Герб України

Постанова від 29.07.2025 по справі 420/1743/25

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 липня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/1743/25

Перша інстанція: суддя Тарасишина О.М.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Шляхтицького О.І.,

суддів: Федусика А.Г., Семенюка Г.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2025 року у справі № 420/1743/25 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАСТЕР ФОРМ» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог.

У січні 2025 року представник ТОВ «ДАСТЕР ФОРМ» звернувся до суду з адміністративним позовом у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати Рішення № 12125473/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 79 від 05.09.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 79 від 05.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати Рішення № 12125475/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 87 від 04.10.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 87 від 04.10.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати Рішення № 12125484/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 92 від 30.10.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 92 від 30.10.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати Рішення № 12125476/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 80 від 06.09.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 80 від 06.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати Рішення № 12125478/43502356 від 11.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 88 від 06.09.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 88 від 06.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати Рішення № 12125477/43502356 від 11.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 82 від 30.09.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 82 від 30.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що позивачем було складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкові накладні, однак спірними рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України позивачем було направлено на адресу ГУ ДПС повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.

05.03.2025 до суду від Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити.

11.03.2025 до суду від Головного управління ДПС в Полтавській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що Комісією ГУ ДПС у Полтавській області було прийняті рішення № 12125473/43502356 від 28.11.2024, № 12125475/43502356 від 28.11.2024, № 12125484/43502356 від 28.11.2024, № 12125476/43502356 від 28.11.2024, № 12125478/43502356 від 11.10.2024, № 12125477/43502356 від 11.10.2024 про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 20 березня 2025 року у справі № 420/1743/25 адміністративний позов ТОВ «ДАСТЕР ФОРМ» задовольнив.

Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі № 12125473/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 79 від 05.09.2024.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 79 від 05.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі № 12125475/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 87 від 04.10.2024.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 87 від 04.10.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі № 12125484/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 92 від 30.10.2024.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 92 від 30.10.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі № 12125476/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 80 від 06.09.2024.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 80 від 06.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі № 12125478/43502356 від 11.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 88 від 06.09.2024.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 88 від 06.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

Визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі № 12125477/43502356 від 11.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 82 від 30.09.2024.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну № 82 від 30.09.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

Стягнув з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАСТЕРС ФОРМ» судовий збір в розмірі 14534,40 грн

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погоджуючись з даним рішенням суду першої інстанції представник Головного управління ДПС в Полтавській області подав апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі вказує, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та неправильним застосуванням норм матеріального права, неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду обставинам справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважав встановленими, у зв`язку з чим просить його скасувати та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову.

Апелянт, мотивуючи власну правову позицію, акцентує на таких обставинах і причинах незаконності і необґрунтованості оскаржуваного судового рішення:

- надані позивачем пояснення та додані до них документи не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направлених на реєстрацію оскаржуваних податкових накладних;

- судом першої інстанції не враховано, що надані пояснення та додані до них документи не спростовують здійснення платником ризикових господарських операцій.

Обставини справи.

Судом першої інстанції встановлено, що Судом встановлено, що ТОВ «ДАСТЕРС ФОРМ» (43502356) зареєстровано 10.02.2020.

10.12.2024 ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» змінила назву на ТОВ «ДАСТЕРС ФОРМ»

Основним видом діяльності за КВЕД обрано: 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах.

Інші види: 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 31.09 Виробництво інших меблів; 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами;46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.34 Оптова торгівля напоями; 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.21 Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах; 47.22 Роздрібна торгівля м`ясом і м`ясними продуктами в спеціалізованих магазинах; 47.23 Роздрібна торгівля рибою, ракоподібними та молюсками в спеціалізованих магазинах; 47.24 Роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах; 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах; 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах.

У своїй господарській діяльності ТОВ «Трейдстронг» використовує орендоване, згідно Договору оренди нежитлових приміщень №ОП0101-2023 від 01.01.2023, у ТОВ «ПМК-19» (код за ЄДРПОУ 21284591) офісне приміщення, яке розташовано за адресою: м. Херсон, Миколаївське шосе, буд. №6.

З метою отримання прибутку та в межах господарської діяльності ТОВ «Трейдстронг» надає ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 36962487) в суборенду та експлуатацію приміщення за адресою: м. Миколаїв, вул. Миру, 1/1, яке орендувало у ТОВ «Домовіт. Дизайн-Центр» (код за ЄДРПОУ 23401635).

У період з вересня по жовтень 2024 року ТОВ «Трейдстронг», згідно укладеного Договору суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024, нарахував ТОВ «КОМФІ ТРЕЙД» послуги з суборенди приміщення та отримав за це оплату, про що було складено відповідні первинні документи, на підставі яких, згідно пункту 187.1 ст. 187 ПКУ, були виписані відповідні податкові накладні, а саме:

- податкова накладна №80 від 06.09.2024 була оформлена на дату першої події - оплата за суборенду приміщення на суму 883277,10 грн. згідно платіжної інструкції №621 201 від 06.09.2024 Податкова накладна №80 була виписана на суму різниці платіжної інструкції та заборгованості за суборенду приміщення, яка станом на 06.09.2024 становила 483277,10грн.;

- податкова накладна №82 від 30.09.2024 була оформлена на дату першої події - нараховано суборенду приміщення за вересень 2024 та складено акт здачі - приймання робіт (надання послуг) №26 від 30.09.2024 на суму 1226038,44 грн. Податкова накладна №82 була виписана на суму різниці між сумою акту та попередньої оплати, яка станом на 30.09.2024 становила 400000,00грн.;

- податкова накладна №88 від 11.10.2024 була оформлена на дату першої події - оплата за суборенду приміщення на суму 826038,44 грн. згідно платіжної інструкції №239515 від 11.10.2024 Податкова накладна №88 була виписана на суму різниці платіжної інструкції та заборгованості за суборенду приміщення, яка станом на 11.10.2024 становила 426038,44 грн.;

- податкова накладна №92 від 31.10.2024 була оформлена на дату першої події - нараховано суборенду приміщення за жовтень 2024 та складено акт здачі - приймання робіт (надання послуг) №33 від 31.10.2024 на суму 1255488,43грн. Податкова накладна №92 була виписана на різницю між сумою акту здачі - приймання робіт (надання послуг) та попередньої оплати, яка станом на 31.10.2024 становила 400000,00грн.

- податкова накладна №79 від 05.09.2024 була оформлена на дату першої події оплата за експлуатаційні послуги на суму 71150,00 грн. згідно платіжної інструкції №620 197 від 05.09.2024;

- податкова накладна №87 від 04.10.2024 була оформлена на дату першої події оплата за експлуатаційні послуги на суму 71150,00грн. згідно платіжної інструкції №100902 від 04.10.2024.

Платником у зв`язку із здійсненням господарської операції було подано та складено на реєстрацію податкові накладні № 79 від 05.09.2024, № 87 від 04.10.2024, № 92 від 30.10.2024, № 80 від 06.09.2024, № 88 від 06.09.2024, № 82 від 30.09.2024 в ЄРПН.

За результатами обробки податкових накладних, сформовано квитанції № 9286285948 від 30.09.2024, № 9320781892 від 28.10.2024, № 9347127319 від 15.11.2024, № 9286284617 від 30.09.2024, № 9320788684 від 28.10.2024, № 9304979609 від 15.10.2024 про зупинення реєстрації податкових накладних, у яких зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.

Так, підставою для зупинення реєстрацій всіх податкових накладних зазначено таке: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.5526%, "Рпоточ"=0. Лише різні показники "D".

У вищезазначених квитанціях позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» на підтвердження здійснення господарських операцій надав контролюючому органу: відповідні пояснення, а також пакети документів, що підтверджують реальність вказаних господарських операцій.

Так, до пояснень №8 від 25.11.2024 щодо підтвердження інформації про здійснення операцій по податкових накладних: №79 від 05.09.2024 (реєстраційний № 9286285948 від 30.09.2024) на загальну суму 71150,00 грн., в т.ч. ПДВ 11858,33 грн.; № 87 від 04.10.2024 (реєстраційний № 9320781892 від 28.10.2024) на загальну суму 71150,00грн., в т.ч. ПДВ 11858,33грн. додано: 1. Договір оренди нежитлових приміщень №ОП0101-2023 від 01.01.2023р.; 2. Договір оренди нежитлових приміщень від 01.04.2024; 3. Договір суборенди нежитлових приміщень № 89090 від 01.04.2024; 4. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 5. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 6. Договір суборенди нежитлових приміщень № 89090 від 01.04.2024; 7. Акт надання послуг № 1356 від 30.09.2024; 8. Платіжна інструкція № 875 від 17.09.2024; 9. Банківська виписка за 05.09.2024; 10. Банківська виписка за 04.10.2024; 11. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №27 від 30.09.2024; 12. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №31 від 31.10.2024; 13. Витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за вересень 2024 жовтень 2024; 14. Розширені пояснення №8 від 25.11.2024.

До пояснень №7 від 22.11.2024 щодо підтвердження інформації про здійснення операцій по податкових накладних: №80 від 06.09.2024 (реєстраційний № 9286284617 від 30.09.2024) на загальну суму 400000,00грн., в т.ч. ПДВ 66666,67грн.; № 82 від 30.09.2024 (реєстраційний №9304979609 від 15.10.2024) на загальну суму 826038,44грн., в т.ч. ПДВ 137673,07грн.; №88 від 11.10.2024р. (реєстраційний № 9320788684 від 28.10.2024) на загальну суму 400000,00 грн., в т.ч. ПДВ 66666,67 грн. № 92 від 31.10.2024 (реєстраційний №9347127319 від 15.11.2024) на загальну суму 855488,43грн., в т.ч. ПДВ 142581,41грн додано: 1. Договір оренди нежитлових приміщень №ОП0101-2023 від 01.01.2023р.; 2. Договір оренди нежитлових приміщень від 01.04.2024; 3. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 4. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 5. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 6. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 7. Акт надання послуг №1356 від 30.09.2024; 8. Платіжна інструкція №875 від 17.09.2024; 9. Банківська виписка за 06.09.2024; 10. Банківська виписка за 11.10.2024; 11. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №26 від 30.09.2024; 12. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №33 від 31.10.2024; 13. Витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Вересень 2024 р. - Жовтень 2024 р.; 14. Розширені пояснення №7 від 22.11.2024.

Однак відповідачем було прийняті рішення № 12125473/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 79 від 05.09.2024 на суму 71150 грн., сума коригування 11858.33 грн; рішення № 12125475/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 87 від 04.10.2024 на суму 71150 грн., сума коригування 11858.33 грн; рішення № 12125484/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 92 від 30.10.2024 на суму 855488.43 грн., сума коригування 142 581.41 грн; рішення № 12125476/43502356 від 28.11.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 80 від 06.09.2024 на суму 400000 грн., сума коригування 66666.67 грн; рішення № 12125478/43502356 від 11.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 88 від 06.09.2024 року на суму 400000 грн., сума коригування 66666.67 грн; рішення № 12125477/43502356 від 11.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 82 від 30.09.2024 на суму 826038.44 грн., сума коригування 137673.07 грн.

Позивач вважає рішення комісії регіонального рівня ГУ ДПС про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН необґрунтованими та такими, що винесені з порушеннями діючого податкового законодавства, у зв`язку із чим звернувся до суду із даним позовом.

Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.

Висновок суду першої інстанції.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Зі спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних вбачається, що вони не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містять загальні фрази про те, що в реєстрації відмовлено з підстав ненадання/часткового надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Суд першої інстанції зазначив, що спірні рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії та породжує неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (тут і далі - ПК України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з абзацами 1-3 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзаців 9-10 пункту 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (абзац 15 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246).

Згідно з вимогами п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок №1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до вимог пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до вимог пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

При цьому, зазначені норми податкового законодавства конкретизуються у нормах постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165, якою затверджені Порядки з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до вимог пунктів 3,5 Порядку зупинення №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D = S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до вимог п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з вимогами п.8 цього Порядку платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (далі Порядок №520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4).

Відповідно до вимог п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9).

Згідно з вимогами п.11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до вимог п.12 вказаного Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути конкретно вказані (підкреслені).

Первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань та наявність виробничих потужностей для здійснення діяльності за спірною господарською операцією.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до висновку про його протиправність.

Така правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 року у справі №0940/1240/18, від 02.07.2019 року у справі №140/2160/18.

При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної колегія суддів враховує, що невідповідність вимог контролюючого органу при зупиненні реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог, які не є чітко та зрозуміло сформульованими.

Втім зазначені квитанції не містять інформації, які саме документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.

Таким чином, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що платник податку відповідає пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до вимог п.7 Критеріїв ризиковості платника податку платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

В той же час відповідачем не вказано, яка саме конкретно інформація стосовно позивача свідчить про ризиковість платника податку згідно п.7 Критеріїв ризиковості.

Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Колегія суддів враховує, що ТОВ «ТРЕЙДСТРОНГ» на підтвердження здійснення господарських операцій надав контролюючому органу: відповідні пояснення, а також пакети документів, що підтверджують реальність вказаних господарських операцій.

Так, до пояснень №8 від 25.11.2024 щодо підтвердження інформації про здійснення операцій по податкових накладних: №79 від 05.09.2024 (реєстраційний № 9286285948 від 30.09.2024) на загальну суму 71150,00 грн., в т.ч. ПДВ 11858,33 грн.; № 87 від 04.10.2024 (реєстраційний № 9320781892 від 28.10.2024) на загальну суму 71150,00грн., в т.ч. ПДВ 11858,33грн. додано: 1. Договір оренди нежитлових приміщень №ОП0101-2023 від 01.01.2023, 2. Договір оренди нежитлових приміщень від 01.04.2024; 3. Договір суборенди нежитлових приміщень № 89090 від 01.04.2024; 4. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 5. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 6. Договір суборенди нежитлових приміщень № 89090 від 01.04.2024; 7. Акт надання послуг № 1356 від 30.09.2024; 8. Платіжна інструкція № 875 від 17.09.2024; 9. Банківська виписка за 05.09.2024; 10. Банківська виписка за 04.10.2024; 11. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №27 від 30.09.2024; 12. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №31 від 31.10.2024; 13. Витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за вересень 2024 жовтень 2024; 14. Розширені пояснення №8 від 25.11.2024.

До пояснень №7 від 22.11.2024 щодо підтвердження інформації про здійснення операцій по податкових накладних: №80 від 06.09.2024 (реєстраційний № 9286284617 від 30.09.2024) на загальну суму 400000,00грн., в т.ч. ПДВ 66666,67грн.; № 82 від 30.09.2024 р. (реєстраційний №9304979609 від 15.10.2024р.) на загальну суму 826038,44грн., в т.ч. ПДВ 137673,07грн.; №88 від 11.10.2024р. (реєстраційний № 9320788684 від 28.10.2024р.) на загальну суму 400000,00 грн., в т.ч. ПДВ 66666,67 грн. № 92 від 31.10.2024 (реєстраційний №9347127319 від 15.11.2024) на загальну суму 855488,43грн., в т.ч. ПДВ 142581,41грн додано: 1. Договір оренди нежитлових приміщень №ОП0101-2023 від 01.01.2023; 2. Договір оренди нежитлових приміщень від 01.04.2024; 3. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 4. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 5. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 6. Договір суборенди нежитлових приміщень №89090 від 01.04.2024; 7. Акт надання послуг №1356 від 30.09.2024; 8. Платіжна інструкція №875 від 17.09.2024р.; 9. Банківська виписка за 06.09.2024; 10. Банківська виписка за 11.10.2024; 11. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №26 від 30.09.2024; 12. Акт здачі приймання робіт (надання послуг) №33 від 31.10.2024; 13. Витяг з оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за вересень 2024 - жовтень 2024; 14. Розширені пояснення №7 від 22.11.2024.

Про отримання цих документів разом із повідомленнями представник відповідача не заперечує.

Отже, позивачем були надані документи, які підтверджували фактичне здійснення операцій, кількісні та вартісні показники цих операцій, що були достатніми для реєстрації оскаржуваних накладних, зворотнє відповідачами не доведено.

Відповідачами не обґрунтовано, чому надані пояснення та докази не були враховані при прийнятті рішень, не надані докази розгляду та оцінки цих доказів на засіданні Комісії.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню у зв`язку з їх необґрунтованістю щодо визначених законом підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, недоведеністю відповідності здійснення господарських операцій п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати вищезазначені податкові накладні позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних датою фактичного подання на реєстрацію, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому, вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з вказаними нормами, податковий орган реєструє податкову накладну, у тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судами не встановлено і відповідачами не доведено.

Відповідно до абзацу 1 частини 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

За таких обставин, в контексті наведених норм, колегія суддів вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Колегія суддів зазначає, що задоволення позовних вимог про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, подані позивачем є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

На підставі наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАСТЕРС ФОРМ» № 79 від 05.09.2024, № 87 від 04.10.2024, № 92 від 30.10.2024, № 80 від 06.09.2024, № 88 від 06.09.2024, № 82 від 30.09.2024 в ЄРПН датою фактичного подання на реєстрацію.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАСТЕРС ФОРМ» у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги.

Посилання апелянта про неврахування судом першої інстанції аргументу, що надані пояснення та додані до них документи не спростовують здійснення платником ризикових господарських операцій, колегія суддів не бере до уваги, оскільки інформація не підтверджена документально, а її висновки є лише припущенням контролюючого органу. Тоді як, позивачем надавались до податкового органу пояснення та всі наявні в нього первинні документи про повну свою господарську діяльність.

Доводи апеляційної скарги, яким надано оцінку в мотивувальній частині постанови, встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

Апеляційний суд враховує усталену практику Європейського суду з прав людини, який неодноразово відзначав, що рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторін (див. п. п. 29 - 30 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Руїз Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain), заява № 18390/91, від 09.12.1994.

При цьому, право на обґрунтоване рішення дозволяє вищим судам просто підтверджувати мотиви, надані нижчими судами, не повторюючи їх ( див. пункт 30 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), заява № 49684/99, від 27.09.2001)

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно з частиною 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Полтавській області залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.03.2025 у справі № 420/1743/25 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Суддя-доповідач О.І. ШляхтицькийСудді А.Г. Федусик Г.В. Семенюк

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2025
Оприлюднено31.07.2025
Номер документу129164365
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/1743/25

Ухвала від 03.09.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 19.08.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Постанова від 29.07.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 25.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 23.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 15.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 09.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 08.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 05.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 25.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні