Герб України

Рішення від 10.07.2025 по справі 440/2591/25

Полтавський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/2591/25

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛО-ІНВЕСТБУД" до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправними та скасування рішення і постанови,

В С Т А Н О В И В:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "ПОЛО-ІНВЕСТБУД" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправними та скасування рішення Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (далі - Міжрегіональне управління, відповідач) про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 10.12.2024 №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 та постанови про накладення штрафу від 27.01.2024 №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ПС/7.

В обґрунтування позовних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» (далі ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД», позивач) вказало про помилкове покладення відповідальності оскаржуваними рішенням та постановою на позивача, адже згідно абзацу 6 пункту 7 Технічного регламенту безпеки машин, до введення машини в обіг та/або в експлуатацію виробник або його уповноважений представник складає декларацію про відповідність, вимоги до якої зазначені у частині А додатка 2, яка повинна супроводжувати машину, а інструкції, що супроводжують машини, розробляються саме виробником або його уповноваженою особою, а не розповсюджувачем (продавцем), яким є позивач.

Оскільки ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» не є виробником продукції, яка підлягала перевірці або уповноваженим представником виробника такої продукції, позивач не має можливості самостійно здійснити нанесення знаку відповідності технічним регламентам та внесенню повних даних про опис і ідентифікаційні дані машини, що включають серійний номер та найменування машини, для усунення встановлених перевіркою порушень.

З метою приведення продукції у відповідність до встановлених вимог позивачем було повернуто у власність постачальник товар - «Пилка ланцюгова бензинова», ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M Professional, що підтверджується накладною про повернення постачальнику, копія якої надається до суду, також позивачем було надіслано лист-претензію № 2401/1 від 24.01.2025 року щодо усунення недоліків у вищевказаній продукції. Поряд з цим, позивач надав відповідачеві повний пакет документів, який дозволяє встановити та ідентифікувати постачальника «Пилки ланцюгової бензинової», ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M Professional.

ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» зазначило, що не може нести юридичну відповідальність у вигляді сплати штрафу за порушення пункту 2 частини четвертої статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», зокрема, через те, що ним було здійснено всі можливі заходи щодо усунення вставлених перевіркою недоліків продукції, зокрема зняття продукції з продажу, повернення продукції представнику виробника і відповідно надіслання листа-претензії повідомлено постачальника про необхідність усунення недоліків згідно рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.

Позивач вказав, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав прийняття цих актів (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, а рішення Міжрегіонального управління від 10.12.2024 №ПНС/ПЛ/25322/ РН/044/213/234/РО/24 та постанова від 27.01.2024 №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ПС/7 не містять конкретних посилань на те, які дії мав виконати саме позивач для приведення нехарчової продукції у відповідність до встановлених вимог. Зазначення відповідачем в оскаржуваному рішенні посилань, які дії необхідно вчинити: усунення виявлених під час перевірки характеристик продукції порушень, зазначених в акті перевірки характеристик продукції від 10.12.2024р. №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234, шляхом приведення продукції у відповідність до вимог Технічного регламенту безпеки машин, стосується виробника товару.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.03.2025 прийнята позовна заява до розгляду та відкрите провадження в адміністративній справі.

Відповідач позов не визнав та у відзиві, наданому до справи 21.03.2025, на позовну заяву зазначив, що в ході проведення перевірки було встановлено, що ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» допускалась до продажу в магазині «Поло» машина «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL на якій відсутнє видиме, розбірливе та незмивне маркування, яке містить найменування машини, до машини не додано інструкцію з експлуатації, що повинна бути розроблена українською мовою та містити зміст, визначений пунктом 1.7.4.2 Додатку 1 до Технічного регламенту №62, а додана декларація про відповідність до машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL не містить: повні дані про опис та ідентифікаційні дані машини, що включають серійний номер, про що вказано в акті перевірки характеристик продукції № ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234 від 10.12.2024.

Відповідно, підставним та обґрунтованим є рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 від 10.12.2024 обмежувальний (корегувальний) захід: обмеження надання продукції на ринку приведення продукції у відповідність до встановлених вимог.

Перевіркою стану виконання позивачем рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів № ПНС/ПЛ/25322/РН/ 044/213/234/РО/24 від 10.12.2024 встановлено, зокрема: 1) На машині «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097 відсутнє видиме, розбірливе та незмивне маркування, яке містить найменування машини. 2) До машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097 додано інструкцію з експлуатації, що розроблена українською мовою. Відповідно до сценарного плану ймовірності виникнення ризику, що може становити продукція «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097, рівень загрози є серйозним.

У зв`язку з невиконанням рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, Міжрегіональним управлінням прийнято рішення №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/Р3 від 10.01.2025 про внесення змін до рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 від 10.12.2024 - змінити обмежувальний (корегувальний) захід у вигляді обмеження надання продукції на ринку на вилучення продукції з обігу шляхом повернення всіх одиниць відповідної продукції, що перевірялася та перебуває у розпорядженні позивача, виробнику цієї продукції та припинення будь-якого демонстрування, пропонування такої продукції споживачам (користувачам); встановлено вимогу до виробників та позивача розповсюджувача машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, обов`язково повідомити споживачів (користувачів) та інших розповсюджувачів такої продукції про причини вилучення продукції з обігу.

Згідно частини шостої статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» адміністративно-господарські санкції накладаються на розповсюджувача за кожну модель, артикул чи партію продукції, яка є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, незалежно від кількості одиниць такої продукції та/або місць її реалізації.

За вказаного, відповідач вважає рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 10.12.2024 №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 та постанову про накладення штрафу від 27.01.2024 №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ПС/7 законними та обґрунтованими.

У відповіді на відзив, поданій до справи 24.03.2025, позивач зазначив, що ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД», як розповсюджувача було притягнуто до відповідальності за невиконання обов`язку щодо дотримання рішень органів ринкового нагляду, яке може бути спрямоване виключно до виробника товару, що свідчить про порушення встановлених законодавством вимог Міжрегіональним управлінням.

Відповідач у додаткових поясненнях до справи від 13.05.2025 вказав, що у постанові від 19.01.2023 у справі № 520/6006/21 Верховний Суд зазначив, що суб`єктами господарювання в ланцюгу постачання є не лише особа, у якої було придбано продукцію, а також виробник продукції, імпортер. При цьому з метою усунення формальної невідповідності, приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, суб`єкт господарювання має право звернутись до будь-якого суб`єкта господарювання в ланцюгу постачання, в тому числі до постачальника та виробника даної продукції, а також вжити всіх можливих заходів для повідомлення цих осіб про виявлену невідповідність встановленим вимогам. Підстави звільнення суб`єктів господарювання від відповідальності визначені частиною другою статті 45 Закон № 2735-VI, а саме: 1) продукція стала такою, що становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, внаслідок недодержання іншим розповсюджувачем умов її зберігання, за умови, що інший розповсюджувач такої продукції може бути встановлений; 2) продукція, що поставлена ним, відповідає встановленим вимогам, але незважаючи на це становить ризик. Підстав звільнення позивача від відповідальності, визначених частиною другою статті 45 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», немає.

Отже, відповідачем правомірно накладено штраф на позивача відповідно до положень частини четвертої та шостої статті 44 Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», оскільки продукція «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL), є небезпечною, становить ризик та не відповідає встановленим вимогам Технічного регламенту № 62.

Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.

Суд, вивчивши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, надані сторонами до матеріалів адміністративної справи, встановив такі обставини.

Відповідно до наказу Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби із питань праці № 689/ПНС-ЗК від 03.12.2024 та направлення №ПНС/1/18237-24 від 05.12.2024 Міжрегіональним управлінням проведена планова перевірка характеристик нехарчової продукції: машин та устаткування (інструментів ручних пневматичних, гідравлічних або з умонтованим електричним чи неелектричним двигуном) в частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №62 від 30.01.2013, рухомого обладнання, що працює під тиском (балони призначені для транспортування і зберігання зріджених, стиснених і розчинених газів; ємності малі (картриджі, газові балончики, що містять газ (пропан / бутан / метан)), в частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту рухомого обладнання, що працює під тиском, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №536 від 03.10.2018, що розповсюджується за адресою: вулиця Василя Симоненка, будинок 1Д, місто Кременчук, Полтавська область, магазин «ПОЛО».

Копію направлення на проведення перевірки отримано директором ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» О.В. Палій 05 грудня 2024 року, що підтверджується його особистим підписом на направленні.

Під час планової перевірки директору ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» О.В. Палій вручена вимога №ПНС/ПЛ/47/В/213 від 06.12.2024 про надання документів і матеріалів, необхідних для здійснення ринкового нагляду. ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» у листі №09/12 від 09.12.2024 Міжрегіональному управлінню повідомлено постачальників товару, а також надано супровідні документи, які були надані постачальником до товару.

В ході проведення перевірки було встановлено, що ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» допускалась до продажу в магазині «Поло» машина «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL на якій відсутнє видиме, розбірливе та незмивне маркування, яке містить найменування машини, до машини не додано інструкцію з експлуатації, що повинна бути розроблена українською мовою та містити зміст, визначений пунктом 1.7.4.2 Додатку 1 до Технічного регламенту №62, а додана декларація про відповідність до машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL не містить: повні дані про опис та ідентифікаційні дані машини, що включають серійний номер, про що вказано в акті перевірки характеристик продукції № ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234 від 10.12.2024.

Перевіркою стану виконання позивачем рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів № ПНС/ПЛ/25322/РН/ 044/213/234/РО/24 від 10.12.2024 встановлено, зокрема: 1) На машині «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097 відсутнє видиме, розбірливе та незмивне маркування, яке містить найменування машини. 2) До машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097 додано інструкцію з експлуатації, що розроблена українською мовою. Відповідно до сценарного плану ймовірності виникнення ризику, що може становити продукція «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097, рівень загрози є серйозним.

У зв`язку з невиконанням рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, Міжрегіональним управлінням прийнято рішення №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/Р3 від 10.01.2025 про внесення змін до рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 від 10.12.2024 - змінити обмежувальний (корегувальний) захід у вигляді обмеження надання продукції на ринку на вилучення продукції з обігу шляхом повернення всіх одиниць відповідної продукції, що перевірялася та перебуває у розпорядженні позивача, виробнику цієї продукції та припинення будь-якого демонстрування, пропонування такої продукції споживачам (користувачам); встановлено вимогу до виробників та позивача розповсюджувача машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, обов`язково повідомити споживачів (користувачів) та інших розповсюджувачів такої продукції про причини вилучення продукції з обігу.

Міжрегіональним управлінням складений протокол про виявлене порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ від 10.01.2025 під час здійснення перевірки стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів. Протокол №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ від 10.01.2025 надіслано позивачу через відділення поштового зв`язку 13.01.2025.

Листом від 21.01.2025 № ПНС/2/1012-25 Міжрегіональним управлінням на адресу електронної пошти було повідомлено позивача про дату, час та місце розгляду справи про накладення штрафів, за наслідками розгляду якої Міжрегіональним управлінням оформлено постанову про накладення штрафу №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ ПС/7 від 27.01.2025 на суму 68000 (шістдесят вісім тисяч) гривень 00 копійок.

ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» не погодилось із рішенням Міжрегіонального управління про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 10.12.2024 №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 та постановою про накладення штрафу від 27.01.2024 №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ПС/7, звернулось до суду із даним позовом про визнання їх протиправними та скасування.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 7 цього Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 2022 року №14 "Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці" утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, зокрема Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці.

Наказом Державної служби України з питань праці № 173 від 23 вересня 2022 року затверджено Положення про Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці /надалі - Положення № 173/.

Згідно із підпунктами 22 та 23 пункту 4 Положення № 173 Міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань: здійснює державний ринковий нагляд у межах сфери своєї відповідальності; здійснює нагляд (контроль) на ринку за об`єктами технічних регламентів та бере участь у підготовці пропозицій щодо правил і процедури ринкового нагляду за об`єктами технічних регламентів та інших нормативно-правових актів у відповідній сфері.

Північно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці здійснює діяльність у сфері державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції на час виникнення спірних правовідносин відповідно до вимог Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" та постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану".

Відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2023 року № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) припинено проведення планових заходів державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", крім здійснення заходів державного ринкового нагляду щодо, зокрема, машин та устаткування в частині їх відповідності вимогам Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. № 62 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 9, ст. 344).

Постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року № 1069 затверджено Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин/, згідно якого на Держпраці покладено обов`язок здійснення державного ринкового нагляду у сфері використання видів продукції, зокрема машин та устаткування (крім пожежних та рятувальних машин і механічного устаткування) у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року № 62 "Про затвердження Технічного регламенту безпеки машин".

Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції встановлено Законом України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" від 02 грудня 2010 року № 2735-VI /надалі Закон № 2735-VI, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин/.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону № 2735-VI, встановлені вимоги - вимоги щодо нехарчової продукції (далі - продукція) та її обігу на ринку України, встановлені технічними регламентами; невиконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів - невиконання всіх або частини обмежувальних (корегувальних) заходів або пов`язаних із ними дій, визначених у рішенні про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів; державний ринковий нагляд (далі - ринковий нагляд) - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам.

Відповідно до статті 4 Закону № 2735-VI метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов і при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.

Метою здійснення контролю продукції є забезпечення відповідності продукції, що ввозиться на митну територію України, встановленим вимогам до моменту її випуску у вільний обіг на митній території України та недопущення ввезення на митну територію України продукції, яка становить серйозний ризик суспільним інтересам.

Згідно зі статтею 10 Закону № 2735-VI ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності. Органи ринкового нагляду становлять єдину систему. Сфери відповідальності органів ринкового нагляду включають види продукції, що є об`єктами технічних регламентів, і можуть включати види продукції, що не є об`єктами технічних регламентів. Органи ринкового нагляду здійснюють свої повноваження неупереджено. Забороняється незаконний вплив та втручання у здійснення органами ринкового нагляду своїх повноважень.

Пунктами 4, 6 та 11 частини першої статті 11 Закону № 2735-VI визначено, що з метою здійснення ринкового нагляду органи ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності: проводять перевірки характеристик продукції, в тому числі відбирають зразки продукції та забезпечують проведення їх експертизи (випробування); приймають у випадках та порядку, визначених цим Законом, рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснюють контроль стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень; вживають у порядку, визначеному цим та іншими законами України, заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні порушень вимог цього Закону та встановлених вимог.

Згідно із статтею 22 Закону № 2735-VI заходами ринкового нагляду є:

1) перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування);

2) обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають: а) обмеження надання продукції на ринку; б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції;

3) контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів;

4) попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція.

У випадках, передбачених цим Законом та Законом України "Про загальну безпечність нехарчової продукції", заходи ринкового нагляду вживаються щодо продукції, яка: 1) надається на ринку, в тому числі щодо одиниць чи партій введеної в обіг продукції, що зберігаються на складах виробників (імпортерів); 2) представлена за місцем проведення ярмарку, виставки, показу або демонстрації продукції в інший спосіб; 3) перебуває під митним контролем у разі призупинення її митного оформлення за результатами контролю продукції.

Щодо продукції, яка перебуває у споживачів (користувачів), у випадках, визначених цим Законом та Законом України "Про загальну безпечність нехарчової продукції", застосовуються такі заходи ринкового нагляду: 1) обмеження надання продукції на ринку, передбачені пунктом 1 частини першої статті 30 цього Закону; 2) відкликання продукції.

Відповідно до частин третьої, четвертої та п`ятої статті 23 Закону № 2735-VI органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції. Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові, - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.

Предметом таких перевірок є характеристики продукції певного виду (типу), категорії та/або групи. Під час проведення перевірок продукції певного виду (типу), категорії та/або групи забороняється перевіряти продукцію іншого виду (типу), категорії та/або групи. У разі якщо за результатами перевірки характеристик продукції органом ринкового нагляду прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, що є предметом перевірки, такі заходи мають бути вжиті суб`єктами господарювання щодо всіх одиниць продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, які надаються на ринку та є небезпечними, становлять ризик та/або не відповідають встановленим вимогам.

Перевірки характеристик продукції проводяться на підставі наказів (рішень) органів ринкового нагляду та направлень на проведення перевірки, що видаються та оформлюються відповідно до цього Закону. У разі одержання інформації про надання на ринку продукції, що становить серйозний ризик, відповідні накази (рішення) та направлення видаються і оформлюються невідкладно.

Відповідно до частини п`ятої статті 23-1 Закону № 2735-VI за результатами здійснення планової або позапланової перевірки характеристик продукції посадова особа органу ринкового нагляду складає акт, який повинен містити такі відомості: а) найменування органу ринкового нагляду, а також посади, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, які здійснили відповідний захід; б) дату та номер складання акта; в) місце розміщення продукції (найменування та адреса об`єкта, де розміщується продукція (магазин, ринок тощо); г) найменування юридичної особи, її місцезнаходження або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, її місце проживання, телефон, інші відомості, що дають змогу ідентифікувати осіб, що є виробниками, уповноваженими представниками, імпортерами або розповсюджувачами відповідної продукції; ґ) тип перевірки (планова або позапланова); д) предмет перевірки (вид (тип), категорія та/або група продукції); е) прізвища, імена та по батькові осіб, які залучаються до проведення перевірки відповідно до пункту 7 частини першої статті 15 цього Закону. Посадова особа органу ринкового нагляду зазначає в акті детальний опис порушень вимог законодавства, виявлених під час перевірки, з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду, які здійснювали перевірку, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо здійснення перевірки є невід`ємною частиною акта органу ринкового нагляду. У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи підписати акт посадова особа органу ринкового нагляду вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, або уповноваженій нею особі в останній день перевірки, а другий зберігається в органі ринкового нагляду.

Підпунктами "а" - "в" пункту 1 частини другої статті 24 Закону № 2735-VI встановлено, що під час проведення перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів на підставах, визначених пунктом 1 і підпунктом "а" пункту 2 частини першої цієї статті:1) на початковому етапі перевірки об`єктами перевірки є: а) наявність знака відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено технічним регламентом на відповідний вид продукції, та додержання вимог щодо форми, опису, правил та умов нанесення знака відповідності технічним регламентам, а також правил його застосування; б) наявність супровідної документації, яка має додаватися до відповідної продукції (зокрема інструкція з користування продукцією), етикетки, маркування, інших позначок, якщо це встановлено технічними регламентами, та їх відповідність встановленим вимогам; в) наявність декларації про відповідність, якщо згідно з технічним регламентом на відповідний вид продукції продукція при її розповсюдженні має супроводжуватися такою декларацією.

Технічний регламент безпеки машин, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року № 62 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2023 року № 880) /надалі Технічний регламент №62/, встановлює вимоги до машин щодо захисту життя або здоров`я людини, захисту тварин або рослин, а також майна та охорони навколишнього природного середовища, процедуру оцінки відповідності машин та вимоги до їх обігу на ринку України та/або введення в експлуатацію.

Технічний регламент розроблено на основі Директиви 2006/42/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 17 травня 2006 р. щодо машин та внесення змін до Директиви 95/16/ЄС.

Дія цього Технічного регламенту поширюється на таку продукцію: машини; змінне обладнання; пристрої безпеки; підіймальне приладдя; ланцюги, канати та текстильні стрічки; знімні механічні пристрої трансмісії; частково завершені машини.

За визначеннями, наведеними у цьому Технічному регламенті: 1) машина: сукупність взаємозв`язаних частин або компонентів, з яких принаймні один є рухомим, що складаються з або пристосовані до приєднання силового приводу іншого, ніж безпосередньо прикладене зусилля людини або тварини, та з`єднані для виконання визначених функцій; сукупність взаємозв`язаних частин або компонентів, зазначена в абзаці другому цього підпункту, в якій відсутні компоненти для її встановлення на місці або для з`єднання з джерелами енергії та руху; сукупність взаємозв`язаних частин або компонентів, зазначена в абзацах другому та третьому цього підпункту, яка готова до встановлення і спроможна до виконання визначених функцій у тому вигляді, в якому є, тільки за умови монтування на транспортному засобі або в будівлі чи споруді; сукупності машин, зазначених в абзацах другому - четвертому цього підпункту, або частково завершених машин, зазначених у підпункті 7 цього пункту, які для досягнення спільної мети з`єднуються і керуються так, що діють як єдине ціле; сукупність взаємозв`язаних частин або компонентів, принаймні один з яких є рухомим, що з`єднані та призначені для підіймання вантажів, єдиним джерелом живлення яких є безпосереднє прикладення зусилля людини; 8) виробник - юридична або фізична особа, яка здійснює проектування та/або виробництво машини або частково завершеної машини, на яку поширюється дія цього Технічного регламенту, та є відповідальною за відповідність машини або частково завершеної машини цьому Технічному регламенту з метою введення її в обіг під власним найменуванням чи торговельною маркою (знаком для товарів і послуг) або для власного використання. У разі відсутності виробника згідно з наведеним визначенням будь-яка фізична або юридична особа, що вводить в обіг або в експлуатацію машину чи частково завершену машину, на яку поширюється дія цього Технічного регламенту, повинна вважатися виробником; 9) введення в експлуатацію - перше використання за призначенням машини, на яку поширюється дія цього Технічного регламенту, в Україні; 10) введення в обіг - перше надання на ринку України машини або частково завершеної машини з метою розповсюдження або використання за плату чи безоплатно; 11) гармонізований європейський стандарт - європейський стандарт, прийнятий на основі запиту Європейської Комісії для застосування законодавства Європейського Союзу щодо гармонізації; 12) уповноважений представник - будь-яка юридична або фізична особа - резидент України, що отримала письмове доручення від виробника на виконання від його імені певних зобов`язань чи процедур, пов`язаних з цим Технічним регламентом.

Відповідно до пункту 24 Технічного регламенту № 62 зображення знака відповідності технічним регламентам виконується згідно з формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1184 "Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення" (Офіційний вісник України, 2016 р., N 6, ст. 299).

Знак відповідності технічним регламентам наноситься на машину у видимий, розбірливий та незмивний спосіб згідно з додатком 3.

Забороняється нанесення на машини маркування, знаків і написів, які можуть ввести в оману треті сторони щодо значення або форми знака відповідності технічним регламентам, або обох.

На машини може бути нанесено будь-яке інше маркування за умови, що воно не погіршить видимість і розбірливість знака відповідності технічним регламентам.

Так, у Додатку 3 до Технічного регламенту № 62 визначено вимоги до маркування знаком відповідності технічним регламентам, а саме: У разі зменшення або збільшення зображення знака відповідності технічним регламентам необхідно дотримуватися пропорцій, установлених в описі знака відповідності технічним регламентам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1184 "Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 6, ст. 299). Розмір знака відповідності технічним регламентам не повинен бути менше ніж 5 міліметрів, однак для малогабаритних машин, розмір яких не дає можливості нанесення знака відповідності технічним регламентам необхідного розміру (5 міліметрів), допускається відхилення від зазначеної вимоги. Знак відповідності технічним регламентам повинен наноситися безпосередньо біля найменування виробника або його уповноваженого представника з використанням того ж способу нанесення. У разі застосування процедури цілковитого забезпечення якості, зазначеної у пунктах 14 і 15 Технічного регламенту безпеки машин, поряд із знаком відповідності технічним регламентам наноситься ідентифікаційний номер призначеного органу з оцінки відповідності.

Згідно із підпунктом 3 абзацу 5 частини «А» пункту 1 Додатку 2 до Технічного регламенту № 62 декларація про відповідність повинна містити такі дані: опис і ідентифікаційні дані машини, що включають узагальнене найменування, функції, модель, тип, серійний номер і комерційну назву;

Відповідно до частини першої та четвертої статті 28 Закону № 2735-VI якщо орган ринкового нагляду встановив, що продукція становить серйозний ризик, він невідкладно вимагає відповідно до методики вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, затвердженої Кабінетом Міністрів України, від відповідного суб`єкта господарювання вилучити таку продукцію з обігу, відкликати її та/або знищити або привести її в інший спосіб до стану, що виключає її використання, чи забороняє надання такої продукції на ринку.

Технічним регламентом на певний вид продукції може бути встановлено особливості застосування обмежувальних (корегувальних) заходів, передбачених цією статтею.

Згідно із частинами другою - четвертою статті 29 Закону № 2735-VI у разі якщо органом ринкового нагляду встановлено, що продукція не відповідає встановленим вимогам та одночасно становить серйозний ризик, орган ринкового нагляду вживає обмежувальних (корегувальних) заходів, передбачених частиною першою статті 28 цього Закону.

Орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить будь-яку таку невідповідність: знак відповідності технічним регламентам було нанесено з порушенням вимог, визначених у відповідному технічному регламенті; не було нанесено знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено відповідним технічним регламентом; не було складено декларацію про відповідність або декларація про відповідність (її копія чи спрощена декларація про відповідність) не супроводжує продукцію, якщо це передбачено відповідним технічним регламентом; декларацію про відповідність було складено з порушенням вимог; органу ринкового нагляду не надано доступу до технічної документації або вона є неповною; вчинено інші порушення встановлених вимог, визначені у відповідному технічному регламенті як формальна невідповідність. Перелік порушень встановлених вимог, які вважаються формальною невідповідністю, уточнюється у відповідних технічних регламентах.

У разі якщо органом ринкового нагляду за результатами аналізу повідомлення відповідного суб`єкта господарювання про виконання ним рішення про приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами чи усунення формальної невідповідності та/або перевірки стану виконання суб`єктом господарювання цього рішення, проведених відповідно до статті 34 цього Закону, встановлено, що невідповідність продукції встановленим вимогам не усунено або усунено частково, орган ринкового нагляду відповідно до затвердженої Кабінетом Міністрів України методики вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів вживає таких обмежувальних (корегувальних) заходів: обмеження, заборона надання продукції на ринку, вилучення продукції з обігу, відкликання продукції.

Згідно із частинами першою четвертою статті 30 Закону № 2735-VI обмеження надання продукції на ринку здійснюються шляхом:

1) приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами (згідно з частинами першою і четвертою статті 29 цього Закону);

2) усунення формальної невідповідності (згідно з частиною третьою статті 29 цього Закону);

3) тимчасової заборони надання продукції на ринку.

Обмеження надання продукції на ринку, визначені у пункті 1 частини першої цієї статті, застосовуються органами ринкового нагляду у випадках, передбачених цим Законом, якщо існує можливість приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами. Зазначені обмеження можуть застосовуватися до продукції, що надається на ринку, у тому числі тієї, що зберігається на складах виробників (імпортерів), та/або продукції, що перебуває у споживачів (користувачів).

Приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами здійснюється за місцем проживання (місцезнаходженням) споживачів (користувачів) або за місцезнаходженням розповсюджувачів, виробників (імпортерів) чи підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт продукції, а також в інших місцях, у яких можливо здійснити таке приведення. Суб`єкти господарювання в ланцюгу постачання відповідної продукції зобов`язані співпрацювати між собою з метою приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами.

Приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами здійснюється за рахунок суб`єкта господарювання, внаслідок дій чи бездіяльності якого продукція стала такою, що не відповідає встановленим вимогам.

Частинами першою, третьою та четвертою статті 33 Закону № 2735-VI передбачено, що обмежувальні (корегувальні) заходи запроваджуються відповідними рішеннями органів ринкового нагляду.

Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів можуть бути змінені або їхня дія може бути припинена відповідними органами ринкового нагляду за результатами аналізу повідомлень суб`єктів господарювання про виконання ними рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або за результатами перевірок стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень, проведених відповідно до статті 34 цього Закону. Зазначені рішення також можуть бути змінені за результатами розгляду органами ринкового нагляду клопотань, пояснень, заперечень та інформації, наданих суб`єктами господарювання відповідно до частин десятої і п`ятнадцятої цієї статті.

Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, внесення змін до таких рішень або припинення їхньої дії приймаються керівниками органів ринкового нагляду або їх заступниками (головою та членами або уповноваженою особою державного колегіального органу) відповідно до їх повноважень, визначених законами України.

З наведеного правового регулювання слідує, що у разі виявлення під час перевірки характеристик продукції її невідповідність вимогам технічних регламентів (формальної невідповідності) органами ринкового нагляду приймається рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, в тому числі щодо усунення формальної невідповідності (згідно з частиною третьою статті 29 цього Закону № 2735-VI).

Порядок здійснення контролю стану виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 3 частини четвертої статті 44 Закону № 2735-VI до суб`єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі: невиконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 цього Закону, - у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в обіг, у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів (крім юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів - юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування.

Відповідно до частин п`ятої та шостої статті 44 Закону № 2735-VI при визначенні розміру штрафу за порушення враховуються всі обставини його вчинення, зокрема характер, передумови і причини порушення, факт повторного вчинення того самого порушення, за яке на особу протягом останнього року було накладено штраф, кількість відповідних порушень, вчинених особою протягом останніх трьох років, ступінь вини особи, наявність або відсутність негативних наслідків порушення, їх масштаб та можливість їх усунення.

Адміністративно-господарські санкції накладаються на особу, яка ввела продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважається такою, що ввела продукцію в обіг, та/або на розповсюджувача за кожну модель, артикул чи партію продукції, яка є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, незалежно від кількості одиниць такої продукції та/або місць її реалізації.

Згідно із частиною сьомою статті 44 Закону № 2735-VI справи про накладення штрафів за порушення, визначені цією статтею, розглядаються керівниками органів ринкового нагляду або їх заступниками (головою та членами або уповноваженими посадовими особами державного колегіального органу) відповідно до їх компетенції.

Про вчинення порушень, зазначених у цій статті, посадові особи органів ринкового нагляду, що виявили правопорушення, складають протокол на підставі документів, що містять інформацію про походження продукції та її обіг.

Протокол складається у двох примірниках, які підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду та фізичною особою, у тому числі фізичною особою - підприємцем, чи керівником юридичної особи або уповноваженою ним особою.

У разі відмови фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи підписати протокол посадова особа органу ринкового нагляду (голова та член або уповноважена посадова особа державного колегіального органу) вносить до такого протоколу відповідний запис.

Один примірник протоколу вручається фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, чи керівнику юридичної особи або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі ринкового нагляду.

Протокол разом з актом перевірки, поясненнями фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи (у разі їх наявності) та документами, що стосуються справи, не пізніше наступного робочого дня за днем його складання передається керівнику чи заступнику керівника органу ринкового нагляду (голова та члени або уповноважені посадові особи державного колегіального органу), які розглядають справу протягом 15 календарних днів з дня отримання протоколу та відповідних документів і приймають рішення про накладення штрафу. Кожний штраф оформляється окремою постановою.

Постанова надсилається суб`єкту господарювання не пізніше наступного робочого дня за днем її оформлення.

Частиною другою статті 45 Закону № 2735-VI встановлено, що розповсюджувач продукції не несе відповідальності, встановленої статтею 44 цього Закону, якщо доведе, що:

1) продукція стала такою, що становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, внаслідок недодержання іншим розповсюджувачем умов її зберігання, за умови, що інший розповсюджувач такої продукції може бути встановлений;

2) продукція, що поставлена ним, відповідає встановленим вимогам, але незважаючи на це становить ризик.

В ході судового розгляду справи встановлено про виявлення відповідачем в ході проведення перевірки ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» допуску до продажу в магазині «Поло» машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, яка не відповідає встановленим вимогам Технічного регламенту №62, про що вказано в Акті перевірки від 10.12.2024 № ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234, а саме: відсутнє видиме, розбірливе та незмивне маркування, яке містить найменування машини; не додано інструкцію з експлуатації, що повинна бути розроблена українською мовою та містити зміст, визначений пунктом 1.7.4.2. Додатку 1 до Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою КМУ від 30.01.2013 №62; додана декларація про відповідність не містить повні дані про опис і ідентифікаційні дані машини, що включають серійний номер.

На підставі акта перевірки характеристик продукції №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234 від 10.12.2024 Міжрегіональним управлінням прийняте рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 від 10.12.2024 обмежувальний (корегувальний) захід: обмеження надання продукції на ринку приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, термін виконання рішення 24.12.2024.

Від ТОВ «Поло-Інвестбуд» надійшли повідомлення №25/12 від 25.12.2024 та №27/12 від 27.12.2024 про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів разом з копіями документів, у тому числі щодо продукції «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL.

З метою контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів органи ринкового нагляду проводять перевірки стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень, що зазначено у пункті 2 частини 1 статті 34 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Згідно наказу №752/ПНС-ЗК від 31.12.2024 та направлення №ПНС/1/29-25 від 02.01.2025 Міжрегіональним управлінням з 07.01.2025 по 10.01.2025 проведена планова перевірка стану виконання позивачем рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 від 10.12.2024, за результатами якої встановлено:

1) На машині «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097 відсутнє видиме, розбірливе та незмивне маркування, яке містить найменування машини.

2) До машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097 додано інструкцію з експлуатації, що розроблена українською мовою.

Дані обставини відображено в акті перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234 від 10.01.2025. Відповідно до сценарного плану ймовірності виникнення ризику, що може становити продукція «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, серійний номер GS522097, рівень загрози є серйозним.

У зв`язку з невиконанням рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, Міжрегіональним управлінням прийнято рішення №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/Р3 від 10.01.2025 про внесення змін до рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів № ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 від 10.12.2024.

Прийнято рішення змінити обмежувальний (корегувальний) захід у вигляді обмеження надання продукції на ринку на вилучення продукції з обігу шляхом повернення всіх одиниць відповідної продукції, що перевірялася та перебуває у розпорядженні позивача, виробнику цієї продукції та припинення будь-якого демонстрування, пропонування такої продукції споживачам (користувачам); встановлено вимогу до виробників та позивача розповсюджувача машини «Пилка ланцюгова бензинова» ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M PROFESSIONAL, обов`язково повідомити споживачів (користувачів) та інших розповсюджувачів такої продукції про причини вилучення продукції з обігу. Встановлено термін виконання рішення до 10.02.2025 та термін повідомлення про виконання цього рішення до 11.02.2025.

Міжрегіональним управлінням складений протокол про виявлене порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ від 10.01.2025 під час здійснення перевірки стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.

Листом від 21.01.2025 № ПНС/2/1012-25 Міжрегіональним управлінням на адресу електронної пошти було повідомлено позивача про дату, час та місце розгляду справи про накладення штрафів.

Відповідачем прийнята постанова про накладення штрафу № ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ПС/7 від 27.01.2025 на суму 68000 (шістдесят вісім тисяч) гривень 00 копійок.

В адміністративному позові ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» вказує про помилкове покладення відповідальності оскаржуваними рішенням та постановою на позивача, адже згідно абзацу 6 пункту 7 Технічного регламенту безпеки машин, до введення машини в обіг та/або в експлуатацію виробник або його уповноважений представник складає декларацію про відповідність, вимоги до якої зазначені у частині А додатка 2, яка повинна супроводжувати машину, а інструкції, що супроводжують машини, розробляються саме виробником або його уповноваженою особою, а не розповсюджувачем (продавцем), яким є позивач.

Так, згідно абзацу 6 пункту 7 Технічного регламенту №62 безпеки машин, до введення машини в обіг та/або в експлуатацію виробник або його уповноважений представник складає декларацію про відповідність, вимоги до якої зазначені у частині А додатка 2, яка повинна супроводжувати машину. Крім того звертаємо особливу увагу суду на той факт, що Інструкції, що супроводжують машини, розробляються саме виробником або його уповноваженою особою, а не розповсюджувачем (продавцем), яким є позивач.

Позивач зазначив, що самостійно не має можливості і не повинен розробляти та складати на такі машини інструкції, що супроводжують машини та звертає увагу суду на той факт, що відповідачем не сформовано чітко та не конкретизовано перелік обмежувальних (корегувальних) заходів, які слід вжити позивачем додатково для усунення недоліків нехарчової продукції, враховуючи що він не є виробником машин або його уповноваженим представником, а є лише їх розповсюджувачем.

Оскільки ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» не є виробником продукції, яка підлягала перевірці або уповноваженим представником виробника такої продукції, позивач не має можливості самостійно здійснити нанесення знаку відповідності технічним регламентам та внесенню повних даних про опис і ідентифікаційні дані машини, що включають серійний номер та найменування машини, для усунення встановлених перевіркою порушень.

З метою приведення продукції у відповідність до встановлених вимог позивачем було повернуто у власність постачальник товар - «Пилка ланцюгова бензинова», ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M Professional, що підтверджується накладною про повернення постачальнику, копія якої надається до суду, також позивачем було надіслано лист-претензію № 2401/1 від 24.01.2025 року щодо усунення недоліків у вищевказаній продукції. Поряд з цим, позивач надав відповідачеві повний пакет документів, який дозволяє встановити та ідентифікувати постачальника «Пилки ланцюгової бензинової», ТМ «GRUNHELM», модель GS-5200M Professional.

ТОВ «ПОЛО-ІНВЕСТБУД» зазначило, що не може нести юридичну відповідальність у вигляді сплати штрафу за порушення пункту 2 частини четвертої статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», зокрема, через те, що ним було здійснено всі можливі заходи щодо усунення вставлених перевіркою недоліків продукції, зокрема зняття продукції з продажу, повернення продукції представнику виробника і відповідно надіслання листа-претензії повідомлено постачальника про необхідність усунення недоліків згідно рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.

Такий довід позивача про неможливість ним як розповсюджувачем виконати рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, оскільки такі недоліки може усунути лише виробник або його уповноважений представник, суд відхиляє як такий, що не свідчить про протиправність оскаржуваних рішення та постанови, оскільки у відповідності до положень Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та постанови про накладення штрафу приймаються також стосовно розповсюджувачів.

З огляду на те, що рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, суд доходить висновку, що факт невиконання позивачем рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів є порушенням, що тягне за собою відповідальність у вигляді штрафу відповідно до пункту 3 частини четвертої статті 44 вказаного Закону. Підстав звільнення позивача від відповідальності, передбачених частиною другою статті 45 Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції", судом не встановлено.

Відповідно до частини третьої статті 30 Закону №2735-VI приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами здійснюється за місцезнаходженням розповсюджувачів, виробників (імпортерів) чи підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт продукції, а також в інших місцях, у яких можливо здійснити таке приведення. Суб`єкти господарювання в ланцюгу постачання відповідної продукції зобов`язані співпрацювати між собою з метою приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» від 02.12.2020 № 2736-VI (далі - №2736-VI) розповсюджувачі зобов`язані, зокрема, співпрацювати (в межах своєї діяльності) з виробниками та органами державного ринкового нагляду у здійсненні заходів щодо уникнення ризиків, які становить продукція (пункт 3 частини першої статті 9 Закону № 2736-VI); співпрацювати (в межах своєї діяльності) з органами державного ринкового нагляду з питань вжиття заходів щодо уникнення ризиків, які становить продукція, що була поставлена або постачається ними (п. 7 частини першої статті 9 Закону № 2736-VI).

Відповідно до частини другої статті 4 Закону № 2735-VI метою здійснення контролю продукції є забезпечення відповідності продукції, що ввозиться на митну територію України, встановленим вимогам до моменту її випуску у вільний обіг на митній території України та недопущення ввезення на митну територію України продукції, яка становить серйозний ризик суспільним інтересам.

З огляду на таку мету, співпраця розповсюджувачів з виробниками, імпортерами та органами державного ринкового нагляду має бути спрямована не лише на усунення ризиків, які становить продукція, шляхом її приведення у відповідність до встановлених вимог (зокрема, технічного регламенту), але й запобігання таким порушення на майбутнє.

Насамперед саме суб`єкти господарювання, зокрема розповсюджувачі, а не органи ринкового нагляду, повинні контролювати відповідність продукції, яку вони мають намір розповсюджувати, встановленим вимогам, і, у разі невідповідності, не брати продукцію до розповсюдження та інформувати про це постачальника, імпортера та виробника.

Розповсюджувач, який отримав рішення про усунення формальної невідповідності або приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, повинен інформувати суб`єктів господарювання в ланцюгу постачання (постачальника, імпортера, виробника) про порушення вимог закону з тим, щоб такі порушення було виправлено та враховано на майбутнє.

Органи ринкового нагляду лише контролюють належне виконання обов`язків суб`єктів господарювання щодо забезпечення якості нехарчової продукції.

У постанові від 19.01.2023 у справі № 520/6006/21 Верховний Суд зазначив, що суб`єктами господарювання в ланцюгу постачання є не лише особа, у якої було придбано продукцію, а також виробник продукції, імпортер. При цьому з метою усунення формальної невідповідності, приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, суб`єкт господарювання має право звернутись до будь-якого суб`єкта господарювання в ланцюгу постачання, в тому числі до постачальника та виробника даної продукції, а також вжити всіх можливих заходів для повідомлення цих осіб про виявлену невідповідність встановленим вимогам.

Законом не обмежено розповсюджувачів, котрими, всупереч вимогам чинного законодавства, було надано на ринку продукцію, що не відповідає встановленим вимогам, у виборі способів співпраці із суб`єктами господарювання в ланцюгу постачання з метою усунення формальної невідповідності чи приведення продукції у відповідність до встановлених вимог. Однак необхідність ефективної співпраці між собою з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, визначено як обов`язок з метою досягнення встановлених законом цілей.

Цей висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема в постанові Верховного Суду від 7 вересня 2022 року у справі № 440/539/21.

Розвиваючи цей висновок з урахуванням контексту справи, Верховний Суд у постанові № К/990/21655/22 від 16.09.2024 звертає увагу на те, що встановлена законом вимога «співпрацювати» з усіма суб`єктами у ланцюгу постачання та з органами державного ринкового нагляду, хоч і не містить конкретних дій, які повинен вчиняти розповсюджувач у межах співпраці, покладає на нього обов`язок вчиняти дії, які необхідні, зважаючи на конкретні обставини, для приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами. При цьому вибір переліку таких дій закон залишає за суб`єктами господарювання. Саме вони, співпрацюючи між собою, мають визначитися ким, за чий рахунок та в який спосіб має бути приведено продукцію у відповідність із встановленими вимогами, оскільки ці питання належать до суб`єктів господарювання у ланцюгу постачання.

Залишаючи обрання конкретних способів приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами на розсуд суб`єктів господарювання, закон захищає їх від надмірного втручання органу ринкового нагляду у господарську діяльність.

Водночас, якщо така співпраця є неефективною або суб`єкти господарювання її уникають, орган ринкового нагляду має бути про це проінформований і може вживати відповідних заходів відповідно до закону, зокрема, вносити зміни до своїх рішень.

Підстави звільнення суб`єктів господарювання від відповідальності визначені частиною другою статті 45 Закон № 2735-VI, а саме: 1) продукція стала такою, що становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, внаслідок недодержання іншим розповсюджувачем умов її зберігання, за умови, що інший розповсюджувач такої продукції може бути встановлений; 2) продукція, що поставлена ним, відповідає встановленим вимогам, але незважаючи на це становить ризик.

Підстав звільнення позивача від відповідальності, визначених частиною другою статті 45 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», немає.

Таким чином, відповідачем правомірно винесено постанову про накладення штрафу №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ПС/7 від 27.01.2024. При цьому допущення описки у році винесення оскаржуваної постанови « 2024 року» замість належного року « 2025 року» не може свідчити про її протиправність, оскільки така описка не нівелює виявлені перевіркою порушення та їх не спростовує, а тому не може бути підставою для скасування такої постанови.

Підсумовуючи викладене, суд доходить висновку, що відсутні правові підстави для визнання протиправними та скасування рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234/РО/24 від 10.12.2024 та постанови про накладення штрафу №ПНС/ПЛ/25322/РН/044/213/234-ПНС/ПЛ/8/П044/234/ПТ/ПС/7 від 27.01.2024.

Інші доводи сторін не впливають на вищевикладені висновки суду та їх не спростовують.

Таким чином, позов задоволенню не підлягає.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

У Х В А Л И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛО-ІНВЕСТБУД" (вул. Василя Симоненка, буд. 1-Д, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 43717167) до Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (вул. Ю. Матвійчука, буд. 119, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 44730367) про визнання протиправними та скасування рішення та постанови відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2025
Оприлюднено14.07.2025
Номер документу128792142
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі

Судовий реєстр по справі —440/2591/25

Постанова від 11.11.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 11.11.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 20.10.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 29.09.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 24.09.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 08.09.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 25.08.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 10.07.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 09.06.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні