Герб України

Постанова від 17.07.2025 по справі 922/2167/23

Східний апеляційний господарський суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2025 року м. Харків Справа № 922/2167/23 (922/4568/24)

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Білоусова Я.О., суддя Слободін М.М.,

розглянувши у приміщенні Східного апеляційного господарського суду без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» (вх.1142Х) на рішення Господарського суду Харківської області від 28.04.2025 (рішення ухвалено суддею Новіковою Н.А. у приміщенні Господарського суду Харківської області 28.04.2025) у справі №922/2167/23 (922/4568/24)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 1, код ЄДРПОУ 44907200) в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» (61109, м. Харків, вул. Безлюдівська, буд. 1, код ЄДРПОУ ВП 45051254)

до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОЗІВСЬКИЙ КОВАЛЬСЬКО-МЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД» (64602, Харківська обл., м. Лозова, вул. Свободи, буд. 24, код ЄДРПОУ 32565419)

про стягнення 99540,75 грн

в межах справи про банкрутство ТОВ «ЛОЗІВСЬКИЙ КОВАЛЬСЬКО-МЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД» (справа №922/2167/23)

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОЗІВСЬКИЙ КОВАЛЬСЬКО-МЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД» про стягнення 99540,75 грн вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

В подальшому, позивачем до місцевого господарського суду подано заяву про усунення недоліків, яка за своїм змістом є заявою про уточнення (пояснення) щодо порядку здійснення розрахунків вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в наданих до позовної заяви актах-розрахунках згідно актів про порушення №001185 від 02.02.2024, №001188 від 06.02.2024 та №001954 від 01.04.2024, що були складені на підставі відповідних рішень засідання Комісії.

У заяві від 02.01.2025 позивач зазначає, що в наданому до позову акті-розрахунку від 23.04.2024 згідно акту про порушення №001954 від 01.04.2024 помилково вказано час тривання порушення в роботі комерційного ВОГ - 8 хвилин замість вірного часу - 5 хвилин, але, при цьому, сам розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу здійснений вірно, тобто з урахуванням вірного часу позаштатної роботи комерційного ВОГ - 5 хвилин, помилка сталася у зв`язку з визначенням в інших розрахунках одиниці виміру часу як десятковий дріб (5 хвилин=0,08 години). Тому, з метою усунення некоректно вказаних даних в акті-розрахунку, позивач просив долучити до матеріалів справи новий акт-розрахунок від 23.04.2024 згідно акту про порушення №001954 від 01.04.2024 із коректно вказаним в ньому часом порушення - 5 хвилин, а раніше наданий до позовної заяви акт-розрахунок від 23.04.2024 (з помилковим часом порушення - 8 хвилин) просив не розглядати в якості належного доказу.

Ухвалою Господарського суду Харківської області у справі №922/2167/23(922/4568/24) від 14.01.2025, враховано викладені в заяві уточнення до позовної заяви та прийнято до розгляду позовну заяву, з урахуванням уточнень.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 28.04.2025 у справі №922/2167/23 (922/4568/24) у позові відмовлено повністю.

ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» звернулося до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 28.04.2025 у справі №922/4568/24 (922/2167/23) та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає таке:

- Кодексом ГРМ встановлена єдина форма акту про порушення, яку Оператор ГРМ має використовувати для оформлення порушень як побутовими споживачами (населенням), так і непобутовими (юридичні особи споживачі). Таким чином, дана форма акту про порушення є універсальною і використовується при виявленні будь-яких порушень будь-якими споживачами;

- з метою оптимізації оформлення порушення використовувана форма акту додатково до обов`язкових даних, тобто тих даних, які затверджені у Додатку 21 до Кодексу ГРМ, містить додатково ще і перелік порушень, які передбачені главою 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ «Види порушень, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна їх режиму нарахування». При цьому працівник Оператора ГРМ, який складає акт про порушення, має можливість відмітити відповідну графу з наданим детальним формулюванням опису порушення, а також додатково деталізувати опис порушення у відповідному вільному полі акту;

- акти про порушення №001185 від 02.02.2024, №001188 від 06.02.2024, №001954 від 01.04.2024 містять всі визначені Кодексом ГРМ відомості, зокрема у пункті 2 наведених актів про порушення вказаний детальний опис виду, обставин і суті порушення;

- рішенням суду першої інстанції встановлено чинність актів про порушення складених відносно відповідача, отже, станом на момент ухвалення рішення судом першої інстанції та апеляційного розгляду, відсутні підстави вважати вказані акти такими, що складені з порушеннями, які унеможливлюють подальшу процедуру їх розгляду комісією з розгляду актів про порушення та здійснення відповідних нарахувань за період виявлених порушень в роботі лічильників.

Позивач наголошує також на тому, що більш детального опису виду порушення Кодекс ГРМ не вимагає при складенні акту про порушення, зокрема відсутня вимога про зазначення характеру, кількості, тривалості збоїв в роботі ВОГ, тощо, як про це зазначено у рішенні Господарського суду Харківської області від 28.04.2025. Також, вважає, що оскаржуваним рішенням суд встановив існування обов`язку Оператора ГРМ із зазначення у акті про порушення реквізитів та будь-яких інших відомостей щодо роздруківки коректора (номеру, дати складання, періоду, за який перевірялася роздруківка тощо). Ці висновки суду першої інстанції, на думку апелянта, також не мають посилання на нормативно-правові акти, якими б визначався обов`язок Оператора ГРМ вносити вказані у рішенні суду дані.

Позивач зазначає, що здійснив розрахунки необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу відповідно до вимог Кодексу ГРМ на підставі погодинних даних звітів лічильника природного газу, який працював в позаштатному режимі, що відображено у відповідних актах про порушення №001185, №001188, №001954. Вказані акти та відповідні рішення комісії з розгляду актів про порушення не оскаржувались у встановленому порядку, судом першої інстанції зроблено обґрунтований висновок про чинність вказаних актів про порушення та рішень комісії з розгляду актів про порушення.

Вважає, що недоліки розрахунків необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу та його вартості, не може бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог позивача, що звільняє відповідача від відповідальності за порушення Кодексу ГРМ.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 21.05.2025 (колегія суддів: головуючий суддя Крестьянінов О.О. суддя Істоміна О.А., Слободін М.М.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» (вх.1142Х) на рішення Господарського суду Харківської області від 28.04.2025 у справі №922/2167/23 (922/4568/24); встановлено учасникам справи строк по 13.06.2025 для подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв, клопотань та письмових пояснень з доказами їх надсилання іншим учасникам провадження; попереджено учасників процесу, що апеляційна скарга на рішення Господарського суду Харківської області від 28.04.2025 у справі №922/2167/23 (922/4568/24) буде розглядатися за правилами ч. 10 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.05.2025 витребувано у Господарського суду Харківської області матеріали справи №922/2167/23 (922/4568/24).

12.06.2025 від Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОЗІВСЬКИЙ КОВАЛЬСЬКО-МЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД» надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін.

13.06.2025 від Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» надійшла відповідь на відзив, в якому позивач наполягає на задоволенні заявлених позовних вимог, скасуванні рішення господарського суду першої інстанції та ухваленні рішення про задоволення позову повністю, та просить суд здійснювати розгляд справи з урахуванням доводів і аргументів, викладених у змісті апеляційної скарги та додатково наданих у даних письмових пояснення.

Розпорядженням керівника апарату суду від 15.07.2025 у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Істоміної О.А. призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №922/2167/23 (922/4568/24). Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.07.2025 для розгляду справи визначено колегію у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Білоусова Я.О., суддя Слободін М.М.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши в межах доводів та вимог апеляційної скарги законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила таке.

Оператором ГРМ - ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії з 01.07.2023 надавались послуги з розподілу природного газу на об`єктах Споживача - ТОВ «ЛКМЗ» на підставі договору розподілу природного газу, до якого останній приєднався, підписавши заяву-приєднання до умов Типового договору розподілу природного газу №200104ВВ-1156-23 від 01.07.2023.

Оператором ГРМ надавались послуги з розподілу природного газу споживачу по точці комерційного обліку: Харківська область, м. Лозова, вул. Свободи, 24.

За точкою комерційного вузлу обліку відповідача за адресою: Харківська область, м. Лозова, вул. Свободи, 24 встановлено лічильники природного газу (ЗВТ), зокрема: 1) КВР 1.01 G100 заводський номер №01174; номінальна витрата - 100 м3/год, максимальна витрата - 160 м3/год, мінімальна витрата 0,65 м3/год, діапазон вимірювання - 0,65-160 м3 /год. 2) КВР 1.01 G1600 заводський номер №01188; номінальна витрата - 1600 м3/год, максимальна витрата - 2500 м3/год, мінімальна витрата 50 м3/год, діапазон вимірювання - 50-2500 м3 /год. 3) КВР 1.01 G25 заводський номер №01708, номінальна витрата - 25 м3/год, максимальна витрата - 40 м3/год, мінімальна витрата 0,4 м3/год, діапазон вимірювання - 0,4-40 м3 /год.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що працівником Оператора ГРМ під час обстеження комерційних вузлів обліку газу (далі - комерційний ВОГ) в присутності представника Споживача 02.02.2024 з роздруківки коректора комерційного ВОГ КВР-1.01, заводський №01174, за січень 2024 року, а також 06.02.2024 з роздруківки коректора вищезазначеного комерційного ВОГ за період 01.02.2024-06.02.2024, виявлено фіксацію збоїв у роботі комерційного ВОГ, внаслідок чого об`єми спожитого природного газу були визначені некоректно. Крім того, 01.04.2024 працівником Оператора ГРМ з роздруківки коректора комерційного ВОГ КВР-1.01, заводський №01708, за березень 2024 року, виявлено фіксацію збоїв у роботі комерційного ВОГ, внаслідок чого об`єм спожитого природного газу також було визначено некоректно.

Про виявлені порушення складені акти про порушення від 02.02.2024 №001185, від 06.02.2024 №001188, від 01.04.2024 №001954 та акти обстеження комерційного вузла обліку газу від 02.02.2024 №б/н, від 06.02.2024 №б/н, від 01.04.2024 №б/н, які підписані представником Споживача без заперечень та зауважень.

Згідно з Протоколом засідання Комісії від 20.02.2024, за результатом розгляду акту про порушення від 02.02.2024 №001185 прийнято рішення про донарахування Споживачу необлікованих об`ємів газу в загальному розмірі 6294,482 м куб.

Згідно з Протоколом засідання Комісії від 20.03.2024 за результатом розгляду акту про порушення від 06.02.2024 № 001188 прийнято рішення про донарахування Споживачу об`ємів необлікованого природного газу в загальному розмірі 645 м куб.

Згідно з Протоколом засідання Комісії від 23.04.2024 за результатом розгляду акту про порушення від 01.04.2024 № 001954 прийнято рішення про донарахування Споживачу об`ємів необлікованого природного газу в розмірі 53,07 м куб.

Відповідач не погодився з рішеннями Комісії від 20.02.2024 та від 20.03.2024, звернувся до НКРЕКП зі скаргою від 01.03.2024 №03/457 на неправомірні дії Оператора ГРМ, за результатом розгляду якої позивачу від Регулятора надійшов лист від 06.05.2024 №4847/16.3.2/7-24 з рекомендацією скасувати акт про порушення №001188 від 06.02.2024.

У позовній заяві позивач вказує, що регулятор помилково вважає, що акти про порушення №001185 від 02.02.2024 та №001188 від 06.02.2024 складені стосовно одних і тих же порушень. Листом від 04.06.2024 №ХФ/100/1.3.1-4809-24 позивач повідомив НКРЕКП, що 23.05.2024 проведено повторне засідання Комісії з розгляду вказаних актів про порушення, на якому Комісія дійшла висновку, що в обох актах зафіксовані порушення одного виду на одному і тому ж комерційному ВОГ (КВР-1.01, заводський №01174), але за різні періоди, тому обидва акти підлягають задоволенню, у зв`язку з чим, враховуючи зауваження Регулятора, Комісією скасовано попередні Протоколи щодо розгляду зазначених актів про порушення та проведено донарахування Споживачу необлікованого об`єму газу за період дії аварійних ситуацій за номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з 02.01.2024 по 06.02.2024 у розмірі 6194,19 м куб. вартістю 98761,42 грн.

За результатом розгляду актів від 02.02.2024 №001185, від 06.02.2024 №001188, від 01.04.2024 №001954 Комісією з розгляду актів про порушення складено акти-розрахунки необлікованого (нарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості:

- від 23.05.2024 згідно акту про порушення від 02.02.2024 №001185;

- від 23.05.2024 згідно акту про порушення від 06.02.2024 №001188;

- від 01.04.2024 згідно акту про порушення від 01.04.2024 №001954.

Після здійснення перерахунку Комісією з розгляду актів про порушення загальна вартість донарахованих об`ємів природного газу відповідача становить 99540,75 грн, з яких: 5621,5 м куб. на 89871,41 грн - по акту про порушення №001185 від 02.02.2024; 572,69 м куб. на 8890,01 грн - по акту про порушення №001188 від 06.02.2024; 53,07 м куб. на 779,33 грн - по акту про порушення №001954 від 01.04.2024. У зв`язку з несплатою Споживачем донарахованих об`ємів природного газу позивач направив відповідачу вимогу від 16.09.2024 про погашення заборгованості з оплати необлікованого (донарахованого) об`єму газу на загальну суму 99540,75 грн, додавши до неї рахунки на оплату на зазначену суму, однак відповідач вказану заборгованість не сплатив, що стало підставою для звернення позивача з позовом до Господарського суду Харківської області.

Приймаючи оскаржуване рішення про відмову у позові, суд першої інстанції зазначив, що всі акти про порушення не відповідають вимогам, які містяться в додатку 21 до Кодексу ГРМ.

На підставі вищевикладеного, місцевий господарський суд дійшов висновку, що акти про порушення №001185 від 02.02.2024, №00188 від 06.02.2024 та №0011954 від 01.04.2024 складені з порушенням вимог розділу XІ Кодексу ГРМ, зазначені акти та інші похідні документи, що були створені на підставі цих актів (Протоколи засідання Комісії, Технічні розрахунки, акти-розрахунку та рахунки на оплату) не можуть бути враховані судом в якості належних та допустимих доказів в порядку ст.ст.76, 77 ГПК України на підтвердження даних (показників), що були покладені позивачем в основу здійснених донарахувань необлікованого об`єму природного газу згідно з актами про порушення №001185 від 02.02.2024, №001188 від 06.02.2024 та №001954 від 01.04.2024.

Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів апеляційного господарського суду зазначає таке.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 1 зазначеного Закону України «Про ринок природного газу», яким визначені правові засади функціонування ринку природного газу України: газорозподільна система - технологічний комплекс, що складається з організаційно і технологічно пов`язаних між собою об`єктів, призначених для розподілу природного газу від газорозподільних станцій безпосередньо споживачам; оператор газорозподільної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників); споживач - фізична особа, фізична особа-підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб; кодекс газорозподільних систем - правила експлуатації та доступу до газорозподільної системи, що затверджуються Регулятором; Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494 затверджено Кодекс газорозподільних систем (Кодекс ГРМ) та постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498 затверджено Типовий договір розподілу природного газу.

Відповідно до п. 2 та абз. 1 п. 3 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ, зазначений Кодекс визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем; дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем (Оператор ГРМ), замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів, об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників.

Споживачі для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт (абз. 2 п. 1 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ).

За змістом п. 4 глави 1 розділу I та п.п. 3, 4 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ, договір розподілу природного газу - правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким оператор газорозподільної системи забезпечує цілодобовий доступ об`єкта споживача до газорозподільної системи для можливості розподілу природного газу. Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням ст. 633, 634, 641, 642 ЦК України за формою Типового договору розподілу природного газу. Договір розподілу природного газу укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають з дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, а також інші юридичні факти.

Відповідно до ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори).

Правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Правочин, для якого законом не встановлена обов`язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків (ч. 1, 2 ст. 205 ЦК України).

Договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 ЦК України).

Відповідно до ст. 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст. 627 ЦК України).

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦК України).

Публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги (ч. 1, 2 ст. 633 ЦК України).

Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору (ч. 1 ст. 634 ЦК України).

Відповідно до ст. 639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).

Матеріалами справи підтверджується, що позивач - ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії (Оператор ГРМ) є суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії, виданої постановою НКРЕКП від 26.12.2022 № 1839, зі змінами, внесеними постановою НКРЕКП від 28.06.2023 № 1131, здійснює господарську діяльність з розподілу природного газу на території Харківської області, а відповідач - ТОВ ЛКМЗ (Споживач), об`єкти якого в установленому порядку підключені до газорозподільної системи позивача, отримує природний газ на підставі відповідного договору постачання природного газу.

Матеріалами справи також підтверджено, що ТОВ ЛКМЗ (Споживач) підписав заяву-приєднання до умов Типового договору розподілу природного газу № 200104ВВ-1156-23 від 01.07.2023.

Таким чином, з огляду на положення п. 3, 4 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ, відповідач приєднався до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498, в редакції, що діяла станом на 01.07.2023, а відтак, між позивачем, як Оператором ГРМ, з одного боку, та відповідачем, як Споживачем, з іншого боку, був укладений публічний договір розподілу природного газу (далі по тексу - Договір), який відповідно до положень ст. 629 ЦК України є обов`язковим для виконання обома сторонами.

Згідно з п. 2.1 зазначеного Договору Оператор ГРМ зобов`язаний надавати Споживачу послуги з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язаний прийняти зазначені послуги та сплатити їх вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.

Пунктом 5.2 Договору передбачено, що визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем (Кодекс ГРМ) та цим Договором.

При здійсненні обліку спожитого природного газу Споживачем, що не є побутовим, за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу береться один кубічний метр (м куб.) природного газу, приведений до стандартних умов згідно з вимогами, визначеними в Кодексі ГРМ. У разі виявлення порушень вимог Кодексу ГРМ при обліку спожитого природного газу Споживачем за розрахункову одиницю розподіленого та спожитого природного газу беруться об`єми природного газу, які нараховуються згідно з вимогами Кодексу ГРМ (абз. 2, 3 п. 5.3 Договору).

За наявності розбіжностей у частині визначення об`єму та/або обсягу розподіленого та спожитого природного газу вони підлягають урегулюванню відповідно до умов цього Договору або в судовому порядку (абз. 5 п. 5.6 Договору).

Відповідно до пп. 4 п. 7.2 Договору, Оператор ГРМ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), встановленого на об`єкті Споживача, в порядку, визначеному Кодексом ГРМ.

Згідно з п. 11.4 Договору в разі недосягнення між Споживачем та Оператором ГРМ згоди спірні питання за цим Договором вирішуються у порядку, встановленому чинним законодавством, у тому числі в судовому порядку.

Відповідно до п. 2 глави 3 розділу IX Кодексу ГРМ для визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу приймаються дані комерційного вузла обліку Оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в Оператора ГРМ приймаються дані комерційного вузла обліку споживача.

Споживач, який є власником комерційного ВОГ, зобов`язаний протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового газового місяця надати Оператору ГРМ у спосіб та за формою, визначеними договором розподілу природного газу, звіт про дані комерційного вузла обліку за розрахунковий період. При цьому, якщо комерційний ВОГ обладнаний обчислювачем чи коректором об`єму природного газу, до звіту додаються роздруковані звіти з обчислювача чи коректора об`єму природного газу про добові та/або погодинні дані споживання природного газу (абз. 1 п. 4 глави 3 розділу IX Кодексу ГРМ).

Приладовий облік природного газу в точці вимірювання може складатися, зокрема з комерційного ВОГ з використанням лічильника газу в комплекті з вбудованим чи окремим коректором або обчислювачем об`єму газу (п. 1 глави 2 розділу X Кодексу ГРМ).

Згідно з п. 2 глави 2 розділу X Кодексу ГРМ до складу комерційного ВОГ на базі лічильника газу в комплекті з вбудованим чи окремим коректором або обчислювачем об`єму газу входять: лічильник газу; коректор або обчислювач об`єму газу; датчик тиску та/або температури газу; фільтр газу; потоковипрямляч (за необхідності); вимірювальний трубопровід з прямими ділянками та місцевими опорами, розташованими безпосередньо до і після лічильника газу; обвідний газопровід (за необхідності); вимикаючі засувки на вході та на виході з комерційного ВОГ; автоматизовані пристрої передачі результатів вимірювання вузла обліку, лінії зв`язку між складовими комплексу та допоміжні пристрої до ліній зв`язку; захисні шафи комерційного ВОГ та/або його елементів.

Відповідно до пунктів 1,2 глави 6 розділу Х Кодексу ГРМ власник комерційного ВОГ (вузол обліку газу) або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ- засіб вимірювальної техніки), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії: контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу); перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема - контрольний огляд вузла обліку; монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.

Пунктом 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРМ передбачено, що у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки. Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає: 1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо; 2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу; 3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ; 4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення; 5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів; 6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.

За змістом пункту 1 глави 1 розділу XІ Кодексу ГРС норми цього розділу щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованої діяльності Оператора ГРМ, застосовуються за наявності акта про порушення, складеного Оператором ГРМ відповідно до вимог цього розділу. Випадки, які потребують перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу споживачу, що має договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, без наявності акта про порушення, визначені в розділах IX, X цього Кодексу.

У главі 2 розділу XI Кодексу ГРМ визначено види порушень, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна їх режиму нарахування, до яких належать: 1) наявність несанкціонованого газопроводу; 2) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); 6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Відповідно до положень глави 3 розділу XI Кодексу ГРМ, до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать: 1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно; 2) фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно; 3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об`єму газу, що були введені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно; 4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо.

За приписами глави 5 розділу ХІ Кодексу у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 21 до цього Кодексу.

Зокрема в акті має бути зазначено не тільки вид порушення, а й детально вказано про вид, обставини і суть порушення.

Як зазначає позивач у відповіді на відзив, відповідачем допускалось використання газового обладнання, сумарна потужність якого перевищувала діапазон обчислення відповідних лічильників, що є порушенням Кодексу ГРМ та дозволяє споживати надмірні об`єми газу, які лічильник не має технічної можливості зафіксувати та відобразити у звіті.

Саме в таких випадках (перевищення діапазону обчислення лічильника) в звіті лічильника автоматично (програмним забезпеченням інформаційне повідомлення заводу-виробника) відображається. На підставі даних звіту Оператором ГРМ були проведені відповідні нарахування виключно за час зафіксованих періодів порушення.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що в актах про порушення №001185 від 02.02.2024, №001188 від 06.02.2024 та №001954 від 01.04.2024 шляхом проставляння відмітки в графі про вид порушення відповідно до Кодексу ГРМ зазначено про встановлення на об`єкті позивача порушення, передбаченого підпунктом 2 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ, а саме «фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно», при цьому будь-якої детальної інформації про вид, обставини і суть порушення в акті не зазначено.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 27.06.2025 у справі №918/193/22, у якій суд дійшов висновку, та зазначив, що з аналізу пункту 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС вбачається, що у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 розділу XI Кодексу ГРС, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, встановленою в додатку 21 до цього Кодексу, в якому має зазначатися не тільки вид порушення, а й детально вказуватися який саме, а також обставини і суть такого порушення.

Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що, зазначення у розділі 2 актів про порушення поряд із законодавчим визначенням виявленого порушення (п. 3.2 глави 2 розділу XI Кодексу: фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) газу за попередній період визначений некоректно) без зазначення кількості та тривалості збоїв у роботі комерційного ВОГ, періоду, коли вони відмічались є лише формальною, загальною інформацією про встановлене порушення.

Колегія суддів Східного апеляційного господарського суду також погоджується з висновками суду першої інстанції, що в пункті 3.2 розділу 3 актів про порушення №001185 від 02.02.2024 та №001188 від 06.02.2024 в графі, що визначає підключене до газової мережі обладнання є запис «згідно проекту», без будь-якої деталізації та ідентифікації даного проекту та газоспоживаючого обладнання Споживача, що не відповідає вимогам, встановленим Кодексом ГРМ.

Адже, відповідно до п. 3 глави 2 розділу X Кодексу ГРМ на підставі технічних умов приєднання чи на реконструкцію вузла обліку (об`єкта споживача) розробляється проектна документація в частині організації комерційного вузла обліку (комерційного ВОГ) в порядку, встановленому законодавством у сфері містобудування, та з урахуванням вимог цієї глави.

Згідно з вимогами п. 3, 4, 5 глави 2 розділу X Кодексу ГРМ проектна документація має містити розділ щодо розрахунку комерційного вузла обліку, в якому необхідно: 1) вказати перелік газового обладнання із зазначенням його паспортних технічних характеристик та позначити, яке обладнання існує, проектується, відводиться в резерв та/або демонтується; 2) провести розрахунок комерційного ВОГ з урахуванням максимальної і мінімальної витрати газового обладнання, яке планується підключити до газових мереж після комерційного ВОГ, та параметрів газу, наданих Оператором ГРМ в завданні на проектування чи технічних умовах приєднання. Схему комерційного ВОГ необхідно відображати з прив`язкою до місця встановлення із зазначеними габаритами, розмірами шафи та умовами монтажу комерційного ВОГ з розрахунку забезпечення зручності обслуговування та експлуатації. Усі елементи, які входять до складу комерційного ВОГ, повинні бути винесені в окрему специфікацію з позначенням виробників, маркування, технічних та метрологічних характеристик згідно з технічними умовами, за якими виготовляються ці складові.

Отже, в акті про порушення чітко має бути зазначено, стосовно якого газоспоживаючого обладнання, яке перебуває в точці комерційного вузла обліку Споживача, зафіксовано збої в роботі.

Разом із тим, місцевий господарський суд в оскаржуваному рішенні дійшов обґрунтованого висновку, що в розділі 2 акту про порушення має бути зазначено реквізити чи будь-які інші відомості щодо роздруківки коректора, з якої ці порушення були виявлені, тобто номеру, дати складення, періоду, за який перевірялася роздруківка.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що коректори об`єму газу є вбудованими у лічильники газу відповідача, у зв`язку з чим вони не мають окремого (індивідуального) заводського номеру. Отже, в даному випадку ідентифікаційною ознакою коректора, вбудованого в лічильник, буде заводський номер відповідного лічильника, що підтверджується наданими позивачем до позовної заяви електронними копіями роздрукованих місячних звітів про дані споживання природного газу з лічильників відповідача, зокрема: з комплексу вимірювального КВР-1.01, заводський №01174, за періоди - січень 2024 року та з 01.02.2024 по 07.02.2024, а також з комплексу КВР-1.01, заводський №01701, за період - березень 2024 року.

Ідентифікуючою ознакою коректора, вбудованого в газовий лічильник, є наявність сертифікованого електронного блоку обробки даних, який здійснює перерахунок об`єму газу до стандартних умов (температури і, за потреби, тиску).

Проте, в розділі 2 актів про порушення, в яких має бути зазначено про вид, обставини і суть порушення, відсутня детальна інформації та конкретні посилання на реквізити відповідної роздруківки коректора, з якої ці порушення були виявлені. Неможливо достовірно встановити, які саме випадки (порушення) в роботі певного приладу обліку були покладені Оператором ГРМ в основу проведеного донарахування, зокрема їхні точні визначення, характер, кількість, тривалість тощо, а також з`ясувати наявність підстав для такого донарахування і правомірність виконаних позивачем розрахунків.

Тобто, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції, що першоджерелом виявлення порушення є не акт про порушення, а відповідний звіт (роздруківка) лічильника, який містить технічні дані про періоди та характер порушень, відсутність в акті про порушення детальної інформації щодо встановленого порушення унеможливлює з`ясування факту правомірності здійснених позивачем донарахувань об`ємів газу відповідачу, оскільки без вказаних детально в акті порушення виду, обставин і суті порушення, за відсутності в ньому конкретних посилань на реквізити відповідної роздруківки коректора, з якої ці порушення були виявлені, неможливо достовірно встановити, які саме випадки (порушення) в роботі певного приладу обліку бу ли покладені Оператором ГРМ в основу проведеного донарахування, зокрема їхні точні визначення, характер, кількість, тривалість тощо, а також з`ясувати наявність підстав для такого донарахування і правомірність виконаних позивачем розрахунків.

Суд апеляційної інстанції, відхиляє доводи позивача, що детального опису виду порушення Кодекс ГРМ не вимагає при складенні акту про порушення, зокрема відсутня вимога про зазначення характеру, кількості, тривалості збоїв в роботі ВОГ, реквізитів та будь-яких інших відомостей щодо роздруківки коректора.

Адже, як вже зазначалось, за приписами глави 5 розділу ХІ Кодексу у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 21 до цього Кодексу. Зокрема, в акті має бути зазначено не тільки вид порушення, а й детально вказано про вид, обставини і суть порушення.

Форма документа - це сукупність реквізитів документа, викладених в певній послідовності. Реквізити - сукупність постійних елементів, з яких складаються документи.

Додатком 21 до Кодексу ГРМ є акт про порушення, в якому зазначається: найменування оператора ГРМ та його структурного підрозділу; місце складання; дата складання; номер акту; ким та за участю кого складений; назва, опис, місцезнаходження об`єкта та встановлені порушення з детально вказаним видом, обставинами і змістом порушення; показання лічильника (ЗВТ); відмітка про усунення порушення; заходи щодо відновлення роботи ВОГ, усунення під єднання, відключення, пломбування тощо; заходи з ліквідації виявлених порушень і термін їх виконання; інша необхідна інформація та вимоги; додатки; дата, місце розгляду акту комісією оператора ГРМ, їх контактний телефон; відомості про осіб, які склали акт та ознайомились з ним; зауваження споживача (його представника) до акта; підписи представників оператора ГРМ та споживача або його представника.

Колегія суддів також зазначає, що дотримання положень Кодексу оператором при складанні акту про порушення є обов`язковим, адже забезпечує дотримання прав споживача від безпідставного притягнення до відповідальності.

Відсутність в акті про порушення детальної інформації щодо встановленого порушення не є формальною ознакою при складанні акту, а є суттєвим порушенням, що виключає можливість достовірно встановити, які саме випадки (порушення) в роботі певного приладу обліку були покладені Оператором ГРМ в основу проведеного донарахування, зокрема їхні точні визначення, характер, кількість, тривалість тощо, а також з`ясувати наявність підстав для такого донарахування і правомірність виконаних позивачем розрахунків.

Вищевикладене спростовує твердження позивача в апеляційні скарзі про те, що проставлення оператором ГРМ відмітки в акті про порушення навпроти відповідного законодавчого визначення «фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) газу за попередній період визначений некоректно», без зазначення детального виду, обставин і суті правопорушення є формою оптимізації оформлення порушення Операторами ГРМ.

В апеляційній скарзі позивач не погоджується і з висновками суду першої інстанції про недоліки акту обстеження комерційного ВОГ від 06.02.2024 зокрема, що він не містить даних, щодо якого саме із зазначених лічильників виявлені порушення.

Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила, що акт обстеження №б/н від 06.02.2025 складений відносно двох лічильників, заводський номер 01188 та 01174.

На підставі акту про обстеження складений акт про правопорушення №001188 від 06.02.2024, де в розділі 2 акту не зазначено ідентифікаційних даних роздруківки коректора (який в даному випадку є вбудованим в лічильник газу) з якої ці порушення були виявлені, тобто номеру, дати складення, періоду, за який перевірялася роздруківка, а зазначено лише «фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових (Qmax)».

Тобто, твердження позивача, про відсутність недоліків в акті про порушення №001188 від 06.02.2024 спростовуються матеріалами справи.

Отже, як правильно встановлено судом першої інстанції, враховуючи, що акти про порушення №001185 від 02.02.2024, №00188 від 06.02.2024 та №0011954 від 01.04.2024 складені з порушенням вимог розділу XІ Кодексу ГРМ, зазначені акти та інші похідні документи, що були створені на підставі цих актів протоколи засідання комісії, технічні розрахунки, акти-розрахунку та рахунки на оплату) не можуть бути враховані судом в якості належних та допустимих доказів в порядку ст. 76, 77 ГПК України на підтвердження даних (показників), що були покладені позивачем в основу здійснених донарахувань необлікованого об`єму природного газу згідно з актами про порушення №001185 від 02.02.2024, №001188 від 06.02.2024 та №001954 від 01.04.2024.

Таким чином, ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції застосував належні норми матеріального права, якими регулюються спірні відносини, детально встановив фактичні обставини справи, які мають суттєве значення для пi вирішення, надав правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам у їх сукупності та дійшов обґрунтованого висновку, що Оператором ГРМ не доведено належними i допустимими доказами розмір здійснених ним донарахувань необлікованого об`єму природного газу та правомірність проведення таких донарахувань згідно з актами про порушення №001185 від 02.02.2024, №001188 від 06.02.2024 та №001954 від 01.04.2024, тому позовні вимоги про стягнення з відповідача 99540,75 грн вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу не підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, враховуючи, що суд першої інстанції ухвалив рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Харківської області від 28.04.2025 у справі №922/2167/23 (922/4568/24) залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її ухвалення. Порядок і строки оскарження передбачені статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя О.О. Крестьянінов

Суддя Я.О. Білоусова

Суддя М.М. Слободін

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.07.2025
Оприлюднено18.07.2025
Номер документу128906273
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них:

Судовий реєстр по справі —922/2167/23

Ухвала від 24.07.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Постанова від 17.07.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 07.07.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 23.06.2025

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 02.06.2025

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Рішення від 02.06.2025

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 14.05.2025

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 22.05.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 21.05.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 14.05.2025

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні