Ковпаківський районний суд м.сум
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа №592/10331/25
Провадження №3/592/2271/25
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2025 року м.Суми
Суддя Ковпаківського районного суду м. Суми Бичков Ігор Геннадійович, розглянув у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань в приміщенні Ковпаківського районного суду м. Суми справу про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 124 КУпАП, щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , -
В С Т А Н О В И В :
Згідно протоколу про адміністративне правопорушення серії ЕПР1 № 352892 від 06.06.2025 року, 06.06.2025 року о 07 годині 40 хвилин в м. Суми по вул. Чернігівська, буд. 14 водій ОСОБА_1 , керуючи транспортним засобом Volkswagen Passat, реєстраційний номер НОМЕР_2 , не витримав безпечної швидкості, внаслідок чого допустив виїзд на смугу зустрічного руху, допустив зіткнення з автомобілем Chevrolet Aveo, реєстраційний номер НОМЕР_3 , чим порушив вимоги п. п. 11.2. , 12.1. Правил дорожнього руху, за що передбачена відповідальність ст. 124 КУпАП.
У відкритому судовому засіданні представниця потерпілого ОСОБА_2 адвокат Якименко О. І. просила призначити у справі судову автотехнічну експертизу, проведення якої доручити експертам Сумського відділення Національного наукового центру Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса Міністерства юстиції України (код ЄДРПОУ 26265196) . На вирішення експертам вона просила поставити наступні питання: 1) Як, відповідно до вимог Правил дорожнього руху, повинен був діяти водій автомобіля Volkswagen Passat, реєстраційний номер НОМЕР_2 , у даній дорожній ситуації? 2) Чи мав водій автомобіля Volkswagen Passat, реєстраційний номер НОМЕР_4 , технічну можливість попередити виникнення дорожньо-транспортної події в даній дорожній ситуації? 3) Чи вбачаються у діях водія автомобіля Volkswagen Passat, реєстраційний номер НОМЕР_5 , невідповідності вимогам Правил дорожнього руху в даній дорожній ситуації, з технічної точки зору, якщо так, то які саме, і чи знаходяться вони в прямому причинному зв`язку з дорожньо-транспортною подією та наслідками, які настали? 4) Яка швидкість руху автомобілів була безпосередньо перед зіткненням? 5) Чи відповідала швидкість руху автомобіля Volkswagen Passat, реєстраційний номер НОМЕР_5 , встановленим обмеженням швидкості на даній ділянці? Чи є ознаки перевищення швидкості в діях водія Volkswagen Passat, реєстраційний номер НОМЕР_4 , які могли призвести до дорожньо-транспортної події? 6) Як, відповідно до вимог Правил дорожнього руху, повинен був діяти водій автомобіля Chevrolet Aveo, реєстраційний номер НОМЕР_6 , у даній дорожній ситуації? 7) Чи мав водій автомобіля Chevrolet Aveo, реєстраційний номер НОМЕР_6 , технічну можливість попередити виникнення дорожньо-транспортної події в даній дорожній ситуації? 8) Чи вбачаються у діях водія автомобіля Chevrolet Aveo, реєстраційний номер НОМЕР_7 , невідповідності вимогам Правил дорожнього руху в даній дорожній ситуації, з технічної точки зору, якщо так, то які саме, і чи знаходяться вони в прямому причинному зв`язку з дорожньо-транспортною подією та наслідками, які настали?
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, вислухавши пояснення та думку представниці потерпілого ОСОБА_2 адвоката Якименко О. І. , яка підтримала клопотання про призначення судової автотехнічної експертизи та просила його задовольнити, вислухавши пояснення та думку захисника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 адвоката Кузнєцова А. С. , який заперечував проти задоволення заявленого клопотання, прихожу до наступного висновку.
Згідно ч. 1 ст. 273 КУпАП експерт призначається органом (посадовою особою) , у провадженні якого перебуває справа про адміністративне правопорушення, у разі коли виникає потреба в спеціальних знаннях, у тому числі для визначення розміру майнової шкоди, заподіяної адміністративним правопорушенням, а також суми грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, які підлягатимуть конфіскації (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80732-10#Text) .
Відповідно до ст. 1 Закону України Про судову експертизу № 4038-ХІІ від 25.02.1994 року (із змінами) судова експертиза це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4038-12#Text) .
У відповідності до ст. 3 Закону України Про судову експертизу № 4038-ХІІ від 25.02.1994 року (із змінами) судово-експертна діяльність здійснюється на принципах законності, незалежності, об`єктивності і повноти дослідження (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4038-12#Text) .
Гарантії незалежності судового експерта та правильність його висновку передбачені ст. 4 Закону України Про судову експертизу № 4038-ХІІ від 25.02.1994 року (із змінами) і забезпечуються, в тому числі, визначеним законом порядком призначення судового експерта та можливістю призначення повторної судової експертизи (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4038-12#Text) .
Із змісту п/п 1.2.2. п. 1.2. розд. І Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 року № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 року № 1950/5) , вбачається, що основними видами (підвидами) експертизи є: Інженерно-технічна: інженерно-транспортна (автотехнічна, транспортно-трасологічна, залізнично-транспортна) ; дорожньо-технічна; будівельно-технічна; оціночно-будівельна; земельно-технічна; оціночно-земельна; експертиза з питань землеустрою; пожежно-технічна; безпеки життєдіяльності; гірничотехнічна; інженерно-екологічна; електротехнічна; комп`ютерно-технічна; експертиза електронних комунікацій, електротранспортна експертиза; експертиза технічного стану ліфтів; інженерно-механічна; водно-технічна; авіаційно-технічна; теплотехнічна експертиза (абз. 1 п/п 1.2.2. п. 1.2. розд. I із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства юстиції № 83/5 від 10.01.2019 року, № 2770/5 від 05.08.2021 року, № 3430/5 від 15.08.2022 року) . Поряд із вказаними видами інженерно-технічних експертиз експертними установами можуть проводитись також інші їх види (підвиди) та комплексні технічні дослідження із залученням відповідних фахівців у певних галузях знань, у тому числі авіаційного та водного транспорту (п/п 1.2.2. п. 1.2. розд. I в редакції наказу Міністерства юстиції № 1350/5 від 27.07.2015 року; із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства юстиції № 2111/5 від 02.06.2023 року) .
Розд. II. Інженерно-транспортні експертизи (назва розд. ІІ в редакції наказу Міністерства юстиції № 83/5 від 10.01.2019 року) Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 року № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 року № 1950/5) , встановлено, що Автотехнічна експертиза Основними завданнями автотехнічної експертизи є: - установлення несправностей транспортного засобу (далі ТЗ) , які загрожували безпеці руху, причин їх утворення та часу виникнення (до дорожньо-транспортної події (далі ДТП) чи внаслідок неї або після неї) , можливості виявлення несправності звичайно застосованими методами контролю за технічним станом ТЗ; визначення механізму впливу несправності на виникнення та розвиток події; - установлення механізму ДТП та її елементів: швидкості руху (за наявності слідів гальмування та за пошкодженнями) , гальмового та зупинного шляхів, траєкторії руху, відстані, пройденої ТЗ за певні проміжки часу, та інших просторово-динамічних характеристик події. Швидкість руху транспортних засобів, виходячи з їх пошкоджень, може визначатися за допомогою програмних комплексів з дослідження механізму ДТП, що рекомендовані для впровадження в експертну практику; - установлення відповідності дій водія ТЗ у даній дорожній ситуації технічним вимогам Правил дорожнього руху, наявності у водія технічної можливості запобігти пригоді з моменту виникнення небезпеки, відповідності з технічної точки зору дій водія вимогам Правил дорожнього руху, а також встановлення причинно-наслідкового зв`язку між діями водія та ДТП (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98#Text) .
Із змісту п/п 1.2.13. п. 1.2. розд. І Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 року № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 року № 1950/5) , вбачається, що згідно з процесуальним законодавством України експертами виконуються первинні, додаткові, повторні, комісійні та комплексні експертизи. Первинною є експертиза, коли об`єкт досліджується вперше. Додатковою єекспертиза,якщо длявирішення питаньщодо об`єкта,який досліджувавсяпід часпроведення первинноїекспертизи,необхідно провестидодаткові дослідженняабо дослідитидодаткові матеріали(зразкидля порівняльногодослідження,вихідні данітощо),які небули наданіекспертові підчас проведенняпервинної експертизи. Повторною є експертиза, під час проведення якої досліджуються ті самі об`єкти і вирішуються ті самі питання, що й при проведенні первинної (попередніх) експертизи (експертиз) . Комісійною є експертиза, яка проводиться двома чи більшою кількістю експертів, що мають кваліфікацію судового експерта за однією експертною спеціалізацією (фахівцями в одній галузі знань) . Комісія експертів може утворюватися органом (особою) , який (яка) призначив (- ла) експертизу (залучив (- ла) експерта) , або керівником експертної установи. Комплексною є експертиза, що проводиться із застосуванням спеціальних знань різних галузей науки, техніки або інших спеціальних знань (різних напрямів у межах однієї галузі знань) для вирішення одного спільного (інтеграційного) завдання (питання) . До проведення таких експертиз у разі потреби залучаються як експерти експертних установ, так і фахівці установ та служб (підрозділів) інших центральних органів виконавчої влади або інші фахівці, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98#Text) .
Захисником особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 адвокатом Кузнєцовим А. С. був наданий висновок судового експерта ОСОБА_3 , який за визначенням Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, є первинною експертизою (а. п. 23-31) .
Клопотання представниці потерпілого особи ОСОБА_2 адвоката Якименко О. І. містить як питання, які не були поставлені експертові під час первинної експертизи, так і ті самі питання, тобто одночасно ознаки додаткової та повторної експертизи (вхідний № 28937/25 від 18.07.2025 року) (а. п. 71-75) .
Відповідно до абз. 3 п. 3.6 розд. ІІІ Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 року № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 року № 1950/5) у разі необхідності проведення додаткової або повторної експертизи у документі про призначення експертизи (залучення експерта) зазначаються мотиви та підстави для її призначення.
Згідно п. 11 Постанови Пленуму Верховного Суду України Про судову експертизу в кримінальних і цивільних справах № 8 від 30.05.1997 року (із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України № 15 від 25.05.1998 року) повторна експертиза призначається, коли є сумніви у правильності висновку експерта, пов`язані з його недостатньою обґрунтованістю чи з тим, що він суперечить іншим матеріалам справи, а також за наявності істотного порушення процесуальних норм, які регламентують порядок призначення і проведення експертизи. Істотними можуть визнаватися, зокрема, порушення, які призвели до обмеження прав обвинуваченого чи інших осіб. В ухвалі (постанові) про призначення повторної експертизи зазначаються обставини, які викликають сумніви у правильності попереднього висновку експерта. Проведення повторної експертизи може бути доручено тільки іншому експертові (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0008700-97#Text) .
З урахуванням того, що клопотання представниці потерпілого ОСОБА_2 адвоката Якименко О. І. не містить мотивів та підстав призначення додаткової чи повторної експертизи, не містить мотивів для сумніву у правильності первинного висновку експерта, відтак прихожу до висновку про те, що в такій ситуації розбавлений можливостей самостійно зазначити мотиви та підстави для призначення судової автотехнічної експертизи.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 273, ст. 283 КУпАП України, -
П О С Т А Н О В И В:
Відмовити в задоволенні клопотання представниці потерпілого ОСОБА_2 адвоката Якименко Ольги Ігорівни про призначення судової автотехнічної експертизи.
Постанова набирає законної сили негайно, є остаточною й оскарженню не підлягає.
Суддя І.Г. Бичков
Суд | Ковпаківський районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2025 |
Оприлюднено | 24.07.2025 |
Номер документу | 129000353 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення на транспорті, в галузі шляхового господарства і зв’язку Порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна |
Адмінправопорушення
Ковпаківський районний суд м.Сум
Бичков І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні