Другий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2025 р. Справа № 520/3324/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Русанової В.Б.,
Суддів: Калиновського В.А. , Бегунца А.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 07.04.2025 (головуючий суддя І інстанції: Тітов О.М.) по справі № 520/3324/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Екобуджитло»
до Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправними та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Екобуджитло" (далі - позивач) звернулось до суду з позовом, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС у Харківській області, оформлені листами №46942/6/20-40-04-15-12 від 11.09.2023 та №917/6/20-40-04-15-11 від 11.01.2024 про відмову ТОВ «Екобуджитло» в переході на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку 3-ї групи за ставкою 5%;
- зобов`язати ГУ ДПС у Харківській області зареєструвати ТОВ «Екобуджитло» платником єдиного податку 3-ї групи зі сплатою єдиного податку за ставкою 5% з 01.08.2023.
В обґрунтування позову зазначило, що з 01.04.2023 було платником єдиного податку за ставкою 5%, з 14.04.2023 перейшло до застосування особливостей, встановлених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» та після скасування особливостей повернулось до єдиного податку за ставкою 5%. Разом з тим, податковий орган з невідомих обставин почав застосовувати до підприємства ставку єдиного податку 3%.
Позивач звертався до ГУ ДПС у Харківській області із заявами про повернення підприємства на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 5% з 01.08.2023, водночас податковий орган безпідставно відмовив у переході позивача на зазначену систему оподаткування, що слугувало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 07.04.2025 позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано відмову ГУ ДПС у Харківській області, оформлену листами №46942/6/20-40-04-15-12 від 11.09.2023 та №917/6/20-40-04-15-11 від 11.01.2024 ТОВ «Екобуджитло» в переході на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку 3-ї групи за ставкою 5%.
Зобов`язано ГУ ДПС у Харківській області зареєструвати ТОВ «Екобуджитло» платником єдиного податку 3-ї групи зі сплатою єдиного податку за ставкою 5% з 01.08.2023.
ГУ ДПС у Харківській області (далі - відповідач), не погодившись із судовим рішенням, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування судом обставин справи, що призвело до неправомірного висновку, просило його скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що податковим органом правомірно застосовано до позивача ставку єдиного податку 3%, оскільки останній до переходу на особливий податковий режим був платником ПДВ та перебував на спрощеній системі оподаткування третьої групи зі сплатою єдиного податку за ставкою 3%.
Натомість, позивач, з метою переходу на ставку єдиного податку у розмірі 5% мав звернутись до відповідача із відповідною заявою в порядку, встановленому ПК України та у випадку відповідності критеріям спрощеної системи оподаткування був би зареєстрований таким платником лише з 01.10.2023.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Відповідно до ч. 1 ст. 308, п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглянута в межах доводів апеляційної скарги, в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу, відзиву на неї, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено апеляційним судом, що ТОВ «Екобуджитло» з 01.01.2019 до 31.03.2023 було платником ПДВ, з 24.02.2022 до 31.03.2023 - платником єдиного податку 3 групи за ставкою 3%.
З 01.04.2023 підприємство перейшло на сплату єдиного податку за ставкою 5% без реєстрації ПДВ, що підтверджується витягом № 10797 з реєстру платників єдиного податку.
З 14.04.2023 р. ТОВ «Екобуджитло» переходило до застосування особливостей в частині ставки єдиного податку в розмірі 2%, встановлених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», про що свідчать податкові декларації.
Станом на 07.08.2023 ТОВ «Екобуджитло» перебувало на спрощеній системі оподаткування зі ставкою єдиного податку 5% без реєстрації ПДВ, що підтверджується витягом № 30832 з реєстру платників єдиного податку.
11.09.2023 позивач отримав листа від ГУ ДПС у Харківській області, в якому повідомлено, що відповідно до інформаційних баз даних ДПС України, ТОВ «Екобуджитло» знаходиться на спрощеній системі оподаткування третя група 3% та зареєстроване в якості платника ПДВ. Зазначено, що платники єдиного податку третьої групи, які після застосування особливостей оподаткування повернулися на ставку єдиного податку у розмірі 3% із поновленням реєстрації платника ПДВ, не мають права на подання до 01.09.2023 заяви про перехід на ставку 5%. Виходячи з наведеного, у ТОВ «Екобуджитло» відсутні підстави для зміни ставки єдиного податку з 3% на ставку 5% з 01.07.2023.
13.12.2023 ТОВ «Екобуджитло» звернулось до відповідача із листом, в якому просило виправити технічну помилку та повернути підприємство згідно вимог Закону №3219 на систему оподаткування, на якій воно перебувало до застосування особливостей, тобто на сплату єдиного податку за ставкою 5%.
11.01.2024 ГУ ДПС у Харківській області листом повідомило позивача, що ТОВ "Екобуджитло" до обрання особливостей оподаткування (єдиний податок третя група за ставкою 2%) перебувало на спрощеній системі оподаткування третя група 3% та зареєстроване в якості платника ПДВ з 01.01.2022. Також, посилаючись на лист від 11.09.2023 зауважило про відсутність підстав для зміни ставки єдиного податку з 3% на 5%.
Не погодившись із рішеннями відповідача щодо відмови у переході на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку 3-ї групи за ставкою 5%, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що до переходу підприємства на ставку податку згідно особливостей, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, позивач перебував на спрощеній системі оподаткування зі ставкою єдиного податку 5% без реєстрації ПДВ. Таким чином, з 01.08.2023, позивач має право на повернення до системи оподаткування, на якій перебував до обрання особливостей оподаткування.
Натомість, відмова відповідача у застосуванні до ТОВ "Екобуджитло" з 01.08.2023 спрощеної системи оподаткування зі ставкою єдиного податку 5% не ґрунтується на вимогах чинного податкового законодавства.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта Законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюютьсяПК України.
Відповідно до п. 291.2 ст. 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначено статтею 299 ПК України, відповідно до якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до Реєстру платників єдиного податку, який веде центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Відповідно до п. 291.3 ст. 291 ПК України юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Згідно з п. 291.4 ст. 291 ПК України суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності поділяються на чотири групи платників єдиного податку.
Підпунктом 3 п. 291.4 ст. 291 ПК України передбачено, що до третьої групи платників єдиного податку належать: фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи - суб`єкти господарювання будь-якої організаційно правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2120-IX доповнено підрозділ 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України пунктом 9, відповідно до якого тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, встановлено особливості застосування положення розділу XIV Податкового кодексу України.
Окрім іншого, відповідно до вказаних особливостей платниками єдиного податку третьої групи можуть бути фізичні особи - підприємці та юридичні особи - суб`єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень.
До таких осіб не застосовується обмеження щодо кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах (підпункт 9.2 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України ).
Відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, встановлюється у розмірі 2 відсотки доходу (підпункт 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України ).
Податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, є квартал.
Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку за податковий (звітний) квартал із зазначенням суми помісячного доходу у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду.
Після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом.
Платник податку має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30 червня 2023 року № 3219-IX внесено зміни до пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, зокрема установлено, що положення розділу XIV цього Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей визначених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року.
Крім того, підрозділ 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктом 9-1, який регулює особливості переходу суб`єктів господарювання, які використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Вказаним пунктом, окрім іншого, визначено, що:
- платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу. Новостворені суб`єкти господарювання, які з дня державної реєстрації обрали спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 цього підрозділу, автоматично вважаються платниками єдиного податку третьої групи із ставкою єдиного податку у розмірі, визначеному підпунктом 2 пункту 293.3 статті 293 цього Кодексу (підпункт 9-1.1 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України).
Підпункт 9-1.4 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України регулює особливості справляння єдиного податку платників, які до 1 серпня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу.
Відповідно до положень вказаного підпункту, зокрема, платники податків, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, і до переходу на такі особливості були платниками єдиного податку, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються платниками єдиного податку тієї групи єдиного податку, на якій вони перебували до моменту переходу на застосування особливостей третьої групи, встановлених пунктом 9 цього підрозділу.
Судом встановлено, що з 01.04.2023 ТОВ «Екобуджитло» перебувало на спрощеній системі оподаткування зі ставкою єдиного податку 5% без реєстрації ПДВ, що підтверджується витягом № 10797 з реєстру платників єдиного податку.
Сторонами у справі не заперечується, що з 14.04.2023 ТОВ «Екобуджитло» перейшло на особливості оподаткування, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та до серпня 2023 р. користувалось ставкою єдиного податку в розмірі 2%.
Доказів, відмови підприємства у використанні ставки єдиного податку, встановленої пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України матеріали справи не містять і судом не встановлено.
Колегія суддів зазначає, що Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-IX, яким внесено зміни до ПК України чітко передбачено, що платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Таким чином, з 1 серпня 2023 року ТОВ «Екобуджитло» автоматично мало вважатись таким, що застосовує систему оподаткування, на якій перебувало до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, а саме спрощену систему оподаткування зі ставкою єдиного податку 5% без реєстрації ПДВ.
Станом на 07.08.2023 ТОВ «Екобуджитло» перебувало на спрощеній системі оподаткування зі ставкою єдиного податку 5% без реєстрації ПДВ, що підтверджується витягом № 30832 з реєстру платників єдиного податку.
Доказів на спростування зазначених обставин відповідачем до суду не надано.
Водночас, як вірно зазначив суд першої інстанції, за відсутності жодних правових підстав, податковий орган відніс позивача до платників єдиного податку за ставкою 3%.
Доводи апелянта про те, що до застосування особливостей, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, ТОВ «Екобуджитло» було платником ПДВ та перебувало на спрощеній системі оподаткування третьої групи зі сплатою єдиного податку за ставкою 3% колегія суддів вважає такими, що спростовуються матеріалами справи, а саме витягом № 10797 з реєстру платників єдиного податку (а.с. 21).
Посилання скаржника у листі на відомості з інформаційних баз ДПС України щодо системи оподаткування, на якій перебувало підприємство колегія суддів оцінює критично, оскільки таких відомостей відповідачем суду не надано, тоді як належними і достатніми доказами у справі підтверджено перебування ТОВ «Екобуджитло» до 14.04.2023 на спрощеній системі оподаткування зі ставкою єдиного податку 5% без реєстрації ПДВ.
Як наслідок, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправної відмови податкового органу у застосуванні до ТОВ «Екобуджитло» з 01.08.2023 спрощеної системи оподаткування та реєстрації її платником єдиного податку 3-ї групи за ставкою 5 %.
В силу ч. 2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Однак, відповідач правомірності застосування з 01.08.2023 до позивача ставки єдиного податку у розмірі 3% не довів.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову.
Відповідно дост. 242 КАС Українирішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно дост. 316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення в частині задоволення позову з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст.ст.308,311,315,316,321,325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 07.04.2025 по справі № 520/3324/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя В.Б. Русанова Судді В.А. Калиновський А.О. Бегунц
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2025 |
Оприлюднено | 30.07.2025 |
Номер документу | 129132649 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Русанова В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні