Харківський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХарківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 червня 2025 р. № 520/8394/25
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Полях Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Госпітально військової-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , пров. Інженерний, буд.7, м. Харків, 61165) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати дії (рішення) госпітальної ВЛК при Харківському військово - медичному клінічному центрі ДПСУ в частині винесення довідки (висновку) від 03.02.2025 року, якою позивача визнано придатним до проходження військової служби;
- зобов`язати госпітальну ВЛК при Харківському військово-медичному клінічному центрі ДПСУ провести повторний, повний і неупереджений медичний огляд (із залученням необхідних спеціалістів - травматолога, ортопеда, невролога, психолога) та призначенням відповідних обстежень (МРТ, розширена рентгенодіагностика, лабораторні аналізи) для визначення реального стану здоров`я та ступеня придатності до військової служби.
В обґрунтування позову зазначено, що рішення та дії відповідача щодо складення довідки про визнання придатним до проходження військової служби, є протиправними.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.
Сторони були належним чином повідомлені про відкриття провадження у справі.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що у спірних правовідносинах він діяв згідно чинного законодавства.
Керуючись приписами ст. 171, 257, 262 КАС України, суд зазначає, що розгляд позовної заяви здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження.
Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до приписів ч. 4 ст. 229 КАС України, оскільки розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи згідно із приписами ст. 258 КАС України, то фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, повно виконавши процесуальний обов`язок зі збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст належних норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено, що позивач з березня 2022 року перебував на військовій службі у підрозділах Державної прикордонної служби України, був призваний на підставі Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII у зв`язку з мобілізацією.
У період служби виконував обов`язки інспектора прикордонної служби вищої категорії.
02 липня 2024 року позивач отримав бойове поранення внаслідок скиду боєприпасу з безпілотного літального апарата (БПЛА), що призвело до вибухової травми із осколковим ураженням м`яких тканин правої сідничної області та промежини. Факт поранення і його бойовий характер підтверджено довідкою про обставини травми, виданою НОМЕР_3 прикордонним загоном Держприкордонслужби.
Позивач в адміністративному позові посилається на те, що йому було проведено хірургічну обробку рани та видалення уламка, після чого залишилися рубці, порушення функцій руху й ризик загострень за умови значних фізичних навантажень.
Гарнізонною військової-лікарської комісією при ІНФОРМАЦІЯ_1 було винесено постанову про придатність позивача до несення військової служби, оформленою довідкою гарнізонної ВЛК від 03.02.2025 №668.
Позивач не погодившись з прийнятим відповідачем рішенням, вважаючи його необґрунтованим, оскільки під час роботи ВЛК не було проведено повного, всебічного обстеження із залученням вузькопрофільних спеціалістів (невролог, травматолог, ортопед, психолог) та не враховано всі наслідки бойового поранення, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Спірні правовідносини врегульовані, зокрема, Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 р. № 2232-ХІІ (далі - Закон № 2232-ХІІ), Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19.11.1992 р. № 2801-XII (далі - Закон № 2801-XII) та Положенням про проходження медичного огляду в Державній прикордонній службі, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.06.2024 р. № 441, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2024 р. за № 1089/42434 (далі - Положення 441).
Згідно ч.1 ст.1 Закону № 2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Статтею 1 Закону № 2232-XII встановлено, що Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону № 2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
За приписами п.13 ст.2 Закону № 2232-XII громадяни України, які перебувають на військовому обліку, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються, направляються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями та іншими спеціальностями в Службі безпеки України під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд, крім випадків, передбачених цим Законом. Порядок проведення медичного огляду затверджується відповідно Міністерством оборони України, центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, Службою безпеки України, Службою зовнішньої розвідки України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України, а інших спеціальностей в Службі безпеки України - Головою Служби безпеки України.
Згідно ст.70 Закону № 2801-XII військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям. Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Порядок проведення військово-лікарськими комісіями (далі - ВЛК) Державної прикордонної служби України (далі-Держприкордонслужба) медичного огляду громадян призовного віку; військовозобов`язаних, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах (далі - ВВНЗ); військовослужбовців Держприкордонслужби та членів їхніх сімей; осіб, звільнених з військової служби Держприкордонслужби та військових частин прикордонних військ СРСР та їх органів управління, дислокованих на території України; військовослужбовців Держприкордонслужби визначено Положенням № 441, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.06.2024 р. № 441 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2024 р. за № 1089/42434.
Згідно з пунктом 2 розділу І Положення № 441 медичний огляд - огляд, який проводять ВЛК, ЛЛК Держприкордонслужби, включає вивчення та оцінку стану здоров`я та фізичного розвитку особи на момент огляду з метою визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за відповідним рівнем освіти та військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з прийняттям письмової постанови. Придатність до військової служби - стан здоров`я та фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, посадовими інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності в Держприкордонслужбі в мирний час та особливий період.
Пунктом 1 глави 1 розділу ІІ Положення №441 до основних завдань ВЛК віднесено, зокрема, визначення ступеня придатності військовослужбовців Держприкордонслужби до військової служби.
За приписами пункту 2 глави 1 розділу ІІ Положення № 441 для виконання завдань, визначених у пункті 1 цього розділу, у Держприкордонслужбі створюються: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК), постійно та тимчасово діючі позаштатні гарнізонні та госпітальні ВЛК закладів охорони здоров`я (органів) Держприкордонслужби, а також постійно діючі ЛЛК
Відповідно до пунктів 1-6 глави 3 розділу ІІ Положення № 441 з метою проведення медичного огляду в Держприкордонслужбі утворюються: постійно діючі ВЛК, ЛЛК; тимчасово діючі ВЛК - для медичного огляду кандидатів на навчання у ВВНЗ, кандидатів на військову службу за контрактом.
Членами ВЛК, ЛЛК призначаються особи, які мають кваліфікаційну категорію за однією з лікарських спеціальностей. Головою ВЛК, ЛЛК призначається один із лікарів, що входить до її складу, має досвід роботи з питань проведення медичного огляду ВЛК, ЛЛК, а також пройшов підготовку (удосконалення) з військово-лікарської експертизи. Секретарем ВЛК, ЛЛК призначається військовослужбовець або працівник, який має медичну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста.
ВЛК, ЛЛК створюються у складі не менше трьох лікарів (терапевт, хірург, невропатолог). Якщо до складу ВЛК, ЛЛК входять понад три лікарі, до неї також призначаються лікарі інших спеціальностей. Для проведення медичного огляду ВЛК, ЛЛК осіб із психічними захворюваннями та розладами психіки до складу госпітальної (гарнізонної) ВЛК, ЛЛК включається лікар-психіатр.
З метою медичного огляду водолазів ВЛК до її складу включається лікар-фізіолог, висновок якого є обов`язковим при допуску до роботи за фахом. Для медичного огляду кандидатів, які вступають у ВВНЗ, до складу ВЛК закладу охорони здоров`я (органу) Держприкордонслужби включаються лікар-психіатр та лікар-дерматовенеролог. За клопотанням голови ВЛК, ЛЛК у роботі на правах членів ВЛК, ЛЛК можуть брати участь медичні спеціалісти, начальники відділень та інші лікарі закладів охорони здоров`я (органів) Держприкордонслужби (за згодою їх керівників), а також начальники служби охорони здоров`я (відділення охорони здоров`я) органів Держприкордонслужби, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, та інші спеціалісти, про що зазначається в наказі начальника органу Держприкордонслужби, при якому ці комісії утворені.
Перелік закладів охорони здоров`я (органів) Держприкордонслужби, у яких утворюються постійно діючі гарнізонні та госпітальні ВЛК, ЛЛК та тимчасово діючі гарнізонні та госпітальні ВЛК, затверджується наказом Адміністрації Держприкордонслужби.
Відповідно до пункту 1 глави 4 розділу ІІ Положення № 441 - до постійно діючих ВЛК відносяться госпітальні (гарнізонні) ВЛК, які утворюються: госпітальна ВЛК - у закладах охорони здоров`я Держприкордонслужби. За клінічними профілями в закладах охорони здоров`я Держприкордонслужби може бути створено декілька госпітальних ВЛК; гарнізонна ВЛК - при клініках амбулаторно-поліклінічної допомоги, поліклініках закладів охорони здоров`я (органів) Держприкордонслужби.
На госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладаються: проведення медичного огляду, контрольного та повторного медичних оглядів осіб, зазначених у пункті 1 розділу І цього Положення; проведення медичного огляду водолазів; ведення книги протоколів засідань ВЛК, ЛЛК та здавання її в архів; контроль за повнотою та якістю проведення медичного огляду осіб, зазначених у пункті 1 розділу І цього Положення, строком проведення медичного огляду; проведення разом із медичними спеціалістами військово-медичних клінічних центрів (клінічних госпіталів) та начальниками служб охорони здоров`я органів Держприкордонслужби, що перебувають у зоні відповідальності закладу охорони здоров`я Держприкордонслужби, аналізу визнання військовослужбовців Держприкордонслужби непридатними до військової служби, розробка пропозицій щодо поліпшення стану здоров`я військовослужбовців Держприкордонслужби, їх узагальнення та надання до ЦВЛК.
Згідно пунктів 1-2 глави 1 розділу ІІІ Положення № 441 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку осіб на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням постанови. Під придатністю до військової служби в цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати службові обов`язки з конкретної військової спеціальності, у мирний час та під час дії особливого періоду. При встановленні діагнозу враховуються актуальні результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень. Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами медичного огляду, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматися рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.
Лікарі під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в електронній системі охорони здоров`я, що характеризують стан здоров`я військовослужбовця Держприкордонслужби, та з іншими медичними документами, які надає військовослужбовець Держприкордонслужби, а також вносять відповідні медичні записи до електронної системи охорони здоров`я, у порядку, визначеному законодавством.
Медичний огляд проводиться з метою визначення придатності: кандидатів до участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національного контингенту та національного персоналу; військовослужбовців Держприкордонслужби до військової служби; військовослужбовців Держприкордонслужби до військової служби за військовою спеціальністю; кандидатів на навчання у ВВНЗ; військовослужбовців, працівників Держприкордонслужби для роботи з ДІВ, джерелами ЕМП, ЛВ, мікроорганізмами I, II груп патогенності; військовослужбовців Держприкордонслужби до проходження служби на кораблях, катерах та суднах забезпечення Морської охорони Держприкордонслужби; а також з метою визначення: можливості проходження військової служби військовослужбовцями Держприкордонслужби та проживання членів їх сімей за кордоном; необхідності тривалого спеціалізованого лікування, медичного спостереження за членами сімей військовослужбовців Держприкордонслужби, транспортабельності їх за станом здоров`я; потреби у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або відпустки для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва); потреби в тривалому лікуванні.
Відповідно до пунктів 1-9, 11, 13 глави 4 розділу ІІІ Положення № 441 направлення на медичний огляд здійснюється начальниками органів Держприкордонслужби, де проходить службу військовослужбовець, головою ЦВЛК, начальниками закладів охорони (органів) здоров`я Держприкордонслужби за місцем лікування, у тому числі за рішенням органів прокуратури, судів.
На військовослужбовців Держприкордонслужби, які направляються на медичний огляд ВЛК, ЛЛК у мирний час, подаються: направлення на медичний огляд, підписане начальником органу Держприкордонслужби або начальником кадрового підрозділу (від начальника кадрового підрозділу регіонального управління та вище із посиланням на рішення начальника регіонального управління та вище); паспорт здоров`я військовослужбовця (медична книжка); службове посвідчення військовослужбовця; паспорт громадянина України або завірена копія першої сторінки паспорта; 2 фотокартки 3?4 см без головного убору - при амбулаторному огляді; службова характеристика; медична характеристика; за наявності додаються: форми Нвс-5, Нвс-1, НПвс; довідка про обставини одержання травми (поранення, контузії, каліцтва) (додаток 14); копія посвідчення учасника бойових дій, учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (за наявності).
У службовій характеристиці зазначаються, який ВВНЗ і коли закінчив військовослужбовець навчання в інших закладах вищої освіти, у тому числі за кордоном, загальна характеристика фізичного стану та працездатності, індивідуально-психологічні особливості (риси характеру, емоційний стан), бажання проходити військову службу, підстави направлення на медичний огляд, висновок начальника органу Держприкордонслужби про доцільність використання на військовій службі чи за військовою спеціальністю. Службова характеристика підписується начальником органу Держприкордонслужби та скріплюється гербовою печаткою органу Держприкордонслужби.
У медичній характеристиці, яка підписується начальником служби охорони здоров`я органу Держприкордонслужби, де проходить службу військовослужбовець, зазначаються: яким ТЦК та СП (військовим комісаріатом) і коли військовослужбовець був призваний (прийнятий) на військову службу, участь у бойових діях, інформація про захворюваність військовослужбовця, перебіг захворювань, результати лікування, заклади охорони здоров`я, де перебував, результати медичних оглядів ВЛК (при призові, вступі у ВВНЗ, відрядженні за кордон), втрату працездатності за станом здоров`я за останні три роки та пропозиції начальника служби охорони здоров`я щодо можливості подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на займаній посаді за станом здоров`я.
У разі виявлення під час обстеження або лікування в закладі охорони здоров`я Держприкордонслужби у військовослужбовця Держприкордонслужби захворювання, наслідків захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва), які зумовлюють непридатність до військової служби, такі особи направляються на медичний огляд для встановлення ступеня придатності до військової служби за рішенням начальника закладу охорони здоров`я Держприкордонслужби на підставі подання начальника лікувального відділення, в якому обстежується (лікується) військовослужбовець, про що робиться запис у медичній карті стаціонарного хворого, який засвідчується підписом начальника закладу охорони здоров`я та скріплюється гербовою печаткою.
Військовослужбовці Держприкордонслужби, наслідки захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва) яких згідно з Розкладом хвороб, ТДВ зумовлюють непридатність до військової служби, направляються на медичний огляд для встановлення ступеня придатності до військової служби за рішенням начальника органу Держприкордонслужби, у якому проходить службу такий військовослужбовець.
Для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або відпустки для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) або у звільненні від виконання службових обов`язків військовослужбовець направляється на медичний огляд ВЛК, ЛЛК начальником відділення, начальником закладу охорони здоров`я Держприкордонслужби, у якому він перебуває на стаціонарному або амбулаторному лікуванні, про що робиться запис у медичній карті стаціонарного хворого (паспорті здоров`я військовослужбовця), який засвідчується підписом відповідної посадової особи.
Військовослужбовці Держприкордонслужби оглядаються ВЛК, ЛЛК закладів охорони здоров`я (органів) Держприкордонслужби за територіальним принципом, а також за місцем лікування, навчання, перебування у відрядженні, за місцем проведення відпустки.
На осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться картка обстеження та медичного огляду (додаток 15), при стаціонарному огляді - медична карта стаціонарного хворого. Медичний огляд військовослужбовців Держприкордонслужби обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, офтальмологом, отоларингологом, гінекологом (для жінок), а за медичних показань - лікарями інших спеціальностей. Обов`язково здаються загальні аналізи крові та сечі, проводяться ЕКГ-дослідження, рентгенологічне обстеження органів грудної клітки; потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями.
Медичний огляд військовослужбовців Держприкордонслужби, які отримали захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва) з метою визначення придатності до військової служби, проводиться при визначеному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва).
Постанова ВЛК, ЛЛК про потребу у звільненні від виконання службових обов`язків за станом здоров`я або про придатність до військової служби оформлюється довідкою ВЛК, ЛЛК, яка затвердженню ЦВЛК не підлягає. Копія зазначеної довідки направляється до ЦВЛК для обліку та контролю.
Відповідно до пункту 2 глави 1 розділу ІІІ Положення № 441 постанови ВЛК, ЛЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб), таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ). Розклад хвороб розроблено відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я десятого перегляду.
Згідно пункту 1 глави 11 розділу ІІІ Положення № 441 постанови ВЛК, ЛЛК приймаються колегіально, більшістю голосів.
ВЛК при винесенні постанови оцінює висновки лікарів за результатами медичного огляду в закладі охорони здоров`я Держприкордонслужби, документи особи, які характеризують стан її здоров`я, з інших закладів охорони здоров`я (результати обстежень, висновки лікарів і спеціалістів тощо) (за наявності), які є додатковими матеріалами для встановлення діагнозу, а також ознайомлюються з медичними записами в електронній системі охорони здоров`я, що характеризують стан здоров`я особи, та вносять відповідні медичні записи до електронної системі охорони здоров`я в порядку, установленому законодавством. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК незалежні, у разі незгоди голови або членів ВЛК з думкою інших членів, їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК, ЛЛК.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач був призваний на військову службу в березні 2022 року та визначений до підрозділу Державної прикордонної служби України. Протягом цього часу виконував обов`язки з охорони та оборони державного кордону, залучався до участі у бойових (оперативних) завданнях.
02 липня 2024 року позивач отримав бойове поранення, що підтверджується довідкою про обставини травми, виданою НОМЕР_3 прикордонним загоном Держприкордонслужби.
Так, згідно довідки 02 липня 2024 року позивач отримав бойове поранення внаслідок скиду боєприпасу з безпілотного літального апарата (БПЛА), що призвело до вибухової травми із осколковим ураженням м`яких тканин правої сідничної області та промежини.
Позивачу було проведено хірургічну обробку рани та видалення уламка, після чого, як посилається позивач, залишилися рубці, порушення функцій руху й ризик загострень за умови значних фізичних навантажень.
Позивачем за направленням від 02.02.2025 було пройдено військово-лікарську комісію, за результатами якої гарнізонною ВЛК при Харківському військово - медичному клінічному центрі ДПСУ 03.02.2025 було складено довідку, згідно з якою позивача було визнано придатним до подальшого проходження військової служби, з посиланням на статті 23, 64(б) та 38 «Розкладу хвороб».
Так, в адміністративному позові позивач посилається на те, що усупереч вимогам Положення про військово-лікарську експертизу (затвердженого Наказом МОУ від 14.08.2008 № 402, а також Наказом МВС від 06.06.2022 № 355 щодо органів і підрозділів ДПСУ), йому не призначено ретельного обстеження травматолога та невролога; не було призначено додаткових інструментальних досліджень (МРТ чи розширеної рентгенодіагностики) для визначення реального ступеня ушкоджень. У результаті комісія дійшла висновку про придатність до військової служби. Крім того, під час проходження комісії здійснено неповний збір анамнезу, належним чином не враховано скарги позивача, які підтверджують періодичні больові відчуття, а також психоемоційну складову після отриманих травматичних подій. Також, не було проведено низку обов`язкових консультацій фахівців (зокрема, травматолога, ортопеда, невролога), які мають визначати, чи є обмеження щодо несення подальшої служби.
Суд зазначає, що згідно глави 1 розділу ІІІ Положення, медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку осіб на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням постанови.
Під придатністю до військової служби в цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати службові обов`язки з конкретної військової спеціальності, у мирний час та під час дії особливого періоду.
При встановленні діагнозу враховуються актуальні результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень.
Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами медичного огляду, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматися рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.
Згідно розділу ІІ Положення, для виконання завдань, визначених у пункті 1 цього розділу, у Держприкордонслужбі створюються: ЦВЛК, постійно та тимчасово діючі позаштатні гарнізонні та госпітальні ВЛК закладів охорони здоров`я (органів) Держприкордонслужби, а також постійно діючі лікарсько-льотні комісії Держприкордонслужби. ЦВЛК, ВЛК, ЛЛК приймають постанови, які оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії (лікарсько-льотної комісії), протоколом засідання ВЛК (ЛЛК) з визначення причинного зв`язку захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва).
Постанови ВЛК, ЛЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі-Розклад хвороб), таблиць додаткових вимог до стану здоров`я.
Розклад хвороб розроблено відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я десятого перегляду (пункт 2 глави 1 розділу ІІІ Положення).
Для виконання завдань, визначених у розділі ІІ Положення, відповідачем створено гарнізонну військово-лікарську комісію (далі-Гарнізонна ВЛК).
Суд зазначає, що на гарнізонну ВЛК покладається обов`язок вивчення та надання оцінки стану здоров`я і фізичного розвитку осіб на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби.
При цьому, під придатністю до військової служби у контексті Положення розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати службові обов`язки з конкретної військової спеціальності, у мирний час та під час дії особливого періоду.
Разом з тим, при встановленні діагнозу враховуються актуальні результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень. Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами медичного огляду, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматися рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.
Метою проведення медичного огляду є, зокрема, визначення саме придатності військовослужбовця до військової служби; у тому числі за військовою спеціальністю.
Разом з тим, відповідачем до матеріалів справи не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що під час проходження військово-лікарської комісії позивача було проведено обсадження таких спеціалістів як травматолога, отопеда та невролога. Відсутні докази і на підтвердження проведення додаткових інструментальних досліджень позивача, таких як МРТ чи розширеної рентгенодіагностики, для визначення реального ступеня ушкоджень, з урахуванням скарг на стан здоров`я, викладених позивачем.
Так, позивач висловлює скарги щодо періодичних больових відчуттів, а також психоемоційну складову після отриманих травматичних подій. Позивач зазначає, що медичний огляд, з урахуванням його стану здоров`я мав бути проведений із залученням необхідних спеціалістів - травматолога, ортопеда, невролога, психолога та із призначенням відповідних обстежень (МРТ, розширена рентгенодіагностика, лабораторні аналізи) для визначення реального стану здоров`я та ступеня придатності до військової служби.
Проте, відповідачем під час проведення медичного огляду позивача не надано належної оцінки вказаним обставинам.
В контексті вищевикладеного суд зазначає, що суди вправі перевірити законність рішень ВЛК лише в межах дотримання процедури їх прийняття, яка передбачена Положенням.
Суди позбавлені можливості оцінювати підставність прийняття певного рішення, так як суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності рішення ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального та процесуального права.
Так, згідно розділу ІІ Положення, на госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається, зокрема, проведення медичного огляду, контрольного та повторного медичних оглядів осіб, зазначених у пункті 1 розділу І цього Положення.
Розділом ІІІ Положення визначено, що направлення на медичний огляд здійснюється начальниками органів Держприкордонслужби, де проходить службу військовослужбовець, головою ЦВЛК, начальниками закладів охорони (органів) здоров`я Держприкордонслужби за місцем лікування, у тому числі за рішенням органів прокуратури, судів.
З урахуванням наведених обставин, суд дійшов висновку, що з метою ефективного захисту прав позивача необхідно зобов`язати відповідача повторно провести медичний огляд позивача для визначення стану здоров`я та ступеня придатності до військової служби з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
З огляду на викладене, суд дійшов висновків про наявність правових підстав для часткового задоволення адміністративного позову.
Щодо інших посилань сторін, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (№ 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (№ 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Розподіл судових витрат здійснюється за правилами ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Госпітальної військової-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ 20695033, пров. Інженерний, буд.7, м. Харків, 61165) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Гарнізонної військової-лікарської комісії при Харківському військово-медичному клінічному центрі Державної прикордонної служби України про придатність ОСОБА_1 до несення військової служби, оформленою довідкою від 03.02.2025 №668.
Зобов`язати Гарнізонну військової-лікарську комісію при Харківському військово-медичному клінічному центрі Державної прикордонної служби України повторно провести огляд (переогляд) ОСОБА_1 для визначення стану здоров`я та ступеня придатності до військової служби з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 ) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) суму судового збору у розмірі 605,60 грн. (шістсот п`ять гривень 60 копійок).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 30 червня 2025 року.
СуддяН.А. Полях
| Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 30.06.2025 |
| Оприлюднено | 02.07.2025 |
| Номер документу | 128503574 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні