Герб України

Рішення від 11.07.2025 по справі 420/24492/24

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 420/24492/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді - Хлімоненкової М.В.,

за участю секретаря судового засідання- Грекової К.М.

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Секретаря Подільської міської ради Подільського району Одеської області Албанського Олега Богдановича, Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство "Подільськводоканал", про встановлення факту, визнання протиправними дій, визнання незаконним рішення та зобов`язання відповідачів скасувати рішення, стягнення шкоди,

встановив:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Секретаря Подільської міської ради Подільського району Одеської області Албанського Олега Богдановича, Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство "Подільськводоканал", у якому позивач, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:

1. Визнати факт перебування відповідача, особі громадянина ОСОБА_2 на посаді секретаря Подільської міської ради, на підставі недостатньої освіти, незаконним.

2. Визнати оскаржуване рішення Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області за № 188 від 28.06.2024 р. незаконним, на підставі того, що воно підписано з порушенням Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

3. Визнати дії відповідачів, які полягають у зухвало-ганебному нехтуванні Законів України та Постанов Уряду, порушуючи своїми протиправними діями мої Конституційні права, Закони України та Постанови Уряду.

4. Зобов`язати відповідачів скасувати своє зухвало-ганебне, незаконне рішення Подільської міської ради Подільського району Одеської області за №188 від 28.06.2024 р., спрямоване на зубожіння міської громади.

5. Стягнути з відповідачів нанесену мені моральну та матеріальну шкоду, у розмірі 1.500.000 гривень.

Обгрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач зазначає, що згідно Наказу Національного агентства з питань державної служби «Про затвердження Типових професійно кваліфікаційних характеристик посадових осіб місцевого самоврядування» від 07.11.2019 р. за № 203-19, громадянин Албанський не має права обіймати посаду секретаря міської ради, на підставі відсутності достатньої освіти. Адже, згідно вказаного наказу секретар міської ради повинен мати освіту не нижче ступеня магістра, натомість ОСОБА_2 має освіту лише ступеня бакалавра.

Також, позивач вказує на те що, згідно ч.6 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення виконавчого комітету міської ради підписуються особисто головою міської ради, а не її секретарем. Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар міської ради може тимчасово виконувати обов`язки голови ради, але підписуючи важливе рішення ради, яке полягає у шаленому підвищенню, незважаючи на суворий час війни, майже удвічі комунальних тарифів, які стосуються загалом більше 25 тисяч мешканців м. Подільська, котрі користуються міськими послугами на централізоване водопостачання та водовідведення, секретар міської ради мав обов`язково зазначити що він є секретарем міської ради та тимчасово виконує обов`язки міського голови. Позивач вважає, що відповідач, у особі в.о. міського голови та голови Виконавчого комітету Подільської міської ради своїм незаконним підписом увів у дію оскаржуване рішення без належного обгрунтування необхідності таких дій, згідно Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та комунального господарства України від 05.06.2018 р. «Про затвердження Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обгрунтуванням такої необхідності».

Щодо завданої моральної шкоди ОСОБА_1 зазначає, що результатом протиправної діяльності відповідачів є значне погіршення стану його здоров`я та нанесення суттєвої моральної шкоди, яку він оцінює у розмірі 1500000 грн.

Ухвалою від 07.08.2024 року адміністративний позов залишено без руху, позивачу надано строк на усунення недоліків позову.

Ухвалою від 15.08.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі. Вирішив розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження. Призначив підготовче судове засідання у справі на 10 год. 00 хв. 10 вересня 2024 року у приміщенні Одеського окружного адміністративного суду за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 14, зала судових засідань №20.

Також, указаною вище ухвалою, зобов`язано відповідача Виконавчий комітет Подільської міської ради Подільського району Одеської області не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання опублікувати оголошення про розгляд справи №420/24492/24 щодо оскарження рішення Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області №188 від 28.06.2024 «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2024 рік», у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений. Зобов`язано відповідача - Виконавчий комітет Подільської міської ради Подільського району Одеської області надати суду докази публікації оголошення до початку підготовчого засідання.

На виконання вимоги суду, відповідачем Виконавчим комітетом Подільської міської ради Подільського району Одеської області здійснено публікацію оголошення про оскарження рішення Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області від 28.06.2024 р. за № 188 «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2024 рік» на офіційному веб-сайті Подільської міської територіальної громади, в розділі «Оголошення», на підтвердження чого надано до суду скрін-шот такого оголошення із веб-сайту.

Відповідач - Виконавчий комітет Подільської міської ради Подільського району Одеської області надав відзив на позовну заяву у якому заперечив проти заявлених позовних вимог.

Щодо вимоги позивача про визнання факту перебування відповідача, в особі громадянина ОСОБА_2 на посаді секретаря Подільської міської ради, на підставі недостатньої освіти, незаконним, то відповідач зазначив, що на позачерговій шістнадцятій сесії Подільської міської ради Подільського району Одеської області, що відбулась 06.01.2022 року було обрано секретарем Подільської міської ради Подільського району Одеської області І скликання депутата ОСОБА_2 та прийнято рішення Подільської міської ради Подільського району Одеської області від 06.01.2022 року № 218-І «Про обрання секретаря Подільської міської ради Подільського району Одеської області І скликання», за яке проголосувало тридцять депутатів, які були присутні на сесії. 10 березня 2022 року у зв`язку з достроковим припиненням повноважень Подільського міського голови ОСОБА_3 на засіданні вісімнадцятої сесії Подільської міської ради Подільського району Одеської області І скликання було прийнято рішення Подільської міської ради Подільського району Одеської області «Про дострокове припинення повноважень Подільського міського голови» від 10.03.2022 року № 267-І. У разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах. Таким чином, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено безперервність виконання повноважень міського голови, повноваження якого у випадку, передбаченому частиною першою статті 42 цього Закону, здійснює секретар міської ради.

З приводу вимоги про визнання рішення Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області за № 188 від 28.06.2024 р. незаконним відповідач зазначив, що 11.06.2024 на ім`я секретаря Подільської міської ради Албанського О.Б., який очолює Виконавчий комітет Подільської міської ради, надійшла заява про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення від КВЕП «Подільськводоканал», яке здійснює надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення та території Подільської міської територіальної громади згідно ліцензії на централізоване водопостачання та водовідведення. КВЕП «Подільськводоканал» у поданих розрахунках, матеріалах і документах у повній мірі підтвердило економічну обґрунтованість зміни тарифів. Після подання заяви про встановлення тарифів, КВЕП «Подільськводоканал» на виконання вимог чинного законодавства забезпечило інформування споживачів про намір здійснити зміну тарифів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті підприємства, а також інформація була розміщена на веб-сайті Подільської міської територіальної громади. Пропозиції та зауваження щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення приймалися протягом встановленого терміну з дня опублікування відповідного повідомлення на офіційних веб-сайтах. Протягом встановленого терміну пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення щодо встановлення тарифів не надходило, що підтверджується листом КВЕП «Подільськводоканал» від 19.06.2024 № 206. Таким чином, КВЕП «Подільськводоканал», як виконавець послуг, забезпечило інформування споживачів про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення у спосіб, визначений чинним законодавством. В подальшому, рішення Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області від 28.06.2024 р. за № 188 «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2024 рік» був оприлюднений на офіційному вебсайті Подільської міської територіальної громади.

Відповідач вважає, що Виконавчим комітет Подільської міської ради Подільського району було встановлено тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення на 2024 рік, які були розраховані згідно з вимогами чинного законодавства у сфері комунальних послуг та є економічно обґрунтованими. Відповідно до пояснювальної записки, яка була додана до заяви про встановлення тарифів підприємством «Подільськводоканал» роз`яснено щодо необхідності встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення на 2024 рік.

Окрім того, відповідач зазначає, що загальний розмір тарифів для споживачів не змінювався з 01.10.2021р., протягом 2022-2023рр. коригувалась лише структура собівартості послуг. Перегляд тарифів проводиться в зв`язку зі зміною, згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2024рік», на законодавчому рівні мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, зростанням цін на електричну енергію, паливо, матеріали, розміру податків, обов`язкових платежів та інших видатків і послуг. Планові тарифи на 2024р. планується встановити на рівні економічно обґрунтованої собівартості послуг водопостачання та водовідведення, що підтверджено Висновками незалежних експертів Всеукраїнського об`єднання організацій роботодавців «Федерація роботодавців комунальної інфраструктури, енергетиків та житлово комунального господарства України».

Ухвалою суду від 10.09.2024 , занесеною до протоколу судового засідання, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство "Подільськводоканал" та встановлено для третьої особи строк для надання письмових пояснень щодо позову та відзиву.

Ухвалою суду 17.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засідання о 12.00 год. 31 жовтня 2024 року.

В ході розгляду справи, під час надання усних пояснень позивач підтримав заявлені позовні вимоги, просив їх задовольнити у повному обсязі. Зазначив, що протиправними просить визнати дії відповідачів щодо прийняття та підписання оскаржуваного рішення.

Представник відповідача - Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області у судовому засіданні заперечила проти заявлених позовних вимог. Надала пояснення, що відповідають обґрунтуванню відзиву на позовну заяву.

Відповідач - Секретар Подільської міської ради Подільського району Одеської області Албанський Олег Богданович та третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - КВЕП "Подільськводоканал" 31.10.2024 подали до суду заяви про розгляд справи без їх участі. Відзиву на позов та письмових пояснень щодо позову, відзиву до суду на подали.

Розгляд справи неодноразово відкладався за заявами позивача та у зв`язку із неявкою відповідача.

У судове засідання, призначене на 14.00 год. 01.07.2025 представник відповідача не з`явився, був надежним чином повідомлений про дату, місце та час розгляду справи, заяв чи клопотань не подав, що згідно з ч.1 ст.205 КАС України, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Ухвалою суду від 11.07.2025 провадження у справі №420/40069/24 в частині позовної вимоги про визнання факту перебування відповідача, в особі громадянина ОСОБА_2 на посаді секретаря Подільської міської ради, на підставі недостатньої освіти, незаконним, - закрито на підставі п.1 ч. 1 ст.238 КАС України.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, викладені сторонами у заявах по суті справи, дослідивши та оцінивши наявні у справі докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.

11.06.2024 Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство «Подільськводоканал» звернулося до Секретаря Подільської міської ради Албанського О.Б., Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області із заявою №195 про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, у якій просило розглянути заяву про встановлення тарифів централізоване водопостачання та централізоване водовідведення та додані до неї матеріали і розрахунки тарифів на 2024 рік.

Згідно пояснювальної записки щодо необхідності встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення по КВЕП «Подільськволоканал» на 2024 р., планові тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення переглядаються на 2024 рік в повному обсязі по всім статтям витрат підприємства з розподілом витрат на інші види діяльності крім того додатково розраховується плата за абонентське обслуговування окремо по водопостачанню та водовідведенню. Економічна обгрунтованість планових витрат під час формування тарифів на централізоване водопостачання, водовідведення та плати за абонентське обслуговування, проведених КВЕП «Подільськводоканал» на 2024 рік підтверджена висновками незалежних експертів Всеукраїнського об`єднання організацій роботодавців «Федерація роботодавців комунальної інфраструктури, енергетиків та житлово-комунального господарства України»: Висновок №1800 від 05.06.2024р. щодо відповідності розрахунку витрат на оплату праці гарантіям Галузевої угоди та Висновок №18017 від 10.06.2024р. щодо економічно обгрунтування планових витрат. Найбільшими статтями витрат в структурі собівартості послуг є витрати на електричну енергію та заробітну плату працівників з нарахуваннями.

До заяви були додані ряд матеріалів, зокрема: розрахунки повної собівартості та середньозваженого тарифу на послуги з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення на плановий період з 01 липня 2024 року; розрахунки тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, та для споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачания та/або централізованого водовідведення на плановий період з 01 липня 2024 року; розрахунки економічно обгрунтованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення; структура тарифів на централізоване водопостачання, водовідведення, плати за абонентське обслуговування з 01.07.2024; висновки всеукраїнського об`єднання організацій роботодавців «Федерація роботодавців комунальної інфраструктури, енергетики та житлово-комунального господарства України» №18017 від 10.06.2024 щодо розрахунку економічно обгрунтованих планових витрат під час формування тарифів на окремі види житлово-комунальних послуг та № 18013 від 05.06.2024 щодо відповідності розрахунку витрат на оплату праці гарантіям Галузевої угоди; показники основної фінансово-господарської діяльності КВЕП «Подільськволоканал» на 2023 р; річний план надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення; розрахунки витрат, які пов`язані із наданням послуг з централізованого водопостачання, водовідведення та інші.

28.06.2024 Виконавчим комітетом Подільської міської ради Подільського району Одеської області було прийнято рішення №188 «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання за централізованого водовідведення на 2024 рік», відповідно до якого, розглянувши заяву КВЕП «Подільськводоканал» на встановлення для споживачів громади тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2024 р. у зв`язку зі зміною складових тарифів: мінімальної заробітної плати, цін на електричну енергію, матеріали, паливо та інші послуги, встановлено КВЕП «Подільськводоканал» тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для споживачів м. Подільськ, згідно із структурою, що додається, в наступних розмірах (за 1 куб. метр з ПДВ): з централізованого водопостачання 59,86 грн.; з централізованого водовідведення 37,07 грн.

Згідно з п. 4 вказаного рішення, воно набуває чинності з 01.07.2024.

Рішення підписано Секретарем Подільської міської ради Олегом Албанським.

Додатком до рішення є структура тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

Не погодившись із прийнятим рішенням, вважаючи його незаконним, а дії відповідачів щодо його прийняття та підписання протиправними, позивач звернувся до суду із позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з такого.

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи відповідають вони встановленим ч.2 ст.2 КАС України вимогам.

Законом який визначає засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування є Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР від 21.05.1997 (надалі Закон № 280/97-ВР).

Відповідно до ч.1-3 ст. 12 Закону № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.

Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

Частинами 1-3 статті 42 Закону № 280/97-ВР визначено, що повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.

У разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади. Не пізніш як на п`ятнадцятий день після звільнення з посади або смерті сільського, селищного, міського голови особа, яка на цей час відповідно до закону здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови, звертається до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів сільського, селищного, міського голови.

Таке клопотання розглядається Верховною Радою України не пізніше ніж у дев`яностоденний строк з дня дострокового припинення повноважень відповідного сільського, селищного, міського голови.

Пунктом 1 частини 1 та пунктом 1 частини 11 статті 79 Закону № 280/97-ВР визначено, що повноваження сільського, селищного, міського голови, вважаються достроково припиненими у разі його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови.

Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених у пунктах 1, 2, 5, 6 частини першої цієї статті, - з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.

Частиною 4 статті 42 Закону № 280/97-ВР визначенні повноваження сільського, селищного, міського голови, серед яких підписання рішення ради та її виконавчого комітету.

Відповідно до ч.1,3 ст. 50 Закону № 280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.

Секретар сільської, селищної, міської ради у випадку, передбаченому частиною першою статті 42 цього Закону, здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови.

Окрім того, відповідно до п.4, 16 ч.1 ст.26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом; прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.

В ході розгляду справи судом встановлено, що рішенням Подільської міської ради №218-1 від 06.01.2022 обрано секретарем Подільської міської ради Подільського району Одеської області І скликання депутата ОСОБА_2 .

Також, Рішенням Подільської міської ради №267-1 від 10.03.2022 «Про дострокове припинення повноважень Подільського міського голови» вирішено достроково припинити повноваження Подільського міського голови ОСОБА_3 10 березня 2022 р. за власним бажанням, у зв`язку із виходом на пенсію (п. 1 ч. 1 ст. 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в України»). Здійснення повноважень Подільського міського голови покласти на секретаря Подільської міської ради Подільського району Одеської області ОСОБА_2 з 11 березня 2022 р. до початку повноважень міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону.

Таким чином, секретар Подільської міської ради ОСОБА_2 з 11 березня 2022 року здійснює повноваження Подільського міського голови у зв`язку із достроковим припиненням повноважень Подільського міського голови Іванова А.П., що відповідає вимогам ст. 42, 50 Закону № 280/97-ВР.

Секретар Подільської міської ради Албанський О.Б, який тимчасово виконує обов`язки Подільського міського голови, наділений повноваженнями, покладеними Законом № 280/97-ВР на міського голову, зокрема, підписувати рішення виконавчого комітету.

Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення виконавчого комітету Подільської міської ради №188 від 28.06.2024 «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання за централізованого водовідведення на 2024 рік» правомірно підписане Секретарем Подільської міської ради Подільського району Одеської області, на якого покладено повноваження Подільського міського голови до початку повноважень міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до Закону № 280/97-ВР.

Відтак, вимога позивача про визнання рішення виконавчого комітету Подільської міської ради №188 від 28.06.2024 незаконним на підставі того, що воно підписане з порушенням Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є необгрунтованою та не підлягає задоволенню.

Щодо тверджень позивача щодо порушення відповідачем виконавчим комітетом Подільської міської ради вимог Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року № 130, суд зазначає наступне.

Статтею 11 Закону № 280/97-ВР визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до пп.2 п.а) ч.1 ст.28 Закону № 280/97-ВР до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Наказом Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 12 вересня 2018 року № 239 затверджено Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, який визначає, зокрема, процедуру розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих суб`єктами господарювання незалежно від форм власності, які провадять (або мають намір провадити) господарську діяльність із централізованого водопостачання та водовідведення, для подальшого встановлення тарифів відповідно до повноважень, наданих Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про житлово-комунальні послуги» (далі Порядок №239).

Пунктами 4, 6 Розділу І Порядку №239 визначено, що суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у паперовій та електронній формах (у тому числі у форматі doc, docx, excel) розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів.

За результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів.

До рішення про встановлення тарифів обов`язково додається структура тарифів.

Згідно з пунктом 1 Розділу ІІ Порядку №239 для встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, комунальні послуги заявник подає до органу місцевого самоврядування заяву про встановлення тарифів за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку, а також розрахунки тарифів, підтвердні матеріали і документи, що використовувалися під час проведення таких розрахунків, зокрема, пояснювальну записку щодо потреби встановлення тарифів, що містить обґрунтування планових витрат суб`єкта господарювання за їх складовими, аналіз результатів фінансово-господарської діяльності за базовий період та очікувані зміни у плановому періоді (у довільній формі); інформацію про суб`єкта господарювання (заявника) із зазначенням відомостей про наявність у нього ліцензій на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення та ряд інших документів.

Також пунктом 7 Розділу ІІ Порядку №239 визначено перелік додаткових документів, які подаються заявником у разі встановлення тарифів у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Відповідно до п. 1 Розділу IV Порядку №239 та п. 1 Розділу VI Порядку №239 у разі відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам, установленим цим Порядком, а також відповідності розрахунків тарифів формам, встановленим органами місцевого самоврядування, їх розгляд здійснюється протягом одного календарного місяця з дня отримання відповідної заяви (з дня її реєстрації).

Під час розгляду органом місцевого самоврядування заяви про встановлення тарифів на комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, послуги з управління побутовими відходами) та доданих до неї документів, зокрема розрахунків тарифів на комунальні послуги, суб`єктом господарювання (заявником) здійснюється інформування споживачів про намір зміни тарифів відповідно до вимог чинного законодавства.

Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року №130 (далі Порядок №130).

Відповідно до пунктів 1-3 Розділу ІІ Порядку №130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

Пунктом 5 Розділу ІІ Порядку №130 визначено, що інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком.

Відповідно до пунктів 11, 12 Розділу ІІ Порядку №130 у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення виконавець комунальних послуг після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.

Процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Як було встановлено судом КВЕП «Подільськводоканал» 11.06.2024 звернулося до Секретаря Подільської міської ради Албанського О.Б., Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області із заявою №195 про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, до якої було надано ряд документів, визначених пунктами 1,7 Розділу ІІ Порядку №239.

Також, КВЕП «Подільськводоканал» було розміщено на офіційному веб-сайті підприємства за посиланням: https://podilskvoda.infogkh.com.ua/page/4564 в розділі «Загальна інформація», «Повідомлення про наміри» Повідомлення для абонентів КВЕП «Подільськводоканал» про намір зміни тарифів на 2024 рік, у якому зазначено, що 11.06.2024р. КВЕП «Подільськводоканал» було подано на розгляд Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2024р. Згідно вказаної структури планових тарифів, тариф з централізованого водопостачання складатиме - 59,86 грн. на 1м3, з централізованого водовідведення - 37,07 грн. на 1м3.

Також у повідомленні вказано, що діючі тарифи на послуги встановлені рішенням Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2023рік» №222 від 01.08.2023р., введені з 01.08.2023р. та складають (за 1 м3 з ПДВ): централізоване водопостачання - 35,97 грн.; централізованого водовідведення 20,81 грн. Загальний розмір тарифів для споживачів не змінювався з 01.10.2021р., протягом 2022-2023рр. коригувалась лише структура собівартості послуг. Перегляд тарифів проводиться в зв`язку зі зміною, згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2024рік», на законодавчому рівні мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, зростанням цін на електричну енергію, паливо, матеріали, розміру податків, обов`язкових платежів та інших видатків і послуг. Планові тарифи на 2024р. планується встановити на рівні економічно обґрунтованої собівартості послуг водопостачання та водовідведення, що підтверджено Висновками незалежних експертів Всеукраїнського об`єднання організацій роботодавців «Федерація роботодавців комунальної інфраструктури, енергетиків та житлово комунального господарства України». В результаті проведених розрахунків, тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2024р. в порівнянні з затвердженими тарифами з 01.08.2023р. , підвищуються по водопостачанню на 66%, по водовідведенню - на 78%, загальне підвищення тарифів складе 71%.

Окрім того, у повідомленні вказано, що всі зауваження та пропозиції щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, можуть бути надіслані протягом 7 днів до 18.06.2024р. на адресу КВЕП «Подільськводоканал»: м. Подільськ, вул. Куяльницька буд. 8 або Виконавчого комітету Подільської міської ради Подільського району Одеської області: м. Подільськ, просп. Шевченка буд.2.

Аналогічного змісту повідомлення було розміщене 12.06.2024 на веб-сайті Подільської міської територіальної громади за посиланням: https://podilska-gromada.gov.ua/news/1718173276/.

Відтак, зміст вказаних повідомлень відповідає вимогам п.3 Розділу ІІ Порядку №130, адже містить загальний розмір планованого тарифу, його структуру, обґрунтування причин зміни тарифу, адресу, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

Також, суд дійшов висновку, що інформація про намір зміни тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення була доведена до відома споживачів у спосіб визначений п. 5 Розділу ІІ Порядку №130, а саме шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет та веб-сайті виконавця комунальних послуг.

Таким чином, посилання позивача на порушення відповідачем Виконавчим комітетом Подільської міської ради та третьою особою - КВЕП «Подільськводоканал» Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року №130, без належного обгрунтування необхідності таких дій, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи.

Також, суд враховує і те, що листом №206 від 19.06.2024 КВЕП «Подільськводоканал» повідомило Секретаря Подільської міської ради Албанського О.Б. та Виконавчий комітет Подільської міської ради що протягом встановленого терміну з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (з 12.06.2024 по 18.06.2024) на адресу КВЕП «Подільськводоканал» пропозицій та зауважень не надходило.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення виконавчого комітету Подільської міської ради №188 від 28.06.2024 «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання за централізованого водовідведення на 2024 рік» прийняте в межах, визначених законом, повноважень, із дотриманням порядку його прийняття, що визначений Порядком розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 12 вересня 2018 року № 239, а також з дотриманням Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року №130, а тому суд не вбачає підстав для визнання його протиправним, а відтак і для визнання протиправними дій відповідачів щодо його прийняття та підписання.

Отже, у вказаній частині позовні вимоги також не підлягають задоволенню.

Щодо вимоги позивача зобов`язати відповідачів скасувати своє незаконне рішення Подільської міської ради Подільського району Одеської області за №188 від 28.06.2024 р., суд зазначає, що дана вимога є похідною та не може бути задоволена у разі коли суд дійшов висновку про правомірність оскаржуваного рішення.

Окрім того, суд зауважує, що частинами 6, 9 ст.59 Закону № 280/97-ВР визначено, що виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Також відповідно до п.3 ч.2 ст.52 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет ради має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.

Таким чином, рішення виконавчого комітету можуть бути скасовані лише радою. В той же час, виконавчий комітет має право скасовувати лише акти підпорядкованих йому виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб та не наділений повноваженнями скасовувати власні рішення.

Також є похідною, та не підлягає задоволенню у зв`язку із відмовою у задоволенні основних вимог, вимога позивача про стягнення з відповідачів нанесеної йому моральної та матеріальної шкоди, у розмірі 1500000 гривень.

Відповідно до ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини, та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відтак, з наведених положень вбачається, що прийняття рішення про стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди можливе лише у разі визнання рішення протиправним. В той же час, суд дійшов висновку про правомірність, прийнятого рішення виконавчого комітету Подільської міської ради №188 від 28.06.2024 «Про встановлення КВЕП «Подільськводоканал» тарифів на послуги з централізованого водопостачання за централізованого водовідведення на 2024 рік», а тому вимога про відшкодування моральної шкоди не може бути задоволена судом.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підсумовуючи викладене, дослідивши встановлені обставини справи, надані сторонами письмові докази та доводи у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, безпідставними та задоволенню не підлягають. В той же час, відповідачами доведено правомірність прийняття оскаржуваного рішення та вчинених дій у спірних правовідносинах.

Судові витрати не розподіляються.

На підставі вкладеного, керуючись ст. ст. 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 .

Відповідачі:

Секретар Подільської міської ради Подільського району Одеської області Албанський Олег Богданович, РНОКПП НОМЕР_2 , адреса: проспект Шевченка, 2, м.Подільськ, Одеська область, 66300.

Виконавчий комітет Подільської міської ради Подільського району Одеської області, код ЄДРПОУ 04056960, адреса: проспект Шевченка, 2, м.Подільськ, Одеська область, 66300.

Третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство "Подільськводоканал", код ЄДРПОУ 30615813, адреса: Куяльницька, 8, м.Подільськ, Одеська область, 66300.

СуддяМарина ХЛІМОНЕНКОВА

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2025
Оприлюднено14.07.2025
Номер документу128791928
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —420/24492/24

Ухвала від 25.07.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 11.07.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 11.07.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 17.03.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 10.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні