Харківський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХарківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 липня 2025 року № 520/5210/25
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаєва А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в м.Харкові справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Харківської міської ради, третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харкова про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Харківської міської ради, третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харкова, в якому з урахуванням уточнень просив суд:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради від 24.02.2025 р. № 84 в частині відмови виключення з числа службових квартири АДРЕСА_1 , згідно клопотання Харківського квартирно- експлуатаціного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278;
- зобов`язати виконавчий комітет Харківської міської ради виключити з числа службових квартиру АДРЕСА_1 , згідно клопотання Харківського квартирно-експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278, для забезпечення сім`ї ОСОБА_1 постійним житлом.
Відповідач, Виконавчий комітет Харківської міської ради, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
Третя особа правом на подання пояснень по справі не скористалось.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до висновку про часткове задоволення позову з наступних підстав.
Судом встановлено, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28.03.2024 по справі №520/1075/24 визнано протиправною бездіяльність Харківського квартирно-експлуатаційного управління Міністерства Оборони України щодо не підготовки та не направлення до Виконавчого комітету Харківської міської ради клопотання про виключення квартири з числа службових. Зобов`язано Квартирно-експлуатаційне управління м. Харкова підготувати та направити до Виконавчого комітету Харківської міської ради клопотання про виключення з числа службових квартири АДРЕСА_2 .
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2024 року рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.03.2024 по справі № 520/1075/24 залишено без змін.
Харківське квартирно-експлуатаційного управління на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2024 року та на підставі ст. 125 Житлового кодексу України направило звернення №583/3278 від 02.07.2024 до Харківської міської ради, в якому просило виключити з числа службової Міністерства оборони України житлову площу за адресою: АДРЕСА_3 (3-х кімн., житлова площа 55,9 м2), яку займає ОСОБА_1 . В додатках до звернення зазначено копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2024 року з електронного реєстру, на та копія облікової (квартирної) справи ОСОБА_1 .
Виконавчим комітетом Харківської міської ради прийнято рішення від 24.02.2025 р. № 84, яким відмовлено у виключенні з числа службових квартири АДРЕСА_1 , за зверненням Харківського квартирно- експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278, у зв`язку з відсутністю затвердженого заступником Міністра оборони України (згідно з розподілом обов`язків) списку.
Вважаючи протиправним оскаржуване рішення, позивач звернувся до суду із даним позовом.
За приписами ч. 1 ст. 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 за №2011-XII (далі - Закон №2011-XII) держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Статтею 2 Закону №2011-XII передбачено, що ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах визначених законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону №2011-XII держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.
Військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, у разі звільнення з військової служби за станом здоров`я, віком, у зв`язку із скороченням штатів, а також звільнені з військової служби особи, які стали особами з інвалідністю I чи II групи, члени сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, мають право на безплатне одержання у приватну власність жилого приміщення, яке вони займають у будинках державного житлового фонду.
Зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов визначає Інструкція з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, яка затверджена Наказом Міністерства оборони України №380 від 31.07.2018 (далі - Інструкція №380).
Відповідно до п. 10 Розділу VIІ Інструкції №380 військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також особи, звільнені з військової служби за станом здоров`я, віком, у зв`язку із скороченням штатів, особи з інвалідністю І чи ІІ групи, члени сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, що забезпечені службовими житловими приміщеннями незалежно від місця його знаходження, мають право на виключення цього житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання за умови перебування на обліку та в порядку, визначеному пунктами 3-7 цього розділу.
Виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком.
Положеннями Інструкції №380 передбачено процедуру виключення отриманого військовослужбовцем житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання, складовими частинами якої (процедури) є: розгляд житловою комісією військової частини документів облікових справ військовослужбовців та прийняття відповідного рішення; направлення військовою частиною до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району затвердженого командиром військової частини протоколу засідання житлової комісії військової частини; підготовка КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району списку надання житлової площі та направлення його (з відповідними додатковими матеріалами) до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю; підготовка ГКЕУ (за умови наявності рішення про погодження) Списку надання постійного житла у Збройних Силах України та подання його на затвердження заступнику Міністра оборони України, після затвердження якого здійснюється оформлення КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району документів для видачі відповідного ордеру, який подається до виконавчих органів районної, міської, районної у місті ради разом з обліковою справою військовослужбовця разом з витягом із Списку надання постійного житла у Збройних Силах України, копію протоколу житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), витяг із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.
Відповідно до п. 11 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03.08.2006 (далі - Порядок №1081), житлове приміщення виключається з числа службового, якщо відпала потреба в його використанні, а також якщо в установленому порядку його виключено з числа житлових приміщень.
Виключення житлового приміщення з числа службового провадиться згідно з рішенням виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради за клопотанням начальника гарнізону, командира військової частини та квартирно-експлуатаційного органу.
Так, Харківське квартирно-експлуатаційного управління на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2024 року та на підставі ст. 125 Житлового кодексу України направило звернення №583/3278 від 02.07.2024 до Харківської міської ради, в якому просило виключити з числа службової Міністерства оборони України житлову площу за адресою: АДРЕСА_3 (3-х кімн., житлова площа 55,9 м2), яку займає ОСОБА_1 . В додатках до звернення зазначено копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2024 року з електронного реєстру, на та копія облікової (квартирної) справи ОСОБА_1 .
Рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 24.02.2025 р. № 84 відмовлено у виключенні житлових приміщень з числа службової житлової площі підприємств, організацій та установ за вказаним зверненням.
Відповідач у відзиві на позов, обґрунтовуючи своє рішення, посилається на приписи Інструкції №380.
Проте, відповідачем не враховано того, що Харківський окружний адміністративний суд у рішенні від 28.03.2024 по справі №520/1075/24 та Другий апеляційний адміністративний суд у постанові від 27.06.2024 року по справі №520/1075/24 встановили, що у позивача наявні всі, визначені п.10 Інструкції №380, умови для реалізації права на виключення житла, яке він займає, з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання.
При цьому, Харківським квартирно-експлуатаційним управлінням до свого звернення було додано постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2024 року по справі №520/1075/24.
За таких обставин, відповідачем не досліджено у повному обсязі доданих до звернення документів, що свідчить про не урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття оскаржуваного рішення.
Відповідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на висновки у судових рішеннях по справі №520/1075/24, суд вважає, що рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради від 24.02.2025 р. № 84 в частині відмови у виключенні з числа службових квартири АДРЕСА_1 , згідно клопотання Харківського квартирно- експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278 є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи неналежний розгляд звернення Харківського квартирно-експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог шляхом зобов`язання виконавчого комітету Харківської міської ради повторно розглянути звернення Харківського квартирно- експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278, з врахуванням висновків суду у даній справі.
З огляду на те, що відповідачем не належно розглянуто звернення Харківського квартирно-експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278, суд вважає, що позовні вимоги в частині зобов`язання виконавчого комітету Харківської міської ради виключити з числа службових квартиру АДРЕСА_1 , згідно клопотання Харківського квартирно-експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278, для забезпечення сім`ї ОСОБА_1 постійним житлом, є зверненими на майбутнє, а тому задоволенню не підлягають.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 ) до Виконавчого комітету Харківської міської ради (майдан Конституції, 7, м. Харків, 61003), третя особа Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харкова (вул. Григорія Сковороди, 61, м. Харків, 61024) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради від 24.02.2025 р. № 84 в частині відмови у виключенні з числа службових квартири АДРЕСА_1 , за зверненням Харківського квартирно- експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278.
Зобов`язати виконавчий комітет Харківської міської ради повторно розглянути звернення Харківського квартирно- експлуатаційного управління від 02.07.2024 р. за вих. № 583/3278, з врахуванням висновків суду у даній справі.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, майдан Конституції, 7, м. Харків, 61003) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 , АДРЕСА_4 ) сплачений судовий збір в сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Бабаєв А.І.
| Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 04.07.2025 |
| Оприлюднено | 07.07.2025 |
| Номер документу | 128637968 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бабаєв А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні