівельна компанія 1») звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Харківській області (далі по тексту відповідач, ГУ ДПС у Харківській області), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Харківській області від 06.07.2023 № 436551 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку;
- визнати протиправним та скасувати рішення з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригуванні в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Харківській області від 04.08.2023 № 49332 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
- зобов`язати відповідача прийняти рішення про невідповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач зазначив, що через електронний кабінет платника податків позивачу надійшло рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків від 06.07.2023 № 43651, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області. Згідно з даним рішенням підставою прийняття вказаного рішення є пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податків. У подальшому, за результатами розгляду інформації та копій документів, поданих позивачем, 04.08.2023 Комісією ГУ ДПС у Харківській області було прийнято нове рішення №49332 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості з тих самих підстав. Позивач вважає такі рішення незаконними, безпідставними, такими, що позбавляє підприємство фактично здійснювати свою господарську діяльність.
Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Ніколаєвій Ользі Вікторівні.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 17.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
ГУ ДПС у Харківській області 04.09.2023 за допомогою «Електронний суд» суду надіслав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято у зв`язку з інформацією, що підприємство має взаємовідносини з контрагентами, які мають ознаки ризиковості. Стверджує, що аналіз діяльності позивача свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності з ПДВ та втрат бюджету, проходження схемного кредиту суб`єктів господарювання, які при здійсненні фінансово-господарських операцій здійснюють підміну позицій товарних груп та задіяні в схемах формування ризикового податкового кредиту з ПДВ для реального сектору економіки. Зазначає, що позовна вимога про зобов`язання виключити позивача з переліку платників податку не підлягає задоволенню, оскільки в такому разі відбудеться втручання у дискреційні повноваження відповідача.
Позивач правом надання відповіді на відзив не скористався.
Розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.
Позивач зареєстрований в Єдиного державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як суб`єкт господарювання - юридична особа , основним видом діяльності якого за КВЕД: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель. Крім того, позивач займається іншими видами.Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області від 06.07.2023 № 43651 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості у зв`язку з виявленням обставин та/отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, у зв`язку з відповідністю позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку: 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку та 13 придбання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
1. Тип операції - придбання/постачання
2. Період здійснення господарської операції придбання з 16.12.2022 по 07.06.2023, постачання з 10.02.2023 по 06.07.2023
3. Коди операцій згідно УКТЗЕД та ДКПП зазначені у 4 та 5 колонці Інформації, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку у рішенні від 06.07.2023 № 43651.
4. Податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції придбання - 34630713 - ТОВ «Проектний інститут «Харківський громадянпроект», у ризиковій операції постачання - 44327632 - ТОВ «Проектний Альянс».
Позивачем надіслано контролюючому органу повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 26.07.2023 та первинні бухгалтерські документи, а саме копії: виписки ТОВ «СБК 1»; штатного розпису ТОВ «СБК 1»; декларації про проводження господарської діяльності; оборотно-сальдової відомості за 14.11.2022 - 23.07.2023; банківської виписки в АТ КБ «ПриватБанк» за період 01.01.2023-23.07.2023, та відомостей по рахунку в ПАТ «БАНК ВОСТОК»; договору оренди від 14.11.2022 № 06-22; договору оренди нежитлового приміщення від 30.11.2022 № 3011-2022/А; договору оренди від 08.06.2023 № 080623-1; договору оренди від 27.12.2022 № 08-22; договору оренди від 20.12.2022 № 2012-2022/1А; договору оренди від 20.12.2022 № 16; договору найму (оренди) транспортного засобу від 07.03.2023; договору оренди транспортних засобів з екіпажем (водієм) від 08.02.2023 № 230208-ОТЗ; договору перебазування будівельних машин та механізмів автомобільним транспортом від 08.02.2023 № 230208-ПБМ; договору поставки 01/03 від 16.03.2023 зі специфікаціями № 1 та № 2; видаткових накладних до Договору поставки 01/03 від 16.03.2023; платіжних інструкцій до Договору поставки 01/03 від 16.03.2023; договору поставки 30.05/ПЗ від 30.05.2023; платіжних інструкцій до Договору поставки 30.05/ПЗ від 30.05.2023; договору поставки б/н від 07.02.2023; видаткових накладних до Договору поставки б/н від 07.02.2023; платіжної інструкції до Договору поставки б/н від 07.02.2023; договору поставки від 16.03.2023 № 01/1603-23; видаткових накладних до Договору поставки від 16.03.2023 № 01/1603-23; податкових накладних до Договору поставки від 16.03.2023 № 01/1603-23; договору субпідряду від 07.12.2022 № 04/0712-22; акту КБ2в та Довідки КБ-3 до Договору субпідряду від 07.12.2022 № 04/0712-22; платіжних інструкцій до Договору субпідряду від 07.12.2022 № 04/0712-22; акту здачі-прийняття робіт № ОУ-0000001; рахунку та податкової накладної; інших документів до Договору субпідряду від 07.12.2022 № 04/0712-22
Рішенням Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області від 04.08.2023 № 49332 позивача визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку з тих самих підстав, що і у попередньому рішенні.
Не погодившись з рішеннями відповідача про відповідність критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із пунктом 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Наказом ДПС від 11.01.2023 № 17 затверджено довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, який включає в себе, зокрема: 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку та 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11.12.2019 № 1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок № 1165).
Пунктом 1 Порядку № 1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктом 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно із пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку.
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких до цих Критеріїв віднесено наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.
Системний аналіз вказаних вимог законодавства вказує, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Проте, контролюючим органом під час розгляду справи у суді першої інстанції не надано доказів того, що позивач та/або його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій.
Також відповідачем не конкретизовано перелік документів, які позивачу необхідно надати та не вказано за який саме період документи з контрагентами необхідно надати.
Судовим розглядом встановлено, що в оскаржуваному рішенні відсутні посилання на докази, на підставі яких відповідачем зроблені висновки про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, а лише вказано, що підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.
Суд зазначає, що у разі наявності у контролюючого органу інформації, що може свідчити про вчинення позивачем та/або його контрагентом порушень вимог податкового законодавства, такий орган не позбавлений можливості призначити та провести документальну перевірку платника податку, за результатами якої дослідити питання ведення ним господарської діяльності та правомірності відображення її результатів у податковому обліку.
Крім того, позивачем контролюючому органу надавані пояснення та первинні документи.
Із врахуванням викладених обставин, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення відповідача протиправними, у зв`язку з чим підлягають скасуванню, а належним способом захисту прав позивача є зобов`язання контролюючого органу виключити позивача з переліку ризикових платників податків, оскільки оскаржуване рішення не містить мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права, викладений в постановах Верховного Суду від 07.04.2023 у справі № 280/3639/20, від 06.02.2024 у справі № 320/13271/20.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 Кодексу адміністративного судочинства України.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для повного задоволення позовної заяви.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суд встановив, що за подання позовної заяви у цій справі позивач сплатив судовий збір у розмірі 5368,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 10.08.2023 № 283, копія якої наявна у матеріалах справи.
Як вбачається з позовних вимог, предметом позову у даній справі є дві вимоги немайнового характеру, а отже, ставка судового збору за подання даного позову становить 5368,00 грн (2684,00 грн*2).
Враховуючи те, що позовні вимоги позивача задоволено, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для стягнення судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача у розмірі 5368,00 грн.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Слобожанська будівельна компанія 1» (вулиця Тобольська, будинок 42, місто Харків, Харківська область, 61072, код ЄДРПОУ: 44933293) до Головного управління ДПС у Харківській області (вулиця Пушкінська, 46, місто Харків, 61057, код ЄДРПОУ: 43983495) про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Харківській області від 06.07.2023 № 436551 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Слобожанська будівельна компанія 1» критеріям ризиковості платника податку.
Визнати протиправним та скасувати рішення з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригуванні в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Харківській області від 04.08.2023 № 49332 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Слобожанська будівельна компанія 1» критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області прийняти рішення про невідповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Слобожанська будівельна компанія 1» критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Слобожанська будівельна компанія 1» витрати по сплаті судового збору у розмірі 5368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили у порядку, передбаченому статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та підлягає оскарженню у порядку та у строки, визначені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено 27.06.2025.
СуддяОльга НІКОЛАЄВА
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2025 |
Оприлюднено | 30.06.2025 |
Номер документу | 128467594 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ніколаєва О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні