Перший апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2025 року справа №200/7359/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Сіваченка І.В., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 лютого 2025 року (повне судове рішення складено 19 лютого 2025 року) у справі № 200/7359/24 (суддя в І інстанції Загацька Т.В.) за позовом Приватного підприємства «АВС ДОМ» до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «АВС ДОМ» (далі Підприємство, ПП «АВС ДОМ») звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 20.05.2024 № 11076570/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 18.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 20.05.2024 № 11076571/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №36 від 28.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №25 від 18.08.2023;
- зобов`язати Державну податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №36 від 28.09.2023.
За змістом викладеного в позові, Головним управлінням ДПС у Донецькій області відмовлено в реєстрації податкової накладної, незважаючи на надання позивачем всіх документів, що свідчать про фактичне здійснення господарських операцій із контрагентом.
У позові позивач зазначив, що ним надано усі документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а тому вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, з метою його скасування та зобов`язання зареєструвати такі накладні, платник податку звернувся до суду із цим адміністративним позовом.
Ухвалою місцевого суду від 19.12.2024 залучено до участі у справі як співвідповідача Головне управління ДПС у Київській області.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19 лютого 2025 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області від 20.05.2024 № 11076570/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 18.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області від 20.05.2024 № 11076571/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №36 від 28.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №25 від 18.08.2023, датою її фактичного подання.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №36 від 28.09.2023, датою її фактичного подання.
Не погодившись з таким судовим рішенням, Головне управління ДПС у Київській області подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що за результатами автоматизованого моніторингу наданих на реєстрацію податкових накладних встановлено, що відображені в ній операції відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, через що реєстрацію цієї накладної було зупинено, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем не надано додаткових пояснень протягом встановленого терміну, що й стало підставою прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. Відповідач-3 наполягав на правомірності прийнятих рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та відсутності підстав для їх скасування.
Крім того, вважає, що заявлена позивачем позовна вимога про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в обхід порядку формальної перевірки ГУ ДПС у Київській області документів для такої реєстрації та повноважень ДПС України щодо прийняття рішення про реєстрацію - є порушенням дискреційних повноважень податкового органу щодо подання відповідачу висновку щодо реєстрації податкових накладних.
У відзиві позивач просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги Головного управління Державної податкової служби у Київській області.
Апеляційний розгляд здійснено в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з таких підстав.
Приватне підприємство «АВС ДОМ» є юридичною особою, яке з 2004 року зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з кодом 33112858, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Видами діяльності є: КВЕД 46.73 оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (основний), КВЕД 46.44 оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення, КВЕД 46.74 оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього, КВЕД 47.78 роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах, КВЕД 49.41 вантажний автомобільний транспорт.
У вересні 2023 року позивачем складено та направлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН, як то передбачено ст. 201 Податкового кодексу України, податкові накладні, зокрема, № 25 від 18.08.2023 на загальну суму 50786,06 грн, в тому числі ПДВ 8464,34 грн. та №36 від 28.09.2023 на загальну суму 70217,05 грн, в тому числі ПДВ 11702,84 грн.
Згідно із квитанцією від 15.09.2023, направлену позивачем на реєстрацію податкову накладну № 25 від 18.08.2023 збережено, реєстрацію зупинено. У квитанції зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 9403, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано позивачу надати документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію.
Згідно із квитанцією від 18.10.2023 направлену позивачем на реєстрацію податкову накладну №36 від 28.09.2023 збережено, реєстрацію зупинено. У квитанції зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 3925,9403 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано позивачу надати документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію.
Приватним підприємством «АВС ДОМ» за допомогою засобів електронного зв`язку, 04.05.2024 направлено до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, а саме: податкову накладну № 25 від 18.08.2023, податкову накладну №36 від 28.09.2023, видаткову накладну №ЧП-0000011 від 27.01.2021, видаткову накладну №ЧП-0000030 від 01.10.2020, видаткову накладну №ЧП-0000015 від 01.10.2021, договір №01/01-21 від 02.01.2021, штатний розклад від 28.12.2022, договір оренди нежитлового приміщення, додаткову угоду від 01.04.2016, звіт виробництва за серпень та вересень 2023 року, пояснення від 04.05.2024. Згідно з наявними в матеріалах справи квитанціями повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, прийнято до розгляду.
08.05.2024 податковим органом сформовано повідомлення №11022433/33112858 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо податкової накладної № 25 від 18.08.2023. В зазначеному повідомленні позначено графи про необхідність надання:
- копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів;
первинних документів щодо постачання, товарів, транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції;
актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки;
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;
- інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, 08.05.2024 податковим органом сформовано повідомлення №11022451/33112858 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо податкової накладної № 36 від 28.09.2023. В зазначеному повідомленні позначено графи про необхідність надання:
- копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів;
первинних документів щодо постачання, товарів, транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції;
актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки;
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
20.05.2024 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 11076570/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 18.08.2023 та рішення № 11076570/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №36 від 28.09.2023 у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, з метою їх скасування та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
При ухваленні рішення апеляційний суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, визначаються положеннями Податкового кодексу України.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України встановлено обов`язок платника скласти на дату виникнення податкових зобов`язань податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246. Так, згідно пунктів 12, 13 цього Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться їх перевірки, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом Порядок № 1165).
Відповідно до вимог пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Пунктом 5 цього Порядку передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 7 Порядку 1165 передбачено, що у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.
Критерії ризиковості здійснення операцій затверджені Додатком № 3 до Порядку № 1165. Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 520 від 12.12.2019 (надалі за текстом Порядок № 520).
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку № 520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС . Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з пунктом 4 цього Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до пунктів 10-11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктами 19- 20 Порядку № 1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
В оскаржуваних позивачем рішеннях від 20.05.2024 № 11076570/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 18.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних та № 11076571/33112858 про відмову в реєстрації податкової накладної №36 від 28.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, підставою відмови в реєстрації податкової накладної № 6 від 31.08.2023, визначено ненадання позивачем витребуваних документів.
З наявних в матеріалах справи документів встановлено, що повідомленнями про необхідність надання додаткових пояснень та документів від 08.05.2024 №11022433/33112858 №11022451/33112858 та позивачу запропоновано надати інші документи, що підтверджують інформацію у податковій накладній, а саме:
- копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів;
первинних документів щодо постачання, товарів, транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції;
актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки;
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;
- інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з матеріалами справи, податкові накладні №25 від 18.08.2023 та №36 від 28.09.2023 позивачем складено за наслідками господарської діяльності по операціях з товариством з обмеженою відповідальністю «БУДМЕН».
01.02.2013 між приватним підприємством «АВС ДОМ» (постачальник) та товариством з обмеженою відповідальністю «БУДМЕН» (покупець) укладено договір поставки на реалізацію № 1201 (Р). За змістом укладеного договору, приватне підприємство «АВС ДОМ» (постачальник) зобов`язалось перед товариством з обмеженою відповідальністю «БУДМЕН» (покупець) передати у власність покупця товар, а покупець зобов`язався на умовах даного договору прийняти та оплатити поставлений товар.
На підтвердження виконання правочину поставки, позивачем надано наступні документи:
- видаткові накладні №263 від 18.08.2023, №311 від 28.09.2023;
- рахунки на оплату від 16.08.2023 № 270, від 27.09.2023 № 329;
- платіжні інструкції №02471 від 07.09.2023, №02728 від 02.10.2023, №02928 від 18.10.2023;
- акти прийому-передачі готової продукції №1 від 01.08.2023, №2 від 01.09.2023;
- договір оренди №2 від 01.04.2016;
- акт приймання-передачі нежитлового приміщення від 01.04.2016;
- додаткова угода до договору оренди №2 від 01.04.2016;
- рахунки витрат на виробництві серпень, вересень 2023 року;
- штатний розклад на 2023 рік.
Судом встановлено, що позивачем було надано до контролюючого органу необхідні документи, що підтверджується повідомленнями про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, зміст яких свідчить про достатність підстав для складення позивачем податкової накладної.
Ненадання позивачем на вимогу комісії специфікації, складання якої не передбачалося ані умовами договору, ані чинним законодавством, свідчить про протиправність відмови комісії у реєстрації наданої позивачем накладної з підстав ненадання такої специфікації.
З огляду на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, комісія відповідача-3 не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Посилання відповідачів на те, що позивачем не надано /частково не надано додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку, суд вважає безпідставними, оскільки такі документи були долучені позивачем до письмових пояснень, про що зазначено вище.
Також, суд встановив, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів, за формальними критеріями відображають господарську операцію та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Суд звертає увагу, що відповідачами не спростовано те, що позивач скористався правом на надання пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, та надав податковому органу письмові документи.
Щодо доводів відповідачів про необхідність при розгляді справ цієї категорії оцінювати реальність здійснення господарських операцій між господарюючими суб`єктами, то суд зазначає, що це питання не є предметом даного судового розгляду у справі щодо оскарження рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкової накладної відповідно до виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд в постановах від 21.12.2022 у справі № 420/3835/20, від 23.05.2024 у справі № 200/4317/22.
Суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результатами розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд доходить висновку, що у відповідача-3 не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних №25 від 18.08.2023 та №36 від 28.09.2023.
Враховуючи наведене, суд вважає, що прийняті відповідачем-3 рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 20.05.2024 № 11076570/33112858 та № 11076571/33112858 є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до листа Державної податкової служби України від 06.05.2024 №/7/99-00-18-01-03-07, скерованого на адресу Головних управлінь ДПС у Донецькій та Київській, а також на адресу Управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, з 06.05.2024 за Головним управлінням ДПС у Київській області закріплено виконання повноважень Головного управління ДПС у Донецькій області, визначених підпунктом 38 пункту 4 положення про територіальні органи ДПС, затвердженого наказом ДПС від 12.11.2020 № 643, у зв`язку з відсутністю доступу працівників до Головного управління ДПС у Донецькій області до відповідних електронних сервісів ДПС.
Відповідно до листа Державної податкової служби України від 21.05.2024 №/7/99-00-18-01-03-07, скерованого на адресу Головних управлінь ДПС у Донецькій та Київській, а також на адресу Управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, у зв`язку з покладенням виконання обов`язків начальника ГУ ДПС у Донецькій області на Головіна О.Г. (наказ ДПС України від 16.05.2024 № 490-о) та отриманням працівниками ГУ ДПС в Донецькій області відповідних доступів до електронних сервісів ДПС, виконання повноважень визначених підпунктом 38 пункту 4 положення про територіальні органи ДПС, затвердженого наказом ДПС від 12.11.2020 №643, з 21.05.2024 покладається на Головне управління ДПС у Донецькій області.
Отже, з 6 по 21 травня 2024 року виконання повноважень Головного управління ДПС у Донецькій області, визначених підпунктом 38 пункту 4 положення про територіальні органи ДПС, затвердженого наказом ДПС від 12.11.2020 № 643, було закріплено за Головним управлінням ДПС у Київській області.
З наведеного вбачається, що спірні рішення від 20.05.2024 №11076570/33112858 №11076571/33112858 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято Головним управлінням ДПС України у Київській області.
За приписами ч.2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Надаючи правову оцінку обраному позивачем способу захисту, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. TheUnitedKingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява N 38722/02).
Таким чином, оскільки Головним управління ДПС у Київській області приймалось спірне рішення, Головним управлінням ДПС у Донецькій області не вчинено будь-яких дій.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог у цій частині шляхом визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 20.05.2024 №11076570/33112858 №11076571/33112858 про відмову в реєстрації податкових накладних.
Що ж до позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України № 2755-VI реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків. У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з нормами п. п. 19, 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №25 від 18.08.2023 та №36 від 28.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем їх подання.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовній вимоги підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтувалося на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, місцевий суд дійшов правильного висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків місцевого суду.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статями 291, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 лютого 2025 року у справі № 200/7359/24 залишити без змін.
Повне судове рішення 21 липня 2025 року.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Колегія суддів І. В. Сіваченко
А. А. Блохін
Т. Г. Гаврищук
| Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 21.07.2025 |
| Оприлюднено | 23.07.2025 |
| Номер документу | 128979522 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні