Герб України

Постанова від 28.07.2025 по справі 903/1062/24

Північно-західний апеляційний господарський суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 липня 2025 року Справа № 903/1062/24

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуюча суддя Коломис В.В., суддя Тимошенко О.М. , суддя Саврій В.А.

секретар судового засідання Романець Х.В.

за участю представників сторін:

скаржника - Пех С.А. (в режимі відеоконференції);

боржника - Ульчак Б.І.;

керуючого реструктуризацією - арбітражний керуючий Самчук А.М.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Волинської митниці на ухвалу Господарського суду Волинської області від 13 травня 2025 року у справі №903/1062/24 (суддя Гарбар І.О.)

за заявою фізичної особи ОСОБА_1

про неплатоспроможність

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Волинської області від 13 травня 2025 року у справі №903/1062/24, серед іншого, заяву керуючого реструктуризацією Самчука Антона Миколайовича про затвердження плану реструктуризації боргів боржника ОСОБА_1 , задоволено.

Затверджено план реструктуризації боргів боржника погоджений ОСОБА_1 та схвалений зборами кредиторів 09.05.2025 у справі №903/1062/24 про неплатоспроможність ОСОБА_1 у редакції, поданій керуючим реструктуризацією Самчуком А.М.

Припинено повноваження керуючого реструктуризацією Самчука Антона Миколайовича.

Не погоджуючись з прийнятою судом першої інстанції ухвалою, Волинська митниця звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу місцевого господарського суду в частині прощення (списання) штрафу у розмірі 1 826 636,68 грн, призначеного за вчинення ОСОБА_1 порушення митних правил за ст. 472 МК України, а справу направити до суду першої інстанції для подальшого розгляду.

Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт посилається на порушення Господарським судом Волинської області норм матеріального та процесуального права, а також на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи.

Автоматизованою системою документообігу суду визначено колегію суддів для розгляду справи №903/1062/24 у складі: головуюча суддя Коломис В.В., суддя Грязнов В.В., суддя Саврій В.А.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26 травня 2025 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Волинської митниці на ухвалу Господарського суду Волинської області від 13 травня 2025 року у справі №903/1062/24. Призначено справу №903/1062/24 до розгляду на 28 липня 2025 року об 12:00 год.

Керуючий реструктуризацією та боржник у відзивах на апеляційну скаргу вважають оскаржувану ухвалу місцевого господарського суду законною та обгрунтованою, а тому просять залишити її без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Розпорядженням в.о. керівника апарату суду від 24 липня 2025 року № 01-05/487 у зв`язку із звільненням судді ОСОБА_2 , призначено заміну судді-члена колегії у справі №903/1062/24.

Відповідно до Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі №903/1062/24 визначено склад колегії суддів: головуюча суддя Коломис В.В., суддя Тимошенко О.М., суддя Саврій В.А.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.07.2025 справу №903/1062/24 прийнято до провадження колегією суддів Північно-західного апеляційного господарського суду у складі: головуюча суддя Коломис В.В., суддя Тимошенко О.М., суддя Саврій В.А.

Безпосередньо в судовому засіданні представники скаржника, боржника та керуючий реструктуризацією повністю підтримали вимоги та доводи, викладені відповідно в апеляційній скарзі та у відзивах на неї.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що у задоволенні вимог апеляційної скарги слід відмовити, ухвалу місцевого господарського суду - залишити без змін.

При цьому колегія суддів виходила з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 звернулася до Господарського суду Волинської області із заявою про відкриття провадження у справі про її неплатоспроможність.

Ухвалою Господарського суду Волинської області від 28.01.2025 відкрито провадження у справі про неплатоспроможність боржника - ОСОБА_1 .

У відповідності до положень Кодексу України з процедур банкрутства 28.01.2025 на офіційному веб-порталі судової влади України здійснено оприлюднення оголошення (повідомлення) про відкриття Господарським судом Волинської області провадження у справі про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 .

Після оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність ОСОБА_1 до суду надійшли заяви з грошовими вимогами до боржника:

- від Акціонерного товариства "Універсал Банк", в якій просить суд визнати АТ "Універсал Банк" кредитором у справі №903/1062/24 про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 з грошовими вимогами в розмірі 64 800,51 грн та в розмірі 4 844,80 грн - сплаченого судового збору, включити грошові вимоги АТ "Універсал Банк" до ОСОБА_1 до реєстру вимог кредиторів;

- від Волинської митниці про визнання грошових вимог, в якій просить суд визнати Волинську митницю кредитором у справі №903/1062/24 про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 з грошовими вимогами в розмірі 2 375 761,68 грн (з них: 1 826 636,68 грн штрафу, 549 125,00 грн витрат за зберігання), включити грошові вимоги Волинську митницю до ОСОБА_1 до реєстру вимог кредиторів.

Ухвалою Господарського суду Волинської області від 01.04.2025 у справі №903/1062/24 заяву Акціонерного товариства "Універсал Банк" про визнання грошових вимог до фізичної особи ОСОБА_1 задоволено. Визнано грошові вимоги Акціонерного товариства "Універсал Банк" до ОСОБА_1 повністю в розмірі: 64800,51 грн. основний борг - вимоги 2 черги, 4844,80 грн - витрати по сплаті судового збору за подання відповідної грошової вимоги - позачергово. Зобов`язано керуючого реструктуризацією Самчука А.М. включити визнані судом вимоги до реєстру вимог кредиторів у відповідності до вимог Кодексу України з процедур банкрутства. Керуючому реструктуризацією Самчуку А.М. провести збори кредиторів в порядку п. 4 ст. 122 Кодексу України з процедур банкрутства. Засідання суду, на якому буде розглянуто погоджений кредиторами план реструктуризації боргів або прийнято рішення про перехід до процедури погашення боргів чи про закриття провадження у справі призначено на 29.04.2025 о 10:45 год.

Ухвалою Господарського суду Волинської області від 29.04.2025 у справі №903/1062/24 скаргу арбітражного керуючого Самчука А.М. (керуючого реструктуризацією Мучак І.М.) на дії Любомльського ВДВС у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, задоволено. Заяву Волинської митниці про визнання грошових вимог до фізичної особи ОСОБА_1 задоволено та визнано грошові вимоги Волинської митниці до ОСОБА_1 повністю в розмірі: 2375761,68 грн - вимоги 3 черги, 4844,80 грн - витрати по сплаті судового збору за подання відповідної грошової вимоги - позачергово. Вказані вимоги кредитора є конкурсними, але без права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів. Зобов`язано керуючого реструктуризацією Самчука А.М. включити визнані судом вимоги до реєстру вимог кредиторів у відповідності до вимог Кодексу України з процедур банкрутства. Засідання суду, на якому буде розглянуто погоджений кредиторами план реструктуризації боргів або прийнято рішення про перехід до процедури погашення боргів чи про закриття провадження у справі призначено 13.05.2025 о 10:45 год.

12.05.2025 до Господарського суду Волинської області від керуючого реструктуризацією арбітражного керуючого Самчука А.М. надійшла заява, в якій, серед іншого, просить:

- затвердити план реструктуризації боргів боржника у справі №903/1062/24 про неплатоспроможність фізичної особи - ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України № НОМЕР_1 , орган, що видав 0727, РНОКПП: НОМЕР_2 ) в редакції, поданій керуючим реструктуризацією Самчуком А.М.;

- припинити повноваження керуючого реструктуризацією Самчука Антона Миколайовича у справі №903/1062/24.

До вказаної заяви додано План реструктуризації боргів боржника у справі про неплатоспроможність ОСОБА_1 , бюлетні заочного голосування АТ "Універсал Банк" та Волинської митниці.

Місцевий господарський суд, розглянувши заяву керуючого реструктуризацією арбітражного керуючого Самчука А.М. про затвердження плану реструктуризації боргів боржника, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується дана заява, дослідивши план реструктуризації боргів, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, прийшов до висновку про наявність правових підстав для її задоволення та, відповідно, затвердження плану реструктуризації боргів боржника на визначених боржником умовах.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Згідно частини 1 статті 2 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.

Статтею 113 КУзПБ передбачено, що провадження у справах про неплатоспроможність боржника - фізичної особи, фізичної особи - підприємця здійснюється в порядку, визначеному цим Кодексом для юридичних осіб, з урахуванням особливостей, встановлених книгою 4 Кодексу України з процедур банкрутства.

Згідно з ст. 1 КУзПБ боржником є юридична особа або фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, неспроможна виконати свої грошові зобов`язання, строк виконання яких настав.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КУзПБ, до боржника - фізичної особи застосовуються такі судові процедури: реструктуризація боргів боржника; погашення боргів боржника. Процедура погашення боргів боржника вводиться у справі про неплатоспроможність разом з визнанням боржника банкрутом.

Згідно ст. 12-1 КУзПБ запит арбітражного керуючого - це письмове або у формі електронного документа звернення арбітражного керуючого, призначеного господарським судом розпорядником майна, керуючим санацією, ліквідатором, керуючим реструктуризацією, керуючим реалізацією, до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ, у тому числі банків, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей, депозитарних установ та інших професійних учасників ринків капіталу, організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об`єднань, фізичних осіб про надання інформації, копій документів, необхідних арбітражному керуючому для здійснення повноважень у справі про банкрутство (неплатоспроможність) щодо боржника, а також членів сім`ї боржника - фізичних осіб, визначених абзацом другим частини п`ятої статті 116 цього Кодексу, стосовно якого арбітражний керуючий здійснює повноваження розпорядника майна керуючого санацією, ліквідатора, керуючого реструктуризацію або керуючого реалізацією.

Відповідно до п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 114 КУзПБ, арбітражний керуючий має право запитувати та отримувати документи або їх копії від юридичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та від фізичних осіб за їхньою згодою щодо майна боржника, у томі числі, які містять конфіденційну інформацію; отримувати інформацію з державних реєстрів.

На виконання зазначених вище положень та з метою виявлення активів боржника, керуючим реструктуризацією арбітражним керуючим Самчуком А.М. 31.01.2025 направлено запити (звернення) до відповідних органів та установ, зокрема, №02-30/1215 до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, №02-30/1216 до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, №02-30/1217 до Державного космічного агентства України, №02-30/1218 до Головного інформаційно-обчислювального центру ПАТ "Укрзалізниця", №02-30/1219 Голові Державної служби морського та річкового транспорту України, №02-30/1220 Голові Державної авіаційної служби України, №02-30/1221 Державній службі геології та надр України, №02-30/1222 Західному міжрегіональному управлінню Державної служби з питань праці, №02-30/1223 Українському національному офісу інтелектуальної власності та інновацій, №02-30/1224 до Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області, №02-30/1225 до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області, №02-30/1226 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, №02-30/1227 до Державної інспекції архітектури та містобудування України, №02-30/1228 до Волинської митниці Держмитслужби, №02-30/1230 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, №02-30/1231 до Комунального підприємства "Волинське обласне бюро технічної інвентаризації", №02-30/1232 запит до Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції з повідомленням про необхідність зупинення усіх виконавчих проваджень відкритих відносно Мучак І.М.., на підставі п.4 ч.1, ст.34 Закону України "Про виконавче провадження".

31.01.2025 керуючим реструктуризацією арбітражним керуючим Самчуком А.М. також було направлено боржнику - ОСОБА_1 лист з проханням повідомити зручний час та дату з метою проведення спільно інвентаризації належного боржнику майна завчасно. Окрім того, було попереджено про відповідальність за вчинення дій спрямованих на відчуження наявного нерухомого чи рухомого майна, приховування такого майна, виїзду за кордон та чинити перешкоди щодо здійснення інвентаризації майна боржника.

За результатом надсилання запитів арбітражним керуючим отримано наступну інформацію:

1) Державне космічне агентство відповіддю на запит від 06.02.2025 за вих. №787-3.1 повідомило про відсутність зареєстрованих унікальних об`єктів космічної діяльності у боржника ОСОБА_1 та членів її сім`ї.

2) Державна служба геологій та надр України своїм листом від 06.02.2025 за №1064/04-2/2-25 повідомила про відсутність інформації про реєстрацію нерухомого майна на праві власності за боржником та членами його родини.

3) РСЦ ГСЦ МВС в Рівненській, Волинській та Житомирській областях своїм листом за вих.№ 31/35/14-1373-2025 від 04.02.2025 повідомило, що згідно відомостей сервісного центру транспортні засоби за ОСОБА_1 не зареєстровані. Зареєстровані за її батьком ОСОБА_3 .

4) АТ "Українська залізниця" своїм листом від 04.02.2025 за вих. № ГЮЦ-50/184 повідомила про відсутність інформації про те, щоб боржник та члени його сім`ї були власниками вагонів, вантажних вагонів, локомотивів, під`їзних колій.

5) Державна митна служба України своїм листом за вих.№ 7.3-2/27/14/1490 від 04.02.2025 року, повідомило, що в зоні діяльності Волинської митниці станом на 03.02.2025 відсутні товари, які не пройшли митного оформлення і перебувають під митним контролем, одержувачем чи власником яких є боржник та члени його родини.

6) Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку листом від 04.02.2025 за №2 10/04/1605 повідомило, що боржник та члени його сім`ї серед власників пакетів голосуючих акцій (5 відсотків і більше) акціонерних товариств, відсутній.

7) На запит суду отримано інформацію від головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України від 29.01.2025 за № 19/7999-25 з якої вбачається перетин кордону боржником один раз з 20 по 26 грудня 2024 року.

8) Державна авіаційна служба України своїм листом від 03.02.2025 за вих. № 12/12.5-352-25 повідомило про відсутність реєстрації повітряних суден за боржником та членами його сім`ї.

9) Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці своїм листом від 07.02.2025 за вих. № ЗХ/1/2338-25 повідомило про відсутність на праві власності у боржника об`єктів підвищеної небезпеки, великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, що не підлягають експлуатації та вулично-дорожньої мережі, загального користування, а також об`єкти котлонагляду та підіймальних споруд.

10) Мінекономіки своїм листом від 05.02.2025 за вих. № 2302-08/11908-07 повідомило про те, що не є розпорядником запитуваної інформації.

11) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру своїм листом від 05.02.2025 за № 33-28-0.216-144/20-25 повідомило, що запит скеровано до територіальних органів для надання відповідей.

12) Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України своїм листом від 03.02.2025 за №1621/02-1-1/15-25 повідомило про відсутність відомостей щодо зареєстрованих суден, власником або судновласником яких є фізичні особи, зазначені у запиті.

13) УКРНОІВІ своїм листом від 12.02.2025 №1035/3103-07-2025 повідомило про те, що відомостей про об`єкти інтелектуальної власності, що зареєстровані за боржником та членами її сім`ї, які зазначені у запиті, не виявлено.

14) Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області своїм листом за №08-15/616 від 04.02.2025 повідомило про те, що в електронній базі даних системи "АСКОТЕСН" за боржником та членами його родини трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні і меліоративні, причіпні та начіпні машини, в головному управлінні Держпродспоживслужби у Волинській області не зареєстровані.

15) Державна інспекція архітектури та містобудування України своїм листом за №544/03/18-25 від 05.02.2025 своїм листом повідомило, що шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, щодо боржника та членів його сім`ї не встановлено наявність інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, змін до них, їх скасування чи анулювання станом на дату надання відповіді.

16) На запит суду отримано лист за вих. №1684/6/03-20-12-02-06 від 29.01.2025 від ГУ ДПС у Волинській області "Відповідь на запит від 29.01.2025 номер запиту 0320-2025-0000172" щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про джерела/суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору за період з 3 кварталу 2021 року по 3 квартал 2024 року.

17) Любомльський відділ ДВС у Луцькому районі Волинської області ЗМУМЮ повідомило про зупинення виконавчих проваджень відносно ОСОБА_1 .

18) Головне управління Держгеокадастру у Волинській, Полтавській, Харківській, Вінницькій, Донецькій, Хмельницькій, Рівненській, Дніпропетровській, Житомирській, Черкаській, Київській, Івано-Франківській, Одеській, Закарпатській, Сумській, Херсонській, Тернопільській, Чернігівській, Чернівецькій, Миколаївській, Кіровоградській, м. Києві, Херсонській, Чернівецькій, своїми відповідями повідомили про відсутність реєстрації права власності на земельні ділянки за боржником та членами його родини.

26 лютого 2025 року проведено інвентаризацію майна боржника, за результатом котрої були складені та підписані відповідні акти інвентаризації.

10 березня 2025 року боржником отримано звіт про перевірку декларації про майновий стан боржника та на виконання даного звіту було подано уточнені декларації про майновий стан боржника за 2021-2024 роки з додатками.

Згідно частини 1 статті 1 КУзПБ реструктуризація боргів боржника - судова процедура у справі про неплатоспроможність фізичної особи, що застосовується з метою відновлення платоспроможності боржника шляхом зміни способу та порядку виконання його зобов`язань згідно з планом реструктуризації боргів боржника.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 КУзПБ, план реструктуризації боргів боржника розробляється з метою відновлення платоспроможності боржника.

Отже, ця судова процедура є першим, обов`язковим та пріоритетним етапом справи про неплатоспроможність фізичної особи, у якій боржник може реалізувати право на зміну способу та порядку сплати боргів з урахуванням його об`єктивних можливостей і прагнення до розрахунку з кредиторами, маючи гарантії залишення частини доходу на задоволення побутових потреб та може отримати прощення (списання) кредиторських вимог чи їх частини.

Так, керуючим реструктуризацією боргів боржника ОСОБА_1 на виконання статей 123, 124, 126 КУзПБ подано до господарського суду План реструктуризації боргів фізичної особи та заяву про його затвердження. Текст Плану реструктуризації боргів боржника у справі про неплатоспроможності ОСОБА_1 та заява містяться у матеріалах справи.

Пунктами 2, 3 ч. 2 ст. 123 КУзПБ визначено, що основними завданнями зборів кредиторів у процедурі реструктуризації боргів боржника є: розгляд проекту плану реструктуризації боргів боржника; прийняття рішення про схвалення плану реструктуризації боргів боржника або про звернення з клопотанням до господарського суду про перехід до процедури погашення боргів боржника або про закриття провадження у справі про неплатоспроможність.

Згідно частини 5 статті 123 КУзПБ рішення про затвердження плану реструктуризації боргів приймається конкурсними та забезпеченими кредиторами окремо. План реструктуризації боргів та зміни до нього вважаються схваленими, якщо їх підтримали всі забезпечені кредитори та не менше 50 відсотків конкурсних кредиторів.

Згідно частини 8 статті 123 КУзПБ до компетенції зборів кредиторів належить прийняття рішення про: 1) схвалення плану реструктуризації боргів боржника; 2) відмову у схваленні плану реструктуризації боргів та звернення до господарського суду з клопотанням про визнання боржника банкрутом та введення процедури погашення боргів боржника або з клопотанням про закриття провадження у справі про неплатоспроможність.

Порядок та основні організаційні особливості призначення та проведення зборів кредиторів у межах справи про неплатоспроможність фізичних осіб визначені ст.ст. 48, 123 Кодексу України з процедур банкрутства.

Згідно ч. 2 ст. 48 КУзПБ перші збори кредиторів вважаються повноважними, якщо на них присутні кредитори, які мають не менше ніж дві третини голосів. Якщо перші збори не відбулися через відсутність кредиторів із необхідною кількістю голосів, протягом двох тижнів проводяться повторні перші збори, які вважаються повноважними у разі присутності на них кредиторів, що мають більше половини голосів. Якщо ж і ці збори не відбулися через відсутність кредиторів із необхідною кількістю голосів, протягом двох тижнів проводяться наступні перші збори, які вважаються повноважними у разі присутності на них кредиторів, що мають більше чверті голосів.

Відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 123 КУзПБ, разом з повідомленням про проведення зборів кредиторів арбітражний керуючий надсилає кредиторам порядок денний цих зборів.

Згідно ч. 2 ст. 48 КУзПБ перші збори кредиторів вважаються повноважними, якщо на них присутні кредитори, які мають не менше ніж дві третини голосів.

Натомість, частиною 4 цієї статті визначено, що конкурсні кредитори мають на зборах кредиторів кількість голосів, пропорційну сумі вимог кредиторів, включених до реєстру вимог кредиторів за результатами попереднього засідання господарського суду та кратну одній тисячі гривень. Під час визначення кількості голосів кредиторів з правом вирішального голосу не враховуються суми неустойки (штрафу, пені), інші фінансові санкції, моральна шкода, судовий збір у справі про банкрутство, заявлені або сплачені кредиторами в провадженні у справі про банкрутство.

Поряд з цим, за результатами розгляду кредиторських вимог, зокрема, заяв конкурсних кредиторів АТ "Універсал Банк" та Волинської митниці із грошовими вимогами, Господарським судом Волинської області постановлено ухвали.

На підставі ухвал, керуючим реструктуризацією сформовано реєстр вимог кредиторів у редакції, згідно якого внесено відомості про наступних конкурсних кредиторів:

1) АТ "Універсал Банк" - право вирішального голосу;

2) Волинська митниця - без права вирішального голосу на зборах кредиторів.

02 травня 2025 року арбітражний керуючий електронною поштою надіслав повідомлення про проведення зборів кредиторів у справі про неплатоспроможність ОСОБА_1 у відповідності до котрого збори призначено провести 09 травня 2025 року. До даного повідомлення додано звіт про проведену роботу в процедурі реструктуризації боргів боржника фізичної особи ОСОБА_1 , реєстр вимог кредиторів, звіт про нарахування та виплату грошової винагороди арбітражного керуючого, розроблений боржником план реструктуризації боргів з супровідним листом, бланк заочного голосування.

Кредитори скористалися правом проголосувати заочно у відповідності до ч. 6 ст. 123 КУзПБ.

05.05.2025 від АТ "Універсал Банк" отримано результати заочного голосування в письмовій формі щодо кожного питання порядку денного, згідно котрих останній проголосував "ЗА" схвалення плану реструктуризації боргів.

09.05.2025 від Волинської митниці отримано результати заочного голосування в письмовій формі щодо кожного питання порядку денного, згідно котрих остання проголосувала "Утриматися", щодо схвалення плану реструктуризації боргів.

Керуючим реструктуризацією боргів боржника ОСОБА_4 запропоновано визначити наступні питання порядку денного:

1. Розгляд звіту про проведену роботу в процедурі реструктуризації боргів боржника фізичної особи ОСОБА_1 .

2. Розгляд проекту плану реструктуризації боргів боржника та прийняття рішення про схвалення плану реструктуризації боргів боржника або про звернення до суду з клопотанням про перехід до процедури погашення боргів боржника або про закриття провадження у справі про неплатоспроможність.

3. Розгляд та затвердження звіту про нарахування та виплату грошової винагороди арбітражного керуючого.

4. Інші питання в разі наявності.

Заперечень, уточнень чи пропозицій (відповідно до ч. 4 ст. 123 КУзПБ) щодо питань порядку денного, внесених на розгляд зборів кредиторів у справі про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 №903/1062/24 не надходило.

За результатами проведеного засідання розглянуті усі питання порядку денного та вирішені завдання, що покладаються на збори кредиторів у процедурі реструктуризації боргів боржника (ст. 123 КУзПБ), зокрема:

1. Схвалено звіт керуючого реструктуризацією про результати перевірки декларацій про майновий стан боржника ОСОБА_1 та членів її сім`ї за 2021-24 рр. по справі №903/1062/24. Взято до відома відомості про результати проведеної інвентаризації майна боржника ОСОБА_1 та визначення його вартості по справі №903/1062/24.

2. Схвалено план реструктуризації боргів боржника ОСОБА_1 в редакції від 02 травня 2025 року по справі №903/1062/24, яким передбачено виплату усього обсягу процесуальних витрат та грошових вимог конкурсного кредитора АТ "Універсал Банк" впродовж 60 місяців, та 290 340,00 гривень на користь Волинської митниці, згідно графіка платежів, прийнято рішення щодо звернення до господарського суду Волинської області із заявою про затвердження плану реструктуризації боргів боржника.

3. Схвалено звіт про нарахування та виплату грошової винагороди арбітражного керуючого по справі №903/1062/24.

Отже, план реструктуризації боргів боржника підписаний керуючим реструктуризацією боржника - арбітражним керуючим Самчуком А.М., погоджений боржником - ОСОБА_1 , схвалений на загальних зборах кредиторів по справі №903/1062/4 про неплатоспроможність АТ "Універсал Банк" (конкурсними кредиторами боржника), що підтверджується протоколом №2 від 09.05.2025.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 124 КУзПБ, план реструктуризації боргів боржника розробляється з метою відновлення платоспроможності боржника. У плані реструктуризації боргів боржника зазначаються: 1) обставини, які спричинили неплатоспроможність боржника; 2) інформація про визнані судом вимоги кредиторів із зазначенням їх розміру та черговості задоволення; 3) інформація про майновий стан боржника за результатами проведених заходів з виявлення та складання опису майна боржника (проведення інвентаризації); 4) інформація про всі доходи боржника, у тому числі доходи, які боржник розраховує отримати протягом процедури реструктуризації боргів; 5) розмір суми, яка щомісяця буде виділятися для погашення вимог кредиторів; 6) вимоги кредиторів до боржника, які будуть прощені (списані) у разі виконання плану реструктуризації боргів; 7) розмір суми, яка щомісяця залишатиметься боржнику на задоволення побутових потреб, у розмірі не менше одного прожиткового мінімуму на боржника та на кожну особу, яка перебуває на його утриманні; 8) розмір суми, яка щомісяця виділятиметься для погашення наявних у боржника обов`язкових періодичних зобов`язань (виплата аліментів тощо).

План реструктуризації боргів боржника може містити положення про: 1) реалізацію в процедурі реструктуризації боргів частини майна боржника, у тому числі того, що є предметом забезпечення, черговість, строки реалізації такого майна та кошти, які планується отримати від його реалізації; 2) зміну способу та порядку виконання зобов`язань, у тому числі розміру та строків погашення боргів; 3) відстрочення чи розстрочення або прощення (списання) боргів чи їх частини; 4) виконання зобов`язань боржника третіми особами, зокрема шляхом укладення договору поруки, гарантії та інших правочинів згідно з цивільним законодавством; 5) інші заходи, спрямовані на покращення майнового стану боржника та задоволення вимог кредиторів (перекваліфікація, працевлаштування тощо) (ч.3 ст. 124 КУзПБ).

Згідно з ч. 6 ст. 124 КУзПБ строк виконання плану реструктуризації боргів боржника у справі про неплатоспроможність не може перевищувати п`ять років.

Статтею 125 КУзПБ встановлено, що не підлягають реструктуризації борги боржника щодо сплати аліментів, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи, щодо сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та щодо сплати інших обов`язкових платежів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Як вбачається з Плану реструктуризації боргів боржника у справі про неплатоспроможність ОСОБА_1 , останній містить усі умови передбачені ч. 2 ст. 124 КУзПБ.

Так, згідно п.п. 1, 2 Розділу ІІ Плану сума вимог кредиторів, що підлягає реструктуризації відповідно до цього плану реструктуризації боргів боржника та складається:

- вимоги 2 черги АТ "Універсал Банк", код ЄДРПОУ: 21133352 - 64 800,51 грн;

- позачергово АТ "Універсал Банк", код ЄДРПОУ: 21133352 - 4 844,80 грн;

- вимоги 3 черги Волинська митниця, код ЄДРПОУ: 43958385 - 2 375 761,68 грн;

- позачергово Волинська митниця, код ЄДРПОУ: 43958385 - 4 844,80 грн.

Згідно пп. 5.1 Розділу ІІ Плану доходи, які боржник отримує щомісячно, середній щомісячний дохід 6160,00 гривень (заробітна плата за вирахуванням податків).

Доходи, які боржник розраховує отримати протягом процедури реструктуризації боргів: 13091,00 грн щомісячно (пп. 5.2 Розділу ІІ Плану).

Розмір суми, яка щомісячно виділятиметься для погашення вимог кредиторів: 6 000,00 грн (п. 6 Розділу ІІ Плану).

Відповідно до п.7 Розділу ІІ Плану, розмір суми, яка щомісяця виділятиметься для погашення наявних у боржника обов`язкових періодичних зобов`язань: 0,00 грн.

Загальні витрати боржника (в місяць): 7 091,00 грн.

Сума, яка щомісяця залишатиметься боржнику на задоволення її побутових потреб 3 028 грн (у розмірі не менше одного прожиткового мінімуму, відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 124 КУзПБ).

Сума, яка щомісяця залишатиметься боржнику на задоволення побутових потреб доньки ОСОБА_5 : 2 563,00 грн (у розмірі не менше одного прожиткового мінімуму, відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 124 КУзПБ);

Орієнтовний розмір щомісячних платежів за постачання комунальних послуг (водопостачання, електропостачання, газопостачання тощо): 1 500,00 грн.

Відповідно до п. 8 Розділу ІІ Плану, вимоги кредиторів, які будуть прощені (списані) у разі виконання плану реструктуризації боргів: 2 090 266,48 грн.

Згідно п. 13.2 розстрочення боргів чи їх частини:

- АТ "Універсал Банк", код ЄДРПОУ: 21133352; загальна сума вимог кредитора 69 645,31 гривень, графік погашення вимог кредитора 1 160,76 грн/міс.; сума виплат 69 645,31 гривень;

- Волинська митниця, код ЄДРПОУ: 43958385; загальна сума вимог кредитора 2 380 606,48 гривень; графік погашення вимог кредитора 4 839,00 грн/міс.; сума виплат 290 340,00 гривень.

Згідно п. 13.3. Розділу ІІ Плану прощення (списання) боргів чи їх частини:

- - АТ "Універсал Банк", код ЄДРПОУ: 21133352; загальна сума вимог кредитора 69 645,31 гривень; розмір суми яка прощається (списується) 0,00 грн;

- Волинська митниця, код ЄДРПОУ: 43958385; загальна сума вимог кредитора 2 380 606,48 гривень; розмір суми яка прощається (списується) 2 090 266,48гривень.

Отже, зміст поданого керуючою реструктуризацією, схваленого зборами кредиторів та погодженого боржником плану реструктуризації боргів відповідає вимогам ст. 124 КУзПБ.

Відповідно до ч. 7 ст. 126 КУзПБ, господарський суд зобов`язаний затвердити план реструктуризації боргів боржника, якщо такий план схвалений кредиторами та боржником.

Враховуючи викладене та зважаючи на те, що План реструктуризації боргів боржника у справі про неплатоспроможність ОСОБА_1 розроблено, погоджено та схвалено з дотриманням вимог Кодексу України з процедур банкрутства, якими врегульовано дане питання, умови реструктуризації боргів, що містяться у вказаному плані, не суперечать чинному законодавству, при цьому, за умовами плану реструктуризації боргів боржник прийняв зобов`язання щодо кредитора, які ґрунтуються на реальних можливостях боржника, колегія суддів погоджується з місцевим господарським судом про наявність правових підстав для задоволення клопотання керуючого реструктуризації та, відповідно, затвердження плану реструктуризації боргів боржника у справі про неплатоспроможність ОСОБА_1 з метою відновлення її платоспроможності.

При цьому, доводи скаржника про те, що адміністративне стягнення у вигляді штрафу, накладене посадовими особами Волинської митниці на ОСОБА_1 за порушення статті 472 Митного кодексу України, є мірою відповідальності особи за конкретно вчинене нею порушення митних правил та нерозривно пов`язане з її особою і не є в розумінні Кодексу України з процедур банкрутства грошовим зобов`язанням, колегія суддів вважає безпідставними з огляду на таке.

Статтею 1 КУзПБ визначено, що грошове зобов`язання (борг) - зобов`язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України. До грошових зобов`язань належать також зобов`язання щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування; зобов`язання, що виникають внаслідок неможливості виконання зобов`язань за договорами зберігання, підряду, найму (оренди), ренти тощо та які мають бути виражені у грошових одиницях. До складу грошових зобов`язань боржника, у тому числі зобов`язань щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування, не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції, визначені на дату подання заяви до господарського суду, а також зобов`язання, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю громадян, зобов`язання з виплати авторської винагороди, зобов`язання перед засновниками (учасниками) боржника - юридичної особи, що виникли з такої участі.

Відповідно до статті 113 КУзПБ провадження у справах про неплатоспроможність боржника - фізичної особи, фізичної особи - підприємця здійснюється в порядку, визначеному цим Кодексом для юридичних осіб, з урахуванням особливостей, встановлених цією Книгою.

Боржник - юридична особа або фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, неспроможна виконати свої грошові зобов`язання, строк виконання яких настав (стаття 1 КУзПБ).

Кредитор - юридична або фізична особа, а також контролюючий орган, уповноважений відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, та інші державні органи, які мають вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника, а також адміністратор за випуском облігацій, який відповідно до Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" діє в інтересах власників облігацій, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких до боржника або іншої особи забезпечені заставою майна боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство (стаття 1 КУзПБ).

Системний аналіз зазначених положень Кодексу України з процедур банкрутства свідчить про те, що змістом грошового зобов`язання є документально підтверджене кредитором право вимоги і кореспондуючий йому обов`язок боржника здійснити платіж, тобто вчинити дію (дії) з передачі певної суми грошей незалежно від підстав виникнення такого обов`язку, перелік яких не є вичерпним та може виникати в різних видах правовідносин, що можуть мати як приватноправовий, так і публічно-правовий характер.

Як вже зазначалося вище, 25.04.2025 Волинська митниця звернулася до суду з заявою про грошові вимоги кредитора до боржника.

Ухвалою Господарського суду Волинської області від 29.04.2025, серед іншого, заяву Волинської митниці про визнання грошових вимог до фізичної особи ОСОБА_1 задоволено та визнано грошові вимоги Волинської митниці до ОСОБА_1 повністю в розмірі: 2 375 761,68 грн - вимоги 3 черги, 4 844,80 грн - витрати по сплаті судового збору за подання відповідної грошової вимоги - позачергово. Вказані вимоги кредитора є конкурсними, але без права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів. Зобов`язано керуючого реструктуризацією Самчука А.М. включити визнані судом вимоги до реєстру вимог кредиторів у відповідності до вимог Кодексу України з процедур банкрутства.

Отже, Волинська митниця самостійно визначила суму у розмірі 1 826 636,68 грн, як грошові зобов`язання ОСОБА_1 , про що зазначила у відповідній заяві з грошовими вимогами, і такі вимоги були визнані ухвалою Господарського суду Волинської області від 29.04.2025, а тому така сума підлягала включенню до плану реструктуризації боргів.

Також колегія суддів зазначає, що вимоги до боржника по сплаті штрафу не є нерозривно пов`язаними з особою боржника, адже обставина, що саме на боржника відповідно до постанови Любомльського районного суду Волинської області від 03.10.2024 у справі №163/2405/23 накладено штраф, не свідчить про те, що у разі невиконання цього рішення саме боржником, воно не може бути виконано без його участі, тобто вимоги до боржника по сплаті штрафу не є такими, що можуть бути задоволені лише боржником, такі вимоги можуть бути виконані іншою особою.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що згідно ст. 125 КУзПБ, не підлягають реструктуризації борги боржника щодо сплати аліментів, відшкодування шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи, щодо сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та щодо сплати інших обов`язкових платежів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Податковий борг, що виник протягом трьох років до дня постановлення ухвали про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність боржника, визнається безнадійним та списується у процедурі реструктуризації боргів боржника. План реструктуризації боргів боржника затверджується господарським судом лише після повного погашення боргів боржника щодо сплати аліментів, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи, щодо сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та щодо сплати інших обов`язкових платежів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, якщо така заборгованість існує.

Даний перелік боргів боржника, що не підлягають реструктуризації, є вичерпним та не містить положень щодо боргу у вигляді штрафу за порушення митних правил.

Також колегія суддів звертає увагу на суперечливу поведінку Волинської митниці, яка за результатами заочного голосування в письмовій формі щодо питання про схвалення плану реструктуризації боргів проголосувала "Утриматися", в судовому засіданні в суді першої інстанції 13 травня 2025 року щодо питання про затвердження плану реструктуризації не заперечила (згідно протоколу судового засідання), але в подальшому звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду з даної апеляційної скаргою, в якій вже заперечила проти затвердження плану реструктуризації, зокрема, в частині прощення (списання) штрафу в сумі 1 826 636,68 грн.

Наведене, на думку суду, свідчить про непослідовність дій представника Волинської митниці та створює для добросовісного боржника обґрунтовані очікування щодо реструктуризації його боргів, в тому числі шляхом їх (частини) списання.

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Натомість, скаржником не подано судовій колегії належних та достатніх доказів, які стали б підставою для скасування ухвалою місцевого господарського суду. Посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі, колегія суддів вважає безпідставними, документально необґрунтованими, такими, що належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді спору.

Враховуючи все вищевикладене в сукупності, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду вважає, що ухвала Господарського суду Волинської області ґрунтується на матеріалах і обставинах справи, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для її скасування.

Керуючись ст.ст. 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Волинської митниці залишити без задоволення.

2. Ухвалу Господарського суду Волинської області від 13 травня 2025 року у справі №903/1062/24 залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Повний текст постанови складений "30" липня 2025 р.

Головуюча суддя Коломис В.В.

Суддя Тимошенко О.М.

Суддя Саврій В.А.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.07.2025
Оприлюднено04.08.2025
Номер документу129242842
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: неплатоспроможність фізичної особи

Судовий реєстр по справі —903/1062/24

Постанова від 28.07.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 24.07.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 10.07.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 26.05.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 13.05.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

Ухвала від 13.05.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

Ухвала від 29.04.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

Ухвала від 25.04.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

Ухвала від 11.04.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

Ухвала від 01.04.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гарбар Ігор Олексійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні